اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عن الاستقدام من جده .....نتحدث

Recommended Posts

اولا انا عارف ان موضوع الاستقدام ده قتل بحثا لكن المشكله كلها ان الكلام كان عن الرياض بالتفصيل وكأننا في جده قاعدين في الارياف ومحدش معبرنا لدرجه اني سالت عن مكان المكتب في جده ومحدش جاوبني المهم نبتدي

1-مكتب الاستقدام التابع للداخليه موجود بشارع الامير متعب (الاربعين) بعد مدرسه منارات جده تعدي اول تقاطع وتخش شمال من التاني هاتلاقيه علي يمينك

2-هاتجيب معاك نموذج الاستقدام مختوم من الكفيل ومش لازم توثقه+خطاب تعريف وده توثقه+صوره الجواز فقط مختومه وغير مطلوب الاصل+شهادات الميلاد اصل وصوره+شهاده الزواج وممكن اللمميكنه عادي بتتقبل+اصل وصوره المؤهل +صوره الاقامه+ايصال ب2000 ريال من بنك الرياض او الرجحي

3-الناس في مكتب جده زي الفل انا خد مني الصور ولم يسالني عن الاصل اساسا ولا حتي شاف الاقامه وخلصت في 3 دقايق ونصيحه فعلا للي عنده مشكله في الرياض انه يستقدم من جده

4-كان عندي سؤال محيرني وهو ان ابني عنده سنه وله باسبور لوحده وزوجتي لها باسبور اخر لانهم منعو الاضافه في الباسبورات المميكنه والسؤال هنا ندفع 2000 ولا 4000 افادني الاخ سين سين بانه 2000 طالمه العائله كلها ستاتي مع بعض وكلمت مكتب سفريات في مصر اكدلي الكلام ده انه 2000 بس اللي هايزيد المصاريف بتاعه مصر لانه هايتعامل مع تاشيرتين لكل جواز واحده فلو المصاريف 200 للواحد هايكون 400 جنيه للاتنين

نموذج الاستقدام

نموذج الاستقدام ده من رفع الزميل طاهر رياض

بدل المشوره لمكتب الاستقدام عشان تجيبه

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا , وابشرك بقول رسول الله صلى الله عليه وسلم: (والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخية)

دمت بود

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 8
      لو سمحتم انا عملت لزوجتي استقدام بس طلع اسمي الرباعي مختلف عن اسمي في جواز سفرها لان في التاشيرة عندي كانو لاغيين الاسم الرابع وحاطين اسم العائلة لكن في جواز سفرها والقسيمة في الاسم الرابع ومفيش اسم العائلة ياريت لو حد قابلته نفس المشكلة ياريت يقول الحل الله يكرمكم علطول
    • 13
      سلام عليكم دلوقتى ياجماعة مراتى راحت عملت التحاليل من اسبوعين والمكتب طلع رقم النت لكن بيقولى التحاليل متاخخرة فى وزارة الصحة ولسة ما بعتهوش واحتمال يكون فيه مشكلة وادانا رقم وهانروح الوزارة بكرة نسال هل ممكن فعلا المعامل تكون اتاخرت فى ارسال التحاليل ياترى اعمل ايه عشان انا مستعجل والسفارة هتئفل الاسبوع الجاى شكرا
    • 8
      السلام عليكم ورحمه الله وبركاته احب من الاخوه الاعضاء ومن لهم تجربه فى الاستقدام افادتى عن مده صلاحيه تاشيره الاستقدام الورقه الصفراء انا لسه واخد التاشيره يوم 2 /4 /2011 وعاوز اسال هيه اخرها كام شهر من تاريخ الموافقه عليها عشان انا خايف تضيع عليه التاشيره لانى مش هجيب زوجتى غير بعد 7 او 8 شهوور فهل هيه فعلا سنه او لا ارجو الافاضه
    • 0
      سلام عليكم  زوجي مهنه مدير مطعم والمؤهل بكالريوس خدمه اجتماعيه  ممكن نقدم شهاده خبره بالمهنه مع تعريف الراتب متوثق من الغرفه التجاريه  خد مر بحاجه زي كده واتقبل الاستقدام  ؟؟؟؟ وازاي نعمل شهاده خبره من مصر متوثقه   
    • 0
      انا خريج حاسبات ومعلومات وجايلي تاشيرة حرة فني الكترونيات هل المهنة دي لها استقدام وهل تتوافق مع المؤهل الدولة السعودية سمعت انو مهنة (فني) لها استقدام اذا كان معاك مؤهل عالي موثق هل الكلام ده صح ارجو الافادة بسرعه جزاكم الله خير هل التاشيره دي تتوافق مع المؤهل وهل لها استقدام
  • أضف...