اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

النقل الجماعي فى موسم الحج saptco

Recommended Posts

الحمد لله أتممت فريضة الحج لهذا العام بعد ان سمحت الظروف وتوفر حجز طيران من مصر الى مدينة جدة بأعجوبة وبعد أن اتخذت القرار في 24 ساعة

بعد الحج كان من رابع المستحيلات أن تجد حجز على اي رحلة جوية سواء داخلية او خارجية كانت كل المقاعد محجوزة على كل الخطوط فكان البديل الذي لا مفر منه هو شركة النقل الجماعي saptco وهي أكبر شركة نقل افراد بالأتوبيسات في المملكة العربية السعودية عشان نرجع مدينة أبها لما دخلنا على الموظف المصري تحجج بأنه كالعادة " مفيش مكان " وكان الحل الوحيد هوه سيارات التاكسي الملاكي والتي هي قمة في الجشع والاستغلال لان المشوار من مكة لجدة في الايام العادية بيكون بـ 10 ريال لكن في موسم الحج وصل 300 ريال لكن وانا ماشي طلبني موظف النقل الجماعي اني ارجع له وقال لي اصبر حشوف لك مكان فاضي وكانت عيني على شاشة الكمبيوتر وهوه بيحجز ولاحظت انه بيدور على تذاكر في ايام لاحقة قلت له انا عاوز اسافر النهارده قال لي مش مهم روح اكب بيها وخلاص وحيقبلوها منك ... طيب خير احجز تذكرة وبعد دفع الفلوس قال ان الباص حيتحرك من الحرم ومفيش داعي نروح محطة التنعيم وبعد انتظاره لمدة ساعة قالوا لنا لأ لازم نركب باص تاني للتنعيم ولما وصل الباص طالبنا السواق المصري بدفع مبلغ 10 ريال لتوصيلنا هناك واعترض كل الركاب وكان عنهدم حق لاننا طول عمرنا بنحجز تذكرة واحدة من والي ايا كان عدد الباصات اللي بنركبها فقرر أخينا انه مش طالع بالباص وقال خليكوا قاعدين وبسبب ضغط وارهاق المناسك وطول المسافة رضخنا للسواق المفتري ودفعنا وكانت الصاعقة انه أخد الفلوس في جيبه ومدناش بيها تذاكر قلت يا واد طنش خاااااااااااالص عشان تروح

ولما وصلنا محطة النقل الجماعي الرئيسية اتفاجئنا بوجود حوالي الف راكب في المحطة معظمهم من النساء والاطفال ومفيش اتوبيس واحد في المحطة وعن سبب التكدس الرهيب أجاب الموظف الباصات كلها تم تأجيرها للحملات في الحج فلان واخد 15 باص وفلان التاني واخد 35 باص

شيء عجيب جدا ولما هو مفيش أي اتوبيسات في المحطة ليه كانوا بيسحموا للناس انها تقطع تذاكر ؟!!!

تقدم مجموعة للموظف في المحطة وطلبوا منه ترجيع التذاكر وتحصيل مبلغها فرفض رغم انه بند واضح في التذكرة ومكتوب عليها " انها ممكن ترجع " ولكنه تحجج وقال انها لازم ترجع من المكان اللي اتحجزت منه وفي محاولة العودة تم دفع ال 10 ريال الأزلية وفي محطة الحرم رفضوا ترجيع التذكرة في موقف غريب جدا وغير واضح وغير مفهوم وكان معانا مجموعة عصبية جدا دخلوا في نقاش حاد مع الموظف ولما الموظف أهانهم وسبهم قرروا انهم ينتقموا لشرفهم بتكسير المحطة كلها في مشهد فوضوي جدا وبعد حضور الأمن السريع والحمد لله تفادينا كارثة كانت على المحك حسيت بحالة يأس تام من أني أركب باص من مكة في اليوم ده

قلت يا واد طنش خاااااااااالص وخلي التذكرة في جيبك ورجعها من اي مكان وفعلا اخدت تاكسي ورجعت ابها وبعد يومين من النوم روحت للمحطة الرئيسية وطلبت ترجيع التذكرة ولكن قال الموظف لازم ترجع من مكةوكأنها لعبة كراسي موسيقية.

عوضنا على الله وكل سنة وانتوا طيبيين

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

الحمد لله أتممت فريضة الحج لهذا العام بعد ان سمحت الظروف وتوفر حجز طيران من مصر الى مدينة جدة بأعجوبة وبعد أن اتخذت القرار في 24 ساعة

بعد الحج كان من رابع المستحيلات أن تجد حجز على اي رحلة جوية سواء داخلية او خارجية كانت كل المقاعد محجوزة على كل الخطوط فكان البديل الذي لا مفر منه هو شركة النقل الجماعي saptco وهي أكبر شركة نقل افراد بالأتوبيسات في المملكة العربية السعودية عشان نرجع مدينة أبها لما دخلنا على الموظف المصري تحجج بأنه كالعادة " مفيش مكان " وكان الحل الوحيد هوه سيارات التاكسي الملاكي والتي هي قمة في الجشع والاستغلال لان المشوار من مكة لجدة في الايام العادية بيكون بـ 10 ريال لكن في موسم الحج وصل 300 ريال لكن وانا ماشي طلبني موظف النقل الجماعي اني ارجع له وقال لي اصبر حشوف لك مكان فاضي وكانت عيني على شاشة الكمبيوتر وهوه بيحجز ولاحظت انه بيدور على تذاكر في ايام لاحقة قلت له انا عاوز اسافر النهارده قال لي مش مهم روح اكب بيها وخلاص وحيقبلوها منك ... طيب خير احجز تذكرة وبعد دفع الفلوس قال ان الباص حيتحرك من الحرم ومفيش داعي نروح محطة التنعيم وبعد انتظاره لمدة ساعة قالوا لنا لأ لازم نركب باص تاني للتنعيم ولما وصل الباص طالبنا السواق المصري بدفع مبلغ 10 ريال لتوصيلنا هناك واعترض كل الركاب وكان عنهدم حق لاننا طول عمرنا بنحجز تذكرة واحدة من والي ايا كان عدد الباصات اللي بنركبها فقرر أخينا انه مش طالع بالباص وقال خليكوا قاعدين وبسبب ضغط وارهاق المناسك وطول المسافة رضخنا للسواق المفتري ودفعنا وكانت الصاعقة انه أخد الفلوس في جيبه ومدناش بيها تذاكر قلت يا واد طنش خاااااااااااالص عشان تروح

ولما وصلنا محطة النقل الجماعي الرئيسية اتفاجئنا بوجود حوالي الف راكب في المحطة معظمهم من النساء والاطفال ومفيش اتوبيس واحد في المحطة وعن سبب التكدس الرهيب أجاب الموظف الباصات كلها تم تأجيرها للحملات في الحج فلان واخد 15 باص وفلان التاني واخد 35 باص

شيء عجيب جدا ولما هو مفيش أي اتوبيسات في المحطة ليه كانوا بيسحموا للناس انها تقطع تذاكر ؟!!!

تقدم مجموعة للموظف في المحطة وطلبوا منه ترجيع التذاكر وتحصيل مبلغها فرفض رغم انه بند واضح في التذكرة ومكتوب عليها " انها ممكن ترجع " ولكنه تحجج وقال انها لازم ترجع من المكان اللي اتحجزت منه وفي محاولة العودة تم دفع ال 10 ريال الأزلية وفي محطة الحرم رفضوا ترجيع التذكرة في موقف غريب جدا وغير واضح وغير مفهوم وكان معانا مجموعة عصبية جدا دخلوا في نقاش حاد مع الموظف ولما الموظف أهانهم وسبهم قرروا انهم ينتقموا لشرفهم بتكسير المحطة كلها في مشهد فوضوي جدا وبعد حضور الأمن السريع والحمد لله تفادينا كارثة كانت على المحك حسيت بحالة يأس تام من أني أركب باص من مكة في اليوم ده

قلت يا واد طنش خاااااااااالص وخلي التذكرة في جيبك ورجعها من اي مكان وفعلا اخدت تاكسي ورجعت ابها وبعد يومين من النوم روحت للمحطة الرئيسية وطلبت ترجيع التذكرة ولكن قال الموظف لازم ترجع من مكةوكأنها لعبة كراسي موسيقية.

عوضنا على الله وكل سنة وانتوا طيبيين

حمد علي سلامتك ...حج مبرور وذنب مغفور يا حازوم. :roseop:

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

تصدق بالله

موقف شبه الموقف ده بالظبط حصل معى ومعى والدتى ولكن كنا ذاهبين للمدينة العام الماضى

وللاسف لم استطيع ارجاع التذكرة حتى الان.

رابط هذا التعليق

قول الحمد لله انك رجعت بالسلامة ماهو ربنا بيحط فى طريقنا العقبات عشان يختبرنا ومافيش احسن من اختباره ليك وانت راجع مغسول كده من الحج

وربنا يتقبل منك يا رب ويوعدنا بيها ان شاء الله

حج مبرور وذنب مغفور

رابط هذا التعليق

حمد الله عالسلامه يا حازم

وانا اعلم ان انت من الناس المحترمة والعقلانية

لكن ايه السبب انك كنت بتأكد وتعيد على كلمة " الموظف المصري " ؟

فهل لو كان سعودي او سوداني كنت قلت الموظف السعودي عمل كذا وكذا ؟

لو تفتكر انا حكيت على البهدلة اللي اتبهدلتها في مكه برمضان قبل الماضي واللي سائق التاكسي كان بياخد في المشوار ابو 5 ريال في الايام العادية اخد مننا 150 ريال بعد ان كدنا ان نقبل يده من كتر التعب والارهاق ... فهل كانت تفرق اني اقول انه سعودي ؟ ولا كفايه نعرف انه انسان جشع ومستغل زي ما هو قال لي بالحرف الواحد : ده موسم و 30 يوم فقظ ولازم نستغل الناس فيهم ...

اقسم بالله بالحرف الواحد

ولكن الاستغلال وسوء الاخلاق غير مرتبطة بجنسية

ولا هاتعمل هنا زي الناس الجهله اللي يقول لك : تعالى يا مصري ... السوادني اللي واقف في اخر الطابور ده ... ايوه انت يا فلسطيني ياللي هناك

لعن الله التصنيف والتمييز اينما كان

وبما انها شركة مساهمة وذات سمعة عالية ... فلا تتسامح في حقك واكتب شكوى لرئيس مجلس الادارة مرة واتنين وتلاته .. وراسل جريدة الاقتصادية اللي بيخصصوا باب لحماية المستهلك على هذا الرابط http://www.aleqt.com/page/feedback

ولا داعي لذكر جنسية الموظف المخطأ لأن هذا اسلوب غير مقبول من ناس كتير

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

متأسف على التاخير في الرد

Many of life's failures are people who did not realize how close they were to success when they gave up

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

حمد علي سلامتك ...حج مبرور وذنب مغفور يا حازوم. :blush2:

الله يسلمك وعقبالك قريب ان شاء الله

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

قول الحمد لله انك رجعت بالسلامة ماهو ربنا بيحط فى طريقنا العقبات عشان يختبرنا ومافيش احسن من اختباره ليك وانت راجع مغسول كده من الحج

وربنا يتقبل منك يا رب ويوعدنا بيها ان شاء الله

حج مبرور وذنب مغفور

الحمد لله طبعا على كل شيء

انا حبيت اوضح السلبيات بس

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

حمد الله عالسلامه يا حازم

وانا اعلم ان انت من الناس المحترمة والعقلانية

لكن ايه السبب انك كنت بتأكد وتعيد على كلمة " الموظف المصري " ؟

فهل لو كان سعودي او سوداني كنت قلت الموظف السعودي عمل كذا وكذا ؟

لوولا داعي لذكر جنسية الموظف المخطأ لأن هذا اسلوب غير مقبول من ناس كتير

انا معاك يا سي السيد لكن بتكون صعبة على نفسي قوي لما اللي يستغلني واحد من ولاد بلدي وانت عارف طبعا اللي بيحصل هنا والتعميم الرهيب يعني لما يشوفوا واحد هندي بيسرق يبقى الهنود كلهم حرامية ولما واحد باكستاني يغتصب بنت يبقى لعنة الله على الباكستانيين كلهم

الكلام ده مش من عندي ده من واقع المجتمع اللي احناعايشين فيه

Thomas Edison

Failure Is Not An Option

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...