اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

السلام عليكم من كنـدا - 1 - نتعاون لنفهم الدنيا اكثر

Recommended Posts

• الردود 241
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بسم الله ا لرحمن الرحيم..اخوانى و حبايبي و حته من قلبي.. السلام عليكم و رحمة الله  و بركاته..

عزيزى الحالم دائما .. عيزين اسم مختصر ليك .. حاسميك حليم .. كويس .. ؟ تعرف ايه مشكلتنا .. لخبطتنا للأوراق .. تجاهلنا لكم كبير جدا من المميزات .. امام بعض الصعوبات ( الجامده ) ولاشك .. هل تريد ان تنزع نفسك من بلد و تزرع نفسك فى بلد افضل .. بسهولة كده .. لازم كفاح  و صبر يا اخى العقل و المنطق بيقولوا كدة ..  

ايضا من عيوبنا اسلوب اتربينا علية و اصبح بيجرى فى دمنا .. انا حطلع مهندس .. و حاشتغل مهندس .. و لما اشتغل فى حته محدش يقدر يرفدنى .. هذا الأسلوب الأشتراكى الذى عشناه و هو سر كل بلاوينا ..

لأ احنا بنتعلم علشان نكون نفسنا .. و ننطلق بالسلاح بتاعنا بقى فى غابة الحياة نحارب .. مش عارفين اى معركه حتقابلنا .. الكومبيوتر عندة مشكلة عويصة جدا هنا فى كندا .. انا فعلا لم افهم سرها .. الكنديين العاديين جدا عندهم خبر بيها .. و يبدوا لأنه مجال مرموق فهناك خريجين بالهبل .. و الصغار معلوماتهم احدث .. و سعرهم ارخص ..

فضل بقى السؤال .. انا حاعمل ايه فى مواجهة هذا .. ؟

ليست جميع الوظائف تقابل هذا الكساد .. و حضرتك لازم تغير اسلوبك فى التفكير و البحث .. و كل العمل شريف .. اعمل بما هو متاح لديك .. سورى يعنى .. حتى لو وجدت انك تحتاج لألقاء شهادتك من البلكونة ماشى .. المهم تعيش و تنجح .. و اظن ان نجار ناجح افضل من طبيب فاشل .. صح ..

حاول مع جور .. هذا افتراض اخر ..

الأسعار التى ذكرتها فيها مبالغة جدا .. و لقد رد الأخ مايك على البعض منها .. و و الله العظيم انا ساكن ب 865 .. غرفتين وصالة و عمارة بالسيكيورتى و الكاميرات .. و مش فى بيزمنت .. انا فى الدور السابع .. و اتفضل حضرتك زورنا .. اذا كنت فى تورونتو .. اتصل بى عن طريق الأيميل .. و ادينى نمرة تليفونك .. و نتكلم فى الخصوصيات زى مانت عايز .. و العبد لله عندة افكار لا تنتهى ..

السيارة بيعها .. طالما مش قادر على مصروفها حاليا . و على ذكر السيارة تورونتو ستار كانت بتدلل على ناس تعمل دليفرى و يقال انهم بياخدوا 16 دولار فى الساعة ..  

فقط ارجوا اخطار الأخوة هنا كيف ان الأزمة اشتدت بعد 11 سبتمبر .. علشان بس يعرفوا مين اللى بيدفع الثمن ..

يا خويا خلينى ادلك على حلاق ب 4 دولار .. شارع كوليج اند اوجست .. حلاق صينى هايل ب 4 دولار ..

الملابس .. انت جاى بلبسك .. و بتزود كام قطعة تساعد ..

عموما .. عندما تكون هناك ظروف صعبة .. بنضغط مصروفاتنا ..

بالنسبة للمساعدة الحكومية .. بعد 6 اشهر ولا علاقة بها بتشتغل ام لا .. هذا غير اعانة البطالة اذا استغنى عنك الشغل .. عندى صاحبى باكستانى .. حصل على مساعدة ليه و لمراته و قعد فى البيت على كده .. و قالى انا خلاص احلت نفسى على المعاش .. بس المكاتب دى ليها عناويين مختلفة حسب المنطقة .. و صاحبى ده انا كنت اخدت نمرته و اعطيتها لصديق ولا اعلم ما تم .. ممكن ادور عليها و اجيبهالك .. و لو سالت حواليك الف من يدلك ..

اخوانى و حبايبي و حته من قلبي.. السلام عليكم و رحمة الله  و بركاته

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

• الزوار

Alslamo Alykom brother

AlwaysDream is right for what he said I'm in Canada for over 4 years I have Canadian Experience and also I’m a Canadian citizen and I know that work conditions now is really bad specially in the Hi tech and IT sectors. So all brother want to come to Canada please make sure to have enough money to support yourself for long period of time.

and for Brother FreeFreer it seems to me that you just came to Canada and my question to you is are you working now?

did you get any interviews ?

I know also matters seems to look different when people spend more time and get in touch with reality. I'm not trying to discourage people from coming but I think the good advice is to make them aware with the things where they stand and not give them information based on first impression.

This what people should do and they have to make researches and the best is ask someone who lives in Canada for quite sometimes because some information is hard to get with just browse the web or read the newspapers. I welcome any question about the market condition and Career planning since I’m in this market to quite sometime.  

thanks

رابط هذا التعليق

اخى الطائر الحر .. اهلا وسهلا بك فى مداخلتك الأولى .. شيئ جميل ان نجد الموقع مستمر فى اجتذاب المزيد و المزيد من الطيور المهجرة ..

واضح ان كل الأخوة من المتخصصين فى علوم الحاسب بالذات يواجهون مشكله .. العبد لله ايضا .. مع فارق بسيط .. ان العبد لله عنده خبرات فى امور اخرى كثيرة .. مما يجعل قدرتى على التصرف اكبر ..

و فى انتظار المزيد من مساهماتك .. و شكرا

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

نسيت اقول انى هنا منذ 9 اشهر .. و الأخوة هنا يعلمون هذا .. يعنى عارفين ان انطباعاتى تعتبر اولية نوعا ما .. اذا اعتبرت ان 9 شهور مده صغيرة جدا .. و شكرا

و ارحب بالأخ مشمش .. و شكرا له .. بس كلمنا يا اخى ..و عفوا لسهوى

(Edited by freefreer at 8:22 am on Nov. 25, 2001)

رابط هذا التعليق

أخى العزيز فرى

بالنسبة لموضوع السفر الى كندا انا لم اكن يوما ما مترددا  ولأادرى من اين جاءك هذا الاحساس. انا فقط قصدت من مداخلتى بهذه الجملة البسيطة ان عمنا اولويز دريم  جاء كلامه سوداوى جدا عن كندا بعكس ماسمعنا منك ومن اخوة آخرين ولكن يستطيع المرء بفطنة ان يستشعر مدى الصعوبات التى يمكن ان تواجهه فى اى بلد جديد وهذا طبيعى جدا  وانا بالنسبة الى ليس مهما ابدا فى البداية ان اعمل فى مجال الكمبيوتر  الى ان تتحسن الى الأمور ... السؤال المهم عنا  هل من الصعوبة بمكان ان يجد المرء أى عمل يمكنه من تغطية مصروفاته  الأساسية  فى حال اذا ماضطر الى ذلك(اقصد مثلا فى حال نفاذ المبلغ القادم به)  

ملحوظة : ان لم تكن بكندا اى مميزات فيكفى فقط أن حق التعليم والعلاج والاستمتاع بالحياة مكفول لأولادى  ولن يدرك مدى أهمية ذلك الا من عاش مثلى فى دولة من دول الزيت

أحنُ إلى خبزِ أمى ... وقهوة أمى ....ولمسة أمى

وتكبر في الطفولة يوماً على صدرِ يومِ ..........

وأعشقُ عمرى لأنى إذا مِتُ أخجلُ منْ دمعْ أمى..

رابط هذا التعليق

My brother Free Bird summarized my ideas perfectly, we want to bring the people to reality not dreams, regarding the web sites of brother meshmesh, i want to say very funny things, try to browse these sites for two succesive weeks, saving the jobs you found, you will be surprised to see that they are the same, as i said i 'm in contact with many agency, and keep phoning them about these opportunities, they say one thing, we are sorry our site is no updated, or this position is no longer exist, or this position had been filled (which is impossible in couple of days only). but i think i will stop describing the situation because we all know that it is bad, what i really concerned with is what to do. you know very well that network is one of the best way to find a job, and because we are egyptian and every one think himself pharon, and never help his brother, we will never reach any things.

so i suggest to all brother who are in Canada now that we share information and knowledge here in this page, this will help us perfectly.

and i will start by my self and asking everyone not to be in contact with JOR till i finish investigating about him, I had already meet with him, but i had asked many persons in Gov. Community centers to tell me more info about him, till now no body know him, which is a surprise if he had good reputation, also he always keep his answer machine, so non of them manage to call him. so again if any body have any info about him, please share it with us

رابط هذا التعليق

[english]

Sorry Dream .... But it seems that I lost the track ....

Who is (or what is) JOR?  .... and why are you asking us to contact Menotering Consultant ?

By the way, that link did not open when I tried.

(Edited by Mike at 5:51 pm on Nov. 25, 2001)

رابط هذا التعليق

الأحباء جميعا .. طبعا انا موافق على كل كلام حليم .. و ياريت نغير الصورة المعروفة عن تعاملنا مع بعض ( دى ماساة فعلا .. لأنها ظاهره ملحوظة بشكل عجيب قى كل الدول )

و عزيزى رد هورس .. صدقنى انت خضيتنى .. انما حصل خير .. انا قلت فى ثانية تردد .. و من كلمتين ؟ .. دى الهجرة برضه قرار صعب .. و عايزه صمود و ثبات ..

يالله خير ان شاء الله

يا مايك ياعزيزى .. كنت نشرت عنوان شركة تساعدك على ايجاد شغل .. و انطلق الحديث الذى رأيته .. و حليم نشر اسم جهة اختصاصها تكلمك عن سمعة الشركات او حاجة زى كده .. صح عزيزى حليم؟

رابط هذا التعليق

http://www.alwafd.org/alwafdcgi/ikonboard/...d/ikonboard.cgi

المنتدى القديم .. على ما نحل مشاكل هذا

رابط هذا التعليق

AlwaysDream

Posted on: 1:52 am on Nov. 26, 2001

yes brother freefreer as you said, Raz Bayo is the person who is helping me along with others to find out about that JOR, the link again because i found an error while typing

http://www.tcet.com/mentoring.

but please note that this is not Raz's job, his job his to help new comer to build netwrok of professsional to help them finding a job, he is so nice person and very friendly.

I also recommend any new landed immigrant to contact India Rainbow Community Center for resume writing and interview tips, also the manager is very nice, and are helping me now to look for JOR too.

thanks

-----

Dreams sometimes come to true

رابط هذا التعليق

AlwaysDream

Posted on: 2:10 am on Nov. 26, 2001

aDear All,

Please again, anyone had information think that it may help new immigrant, please post it here.

also please distribute this link of wafd so other know about it, we need very much an experienced landed immigrant (3+ year), and we need an old citizens (10+ year)

-----

رابط هذا التعليق

freefreer

Posted on: 3:15 am on Nov. 26, 2001

عفوا يا استاذ حليم هل جربت مع وظائف اخرى .. مشابهه لتخصصك .. هل فكرت فى امور جديدة .. او طرق جديدة لتحاول شق طريقك فى كندا .. هل حاولت شيئا .. ياريت تحكلنا تجاربك .. و شكرا

-----

بسم الله الرحمن الرحيم

إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا

صدق الله العظيم ( النساء – 145 )

رابط هذا التعليق

AlwaysDream

Posted on: 3:26 pm on Nov. 26, 2001

Dear Freefreer,

I believe that when I have a goal, I do my best to achieve it, and being an ITs is my goal, so I will NEVER think to change my career, until I reach my goal.

And actually i did not understand what are jobs like mine you meant on your post.

Thank you

-----

رابط هذا التعليق

Mike

Posted on: 5:45 pm on Nov. 26, 2001

عفوا  ياحليم ...... الموضوع مش تغيير الكارير .....

ولكن مجرد انحناء بسيط حتي تمر العاصفه ....ومن ثم تعود الي طريقك المرسوم مره اخري

رابط هذا التعليق

freefreer

Posted on: 9:51 pm on Nov. 26, 2001

بالظبط كده .. كما قال اخى مايك .. الى تغلب العبة مؤقتا .. و حب ما تعمل حتى تعمل ما تحب

الجريده افتحها .. و اشيك على الأعلانات من اولها لأخرها .. مش اعلانات المهندسين فقط .. اسأل نفسى هل ممكن اشتغل هذه الشغلانه .. هل اقبلها لنفسى ؟؟ لو اه توكل على الله .. على فكرة دى نصيحة من حكم السنين .. و الأيام ..مش اكثر

اعرف ناس كانت بتدرس دكتوراه فى امريكا و معاهم بكالوريوس قد الدنيا و اشتغلوا فى الهمبرجر .. و غسيل الأطباق .. و مساعدة العجزة .. يا اخى الكنديين بيعملوا كده لما يتزنقوا

الشغل مش عيب .. و اظن فى كندا بالذات الشغل مش عيب.. و الأحترام موجود دائما ,, و شكرا

-----

بسم الله الرحمن الرحيم

إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا

صدق الله العظيم ( النساء – 145 )

رابط هذا التعليق

AlwaysDream

Posted on: 10:04 pm on Nov. 26, 2001

Dear Mike and freefreer,

The problem is not to work in resturant or super market or what ever, the problem that you may forget the original goal, because you do nothing to reach it.

thanks

-----

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...