اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حد يشور علينا

Recommended Posts

quote]

ودي كمان من رد الاخ الفاضلtasamy

و الله يا دكتور مصري انا متشوقه اعرف ايه هو تخصص حضرتك اللي بيوفر الميزات دي.. احنا بالنسبه لنا لو وصلنا للي حضرتك بتقوله ما كانش هيبقى في مشكله خالص .. ما شاء الله عليك يعني من غير حسد.. بس و الله ان زوجي و كل زمايله- و بالزات في قسمه اللي ما ينفعش فيه يفتح عيادة- يا دوب بعد الشغل في بعض المستشفيات الخاصة بيقدروا يفتحوا بيت و ممكن يعيشوا حياة كريمة و لكن بدون اي توفير ،و اللي اهله ما ساعدوهوش مش ممكن يعرف يشتري شقة فاخرة و عربية زي ما بتقول.. و الله احنا ما كنا بنحوش مليم .و المستشفيات الخاصة اكثرها بتشغل مدرسين الجامعة في تخصصه بدوام جزئي و بتحاسبهم باليوم و أجرهم لا يمثل نسبه ضئيله من الآلاف اللي بتاخدها من المرضى...

دكتور مصري ،ربنا يا سيدي يزيدك من نعيمه و حضرتك ازا كنت بتاخد في اسبوع 15 الف احب اقوللك ان زوجي بيشتغل هنا الشهر كله ما بياخدش المبلغ دة ، صوابعك بقى مش زي بعضها و مش كل اللي في الجامعة يبقى متهني و يا بخته زي ما حضرتك عاوز توصللنا و مش كل اللي بيدور على رزقه براها يبقى بيبيع كرامته و شكرااا على كل حال للجميع....

واضح انكم وادين قرار بالبقاء و ترك مصر و تحاولون البحث لانفسكم عن مبررات

الحرام بين هنا و قانون الجامعة ليس شرع ربنا و لكنه عقد ارتضاه زوجك عندما بدا العمل بالجامعة و تعاهد على ان يحترمة و سفره بشكل غير قانوني هو احلال بهذا العقد و لذا فهو حرام

لا تغضبوا من رئيس الجامعة فهو يفعل لائحة الجامعة و هى تنص ان عضو هيئة التدريس له الحق في الاعارة بعد خدمته لجامعته فترة 3 سنوات بعد الدكتوراه

انا هنا لا ادافع عن رئيس الجامعة و لكنى اريد ان يتم كل شئ في بلدنا وفقا للنظام

و اول من يجب عليهم احترام النظام هم اساتذدة الجامعة حتى يكونو قدوه لغيرهم

انت طلبت راينا و اعطيتك رايي فلا تغضبى فانا اقول لك الحقيقة و الحقيقة دائما مره

نقطه ثانية هي الرضا و الايمان بان الرزق ات لا محاله

و لا داعي للالتفا حول القانون و ارتكاب الحرام لاننا نود تعجل هذا الرزق

اذا امنا بان الرزق في يد الله و ان الانسان عليه ان يسعى في حدود ما حلله الله فتاكدى ان الرزق سيكون اضعاف ما توقعتيه

ادعوكى و زوجك للعودة الى مصر و استلام العمل و من ثم نتظار مرور السنوات الثلاث و عندها السفر بشكل شرعي و قانوني للعمل باي دولة و ساعتها ستكون الطمانينة و البركه في المال

لن ادخل في تفاصيل حول ما اثرت من نقاط لانه جدل بلا فائده فرأيي قلته لك و انت من عليك الان اتخاذ القرار

(على فكرة انا تخصصي لغة انجليزية )

رابط هذا التعليق

معلش يا أختى الفاضلة الموضوع تحول لحرب حامية الوطيس بين الدكاترة ومعاكى كمان وبعد اللى شوفته بحمد ربنا أنى طلعت مهندس وبرضه درست فى الجامعة لمدة 6 سنوات (وحسبى الله) المهم يا حضرات الأفاضل ممكن تلفولكو لفة على المنتدى وبالراحة كده تقولولى كل الناس اللى بتدور على هجرة لدولة تانية غير مصر بتدور ليه ده كمان أيه هما مش بيدوروا وهما فى مصر لالالالالالالا دول كمان بيشتغلوا مؤقتاً فى الخليج يعنى المسألة مش بس يا سادة فلوس أنا وأنا فى مصر ما حسيتش أنى باشتغل بجد وشغل منظم إلا للأسف الشديد لما اشتغلت فى المعونة الأمريكية وكنا بنبنى أنظمة للوزارات والهيئات الحكومية فى مصر اللى مش منها للأسف الجامعة وده طبعاً كان مع أمريكان وحسينا قد أيه الفارق بين الشغل بينا والشغل مع الأجانب (مع تحفظى عموماً مع التعامل مع الأمريكان) تقدر تقولولى يا دكاترة يا محترمين أيه اللى يخلى بقى واحد مبسوط وبياخد راتب وأعذرنى يا "دكتور مصرى" أنا معروض على حالياً أنى أرجع مصر وأخد تقريباً ضعف الرقم اللى انت قولته اللى هو 4000 جنيه ومابفكرش أبداً أنى أنزل تعرف تحلهالى دى السفر يا سادة مابقاش بس فلوس الكلام ده على أيام أهالينا السفر بداية راحة نفسية وبالذات مع الزوجة والأولاد وطول ماهما مبسوطين المفروض احنا كمان نكون زيهم ، معلش يا سادة طولت عليكم بس يا ريت اللى ماجربش السفر ما يحكمش لأن الخبر مش زى المعاينة ، أخيراً أختى الكريمة زى ما أخونا المصرى قالك أستخيرى وأن شاء الله ربنا هاييسر لكم الصالح وخليكى معلش مع المهندسين يمكن المهندسين الغلابة تقدرى تكسبى من كلامهم أعملى اللى أن قولتلك عليه قبل كده من حساب للمميزات والعيوب وشوفى

مع احترامى لوجهة نظر حضرتك انا برضه مهندس وعايش فىالغرية

اخى الفاضل ليس الخليج واوربا هى الجنة

ومصر هى الجحيم

كل واحدة ليه وجهة تظر انا اختلف معاك مثلا بالنسبة لى مصر هى الافضل بس اللى مخلى الواحد فى الغربة الفلوس لا اكتر ولا اقل

زطبع دى وجهة نظرى الشخصية واحترم ايضا وجهة نظرك

وبالمناسبة انا معايا اكثر من 60 مصرى فى مكان شغلى يفضل اكثر من 55 واحد منهم العيشة فى مصر لو لاقى فرصة ماديا احسن

وتقبل تحياتى

اخي العزيز أنا فى كلامي أعتقد أنى قلت أنى عايش بره مش عشان الفلوس ومش عايز أقولك بقى أنى يادوبك أنا وولادى عايشين ولا مليم بنحوشه ويعلم الله صدق ما أقوله يادوبك مصاريف المدارس حدث ولا حرج بتاخذ اللى ورانا وقدامنا وعلى فكرة أغلب أصدقائي هنا برضه كده تعرف تقوللى تبرير منطقى للكلام ده احنا لما بننزل مصر أهالينا وأصدقائنا بيقعدوا يقولولنا محسوبين انكم فى الخليج لكن يا قلبى لا تحزن ولا مليم زى ما قولتلك الأول قولى أنت قاعد فين ؟ شكلك فى السعودية علشان ده تفكير اللى شغالين فى السعودية أنا لما بيكون لى واحد قريبى أو صديق ويجيله عقد واحد فى السعودية والتانى فى الإمارات أو قطر أقوله لو عايز تحوش روح السعودية لكن لا الإمارات ولا قطر ينفع فيها الكلام إلا بس طبعاً لأصحاب العيون الخضر والشعر الأصفر هما دول اللى رواتبهم فى السما وبيحوشوا منها

رابط هذا التعليق

وعل فكرة أنا ما قولتش ان مصر جحيم على العكس أنا باحب مصر وأتمنى ليها انها تكون فى أفضل حال لكن للأسف البلد مابقتش بلدنا وحسبنا الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

ودي كمان من رد الاخ الفاضلtasamy

و الله يا دكتور مصري انا متشوقه اعرف ايه هو تخصص حضرتك اللي بيوفر الميزات دي.. احنا بالنسبه لنا لو وصلنا للي حضرتك بتقوله ما كانش هيبقى في مشكله خالص .. ما شاء الله عليك يعني من غير حسد.. بس و الله ان زوجي و كل زمايله- و بالزات في قسمه اللي ما ينفعش فيه يفتح عيادة- يا دوب بعد الشغل في بعض المستشفيات الخاصة بيقدروا يفتحوا بيت و ممكن يعيشوا حياة كريمة و لكن بدون اي توفير ،و اللي اهله ما ساعدوهوش مش ممكن يعرف يشتري شقة فاخرة و عربية زي ما بتقول.. و الله احنا ما كنا بنحوش مليم .و المستشفيات الخاصة اكثرها بتشغل مدرسين الجامعة في تخصصه بدوام جزئي و بتحاسبهم باليوم و أجرهم لا يمثل نسبه ضئيله من الآلاف اللي بتاخدها من المرضى...

دكتور مصري ،ربنا يا سيدي يزيدك من نعيمه و حضرتك ازا كنت بتاخد في اسبوع 15 الف احب اقوللك ان زوجي بيشتغل هنا الشهر كله ما بياخدش المبلغ دة ، صوابعك بقى مش زي بعضها و مش كل اللي في الجامعة يبقى متهني و يا بخته زي ما حضرتك عاوز توصللنا و مش كل اللي بيدور على رزقه براها يبقى بيبيع كرامته و شكرااا على كل حال للجميع....

اختى العزيزه

يمكن الجزء اللى كتبتيه يلخص المشكله.

بس انا رايى ان المشكله ان سيادتكم لسه فى الاول ... يعنى لو حضراتكم كنتم بقالكم 5 او 10 سنين بره كان الامور حتكون اوضح واختياركم اسهل ... والعكس لو انتم كنتوا فى مصر ناجحين مكنتوش فكرتوا فى السفر... لازم تجاوبوا على السؤال ده هل انتم مستعدين للخساره ... يعنى ممكن ترموا وظيفة الحكومه دى وتخسروا وظيفتكم بره وتبداوا من الاول زى اى واحد زميل لجوزك اتخرج عادى ومتعينش ... وخاصة ان جوزك معاه دكتوراه وخبره واكيد تقدير كويس... ام انوا شايف ان قدراته يعنى حيفضل محتاج الوظيفه دى...... هل جوزك مقتنع انوا اقوى من وظيفته فى مصر ومش دى الوظيفه التى تحميه ... مع احترامى لعين شمس واللى مش حته نمره 500 على العالم ... ولجامعتى العظيمه اللى ...

السؤال جاوبوا زميلين ليه وقالوا اعتبر ان احنا مطلعناش من الاوائل او اتعينا فى قسم خوفو ... طيب ايه اللى مصبر واحد زيى جالوا ١٠ فرص علشان يهج ... ممكن يكون ابويا عيان لوحده ومحتاج رعايه :roseop: ... كل انسان وله ظروفه ... علشان كده لازم انتوا اللى تحسبوها مش احنا ... :roseop:

رابط هذا التعليق

معلش يا أختى الفاضلة الموضوع تحول لحرب حامية الوطيس بين الدكاترة ومعاكى كمان وبعد اللى شوفته بحمد ربنا أنى طلعت مهندس وبرضه درست فى الجامعة لمدة 6 سنوات (وحسبى الله) المهم يا حضرات الأفاضل ممكن تلفولكو لفة على المنتدى وبالراحة كده تقولولى كل الناس اللى بتدور على هجرة لدولة تانية غير مصر بتدور ليه ده كمان أيه هما مش بيدوروا وهما فى مصر لالالالالالالا دول كمان بيشتغلوا مؤقتاً فى الخليج يعنى المسألة مش بس يا سادة فلوس أنا وأنا فى مصر ما حسيتش أنى باشتغل بجد وشغل منظم إلا للأسف الشديد لما اشتغلت فى المعونة الأمريكية وكنا بنبنى أنظمة للوزارات والهيئات الحكومية فى مصر اللى مش منها للأسف الجامعة وده طبعاً كان مع أمريكان وحسينا قد أيه الفارق بين الشغل بينا والشغل مع الأجانب (مع تحفظى عموماً مع التعامل مع الأمريكان) تقدر تقولولى يا دكاترة يا محترمين أيه اللى يخلى بقى واحد مبسوط وبياخد راتب وأعذرنى يا "دكتور مصرى" أنا معروض على حالياً أنى أرجع مصر وأخد تقريباً ضعف الرقم اللى انت قولته اللى هو 4000 جنيه ومابفكرش أبداً أنى أنزل تعرف تحلهالى دى السفر يا سادة مابقاش بس فلوس الكلام ده على أيام أهالينا السفر بداية راحة نفسية وبالذات مع الزوجة والأولاد وطول ماهما مبسوطين المفروض احنا كمان نكون زيهم ، معلش يا سادة طولت عليكم بس يا ريت اللى ماجربش السفر ما يحكمش لأن الخبر مش زى المعاينة ، أخيراً أختى الكريمة زى ما أخونا المصرى قالك أستخيرى وأن شاء الله ربنا هاييسر لكم الصالح وخليكى معلش مع المهندسين يمكن المهندسين الغلابة تقدرى تكسبى من كلامهم أعملى اللى أن قولتلك عليه قبل كده من حساب للمميزات والعيوب وشوفى

مع احترامى لوجهة نظر حضرتك انا برضه مهندس وعايش فىالغرية

اخى الفاضل ليس الخليج واوربا هى الجنة

ومصر هى الجحيم

كل واحدة ليه وجهة تظر انا اختلف معاك مثلا بالنسبة لى مصر هى الافضل بس اللى مخلى الواحد فى الغربة الفلوس لا اكتر ولا اقل

زطبع دى وجهة نظرى الشخصية واحترم ايضا وجهة نظرك

وبالمناسبة انا معايا اكثر من 60 مصرى فى مكان شغلى يفضل اكثر من 55 واحد منهم العيشة فى مصر لو لاقى فرصة ماديا احسن

وتقبل تحياتى

اخي العزيز أنا فى كلامي أعتقد أنى قلت أنى عايش بره مش عشان الفلوس ومش عايز أقولك بقى أنى يادوبك أنا وولادى عايشين ولا مليم بنحوشه ويعلم الله صدق ما أقوله يادوبك مصاريف المدارس حدث ولا حرج بتاخذ اللى ورانا وقدامنا وعلى فكرة أغلب أصدقائي هنا برضه كده تعرف تقوللى تبرير منطقى للكلام ده احنا لما بننزل مصر أهالينا وأصدقائنا بيقعدوا يقولولنا محسوبين انكم فى الخليج لكن يا قلبى لا تحزن ولا مليم زى ما قولتلك الأول قولى أنت قاعد فين ؟ شكلك فى السعودية علشان ده تفكير اللى شغالين فى السعودية أنا لما بيكون لى واحد قريبى أو صديق ويجيله عقد واحد فى السعودية والتانى فى الإمارات أو قطر أقوله لو عايز تحوش روح السعودية لكن لا الإمارات ولا قطر ينفع فيها الكلام إلا بس طبعاً لأصحاب العيون الخضر والشعر الأصفر هما دول اللى رواتبهم فى السما وبيحوشوا منها

اخى الفاضل ادعو الله ان يوسع رزقك ويزيدك من فضله

والغربة واحد سواء فى السعودية او غيرها بل العكس فى وجهة نظرى السعودية افضل بسبب الحج والعمرة مما يخفف الغربة عن الكثيرين

انا بس اللى بختلف مع حضرتك فيه ان لمصرممزات وعيوب ايضا وكذلك الخليح له مميزات وبرضه عيوب بس لازم نراعى ان فى ناس عيشة فى مصر وشغلها كويس جدا ومبسوطة بس لما فى الغربة يتكلوا عن الخليج بانه الجنة والحرية والنظافى يبقى احنا كده بنعقد الناس اللى فمصر وللامانة الخليج كله بالذلت لا فى حرية ولاحاجة حد يقدر ينقض الحكوات او يتكلم فى السياسة مثلا ولا حد يقدر يحتج

واكيد تفتكر لما البنجال فى الكويت عملوا مظاهرة ضد ظلم الكفلاء ايه اللى حصلهم كلهم اترحلوا بس احنا مبنقولش غير المميزات

وبرضه اى واحد فى الخليج ممكن فى اى لحظة الكفيل يروحوا بلده يعنى مفيش استقرار ده غير انطواء الاطفال فالخليج ودى مشاكل كلنا عرفينها بس محدش بيتكلم غير عن الحشر ات والتراب اللى فى مصر (هنا مش بتكلم على حضرتك بتكلم على الاخت زوجة مصرية)واكن مصر دى بقيت كوخة رغم هى اللى اتعلمنا فيه ببلاش وكبرنا فيها وللامانة بيرضه الخليج فيه حشرات وتراب وامراض كمان واكيد الاحياء بتاعت الغلابة اخوانا البنجال والهنو د اللى بيتعملو فى الخليج كالعبيد فيها كل شىء سىء بس برضه محدش بيتكلم

تم تعديل بواسطة iloveegypt
رابط هذا التعليق

السلام عليكم

سيدتى الطبيبه

اعتقد انه لن يعلم ظروفك وظروف زوجك غير حضرتك وزوجك واعتقد انه لن يفيدك احد فى اتخاذ القرار

لانه لن يعلم ظروفكم غيركم

ظروفكم تحتاج تفكير عميق وبمنطقيه شديده

انا اعلم اطباء كتر استقالوا من الجامعه

انا لو مكانك سوف استقيل ولكن الامر اليكم

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

انصحك انه قدم عقد عمل لبكى و يأخذ اجازة مرافق للزوجة

اذا ما نفعش يبقة يرجع للجامعة و يشتغل زينا كلنا و يكون اسم على مدى 3 سنوات و بعدها يقرر عاوز يرجع الخليج و لا لأ

بلاش يصيع وظيفة الجامعة الا اذا كان عنده وظيفة دائمة فى الخليج

و اقرئى الخبر ده و خلى بالك من اولادك فى الخليج لانتشار ظاهرة اغتصاب الاطفال

معاقب بالسجن 15 عامًا و1500 جلدة.. نقابة الأطباء تعلن تضامنها مع الطبيب المصري المحبوس بالسعودية وتجري اتصالات مع الخارجية

كتب سامي بلتاجي (المصريون): : بتاريخ 25 - 10 - 2008

أعربت نقابة الأطباء أمس عن تضامنها مع الطبيب المصري رءوف أمين محمد العربي أخصائي الجراحة العامة، الصادر ضده حكم بالحبس 15 سنة بجدة بالمملكة العربية السعودية والجلد 1500 جلدة، بواقع مائة جلدة أسبوعيا في الشكوى المقدمة ضده من أحد الأمراء بـ "التسبب في إدمان زوجته".

وأكد الدكتور حمدي السيد نقيب الأطباء المصريين، أن الدعوى المرفوعة من الأمير الذي لم يذكر اسمه صدر فيها حكم ابتدائي منذ عامين يقضى بحبس الطبيب المصري 7 سنوات فقط زيدت في الحكم الاستئناف إلى 15 سنة و1500 جلدة كمعاقبة للطبيب على لجوئه إلى استئناف الحكم الابتدائي.

وكانت سلطات سجن جدة المحبوس به الطبيب المصري، والذي كان يعمل بمستشفى السلام بجدة بدأت تنفيذ أولى جلسات الجلد الأسبوع الماضي، على أن يكون الأحد بعد المقبل موعدًا لتنفيذ الجلسة الثانية.

وأضاف السيد أن النقابة بدأت الاتصال بوزارة الخارجية والسفارة المصرية بالسعودية من أجل أن ينال الطبيب الحاصل على دكتوراه في إدارة المستشفيات والمقيد برقم54816 في 31/3/1983، قدرا أوفر من العدالة وإظهار موقفه بوضوح في القضية.

وقال إنها ليست المرة الأولى التي يتعرض فيها الأطباء إلى مثل هذا الموقف حيث يتعرضون من حين إلى آخر لمظالم كثيرة، وتتكرر مثل هذه الحالات كل عدة أسابيع أو كل شهر، مشيرا إلى أن ذلك ما يجب أن تكون عليه العلاقة بين الشقيقتين مصر والسعودية.

وأضاف، قائلا: نحن لا نتمنى أن يخرج طبيب مصري خارج الحدود، إلا إذا كان مرحبا به ويأخذ حقوقه كاملة ويعامل حسب القواعد الدولية المعروفة، فلا نريد لهم أن يعملوا بالسخرة في إحدى المستوصفات وتسحب رخصته ويوضع تحت رعاية كفيل ويلفق له التهم.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...