اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أغيثونى يا مصريين

Recommended Posts

انا شاب مصري اقيم بالسعودية منذ 7 اشهر عندما اتيت الى هذه البلد كنت متخيلاً انى سوفى احقق كل آمالى وكل ما تخيلته فى ذهنى لكن الوضع الان أصبح مختلف تماماً بقيود الكفيل الذي طلبت منه السفر لمدة اسبوع لآرى والدتى التى سوف تجرى عملية خطيرة بالعمود الفقري, فى بادئ الامر قال لى انه من الممكن ان انزل بعد ثلاث اسابيع نظراً لظروفى ولكن بشرط ان ادفع كل ما دفعه لى من اجراء خروج تأشيرة وإقامة وأى مصروفات حكومية وغير ذلك الشرط الجزائى وهو ان ادفع راتب شهرين وثمن التذكره التى أتيت بها من بلدى اى ان ادفع ما يقارب 10 آلاف ريال وهو يعلم جيداً انى لا امتلك ثلث هذا المبلغ فرحت استنجد بأصحابي وأقربائي فلما قد قاربت على تسديد حوالى 6 آلاف ريال فقرر انه لا يمكن سفري الا بعد ثلاثة اشهر وانا لا اقدر استحمل هذه المده ولا أعلم هل سوف أرى والدتى مرة اخري ام لا أغيثونى يا مصرين انا لا اعرف كيف اتصرف الرجاء من لديه نصيحة فلا يبخل علي

تم تعديل بواسطة alexman
رابط هذا التعليق

ما تحاول تشوف حد يوفق بينكم

انا بصراحة مش عارف ليه هو معاند معاك هل فيه مشاكل بينكم قبل كده

و الف سلامه للست الوالدة و ربنا يفرج كربتك

رابط هذا التعليق

لو عايز تطمئن علي الوالدة (شفاها الله) اخطف نفسك يومين وارجع وشوف حد يضمنك من زمايلك عند الكفيل وما اعتقدش انه هيمانع في يومين ان شاء الله لو جبتله ضامن

وربنا يفك كربك ان شاء الله

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخي الحبيب أسأل الله العظيم رب العرش الكريم أن يشفي الست الوالدة لك أن يجمعك بها وهي في احسن حال اللهم آمين

أخي أنا لي ايضا أما سوف اتركها في بلدي وانا مسافر الاسبوع القادم بامر الله تعالي للسعودية وليس لها احد هنا سوى الله العلي العظيم ومن لها غير الله تعالي

اخي ربنا يبارك فيك انا ممكن اقدم ليك اي حاجه انت عايزها مني هنا في مصر لو محتاج اي شيئ انا ممكن اقضيها ليك بفضل الله

فشوف ايه محتاجه وانا ان شاء الله رب العالمين احاول اخلصه ليك هنا حتي لو كان خاص بتعب الوالدة ممكن برضو اساعدك فيه بعون الله تعالي ..

وبالنسبه لامر سفرك لمصر اعتقد تحاول تشوف حد يكون قريب من الكفيل ويكون وسيط بينكم يمكن ساعتها يرق قلبه زي ما احد الاخوة قال ..

أخي كان بودي اساعدك في السعودية ولكن من يدري لربما تجيئ من عند الله الحلول فلا تياس وقول يا رب ..

واعمل ما عليك وتوكل علي الله في باقي امورك وان شاء الله رب العالمين هتشوف ست الكل بامر الله وتشبع منها كمان رغم ان محدش ابدا بيشبع من ست الحبايب

ربنا يخليها ليك يا رب

اخوك محمد مومازاد

رابط هذا التعليق

ما تحاول تشوف حد يوفق بينكم

انا بصراحة مش عارف ليه هو معاند معاك هل فيه مشاكل بينكم قبل كده

و الف سلامه للست الوالدة و ربنا يفرج كربتك

المشكلة يا عمر انه خايف انزل ما اجيش تانى

رابط هذا التعليق

طب ما هو إنت ممكن تدفع الفلوس وماتجيش تاني ؟

نظام الكفالة المالية موجود في شركات كتيرة ... خلي حد من زمايلك القريبين منك ضمنك ولما ترجع كل ده يُلغى تماماً .

ولو مارجعتش يبقى زميلك إدبس في المبلغ

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

طب ما هو إنت ممكن تدفع الفلوس وماتجيش تاني ؟

نظام الكفالة المالية موجود في شركات كتيرة ... خلي حد من زمايلك القريبين منك ضمنك ولما ترجع كل ده يُلغى تماماً .

ولو مارجعتش يبقى زميلك إدبس في المبلغ

هو دلوقتى مش بيتكلم فى فلوس بيتكلم فى ثلاثة اشهر وانا لا اقدر اتحمل هذه المده

هل من احد يعرف اي مدخل قانونى لحل هذه المشكله او غير قانونى لأنى فعلاً فى مأزق ولا اعرف كيف اخرج منه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...