اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

شيبسي بدون زيت أو مواد دهنية.. ممكن؟

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

المرة دي حأحاول إثراء روح التحدي في قسم المطبخ في المحاورات.. وحأسألكم في سؤال هو صعب شوية لكنه بيفرض نفسه..

الشيبس.. هوس جيل بأكمله.. ممكن يتعمل من غير زيت أو مواد دهنية؟ أنا حاسس إن فيه بدائل لكن يمكن تكونوا أدرى بيها مني..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

ينفع يا استاذ شريف بس ازاى هقولك

كيلو بطاطس شيبسى بتتقلى بملعقة زيت فقط

ازاى بقى

فى حلة قلى مخصوص للموضوع دة

انا شوفتها بس بصراحة لسة مجربتهاش

هحاول انزل صورة ليها هنا

بس طبعا دى هتدى فرصة للناس اللى خايفة من زيادة الوزن انها تاكل شيبسى بسعرات حراريية اقل

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...
المرة دي حأحاول إثراء روح التحدي في قسم المطبخ في المحاورات.. وحأسألكم في سؤال هو صعب شوية لكنه بيفرض نفسه..

الشيبس.. هوس جيل بأكمله.. ممكن يتعمل من غير زيت أو مواد دهنية؟ أنا حاسس إن فيه بدائل لكن يمكن تكونوا أدرى بيها مني..

خلص الكلام

ممكن

سيادتك يافندم تجيب بطاطس و تقطعها شرائح شيبسي بالسكين أو باستخدام ماندولين "آداة تقطيع الشيبسي" و تنقعها في مياه و خل أو ملح لاستخراج أكبر كمية من النشا الموجود داخل البطاطس و ترفع بعد نقعها حوالي ساعة أو ساعتين في صاج فرن و تدخل فرن بارد و تترك داخل الفرن ليسخن تدريجيا و هي بداخلة حتى تمام النضج جرب و قولي رأيك

The King Of Chefs And Chef Of Kings

رابط هذا التعليق

خلص الكلام

ممكن

سيادتك يافندم تجيب بطاطس و تقطعها شرائح شيبسي بالسكين أو باستخدام ماندولين "آداة تقطيع الشيبسي" و تنقعها في مياه و خل أو ملح لاستخراج أكبر كمية من النشا الموجود داخل البطاطس و ترفع بعد نقعها حوالي ساعة أو ساعتين في صاج فرن و تدخل فرن بارد و تترك داخل الفرن ليسخن تدريجيا و هي بداخلة حتى تمام النضج جرب و قولي رأيك

ممكن المايكروويف ؟؟

رابط هذا التعليق

خلص الكلام

ممكن

ممكن المايكروويف ؟؟

ممكن بس تسيبه يسخن بالتدريج و البطاطس في قلبه علشان تستوى و تكون كرسبي

The King Of Chefs And Chef Of Kings

رابط هذا التعليق

ليه ماتفكرش تشويها زي البطاطا ؟؟

وبعدين تتفتح من النص وتتهرس بالشوكه مع شوية زيت زيتون أو زبده صغيره وبعدين تحط عليها شوية حاجات أسمها topping

مكوناتها حاجات كتير من ذره وفاصوليا حمراء وكرنب متقطع صغير مع بنجر وخيارمخلل و و و وبتقبل حاجات كتير حسب طلبك وفي الآخر بيتحط عليها كاتشب ومايونيز وشطه

وتاكل بالهنا والشفا

على فكره دي أكله تركيه مشهوره هناك أسمها الكومبير

جربها وقول لي أيه رأيك

ورزقك ليس ينقصه التأني * ولا يزيد في الرزق العناء

إذا ماكنـت ذا قلـب قنــوع * فأنت ومالك الدنيـا سـواء

" الشــافـعـي"

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

السلام عليكم

على فكرة انا جربت عمل الشبيسى فى الفرن او بمعنى اخر التوستر وده بدل الميكرويف وعملتها بكثر من طعم بالكمون والفلفل الاسود وبالشطة وبرده ما اخدش وقت وكان حلو اوى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...