اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حبة ميتا منتدي ....

Lancelot

Recommended Posts

عجبتني أوي أوي التسمية اللي أطلقها الدكتور أبو حلاوة لما قال "ميتا منتدي" ... اللفظ دقيق جدا في وصف كتير من الموضوعات هنا ... موضوعات عن الأعضاء .. زي "شكلنا إيه" و "الإسم و اللوجو و التوقيع" و غيرها ... و موضوعات عن المنتدي نفسه .. زي إيه ... زي إيييه ... زي إيييييه يا واد يا لانسلوت .... زي الموضوع ده مثلا ...

إيه رأيكم كل واحد يقولنا إزاي عرف المنتدي ده (إعلان في التليفزيون و لا الجرنال – كان بيأكل سمك مثلا أو بيمسح الإزاز فقرأ الإعلان - ) و إيه رأيه في عدد الأعضاء في المنتدي .. هل العدد الموجود كويس و لا عايزه يزيد .... و نبقي زحمة و لمة كبيرة ... لو العدد كتير ناس أكتر هتستفيد ... لكن برضه مستوي المحاورات ممكن ينخفض ....

أدي سؤالين .... و لما أفتكر باقي الأسئلة هأكتبها ... جاوبوا علي دول .... الزمن ساعة واحد فقط .... الوقت خلص كل واحد يديي ورقته للي قدامه ....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

Lancelot كتب:

إيه رأيكم كل واحد يقولنا إزاي عرف المنتدي ده (إعلان في التليفزيون و لا الجرنال

اتذكر اننى تعرفت على المنتدى من خلال جريدة الوفد على النت، كنت معتادا على قرائتها مع غيرها، عندما ظهر المنتدى فجأة فى احدى المرات عند فتحى للجريدة...

Lancelot كتب:

هل العدد الموجود كويس و لا عايزه يزيد .... و نبقي زحمة و لمة كبيرة ... لو العدد كتير ناس أكتر هتستفيد ... لكن برضه مستوي المحاورات ممكن ينخفض ....

مين يكرة ان العدد يزيد و نبقى أغلبيه بالنسبه للمنتديات الأخرى!!، بس بينى و بينك، انا ضدد سياسه الليمون!!

فأنظر مثلا كم عددنا حاليا، بل نحن نعرف سبب قيام الأدارة بتعطيل فاعليه بعض الأعضاء كل حين، انا فى رأيي قبل ان نطالب بزيادة العدد علينا اولا على "حث" من هم موجودين بالفعل على المشاركه و التفاعل على الأقل (نصفهم!!) و على فكرة هذا فى رأيي نموذج مصغر لبلدنا بأكملها، فأنظر ماشاء الله الى تعداد بلدنا!!!

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

و المحزن اننا مش عارفين نحطم الرقم القياسى الأخير:

Most users ever online was 42 on Wed Nov 20, 2002 5:43 pm

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

[إيه رأيكم كل واحد يقولنا إزاي عرف المنتدي ده (إعلان في التليفزيون و لا الجرنال – كان بيأكل سمك مثلا أو بيمسح الإزاز فقرأ الإعلان - ) ....

كان خالى وابن خالتى عمالين يتكلموا عن مواقع بتقول رايها بجراة وصدق

خالى يقول فى منتدى جميل اسمة محاورات المصرى

كانو بيناقشو فية كزاا وكزااا

وابن خالتى متحمس اوى يرد علية لا لا فى واحد اجمل كتير

اسمة ايجبشن توكس

ههههههههه(حلوة مش كدة)

رابط هذا التعليق

الأعضاء في المنتدي .. هل العدد الموجود كويس و لا عايزه يزيد .... و نبقي زحمة و لمة كبيرة ... لو العدد كتير ناس أكتر هتستفيد ... لكن برضه مستوي المحاورات ممكن ينخفض ....

يكون احسن لو عدد الاعضاء اكتر 

انا مع التعددية الفكرية(اخت فكيهة فكرية وفتكاااات)

لان الدنياا الكبيرة فيها كل الناس مع الاختلافات الكبيرة فى كل حاجة

الفكر اللون الدين العقيدة والمبادئ

أدي سؤالين .... و لما أفتكر باقي الأسئلة هأكتبها ... جاوبوا علي دول .... الزمن ساعة واحد فقط .... الوقت خلص كل واحد يديي ورقته للي قدامه ....

ممنوع اى يحد يبص للى جنبة والا زنبة على جنبة

انت يا ولد يا اللى وراا

هلغيلك امتحانك انت ولانس لو مبطلتوش رغى

البرشام اخر ربع ساعة بس

رابط هذا التعليق

انا عرفت المنتدي عن طريق جريدة الوفد من حوالي سنتين و لكن من حوالي سنة واحدة فقط بدأت المشاركة

انا الحقيقة نفسي ان المنتدي يشارك فيه اكبر عدد ممكن بغض النظر عن افكار المشاركين طالما كان هناك احترام لقواعد المشاركة و احترام لباقي الاعضاء

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

انا عرفت المنتدي من التاريخ الي سجلت فيه :lol: ده واحد

السؤال التاني كان جيلي على الاميل موضوع انتم كنتم كتبينه الي هو بنطلون للإيجار الي كنتم بتتريقوا فيه على الجمارك على الهدوم

يمها انا كنت هفطس من الضحك وبعد كده بدأت اقلب اكتر في الموقع بتعكم وقريت لحد لما عجبني وانا عمري مشاركت في منتدي ولا عمري فكرت اني اكتب في منتدي ولا عمري حسيت ان ليا ناس زيكم اعتبرهم اخواتي وافضفض ليهم واتكلم معاهم واحكيلهم و اسمع ارائهم

بس بجد بقيت سعيده يمكن مشاركاتي قليله لان معرفتي السياسية ميح خالص بس بحاول بس اقول ليكم كلمه بجد بجد انا اتعلمت منكم كتير و بحس اني فتحه كتب كتيرررررررررررر فيها من كل شكل وكل لون بقرأ و بجاور وبتكلم اتعلمت كتير اوي ازاي اعبر عن نفسي ورأي بالعكس بقيت افهم كلام بحيث لما اقعد مع حد اقدر اقول رأي والي هو من فهمي لارئكم و خلتولي كمان رأي بجد

شكرا ليكم يا اهلي

رابط هذا التعليق

متشكر أوي لوايت هارت و إيمبوسيبل و دكتور أبو حلاوة و نورا ...

طيب نزولا علي رغبة الحشود الحاشدة اللي متابعة الموضوع ... نزود سؤال كمان ....

ماذا تريد من المنتدي ....

سؤال غريب لكنه نفساني شوية .... أنا مثلا المنتدي بيديني إحساس بإثبات الذات – خصوصا بسبب سني الصغير – وسط ناس من شريحة سنية أكبر مني .. ناس علي مستوي مرتفع من الثقافة و الفكر ... وجودي في وسطهم بيخليني أشعر بالرضا عن الذات بدرجة معينة ...

و غير كده فرصة ليا إني أشارك في مناقشات تهتم بالوطن الذي أعشقه ....

و فرصة أشارك في مناقشات ترتقي بمستواي الفكري ...

و فرصة لأمارس درجة من الحرية أكبر من التي أمارسها في الجامعة أو النادي أو الشارع أو البيت ....

و فرصة إني أقابل ناس جديدة و أتعرف عليها لأني لا أملك الكثير من المهارات الإجتماعية ....

و حاجات تانية أقل في الأهمية ...

و نورا مثلا ....

ولا عمري حسيت ان ليا ناس زيكم اعتبرهم اخواتي وافضفض ليهم واتكلم معاهم واحكيلهم و اسمع ارائهم

جاوبت علي السؤال قبل ما يتسأل ... برافو يا نورا ....

و فيه ناس في الغربة مثلا محتاجة تشعر بالوطن من خلال مشاركتها في همومه و قربها من ناسه ... و فيه ناس تانية عندها أسباب تانية .... إنت عايز إيه من المنتدي .... علي المستوي الشخصي ...

السؤال اللي بعد كده ... هو نفس السؤال السابق لكن بطريقة تانية .... علي المستوي العام ... كيف تري الطريق أمام هذا المنتدي .... هل تتصور أن يظل الأمر كما هو عليه أم تتطور الأمور إلي ما قد تتطور إليه .... كيف تري هذه الأمور .... إشرح بإيجاز مع ضرورة البيان بالرسومات (وش بيحط إمتحان) ...

كفاية كده دلوقتي ...

__

رابط هذا التعليق

س : إزاي عرفت المنتدى ؟

ج : والله العظيم يا باشا أنا كنت في حالي لحد ما واحدة أسمها ست امينة قالتلي تعالى يا س س ده منتدى المصريين ده حلو وفيه ناس بيقولوا كلام كبير وعايزين يغيروا حاجات كتير فى المجتمع المصري وانت عارفني ياباشا أنا شخصيتي ضعيفة قدامها !!

لحظة صمت وصوت طرقعة ... ديـــــــــــــــــب آي آي .

س : أيه رأيك فى عدد الاعضاء فى المنتدى ؟

ج : والله يا باشا أنا نفسي منتدى المصريين أسم على مسمى يعني يشترك فيه كل المصريين على الأقل اللى بيدخلوا على النت بس يبقوا مشاركين وليسوا متفرجين .

صوت كركبة وجلبة وفرقعة وفجأة ديب ديـــــــــــــب أي .. عيني راحت.

س : كيف ترى الطريق أمام المنتدى ؟

ج : هو لحد دلوقت صحراوي يا باشا . لكن بإذن الله بعقول الأعضاء المشتركين هانخضروا ونخليه زراعي .

لحظة صمت آخرى ... وصوت طرقعة .. لكن المرة دي بوسه .

س : ماذا تريد من المنتدى ( بإختصار يالا علشان مامديش إيدي عليك )

ج : حاضر ياباشبوش ، أنا نفسي المنتدى يساهم فى حل أى مشكلة فى مجتمعا مهما كانت بسيطة لأن ده هايدينا دفعه قوية ويرفع روحنا المعنوية ومانحسش أن احنا بندن فى مالطه .

حاجة أخيرة ياباشا ( من غير ضرب )

لابد أن أعترف بأنني أستفدت كثيراً من خبرات وآراء أخواتي الكبار أعضاء المنتدى .. حتى تلاميذ المنتدى الصغيرين زي لانس وأوبتي وبراود أستفدت منهم أيضاً فالأنسان يظل حتى آخر رمق له فى الحياه يتعلم ليكتشف فى النهاية أن هناك الكثير والكثير لم يتعلمه ولكن يكفية فخراً أنه حاول وأجتهد أن يفعل شيئاً نافعاً فى حياته.

خدوا الواد ده على معتقل المغول وظبطوه علشان يحرم يتكلم فى السياسه تاني ............... آآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآي

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بداية معرفتى بالمنتدى كانت على ايد حبيبة قلبى و صديقة عمرى الانسة كليو ...كنت مشتركة فى عدة منتديات اخرى لكن كلها لم تؤثر فى .. فاقترحت كوكو ان القى نظرة على المنتدى هنا... و كانت هى النظرة... بصراحة كنت لا اجرؤ على الكتابة هنا خالص... الناس هنا على درجة عالية من الوعى و الثقافة ما شاء الله ممتازة... قلت لنفسى حاروح فين وسطهم دول...فكنت اكتفى بالقراءة فقط ... و بصراحة اكثر حوارات باحب اقراها بتاعت س س و لانس ...بيفطسونى من الضحك ... و كمان حكايات جدو اخناتون اللى لسة مش جدو بتبهرنى ... و غيرهم كتير ...بصراحة يا جماعة انتو مدرسة :D

اما عن عدد الاعضاء فربنا يزيد و يبارك

عاوزة ايه من المنتدى؟؟

حد يسمعنى لما اتكلم و يهتم بارائى ....حد يشاركنى افكارى و يرشدنى للصواب ...حد يورينى الدنيا ماشية ازاى و يعطينى من خبراته ....

على فكرة ... حد فكر قبل كدة فى امكانية اصدار جريدة بها ملخص لاهم ما جاء على صفحات المنتدى؟؟

بس اكيد هنتمسك بنوزع منشورات و نتحبس كلنا :twisted: :D

عجبت لمن استهان بصغيرة و الجبال من الحصى ....

لا تجعلن اهون الناظرين اليك هو الله ....

رابط هذا التعليق

سي السيد و ButterflySpirit (لازم نلاقي حل لإسمك الطويل ده عايزين نيك نيم روش كده .. خليكي سبيرت مؤقتا لحد لما نشوفلك إسم) ....

نبدأ من تاني ....

سي السيد و سبيرت .... متشكرين علي أرائكم القيمة و مفيش داعي للدراما ديه كلها يا س س ....

المهم ... الإغلبية تقريبا من الناس اللي إتكلمت تتمني زيادة أعداد المشاركين و هناك ما أشار إليه وايت هارت بضرورة حث الأعضاء الموجودين فعلا علي المشاركة ... إحنا إتكلمنا قبل كده في موضوع أخر و هو "أين الألف عضو" الذي طرحه الأخ براود مسلم – الله يمسيه بالخير – عن أسباب عدم المشاركة بالنسبة للأعضاء الموجودين فعلا ... و علي ما أفتكر خرجنا بعدة أسباب .. منها الرهبة من الكتابة نفسها .. الرهبة من أول مرة كتابة .. و هو حاجز كبير أمام المستجدين .. خاصة في منتدي كهذا يتميز برقي مستوي المحاورات فيه ... و إقترح بعض الأعضاء تخصيص باب من أجل المستجدين الذين يواجهون هذه المشكلة من أجل الترحيب بهم و مساعدتهم علي التأقلم مع الكتابة و الجو العام للمنتدي ....

من الممكن مراجعة الموضوع للتعرف علي كل الأراء المعروضة ....

المهم إن العدد النشط أو الفعال هنا في المنتدي أقل من قليل بالنسبة لدولة تعداد سكانها أكتر من 70 مليون و لها مغتربين يقدر عددهم بحوالي من 3 إلي 5 مليون ... و فيها عدد مستخدمي الإنترنت حوالي 3 مليون غير المغتربين ... و العدد ده لازم يزيد إذا كنا عايزين نخلي الطريق زراعي زي ما سي السيد قال ...

لكن كيف نزيد من العدد الفعال ... نحن لا نريد زيادة عدد أعضاء المنتدي فقط ... بل نريد زيادة المشاركين أيضا ... فالمشاركة هي الدليل علي التفاعل و التأثير في القارئ ... حتي و لو كانت المشاركة هي مجرد "أتفق مع فلان" أو "أختلف مع علان" ... المهم إنها مشاركة ... دليل علي الإهتمام و التأثير المتبادل بين القارئ و الكاتب ...

نرجع للسؤال .. كيف نزيد من العدد الفعال ...

الموضوع ممكن نتكلم فيه علي كذا محور .... المحور الأول زيادة عدد أعضاء المنتدي ... و ده عن طريق الإعلان عن المنتدي بطريقة أو بأخري ... يعني بلغ أصدقائك ... أو إعلانات بانر في المواقع الأخري ... أو حتي Spam Mail ... أي طريقة من الطرق اللي ممكن توصلنا للناس ...

المحور التاني ... هو جذب الناس للمشاركة ... أي نوع من المشاركة في أي موضوع من الموضوعات ... من أجل كسر حاجز الرهبة من الكتابة ... يعني مثلا الموضوعات الخفيفة (الفكاهة و المناقشات العامة) قادرة أكثر علي جذب الناس من الموضوعات التقيلة (السياسية و الإقتصادية) ... لو هذه الموضوعات الخفيفة تم توجيها بحيث تصب في جذب الناس إلي المشاركة بفاعلية في موضوعات هامة تهمهم فإن ذلك سيكون رائعا ... أنا مش قصدي بالموضوعات الخفيفة إننا ننزل بمستوانا أو إننا نتكلم في الهايف ... لكن قصدي إن فيه أبواب في المنتدي ممكن ننشطها بحيث إنها تكون مصدر للجذب لناس مش عايزة تتكلم في السياسة ... زي أبواب الرياضة و الفن و الإعلام و الأسرة و الثقافة ... الأبواب ديه لو تم تفعليها بأفكار كويسة و خدمات تقدم للأعضاء من خلالها فده هيكون مصدر جذب هايل لمشاركات الأعضاء ....

المحور الثالث هو الإرتقاء بفكر الأعضاء .... لو إحنا عندنا عدد لا بأس به من المشاركين يبقي لازم نرتقي بمستوي مشاركتهم ... هو ده الهدف من المنتدي ... لا زم ننتقل بهم من الموضوعات الخفيفة إلي الموضوعات التقيلة ... لكن يقف بعض المشاكل حائلا دون ذلك ... أولها المعرفة ... ناس كتيرة – و لا أستثني نفسي منهم – لا تعرف عما تدور أغلب الموضوعات السياسية و الإقتصادية ناهيك عن قدرتهم في الحكم عليها .... ليه مايكنش عندنا في المنتدي ما يساعد هؤلاء علي الخوض في مناقشات السياسة دون حرج السؤال عن معني مصطلح أو خلفية تاريخية أو معرفية عن موضوع ما .... ممكن نعمل موضوعات مثبتة تساعد علي الإرتقاء بهذه النواحي و أنا متأكد إن النتائج هتكون هايلة .... في الأول و الأخر هو ده هدف المنتدي ... الإرتقاء بثقافة و فكر الأعضاء ....

إذن فإحنا عندنا ما يمكن أن يكون خطة من ثلاث محاور متتابعة و متوازية في نفس الوقت ... فيمكن أن نعمل علي الثلاث محاور في الوقت ذاته .... و النتيجة النهائية هي زيادة المشاركة في المنتدي ... و هو ما نأمله جميعا ...

ما رأيكم دام فضلكم .... إذا كانت الفكرة تستحق ممكن ندرس التفاصيل ...

__

رابط هذا التعليق

إذن فإحنا عندنا ما يمكن أن يكون خطة من ثلاث محاور متتابعة و متوازية في نفس الوقت ... فيمكن أن نعمل علي الثلاث محاور في الوقت ذاته .... و النتيجة النهائية هي زيادة المشاركة في المنتدي ... و هو ما نأمله جميعا ...

ما رأيكم دام فضلكم .... إذا كانت الفكرة تستحق ممكن ندرس التفاصيل

شكراً للسير لانسلوت الشهير بفرحات أفندي براقع بتاع المحاور ...

أنا كنت أقترحت قبل كده يا لانسلوت على المشرفين أن نخصص باب للأعضاء الجدد والتعرف عليهم .. لكن ذهبت دعوتي أدراج الرياح .

بس مقترحاتك فى الجون يا لانسلوت وإذا طبقت هاتفرق معانا كتير .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ButterflySpirit (لازم نلاقي حل لإسمك الطويل ده عايزين نيك نيم روش كده .. خليكي سبيرت مؤقتا لحد لما نشوفلك إسم) ....

انا كمان شايفة ان الاسم طويل ... بس ماشى يا سيدى نمشيها سبيريت ...

انا معاك فى مقترحاتك عاوزين نعمل حاجة فى الموضوع دة..... انا بالاحظ ان الناس بعضهم كسلان شوية او يمكن معندهمش وقت للمشاركة .... انا شخصيا كمان شهر لمل ارجع الشغل يمكن تقل مشاراكاتى اللى هى اصلا مش كتير ...كمان فيه حاجة تانية ...بعض الموضوعات مش بتدى الواحد فرصة كبيرة للمشاركة مثلا بتكون مستوفية لجميع النقاط و يدوب الواحد بيعلق بكلمتين بس ...و بعض الموضوعات انا شخصيا باعانى من حهل تام فيها فباكتفى بالقراءة بس

و ضرورى باب المستجدين دة ... انا شخصيا لسة ماليش معارف اوى هنا او اصدقاء ...بعض الناس بتعلق او بترد لكن اعذرونى معظم الناس مفيش الفة و دة احيانا بيعطى احساس ان مفيش قبول ... و بتلاقى بعض الاعضاء يقتصر فى الرد على اصدقاءة .... جايز انا حسيت كدة لان ماليش اصحاب اوى هنا ؟؟

المهم ... هنعمل ايه ؟ قول بس انت و مالكش دعوة

رابط هذا التعليق

و زاد عدد أصدقائك..... واحد

ما تزعليش يا سبيريت, وآدى واحد رد عليكى.

نورتى المنتدى

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

ما تزعليش يا سبيريت, وآدى واحد رد عليكى. 

نورتى المنتدى

الله يخليك ...و انا اعتز بردك

رابط هذا التعليق

الأفوكاتو كتب:

ولو رحتى باب "أدب و شعر و فنون و قرائات" فى موضوع "يالله نغنى"، هاتلاقيهم زادوا كمان واحد...

icon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gificon_smile.gifفعلا منورة المنتدى ..

رابط هذا التعليق

ButterflySpirit إسم) ....

...كمان فيه حاجة تانية ...بعض الموضوعات مش بتدى الواحد فرصة كبيرة للمشاركة مثلا بتكون مستوفية لجميع النقاط و يدوب الواحد بيعلق بكلمتين بس ...و بعض الموضوعات انا شخصيا باعانى من حهل تام فيها فباكتفى بالقراءة بس

و ضرورى باب المستجدين دة ... انا شخصيا لسة ماليش معارف اوى هنا او اصدقاء ...بعض الناس بتعلق او بترد لكن اعذرونى معظم الناس مفيش الفة و دة احيانا بيعطى احساس ان مفيش قبول ... و بتلاقى بعض الاعضاء يقتصر فى الرد على اصدقاءة .... جايز انا حسيت كدة لان ماليش اصحاب اوى هنا ؟؟

بصراحة انا بقالي فتره بشارك بس نفس الاحساس بتاعك عندي ...الرودود ليا بسيطه جدا و مش حاسه نفسي من اهل البيت....

يصعب أن نكره من أحببناه كثيراً

رابط هذا التعليق

farasha79 كتب:

بصراحة انا بقالي فتره بشارك بس نفس الاحساس بتاعك عندي ...الرودود ليا بسيطه جدا و مش حاسه نفسي من اهل البيت....

الله ... الله ...عاملين تجمهر !!!!

لازم يا شباب تطلعوا السلمه خطوة ... خطوة،

ما فيش حد بيتولد و ف-بقه معلقه دهب، و بعدين ماحنا بنقوم بالواجب و زيادة لما بتبدوا، و أشى ترحيب و اشى عدس و اشى "طورطه" من عند الطوراتاتى... احمدوا ربنا غيركم عليه متأخرات اشتراك و غرامات تنكيت و خلافه و ياعالم فيه ايه لسه؟؟

بس بصراحه انتم بتعملوا اللى عليكوا و زيادة، الحق يتقال...

الدور و الباقى على بقيت ال800 ...

و بعدين دى منى ليكم...

رابط هذا التعليق

الاخت فراشة و روح الفراشة

عايزين نرد عليكم؟

طب اطلعوا لنا بره!

يعني في موضوع انواع النساء!

http://www.egyptiantalks.org/bforums/viewt...opic.php?t=6237

و مسرور حيقوم بالواجب و زيادة هناك

(وش واحد بيقهقه بهستريا)

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

سبيريت و فراشة ... إيه الكلام ده بس ... إنتم مش من أهل البيت ... إنتم أهل البيت نفسهم ...

و بعدين خلاص يا سبيريت ... مشكلتك إتحلت ... طالما إختارنالك نيك نيم جديد يبقي بقيت مننا رسميا ... أنا كنت زيك تمام لحد لما قالولي "يا لانس" ... و فراشة ... إنتي النيك نيم بتاعك هو "فراشة المنتدي" ... معروف طبعا ... النيك نيم الوحيد اللي أطول من الإسم نفسه ...

سي السيد ..

أنا كنت أقترحت قبل كده يا لانسلوت على المشرفين أن نخصص باب للأعضاء الجدد والتعرف عليهم .. لكن ذهبت دعوتي أدراج الرياح .

إنت اللي إقترحت ... و أنا عمال أفتكر مين مين .. مش تقول يا راجل ...

معظم الإقتراحات اللي قلتها ديه هي خلاصة أفكار أعضاء كتير ... و لا أدعي إنها من وحي عبقريتي ... كل اللي عملته إني رتبتها و نسقتها و حطيتها في خطة من تلات محاور (حتة فرحات براقع) ...

كل ما في الأمر إن المنتدي ده أمامه فرصة إنه يعمل حاجة ... كل ما يحتاجه هو قليل من التنظيم و الترتيب لجهود أعضاءه .. و هي جهود و كفاءات جبارة ... فقط تحتاج إلي التنظيم و التوجيه ... تعالوا نتفق إزاي نرتبها و نوجهها علشان نحقق أفضل إستفادة منها ....

__

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      أربكت نتائج انتخابات التجديد النصفى للكونجرس المشهد الأمريكى سواء فى الداخل المتشظى الذى كان ينتظر حسما لمعرض المقال كاملاً
    • 1
      وأكدت مصادر رئاسية أن هناك ٣٢٠٣ شباب يشاركون فى المنتدى من ١١٣ دولة، وعدد الشباب المصريين ٣٠٩ شباب سجّلوا فى موقع المنتدى، بالإضافة إلى 85 شاباً من الجامعات المصرية المتفوقين دراسياً و107 من الجامعات الخاصة والأهلية، و١٥٠ من شباب الجاليات المصرية. ما سبق هو مقدمة للتعريف بمنتدى الشباب في جريدة الوطن المصرية ، الغرض من هذا الموضوع  هو فعلا محاولة للفهم و لو بطريقة تقريبية  إجتماع 3200 شاب من 113 دولة تحت سقف واحد لمدة 9 أيام لا يجب أن نمر عليه مرور الكرام. يجب علي أن أفهم ما هو الهدف و
    • Guest gamgom
      0
      الساده مديري ومشرفي محاورات المصريين التمس من سيادتكم تشريفي بتفعيل اشتراكي في محاورات المصرين حيث انني قمت بالتسجيل ولم تصلني رسالة التفعيل ولكم مني كل الشكر ولاحترام والتقدير اسم المستخدم / gamgom
    • 126
      الاخوة الافاضل ادعوكم لمناقشة كل الامور التى تهم مدينة العبور بما في ذلك اسعار الشقق و الاراضي و الخدمات و تطورها في المدينة و كل ما يمس شئون هذه المدينة التى تعد افضل المدن الجديدة و اكثرها اكتمالا من ناحية الخدمات و قربا للقاهرة الكبري و لا يضاهيها في الهمية سوي القاهرة الجديدة و اكتوبر و ارجو من سماسرة الاراضي و اصحاب المصالح عدم ازعاج رواد الموضوع فهو في الاساس لتبادل النفع و المعلومات و النصح و بصفتى احد المحبين لهذه المدينة و املك ارضا اقوم ببنائها في العبور ارحب باي استفسار من الزو
    • Guest sofy
      0
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته تعودنا دائما من ادارة منتدي محاورات المصريين انها لا تبخل بالمساعدة علي المنتديات الجديدةولذا استأذنكم في وضع رابط منتدي حكاوي مصر الوليد علي الشبكة العنكبوتسة منذ ايام فقط وادعو السادة الاعضاء الافاضل للانضمام الي عضويته واشكر ادارة محاورات المصريين ذلك المنتدي الراقي والعريق ومزيد من التقدم والنجاح ومباروك عليكم ادارة واعضاءعشر سنوات في المقدمة ودمتم بكل ود ادارة منتدي حكاوي مصر الرباط الخاص بي
  • أضف...