اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الهجرة الي استراليا او نيوزيلاندا

Recommended Posts

لا يايرت تقول معلش ارجوك انا فعرض اي معلومة على الاقل تفيدني وتفيد غيري

وسؤالي التاني معلش وضح اكتر انا عارف ان استراليا بتسال بس المهم بتسأل فين هل الشغل بس ولا التامينات والنقايات

اهم حاجة عندي التامينات والنقابات بتسألهم ولا لا

لان لو جهة العمل يبقى الموضوع بسيط ان شاء الله لكن لو في تعمق يبقى :lol:

وياريت تقولي اي معلومة انت تعرفها وشكرا ليك

بيسألو في جهة العمل...بس...المدرسة بتاعتي في الالينس فرانسيه في باريس وهي فرنسية ابنها كان مقدم علي الهجرة لاستراليا وجت في يوم كانت زعلانة جدا..علشان ابنها كان بيشتغل مع واحد صاحبه في احد معامل الالبان بصفة غير شرعية وكان كاتب ان محل عمله في هذا المكان ولم سألوا عليه وجدوه انه لا يعمل هناك..فرفضوا طبعا طلبه..في اوروبا بيعملوا المقابلة لهجرة استراليا بالتليفون بعد ارسال جميع اوراق المتقدم للمكتب المسئول عن الهجرة للتأكد من مستوي اللغة...ماعرفش ايه النظام في مصر..بالنسبة للتامينات..ماحدش بيسأل هناك..يكفي خطاب بيوضح مدة العمل في المنشأة..ده كل اللي اعرفه ..

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

• الردود 147
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بيسألو في جهة العمل...بس...المدرسة بتاعتي في الالينس فرانسيه في باريس وهي فرنسية ابنها كان مقدم علي الهجرة لاستراليا وجت في يوم كانت زعلانة جدا..علشان ابنها كان بيشتغل مع واحد صاحبه في احد معامل الالبان بصفة غير شرعية وكان كاتب ان محل عمله في هذا المكان ولم سألوا عليه وجدوه انه لا يعمل هناك..فرفضوا طبعا طلبه..في اوروبا بيعملوا المقابلة لهجرة استراليا بالتليفون بعد ارسال جميع اوراق المتقدم للمكتب المسئول عن الهجرة للتأكد من مستوي اللغة...ماعرفش ايه النظام في مصر..بالنسبة للتامينات..ماحدش بيسأل هناك..يكفي خطاب بيوضح مدة العمل في المنشأة..ده كل اللي اعرفه ..

معلش انا اسف بس انا تهت

بص باختصار دلوقتي لو واحد كان بيشتغل بصفة دائمة محاسب في شركة كمبيوتر ومعاه شهادة خبرة موقعة من المدير وعلى ورق الشركة وبتثبت انه كان موظف عندهم (مع ملاحظة انه مضبوط لما يكون الواحد موظف بصفة مؤقتة بيترفض طلبه وهما كاتبين الكلام دة فموقع السفارة الاسترالية) لكن لو كان معاه خطاب من الشركة "شهادة خبرة" ومختوم من الشركة وموقع عليه من المدير وكمان لو سأله المدير هيقولهم انه كان بيشتغل عندنا لكن المحاسب دة مش مقيد لا في نقابة المحاسبين ولا مقيد في التأمينات الاجتماعية (بس مع ملاحظة انه خريج بكالوريوس تجارة يعني مش محاسب مهنة يعني بس هو مش مقيد في الجهات الرسمية الحكومية) يعني باختصار الجهة الوحيدة اللي مثبت فيها انه كان موظف هي الشركة فهل دة هيأثر عليه ولا زي ماقلتلك قبل كدة انهم بس بيسألو في الشركة وممكن يسأله كمان الموارد البشرية لكن في اي مكان تاني بيسألو فيه

اعتقد ان الفكرة وضحت انا عايز اقول ايه مع انك قلت سالأو على الولد ولقوه موظف بيشتغل بصفة غير رسمية ومعنى كدة انهم سألو في الجهات الحكومية مش عارف بالضبط قصدك ايه بصفة غير رسمية..ههه انت قلقتني وربنا يستر

تم تعديل بواسطة sheko
رابط هذا التعليق

لو بصفة غير رسمية يبئي ماتضيعش وقتك...استراليا بالذات بيتاكدوا بنفسهم..والاوراق اللي بيبعتها المتقدم للهجرة مجرد سد خانة...دي مش كندا يا محترم...الولد علي ما افتكر انه مهندس زراعي..وكان مابيشغلش غير رسمي في معمل الالبان...يعني من غير عقد ...ولا تامين ...لكن هما بيسألوا اذا كنت مستمر في العمل في المكان اللي سعاتك كتبته في طلب الهجرة..لو كنت بتشتغل عشر سنين وسيبت الشغل قبل مايسألوا عليك بيوم واحد...وتاكدوا انك سيبت الشغل بيترفض طلبك...

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

لو بصفة غير رسمية يبئي ماتضيعش وقتك...استراليا بالذات بيتاكدوا بنفسهم..والاوراق اللي بيبعتها المتقدم للهجرة مجرد سد خانة...دي مش كندا يا محترم...الولد علي ما افتكر انه مهندس زراعي..وكان مابيشغلش غير رسمي في معمل الالبان...يعني من غير عقد ...ولا تامين ...لكن هما بيسألوا اذا كنت مستمر في العمل في المكان اللي سعاتك كتبته في طلب الهجرة..لو كنت بتشتغل عشر سنين وسيبت الشغل قبل مايسألوا عليك بيوم واحد...وتاكدوا انك سيبت الشغل بيترفض طلبك...

لا بقة لحظة وحبة حبة عليا الله يكرمك ومعلش انا اسف تعبتك في الاسئلة

معنى كلامك دة اني لازم اكون مستمر في الشغل مش اكون سيبته علشان لما يسالو يعني لو انا سيبت الشغل واتصلو بالشركة والشركة قاليتلهم دة كان بيشتغل عندنا وخلاص خلص الشغل عندنا يبقى معنى كدة هيرفضو الطلب...دي مصيبة

وبعدين ماهو زي ما قلتلك في الشركة انا موظف زي اي موظف فيها بعقد وكل حاجة وفي فواتير مرتب ممكن اجيبها لكن كل ما هنالك ان برة الشركة في اي جهة حكومية بس انا مش مقيد (تامينات - نقابة تجاريين - مكتب عمل ) كل الحجات الحكومية انا مش تبعها انا بس تبع الشركة لوحدها

انا فعلا اتلخبطت وتهت والمشكلة اني مش لاقي مكتب محامي مش نصاب اقدر ارجعله واساله وحتى لو لقيت ماعتقدش انه هيديني كل المعلومات اللي انا عايزها ومش عارف اعمل ايه

حضرتك كمان ماقلتليش ليه قبل 2010 ؟؟

وهل ينفع نتواصل مع بعض برة المنتدى يمكن استفيد من اي معلومة عندك لو مافيهاش ازعاج ليك

وشكرا ليك على تعبك معايا

تم تعديل بواسطة sheko
رابط هذا التعليق

لا بقة لحظة وحبة حبة عليا الله يكرمك ومعلش انا اسف تعبتك في الاسئلة

معنى كلامك دة اني لازم اكون مستمر في الشغل مش اكون سيبته علشان لما يسالو يعني لو انا سيبت الشغل واتصلو بالشركة والشركة قاليتلهم دة كان بيشتغل عندنا وخلاص خلص الشغل عندنا يبقى معنى كدة هيرفضو الطلب...دي مصيبة

وبعدين ماهو زي ما قلتلك في الشركة انا موظف زي اي موظف فيها بعقد وكل حاجة وفي فواتير مرتب ممكن اجيبها لكن كل ما هنالك ان برة الشركة في اي جهة حكومية بس انا مش مقيد (تامينات - نقابة تجاريين - مكتب عمل ) كل الحجات الحكومية انا مش تبعها انا بس تبع الشركة لوحدها

انا فعلا اتلخبطت وتهت والمشكلة اني مش لاقي مكتب محامي مش نصاب اقدر ارجعله واساله وحتى لو لقيت ماعتقدش انه هيديني كل المعلومات اللي انا عايزها ومش عارف اعمل ايه

حضرتك كمان ماقلتليش ليه قبل 2010 ؟؟

وهل ينفع نتواصل مع بعض برة المنتدى يمكن استفيد من اي معلومة عندك لو مافيهاش ازعاج ليك

وشكرا ليك على تعبك معايا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...=69237&st=0

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

السلام عليكم اخواني واخواتي

كم كنت اتمنى انا التقي بكم في بلد الاحلام كندا

لاكن الخيرة فيما اختاره الله لقد رفضنا بسبب القانون الذي تم طرحة

وبعد ان وصلني خطاب الرفض بأقل من شهر اتصلوا بي من السفارة الكندية واعادو الرسوم التي كنت قد دفعتها في الشيك البنكي

مع الابلكيشن

ارجو لكم التوفيق من كل قلبي

واريد ان افكر في الهجرة الى استرالية كيف ابداء؟

تم تعديل بواسطة البوريني

رابط هذا التعليق

قدر الله و ماشاء فعل

وربنا ييسر لك الأمور في مكان إفضل إن شاء الله

أستراليا أو نيوزلندا ...................... بلاد جميل و الهجرة و العمل فيها أسرع

رابط هذا التعليق

وبعد ان وصلني خطاب الرفض بأقل من شهر اتصلوا بي من السفارة الكندية واعادو الرسوم التي كنت قد دفعتها في الشيك البنكي

مع الابلكيشن

احلفلك بالله سيدنى و ملبورن من اجمل البلاد اللى خلقها ربنا اللى تنفع لعيشتا سواء كنا فلسطينى او مصرى

كل المشكلة ارتفاع مستوى المعيشة لاااااااااااكن الانسان ممكن اوى يشتغل فيها بمؤهلة بعد كام سنة

تاكد يا عزيزى انها ارادة ربنا فيما حدث لك .., انت عملت كل محاولاتك و فى الاخر نصيبك هوة اللى ح تروح ليه

صدقنى .....1/2 درجة ف امتحان الايلتس خلت ناس تروح بلد غير البلد جوة استراليا ب 3 ساعات طيران ...بس كل همهم كان انهم يحطو رجلهم فى استراليا لان المتاح انهارده من هجرة بكره ح يكون مستحيييييل

تم تعديل بواسطة masri
رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعة

ولا يهمك يا بورينى باشا الخيرة فيما اختاره الله , مادام عملت اللى عليك واخدت بالاسباب , يبقى النصيب ده اللى بيحدده ربنا .

رابط هذا التعليق

الخيرة فيما اختاره الله ... و عسى ان تكرهوا شئ و هو خير لكم

نتمنى لك كل التوفيق باي ارض من اراضي الله سبحانه و تعالى

تم تعديل بواسطة ahmed_saleh

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

قدر الله و ماشاء فعل

وربنا ييسر لك الأمور في مكان إفضل إن شاء الله

أستراليا أو نيوزلندا ...................... بلاد جميل و الهجرة و العمل فيها أسرع

:rolleyes: حضرتك متأكد؟

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

مع الابلكيشن

احلفلك بالله سيدنى و ملبورن من اجمل البلاد اللى خلقها ربنا اللى تنفع لعيشتا سواء كنا فلسطينى او مصرى

كل المشكلة ارتفاع مستوى المعيشة لاااااااااااكن الانسان ممكن اوى يشتغل فيها بمؤهلة بعد كام سنة

تاكد يا عزيزى انها ارادة ربنا فيما حدث لك .., انت عملت كل محاولاتك و فى الاخر نصيبك هوة اللى ح تروح ليه

صدقنى .....1/2 درجة ف امتحان الايلتس خلت ناس تروح بلد غير البلد جوة استراليا ب 3 ساعات طيران ...بس كل همهم كان انهم يحطو رجلهم فى استراليا لان المتاح انهارده من هجرة بكره ح يكون مستحيييييل

كلام سليم جدا..

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

اشكركم اخواني على المشاعر الاخوية الصادقة

صدقوني اني تقبلت الموضوع بصدر رحب لعلة خير لي في ديني ودنياي

تم تعديل بواسطة البوريني

رابط هذا التعليق

أخي الكريم لماذا لا تبادر بفتح موضوع جديد للهجرة الى استراليا ونيوزيلندا وتبدأ البحث في الموضوع على موقع دائرة الهجرة ... قد يكون لدي الكثير من الإخوة هنا معلومات كثيرة تفيدك وتفيد الغير

أرى أن الوقت مناسب الآن لفتح توبيك جديد بهذا الشأن ... خصوصا بعد تعقّد حكاية الهجرة لكندا بسبب لستة الوظائف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ان شاء الله خير

انت خطرت على بالي مبارح والله ولإني مش عارف بالزبط وضعك فكرت تكون خلصت الاجراءات وصرت بكندا

يلا مش مشكلة نصيبك هيك

انا لو ما زبطت معي ممكن افكر بأستراليا او نيوزلندا او حتى ممكن افكر باللجوء المهم اضل احاول

رابط هذا التعليق

• بعد 10 شهور...

عارف ان سؤالي غريب

بجد واحد بيسالني ليه المنتدى مفيهوش حاجه عن هجرة استراليا وفعلا سالت نفسي هو ليه مفيش كده وانا ليه قدمت للهجرة لكندا ع الرغم انها مش فارقه معايا ع الرغم ان استراليا فيها فرص افضل

ياريت بجد حد يوضح لي ليه منتدانا مفيهوش حاجه عن الهجرة لاستراليا وليه احنا بنقول كندا

رابط هذا التعليق

ممكن تفتح موضوع للهجره لاستراليا في باب المغتربين

الاصل ان باب المغتربن لكل الهجرات بكافة انواعها لكن تم استثناء كندا بباب مستقل على اساس ان المواضيع الخاصه بيها كتير اوي بما يقتضي فصلها عن البقية ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

عارف ان سؤالي غريب

بجد واحد بيسالني ليه المنتدى مفيهوش حاجه عن هجرة استراليا وفعلا سالت نفسي هو ليه مفيش كده وانا ليه قدمت للهجرة لكندا ع الرغم انها مش فارقه معايا ع الرغم ان استراليا فيها فرص افضل

ياريت بجد حد يوضح لي ليه منتدانا مفيهوش حاجه عن الهجرة لاستراليا وليه احنا بنقول كندا

اى بلد انشا الله جيبوتى بس بينى و بينك استراليا دفى عن كندا بكتير و الدفى جمييييييل

c'est la vie

رابط هذا التعليق

ياجماعه رجاء شخصي ياريت نقدر نعمل باب خاص للهجرة لاستراليا ونيوزلندة

لان موضوع كندا عقد بعد الليست الجديده

رجاء من الاخوة المشرفين

رابط هذا التعليق

أنا هاجهز موضوع شامل عن هجرة استراليا ان شاء الله....بس الموضوع هياخد وقت عشان طويل و عشان كمبيوتر البيت عطلان اليومين دول

تم تعديل بواسطة novocaine
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...