اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف اعمل توكيل خاص من السعودية

Recommended Posts

كنت بسأل ازاي اقدر اعمل توكيل خاص وانا هنا في السعودية لاستخراج اوراق من الجامعة في مصر فياترى اعملة من فين من القنصلية ولا من فين واية الاجراءات افيدونا جزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

تقدر تعمل التوكيل من القنصلية

بمنتهى السهولة ..

مفيش إجراءات .. حتروح بنفسك القنصلية .. تطلب عمل توكيل .. حتعمله على الشباك وتصدقه من القنصل وفقط

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

ممكن تعمل التوكيل من المحكمة الشرعيه وتصدقه من الخارجيه السعوديه ب30 ريال وترسله في مصر يصدقوه من الخارجيه المصريه ب 11 جنيه . ارخص من السفاره المصريه

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

ممكن تعمل التوكيل من المحكمة الشرعيه وتصدقه من الخارجيه السعوديه ب30 ريال وترسله في مصر يصدقوه من الخارجيه المصريه ب 11 جنيه . ارخص من السفاره المصريه

جزاك الله خير بس الحقيقة الحكاية مش حكاية ارخص او اغلى لو الاسهل اني اعمله ويبقى خالص تماما من القنصلية هنا يبقى اكيد احسن لاني انا عارف روتين الموظف الحكومي في مصر واللي ممكن يعقده على اي حاجة وممكن في الاخر ميرضوش يوثقوة من الخارجية

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

جزاك الله خير بس الحقيقة الحكاية مش حكاية ارخص او اغلى لو الاسهل اني اعمله ويبقى خالص تماما من القنصلية هنا يبقى اكيد احسن لاني انا عارف روتين الموظف الحكومي في مصر واللي ممكن يعقده على اي حاجة وممكن في الاخر ميرضوش يوثقوة من الخارجية

توكل على الله واعمله من المحكمة الشرعية وبعدين تصدقه من الخارجية السعودية أنا عملته قبل كده

لو رحت القنصلية هيطلع عينك

لله الأمر من قبل ومن بعد

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

توكل على الله واعمله من المحكمة الشرعية وبعدين تصدقه من الخارجية السعودية أنا عملته قبل كده

اخي الكريم .. اتقي الله فيما تقول

طب اتحدى واحد مصري راح السفارة يعمل توكيل وطلع عينه ... وياريت يحكي لنا على تجربته

اقسم بالله السفارة المصرية بالرياض في خدماتها الادارية في اخر 7 سنوات ومن ساعة ما اتنقلت الحي الدبلوماسي بقوا في منتهى الرقي .. وهذا بشهادة الجميع ولو عندك معاملة او تصديق هناك فالامر بياخد دقائق معدودة

لدرجة ان موظف التليفون نسي يقولي على بعض اوراق تغيير المهنة والكلام ده يمكن من 6 سنوات ولما وصلت تمسكت بحقي وقلت مش هارججع وسط الرياض تاني واجيب لك الاوراق الناقصة .. فاقترح علي ان ارسل السواق واعطاني ورقه ينجز بها الاوراق المطلوبة بدون حضوري

وذهبت من 3 او 4 شهور لعمل توكيل فلم يستغرق الامر 10 دقائق في قسم التوكيلات

فليه الاشاعات وجلد الذات الظالم ده ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

اخي الكريم .. اتقي الله فيما تقول

طب اتحدى واحد مصري راح السفارة يعمل توكيل وطلع عينه ... وياريت يحكي لنا على تجربته

اقسم بالله السفارة المصرية بالرياض في خدماتها الادارية في اخر 7 سنوات ومن ساعة ما اتنقلت الحي الدبلوماسي بقوا في منتهى الرقي .. وهذا بشهادة الجميع ولو عندك معاملة او تصديق هناك فالامر بياخد دقائق معدودة

لدرجة ان موظف التليفون نسي يقولي على بعض اوراق تغيير المهنة والكلام ده يمكن من 6 سنوات ولما وصلت تمسكت بحقي وقلت مش هارججع وسط الرياض تاني واجيب لك الاوراق الناقصة .. فاقترح علي ان ارسل السواق واعطاني ورقه ينجز بها الاوراق المطلوبة بدون حضوري

وذهبت من 3 او 4 شهور لعمل توكيل فلم يستغرق الامر 10 دقائق في قسم التوكيلات

فليه الاشاعات وجلد الذات الظالم ده ؟

ده ايه الوطنية ديه

ويا تري كان معاك واسطه

لا توجد خدمات بالسفارة واللى عايز حاجه بيدفع وده حصل مع أكتر من واحد

كفاية الرسوم واللى تحت الترابيزة

والرقم اللى بيقولوا مجاني وكل ربحه للسفارة

بلاش تعيش الدور علينا

لله الأمر من قبل ومن بعد

رابط هذا التعليق

انا عملت توكيل فى السفارة المصرية العام الماضى فى نصف ساعة فقط كان كل شىء تم و بكل سهولة و احترام و كانت التكلفة 80 ريال فقط

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

انا عملت توكيل فى السفارة المصرية العام الماضى فى نصف ساعة فقط كان كل شىء تم و بكل سهولة و احترام و كانت التكلفة 80 ريال فقط

جزاكم الله خير كلكم يا جماعة انا كمان هعملة هنا في السفارة لاني مش عاوز احتاج لروتين الخارجية هناك في مصر لاني جربتة قبل كدة منهم لله

جزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

ده ايه الوطنية ديه

ويا تري كان معاك واسطه

لا توجد خدمات بالسفارة واللى عايز حاجه بيدفع وده حصل مع أكتر من واحد

كفاية الرسوم واللى تحت الترابيزة

والرقم اللى بيقولوا مجاني وكل ربحه للسفارة

بلاش تعيش الدور علينا

بدون كلام زيادة .. وليس له داعي ..

القنصلية المصرية في الرياض يقدمون خدمات جيدة للمصريين في الرياض .. وبالفعل كل المعاملات تنجز في وقت قياسي .. باستثناء تصديق الشهادات والتي تأخذ وقت طويل من الإنتظار في أول الصيف نظراً لأن عدد المتقدمين يكون كبيراً جداً .. ومع ذلك يتم إنجاز كل المعاملات بسرعة وإنجاز وبشكل جيد ومحترم ..

وما يحدث غير ذلك فهو استثناء ..

هذا أولاً ..

ثانياً .. أسلوبك ياباشمهندس في التعبير عن رأيك الذي يخالف رأي شخص آخر لا يتناسب مع مكانتك العلمية والوظيفية .. ولا يليق أن نتحدث مع بعضنا بأسلوب الشارع هنا .. وواحد يقول للآخر بلاش تعيش الدور علينا ..

ثالثاً ..

كان يمكن أن أقوم بصفتي الإشرافية بحذف هذا النص من مداخلتك .. واتخاذ الإجراء الإداري اللازم .. لكني آثرت أن أتركه .. متأكداً من أن سي السيد لن يرد على مداخلتك تلك ..

ولكن لكي تتأكد أنت من أن هذا الأسلوب لا يليق بك أولاً ... ولا نحب أن يكون بيننا هنا في محاورات المصريين ..

شكراً ..

الموضوع استنفذ الغرض منه وسيغلق

في القصص الرومانسية القديمة .. يكتب المحب رسالة حب .. ويضعها في زجاجة .. ويرمي الزجاجة في البحر .. لا يهم من سيقرأها .. لا يهم هل ستصل إلي حبيبته أم لا .. بل كل المهم .. أنه يحبها ..
وتاني .. تاني .. تاني ..
بنحبك يامصر .. ...

‎"إعلم أنك إذا أنزلت نفسك دون المنزلة التي تستحقها ، لن يرفعك الناس إليها ، بل أغلب الظن أنهم يدفعونك عما هو دونها أيضا ويزحزحونك إلى ماهو وراءها لأن التزاحم على طيبات الحياة شديد"

(من أقوال المازني في كتب حصاد الهشيم)

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...