اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لستة الوظائف الفيدرال بعد طول انتظار

Recommended Posts

يا جماعه أنا من رأي تصبروا ولا تقلقوا لأن من الواضح

من الأول ان أعداد الصيادله المتقدمين كتير جدا وفي

طلبات متراكمه بالسنين حتى في مهن أخرى

بالتأكيد همه عملوا تقييم جزافي للمهن الي في عجز

شديد فيها واللسته دي هتتغير كل سنه تقريبا وفقا لمتطلبات البلد

والي ربنا كاتبه لنا جميعا هيكون

أنا بجد مش مصدقه انهم مش طالبين صيادله :hysterical:

الصيادله اضربوا في السوق يا جماعه :roseop:

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

• الردود 184
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

:roseop: يا جماعة شو هالاخبار يعني منيحة و مش منيحة بنفس الوقتو بدي تفيدوني انا دارس هندسة كهربائية و بشتغل في السعودية و الان انا construction manager 0711 بس انا حسب ما بعرف انو بكندا هدا المنصب بيشغلو مهندس مدني و ما بعرف اذا رح انقبل ولا لأ يا ريت تفيدوني :lol:

الله يسامحكم ما في حد يفيدني في سؤالي

اهلا سيدي

مش شرط تكون الوظيفة ليها علاقة بالمؤهل

موضوعك يمشي ان شاء الله اهم حاجة شهادات الخبرة والتوصيف الوظيفي فيها

وموفق باذن لله

مشكور يا سيدي الله يبشرك بالخير :hysterical: :lol:

رابط هذا التعليق

دلوقتى انا بكالوريوس تجارة بس بشتغل مبرمج طول عمرى ممكن اقدم على وظيفة

# 1111 Financial Auditors and Accountants

يعنى اقدم على انى محاسب واجيب شهادات خبرة على انى محاسب ولا ممكن يعرفوا ان شهادات الخبرة دى مضروبه ولا ايه رأيكم

ارجو الافادة للأهمية يا جماعة ارجوكم

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

يا جماعة بالنسبة للناس اللى مقدمة فيدرال قبل شهر 2 \ 2008 بردو تنطبق عليهم اللستة؟

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

يا دكتور genawy انا عارف انك دايما مشغول بس انا زي ما كتبت فوق قاعد احاول احصل على جوب اوفر بس انا عندي استفسار لو حصل على جوب اوفر معقول الشركة راح تنتظر علي 6 اشهر هدا في احسن الاحوال؟؟؟ ياربت لو عنك كمان معلومات بخصوص جوب اوفر و متطلباتو ؟ اي لنكس كمان؟

ارجوك يا دكتور تجاوبني.........

رابط هذا التعليق

يا تمور هادور وارد عليك معلش سامحني بس معنديش معلومات مباشرة بس من خلال رد د شريف وكان جايب جوب اوفر لما غلسوا عليه في السفارة بتوع الجوب اوفر اتصلوا بالسفارة وسرعواالموضوع يعني اكيد ممكن يستنوا دي هجرة وسفر مش في يوم وليلة

الجوب اوفر لازم يطابق معايير hr

الهيومان ريسورسيس باتاعتهم

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

يا جماعة بالنسبة للناس اللى مقدمة فيدرال قبل شهر 2 \ 2008 بردو تنطبق عليهم اللستة؟

لا

رابط هذا التعليق

يا جماعه من فضلكم حد يفدنى انا مقدمه فى شهر 7 - 2008 يعنى بعد 27 فبراير انا اخصائيه اجتماعيه وعندى خبره 6 سنوات فى السكرتريه التفيذيه وزوجى مشرف فنى ومصمم حمامات سباحه وله خبره 20 سنه فى هذا المجال وكل ده مكتوب فى الابليكشن وانا المقدمه الابليكشن باسمى وليس باسم زوجى يعنى احنا كده مرفوضين ولا علشان مهنه زوجى ممكن يقبلونا

رابط هذا التعليق

يا جماعه من فضلكم حد يفدنى انا مقدمه فى شهر 7 - 2008 يعنى بعد 27 فبراير انا اخصائيه اجتماعيه وعندى خبره 6 سنوات فى السكرتريه التفيذيه وزوجى مشرف فنى ومصمم حمامات سباحه وله خبره 20 سنه فى هذا المجال وكل ده مكتوب فى الابليكشن وانا المقدمه الابليكشن باسمى وليس باسم زوجى يعنى احنا كده مرفوضين ولا علشان مهنه زوجى ممكن يقبلونا حد يرد من فضلكم لازم وظيقه المقدم الطلب ولا ممكن وظيفه الزوج
رابط هذا التعليق

للاسف الطلب كده مرفوض لانك انت المتقدمة الرئيسية

لو جوز حضرتك تبع اللسته انصحك هو يقدم باسمه

رابط هذا التعليق

لحظة يا مدام خليكي معي هلأ عندي صحبي هناك و هو وعدني يساعدني بس شو طبيعو الجوب افر كيف موثق علشان افهم صحبي ؟؟؟

يجب ان يكون عرض العمل

AEO

موثق من

HRSDC

محامى الهجرة اللى هناك فهمين الاجراءات

بس لازم يكون فى مجال خبرتك

بالتوفيق

بعد اذنك يامدام نونا/ يعني ممكن نجد هذا ال job offer ثم نطلب من اي مكتب محامي في كندا ان يوثقة من HRSDC لإني اعرف انة صعب جدا توثيق ال job offer ؟

اللهم ارني الحق حقاً وارزقني اتباعه وارني الباطل باطلاً وارزقني اجتنابه

رابط هذا التعليق

يا تمور هادور وارد عليك معلش سامحني بس معنديش معلومات مباشرة بس من خلال رد د شريف وكان جايب جوب اوفر لما غلسوا عليه في السفارة بتوع الجوب اوفر اتصلوا بالسفارة وسرعواالموضوع يعني اكيد ممكن يستنوا دي هجرة وسفر مش في يوم وليلة

الجوب اوفر لازم يطابق معايير hr

الهيومان ريسورسيس باتاعتهم

شكرا يا دكتور انت مافيش مننك :blink: بس في حاجة عايز افهمها لاننو مدام نونا لخبطط افكاري :unsure: هو انا هستننا بس يبعتلي جوب اوفر و يكون موثق من hrdsc

و بعدين ارسل الابلكيشن والله هسافر هناك بفيزا شغل و قدم هناك...انا مش فاهم نقطة دي.. لاننو مدام نونا حكتلي (المحامي في كندا بعرفو الحجات دي)

رابط هذا التعليق

يا جماعه من فضلكم حد يفدنى انا مقدمه فى شهر 7 - 2008 يعنى بعد 27 فبراير انا اخصائيه اجتماعيه وعندى خبره 6 سنوات فى السكرتريه التفيذيه وزوجى مشرف فنى ومصمم حمامات سباحه وله خبره 20 سنه فى هذا المجال وكل ده مكتوب فى الابليكشن وانا المقدمه الابليكشن باسمى وليس باسم زوجى يعنى احنا كده مرفوضين ولا علشان مهنه زوجى ممكن يقبلونا حد يرد من فضلكم لازم وظيقه المقدم الطلب ولا ممكن وظيفه الزوج

حضرتك رديت عليا اننا احنا كده مرفوضين وانى اقدم باسم زوجى ولكن زوجى معهد فنى وكمان عمره 43سنه والانجليزى عنده ضعيف علشان كده انا قدمت الطلب باسمى هل لو قدم الطلب ممكن لا يمتحن ايلتس او ما وضعن الان هل السفاره هترسل لنا الرفض

رابط هذا التعليق

حضرتك رديت عليا اننا احنا كده مرفوضين وانى اقدم باسم زوجى ولكن زوجى معهد فنى وكمان عمره 43سنه والانجليزى عنده ضعيف علشان كده انا قدمت الطلب باسمى هل لو قدم الطلب ممكن لا يمتحن ايلتس او ما وضعن الان هل السفاره هترسل لنا الرفض

ممكن يرسلوا لكم خطاب بتغير طلب الهجرة باسم جوزك...واختبار الايلتس شر لا بد منه..

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

يا جماعة اقرءوا الدليل الجديد

هذا هوالرابط مهم جدا

دليل الهجرة فيدرالي الجديد

ليه بقي

كل ذوي التخصصات المطلوبة هيبعتوا ورقهم مباشرة الي كندا ويتم الرد عليهم خلال 120 يوم

يعني الضغط كده جامد جدا للي مش مستعد وربنا يستر

رابط هذا التعليق

يا جماعة اقرءوا الدليل الجديد

هذا هوالرابط مهم جدا

دليل الهجرة فيدرالي الجديد

يا دكتور قناوى ....... بيتهيأ لى المخرج لكل الناس اللى مش فى اللستة ان يبقى عندهم job offer موثق من الجهات الحكومية الكندية........ يعنى يكون

حقيقى..... طيب ممكن الناس اللى موجودين فى كندا يوصلونا بجمعية او موءسسة من اللى بتساعد المهاجرين الجداد المصريين او العرب عموما........ و يشوفوا لينا

مكتب توظيف و المكتب دة يجيب للى عايز شغل job offer و يوثقه من الجهات المعنية......... و دى طبعا هتكون خدمة مدفوعة الاجر .......

يا ترى ممكن الحل دة و لا دى اضغاث احلام

رابط هذا التعليق

يا دكتور قناوى ....... بيتهيأ لى المخرج لكل الناس اللى مش فى اللستة ان يبقى عندهم job offer موثق من الجهات الحكومية الكندية........ يعنى يكون

حقيقى..... طيب ممكن الناس اللى موجودين فى كندا يوصلونا بجمعية او موءسسة من اللى بتساعد المهاجرين الجداد المصريين او العرب عموما........ و يشوفوا لينا

مكتب توظيف و المكتب دة يجيب للى عايز شغل job offer و يوثقه من الجهات المعنية......... و دى طبعا هتكون خدمة مدفوعة الاجر .......

الجهات الموجودة في كندا لمساعدة المهاجرين ايلي بالفعل وصلوا لكندا كمقيمين دائمين ...والجوب اوفير لازم يوثق من الهيومان ريسورس كندا والموضوع ده مش سهل..لازم يكون في شخص في كندا مكرس نفسه ليكي وغالبا ما بيكون محامي هجرة.

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

شكلك كدا متغربتش.. ومتعرفش المصريين بيعملو فى بعض ايه فى الغربة ((الا المسلمين المتدينين فقط)).... اسوء بشر ف الغربة هم المصريين مابيساعدوش بعض ولا عمرهم يدلو بعض على خير

انك تتوقع ان فيه مصريين موجودين فى كندا يوصلونا بجمعية او موءسسة من اللى بتساعد المهاجرين الجداد المصريين او العرب عموما........ و يشوفوالك job offer دا مستحيييييييييييييييييييييييييييييييييل وعشم ابليس ف الجنة.. اعتمد على نفسك افضل فى كل شىء.. محدش بينفع حد

انا سافرت واتغربت وبكلم من منطق التجربة.. والكلام ف المقالب والضغائن والاسافيين يطول

رابط هذا التعليق

الجهات الموجودة في كندا لمساعدة المهاجرين ايلي بالفعل وصلوا لكندا كمقيمين دائمين ...والجوب اوفير لازم يوثق من الهيومان ريسورس كندا والموضوع ده مش سهل..لازم يكون في شخص في كندا مكرس نفسه ليكي وغالبا ما بيكون محامي هجرة.

طيب ما ده اللى انا بقوله.........محامى او مكتب توظيف..... اى ما كان حد يهتم مقابل اتعاب.........علشان انا ماعرفش حد فى كندا ( اقارب او اصحاب مقربين غير الناس اللطاف اللى اتعرفت بيهم هنا فى الحوارات) اقترحت حكاية الجاليات ..... او الجمعيات دى..............يعنى قصدى حد موثوق فيه .

رابط هذا التعليق

طيب ما ده اللى انا بقوله.........محامى او مكتب توظيف..... اى ما كان حد يهتم مقابل اتعاب.........علشان انا ماعرفش حد فى كندا ( اقارب او اصحاب مقربين غير الناس اللطاف اللى اتعرفت بيهم هنا فى الحوارات) اقترحت حكاية الجاليات ..... او الجمعيات دى..............يعنى قصدى حد موثوق فيه .

لو عايزة قائمة باسماء محامين هجرة في كندا ممكن تلاقيهم علي النت...طول ما انتي خارج كندا مافيش اى هيئة او مؤسسة ممكن تقدملك any helpر...حتي المحامين بياخدو الجوب افير من الهيومان رسورس واحيانا بيشتروه و بيبعوه لراغبي العمل في كندا تخيلي.

لا اله الا الله

محمد رسول الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...