اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مغترب-طبيب/ صيدلى/ تمريض اتفضل معانا

Recommended Posts

يا جماعه حد عنده معلومات عن امتحان البي ال اس

عشان انا ان شاء الله هامتحن يوم الجمعه في مستشفي المستقبل بجده

و اشكركم مقدما

رابط هذا التعليق

اخى د حازم جزاك الله كل خير علي كل نفع تقدمة لاخوانك انا عندي سؤال لاني محتار و ارجو ان تساعدني ان من فترة كان جالي عقد في مستشفي المفرق بابوظبي و بعتوا البنود و كل حاجة و وصلي بريد من رئيسICUفي مستشفي فيصل في الرياض ان CVعجبتهم و حيدرسوا و ييبعتوا عرض و فات وقت و مبعتوش و الامارات قربوا يبعتوا العقد و بصراحة انا محتار استنى عرض الملك فيصل طب علي اي اساس و ممكن لو حضرتك توضحلي مرتبي حيكون في حدود كام هنال انا معي الزمالة MRCP و خبرة 16 سنة هل فعلا ستكون هناك ميزات تستحق الانتظار و لا عصفور في اليد و جزاك الله خير و اسف علي الاطالة

أخى الفاضل دكتور / الكريم

أتمنى من حضرتك بس تأخذ فكرة عن الموضوع كلة من الأول على عجل ولأن والله فية معلومات أكيد هتفيدك إن شاء الله.

مبدئياً كدة ودة أنا ذكرتة من قبل الرواتب فى السعودية أقل من الإمارات وقطر والبحرين والكويت وأعبى من سلطنة عُمان ودة لتوضيح الصُورة العامة.

يعنى أكيد العرض الى معروض عليك فى الإمارات مفروض بالمنطق أنة أحسن من السعودية دة على إفتراض إنة الوظيفة والى راح تشتغلها فى الدولتين واحدة وهى إستشارى.

فية عدة عوامل يحسب على أساسها الراتب فى السعودية وهى:

1- المؤهل )MRCP( .

دة مُمتاز طبعاً

2- الخبرة بعد المُؤهل وليس من ساعة التخرج. ( هل هى 16 سنة زى ما ذكرت ولا أقل )

3- مكان الخبرات يعنى خبراتك من مصر ولا من لندن مثلا ودة مهم جداً.

4-البلد الحاصل منها على المُؤهل ( من كندا غير من مصر )

5- الوظيفة المعروضة عليك ( يعنى أخصائى ولا إستشارى)

حضرتك معاك زمالة بريطانية لو من لندن وها تشتغل إستشارى ومعاك 16 سنة بعد الزمالة وكل الخبرات من لندن

الراتب هو أساسى 22280 ريال + 15 سنة خبرة والسنة تحسب بى 960 ريال + بدل النقل 400 ريال = الراتب كدة هيكون تقريباً 35000 ريال سعودى.

لكن لو معاليك حاصل على الزمالة من مصر المحروسة وخبرات من المحروسة ويا دوب سافرت للصعيد وما طولتش ،

الراتب هيكون متبهدل عن الراتب السابق خالص.

الأساسى 10560 ريال فقط + الخبرة 576 ريال لكل سنة وبحد أقصى 15 سنة + 400 بدل نقل.

يعنى ها تلعب تحت العشرين ألف :rolleyes: :roseop: :lol: .

إدعى لمصر المحروسة أن ربنا يحرسها من العين يا لله ورينى الهمة.

لو وظيفة الإمارات متاحة لا تتردد وتوكل على الله بس دة لو راتبهم أحسن من الى أنا ذكرتة وإن شاء الله هيكون أحسن.

سلامى لك مُوفق بإذن الله.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير دحازم انا خبرتي 16 سنة منها 8 في الكويت و 3 في السعودية و الباقي من مصر المحروسه اما عن الزمالة طبعا خدتها و انا في الكويت و( 00000000000 )خبرة اوروبية يعنى تقريبا كدة الامارات احسن المرتب كله شبه بعضه ربنا يسهل و شكرا يا د حازم

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا دكتور حازم الامارات دلوقت لا تشغل استشاري الامن معه خبرة اووبية مش اقل من 5 سنوات و طبعا ياريت لو معاه فاتحه كل الاقفال و حلالة العقد الجنسية الاوروبية اما حضرتي معروض علي اخصائي ثاني يعنى متوارب لا اخصائي و لا استشاري واحلي سلام :lol: لمصر المحروسة

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير دحازم انا خبرتي 16 سنة منها 8 في الكويت و 3 في السعودية و الباقي من مصر المحروسه اما عن الزمالة طبعا خدتها و انا في الكويت و( 00000000000 )خبرة اوروبية يعنى تقريبا كدة الامارات احسن المرتب كله شبه بعضه ربنا يسهل و شكرا يا د حازم

تحت أمرك موفق إن شاء الله، بالمناسبة الخبرات من دول العالم الأول وهى أمريكا وكندا وأوروبا كلها واليابان وأستراليا وماليزيا وسنغافورة وكوريا الجنوبية وجنوب أفريقيا ونيوزيلاندا ن هذة الدول المجموعة (أ).

باقى دو العالم بما فيها دول الخليج كلها من دول العالم النامى والخبرات فيها تحسب على 576 ريال عكس المجموعة أ.

:lol:

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

علي فكرة يا دكتور حازم الامارات دلوقت لا تشغل استشاري الامن معه خبرة اووبية مش اقل من 5 سنوات و طبعا ياريت لو معاه فاتحه كل الاقفال و حلالة العقد الجنسية الاوروبية اما حضرتي معروض علي اخصائي ثاني يعنى متوارب لا اخصائي و لا استشاري واحلي سلام :roseop: لمصر المحروسة

على فكرة مستشفى الملك فيصل مش بتأخذ أى حد بسهولة معظم الى شغالين فيها هما الناس الى مألفين الكتب التكست بوك الى معانة والواحد فيهم بيأخذ راتب أد عشرة مننا، وعُقودهم لها إمتيازات غيرنا خالص ،أمريكان يا عم وإنجليز بأة.

كان معانا هنا واحد زميل أخصائى جراحة أطفال إسمة أسامة وكان شغال هنا وراتبة حوالى 12000 ريال وكان معاة ماستر وهو رئيس القسم.

المهم أخذ الزمالة فى الجراحة وقال أطلع على وش الدنيا وأشُوف ليا يومين حلوين وراح الملك فيصل شغالة أخصائى تانى ب حوالى 15000 ريال وبيأخذ دوامات زى المقيمين ومطحن شُغل.

لكن الشغل فى أى مكان تانى غير هذة المستشفيات الكبرى سهل ومُتاح فى السعودية حيث أنها أكبر سوق عمالة فى الخليج والفرص كبيرة فعلاً مقارنة بأى دولة أخرى.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

يا جماعه حد عنده معلومات عن امتحان البي ال اس

عشان انا ان شاء الله هامتحن يوم الجمعه في مستشفي المستقبل بجده

و اشكركم مقدما

إمتحان BLS (basic life support) هو إمتحان إجبارى وذالك للحصول على ترخيص الهيئة السعودية للتخصصات الصحية أو إعادة التسجيل من جديد فى الهيئة أو تتجديد الترخيص تانى.

تكلفة الكورس

الأطباء فى الحكومة 200 ريال والقطاع الخاص 300 ريال.

التمريض الحكومى 150 ريال والقطاع الخاص حوالى 250 ريال.

عدد ساعات تدريس الكورس

يُدرس الكورس على مدار 8ساعات فى يوم واح ويعقد بعدة إمتحان عملى ونظرى .

وتُمنح شهادة صالحة لمدة سنتين فقط ولازم تُجدد تانى.

وتُعطيك 4 ساعات تعليم طبى مستمر.

مفروض بيسلموك كتاب قبل الدورة تقرأة كويس قبل الدورة.

فى الصباحمن 8 ص حتى 12 ظهراً هيشرحوا لك نظرى وعمل فى أربع محطات.

المحطة الأولى CPR IN hildren.

المحطة التانية adult CPR .

المحطة التالتة chocking .

المحطة الرابعة DC fibrelator .

تركز كويس جداً وتكون نايم كويس جداًو ضارب لك واحد نسكافية و عامل دماغ مُحترم وفايق .

طبعاً فى الشرح.

قبل الشرح فية فيلم فيديو تركز فية علشان فية أسئلة كتير من هذا الشرح.

بعد صلاة الظهر إختبارنا فى الى إتشرح الصُبح.

الإمتحان كان جزء منة عملى فى الى تم شرحة فى الصباح وجزء نظرى عبارة عن 20 سؤال MCQ فى خلال 40 دقيقة.

موفق إن شاء الله.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

الف ششكر يا دكتور

انا بعتلك عقد عمل على ايميلك

يا ريت يكون وصل

ويا ريت تقوللي ايه رأيك فيه

وصل خلاص وأرد عليك اليوم بعد المغرب تقريباً إن شاء الله :roseop:

شكرا مقدما يا باشا

وسؤالين على السريع كده

*هو انا محتاج اوثق قسيمة الجواز ؟... هحتاج ده في ايه ..؟ ..وهل لازم اوثقها من السفارة ولا كفاية الخارجية؟

*و كذلك ترخيص مزاولة المهنة وشهادة الميلاد ممكن برده احتاحهم موثقين ليه؟؟؟ وهل لازم من السفارة برده ؟؟

*دلوقتي انا عرفت ان الكفيل بياخد مني شهاداتي المتوثقة ... بس لسه مش عارف ليه ؟؟؟ فهل انا محتاج اعمل شهادات تانية و اوثقها اخليها معايا احتياطي ... وممكن برده احتاجها في ايه ؟

وكمان هوا ينفع اوثق الشهادات من الملحق الثقافي بدون الكفيل او توكيل منه او حتى عقد عمل؟

*هل صحيح اللي طالع مرافق عقد عمله ما ينفعش يتوثق عشان تأشيرته مرافق ؟ وطب و لو وقعنا عقد هناك في السعودية هيتوثق منيييين ؟؟؟

و كمان بمناسبة القصة بتاعت الدكتور الباكيستاني دي

*هو ا التأمين ضد مخاطر المهنة ده بيتكفل بايه بالظبط .. طوال فترة المحاكمة ؟ معيشتي مثلا ؟؟

*وهل هوا بيغطي العقوبة المادية اللي ممكن تتفرض عليا زي ال 375000 ؟؟؟؟؟؟؟ :lol:

*وهوا نفسه كتأمين مصاريفه السنوية ايه؟

وايه رأيك في اللينك ده

http://www.ssfcm.org/ssfcm_ar/index.php?fu...03&from=210

تم تعديل بواسطة dentogabalo
رابط هذا التعليق

الحالة بتعتي سعدتك

هي دراسة كاملة

معلش مجاوبتكش في التوبيك اللي هناك عشان منبوضش التوبك بتاع الراجل

ما شاء الله لا قوة إلا بالله ، ربنا يوفقك بإذن الله ،

أنا فى الخدمة على طول بس انت خلص وملكش دعوة بحاجة الباقى على الله ثم العبد لله. :lol:

تصليح صغير من اخوك الاصغر

ومرسي على زوقك ويارب يجي يوم ونتقابل

معلش بس انا على طول افكر ان انا عاوز اعمل في مجال البحوث مش في المستشفيات

وبجد حاسس ان ربنا حيكرمني بنوبل او اي جايزة عالمية في يوم من الايام

ياترى ايه رايك في مجال بحوث الهندسة الوراثية في السعودية

معلش ثقلت عليك بس ده من عشمي :roseop:

يوجد فى السعودية أكبر وأحدث مركز فى الشرق الأوسط بلا منازع فى مجال الهندسة الوراثية وأبحاث الأمراض الوراثية لما تعانية المملكة من نسبة عالية فى أمراض الوراثة حيث أن معظم الزواج من الأقارب من أكثر من مئات السنين ولعديد من الأجيال لدرجة أنة بالنسبة لنا كأطباء أطفال معروف لنا كثير من الأمراض الوراثية والمتعارف أنك لن تراها إلا فى السعودية ولهذا أى طبيب يريد أن يتعمق فى هذا المجال فى الشرق من رأى أن أفضل مكان لة هو مستشفى الملك فيصل التخصصى ومركز الأبحاث التابع لها حيث يوجد علماء على أعلى مستوى ومن كل دول العالم المتقدم ومنها أمريكا وكندا وأوروبا واليابان وغيرها كثير.

لما كنت فى مصر وشاكك فى حالة عاوز أحلل لها أى شئ متعلق بالأمراض الوراثية كنا نسحب العينة ونرسلها على الملك فيصل ونرسل معها مبلغ 100 ريال سعودى ثمن التحليل.

مثل

CHO inborn errors of metabolism , amhnoacid inborn errors of metabolism ,glycogen storage diseases , and all inborn error of metabolism.

ودة موقعها

http://bportal.kfshrc.edu.sa/wps/portal/bp...lCUlp3QSEhL2Vu/

وهى تابعة لوزارة الصحة السعودية ورواتبها تخضع لوزارة الصحة وطبعاً للحاصلين على شهادات ممن الغرب الرواتب فوق ، فوق :angry2: :angry2: .

طبعاً متخفش لما بقول لك أنها تابعة للصحة حيث أن رواتب ونظام الصحة هنا مش زى مصر لا أنت فى مستشفى زى دى راتبك ممكن يكون اعلى من الجامعات السعودية وفررصة الأبحاث حدث ولا حرج بس أنت شد حيلك وإجتهد.

ربنا يوفقك. :) :ninja:

ربنا يجزيك خير في الدنيا والاخرة

رابط هذا التعليق

الف ششكر يا دكتور

يا ريت يكون وصل

وصل خلاص وأرد عليك اليوم بعد المغرب تقريباً إن شاء الله :roseop:

شكرا مقدما يا باشا

وسؤالين على السريع كده

*هو انا محتاج اوثق قسيمة الجواز ؟... هحتاج ده في ايه ..؟ ..وهل لازم اوثقها من السفارة ولا كفاية الخارجية؟

*و كذلك ترخيص مزاولة المهنة وشهادة الميلاد ممكن برده احتاحهم موثقين ليه؟؟؟ وهل لازم من السفارة برده ؟؟

*دلوقتي انا عرفت ان الكفيل بياخد مني شهاداتي المتوثقة ... بس لسه مش عارف ليه ؟؟؟ فهل انا محتاج اعمل شهادات تانية و اوثقها اخليها معايا احتياطي ... وممكن برده احتاجها في ايه ؟

وكمان هوا ينفع اوثق الشهادات من الملحق الثقافي بدون الكفيل او توكيل منه او حتى عقد عمل؟

*هل صحيح اللي طالع مرافق عقد عمله ما ينفعش يتوثق عشان تأشيرته مرافق ؟ وطب و لو وقعنا عقد هناك في السعودية هيتوثق منيييين ؟؟؟

*هو ا التأمين ضد مخاطر المهنة ده بيتكفل بايه بالظبط .. طوال فترة المحاكمة ؟ معيشتي مثلا ؟؟

*وهل هوا بيغطي العقوبة المادية اللي ممكن تتفرض عليا زي ال 375000 ؟؟؟؟؟؟؟ :lol:

*وهوا نفسه كتأمين مصاريفه السنوية ايه؟ كمتوسط حتى

وايه رأيك في اللينك ده

وبعدين اذا كان التأمين اجباري ... ليه الباكستاني ده بتلموله

وخصوصا كمان ان الواد عاش ما ماتش؟؟؟؟؟

يا ريت يا دكتور تشرحلنا موضوع التأمين ده

رابط هذا التعليق

شكرا لك يادكتور حازم. على المعلومات القيمه دي. وكنا مفتقدين مواضيعك المفيده اليومين اللي فاتوا. بس السؤال صحيح منين الدكتور بياْمن ضد مخاطر المهنه ومنين الباكستاني كنتوا بتلموا له. وياترى المبلغ بتاع التا~مين بيكون في حدود قد ايه؟ وعايزين نفتح موضوع المدارس بقه اخبارها ايه وبكام علشان الواحد يكون ملم بكل حاجه انشاء الله . واخبار الدي اس ال ايه في السعوديه يعني هنا في مصر ب30 جنيه في الشهر ياترى في السعوديه هانضرب ال30 في كام علشان الواحد يعمل اشتراك للنت ودعواتنا لك. على فكره بيعجبني انك لما بترد على حد بتقسم كل سؤال وتكتبه وترد عليه .وده معناه انك بتتميز بالدقه . ربنا معاك ويوفقك

رابط هذا التعليق

اشكرك يا دكتور حازم بشده

بس حضرتك هما ما بيدوش فطار او اي حاجة

فيه فترة راحة قبل صلاة الظهرمباشرة وفية فطار وشاى كمان بس بجد اليوم دة محتاج تركيز كبير وصحصحة جامدة وإلا هيكون شكل وحش. :rolleyes:

موفق إن شاء الله.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

باشا انا مستني ردك على كلامي ...

ويا ريت تكون قريت العقد

و شكرا مقدما على وقتك

الموضوع ده لو مشي بالشكل ده ... هينزل تكست بوك للسفر للسعودية و خصوصا الاطباء :]

bv:-

رابط هذا التعليق

شكرا لك يادكتور حازم. على المعلومات القيمه دي. وكنا مفتقدين مواضيعك المفيده اليومين اللي فاتوا. بس السؤال صحيح منين الدكتور بياْمن ضد مخاطر المهنه ومنين الباكستاني كنتوا بتلموا له. وياترى المبلغ بتاع التا~مين بيكون في حدود قد ايه؟ وعايزين نفتح موضوع المدارس بقه اخبارها ايه وبكام علشان الواحد يكون ملم بكل حاجه انشاء الله . واخبار الدي اس ال ايه في السعوديه يعني هنا في مصر ب30 جنيه في الشهر ياترى في السعوديه هانضرب ال30 في كام علشان الواحد يعمل اشتراك للنت ودعواتنا لك. على فكره بيعجبني انك لما بترد على حد بتقسم كل سؤال وتكتبه وترد عليه .وده معناه انك بتتميز بالدقه . ربنا معاك ويوفقك

النت فى السعوديه متوفر ومتنوع

لكن بشكل عام اغلى من مصر

انا قضيت فتره طويله استخدم موبايلى كونيكت وده نت عن طريق الموبايل كان بيكلفنى 100 ريال شهريا مقابل واحد جيجا بس

طبعا كان بيتخرب بيتي ونت ممل

ربنا كرمنى ونقلت شقه جديده لقيت الناس موصلين شبكه دى اس ال ومقسمين على بعض بيكلف حاليا 50 ريال شهريا واحتمال ينزل السعر كمان

كل شويه بتنزل عروض وحاجات

بوجه عام فى الاول لازم تجيب موبايل نضيف بيدخل نت او تستخدم الجهاز اليو اس بى الى بيلقط النت وده سعره حوالى 500 ريال

او اشتراك نت عن طريق الخطوط الارضيه الدى اس ال حسب الظروف ولو عندك تليفون او لا وكده

رابط هذا التعليق

شكرا لك يادكتور حازم. على المعلومات القيمه دي. وكنا مفتقدين مواضيعك المفيده اليومين اللي فاتوا.

تحت أمر حضرتك وربنا يوفقك وإية أخبار المُذاكرة.

بس السؤال صحيح منين الدكتور بياْمن ضد مخاطر المهنه ومنين الباكستاني كنتوا بتلموا له.

الحادث دة كان من 3 سنوات وكان وقتها التأمين إختيارى .

التأمين لسة نازل السنة دى إجبارى بس.

وياترى المبلغ بتاع التا~مين بيكون في حدود قد ايه؟

مبلغ التأمين يختلف على حسب التخصص والوظيفة والشركة الى حضرتك ها تأمينى فيها وإذا كنت هاتأمينى تأمين للحق عام ولا تأمين للحق الخاص ولا الإثنين معاً.

توضيح

الحق الخاص وهى الفلوس الى تدفع للأفراد يعنى للمريض الذى تضرر من علاجك لة ودة ليس لة حد أقصى حيث يخضع لتقدير القاضى مع مراعة انة فى الشَرع الديِّة تُعادل ما قيمتُها 100 ناقة للبالغ ونصفها للطفل أو المرأة وقد قدر بعض الشيوخ أن ثمن الناقة يتراوح من 1000 إلى 2000 ريال وعلية الحق الخاص ممكن أن يصل إلى 200000 ريال سعودى وممكن أكثرلو ثبت تهمة الإهمال الفادح الذى تسبب فى عاهات مستديمة.

الحق العام هو حق الدولة السعودية لعد الإلتزام بقوانين ولوائح الدولة حيث أنك موقع على بذل أقصى ما فى وُسعك لعلاج الناس لا لإذائهم ودة أقصى مبلغ يدفع فية 10000 ريال سعودى.

أمثلة للتوضيح الطبيب العام والمُقيم التأمين للحق الخاص المبلغ بيكون فى حدود 600 إلى 800 ريال فى معظم الشركات ،،، والحق العام بيكون فى حدود 250 إلى 350 ريال.

يعنى كلة كدة حوالى 850 إلى 1200 ريال تقريباً كل سنة.

الأخصائى والإستشارى طبعاً أكثر معظم الأخصائين يتراوح المبلغ كلة من 1100 إلى 1500 ريال لمعظم الأخصائين مع مراعة أنة أخصائين الجراحة والنساء والولادة أغلى من الباطنة بحوالى 200 ريال والتخدير هم أغلى مجموعة ، لكن لا يزيد المبلغ عن 1500 ريال لأحسن الشركات كل سنة .

الإستشارين أغلى حاجة بسيطة حوالى 1800 ريال.

وعايزين نفتح موضوع المدارس بقه اخبارها ايه وبكام علشان الواحد يكون ملم بكل حاجه انشاء الله .

المدارس فى السعودية 3 أنواع

1- مدارس الحكومة ودى فاشلة لأن الى بيَدرسُوا فيها مدرسين سعودين ودى مش بتعلم حاجة ولا يُعتمد عليها يبقى عيالة ها تضيع فى التعليم ودى مجاناً.

2- المدارس الخاصة ودى أفضل حبتين لأن معظم المدرسين أجانب وخصوصاً مصرين والتيرم بحوالى 2500 إلى 5000 ريال سعودى يعنى الى عندة عيلين هايشحت عليهم فى السعودية.

3- المدارس الإنترناشونال ودى أفضل لكن المصاريف نار يا حبيبى.

واخبار الدي اس ال ايه في السعوديه يعني هنا في مصر ب30 جنيه في الشهر ياترى في السعوديه هانضرب ال30 في كام علشان الواحد يعمل اشتراك للنت ودعواتنا لك.

الدى إس إل فى السعودية أكيد أغلى من مصر شوية ويختلف على حسب السرعة تتراوح الأسعار من 150 إلى 250 ريال على حسب السرعة لكن السرعات والتحميل والداون لود أفضل من مصر.

على فكره بيعجبني انك لما بترد على حد بتقسم كل سؤال وتكتبه وترد عليه .وده معناه انك بتتميز بالدقه . ربنا معاك ويوفقك

شكراً لكى

مثال لشركات التأمين

التعاونية للتأمين

http://www.tawuniya.com.sa/default_Ar.aspx

الأهلية للتأمين التعاونى

http://www.alahlia.com.sa/

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

النت فى السعوديه متوفر ومتنوع

لكن بشكل عام اغلى من مصر

انا قضيت فتره طويله استخدم موبايلى كونيكت وده نت عن طريق الموبايل كان بيكلفنى 100 ريال شهريا مقابل واحد جيجا بس

طبعا كان بيتخرب بيتي ونت ممل

ربنا كرمنى ونقلت شقه جديده لقيت الناس موصلين شبكه دى اس ال ومقسمين على بعض بيكلف حاليا 50 ريال شهريا واحتمال ينزل السعر كمان

كل شويه بتنزل عروض وحاجات

بوجه عام فى الاول لازم تجيب موبايل نضيف بيدخل نت او تستخدم الجهاز اليو اس بى الى بيلقط النت وده سعره حوالى 500 ريال

او اشتراك نت عن طريق الخطوط الارضيه الدى اس ال حسب الظروف ولو عندك تليفون او لا وكده

الوايرلس مش حلو فى السعودية لأنة بطيئ وسهل أنة يُسرق منك كمان النت الى من الموبايل مش حلو ،أفضل حاجة النت عن طريق الخط الأرضى خصوصاً لو تشترك مع حد ، أنا مشترك مع زملاء لية فى خط 512 كيلوبايت وبدفع حوالى 30 ريال فى الشهر بس.

إزيك يا عم إم إم والله لك وحشة. bv:-

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال يا جماعة

بالنسبة للاطباء المقيمين فى السعودية

انا طبيب مقيم جلدية فى مصر

ومعايا الفرست الماستر

ممكن الاقى عقود حكومية فى السعودية

ولا استنى اخلص الاول ان شاء الله

على فكرة انا من الذكور

شكرا مقدما

اطباء الجلدية

www.egydermis.com

رابط هذا التعليق

الف شُكر يا دكتور

يا ريت يكون وصل

وصل خلاص وأرد عليك اليوم بعد المغرب تقريباً إن شاء الله bv:-

شكرا مقدما يا باشا

العفو يا حبيبى

وسؤالين على السريع كده

توثيق قسيمة الجواز ما بيطلوبهوش إلا لو زوجتك مسافرة معاك وممكن ما يطلوبوش توثيقها منك ، ساعات يطلوبها بس للإطلاع فقط.

أصول الشهادات الموثقة من السفارة دى من حقك إنت بس يعنى الكفيل بعد الإطلاع عليها المفروض بيأخذ صور لنفسة ويعطيك الأصول ، ودة الى حصل معاية أنا شخصياً لما جيت السعودية المديرية رجعت لية كل أصول الشهادات وأخذوا صور بس فى ملفى فى المُديرية.

زمان كان ينفع ،أى حد كان مُمكن يُروح السفارة ويوثق شهاداتة ، الأن ما ينفعش لازم يكون معاك عقد عمل أو الكفيل يوثقهم لك.

لكن أنا سمعت أنة ممكن بعض المكاتب الخاصة فى القاهرة تأخذ الشهادات دى وتوثقها لك مقابل مبلغ من المال بدون عقد عمل.

أنا شرحت لإجابة على السؤال دة من قبل لكن أكرر تانى

المرافق ما يعرفش يُوثق شهاداتة ودة صح فعلاً لكن هناك حيلة عن طريق المكاتب الخاصة زى ما ذكرت من قبل إنهم ممكن بيوثقوا لك الشهادات ويأخذوا مبلغ من المال.

ولو زوجتك حصلت على عقد من السعودية ، حضرتك تأخذ العقد دة وتروح للغرفة التجارية فى منطقتك وتوثقق منها العقد ، ثم يُرسل العقد دة للخارجية السعودية فى الرياض لتوثيق العقد، ثم يُرسل هذا العقد مع الشهادات للسفارة السعودية فى مصر لتوثيق الشهادات بتاعت الدُكتورة ، ودة الى حصل مع زوجتى انا شخصياً.

*وهل هوا بيغطي العقوبة المادية اللي ممكن تتفرض عليا زي ال 375000 ؟؟؟؟؟؟؟ bv:-

*وهوا نفسه كتأمين مصاريفه السنوية ايه؟

وايه رأيك في اللينك ده

شُكراً للرابط الجميل دة , أنا شرحت التأمين الصحى من قبل يا ريت إقرأة كويس.

العقد بتاعك كويس بس ممكن تناقشينى فية على الشات.

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

ممكن سؤال يا جماعة

بالنسبة للاطباء المقيمين فى السعودية

انا طبيب مقيم جلدية فى مصر

ومعايا الفرست الماستر

ممكن الاقى عقود حكومية فى السعودية

ولا استنى اخلص الاول ان شاء الله

على فكرة انا من الذكور

شكرا مقدما

أهلاً بيك السعودية تقبل الطبيب المقيم لو معاك ماستر أو دبلوم بدون خبرة أو لو معاك بكالوريوس وخبرة مقيم فى أحد التخصُوصات ودى حالت حضرتك.

يعنى إنت ممكن تشتغل مقيم هنا فى السعودية بسهولة ، بس نصيحتى لك خلص الأول لأن لو جيت قبل ما تخلص بعد ما تيجى هتكون مِحتار تنزل تمتحن ولا تكمل العقد ، ورتبك زى ما ذكرت من قبل يبدأ بى 4000 ريال وينتهى بى 7000 ريال + 400 بدل نقل. bv:-

نتشرف بزيارتك لنا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...