اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يبقى انت اكيد فى مصر....

alaashabana

Recommended Posts

نيتك فى نشر الصور دى يا علاء مش محتاجه كل الدفاع دا منك .. مش مفروض ان على طول يكون فى طرف

بيتهم والتانى بيدافع فى كل حاجه حتى فى موضوع شويه صور من الواقع المصرى للأسف الشديد .

جزء من الواقع مر ... ولكن حتما هناك جزء جميل فى كل واقع .

وابدى اعجابى الشديد جدا لتحليل الفاضل أحمد سيف .

حقا سؤال يحتاج لوقفه

ماذا فعلت لتصحيح هذه الأوضاع الخاطئة وتحسين واقع الحياة في مصر.

فقط لنسأل أنفسنا بصدق هذا السؤال .

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

• الردود 42
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

لولا مشاركة بتاريخ أمس, 10:08 PM

إقتباس(president @ Nov 12 2008, 08:45 PM) *

حارق دمى ليه !!! وبتحشر ليه !!!! ( واحد بيشمت بلدى وعايزنى اسكت) . بس الحمد لله سؤالك ليا انت حارق دمك ليه ؟ هيساعد الناس كتير انها تفرق بينا .

اعتقد ان علاء مصرى برضه ... بالتالى تبقى بلده برضه ولا ايه ؟؟ unsure.gif

نيتك فى نشر الصور دى يا علاء مش محتاجه كل الدفاع دا منك .. مش مفروض ان على طول يكون فى طرف

بيتهم والتانى بيدافع فى كل حاجه حتى فى موضوع شويه صور من الواقع المصرى للأسف الشديد .

جزء من الواقع مر ... ولكن حتما هناك جزء جميل فى كل واقع .

وابدى اعجابى الشديد جدا لتحليل الفاضل أحمد سيف .

حقا سؤال يحتاج لوقفه

ماذا فعلت لتصحيح هذه الأوضاع الخاطئة وتحسين واقع الحياة في مصر.

فقط لنسأل أنفسنا بصدق هذا السؤال .

لولا

مكنتش هرد بصراحة فى الموضوع دة ومكنتش هحط صور تانى بس علشان الاستاذ احمد سيف والاستاذة لولا ردوا يبقى لازم انا كمان ارد احتراكا للناس الجميلة دى

لوا يا جماعه انا مصرى وبحب مصر زىاى حد ..دليل صغير على كدة لما مثلا يكون فية ماتش بين مصر واى دولة اجنية تلاقينا كلنا سواء بنحب الكورة او لأ بنشجع مصر وفرحانين جدااا ..

لكن موضوع الصور اللى انا جيبتها يمكن مش المقصود منها الاستهزاء بمصر او ناسها او عقولها..لأننا كلنا فى نفس الظروف دى ..يعنى صور الجامعة والناس والاخطاء ةكل الحاجات دى من حياتنا اللى عشناها قبل كدة..

انا ولا خريج جامعة امريكية ولا اتعلمت برة ..يعنى كل الحاجات دى مرت ومازلت بتمر علية..ويمكن احنا كنا بنشوفها كل يوم وبنتاعمل معاها كل يوم فى حياتنا من غير ما ناخد بالنا منها ولا نعلق عليها ..

لكن الصور دى موجودة فى الفيس بوك بعنوان " only in egypt " ممكنا ىحد يدخل ويشوف الكم الهائل من الصور دى

والصور دى زى ما قال ستاذى الفاضل دكتور تهامى هى على سبيل الابتسامة وفى نفس الوقت الحزن الداخلى على اللى الناس بتشوفة عننا وعن حال مصر....

وانا عارف ان كل دنيا فىيها الحلو والوحش ..وفيها اكتر من الصور دى كمان

لكن مش دى الفكرة... يمكن الفكرة اللى انا كنت حاسس بيها لية بيحصل فى مصر كدة ..

والله والله انا اتمنى اشوف صور احسن من كدة فى مصر .. ومش شرط صور..اتمنى تكو نمصر حالها افضل من كدة ..فى كل حاجة ..سواء فى الاكل والشرب والحياة بكرامة ..

الواحد مننا لما بيزا اجازة مصر لمدة شهر ناس كتير سواء انا ولا اصحابى مش بنطيق نعقد فيها اكتر من 20 يوم ..يمكن بقينا بنحس بالغربة فى بلدنا علشان بنتعب اوى اوى اوى علشان نطلع اى ورقة رسمة ولا نروح اى مكان ولا ولا ولا ...

كل دة انا بتمنى يتعدل ..وفعلا يتعدل من انفسنا الاول ...

يعنى هقول مثال بسيط عن المرور ...لو حضرتك عندك سيارة فى الخليج واتعودت على الالتزام بالمرور والاشارات والطرق من غير ما يكون فية ضابط واحد واقف فى الشارع ... انت لما تنزل مصر هتلاقى نفسك تلقائى بتعمل نفس اللى بتعملة فى دول الخليج علشان اتعودت على النظام ...

الناس فاكرة انى علشان جيبت الصور دى يبقى بكرة مصر وبجيب عيوبها مع اننا كلنا ومن غير ماحد يقدر ينكر اننا من جوانا عارفين ان مصر فيها اخطاء كتير سواء من الحكومة او النظام او النظافة او الناس او مننا احنا..

مينا فينا متعبش علشان يطلع اى ورقة رسمية وداخ السبع دوخات...مين فينا اتهان كتير علشان مش معاه واسطة ..مين فينا حس انه اتاخد حق هو اولى بية علشان غيرة معاه واسطة..

مش معنى كدة انى بكره مصر...محدش يقدر يقول كدة علشان انا بحبها جدااا..وبتمنى ارجع اشتغل واعيش وسط اهلى فيها ..بس نفسى اعيش وانا مرتاح وحاسس بآداميتى كأنسان ..

وبعدين انتم جاين بتتكلموا على حبة صور ولا راحت ولا جات..."يب تقول اية بقىعلى البرامج اللى موجودة علىالفضائيات والدنيا كلها بتشوفها زى برنامج يبقىانت اكيد فى مصر على قناة OTV وغيرة وغيرة

محمد صبحى طلع فى برنامج قبل كدة وقال انا شوفت بلاد كتير فى العالم وكل البلاد فى الشوراع تقولك ردار على بعد 100 متر يعنى بينبهك علشان متغلطش إلا مصر الوحيدة اللى تلاقى الردار فيها مستخبى وراء شجرة ولا فى وسط زرع علشان يلقطك على طول..يعنى بيقولك اغلط علشان تدفع فلوس ..

مصر جميلة وكل واحد فينا عاش ذكريات كتير جميلة فيها ..ومحدش يقدر ينكر دة

بس عاوز اقول مثال بسيط

انت مثلا شغال فى شركة فى مصر وكنت متهيألك ان دى احسن شركة موجودة وكانت جميلة ..بعد كدة روحت شركة تانية فى امريكا واشتغلت فيها ولاقيت وضع تانى خالص وحياة تانية خالص ..وعرفت اللى انت كنت فية فى مصر ككان شئ عادى وبسيط بالنسبة اللى انت فية فى امريكا..

لما ترجع مصر مش بيبقى نفسك تغير نظام الشركة دى وتفديهم بالتطورات اللى موجودة مثلا فى شركتك فى امريكا..

ولا هتقول اللى ينكر اصلة يبقى مش كويس ومش بيحب بلدة ووووو.....

احنا يمكنهنا شوفنا الحياة اللى على الاقل تقول عليها نظيفة ومحترمة ..وبتتعامل كأنسان محترم من غير ما يكون عندك واسطة ولا غيرة ..بالذمتك مش نفسك تنزل مصر وتقولهم على المعاملة فى البلاد التانية عاملة ازاى

انا مهما اتكلمت مش هقدر اقول كل حاجة لانها مشاعر جوة كل انسان ..

لكن بجد اتمنى مصر تتغير للاحسن بدا ما الناس كل يوم والتانى تشتكى منها..

واذا كان موضوع الصور دة ضايق حد او ادى انطباع انى مش بحب مصر يبقى غلطان ..ويبقى انا كمان غلطان ..لكن الموضوع كان فى الاول على سبيل الابتسامة

انا بعتذر عن كل واحد اخد فكرة مش كويسة عن مصر علشان هى افضل حال من دول كتير... واحنا كلنا بنحب وبنعشق مصر فعلا ..علشان اهلنا واصحابنا وبيوتنا اللى اتربينا فيها موجودة هناك...لكن انا مش بحب نطام مصر والروتين والتعقيد اللى فيها ..

انا مش هحط صور تانى..والصورة دى موجودة فى الفيس بوك وياريت كلنا ندخل نتفرج عليها علشان نرد على الناس الى بتنشرها ..

وفعلا انا معملتش حاجة لمصر علشان معنديش واسطة ومعنديش ظهر اتسند علسة لو قولت كل حاجة بصراحة...

اتمنى اكون وصلت اللى فى تفكيرى للناس...ومحدش يزعل منى ...وبعتذر لو الصور دى سببت اى زعل لحد او اديتة فكرة مش كويس..

علاء

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

السؤال ليس لك وحدك يا علاء ...هو سؤال نسأله جميعا لأنفسنا ..انا دوما ما أسأل نفسي

ماذا قدمت لمصر وماذا يجب أن اقدم وكيف اساعد فى تغيير الوضع ...صدقنى كل من يحب بلده

يسأل نفسه هذه الأسئله ولا اعرف اجابات محدده مثلك تماما او واضحه ربما احاول ان اكون على احسن حال

لأستحق انتمائى لمصر ..ان اكون مصريه بمعنى الكلمه ..مصريه تحمل روح مصر الجميله ..

أصالتها وشهامتها وأخلاق شعبها التى نتمنى ان تعود كما كانت وكما عرفت دوما.

احاول الآن ان أكون انا من استحق ان تنتمى لمصر وهذا ما املكه حاليا وعندما ارزق بأولاد أريد

أن أزرع فيهم هذا أن يستحقوا الإنتماء مصر ..ان يرفعوا انفسهم دوما دوما فى كل شيئ..

لنبدأ بأنفسنا ..لنفعل ما نظن اننا نقدر عليه كأقل تقدير لنكن أشخاص صالحين فى تعاملاتنا

لنتعلم ونتثقف ونفكر ونعبر عن آرائنا ... كل ذلك جزء بسيط مما يمكن ان نفعله فقط لنفعله

ولتكن على ثقه انك وعائلتك جزء من المجتمع ولو اصلح كل فرد محيطه على أقل تقدير فتلك خدمه

يقدمها لمصر .. مصر التى اختنقنا من ظروفها الصعبه وإختنقت من سلبيتنا المطلقه ومن لغه

انا ومن بعدى الطوفان التى أصبح يعيشها البعض .. من لغه كل شيئ مباح فى ظل الوضع الراهن

ومن لغه مليش دعوه ومش فارق معايا .. لا ارى انك اخطأت بنشر بعض صور من واقع نعيشه

لأنها واقع ..واقع موجود تأملتها كثيرا وكنت أقول ما ابشعه من واقع مر وما ابشعنا لو مررنا بالصور

وضحكنا دون ان نفكر دقيقه ترى ما هو الحل ..حتى لو لم نصل لحل لنظهر على الأقل بعض

الإهتمام بالبحث عنه ..

وشكرا يا علاء على الصور التى جعلتنى افكر بعمق فى كل ذلك

لولا

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

الأستاذة الفاضلة/ لولا بمنطقها السديد وأسلوبها الراقي - كالعادة - وضعت يدها على بداية الطريق لحل مشكلاتنا وهي أن يبدأ كل واحد منا بإصلاح نفسه ومحيطه وعائلته ويتحمل مسؤوليته كمواطن في هذا البلد

هناك حكمة مشهورة تقول: لو نظف كل منا أمام بيته لأصبح الشارع نظيفا، ولكن المشكلة لدينا في مصر أن كل واحد يريد أن يدفع القمامة من أمام بيته باتجاه بيت جاره، وفي النهاية يخسر الجميع

أعتقد جازما أن من قام بتصوير هذه الأوضاع الخاطئة هم مصريون مثلنا، وكم كنت أتمنى لو أنهم حاولوا بعد قيامهم بالتصوير أو بدلا عن ذلك تصحيح بعض هذه الأخطاء، أو على الأقل لفت نظر من يرتكبها الى وجودها

عموما يا أستاذ علاء أنا أثق تماما بوطنيتك وحبك للبلد ولم يساورني الشك لحظة أنك لم تضع هذه الصور لسبب سوى محاولة لفت نظر الأعضاء الى أوضاع خاطئة ينبغي تصحيحها، والسؤال الذي طرحته كان الهدف منه تشجيع الجميع - وأنا أولهم - على السير خطوة إضافية الى الأمام ومحاولة تصحيح هذه الأوضاع.

تحياتي لك.

تم تعديل بواسطة أحمد سيف

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

الموضوع جميل .. والمتوقع مما يشاهد هذه الصور الا يلوم جامعها او مصورها او ناشرها .. ولكن عليه ان يشير الى فساد من تسبب فيها .. انها صور واقعية .. وهناك جهات عديده يجب لطم وجوها لتصحى من نومها ومن يتصور او يتهم ناشرها انه مغرض لم يبحث فى اسبابها .. تدهور فى التعليم .. سلبية فى تطبيق القوانين .. جهل القائمين على كل شئ .. دى مصيبه تستحق تكبير هذه الصور وتعليقها امام الوزرات المسئولة .. يمكن المسؤلين يصحوا من النوم ..

كان معنا فى هذا المنتدى دكتور فاضل .. اسعد كثيرا عندما اتابع منتداه وما ينشره .. وطبعا لا يعيش فى كندا ولا امريكا .. ولا ايطاليا او المانيا .. عايش معانا .. وهذا آخر ما قرأت له ..

كرسى فى الكلوب ..

http://korsi-fi-el-kolop.blogspot.com/

ولنرى المعترضون حيعملوا ايه للبلد المظلوم المدبوح .. حتى التعليم بيخرج لنا من سنوات انصاف متعملين او حتى جهلاء ..

رابط هذا التعليق

كان معنا فى هذا المنتدى دكتور فاضل .. اسعد كثيرا عندما اتابع منتداه وما ينشره .. وطبعا لا يعيش فى كندا ولا امريكا .. ولا ايطاليا او المانيا .. عايش معانا

الفاضل د / محبط عايش في السعوديه

وهذا يدفعني للتساؤل

ليه معظم من يهيمون بحب مصر في المنتديات يعيشون خارجها

هل سيحتفظون بنفس الشعور إذا عادوا و عاشوا الحياه بداخلها

يعني دخلوا الخلاط على رأي الفاضل / بوحه

لا أعتقد

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

الفاضل دياب له مشاركه عبقريه

تلخص و تجيب م الأخر

عارفين مصر عاملة بالنسبة لي زي ايه

زي نار قايدة في صحرا ضلمة وبرد

وقود النار دي هما الناس اللي عايشة فيها وبيتحرقوا عشان مصر تبقي مكان دافي لكل اللي بيقعد جنبها

الناس اللي جوه بتتحرق في منهم اللي عاوز ينط منها

وفي ناس مش عاوزة تخرج منها بس عاوزاك تتحرق معاهم فيها

والمغتربين بقي هما الفراش اللي مش شايف النار بس شايفها نور لو وقع فيها هيتحرق

مصر نور ونار في نفس الوقت بنحبها بس خايفين نقع فيها

بس كدة :closedeyes:

رابط هذا التعليق

من حسني مبارك . إلى شعب مصر

شعر أحمد فؤاد نجم

ياشعبي حبيبي ياروحي يابيبي ياحاطك في جيبي يابن الحلال

ياشعبي ياشاطر ياجابر خواطر ياساكن مقابر وصابر وعال

ياواكل سمومك يابايع هدومك ياحامل همومك وشايل جبال

ياشعبي اللي نايم وسارح وهايم وفي الفقر عايم وحاله ده حال

احبك محشش مفرفش مطنش ودايخ مدروخ واخر انسطال

احبك مكبردماغك مخدر ممشي امورك كده باتكال

واحب اللي ينصب واحب

اللي يكدب واحب اللي ينهب ويسرق تلال

واحب اللي شايف وعارف وخايف وبالع لسانه وكاتم ماقال

واحب اللي قافل عيونه المغفل واحب البهايم واحب البغال

واحب اللي راضي واحب اللي فاضي واحب اللي عايز يربي العيال

واحب اللي يائس واحب اللي بائس واحب اللي محبط وشايف محال

واحبك تسافر وتبعد تهاجر وتبعت فلوسك دولار او ريال

واحبك تطبل تهلل تهبل عشان مطش كوره وفيلم ومقال

واحبك تأيد تعضض تمجد توافق تنافق وتلحس نعال

تحضر نشادر تجمع كوادر تلمع تقمع تظبط مجال

لكن لو تفكر تخطط تقرر تشغل مخك وتفتح جدال

وتبدأ تشاكل وتعمل مشاكل وتنكش مسائل وتسأل سؤال

وعايز تنور وعايز تطور وتعملي روحك مفرد

رجال

ساعتها حجيبك لايمكن اسيبك وراح تبقى عبره وتصبح مثال

حبهدل جنابك وأذل اللي جابك وحيكون عذابك ده فوق الاحتمال

وامرمط سعادتك واهزأ سيادتك واخلي كرامتك في حالة هزال

وتلبس قضيه وتصبح رزيه وباقي حياتك تعيش في

انعزال

حتقبل ححبك حترفض حلبك حتطلع حتنزل حجيبلك جمااااال

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

الأخ اللي نشر الصور دي مش شمتان فى مصر ياجماعة ، دا راجل بيحب مصر زينا تمام و حابب يشوف بلده أحسن بلد فى العالم وبيتأثر زي ما كلنابيتأثر لما يشوف حد بيتتريأ عليها ويتداول هذة الصور خصوصا بعض الشمتانين فى الدول اللي كانت متخلفة وكلكم عارفينها طبعا بعد ما أصبحت بلادهم أحسن وأنضف من بلادنا بكتير وبقي ليهم اسم وشخصية علي المستوى العالمي واحنا عمالين نرخص ونرخص

طبعا هناك بعض النقاط المضيئة ولكنها لازات ضئيلة جدا إذا ما قورنت بالسيئ ، ولا يجب ان نقارن أنفسنا بالبلاد التعبانه ، يجب أن ننظر دائما للأمام وليس للخلف ، كان يجب ان تكون مصر فى مصاف الدول المتقدمة والآن أصبحت من أكثر البلاد تخلفا وانتشر فيها الفساد للركب ، لذا أعتقد أنه لا غبار بكشف عيوب النظام السياسي بشكل موضوعي ومن خلال تلك الصور أملا فى إيجاد الحلول والتصحيح ليس التجريح

تم تعديل بواسطة osaimi
رابط هذا التعليق

انا ولا خريج جامعة امريكية ولا اتعلمت برة ..يعنى كل الحاجات دى مرت ومازلت بتمر علية..ويمكن احنا كنا بنشوفها كل يوم وبنتاعمل معاها كل يوم فى حياتنا من غير ما ناخد بالنا منها ولا نعلق عليها ..

لكن الصور دى موجودة فى الفيس بوك بعنوان " only in egypt " ممكنا ىحد يدخل ويشوف الكم الهائل من الصور دى وفعلا انا معملتش حاجة لمصر علشان معنديش واسطة ومعنديش ظهر اتسند علسة لو قولت كل حاجة بصراحة...

اتمنى اكون وصلت اللى فى تفكيرى للناس...ومحدش يزعل منى ...وبعتذر لو الصور دى سببت اى زعل لحد او اديتة فكرة مش كويس..

علاء

ينفع كده يا علاء

تزعلنى منك يا راجل

مالهم بس خريجى الجامعة الامريكية

انا كان نفسى ادخلها بس المشكلة انى مجبتش مجموعة يدينى منحة ولا يخلينى اعدى من جنبها حتى

و بابا باعت كل فلوسه سويسرا فقالى هتتاخر على ما توصل اصل الجمل بطىء حبتين

فمنفعش و عشان كده دخلت جامعة حكومية

و اخيرا

واسطة ايه و بتاع ايه

انا مثلا مفتكرش انى ممكن اعمل حاجة للبلد

غير

انى احافظ على نظافة الشارع

و التزم قواعد المرور

و اكون انسان مؤدب و مبتسم فى وجوه الاخرين

و ادفع الضرائب بتاعتى و لما كنت بشتغل فى مصر كان بياخدوا ضرايب قد كده

اكتر من كد معرفش ايه المطلوب منى واللى يعرف يبقى يقولى

انما يا علاء احنا ممكن ننضف البلد بادينا

يعنى مثلا اول امبارح بالليل اتصلت بواحد صاحبى

و اتفقنا نخرج ورحت معدى عليه فى مدينة نصر

على ما نزلنى كنت رافع واحد بيبسى

و نزل لقانى برميها فى الصندوق اللى على عمود النور

تخيل قاللى ايه

هو انت لسه زى مانت

قلتله هو الطبيعى يعنى انى اتجنن

و لا اعمل ايه بالظبط

طب قولى بقى

انا اعمل ايه

طب تصدقنى لما اقلك

ان بعض الناس بتضحك عليا وانا سايق

ليه لانى بلتزم تماما بالسيفتى فى الديفنس درايف

طب انا اعمل ايه

المنظومة بقت غلط لدرجة ان الصح بقى يتعامل على انه غلط

اخيرا

لك الله يا مصر

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انا فعلا مش شمتان فى مصر ولا اللى بيحصلها... يمكن والله بزعل اوى انى بلدنا بقيت بالمنظر دة...ومنجيش نقول اننا احسن من بلاد كتير ..ونجيب صور لدول فى حالى مجاعه ولا عندها وباء ونقول اننا احسن منههم

الحمد لله فعلا على كل شئ بس لازم بردو نبص للدول اللى كانت فى يوم من الايام اقل مننا بكتير ودلوقتى بقيت عاملة ازاى ..

عاملين زى التلميذ الخايب اللى درجاتة كلها مهببة ويدوب ناجح بالعافية ولما تكلمة يقولك ا شوف الناس اللى رسبت ومش عارفة تنجح يبقى انى كدة احسن منهم بكتير ..

كل الموضوع اننا بنتمنى فعلا البلد دى تبقى احسن حاجة..وكان الغرض من الصور اللى انا نشرتها واللى عندها قدهم اضعاف اضعاف والى غيرى بينشرها اننا نقول للناس ولنفسنا وللحكومة شوفوا منظرنا بقى عامل ازاى...

يا جماعه الموضوع مش حكاية مين بيحب مصر اكتر من التانى ومين بيكرها ومين بيشوة صورتها.. كل ما فى الموضوع اننا نفسنا نكون احن من غيرنا..نفسنا لما نستقر فى مصؤ فى يوم من الايام نعيش نفس مستوى الحرية والاحترام واللى عايشينة فى دول الخليج او كندا وغريها..

يمكن الناس اللى بتقول احنا بنحب مصر ومحدش يجيب سيرتها بالسؤ انه لو عاش برة فترة ورجع يعيش فى مصر تانى هيحس انه غريب ومش عارف يتأقلم على حياة الهرجلة وعدم النظافة والوساطة وعدم احترام آدامية الانسان وكل الحاجات اللى ناتك عارفينها..

يمكن انا فعلا معملتش حاجة لمصر...بس تعالو شوفوا كام واحد فى المليون عمل حاجة لمصر... مش تقصير مننا ..بس دة بيدفوننا بالحياة زى ما يكون عاوزين مصر تبقى كدة وتفضل طول عمرها كدة...

اعظيم شخصيات مصر ويمكن فى العالم " زويل ، يعقوب ، البرادعى ،، وغيرة وغيرة "" كلهم انجزوا انجازات كبيرة ورفعوا رأسنا كعرب.. والكلام دة حصل بعد ما هاجروا لدول تانية ...

دكتور احمد زويل عمل حاجات كتير لمصر تعال اسألة وقولة ارجع مصر عيش فيها تانى وشوف هيقولك اية...

نفسى ونفسنا كلنا لما نسمع اخبار عن مصر فى الغربة نسمع اخبار حلوة تشجعنا اننا حتى نزورها كل شهرين ثلاثة ولا نعيش فيها طوا عمرنا لكن للاسف ...ربنا يستر علينا..

ويمكن دة اخر خبر اتنشر فى المواقع والاخبار واللهاعلم صحيح ولا لأ ...

خصخصة مصر على طريقة فيلم عايز حقى

أين تذهب أموال برنامج الخصخصة؟ سؤال يطرحه المصريون مع كل أزمة تتعرض لها مصر؛ حيث يعتبرون أن هذه الأموال كفيلة بالحل.. ولأن السينما تتفاعل مع الأفكار السائدة بالمجتمع حاول فيلم "عايز حقي" للممثل الكوميدي هاني رمزي أن يطرح بديلا لإدارة هذه الأموال، بأن يتولى الشعب إدارتها من خلال توكيلات لشخص يختارونه لهذه المهمة، على اعتبار أن المؤسسات العامة ملك للشعب وفقا لمواد الدستور.

هذه الفكرة الكوميدية يبدو أنها وجدت طريقها للواقع من خلال قانون إدارة الأصول الذي كشف عنه الحزب الوطني الديمقراطي في مصر مؤخرا؛ حيث اعتبر خبراء استطلعت "إسلام أون لاين.نت" آراءهم أن هذا القانون هو أقرب لتلك الفكرة.

يهدف القانون إلى توزيع أسهم 160 شركة تمثل الشركات التي لم يتم خصخصتها من قطاع الأعمال العام على المواطنين المصريين بمختلف فئاتهم العمرية؛ بحيث يتسلم 41 مليون مواطن مصري، وهم إجمالي عدد سكان مصر ممن تعدوا سن الـ21 عاما، نصيبهم من تلك الأسهم، أما المواطنون الذين لم يصلوا لهذه السن فستئول قيمة أسهمهم إلى ما أسموه "صندوق الأجيال".

ويتم تجميع الأسهم في مجموعة من "الحزم" بحيث يحصل كل مواطن على واحدة منها، على أن تتضمن حزمة كل مواطن بالتساوي أسهما لشركات خاسرة وأخرى رابحة، ويختلف عدد أسهم الشركات الـ160 داخل كل حزمة وفقا لحجم ملكية الدولة؛ حيث توجد ثلاث فئات من الشركات الأولى تحتفظ الدولة بأغلبية مطلقة من أسهمها «٦٧٪» وهي الشركات الحيوية، ومنها «الألمنيوم» و«الحديد والصلب» و«الكوك» و«القومية للأسمنت» وشركات الدواء والأسمدة والسكر والصناعات التكاملية و«غزل المحلة»، كما تمتلك الدولة أغلبية «النصف + ١» في الفئة الثانية، وحصص أقلية لا تقل عن ٣٠٪ في فئة ثالثة من الشركات.

وسيتم إنشاء جهاز محترف لإدارة الأصول يكون له شخصية اعتبارية وتنقل له ملكية الشركات القابضة المنشأة التابعة لقطاع الأعمال، ويختص بتطوير وإعادة هيكلة شركات قطاع الأعمال ومتابعة الشركات التي تساهم الدولة في ملكيتها، ليحصل المواطن على ربحية أسهمه في تلك الشركات بنهاية كل عام.

فلس في الأفكار

ويعتبر د.فخر الدين الفقي الأستاذ بكلية الاقتصاد والعلوم السياسية أن القانون بهذه الصورة هو نوع من "الفلس في الأفكار" الذي لا يضيف جديدا، فالجهة التي ستتولى إدارة الأسهم ستكون تابعة للحكومة.

ويشبه د.الفقي هذه الجهة بالمواطن "صابر الطيب" في فيلم "عايز حقي"، فكما تحكم هذا المواطن في عملية بيع شركات القطاع العام بحكم تملكه لتوكيلات المواطنين، ستكون هذه الجهة متحكمة في كل شيء، بما يمثل غطاء لمزيد من الاتجاه نحو سيطرة الدولة على الاقتصاد، ذلك الاتجاه الذي أثبت فشله؛ لأن الحكومة عندنا لم تكن يوما رجل أعمال ناجحا، بدليل فشل شركات قطاع الأعمال العام، التي كانت ناجحة عندما كانت في حوزة أفراد قبل أن يتم تأميمها.

ويتساءل: كيف ستدير هذه الجهة أسهم 160 شركة متنوعة التخصصات؟! مشيرا إلى أنها تجربة محكوم عليها بالفشل قبل بدايتها، وتمثل عملية خداع كبيرة سيتعرض لها المواطن المصري، الذي سيمنح 200 أو 300 جنيه في نهاية كل عام، يكون مقابلها مزيد من انسحاب الدولة من دورها في الخدمات العامة.

ولا تقتصر عيوب القانون عند هذا الحد، فسوف يعطي في رأي د.الفقي إشارة سلبية للمستثمر الأجنبي عن تغير في نهج اقتصاد السوق، وبالتالي سيضعف الاستثمارات الأجنبية، كما أنه سيفتح بابا خلفيا غير قانوني لبيع توكيلات الصكوك، فالمواطن البسيط تحت وطأة الظروف الاقتصادية الصعبة سيقبل على بيع الأسهم لآخرين غير منتظر لـ 200 أو 300 جنيه (حوالي 54 دولارا أمريكيا) يحصل عليهم في نهاية كل عام، أي سيكون الأمر أشبه بـ"معاش مبكر" يحصل عليه المواطن، كالذي حصل عليه موظفو الشركات التي تم بيعها في إطار برنامج الخصخصة.

حرية التصرف

ولا يرى الخبير الاقتصادي د.رشاد عبده في إمكانية بيع المواطن للأسهم دون انتظار لربحيتها أي مشكلة، بل إنه يطرح رؤية معاكسة لما قاله د.الفقي تطالب بأن يتم تقنينها من خلال القانون لتتم في إطار من الشرعية.

ويؤكد أنه إذا كان الهدف من القانون، كما عكست تصريحات وزير الاستثمار، هو تجنب التلميحات بالفساد التي كانت تشوب عملية بيع شركات قطاع الأعمال العام، فإن إتاحة حرية التصرف مطلوبة لمزيد من الشفافية.

ويتوقع د.عبده أن يتم إصدار هذا القانون قريبا، مشيرا إلى أن الإعلان عنه سبقه عملية إعداد بشكل سري للغاية استغرقت عامين تم خلالهما استضافة خبراء من دول أوروبا الشرقية التي نفذت نفس التجربة، وتم التمهيد له من خلال الحملة الإعلانية "سهم في الإيد أنت مالك ومستفيد" التي بثت خلال شهر رمضان الماضي.

ضبابية

لكن د.إسماعيل شلبي أستاذ الاقتصاد بجامعة الزقازيق يستبعد أن يكون الإعداد للقانون قد استغرق عامين؛ لأن فكرته لا يزال يشوبها ضبابية وعدم وضوح، مشيرا إلى أن هناك بعض الأمور الهامة التي كان ينبغي حسمها قبل الإعلان عنه، مثل: ما هي القطاعات الإستراتيجية التي ستحتفظ الدولة بالنسبة الأكبر من ملكية أسهمها؟

ولا يخفي د.شلبي قلقله من أن يتم تحديد هذه القطاعات بطريقة تهدف إلى الإسراع بعملية الخصخصة، فبعض الشركات الحكومية في قطاعات تتسم بالحساسية قد يتم تصنيفها على أنها من الشركات التي سيتملك فيها الأفراد نسبة كبيرة، مما ييسر عملية اتخاذ قرار بالخصخصة دون وجود اعتراضات من الرأي العام، كشركات الدواء مثلا.

كما أن آلية التنفيذ وتوقيته كان يجب الإعلان عنها بشكل واضح أيضا؛ حتى لا يفسر البعض القانون على أنه مجرد دعاية سياسية، وهو أمر لا يستبعده د.شلبي في ظل حالة الضبابية التي تشوبه.

فكرة بديلة

ويبدو أن هناك اختلافا في مدى قناعة الخبراء بفكرة القانون، وأثر ذلك بالقطع على مدى تحمسهم لطرح البدائل، ففي حين رأى د. رشاد أن فكرته جيدة ويمثل وقاية من شبهة "الفساد" التي تنتاب عملية بيع شركات القطاع العام، استبعد د.الفقي أن يؤدي هذا الدور في ظل وجود هيئة تابعة للحكومة تدير الأسهم، وقال إن الشكل التقليدي للخصخصة كان ملائما بشرط أن يكون هناك شفافية ووضوح في تقييم أصول الشركات المباعة وأن تصب آثار قيمتها بشكل واضح في اتجاه تحسين الخدمات التي يتمتع بها المواطنون.

أما د.إسماعيل شلبي فقد اعتبر أن فكرة حصول المواطنين على أسهم دون مقابل غير قانونية، وأوضح أن الفكرة القانونية التي طالما نادينا بها هي أن يتملك العاملون بالشركات أسهما بها نظير مبلغ يستقطع منهم شهريا، ويكون لأبنائهم أولوية التعيين بها، وبذلك يكون هناك انتماء أسري للشركة يصب في صالح زيادة الإنتاج.

اتمنى يكون خبر كاذب...ودة حال مصر ..من اسوأ لأسوأ....

رابط هذا التعليق

الباشمهندس ياسر مشاركة بتاريخ اليوم, 11:44 AM

إقتباس(alaashabana @ Nov 13 2008, 09:15 AM) *

لكن الصور دى موجودة فى الفيس بوك بعنوان " only in egypt " ممكنا ىحد يدخل ويشوف الكم الهائل من الصور دى وفعلا انا معملتش حاجة لمصر علشان معنديش واسطة ومعنديش ظهر اتسند علسة لو قولت كل حاجة بصراحة...

علاء

ينفع كده يا علاء

تزعلنى منك يا راجل

مالهم بس خريجى الجامعة الامريكية

انا كان نفسى ادخلها بس المشكلة انى مجبتش مجموعة يدينى منحة ولا يخلينى اعدى من جنبها حتى

و بابا باعت كل فلوسه سويسرا فقالى هتتاخر على ما توصل اصل الجمل بطىء حبتين

فمنفعش و عشان كده دخلت جامعة حكومية

و اخيرا

واسطة ايه و بتاع ايه

انا مثلا مفتكرش انى ممكن اعمل حاجة للبلد

غير

انى احافظ على نظافة الشارع

و التزم قواعد المرور

و اكون انسان مؤدب و مبتسم فى وجوه الاخرين

و ادفع الضرائب بتاعتى و لما كنت بشتغل فى مصر كان بياخدوا ضرايب قد كده

اكتر من كد معرفش ايه المطلوب منى واللى يعرف يبقى يقولى

انما يا علاء احنا ممكن ننضف البلد بادينا

يعنى مثلا اول امبارح بالليل اتصلت بواحد صاحبى

و اتفقنا نخرج ورحت معدى عليه فى مدينة نصر

على ما نزلنى كنت رافع واحد بيبسى

و نزل لقانى برميها فى الصندوق اللى على عمود النور

تخيل قاللى ايه

هو انت لسه زى مانت

قلتله هو الطبيعى يعنى انى اتجنن

و لا اعمل ايه بالظبط

طب قولى بقى

انا اعمل ايه

طب تصدقنى لما اقلك

ان بعض الناس بتضحك عليا وانا سايق

ليه لانى بلتزم تماما بالسيفتى فى الديفنس درايف

طب انا اعمل ايه

المنظومة بقت غلط لدرجة ان الصح بقى يتعامل على انه غلط

اخيرا

لك الله يا مصر

البشمهندس ياسر موجود عندنا ...

والله انا لية الشرف يا هندسة ..وانا بحبك كدة لله فى لله علشان اسمك زى اخوية وكمان مهندس زية

وطبعا اللى انت بتعملة فى مصر ياريت كلنا انا وغيرى وغيرى نكون زيك ...لكن زى ما انت قولت فعلا الصح بيبقى غط فى مصر وبيبقى تريأة علشان اخدنا على كدة ..

اتمنى والله انى زى ما جيبت الصور دى اجى فى يوم من الايام ولو بعد 20 سنة اجيب صور زى الموجودة فى كندا والصين واليابان واستراليا وغيرها ..

رابط هذا التعليق

البشمهندس ياسر موجود عندنا ...

والله انا لية الشرف يا هندسة ..وانا بحبك كدة لله فى لله علشان اسمك زى اخوية وكمان مهندس زية

وطبعا اللى انت بتعملة فى مصر ياريت كلنا انا وغيرى وغيرى نكون زيك ...لكن زى ما انت قولت فعلا الصح بيبقى غط فى مصر وبيبقى تريأة علشان اخدنا على كدة ..

اتمنى والله انى زى ما جيبت الصور دى اجى فى يوم من الايام ولو بعد 20 سنة اجيب صور زى الموجودة فى كندا والصين واليابان واستراليا وغيرها ..

والله يا حاج علاء بتحرجنا بكرمك والله

و يارب تتحقق امانيك و يجى يوم تاخد صور فى مصر زى صور البلاد الجامده

مع ان قلبى بيقولى لسه المشوار عايزله 50 سنة ولا حاجة

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

مش دي برده مصر يا عم الحاج

alx10kg3.jpgstanley-10.jpgalx11dj7.jpgstanly.JPGCairo-night.jpgcairo%20night.jpg50525928.JPG%7Boption%7Dhttp://img217./img217]

هو احنا مانشوفش غير الوحش بس ولا ايه

بسم الله الرحمن الرحيم

صدق الله العظيم

لعبة جنرالات الحرب لعبة مسلية

رابط هذا التعليق

دى فعلا مصر بردو يا عم الحاج ..انت مش غلط..بس مع احترامى ليك دى مصر اللى موجودة فى كروت المعايدة والتهانى اللى بنباعها للسياح لما بيجوا مصر علشان يتفسحوا فى شرم والغردقة ..

بس شكلك كدة بتبص على مصر من فوق ..

صور جميلة ...ياريت تكون كل صور مصر كدة... على رأى الدكتور تهامى ..يتمنى لما ينزا مصر ينزلها ترانزيت 24 ساعة بس ..

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • بعد 1 شهر...

سلامو عليكو الاول

وتصدقونى لو قلتلكم ان انا صعبان عليا اللى حاصل ده ومش عارف ايه السبب

هو فعلا مصر جنة الله فى الارض بس اللى انا شايفه ان مفيش مصر ابدا

اى نعم احنا عندنا من الاماكن والاثار اللى تخلى مصر مفيش زيه بس برده دى مش كل حاجة احنا على فكرة عايشين وسط حكومة معمولة مخصوص علشان تخدم الاغنياء من طبقات المجتمع

طب يا جماعة هيا الصور دى ايه السبب فيها مش الاحوال اللى لا تسر عدو ولا حبيب

والناس الغلابة اللى فى الصور دول الله اعلم بيهم وايه اللى وراهم

طبعا الحكومة بتاعتنا ولا فى دماغها اصلا حتى الريس بتاعنا ولا يعرف حاجة عن اللى بيدور فى البلد

اهم حاجة عنده السياسة الخارجية والصورة الخارجية بس مش يبص يشوف الشعب بتاعه ايه احواله بدل ما هو عاطى الحكم لشوية خيالات بتتحرك با الفلوس والرشاوى وكل واحد همه على مصلحته مش مصلحة الشعب للى هو مسئول منه .. معلهش يا جماعة انا عارف ان الكلام يزعل بس اعمل ايه من اللى الواحد بيشوفه فى الناس واحوالها واحوال الشعب.............. وشكرا على الصور اللى فعلا معبرة

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

*

*

بصراحة الشارع المصري دا أنا بعتبره أكبر مسرحية كوميدية في العالم

طول ما انت ماشي في الشوارع تسمع إفيهات وتشوف حاجات تخلّيك مش قادر تمسك نفسك من الضحك

الموضوع ده عبارة عن صور مصرية حقيقية التقتطها كاميرات وتم نشرتها على النت

وقام العبد الله بنقلها لكم كما هي حتى نرسم البسمة على وجوه أحبابنا المحاوراتية

نبدأ باسم الله..

(1)

دي ورقة كانت مكتوبة على باب محلّ

نفسي أعرف المحلّ ده يبيع إيه

يا سلام يا جدعان, لا يوجد نانسي ولا هاني

طيب .. وعندك واحد هيفاء وكتّر الواوا وصلّحوووووو

(2)

ودا واحد بتاع عقارات عاوز ياكل عيش

فعمل يافطة وكتب عليها: ((شقق فاخرة للبيع))

فراح واحد من العيال إيّاهم شال حرفين بس من الجملة ديه

وكانت النتيجة ..

وطبعا ريحته فاحت أوي في المنطقة

(3)

ودا راجل بصراحة شيك أوي في ألفاظه , كتب على الحيطة الجملة الآتية

(4)

أمّا دا بقى فراجل صريح حبّتين

راح كتب على الحيطة ..

(5)

ودا واحد عامل إعلان عن اشتراك شهري ب 50 قرش بس

نفسي أعرف اشتراك إيه اللي بخمسين قرش ده , وأنا اشترك معاه ب 100 نفر

ومــَنْ أَحْســــَنُ مِــنَ اللـَّـــــــهِ حُـكْــــمًا لِقـــــَوْمٍ يُوقِـنــــــــــُونَ

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

فى كمان شوية كلام بيبقى مكتوب على التاكسى وعربيات النص نقل بيكون دمه خفيف ياريت اللى عنده منها يبسطنا بيها

"يا ابن آدم إنما أنت أيام كلما ذهب يوم ذهب بعضك"

الإمام العابد الحسن البصرى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...