اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ادارة المنشأات الطبية

Recommended Posts

السلام عليكم ....

لكل الاطباء و العاملين بالمجال الطبي

اي حد عايز يعرف اي حاجة عن موضوع الادارة الطبية و ادارة الجودة و الشهادات بتاعتها و غيره يبعتلي و انا تحت امركم

رابط هذا التعليق

انا بصراحة مهتمة بالموضوع ده وبدور على شهاده تكون قوية ,انا مقيمة حاليا بدبى ولو حضرتك تعرف معلومات عن دراسة الموضوع ده من دبى وياريت يكون اونلاين اكون شاكرة ليك جدا, وبالمناسبه ايه رأيك فى healthcare quality management certificate (ABQAURP HCQM certification

رابط هذا التعليق

انا بصراحة مهتمة بالموضوع ده وبدور على شهاده تكون قوية ,انا مقيمة حاليا بدبى ولو حضرتك تعرف معلومات عن دراسة الموضوع ده من دبى وياريت يكون اونلاين اكون شاكرة ليك جدا, وبالمناسبه ايه رأيك فى healthcare quality management certificate (ABQAURP HCQM certification

تحياتى لكى dr/ tota

اتمنى من حضرتك معرفة المزيد عن healthcare quality management certificate

ولكى منك جزيل الشكر والاحترام :blush2:

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

الحقيقة الشهادات اللي في الجودة كتير ... بس اقوى واحدة هي ال CPHQ (Certified Professional in Healthcare Quality)

ودي بتعادل البورد الامريكي الخاص بالجودة الطبية من Healthcare QualityCertifying Board

و حضرتك علشان تعمليها محتاج تشتري كتاب اسمه Healthcare Quality Handbook by: Janet Brown

و ممكن تدخلي على الموقع ده و تنزلي الفورمة بتاعة التسجيل www.CPHQ.org

الامنحان بيكلفك 440 دولار و ممكن تمتحنيه اون لاين في اي مركز ثقافي امريكي Amideast متهيألي في منه في الامارات

و ده احسن من ال ABQUARP في ان :

1) الABQUARP بتخش فيه اسأله خاصة بالنظام الصحي في امريكا و اللي ليها علاقة بال Medicare, Medicaid, Joint commission, Baldrige

2) ال ABQUARP اغلى بالضعف او اكتر

3) ال Internation Applicants في ال CPHQ اكتر بكتير و الاحصائيات موجودة اون لاين و ده بيخليها معروفة اكتر في الشرق الاوسط

رابط هذا التعليق

الف شكر يا دكتور على المعلومات وسرعة الرد , وانا نزلت الملف اللى فيه المعلومات عن الcphq و انا كان عندى عنها فكرة قبل كدة بس ماعرفش ليه كنت متخيلة ان البورد الامريكى احسن, ولكن حضرتك مشكورا وضحت لى نقط مكانتش واضحة, المهم دلوقتى انا لقيت حوالى 16 مرجع مكتوبين فى الملف فهل ياترى المرجع اللى حضرتك كتبته وهو موجود فيهم برده يكفى واللا لازم اجيب اكثر من واحد؟ وهل هم متوفرين؟ فين واسعارهم ايه؟اسفه اذا كنت ازعجتك وتقلت عليك بأسئلتى لكن ربنا يجعله فى ميزان حسناتك, خصوصا انى بدور من زمان على حد يكون عنده خبرة فى الموضوع ده اقدر افهم منه لانى ماعنديش اى معلومات عنه.

رابط هذا التعليق

ال CPHQ ده بورد برضه على فكرة .... اللي بيديها ال Healthcare Quality Certifying Board و بالنسبة للكتب ... حضرتك كتاب Janet Brown زيه زي كتاب الوزارة ... لكن الامتحان نفسه بيعتمد على الممارسة و المعرفة الجيدة بالجودة .. مش هيجي نظري زي مالكتاب بيقول ..... بمعنى اخر لو حضرتك شغال في مكان محترم و ليك احتكاك بقسم الجودة فيه .... هتغرفي تحلي الامتحان كويس

رابط هذا التعليق

الله يكرمك يا دكتور وبجد الف شكر, بس انا كده بصراحة احبطت لانى مش بشتغل فى الجودة ولا حاجه انا كنت عاوزة اخد شهادة علشان اعرف اشتغل فى الجودة , هنا فى الامارات موضوع الشهادات بيفرق اوى مستحيل هقدر اشتغل فيها من غير شهادة, مكنتش اعرف ان الشغل الاول وبعدين الشهادة, لو الموضوع كده مش هينفع ياريت تقولى علشان اسيبه كله , او لو فى حاجه تانيه ينفع ادرسها قبل ماقدم عالبورد تؤهلنى للشغل فى المجال ده اكون شاكرة ليك جدا.

رابط هذا التعليق

يا افندم انا اقصد بأن يكون ليكي احتكاك بالجودة ...انه ممكن تكوني شغالة في مكان معتمد او بيطبق نظام الجودة و تكوني فاهمه يعني ايه "جودة" و يعني ايه "سياية" و يعني ايه "اجراء" مش شرط تكوني شغال داخل قسم الجودة بس ممكن تكوني تعرفي هم بيشتغلوا ازاي لأن ده اهم حاجة علشان تدخلى الامتحان ....

في بعض الناس(ودول قليلين جدا) بيدخلوا الامتحان من غير ما يعملوا كده وبينجحوا برضة ... بس انا رأيي لو حضرتك معندكيش اي احتكاك من اي نوع بالجودة (حتى لو عن طريق واحدة صاحبتك مثلا بتشتغل في مكان في جودة) يبقى الاحسن حضرتك تدوري على حاجة تانيه

عامة ده موقع في كل البورد الامريكي اللي حضرتك ممكن تاخديه اون لاين www.Goamp.com اضغطي على Schedule an Exam و بعدين اختاري Health هتلاقي لستة بكل البوردز دي

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

لو أن عايزه أبدأ في تحضير cphq ماهي االخطوات اللآزمة وكيف أبدأ فيها ؟

تكلفتها بالجنيه المصري

وأين أسأل عنها؟

حيث أني أعمل في مكان قد تتوافر فيه فرصة التدريب العملي

ولكم مني جزيل الشكر وفائق الاحترام

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...
الحقيقة الشهادات اللي في الجودة كتير ... بس اقوى واحدة هي ال CPHQ (Certified Professional in Healthcare Quality)

ودي بتعادل البورد الامريكي الخاص بالجودة الطبية من Healthcare QualityCertifying Board

و حضرتك علشان تعمليها محتاج تشتري كتاب اسمه Healthcare Quality Handbook by: Janet Brown

و ممكن تدخلي على الموقع ده و تنزلي الفورمة بتاعة التسجيل www.CPHQ.org

الامنحان بيكلفك 440 دولار و ممكن تمتحنيه اون لاين في اي مركز ثقافي امريكي Amideast متهيألي في منه في الامارات

و ده احسن من ال ABQUARP في ان :

1) الABQUARP بتخش فيه اسأله خاصة بالنظام الصحي في امريكا و اللي ليها علاقة بال Medicare, Medicaid, Joint commission, Baldrige

2) ال ABQUARP اغلى بالضعف او اكتر

3) ال Internation Applicants في ال CPHQ اكتر بكتير و الاحصائيات موجودة اون لاين و ده بيخليها معروفة اكتر في الشرق الاوسط

الموضوع ده من اكتر من سنة

حبيت اسأل هل حضرتك يادكتور كملت فعلا فى الشهادة

وهل حد من الزملاء الافاضل اطباء او صيادلة قرر يبدأ فيها ؟؟؟

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...