اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نازل مصر وعايز اشترى عربية ارجو النصيحة

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الافاضل / الحمد لله اكرمنى الله واخذت القرار وعائد لمصر للاستقرار

اريد من الاخوة افادتى بترشيح سيارة ترونها مناسبة لمصر فى حدود من 100 - 120 الف جنيه مصري خاصة للاخوة المقيمين بمصر لمعرفتهم بالسوق .

وهل افضل الكاش ام التقسيط وهل افضل ان اشترى بمجرد نزولى الاسبوع القادم ام انتظر لان هناك كلام عن نزول اسعار السيارت رغم انى لاستطيع العيش بمصر بدون سيارة يوم واحد .

اتمنى من يملك معلومة مفيدة ان يتفضل بوضوعها بالتوبك واكون له من الشاكرين .

وجزاكم الله خير الجزاء

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الاخوة الافاضل / الحمد لله اكرمنى الله واخذت القرار وعائد لمصر للاستقرار

اريد من الاخوة افادتى بترشيح سيارة ترونها مناسبة لمصر فى حدود من 100 - 120 الف جنيه مصري خاصة للاخوة المقيمين بمصر لمعرفتهم بالسوق .

وهل افضل الكاش ام التقسيط وهل افضل ان اشترى بمجرد نزولى الاسبوع القادم ام انتظر لان هناك كلام عن نزول اسعار السيارت رغم انى لاستطيع العيش بمصر بدون سيارة يوم واحد .

اتمنى من يملك معلومة مفيدة ان يتفضل بوضوعها بالتوبك واكون له من الشاكرين .

وجزاكم الله خير الجزاء

لو الفلوس متوفرة يبقي انسي موضوع التقسيط عشان الفيدة بتيقي عالية قوي (7% علي اصل القرض في عدد سنوات التقسيط)

وخليك في التويوتا او الميتسوبيشي

واوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي

الصيني مهما قالوا عليه لأنه زفت وقطران وخراب في الاخر

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

لو الفلوس متوفرة يبقي انسي موضوع التقسيط عشان الفيدة بتيقي عالية قوي (7% علي اصل القرض في عدد سنوات التقسيط)

واوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي .... اوعي

اشكرك على الرد وفعلا كثيرا من الاصدقاء رشح لى السبرانزا الصينى ولكنى رفضت تماما والحمد لله الفلوس متوفرة كاش

ومن تجربتى السابقة من سيارات التجميع المصري ( اقولها وانا حزين جدا ) فلا افكر فى اي سيارة تجميع مصري ... وفى انتظار اراء باقى الاخوة

رابط هذا التعليق

بخصوص المستعمل بحالة جيدة جدا(وهذا هو الافضل لان السيارة الجديدة في مصر ستتشوه تماما بعد 3 شهور تقريبا فأحسنلك اشتري سيارة مستعملة سنتين بسعر أرخص وحالة ممتازة يعني هتفرق في السعر ولن تفرق في الجودة كتير)

اوكتافيا

ِ A4

تتراوح بين 80 الف و 100 الف

A5

لكن هتكون في حدود 130 الى 150 الف

خد الموقع دا ممتاز جدا :

contactcars.com

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

الأوكتافيا أفضل من الكورولا واللانسر وغيرهم

لان هيكلها المعدني قوي جدا جدا جدا

ويتحمل شوارع مصر المنيلة

وكذلك موتورها ألماني فولكس فاجن

وعلبة التروس ألماني من شركة أودي

والسيارة معظمها ألماني

باختصار سيارة ممتازة ومناسبة لمصر جدا

ربنا يوفقك.

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

بخصوص المستعمل بحالة جيدة جدا(وهذا هو الافضل لان السيارة الجديدة في مصر ستتشوه تماما بعد 3 شهور تقريبا فأحسنلك اشتري سيارة مستعملة سنتين بسعر أرخص وحالة ممتازة يعني هتفرق في السعر ولن تفرق في الجودة كتير)

اوكتافيا

ِ A4

تتراوح بين 80 الف و 100 الف

A5

لكن هتكون في حدود 130 الى 150 الف

خد الموقع دا ممتاز جدا :

contactcars.com

اخى شاب مصري اشكر لك حسن خلقك بالرد على طلبي

احب ان اوضح لك نقطة وهى اننى لا اثق بالمستعمل مهما كان فانا اريد سيارة لا اواجه بها مشاكل لمدة 5 سنين ثم اغيرها

هذه هى فلسفتى لاقتناء سيارة بمصر ... لكن اشكرك لانى كنت بفكر فى الاوكتافيا وكنت محتاج حد يرجح لى الاختيار لكنى لم

استقر بعد ... بالنسبة ل A5 صراحة انا شايف سعرها كسيارة مستعملة كتير شوية يعنى فى رنج الاوبل فكترا ولا انت ايه رايك؟

رابط هذا التعليق

الأوكتافيا أفضل من الكورولا واللانسر وغيرهم

لان هيكلها المعدني قوي جدا جدا جدا

ويتحمل شوارع مصر المنيلة

وكذلك موتورها ألماني فولكس فاجن

وعلبة التروس ألماني من شركة أودي

والسيارة معظمها ألماني

باختصار سيارة ممتازة ومناسبة لمصر جدا

ربنا يوفقك.

هذا الراي اوافقك فيه وبشدة بعد انا كانت تجربتى مع الكورولا بداية الصيف بمصر

وكانت زيرو واوتوماتك لكن يادوبك عربية ريحت علي الاكسدام الامامى اطبق وظهرلى ان الحشو فل زى اللى بيتغلف بيه التلفزيون ؟

اما الانسر حدث ولاحرج عن الاستابيلتى على الطريق كانك راكب هيونداي اكسنت

وشاكر تواصلك والله يعطيك العافية والصحة

ومازال البحث مستمر بمشورتكم ونصائحكم

رابط هذا التعليق

حبيبي .....سؤال

انتم منين جبتم نسبة من 20%

أنا بسمع الكلام ده كتييير

المهم انا شايف المستعمل كويس

ومدام معاك كاش ومش عايز مصري

هات من بره مصر وادفع جمارك

وان شاء الله تلاقي طلبك

رابط هذا التعليق

لو مش مستعجل على السيارة فأنصحك بالانتظار كام شهر كده لأن في توقعات بانخفاض كبير في سعر السيارات ، في حدود 20 إلى 40%

اشكرك على النصيحة ولكنى مستعجل جدا على الشراء

بالنسبة لتوقعات الانخفاض سمعت عنها ولكن لم يؤكدها لي احد

رابط هذا التعليق

حبيبي .....سؤال

انتم منين جبتم نسبة من 20%

أنا بسمع الكلام ده كتييير

المهم انا شايف المستعمل كويس

ومدام معاك كاش ومش عايز مصري

هات من بره مصر وادفع جمارك

وان شاء الله تلاقي طلبك

بالنسبة لسؤالك الاول جبناها من النزول العالميى للاسعار واعلان جنرال موتورز وفورد وكلايسلر والتوكيلات اليابانية

بالنسبة لموضوع المستعمل انا لست ضده واعرف ان سوق مصر تقريبا 50% منه مستعمل لكنى احاول ابتعد عن مشاكل المستعمل

اجيب من بره ؟ تعتقد انى مفكرتش اول حاجة انى انزل بعربيتى ؟ اللى شاريها هنا بما يقارب 75 الف جنيه مصري موديل السنة

تخيل علشان انزلها مصر محتاج ادفع كام 280 الف جنيه ( ده الدفع الصافى بدون التحابيش وبدون عذاب المخلصين بالسويس وبدون الوضع فى الاعتبار الوقت اللى ممكن فيه تطلع السيارة من الجمرك )

صدقنى النظام المووضوع يجعلك تنسى من اصله فكرة انك تجيب عربية من بره ... هتقولى حفاظا على الصناعة الوطنية اقولك كلام كدب فى كدب

اين هى الصناعة الوطنية فى مجال السيارات هل اعتبرنا وش الفانوس وسلك الضفيرة والفرش اللى بيجى من بره ويتركب فى مصر ونسميه تجميع ... هل نسميه صناعة وطنية ؟

ام اننا نحاول حمياية فئة رجال الاعمال اصحاب توكيلات التجميع على حساب الملايين ليس حسدا وليس كلام وخلاص بس فكر فيها صاحب التوكيل الدولة تحميه بقيود الاستيراد

وهو يركب افخم سيارة والمواطن ضع امامه جبل من العفبات ليستورد سيارة محترمة تحترم اداميته او القيه فى بحر المستعمل او يدفع تحويشة عمره فى سيارة وهى سلعة مستعملة وليست اصل من اصوله

رابط هذا التعليق

لا شكر على واجب واحنا تحت امرك

بالنسبة للفكترا انا اعرف انها غالية وسعرها فوق 250 الف

في بردو الفورد Focus هيكل متين وسيارة ممتازة لكن سعر الجديدة غالي 140 و 150 الف

انا عاوزك تدعبس شوية في موقع

contactcars.com

خدلك لفة وشوف الأسعار و الموديلات

لكن لو جيت للحق الكورولا سيارة بردو ممتازة وأفضل من النيسان ساني او اللانسر

السيارة لو مستعملة وموديل 2004/2005/2006 هيكون ميزتها انها حالتها لسه ممتازة وأرخص

وكذلك في حاجة انت ممكن مش واخد بالك منها

لما بتسوق سيارة جديدة زيرو (في مصر) بيكون قلبك عليها قوي وخايف موت لان قطع الغيار غالية

الحق دا خربشها والحق دا ريح عليها والحق والحق

فموضوع انها تكون استعمال خفيف بيديك راحة نفسية جامدة :roseop:

المهم تشتري من شخص ثقة ويفضل بشدة انه بيبيع عشان مثلا عاوز يسافر او عاوز يشتري موديل تاني عاجبه ودي الصفقات اللي بتكون ممتازة

عشان تتأكد ان السيارة سليمة ومافيهاش مشكلة يعني مش بيبيعها عشان يخلص منها وياريت يكون شخص مشاويره محدودة بالذات دكاترة الجامعة اي حد منهم يبيع عربية بتكون ممتازة.

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

اخي العزيز هو اولا وقبل كل شيئ تمنياتي لك بقياده سعيده ف مصرنا العزيزة والمشكله لانوع العربيه ولا ان الشارع مكسر طبعا ويكسر اجدعها عربيه لكن سلوكيات الناس اللي هي شيئ تاني وعن راي الخاص تدور ع العربيه اللي بتبيع ف البلد يعني قطع غيارها ماشيه ومراكز خدمتها لان طبعا لو احتجت لاي صيانه هتروح مركز صيانه وحاليا مراكز صيانه الميتسوبيشي والهيونداي بالحجز وعن اكثر السايرات انتشارا ف مصر فهي الميتسوبيشي وانا مش عاوز اقولك ع انتشارها وخاصه لانسر انتشار فظيع بس ابعد عن موديل 2008 او 2009 لغلوا فوانيسه الاماميه خاصه الزينون وبعدها فالشعبيه الكورولا وهي طبعا اقصي شيئ لها 1600 سي سي بكماليات انا لم الاحظها ف الخليج يمكن لان هنا ف مصر بنحب المظاهر والحركات يليها المازدا3 والصني انما الالماني فقطع غياره غاليه وحدث ولاحرج الفيكترا روعه ونظيفه جدا بس قطع الغيار فراي الخاص عن تجربه

لانسر-هيونداي-كورولا-مازدا3 وراعي اننا ف مصر يعني ولافيه جري ولا هتفرق معاك الاتزان ع السرعات العاليه لان هنا ف مصرنا العزيزه السرعات العاليه خطر لان الطريق مش مضمون وفجاه ممكن تفاجأ بكمين ظهر لك فجاه وطبعا الاخوه ف القاهره وضواحيها عارفين كلامي

فاخرك هتجيب 120 وده مش هيحصل كتير لان الشوارع رايقه خاااااااااااااااااااالص

وماتنساش ان كله بيتبهدل من العيال اللي ماشيه تحكحك ف العربيه بمفك والشوارع المكسره

وياريت تجيب معاك ازازتين مهدأ وتتعود ع انك تطلع ايدك من الشباك وتنسى موضوع الاشارات يعني نظام الخليج ده انساه اتبع قواعد المرور اللي بالك منها اظن انت عارفها بتاعتنا ها :roseop::roseop:

رابط هذا التعليق

اخي العزيز هو اولا وقبل كل شيئ تمنياتي لك بقياده سعيده ف مصرنا العزيزة والمشكله لانوع العربيه ولا ان الشارع مكسر طبعا ويكسر اجدعها عربيه لكن سلوكيات الناس اللي هي شيئ تاني وعن راي الخاص تدور ع العربيه اللي بتبيع ف البلد يعني قطع غيارها ماشيه ومراكز خدمتها لان طبعا لو احتجت لاي صيانه هتروح مركز صيانه وحاليا مراكز صيانه الميتسوبيشي والهيونداي بالحجز وعن اكثر السايرات انتشارا ف مصر فهي الميتسوبيشي وانا مش عاوز اقولك ع انتشارها وخاصه لانسر انتشار فظيع بس ابعد عن موديل 2008 او 2009 لغلوا فوانيسه الاماميه خاصه الزينون وبعدها فالشعبيه الكورولا وهي طبعا اقصي شيئ لها 1600 سي سي بكماليات انا لم الاحظها ف الخليج يمكن لان هنا ف مصر بنحب المظاهر والحركات يليها المازدا3 والصني انما الالماني فقطع غياره غاليه وحدث ولاحرج الفيكترا روعه ونظيفه جدا بس قطع الغيار فراي الخاص عن تجربه

لانسر-هيونداي-كورولا-مازدا3 وراعي اننا ف مصر يعني ولافيه جري ولا هتفرق معاك الاتزان ع السرعات العاليه لان هنا ف مصرنا العزيزه السرعات العاليه خطر لان الطريق مش مضمون وفجاه ممكن تفاجأ بكمين ظهر لك فجاه وطبعا الاخوه ف القاهره وضواحيها عارفين كلامي

فاخرك هتجيب 120 وده مش هيحصل كتير لان الشوارع رايقه خاااااااااااااااااااالص

وماتنساش ان كله بيتبهدل من العيال اللي ماشيه تحكحك ف العربيه بمفك والشوارع المكسره

وياريت تجيب معاك ازازتين مهدأ وتتعود ع انك تطلع ايدك من الشباك وتنسى موضوع الاشارات يعني نظام الخليج ده انساه اتبع قواعد المرور اللي بالك منها اظن انت عارفها بتاعتنا ها

اولا اشكرك جدا ياخ احمد كمال على اهتمامك

وانت حطيت ايدك على الجرح فعلا ... العيب مش فى الاشياء اللى حوليك ... العيب الاساسي فى التعامل معها وفعلا السلوكيات لاتنفع معاها حكومة ولاقوانين

السلوكيات هى طبع فى الانسان اتولد واتربى بيه او اكتسبه من اللى حواليه .. ممكن يكون اكتسبه بمزاجه لانه يروق له العشوائية وقلة الادب والامبالاة .. وممكن يكون ارغم على اتباعه

مش عايز استعرض عضلاتى واقولك انا واحد سلوكى ايديال لانى اضررت لتغيير الكثير منه اخرة مرة لي بمصر .. فانا من سكان القاهرة

واول يومين نزلت فيهم استاجرت عربية كورولا وكنت انزل من البيت امشى فى الشارع احترم الحارة اللى انا ماشى فيها واقول اصبر واحتسب .. ولايغير الله مابقوم حتى يغيروا مابنفسهم

وكنت اقف فى اشارات مصر الجديدة حتى تفتح الاشارة اخضر وخاصة بالليل متاخر باشارات طريق الميريلاند ولكن هذا السلوك اكتشفت انى عايز اعيشه واطبقه لكن المجتمع رافعه تماما

يعنى الله لايوريك اللى حصلى من اللى واقف ورايا فى اشارة لسه حمرا ... واللى عدى من ورايا وجه جنبي وبدا يعلق ويقولى مالك ياعم ( المنظم ) الشارع فاضى ... واللى يقولى ياعم عايز تنام روح نام في بيتكم

وموضوع احترام الحارة كان كابوس كل منزلت الشارع .. كل واحد سايق عربية على اختلاف نوعها سواق نقل سواق موتسيكل سواق ربع نقل سواق ميكروباص سواق عربية مخبطة اصلح حاجة لها تصلح صفيحة زبالة سواق عربية فخمة

الكل اجمتع على قرار واحد

اي شبر يفضى فى اي حتى ادخل فيه ببوز العربية

يمين شمال بالعرض بالطول مش مهم اكسر وخد عجلة قدام

طبعا اخوك عمل فيها المحترم ولايمكن اعدى عربية من اليمين ولايمكن اغير الحارة بتاعتى الا باشارة وللضرورة

وده خلانى اظهر بمظهر الاراجوز فى الشارع والناس بتبصلى باحتقار وباستغراب وبغضب شديد كانى انا المخطىء

عموما زى مقولتلك مش عايز ابينلك انى واد سلوكى مية مية ... فى اخر الزيارة كنت اكتسبت السلوك رغم عنى تغيير حارة كسر اشارة عجلة قدام فى اي حتة

الغريب انى كل متكلم مع حد يستنكر الموضوع ويستنكر السلوك ويشتكى منه

يبقى مين بالضبط اللى بيتبع السلوك فى الشارع المصرى ... حاجة تجنن

خرجنا عن موضوع العربية معلش

اشكرك على نصايحك وان شاء الله بعد اراءكم الرائعة بفكر جديا اشترى سيارة مستعملة فى نفس حدود السعر من 100 الف

والله يوفقنا جميعا ويصلح احوالنا

رابط هذا التعليق

اشكرك على الرد وفعلا كثيرا من الاصدقاء رشح لى السبرانزا الصينى ولكنى رفضت تماما والحمد لله الفلوس متوفرة كاش

ومن تجربتى السابقة من سيارات التجميع المصري ( اقولها وانا حزين جدا ) فلا افكر فى اي سيارة تجميع مصري ... وفى انتظار اراء باقى الاخوة

بلاش الاسبيرانزا عشان في واحد صاحبي كان معاه موديل 2007 كاملة مانيوال ......

فجأة وبدون مقدمات سير التقسيمة ضرب وصرف مبلغ محترم عليها وباعها بعد ما خسر فيها الجلد والسقط فبلاش تكرر التجربة المريرة بتاعة صاحبي ده .....

ثانيا : مشكلة كل الالماني والفرنساوي ان قطع غيارهم غالية جدا والتوكبل زيه زي كل التوكيلات بيجيب الغلط علي صاحب العربية دايما ....

وأنا معاك في انك ضد المستعمل .... مهما كان فرق السعر الجديد جديد برده

وبالنسبة لموضوع نزول الاسعار انا لسه قاري الموضوع ده في ملحق الاهرام بتاع يوم الجمعة .... هما بيقولوا الاسعار هتنزل فعلا لأن معدل بيع السيارات نزل بنسبة 40% زائد ان تكاليف الشحن وخلافه نزلت الفترة اللي فاتت وكمان هما مش عايزين يوصلوا لحالة ركود بعد الانتعاشة الفترة اللي قبل المشكلة الاقتصادية الحالية وممكن فعلا الاسعار تنزل بس زي ما بيقولوا (( أفلح إن صدق))

تحياتي

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

موضوع انخفاض الاسعار لو حصل فالعالم كله استبع حصوله ف مصر لانه ع الرغم من الركود وانخفاض الحديد ف انحاء العالم عندنا ف مصر فيه سوق سوداء له حاليا والبنزين بلد زي الاردن نزلته وهنا ف مصر ولا الهوا يعني مع كل احترامي لمصرنا العزيزه احنا خارج حسابات العالم وصدقوني لو قولت لكم المنطق والعقل وربنا يقوي اللي بيفكر يسوق عربيه ف القاهره وانا الحمد لله ايام شغلي هنا ف مصر لفيت فحكمي واقعي من شبرا وروقان شوارعها الصبح وياسلام ايام رمضان الصبح من الساعه 8:30 وكوبري اكتوبر ونزله المحور والمهندسين وياسلام ع وسع شارع ابو الفدا وياسلام لو روحتوا مدينه السلام ولا لو اخطأت وفكرت انك تنزل ف يوم بسيارتك وسط البلد طبعا باستثناء يوم الجمعه قبل الصلاه

وبمناسبه شراء السياره هو حضرتك هتركنها فين انا اسف ف السؤال ده بس لان بجد ركن العربيه تحت البيت شيئ مش سهل الا لو حضرتك من المحظوظين وعمارتك جرجها مش متاجر لغرض تجاري

رابط هذا التعليق

ابحث شوية فى المنتدى دة وانت هتلاقى ايجابة لكل الاسئلة الى فى دماغك

المنتدى جميل وكنت من الراعين الاول لانشاء ولكن ظروف السفر

مش هتندم

http://www.nilemotors.com/Nile/forumdisplay.php?f=45

رابط هذا التعليق

ابحث شوية فى المنتدى دة وانت هتلاقى ايجابة لكل الاسئلة الى فى دماغك

المنتدى جميل وكنت من الراعين الاول لانشاء ولكن ظروف السفر

مش هتندم

http://www.nilemotors.com/Nile/forumdisplay.php?f=45

صدقت ... فلك منى الدعاء والشكر

فعلا بفضل الله ثم هذا الموقع استطعت اختيار السيارة المناسبة

والف مليون شكر لك والموقع بجد رائع كلمة قليلة عليه

الله يوفقك الجميع ،،،

رابط هذا التعليق

طيب مش تقولنا ايه هيا؟؟؟؟؟؟؟ احنا مستنيين على ناااار

(إن الحلال بين وإن الحـرام بين وبينهما أمور مشتبهات لا يعـلمهن كثير من الناس فمن اتقى الشبهات فـقـد استبرأ لديـنه وعـرضه ومن وقع في الشبهات وقـع في الحرام كـالراعي يـرعى حول الحمى يوشك أن يرتع فيه ألا وإن لكل ملك حمى ألا وإن حمى الله محارمه ألا وإن في الجـسد مضغة إذا صلحـت صلح الجسد كله وإذا فـسـدت فـسـد الجسـد كـلـه ألا وهي الـقـلب)

رابط هذا التعليق

بشّر ؟

أوعى ماتكونش أوكتافيا ؟

:blink:

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...