اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إستخفاف بعقولنــــــا ؟؟؟؟؟؟؟

الأفوكاتو

Recommended Posts

نشرت صحافة أبو سمرة الخبر التالى, و قد سرنى أن يكتشف وزير فرنسى أن فى مصر عباقرة أمكنهم وضع يدهم على " مفتاح" نهوض, ليس مصر فقط, بل كل الدول.

و يبدوا أن مصر لم تنجب حتى لحظة إكتشاف الوزير الفرنسى, من أمكنه " وضع" يده على هذه المفاتيح الهامة:

لا تنسوا أن ناشر الخبر بهذه الصورة هى جريدة أبو سمرة السكرة, و اليكم الخبر:

وزير فرنسي: نشاط سوزان مبارك في مجال تعليم الطفل يضع يدها علي مفتاح نهوض الدول

صرح وزير الدولة الفرنسي للشئون الخارجية رونو موسولييه بأنه يكن احتراماً كبيراً للسيدة سوزان مبارك قرينة رئيس الجمهورية لأنها وضعت يدها علي أهم عناصر النهوض بالأمم الذي يمر بالضرورة عبر النهوض بالمستوي التعليمي للطفل.

أضاف موسولييه عقب افتتاحه للمعرض السابع للكتاب العربي الأوروبي في معهد العالم العربي بباريس أنه يتابع عن قرب نشاط السيدة سوزان مبارك في مجال تعليم الطفل ودفع الطفل منذ بداياته الأولي علي اكتساب عادة القراءة والاطلاع علي أساس أن ذلك هو بداية الطريق لبناء أجيال من الصفوة تستطيع النهوض بالدول لأن الصفوة هي نتاج قراءات وثقافات متعددة مشيراً إلي أن القراءة هي عادة يكتسبها الانسان بالممارسة منذ طفولته فإن لم يتعود عليها في صغره فإنه لن يقبل عليها في شبابه.

يذكر أن السيدة سوزان مبارك سوف تلقي أمام المعرض السابع للكتاب العربي الأوروبي بباريس محاضرة بعنوان التجربة المصرية في تشجيع القراءة في مصر والعالم العر

أعز الولد ولد الولد

إهداء إلى حفيدى آدم:

رابط هذا التعليق

هذا الموضوع جدير بان ينقل الى باب دعوة للابتسام

لكنه ضحك كالبكاء

لينا رب

أمل صغير

يناطح العماليق

يفتح يده و ينثر بذورا

و فرح شروق

هل سبيقى

هل سيعيش

هل سيطيق

رابط هذا التعليق

من أساليب التلميع عندنا .... إحترام العالم لكل حاجة بنعملها ...

فتلاقي خبر مثلا زي ... الإهتمام الإعلامي بتصريحات الرئيس ... خبر طويل عريض مدته 5 دقائق ... علشان القنوات الفلانية و العلانية نشرت خبر تصريحات الرئيس ..

بأفرقع من الخبر ده ...

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

بالفعل .. الموضوع بتاع أبو سمرة .. لازم يوضع في ركن الابتسامة ..

هو احنا مغفلين ؟؟

ايه ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(غضب )

حسبنا الله و نعم الوكيل فيك يا أبو سمرة انت و اللي بتكتب لهم ..

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله.. واخو الجهالة في الشقاوة ينعم

هذه مدونتي:

Fathy

رابط هذا التعليق

لأنها وضعت يدها

ايه يا جماعة

الراجل ما غلطش

هم عاملين "وضع يد" على البلد من زمان!

فعلا، ضحك كالبكا

الشعب اراد الحياة و القيد انكسر

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 54
      بصراحة انا مش من هواة متابعة المسلسلات بس المسلسل ده بالذات حبيت أني اتابعة (مسلسل الجماعة) يمكن عشان الدعاية اللي اتعملت و و إختيار قناة القاهرة و الناس اللي انا اشهد بالذكاء الإعلامي المرعب للقائمين عليها. أولا انا مش إخواني و لا إخوانجي و لا من اتباع البنا . بس بصراحة أنا مش مصدق اللي بيحصل في المسلسل ده و بعتبرة بصراحة استهبال على استلواح . أولا الاإخوان طبعا طالعين في المسلسل بصورة المنافقين قطعاو طبعا ده كان واضح جدا لما أحد قيادي الجماعة اللي عنده سوبر ماركت قال لاحد العمال " طلع يابني م
    • 24
      أنا عارف إن الموضوع مش بالحجم ده و لا بالأهمية ديه لكني فعلا غضبان ... غضبان لأن الواحد لم يصبح له أدني إعتبار في البلد ديه ... تخيل و إنت قاعد بتتفرج علي التليفزيون و مندمج علي الأخر في الفيلم ... اللي إستمر لمدة تقريبا ساعتين و فاضل فيه حوالي تلت ساعة ... تلاقي الفيلم إتقطع و بعدين فاصل و بعدين برامج عادية خالص .. زي ما يكون مفيش ناس بتتفرج مثلا ... و الله العظيم حصل .... الأربعاء 15 أكتوبر علي قناة النيل الدولية (نايل تي في) ... أنا بقيت هأتجنن ... مش ممكن الإستخفاف بالناس وصل للدرجه ديه .
  • أضف...