اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محتاج منكم مساعدة بالقرار اخواني الاعزاء

Recommended Posts

أخي الكريم

عندي مبدأ لم أتنازل عنه منذ بدأت

أني أعمل كي أعيش لا أعيش كي أعمل

الطموح مطلوب

الأجتهاد في العمل أساسي

ولكن

أحسبها مرة أخري وأنظر في أعين أبنائك عن رصيدك عندهم

الرصيد الحقيقي هو محبتهم لك وإستشارتهم لك في جوانب حياتهم أم انك مجرد ممول فقط

حينها فقط ستعرف ماذا تريد

تحياتي

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل.....

اسمحلى اقول رأيى و لو انى عارف ان المضوع دة بالذات لازم يكون قرارة نابع من داخلك انت و انت فقط مش حد تانى و شكل قرارك انك تكمل فى السعودية و انا معاك لان الدنيا فى مصر مش معروف لها ملامح فى اى حاجة لا شغل ولا استثمار و لا حتى تعليم الاولاد .

بس انا هاحكيلك باختصار اللى حصل مع ابوية ( من زمان ) علشان تعرف اللى انت فية ممكن يوصلك لأية :

ابويا يا سيدى اشتغل فى السعودية 27 سنة و احنا كنا شوية معاة و شوية فى مصر و لما كبرنا استقرينا فى مصر و اصبح يسافر لوحدة لارتباطنا بالجامعات و يقول كل سنة اللى انت بتقولة بالظبط و للاسف لم يرجع فعلا الا لما مرض هناك ( ربنا يكفيك و يكفينا جميعا الشر ) و رجع لقنا ان احنا منعرفهوش انسان كان وظيفتة فى الدنيا النقود و المشتروات فقط .

يعنى مثلا لم يربينا و اعتقد انك تفعل نفس الشئ و لكننا كنا نحبة جدا و نقدر تضحياتة

ظل ابى مريض حوالى سبع سنوات عمل خلالها عدة مشروعات و للاسف باءت بالفشل و ضاع معها شوية فلوس مش هقول كتير لكن مبلغ مؤثر برضة و بعدها اشتد علية المض لدة سنتان و توفى. ( أطال الله عمركم ) و لكن القصة لم تنتهى فلقد حرمنا ( الابناء ) من ورثة ايضاو ترك ميراثة كلة باسم الوالدة التى قامت فى النهاية بعد موتة بتبديدة لعدم قدرتها على ادارتة .

و اخيرا انا الان امام سعادتك لا عيشت مع ابوية ولا نابنى منة حاجة.

يعنى بالذمة لو كان رجع و كلنا مش كان احسن ؟

انت ترضى شعور ابنك يكون كدة ؟

و علشان السؤال دة انا رفضت تماما السفر مع ان نصف عيلتنا فى السعودية و جالى عروض حلوة زمان . يمكن اكون انا الغلط لكن راجع نفسك قبل السكينة ما تسرقك .

اخى الفاضل انا اسف بجد لو كنت اتكلمت بحدة شوية بس انت جيت على الوجع و اخيرا ربنا يوفقك و تنول كل اللى تتمناة .

تحياتى.....

خرج ابن آدم من العدم قلت : ياه

رجع ابن آدم للعدم قلت : ياه

تراب بيحيا ... وحي بيصير تراب

الأصل هو الموت و الا الحياه ؟

عجبي !!!

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل.....

اسمحلى اقول رأيى و لو انى عارف ان المضوع دة بالذات لازم يكون قرارة نابع من داخلك انت و انت فقط مش حد تانى و شكل قرارك انك تكمل فى السعودية و انا معاك لان الدنيا فى مصر مش معروف لها ملامح فى اى حاجة لا شغل ولا استثمار و لا حتى تعليم الاولاد .

بس انا هاحكيلك باختصار اللى حصل مع ابوية ( من زمان ) علشان تعرف اللى انت فية ممكن يوصلك لأية :

ابويا يا سيدى اشتغل فى السعودية 27 سنة و احنا كنا شوية معاة و شوية فى مصر و لما كبرنا استقرينا فى مصر و اصبح يسافر لوحدة لارتباطنا بالجامعات و يقول كل سنة اللى انت بتقولة بالظبط و للاسف لم يرجع فعلا الا لما مرض هناك ( ربنا يكفيك و يكفينا جميعا الشر ) و رجع لقنا ان احنا منعرفهوش انسان كان وظيفتة فى الدنيا النقود و المشتروات فقط .

يعنى مثلا لم يربينا و اعتقد انك تفعل نفس الشئ و لكننا كنا نحبة جدا و نقدر تضحياتة

ظل ابى مريض حوالى سبع سنوات عمل خلالها عدة مشروعات و للاسف باءت بالفشل و ضاع معها شوية فلوس مش هقول كتير لكن مبلغ مؤثر برضة و بعدها اشتد علية المض لدة سنتان و توفى. ( أطال الله عمركم ) و لكن القصة لم تنتهى فلقد حرمنا ( الابناء ) من ورثة ايضاو ترك ميراثة كلة باسم الوالدة التى قامت فى النهاية بعد موتة بتبديدة لعدم قدرتها على ادارتة .

و علشان السؤال دة انا رفضت تماما السفر مع ان نصف عيلتنا فى السعودية و جالى عروض حلوة زمان . يمكن اكون انا الغلط لكن راجع نفسك قبل السكينة ما تسرقك .

اخى الفاضل انا اسف بجد لو كنت اتكلمت بحدة شوية بس انت جيت على الوجع و اخيرا ربنا يوفقك و تنول كل اللى تتمناة .

تحياتى.....

السلام عليكم اخي الكريم

كلامك اثر في كثيرا و يمكن تكون انت من المشجعين جدا و دا لاني واثق من صدق كلامك جزاك الله خير

انا فعلا و لله الحمد اهديت الي النزول لمصر ان شاء الله ولكن نزولي ليس بالسهل حيث يجب ترتيب اهمهم مدارس الاولاد حيث انهم و لله الحمد لسة صغار بس انا بجد كل ما افكر فية فكرة لمشروع و هذا ما يقلقني جدا حيث ان كل مدخراتيعقارات و ليست سيولة و انت عارف البيع مو سهل و تسيل الفلوس اصبح صعب و مش هلاقي احد يشتري كاش و عاشان الم شوية فلوس لازم اتنازل عن عن كم شقة كع بعض او كم قطعة ارض و انا معتبر هذة الاشياء علي الاقل تامين مستقبل الاولاد رغم ان ربنا ما بينسي احد ما احنا والدنا توفة الله و احنا لا نمتلك حتي ثمن كفنة و الحمد لله ربنا لا ينسي احد بس علي الاقل تعبانا في الدنيا مش عايزين اولادنا يتعبوا مثلنا عموما اخي الكريم اشكرك جدا علي اهتمامك و قتك الذي منحتة لي و اذا عند فكرة مشروع ياريت لاتبخبل عليا من واقع خبرتك و معايشتك لمصر رغم اني افكر ان اعمل بنفس مجالي تاجير السيارات و هو اشتري مثلا 5 او 3 سيارات كاش و اجرب بس فية واحد قال لي ممكن بثمن سيارة واحدة تشتلري 8 توكتك دخل الواحد صافي من ورديتين 70 او 80 جنية يعني لو عشرة توكتك ثمنهم 160 الف جنية بدخلوا باليوم 800 جنية في الشهر 24000 الف جنية و للعلم ال 3 سيارات ثمنهم 350 الف دخلهم تقريبا 12000 الف جنية فما رئيك بس انا خايف من السواقين و كمان مشاكلها كثير

عموما اهلا بيك صديق و اتمني التواصل

اخوك مطحون

رابط هذا التعليق

انا متابع الموضوع وعايز اقول حاجه لكن مش متاكد من مدي صحتها ان مكاتب التاجير في مصر بتكسب من الحوادث بمعني انه يباجر العربيه علي امل الحادثه وبعدين العربيه هاتكلف مثلا الف جنيه يقوم ياخد من الزبون خمسه وان مادفعش فمعاه شيك علي بياض وفي الاخر الواحد بيضطر يدبر المبلغ وهكدا دواليك والناس دي ما بتشتريش دي بتعمل اعلان في الجرنان انها هاتاجر العربيات موديل 2009 مثلا من اصحابها بمبلغ 3000 جنيه يقوم ناس تفكر فيها وتروح دافعه عشر الاف جنيه مقدم عربيه وقسط 1800 جنيه ويدوها للمعرض ويكسبو الفرق فالمعرض ياخدها سنه بالسعر ده والسنه التانيه بعد العربيه ماتهلك يقول لصاحبنا الناس عايزه موديلات جديده عشان كده هادفع 2000 بس وبكده يكون صاحبنا لبس يعني في مصر شغلانه كلها نصب الا مارحم ربي والا الشركات المحترمه اللي عندها تامين شامل

رابط هذا التعليق

أخى الفاضل.....

تحياتى.....

ربنا يرحم الوالد والوالدة

الرجاء الدعاء لهم بالرحمة والمغفرة وسائر اموات المسلمين

تأكد أخي العزيز ان هدفهم كان مصلحتكم ولكن قد يخطأ الانسان أحيانا

في الجنة ان شاء الله وكل اموات المسلمين.

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

لو هتشتغل في التأجير حاول تجيب سيارات مستعملة حديثة يعني موديل 2000 وفوق وليس سيارات جديدة

عشان لو حصل مشكلة او حادث لا قدر الله ما تكونش ضربة كبيرة

لان بيقولو شركات التأمين هنا مش بتدفع حاجة لو حصل حادثة

وموضوع الشيك دا مهما كان مش مضمون

ربنا يوفقك .

تم تعديل بواسطة شاب مصري

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

انا متابع الموضوع وعايز اقول حاجه لكن مش متاكد من مدي صحتها ان مكاتب التاجير في مصر بتكسب من الحوادث بمعني انه يباجر العربيه علي امل الحادثه وبعدين العربيه هاتكلف مثلا الف جنيه يقوم ياخد من الزبون خمسه وان مادفعش فمعاه شيك علي بياض وفي الاخر الواحد بيضطر يدبر المبلغ وهكدا دواليك والناس دي ما بتشتريش دي بتعمل اعلان في الجرنان انها هاتاجر العربيات موديل 2009 مثلا من اصحابها بمبلغ 3000 جنيه يقوم ناس تفكر فيها وتروح دافعه عشر الاف جنيه مقدم عربيه وقسط 1800 جنيه ويدوها للمعرض ويكسبو الفرق فالمعرض ياخدها سنه بالسعر ده والسنه التانيه بعد العربيه ماتهلك يقول لصاحبنا الناس عايزه موديلات جديده عشان كده هادفع 2000 بس وبكده يكون صاحبنا لبس يعني في مصر شغلانه كلها نصب الا مارحم ربي والا الشركات المحترمه اللي عندها تامين شامل

السلام عليكم اخي العزيز

اولا هؤلاء ناس ما تخاف الله هنا ايضا في مثل مصر لكن اصابعك مو مثل بعضها

عموما اخي انا محتاج ااكل حلال انا و اولادي المشكلة الناس الان بيسموا النصب فهلوة و لكن فرق كبير بينهم الفهلوة هي شطارة بامانة و صدق او زكاء من السهل عمل ما تقول لكن ربنا ما يبارك فية الدخل القليل مع مباركة الرب افضل بكثير من دخل كبير و معة الشطيان

بارك الله فيك و اشكرك علي تعقيبك لموضوعي

انا محتاج اعمل لاخرتي و ليس لدنيتي يجب ان نصحي جميعا و نعمل لاخرتنا حيث ان العمر مهما طال فهو قصير جدا انا اذكر و انا صغير في ليلة العيد و انا احضن الحذاء الجديد اللي اشتراة لي ابي كانة قبل سنة و انا الان عمري 45 سنة ختي الزمن و السنين تجري بسرعة انا مش مصدق ان لي 20 سنة بالغربة و لكن دا حال الدنيا تعرف انا نزلت مصر كم مرة يمكن في العشرين سنة نزلت 15 مرة تعرف من 20 سنة ما نزلت لا في عيد و لا رمضان اللا السنة الماضية نزلت اسبوع في رمضان و رجعت للعمل قبل العيد

لظروف عملي

تحياتي

رابط هذا التعليق

لو هتشتغل في التأجير حاول تجيب سيارات مستعملة حديثة يعني موديل 2000 وفوق وليس سيارات جديدة

عشان لو حصل مشكلة او حادث لا قدر الله ما تكونش ضربة كبيرة

لان بيقولو شركات التأمين هنا مش بتدفع حاجة لو حصل حادثة

وموضوع الشيك دا مهما كان مش مضمون

ربنا يوفقك .

اهلا صديقي شاب مصري

اشكرك اهتمامك بس علي فكرة الجديد رخيص بمعني ان القديم بيكلف صيانة من الدخل يعني لو اشتريت سيارة موديل 2004 او 2005 مثلا هتلاقي فرق السعر في مصر بسيط مو مثل هنا في السعودية ممكن تشتري مثلا لانسر موديل 2005 بما يساوي 20000 الف جنينة

و هي في مصر الان جديدة يمكن 95000 الف و مستعملة 2005 يمكن 70000 الف او 75000 الف فالفرق بسيط لايساوي كثير و لكن اسمع ان فية شلركات تامين تجاري اغلي شوية لكن بتدفع و هذا افضل

اشكرك علي تعقيبك

تحياتي ليك

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم صاحب الموضوع :

مع إنى مخنوق من المنتدى من كام يوم إلا ان قصتك لفتت انتباهى وحبيت اشاركك بالنصيحة وأترك القرار لك أخى الفاضل

عزيزى يجب عليك ان تضع عدة بدائل لا بديلين فقط وهما ما تحتار بينهما الان واحلاهما مر من وجهة نظرى

البديل الاول : النزول لمصر .. ولا انصحك به لاسباب لا تعد ولا تحصى

البديل الثانى : استمرار العمل بالسعودية مع ضغط العمل الرهيب .. وهذا لا يمكن استمراره باى حال من الاحوال .

ولو انا فى مكان حضرتك ساستبعد هذين الحلين .. اما البدائل الاخرى التى اقترحها عليك لدراستها فهى

البديل الثالث : تعيين عدد 2 مساعدين من الشباب النشط الذى يتمتع بذات صفاتك من 20 سنة وتجعلهم على شفتين وتشرف عليهم فى وقت يتقاطع مع دوامهم مع استقطاع راتيهم من راتبك .. مهما كان ما تبقى بسيطا فتكون حياتك اسعد وأهنأ .. علما ان فترة هذا البديل كحل اقصاها 5 سنوات ليكون احدهما مؤهلا ليحل محلك وهذه سنة الحياة .ستكون الظروف اما تغيرت هنا او فى مصر للاحسن او للاسوء .. فبعدها تعمل تقييم للظروف من جديد .

البديل الرابع : وهو ما أرشحة بقوة واتساءل لماذا لم تفكر فيه من قبل وهو الدخول كمستثمر بكل ما لك من خبرة وعلاقات ماشاء الله تبارك الله .. يمكنك تدبير مبلغ لتبدأ به كمستثمر .ومن ثم تكون لك شركتك الخاصة وتبدأ حقاً فى حصد نتاج تعبك طوال ال 20 سنة السابقة .. سيكون لك الحرية فى كل شئ وستكون كل ساعة ملكك وملك اسرتك ومدة هذا الحل اطول الى 15 سنة وربنا يديك طولة العمر ساعتها ولادك يكونوا بدأوا يشتغلوا معاك .. أظن مفيش حاجة تسعد اكتر من كده

او على الاقل يكونوا اتخرجوا وفرحت بيهم كمان ..ربنا يديك الصحة ويبارك لك فيهم .

يا ريت حضرتك تضع البدائل على ورقة وقلم وتخطط لسن الستين بهدوء وبروية .. ولانك تجاوزت سن الاربعين فربما يكون العطاء هو الشعار المناسب لهذه المرحلة من العمر.

أدام الله عليك نعمه وفضلة وتقبل تحياتى

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

ولادك هيتعبوا من العيشه ف مصر وحضرتك اتعودت ع الشقاء فعادي انما اولادك هيتعبوا ف مصر ياسيدي راكب عربيه احدث موديل هتشتري الناس اللي جنبك سلوكياتهم زفت الزحمه حاجه فظيعه هتقولي انت ف مكان بعيد عن القاهره اولادك هيدخلوا جامعات بص انا راي خليك ف السعوديه وظبط وقتك او هات حد يساعدك وانت بقى تريح نفسك شويه عارف انك هتقول مش عاوز ابقى بنك لا مش هتبقى بنك انا كنت متربي فالكويت ووالدي حتى الان دلوقت هناك وعلاقتنا ممتازه وانا روحت السعوديه اعمل لان كنت عاوز ابقى معتمد ع نفسي وصدقني علاقتنا ممتازة صحيح احنا عيشنا كاسره واحده كتير مع بعض هناك والكويت بيئه منفتحه يعني اتمعنا ف طفولتنا وشبابانا المبكر بس صدقني لقينا ام تقول لنا ابوكم بيتعب عشانكم فكبرنا واحنا مقدرين دوره وكل صغيره وكبيره بيعرفها ما حضرتك عارف التواصل بقى سهل عن طريق النت او الموبايل انا مقتنع بانك تستمر هناك بس تقسم مسئولياتك ع حد تاني وتريح نفسك لان هتيجي مصر هتحتاس

او اقولك خد الحكايه ع مراحل ابعت الاولاد يجربوا العيشه ف مصر مش اجازة لا يعيشوا بجد سنه وشوف رايهم ايه وبالنسبه لتاجير السيارات ده هنا وجع دماغ اشتري ميكروباص او اتنين حسب امكانياتك واجره لشركه بترول او شركه محترمه اريح من موضوع تاجير السيارات انت ف مصر ياعزيزي وارجوا تكون فاهم معناها

رابط هذا التعليق

لسه واصلني إيميل النهاردة وبه قصة طريفة .. أرجو أن تستفيد منها وتُعينك على إتخاذ القرار السليم

حكمة الشايب

وضعت أمتعتي في غرفة الفندق الأوروبي و ارتديت ملابسي الرياضية ثم توجهت إلى النادي الصحي لأجري بعض التمارين. كان بجانبي نزيل أمريكي يكبرني بالسن بل كان عجوزاً بالنسبة لي . تجاذبنا بعض الأحاديث ووجدنا العديد من الاهتمامات المشتركة فكان الحوار ممتعاً .

‏قبل أن أنصرف دعاني لمرافقته في رحلة بحرية في الغد فاعتذرت لارتباطي بمواعيد العمل التي جئت من أجلها. اقترح علي أن نتناول العشاء سوياً في مطعم متميز لكنني كنت مرتبطاً كذلك بعشاء عمل لاستغل الأيام الثلاثة التي سأمضيها في إنهاء كافة أعمالي .

كنت أصادفه أحيانا خلال دخولي أو خروجي من الفندق فأرى منه ابتسامة ذات مغزى لكني لم أعلم ماذا يقصد بها؟

في آخر يوم لي وأنا أنهي إجراءات المغادرة لمحته يجلس في صالة الفندق ويشير إلي.

اتجهت إليه فدعاني إلى شرب كوب من الشاي ،وكان لدي متسع من الوقت فلبيت طلبه وبادرته : ما سر الابتسامة التي تواجهني بها كلما تلاقينا؟ .. تبسم وقال: إنني كلما رأيتك تذكرت نفسي حينما كنت شاباً، فقد أمضيت أجمل وأغلى سنوات عمري في تنمية أعمالي التجارية كما تفعل أنت الآن ، وبعد أن كبرت وانتهيت إلى ما ترى وجدت أنني فقدت الكثير مما لا يمكن تعويضه وخرجت بدرس ثمين يمكنك أن تسميه (حكمة الشايب) .

كان الأمر مشوقا لي فبادرته قائلاً : وما هذه الحكمة؟

فأجاب: إن الرجل يمر في حياته بثلاث مراحل ويحتاج إلى أن يملك ثلاثة أشياء .. ففي الشباب يكون لديك الوقت لقلة انشغالك ولديك النشاط والقوة لتستمتع ولكن ليس لديك المال الكافي لتسافر وتشتري السيارة والمنزل الذي تتمناه و ترفه عن نفسك بعيش رغيد .

‏ثم إنك تنتقل إلى مرحلة الرجولة فتزاول العمل والتجارة وتبدأ بجمع المال لتؤمن مستقبلاً أفضل لك ولأسرتك ، حينها يكون لديك المال ولديك النشاط والقوة ولكن ليس لديك الوقت لتستمتع وترفه عن نفسك وأسرتك فأنت مشغول بأعمالك وسفرياتك وتجد أنك تضحي بأشياء كثيرة من أجل (ضمان المستقبل) ..

وفي المرحلة الثالثة حين تكبر سنك تكون قد جمعت المال الذي تريد ولديك الوقت لتستمتع به وتحقق ما كنت تحلم به ولكن ............

ستجد أنك قد فقدت الصحة والنشاط الذي كنت تتمتع بهما أيام الشباب ،فلم يعد لديك الجهد للسفر ولا تجد نفس المتعة في شراء سيارة فخمة أو منزل كبير ! ‏وتبحث عن أبنائك وبناتك لتستمتع معهم في رحلات وجلسات وزيارات فتجدهم قد كبروا ولم يعد يهمهم أن يشاركوك في مثل هذه الأنشطة فقد صار لكل منهم اهتماماته وعالمه ! بل وقد لا تجد زملاء تلتقي بهم لأنك قد قطعتهم حين انشغلت بأعمالك التجارية .

ستجد أن هذا المال لن يعيد لك تلك الأيام التي كان أبناؤك يتمنون أن تمضي معهم ولو ساعة واحدة أو أن تذهب بهم إلى رحلة أو سفر إلى بلد قريب ! ستجد أن المال لن يعيد لك صحتك بعد أن داهمك الضغط والسكري فلم تعد ذاك اليافع القوي !!

لذلك فقد استنتجت من تجربتي في الحياة ، وهو ما أوصيك به يا بني، أن بضعة آلاف من النقود وأنت في شبابك تستمتع بها مع أبنائك وزوجك وتقنع بما لديك خير لك من مئات الآلاف بل والملايين حينما تكون كهلاَ مثلي!

قرأت هذه القصة في عامود الكاتب المعروف داوود الشريان في صحيفة الحياة منذ عدة سنوات وهو يرويها عن زميل له ، ولكنها بقيت راسخة في ذاكرتي استرجعها كلما شاهدت أولئك الذين يلهثون خلف الدنيا من أجل المال بشكل مبالغ فيه ، هم لم يكتفوا بتضييع أجمل أوقاتهم و ذروة نشاطهم بل أهملوا أسرهم ونسوا أقرباءهم وقصروا في واجباتهم. ومنهم من غامر بمستقبل أسرته فباع بيته وعقاره ومدخراته واستدان من البنوك من أجل مغامرات تجارية قد تنتهي به مديونا مدى الحياة ،هذا إن سلم من السجن . بيد أن الطامة الكبرى هي أن يكون الاندفاع وراء المال والطمع فيه سببا في إهمال العبادات والوقوع في معاملات محرمة ، حينها سيخسرون كل شيء ولن يعرفوا ذلك إلا بعد ف وات الأوان ، والسعيد من اتعظ بغيره ! فإن خسرت مالا أو صفقة فتذكر دوما أنها وسيلة وليست غاية !

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخي الكريم

كلامك اثر في كثيرا و يمكن تكون انت من المشجعين جدا و دا لاني واثق من صدق كلامك جزاك الله خير

انا فعلا و لله الحمد اهديت الي النزول لمصر ان شاء الله ولكن نزولي ليس بالسهل حيث يجب ترتيب اهمهم مدارس الاولاد حيث انهم و لله الحمد لسة صغار بس انا بجد كل ما افكر فية فكرة لمشروع و هذا ما يقلقني جدا حيث ان كل مدخراتيعقارات و ليست سيولة و انت عارف البيع مو سهل و تسيل الفلوس اصبح صعب و مش هلاقي احد يشتري كاش و عاشان الم شوية فلوس لازم اتنازل عن عن كم شقة كع بعض او كم قطعة ارض و انا معتبر هذة الاشياء علي الاقل تامين مستقبل الاولاد رغم ان ربنا ما بينسي احد ما احنا والدنا توفة الله و احنا لا نمتلك حتي ثمن كفنة و الحمد لله ربنا لا ينسي احد بس علي الاقل تعبانا في الدنيا مش عايزين اولادنا يتعبوا مثلنا عموما اخي الكريم اشكرك جدا علي اهتمامك و قتك الذي منحتة لي و اذا عند فكرة مشروع ياريت لاتبخبل عليا من واقع خبرتك و معايشتك لمصر رغم اني افكر ان اعمل بنفس مجالي تاجير السيارات و هو اشتري مثلا 5 او 3 سيارات كاش و اجرب بس فية واحد قال لي ممكن بثمن سيارة واحدة تشتلري 8 توكتك دخل الواحد صافي من ورديتين 70 او 80 جنية يعني لو عشرة توكتك ثمنهم 160 الف جنية بدخلوا باليوم 800 جنية في الشهر 24000 الف جنية و للعلم ال 3 سيارات ثمنهم 350 الف دخلهم تقريبا 12000 الف جنية فما رئيك بس انا خايف من السواقين و كمان مشاكلها كثير

اخوك مطحون

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة أخى الكريم

خالص تحياتى من مصر و اتمنى من الله ان يهديكم الى سواء السبيل و اؤكد ثانيا ان ما حدث معى ليس هو السيناريو الذى يحدث فى كل مرة ولكن اطلب منك ان تعود بذاكرتك الى ما قبل سفرك .

ما الهدف الذى كنت محددة لنفسك من السفر و هل حققتة ام لا ؟

فالسفر او الغربة زى ما بنسميها ليست غاية انما هى وسيلة لتحقيق غاية معينة يجب ان تنتهى الوسيلة بمجرد تحقيق الغاية منها ( صح ) ؟

و انت اللى تقدر تحدد اية غايتك من السفر و امتى تبقى اتحققت .

و انا عارف كويس انك قلقان جدا و خايف من النزول لانك بصراحة داخل على حاجة انت متعرفش عنها حاجة و بالتالى خايف و الخوف دة مش علشان مصر دة لو امريكا هيبقى نفس الكلام.

اما بالنسبة الى باقى كلامك من مدارس الاولاد او تظبيط حياتهم فدى كلها اجراءات و متعتبرش قرارات و عموما اى حاجة هتدفع فيها فلوس فى مصر هتلقيها سهلة و على قد ما تدفع هتلاقى اللى انت عايزة .

و موضوع الشغل دة انا متأكد من نجاحك فية لان الشخص اللى عندة مقومات النجاح زى سعادتك أكيد ان شاء الله هينجح فى اى مكان و مع اى نظام بس بلاش تفكر بودانك شوف بعينك الاول و بعدين قرر تعمل اية او اية اللى ينفع مع المجتمع و انت شاطر فية تقدر تنفذة يعنى ممكن مثلا طلاما انت شاطر فى العربيات تاخد توكيل مثلا بدل ما تجيب عربيات و تؤجرها و متهيألى موضوع التوكيل فى مصر سهل . وبلاش تسمع اى كلام بقى عن ميكروباس او توكتوك فدة كلة كلام فارغ و مينفعش و لو ربنا اراد لك النزول هتعرف لية .

تحياتى الخالصة لك و لى عودة ان شاء الله .

خرج ابن آدم من العدم قلت : ياه

رجع ابن آدم للعدم قلت : ياه

تراب بيحيا ... وحي بيصير تراب

الأصل هو الموت و الا الحياه ؟

عجبي !!!

رابط هذا التعليق

لسه واصلني إيميل النهاردة وبه قصة طريفة .. أرجو أن تستفيد منها وتُعينك على إتخاذ القرار السليم

حكمة الشايب

وضعت أمتعتي في غرفة الفندق الأوروبي و ارتديت ملابسي الرياضية ثم توجهت إلى النادي الصحي لأجري بعض التمارين. كان بجانبي نزيل أمريكي يكبرني بالسن بل كان عجوزاً بالنسبة لي . تجاذبنا بعض الأحاديث ووجدنا العديد من الاهتمامات المشتركة فكان الحوار ممتعاً .

‏قبل أن أنصرف دعاني لمرافقته في رحلة بحرية في الغد فاعتذرت لارتباطي بمواعيد العمل التي جئت من أجلها. اقترح علي أن نتناول العشاء سوياً في مطعم متميز لكنني كنت مرتبطاً كذلك بعشاء عمل لاستغل الأيام الثلاثة التي سأمضيها في إنهاء كافة أعمالي .

كنت أصادفه أحيانا خلال دخولي أو خروجي من الفندق فأرى منه ابتسامة ذات مغزى لكني لم أعلم ماذا يقصد بها؟

في آخر يوم لي وأنا أنهي إجراءات المغادرة لمحته يجلس في صالة الفندق ويشير إلي.

اتجهت إليه فدعاني إلى شرب كوب من الشاي ،وكان لدي متسع من الوقت فلبيت طلبه وبادرته : ما سر الابتسامة التي تواجهني بها كلما تلاقينا؟ .. تبسم وقال: إنني كلما رأيتك تذكرت نفسي حينما كنت شاباً، فقد أمضيت أجمل وأغلى سنوات عمري في تنمية أعمالي التجارية كما تفعل أنت الآن ، وبعد أن كبرت وانتهيت إلى ما ترى وجدت أنني فقدت الكثير مما لا يمكن تعويضه وخرجت بدرس ثمين يمكنك أن تسميه (حكمة الشايب) .

كان الأمر مشوقا لي فبادرته قائلاً : وما هذه الحكمة؟

فأجاب: إن الرجل يمر في حياته بثلاث مراحل ويحتاج إلى أن يملك ثلاثة أشياء .. ففي الشباب يكون لديك الوقت لقلة انشغالك ولديك النشاط والقوة لتستمتع ولكن ليس لديك المال الكافي لتسافر وتشتري السيارة والمنزل الذي تتمناه و ترفه عن نفسك بعيش رغيد .

‏ثم إنك تنتقل إلى مرحلة الرجولة فتزاول العمل والتجارة وتبدأ بجمع المال لتؤمن مستقبلاً أفضل لك ولأسرتك ، حينها يكون لديك المال ولديك النشاط والقوة ولكن ليس لديك الوقت لتستمتع وترفه عن نفسك وأسرتك فأنت مشغول بأعمالك وسفرياتك وتجد أنك تضحي بأشياء كثيرة من أجل (ضمان المستقبل) ..

وفي المرحلة الثالثة حين تكبر سنك تكون قد جمعت المال الذي تريد ولديك الوقت لتستمتع به وتحقق ما كنت تحلم به ولكن ............

ستجد أنك قد فقدت الصحة والنشاط الذي كنت تتمتع بهما أيام الشباب ،فلم يعد لديك الجهد للسفر ولا تجد نفس المتعة في شراء سيارة فخمة أو منزل كبير ! ‏وتبحث عن أبنائك وبناتك لتستمتع معهم في رحلات وجلسات وزيارات فتجدهم قد كبروا ولم يعد يهمهم أن يشاركوك في مثل هذه الأنشطة فقد صار لكل منهم اهتماماته وعالمه ! بل وقد لا تجد زملاء تلتقي بهم لأنك قد قطعتهم حين انشغلت بأعمالك التجارية .

ستجد أن هذا المال لن يعيد لك تلك الأيام التي كان أبناؤك يتمنون أن تمضي معهم ولو ساعة واحدة أو أن تذهب بهم إلى رحلة أو سفر إلى بلد قريب ! ستجد أن المال لن يعيد لك صحتك بعد أن داهمك الضغط والسكري فلم تعد ذاك اليافع القوي !!

لذلك فقد استنتجت من تجربتي في الحياة ، وهو ما أوصيك به يا بني، أن بضعة آلاف من النقود وأنت في شبابك تستمتع بها مع أبنائك وزوجك وتقنع بما لديك خير لك من مئات الآلاف بل والملايين حينما تكون كهلاَ مثلي!

قرأت هذه القصة في عامود الكاتب المعروف داوود الشريان في صحيفة الحياة منذ عدة سنوات وهو يرويها عن زميل له ، ولكنها بقيت راسخة في ذاكرتي استرجعها كلما شاهدت أولئك الذين يلهثون خلف الدنيا من أجل المال بشكل مبالغ فيه ، هم لم يكتفوا بتضييع أجمل أوقاتهم و ذروة نشاطهم بل أهملوا أسرهم ونسوا أقرباءهم وقصروا في واجباتهم. ومنهم من غامر بمستقبل أسرته فباع بيته وعقاره ومدخراته واستدان من البنوك من أجل مغامرات تجارية قد تنتهي به مديونا مدى الحياة ،هذا إن سلم من السجن . بيد أن الطامة الكبرى هي أن يكون الاندفاع وراء المال والطمع فيه سببا في إهمال العبادات والوقوع في معاملات محرمة ، حينها سيخسرون كل شيء ولن يعرفوا ذلك إلا بعد ف وات الأوان ، والسعيد من اتعظ بغيره ! فإن خسرت مالا أو صفقة فتذكر دوما أنها وسيلة وليست غاية !

السلام عليكم اخي السيد السيد

اشكر حضرتك و فعلا حمكة الشايب انا استفد منها و جزاك الله خير و بجد هي فعلا تمثل حياة البشر كلها و بالاخص المغتربين و احمد الله انني مازلت في المرحلة الثانية و ااكد لحضرتك انها اثرت فيا كثير واشكر اهتمامك و لكن حضرتك قولت ماقولة فعلا ناس كثير وقعت فيها و هي الاندفاع وراء المال و نسيان العبادات و هذة اكبر جريمة في حق النفس و لكن ابشرك يا اخي الكريم انني و لله الحمد عملت تقريبا مائة عمرة اذا ماهي زيادة عن كدة و حجيت مرتين انا و اولادي و لله الحمد

اتمني مواصلتلك لي و الي لقاء اخر ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخي الكريم

اخوك مطحون

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة أخى الكريم

خالص تحياتى من مصر و اتمنى من الله ان يهديكم الى سواء السبيل و اؤكد ثانيا ان ما حدث معى ليس هو السيناريو الذى يحدث فى كل مرة ولكن اطلب منك ان تعود بذاكرتك الى ما قبل سفرك .

ما الهدف الذى كنت محددة لنفسك من السفر و هل حققتة ام لا ؟

فالسفر او الغربة زى ما بنسميها ليست غاية انما هى وسيلة لتحقيق غاية معينة يجب ان تنتهى الوسيلة بمجرد تحقيق الغاية منها ( صح ) ؟

و انت اللى تقدر تحدد اية غايتك من السفر و امتى تبقى اتحققت .

و انا عارف كويس انك قلقان جدا و خايف من النزول لانك بصراحة داخل على حاجة انت متعرفش عنها حاجة و بالتالى خايف و الخوف دة مش علشان مصر دة لو امريكا هيبقى نفس الكلام.

اما بالنسبة الى باقى كلامك من مدارس الاولاد او تظبيط حياتهم فدى كلها اجراءات و متعتبرش قرارات و عموما اى حاجة هتدفع فيها فلوس فى مصر هتلقيها سهلة و على قد ما تدفع هتلاقى اللى انت عايزة .

و موضوع الشغل دة انا متأكد من نجاحك فية لان الشخص اللى عندة مقومات النجاح زى سعادتك أكيد ان شاء الله هينجح فى اى مكان و مع اى نظام بس بلاش تفكر بودانك شوف بعينك الاول و بعدين قرر تعمل اية او اية اللى ينفع مع المجتمع و انت شاطر فية تقدر تنفذة يعنى ممكن مثلا طلاما انت شاطر فى العربيات تاخد توكيل مثلا بدل ما تجيب عربيات و تؤجرها و متهيألى موضوع التوكيل فى مصر سهل . وبلاش تسمع اى كلام بقى عن ميكروباس او توكتوك فدة كلة كلام فارغ و مينفعش و لو ربنا اراد لك النزول هتعرف لية .

تحياتى الخالصة لك و لى عودة ان شاء الله .

السلام عليكم اخي العزيز

اولا اشكرك علي اهتمامك و دي تاني مداخلة من حضرتك و انا سعدت بها كثيرا و احمد الله انا قولت في الاول انني كنت اتمني ان امتلك مائة الف جنية و دا كان سنة 88 ميلادي و جلست الي عام 94 م ميلادي صفر اليدين و لكن تزوجت و لله الحمد و بعد كدة كنت اسدد ديون الي عام 98 م و بعد كدة قولت افوق شوية انا و اولادي بعد خنقة كم سنة سداد ديون و بدائت عام 2000 لادخار اول قرش يعني عزيزي ادخار غربة 20 سنة هو حصيلة 8 سنوات بس و لكن احمد الله كثيرا علي النعمة و علي كرم الله معي و الان اخي العزيز ليس معي اي سيولة كل ما معي و لله الحمد عقارات فقط عبارة عن قول ماشاء الله اولا هههههههه 3 شقق و محلين و بيت و قطعتين ارض يعني حجات بسيطة كدة مافيهاش حاجة تساوي مليون مثلا يعني كلهم بالكثير يساوا 2 مليون لان الارض زراعية و مش كبيرة اوي و البيت في قرية و الشقق و المحلات بالقاهرة يلة يا فريكيو رتبلي الدنيا و قولي ابيع اية و اخلي اية و انا جاهز

و الي لقاء اخر ان شاء الله

رابط هذا التعليق

معلش انا كنت محتاج مساعده من حضرتك انا عارف انها مش في صلب الموضوع لكن انت اكتر واحد ممكن يدلني انا انشاء الله هاروح سوق الحراج في جده اشتري سياره نيسان زيرو من معرض هناك عربياته كلها زيرو وده عشان فارقه عن التوكيل حوالي 4 الاف ريال لكن انا سمعت ان الحراج كله نصابين وحراميه ولا ده في المستعمل بس؟؟؟؟يعني اقدر اشتري زيرو بضمان الوكيا من غير مشكله؟؟؟

ولو تعرف ايه هيا الاجراءات للشراء ياريت تقولي هو المعرض قالي تجيب 25 في الميه من تمن العربيه وتاخد ايصال بالمبلغ مختوم بختم المعرض -بدون عقد ولا حاجه ولا الزيرو مالوش عقد- وتاني يوم الظهر تستلمها هي والاستماره باسمي والوحات فهل الكلام كده صح؟؟ وهل الوصل بس كفايه؟

تم تعديل بواسطة ozoozo

رابط هذا التعليق

معلش انا كنت محتاج مساعده من حضرتك انا عارف انها مش في صلب الموضوع لكن انت اكتر واحد ممكن يدلني انا انشاء الله هاروح سوق الحراج في جده اشتري سياره نيسان زيرو من معرض هناك عربياته كلها زيرو وده عشان فارقه عن التوكيل حوالي 4 الاف ريال لكن انا سمعت ان الحراج كله نصابين وحراميه ولا ده في المستعمل بس؟؟؟؟يعني اقدر اشتري زيرو بضمان الوكيا من غير مشكله؟؟؟

ولو تعرف ايه هيا الاجراءات للشراء ياريت تقولي هو المعرض قالي تجيب 25 في الميه من تمن العربيه وتاخد ايصال بالمبلغ مختوم بختم المعرض -بدون عقد ولا حاجه ولا الزيرو مالوش عقد- وتاني يوم الظهر تستلمها هي والاستماره باسمي والوحات فهل الكلام كده صح؟؟ وهل الوصل بس كفايه؟

السلام عليكم توكل علي الله اخي معظم التعاملات بالمعارض كدة بايصال و علي فكرة لا يقدر ينصب عليك لانك لو اشتكيت بالايصال من الممكن يتسحب منة التلرخيص بس اهم شىء تاكد من ان الايصال باسم نفس المعرض المدفوع فية المبلغ و لا تخف كل المعارض نظامها تقريبا كدة بس في حاجة السيارة اللي انت بتشتريها باسم الوكالة اقصد باسم الجمراني وكيل نيسان ام باسم المعرض او شخص اخر مثلا بيعها للمعرض نظام الحرق زي ما بيقولوا في مصر

اولا اذا باسم الوكيل دا حلو لانك هتكون المالك الاول و جيد في حالة رغبتك تنزلها مصر

اما اذا باسم شخص اخر هتحتاج تعمل اجراءات اخري حتي تكون مالك اول او تسجلها بالقنصيلة عشان سنة الصنع

و انت ما قولت هي موديل 2008 و اللا 2009

عموما انا تحت امرك و اي خدمة انا حاضر

و الي لقاء انشاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم توكل علي الله اخي معظم التعاملات بالمعارض كدة بايصال و علي فكرة لا يقدر ينصب عليك لانك لو اشتكيت بالايصال من الممكن يتسحب منة التلرخيص بس اهم شىء تاكد من ان الايصال باسم نفس المعرض المدفوع فية المبلغ و لا تخف كل المعارض نظامها تقريبا كدة بس في حاجة السيارة اللي انت بتشتريها باسم الوكالة اقصد باسم الجمراني وكيل نيسان ام باسم المعرض او شخص اخر مثلا بيعها للمعرض نظام الحرق زي ما بيقولوا في مصر

اولا اذا باسم الوكيل دا حلو لانك هتكون المالك الاول و جيد في حالة رغبتك تنزلها مصر

اما اذا باسم شخص اخر هتحتاج تعمل اجراءات اخري حتي تكون مالك اول او تسجلها بالقنصيلة عشان سنة الصنع

و انت ما قولت هي موديل 2008 و اللا 2009

عموما انا تحت امرك و اي خدمة انا حاضر

و الي لقاء انشاء الله

شكرا جدا علي ردك الكريم وجزاك الله خير وبالنسبه للعربيه كده كده مش هاتبقي باسمي هاتبقي باسم الشركه اللي بشتغل فيها لمده 3 سنين وبعد كده تبقي باسمي يعني كده كده مش هاعرف انزلها مصر والسياره نيسان تيدا 2008 اوتوماتيك سعرها 43500 ريال

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...