اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

باركولنابعتولنا CSQ

Recommended Posts

اخى الفاضل supersuper

أنا واللة افتكرتك بتهزر انا اسفة جد واللة بس CSQ شهادة اختيار كيبيك اى بمعنى موافقة كيبيك اللى كنا المفروض نستلمها يوم المقابلة بس اتأجلت مرة اخرى اسفة جدا وبون قصد صدقونى ياجماعة

رابط هذا التعليق

• الردود 47
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخى الفاضل supersuper

أنا واللة افتكرتك بتهزر انا اسفة جد واللة بس CSQ شهادة اختيار كيبيك اى بمعنى موافقة كيبيك اللى كنا المفروض نستلمها يوم المقابلة بس اتأجلت مرة اخرى اسفة جدا وبون قصد صدقونى ياجماعة

حصل خير ان شاء الله

وكمان مرة مبروك وعقبال ما تخلصوا كل الاجراءات وتروحوا كندا يا رب :roseop:

رابط هذا التعليق

فاكرة لما قلتلك مش مضوك يبقي تماام

مبروك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

فاكرة لما قلتلك مش مضوك يبقي تماام

مبروك

اللة يبارك فى حضرتك ياستاذ قيناوى ومتحرمناش من توجيهاتك فى الفترة المقبلة

رابط هذا التعليق

الأخت ايناس ربنا يتمملك علي خير باذنه.....

انا بس ليا استفسار صغير لأني قلقان جدا... انا فاعد مستني جواب لأن سابرينا قلتلي حيردو بعد3-4 اسابيع و برضه مضيتني علي اقرار الضمان المالي..

هو حضرتك عملتي الأنترفيو امتي تحديدا و جالك الرد امتي علشان احسب لنفسي المتبقي من الوقت لأني عملت الأنترفيو يوم 7-10-2008 ولسة ما وصلش الرد حتي اليوم..... ارجو منك الرد بسرعة

وفقك الله و اسرتك لما يحبه ويرضي

رابط هذا التعليق

الأخت ايناس ربنا يتمملك علي خير باذنه.....

انا بس ليا استفسار صغير لأني قلقان جدا... انا فاعد مستني جواب لأن سابرينا قلتلي حيردو بعد3-4 اسابيع و برضه مضيتني علي اقرار الضمان المالي..

هو حضرتك عملتي الأنترفيو امتي تحديدا و جالك الرد امتي علشان احسب لنفسي المتبقي من الوقت لأني عملت الأنترفيو يوم 7-10-2008 ولسة ما وصلش الرد حتي اليوم..... ارجو منك الرد بسرعة

وفقك الله و اسرتك لما يحبه ويرضي

استاذ نجمو ماتقلقش ان شاء اللة خير

احنا عملنا المقابلة يوم 28-9-2008 الساعة واحدة ونص

وصلنا الخطاب بالرد يوم 28 -10 مع ان موافقة كيبيك فى داخل الخطاب مكتوب عليها تاريخ 29-9 يعنى الموافقة طلعت بتاريخ تانى يوم للمقابلة اما الخطاب وصل بعد شهر بالضبط

يعنى ممكن يجى الرد لحضرتك بعداسبوع او اقل كمان وابقى طمنا عليك واى استفسار انا تحت امرك

رابط هذا التعليق

مدام ايناس ازيك ومبروك يا قمرلية استفسار عاجا اخو جوزى عمل مقابلتة من يومين وورقة تمام بس قالتلة انت كاتب انك واخد المستوى الثامن وانت مخدتش غير الخامس ومراتك كمان كاتبة السابع ومخدتش غير الثانى لازم تكملوا وتتصلوا تقولوا انكم خلصتوا الكورسات ونحددلكوا معاد تانى بس هى مضتة على الشيك المصرفى زيك فرايك هايبعتولة ولا يكمل الكورسات وشكراااااااااااااااااااااااا اتمنى تطمنينى علشان اطمنة

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

مرحبا كيفكم جميعا

بس ممكن اعرف الاقرار الي بتمضوا علية ايش بالضبط انا بعرف انك بتقدم كشف حساب بالمبلغ المطلوب

حسب عدد افراد الاسرة والا الاقرار بدل كشف الحساب

om yahia

رابط هذا التعليق

مدام ايناس ازيك ومبروك يا قمرلية استفسار عاجا اخو جوزى عمل مقابلتة من يومين وورقة تمام بس قالتلة انت كاتب انك واخد المستوى الثامن وانت مخدتش غير الخامس ومراتك كمان كاتبة السابع ومخدتش غير الثانى لازم تكملوا وتتصلوا تقولوا انكم خلصتوا الكورسات ونحددلكوا معاد تانى بس هى مضتة على الشيك المصرفى زيك فرايك هايبعتولة ولا يكمل الكورسات وشكراااااااااااااااااااااااا اتمنى تطمنينى علشان اطمنة

jessikaاختى

اللة يبارك فيكى على حسب ماقريت فى المنتدى فية ناس طلبو منهم مقابلة تانية علشان يحسنو مستواهم فى اللغة فهما شكلهم كدا واللة اعلم لازم يكملو الكورسات ويتصلو بيهم يحددو لهم مقابلة تانية بس انا راى اعرضى السؤال فى لينك الاستفسار الشخصى علشان يجاوبك الجميع

وربنا يوفقهم بس خليهم يسالو علشان ميضيعوش وقت وياريت يقولو اللى حصل معاهم فى المقابلة فى مقابلات كيبيك وانا تحت امرك

رابط هذا التعليق

مرحبا كيفكم جميعا

بس ممكن اعرف الاقرار الي بتمضوا علية ايش بالضبط انا بعرف انك بتقدم كشف حساب بالمبلغ المطلوب

حسب عدد افراد الاسرة والا الاقرار بدل كشف الحساب

اختى ام يحى

الاقرار المالى دا خاص بكيبك بنمضى على المبلغ اللى حناخدة معانا اثناء دخولنا كندا بعد موافقة كيبيك علينا دا غير كشف البنك دا لسة ينطلب مننا بعد الميديكال

ان شاء اللة دعواتك

رابط هذا التعليق

الف الف مبروك يا اخت ايناس :roseop: :lol: :lol:

وعقبال يارب الكل

اللة يبارك فيك ياستاذ تامر وعقبال حضرتك ولا انت عديت مرحلة المقابلة خلاص

رابط هذا التعليق

استاذ نجمو ماتقلقش ان شاء اللة خير

احنا عملنا المقابلة يوم 28-9-2008 الساعة واحدة ونص

وصلنا الخطاب بالرد يوم 28 -10 مع ان موافقة كيبيك فى داخل الخطاب مكتوب عليها تاريخ 29-9 يعنى الموافقة طلعت بتاريخ تانى يوم للمقابلة اما الخطاب وصل بعد شهر بالضبط

يعنى ممكن يجى الرد لحضرتك بعداسبوع او اقل كمان وابقى طمنا عليك واى استفسار انا تحت امرك

شكرا اخت ايناس علي الرد اللي طمني كتير..دة معناه ان قدامي لسة اسبوع ......

يعدي بقي بالطول او بالعرض...... المهم ربنا يكرم ودعواتك انتي واألأخوة.............

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

مفيش اي حاجة جتني ولا أي جواب حتي الأن ....انا اتصلت بالسفارة الكندية في مصر و طبعا كالعادة ميعرفوش حاجة عن اي حاجة و ..................ابقي ايعت لسابرينا عالأيميل ....والله طيب هو ايه الأيميل بتاعها ....ماهو اللي عالسايت...ايوة اللي هو ايه يعني...... بعني خش عالسايت يا استاذ ودور حتلاقي الميل بتاع قسم الهجرة لكيبك.... أه بقه هو الموضوع كدة طيب مش تقولوا كدة يا جماعة من بدري...والله نورتو المحكمة.... العواف ياسفارة فوتكم بعافية....اغلق السماعة

يعني با ختصار مفيش عؤاب نافع........ و انشالله من بكرة اجهز نفسي بغارة من فاكسات وميلات وتليفونات عالسفارة في سوريا

وربنا المستعان...

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
الف مبروك بس معلش ما فهمت شو يعني CSQ sbx:

csqيعني شهادة الاختيار للكيبيك

certificat de seliction de quebec

يعني شهادة نجاحك في الانتيرفيو : md2:

ماضاقت بنا الدنيا ولكن أحلام الرجال تضيق

رابط هذا التعليق

مفيش اي حاجة جتني ولا أي جواب حتي الأن ....انا اتصلت بالسفارة الكندية في مصر و طبعا كالعادة ميعرفوش حاجة عن اي حاجة و ..................ابقي ايعت لسابرينا عالأيميل ....والله طيب هو ايه الأيميل بتاعها ....ماهو اللي عالسايت...ايوة اللي هو ايه يعني...... بعني خش عالسايت يا استاذ ودور حتلاقي الميل بتاع قسم الهجرة لكيبك.... أه بقه هو الموضوع كدة طيب مش تقولوا كدة يا جماعة من بدري...والله نورتو المحكمة.... العواف ياسفارة فوتكم بعافية....اغلق السماعة

يعني با ختصار مفيش عؤاب نافع........ و انشالله من بكرة اجهز نفسي بغارة من فاكسات وميلات وتليفونات عالسفارة في سوريا

وربنا المستعان...

لقد كنت من المتابعين لهدا المنتدى لمدة شهور كزائر فقط وكانت تشدني غزوات د .الشامي التي عشناها معه لحظة بلحظة بانتصاراتها ومفاجئتها وكدا دعوات جمهور المنتدى الطيب جدا جدا .

لدلك رأيت أنه من العار أن نرى أخونا الشامي وغيره من المحاربين العرب من أجل

الحلم الكندي يعرضون لتجربتهم وأقف أتفرج فقلت لابد أن أتوقف عن التصفيق وأدخل إلى الملعب لعل الله ينفع أحد بتجربتي.

أنا شاب مغربي اسمي نور قدمت ملفي على الكيبيك مند 10/03/2006 وأجريت المقابلة في 10/10/2008 لكن قصتي مع هده المقابلة هي ما يستحق العرض ففي اليوم الموعود حضرت إلى مكان المقابلة وتتم عندنا في المغرب في فندق الهلتون وهو فندق مصنف 5نجوم المهم جلست أنا وزوجتي ننتظر كانت قبلنا فتاة في مقتبل العمر قد دخلت انتظرنا أن تخرج الفتاة لنسئلها عن جو الإختبار لكن انتظارنا طال كثيرا وأخيرا خرجت الفتاة تبكي فقلت في نفسي الله يبشرك بالخير الله يكون في عونها الفتاة الفتاة كانت مقدمة عن طريق محامي والموضوع أخد منها وقت ومال المهم وضعت يدي على قلبي وقلت الي فيها الخير يكتبها ربنا بعد لحظات خرجت سيدة عجوز من المكتب في عقدها الستين وهي تبتسم في وجهي وتقول مسيو نور بادلتها الابتسامة وقلت لها نعم قالت اتبعني .تبعتها وأنا غير مطمئن جلست خلف مكتبها وطلبت مني الشواهد وكل الوثائق التي أرسلت نسخا منها من قبل كلما طلبت وتيقة أعطيتها اياها . بعد دلك توجهت الي وقالت لي كل الوثائق سليمة والآن سأجري لك اختبار لغوي فرنسي و أنجليزي قلت توكلنا على الله طرحت علي بعض الاسئلة باللغة الفرنسية تمكنت بفضل الله من الاجابة عنها ثم قالت لي الان اختبار أنجليزي وهنا مربط الفرس فقد كانت انجليزيتي ظعيفة بحكم أننا في المغرب و اللغة الفرنسية هي السائد كنت قد أعددت بعض الاجابات لبعض النمادج من الاسئلة لكن لسوء حظي لم تطرح منها أي واحد . فقالت لي بفتور آسف سيدي لقد رسبت في الامتحان بكل برودة أحسست أن جبلا من الثلج فوقي قلت لها سيدتي نحن بلد فرونكوفوني والانجليزية لغتنا الثالثة ردت ببرود آسفة سيدي .

خرجت من الفندق ورأسي يكاد ينفجر ثلاث سنين من الانتظار دهبت هباءا قلت في نفسي لعل الله أراد بدلك خيرا فلا راد لقضاء الله .

في يوم 16/10/2008 أي بعد6أيام بالضبط فتحت بريدي الالكتروني لأجد رسالة من السيدة العجوز تقول فيها سأبعث لك أوراق النجاح في الامتحان عبر البريد بعد3أيام وصلت الأوراق لم أصدق نفسي رسبت ثم نجحت .يا ما أنت كريم يا رب

هده تجربتي المتواضعة مع الحلم الكندي من أراد استفسار فأنا جاهز وهدا عنواني

faidcasa@hotmail.com

رابط هذا التعليق

فتحت بريدي الالكتروني لأجد رسالة من السيدة العجوز تقول فيها سأبعث لك أوراق النجاح في الامتحان عبر البريد بعد3أيام وصلت الأوراق لم أصدق نفسي رسبت ثم نجحت .يا ما أنت كريم يا رب

الف الف مبروك..... ربنا يكتب لك الخير اينما كان

سبحان الله

رضيت بقضاء ربنا........ ماعداش الاسبوع الا و ربنا بيرضيك !

الحمد لله كما ينبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك حمدا حتى ترضى.

رابط هذا التعليق

فتحت بريدي الالكتروني لأجد رسالة من السيدة العجوز تقول فيها سأبعث لك أوراق النجاح في الامتحان عبر البريد بعد3أيام وصلت الأوراق لم أصدق نفسي رسبت ثم نجحت .يا ما أنت كريم يا رب

الف الف مبروك..... ربنا يكتب لك الخير اينما كان

سبحان الله

رضيت بقضاء ربنا........ ماعداش الاسبوع الا و ربنا بيرضيك !

الحمد لله كما ينبغى لجلال وجهك و عظيم سلطانك حمدا حتى ترضى.

بسم الله والحمد لله

أختي نيو كامر أنا صليت صلاة استخارة مرتين

مرة قبل تقديم الاوراق ومرة قبل المقابلة يعني وضعت الملف أولا بين يدي الله عز وجل والحمد لله على اختياره كيفما كان

شكرا لكلملتك الرقيقة أبلغك سلام زوجتي أم أيمن :flr1:

رابط هذا التعليق

شكرا لكلملتك الرقيقة أبلغك سلام زوجتي أم أيمن :lol:

تحياتى لحضرتك و للمدام و الاولاد

ربنا يبارك فيكم جميعا

و منتظرين مغامرات جيش الفايد فى كندا

على وزن مغامرات الشامى

ربنا يرضينا جميعا بقدره دائما

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...