اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رحلة اللاندنج

Recommended Posts

خلاص انا هخش معاكي شركة في المحل و بالنص.....بلا هندسة بلا وجه دماغ

وبجد مواضيعك جميلة ولسه عندك كتير تحكيهولنا بردو

منور يا عم علاء....ايه رقم العضوية الجميل ده....انت ليك حد شغال في المرور ولا شاريه؟؟؟

رابط هذا التعليق

• الردود 46
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ما معنى هذا iI can,t understand

اختي العزيزة ارورا, انا بعتلك رسالة على الخاص لقيتك موقفة خاصية استقبال الرسايل. برجاء اعاده فتحها . تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

اليكم بعض النصايح اللي شفتها مهمة للي حيعمل لاندج،

1- احجز على مصر الطيران من بدرررررررررررررري.

2- خذ معاك مسكن قوي على الطائرة و كمان جاكت خفيف لان التكييف بيكون عالي جدا

3- جهز معاك الاوراق الاتية علشان تخلص اجراءات اللاندج بسرعة في المطار: COPR و ديه بيدوهالك مع الباسبور بعد ما يحطوا فيه الفيزا، B4 و b4A و العنوان اللي حيبعتولك عليه PR

4- لو حتروح ترونتو، احجز فندق في Downtown علشان يكون جنب كل حاجة و المواصلات تكون سهلة و متحتجش تأجر عربية

5-الاوراق المهمة اللي ممكن تعملها: SIN، OHIP، رخصة السواقة، حساب في البنك، child benefit tax.

6-خلي اللاندج يكون في الصيف علشان تقدر تتحرك و تروح و تيجي براحتك سواء رايح تستقر او لا، لان فصل الشتاء بيكون صعب جدا و خاصة على المهاجرين الجدد.

7- حتى في الصيف خد معاك بعض الملابس الخريفية علشان ساعات كتير الجو بيقلب

8- دور على مكان معقول للأكل الحلال اول ما تروح علشان تأكل فيه و انت متطمن

9- جمع الفلايرز و المجلات الاعلانية (سكن ، سيارات )من الصناديق زي بتاعة الجرايد اليومية او من محطات Subway عشان فيها اعلانات عن كل حاجة و تقدر تعرف الدنيا ماشية ازاي.

10- اشرب حاجة اسمها French Vanila من محل Tim horton محل لبيع القهوة و هو الاشهر في تورنتو و موجود في كل حته.

لو افتكرت حاجة تانية ان شاء الله حكتبلكم.

و السلام ختام

رابط هذا التعليق

الف مبروووك يا مدام queen وعوءبالى كدا

بخصوص موضوع child benefit tax. بيحسبوها فى كندا ازاى.. يعنى انا عندى طفلتين ا

هيبقا المبلغ اللى المفوض يخده كام.. وهل بيخدوه بمجرد الوصول ولا نستنا ال3 شهور الاولنين

لانى كنت ااريت انه 150 دولار للطفل وفى مواقع اخرى 500 دولار للطفل .. ايه الصح

تانى حاجة .. بخصوص معونة اللغة .. كام.. وبيحسبوها ازاى

رابط هذا التعليق

قوليلنا يا كوين هى فترة سماح الفيزا علشان تعملى لاندنج قد ايه

[

اختي العزيزة ارورا, انا بعتلك رسالة على الخاص لقيتك موقفة خاصية استقبال الرسايل. برجاء اعاده فتحها . تحياتي

وانا رديت ياsadany من يومها ومش عارفة ما وصلتش ليه

انا مش قافلة استقبال الرسائل

وعموما انا رديت تانى على الخاص

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

اليكم بعض النصايح اللي شفتها مهمة للي حيعمل لاندج،

1- احجز على مصر الطيران من بدرررررررررررررري.

2- خذ معاك مسكن قوي على الطائرة و كمان جاكت خفيف لان التكييف بيكون عالي جدا

3- جهز معاك الاوراق الاتية علشان تخلص اجراءات اللاندج بسرعة في المطار: COPR و ديه بيدوهالك مع الباسبور بعد ما يحطوا فيه الفيزا، B4 و b4A و العنوان اللي حيبعتولك عليه PR

4- لو حتروح ترونتو، احجز فندق في Downtown علشان يكون جنب كل حاجة و المواصلات تكون سهلة و متحتجش تأجر عربية

5-الاوراق المهمة اللي ممكن تعملها: SIN، OHIP، رخصة السواقة، حساب في البنك، child benefit tax.

6-خلي اللاندج يكون في الصيف علشان تقدر تتحرك و تروح و تيجي براحتك سواء رايح تستقر او لا، لان فصل الشتاء بيكون صعب جدا و خاصة على المهاجرين الجدد.

7- حتى في الصيف خد معاك بعض الملابس الخريفية علشان ساعات كتير الجو بيقلب

8- دور على مكان معقول للأكل الحلال اول ما تروح علشان تأكل فيه و انت متطمن

9- جمع الفلايرز و المجلات الاعلانية (سكن ، سيارات )من الصناديق زي بتاعة الجرايد اليومية او من محطات Subway عشان فيها اعلانات عن كل حاجة و تقدر تعرف الدنيا ماشية ازاي.

10- اشرب حاجة اسمها French Vanila من محل Tim horton محل لبيع القهوة و هو الاشهر في تورنتو و موجود في كل حته.

لو افتكرت حاجة تانية ان شاء الله حكتبلكم.

و السلام ختام

السلام عليكم و رحمه الله ,

تسلم ايديكي علي النصائح المفيده دي و ربنا يكرمكو و يسهلكو امور استقراركو العام القادم ان شاء الله.

بس كنت عايزه اعرف من حضرتك ايه لازمه المسكن القوي.

وشكرا

رابط هذا التعليق

قوليلنا يا كوين هى فترة سماح الفيزا علشان تعملى لاندنج قد ايه

[

وانا رديت ياsadany من يومها ومش عارفة ما وصلتش ليه

انا مش قافلة استقبال الرسائل

وعموما انا رديت تانى على الخاص

الفيزا صالحة لمدة عام من تاريخ الكشف الطبى..

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

شكرا يا arora، بالنسبة للأيلتس انا مطلبهوش مني و لا من زوجي كان waived.

ما معنى هذا iI can,t understand

مطلبوش منك الايلتس و حضرتك مقدمة فيدرال !!!!!! معلش دى اول مرة اسمع عنها ممكن بعد اذن حضرتك تقولى لنا ظروف هجرتك

تحياتى :lol:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

اعتذر ان كل كلمات لاندنج عندي مكتوبة لاندج بس علشان باحاول اكتب بسرعة و مش براجع.

اخي himmler، الchild benefit tax بتكون 250 دولار كندي للطفل الواحد و بتقدم عليها علطول اول ما توصل، احنا مقدمناش عليها علشان احنا مكناش حنقعد و خفنا يعتبروا ده تحايل ان احنا ناخد الفلوس و احنا مش متواجديين بكندا، انا معرفش الحقيقة ان كان ممكن الواحد يقدم عليها و ياخدها و هوه بره كندا و لا لأ.

بس في قصة خلتنا نخاف، في عائلة عملت لاندنج و بعدين سابت كندا و رجعت بعد كده علشان تعمل citizenship من غير ما تقعد الفترة اللازمة في كندا، طبعا للحصول على citizenship بيقابلوا محامي او موظف علشان يتحقق انهم قضوا الفترة المطلوبة بكندا، سألهم قالوا ايوه، قالهم هاتولي اوراق دخول ابنكم في المدرسة و شهاداته لان كان ليهم ابن في الدراسة طبعا ما عرفوش يجيبوا الورق ده و طبعا لم يقبل طلبهم للcitizenship. علشان كده مقدمناش على child benefit tax علشان نمشي جنب الحيط احسن.

اما يا اختي arora فترة السماح لعمل اللاندنج بتكون مكتوبة على الفيزا و هي ستة اشهر، اما بخصوص علاقة اللاندنج بالكشف الطبي، فاذا عدى على الكشف الطبي اكثر من عام قبل دخولك كندا لعمل اللاندج فبيطلبوا منك عمل كشف طبي جديد.

اخي sadany، انا كنت فاكرة اخد مسكن معي على الطائرة و لكن نسيت و لاننا كنا مسافرين على air france و كان في ترانزيت لوقت طويل و الرحلة طويلة و معايا اطفال، و الكراسي مش مريحة، و بتسافر تقريبا يوم كامل يعني مش بتنام كويس، فبيكون في صداع و الالام في الظهر ،ادي كل الحكاية، لو صحتك حلوة بلاش مسكن.

اختي nona، كل ملف هجرة و ليه حالة خاصة لان مش كل الملفات بتروح على شخص و احد فطبيعي ان كل حالة يحصل معاها شئ مختلف عن الحالات الأخرى، بس مش عارفة يعني ايه ظروف هجرتي؟؟

رابط هذا التعليق

hosiny مشاركة بتاريخ Oct 9 2008, 05:37 PM

خلاص انا هخش معاكي شركة في المحل و بالنص.....بلا هندسة بلا وجه دماغ

وبجد مواضيعك جميلة ولسه عندك كتير تحكيهولنا بردو

منور يا عم علاء....ايه رقم العضوية الجميل ده....انت ليك حد شغال في المرور ولا شاريه؟؟؟

حسنى باشا

والله واحشنى كتير .. اخبارك اية واخبار الشغل اية .. يارب تكون بخير

تصدق انا مذنوق هنا فى الليسن فى الامارات .. وقاعد ادور على واسطة علشان يقدمولى ميعاد الفاينل .. والاسوأ من كدة انهم بيقولو مفيش حد بياخدها من اول تراى وعلى الاقل هتعقد 6 ولا 8 شهور تدفع دم قلبك وفى الاخر مش هتاخدها غير بعد سنة على الاقل..

والحر هنا يزهق الواحد والله..

طبعا استاذة كوين بجد انا متابع الموضوع بتاعك جداا وبصراحة من اشد اشد المواضيع بعد عمونا الشامى طبعا واستاذنا التهامى يارب يرجع بالسلامة ...

اتمنى انك تستمرى فى حلاقتك الجميلة بس تطولى شوية وبلاش كروتة :roseop:

كل سنة وانتم طيبين

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

معلش يا عم علاء ...هتتعدل ان شاء الله....كلها اشهر لينا كلنا و نطفش ان شاء الله

يا اخت كوين.....فيين حكاياتك و مواقفك....انتي رحتي فين؟؟؟؟

مستنيين حلقة و الحجات الجميلة اللي بتحكيهالنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

سيد علاء من اشد المواضيع ايه بس، ده انا غلبانة.

الحقيقة انا كان عندي كلمتين حكيتهم و خلاص يا حسيني مش عندي قصص تاني خلاص، و لكن فرحانة انكم قرأتوا و يا رب اكون اضفت لمعلوماتكم اي شئ و لو بسيط.

كل لاندنج و انتم طيبيين

رابط هذا التعليق

لا لا لا يا كوين... احنا جمهورك ولازم نقف جنبك لغاية ما تبقى من كبار نجوم المنتدى

والله انا مستمتع بكلامك...ياريت تكلمى .. او تبدأى من الاو لخالص من التفاصيل المملة جدا جدا جدا..يعنى من بداية ما خطرت فكرة الهجرة فى دماغك لغاية تجهيز الورق وناوية تشتغلى اية ودراساتك وحياك قبل السفر وبعد السفر والنصايح المهمة والمواقف اللى انتى وقعتى فيها وكل حاجة بالتفصيل الممل.. فى الاخر هتلاقى نفسك محتاجة الف حلقة علشان تحكى ..

انا مستنى ... بالله عليكى تحكى من الاول خالص

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

من الاول خالص؟؟؟؟ انا ابني سنة اولى السنة دي، يعني شهادة يا ناس.

على العموم انا مش حزعل حضرتك و حاكتب القصة من طأطأ لسلامو عليكم ان شاء الله.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

اخي himmler ، انا لا اعرف شئ عن كيبك، و لكن اعتقد ان موضوع اعانة البطالة حيكون واحد في كل كندا، الاعانة بتكون في حدود 900 دولار للأسرة من اربعة افراد و المعلومات دي سماعية يعني معنديش تأكيد عليها، و الحصول على الاعانة مش بيكون سهل، لازم تقدم اوراق تثبت ان كل اموالك خلصت، و يبدأوا يطلبوا منك انك تاخد كورسات انجليزي و غيرها تؤهلك للحصول على عمل، يعني بيكون ليها اشتراطات.

اما بالنسبة لكام تاخده معاك ده موضوع نسبي اعتقد ممكن تحدده على ضوء المعلومات اللي قام الاخوه في المنتدى بالكتابة عنها، زي مصروف البيت الشهري، ايجارات البيوت، مواقع الاثاث المستعمل مثلا، و بكده تقدر تحط ميزانية تقديرية.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم،

انا اول مرة اقرأ موضوع دكتور تهامي امبارح، و اسجل اعجابي بموضوعه، و الحقيقة لو كنت قرأته قبل مكتب ما كنت كتبت، لكن الفترة ديه كنت في مصر ، و لما رجعت طبعا حاولت اقرا ما فاتني لكن موصلتش لحد موضوع دكتور تهامي.

أموت و اعرف مين اللي زقني، بس البركة في باشمهندس حسيني و الجنرال علاء و الاستاذ دركولا، اقعدوا يقولوا ممتاز يا مدام كوين، استمري استمري، و ادي النتيجة احراج ما بعده احراج، طب حد يبعت مشيز يحذرني.

المهم اللي حصل حصل

انا حضحك على نفسي و أقول ان انا بعبر عن وجهة النظر النسائية، و البنت زي الولد ماهيش كمالة عدد، و كمان انا اسلوبي يتميز بالكروته يعني للي مش عنده وقت يقرا كتير.

رابط هذا التعليق

فصة الهجرة:

منشأ الفكرة:

في اغسطس 2003 و اول ما جينا السعودية قرر زوجي البدء في مشوار الهجرة و انا في الحقيقة كنت معارضة لان الموضوع مكلف و مش مضمون المهم كلم زوجي محامي هجرة و اتفق معاه ، المحامي الله يسامحه قعد تقريبا سنه يحضر في الملف، جالنا الفايل نمبر في اغسطس 2004.

قدمنا فدرالي علشان احنا معندناش فكرة عن الفرنساوي.

الايلتس:

لم يطلب مننا لان زوجي حاصل على الماجستير من امريكا و انا تجارة انجليزي و كل مراحل دراستنا كانت باللغة الانجليزية.

الكشف الطبي الأول:

كان في نوفمبر 2006، عملناه في مصر في مستشفى الانجلو امريكن وكان سهل للغاية مخدش ساعة. و طلبوا مع الكشف الطبي اللاندنج فيز 980 دولار كندي.

المقابلة الشخصية:

تم اعفائنا من المقابلة الشخصية

انجاب الطفل الثاني:

هنا دخلنا في الغلاسة، كان لازم نضيف بنتنا للملف و الموضوع ده كان سبب في التأخير اللي ادى الي عمل كل الفيش التشبيه لكل من مصر السعودية و امريكا تاني علشان عدى اكثر من سنة عليهم و كمان طلبوا كشف طبي جديد علشان الاول سيكون منتهي الصلاحية قبل دخولنا كندا لاول مرة. و الكشف الطبي التاني ده قصة لوحده عشان كده حنكمل بكرة.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...