اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

مرحب بولد العم

Родился Привет дяде

يا دكتور قناوي اللي مكتوب ده معناه بالعربي:

اتولدت يا مرحب بالعم

إنت اتعلمت روسي فين يا دوك؟ :rolleyes:

مشكور

اتعلمت روسي فين ؟

في الاقصر بلدنا بلد سواح

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

دكتور قناوي --- ده كده أحنا سنصبح ملتقي روسي صرف ---- و بعدين مش عايزين نبوظ أعصاب أخوانا المهاجرين لحسن يغيروا علي الكتله الشرقيه

و انت عرف التكلفه هناك أكتر من كندا بكير --- خاندرة دولار -- اي حاجه بخاندرة دولار -- زي عندنا كده ما كل حاجه ب 2 و نص

</div>

تعجبني

بس اخواناالروس النصاحة فيهم زايدة حبتين ير الكنادوةالطيبين

وخد سيف

هات التسعة :rolleyes:

رابط هذا التعليق

والله يادكترة ليك وحشة....والعيادات المتنقلة دى ما بتجيش الغردقة.......امانة يا شيخ لوجيت ابجى رن على

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

والله يادكترة ليك وحشة....والعيادات المتنقلة دى ما بتجيش الغردقة.......امانة يا شيخ لوجيت ابجى رن على

تامرني يا دكتور

ده انا اسحب بالعربية مخصوص علشانك بس حضر الزباين (المرضي يعني)

رابط هذا التعليق

الف شكر يابشمهندس علي رد حضرتك

بس ممكن حضرتك تتكرم و تقولي الخطوات بعد كدة

يعني هاخد الجواب اروح علي الامن العام في الرياض اقولهم عايز صحيفة سوابق و لا اسمه ايه عندهم؟

و بيخلص في وقت اد اية ؟

شكرا جزيلا

اول مرة محدش يعبرني bsh:)

هاعمل رخم و اكتب السؤال تاني

انا عارف ان موضوع الفيش و التشبية بتاع السعودية قتل بحثا

بس في حاجة

لما روحت السفارة المصرية علشان اجيب جواب لمصلحة الامن العام زي الدكتورة صفاء قالو ميعرفوش عنة حاجة

و قالو مفيش حاجة اسمها فيش و تشبية في السعودية

ياريت تفيدوني بخبراتكم

ملحوظة : طلب الفيش لسة ماجاش من السفارة بس انا نازل مصر نزول نهائي في فبراير انشاللة و مقدم من مكتب القاهرة

شكرا جزيلا

توكل على الله وروح على السفارة الكندية ومعاك صورة جواب او ايميل طلب ارسال الاوراق اللي فيه الفايل نامير وروح اعمل لهم قتيل على الباب ..هايهولك في الاخر

احد اصدقائي بيقوللي انهم حلوا المشكلة وبيدوا الناس خلاص الجواب دلوقتي

رابط هذا التعليق

الف شكر يابشمهندس علي رد حضرتك

بس ممكن حضرتك تتكرم و تقولي الخطوات بعد كدة

يعني هاخد الجواب اروح علي الامن العام في الرياض اقولهم عايز صحيفة سوابق و لا اسمه ايه عندهم؟

و بيخلص في وقت اد اية ؟

شكرا جزيلا

اول مرة محدش يعبرني :knight:

هاعمل رخم و اكتب السؤال تاني

انا عارف ان موضوع الفيش و التشبية بتاع السعودية قتل بحثا

بس في حاجة

لما روحت السفارة المصرية علشان اجيب جواب لمصلحة الامن العام زي الدكتورة صفاء قالو ميعرفوش عنة حاجة

و قالو مفيش حاجة اسمها فيش و تشبية في السعودية

ياريت تفيدوني بخبراتكم

ملحوظة : طلب الفيش لسة ماجاش من السفارة بس انا نازل مصر نزول نهائي في فبراير انشاللة و مقدم من مكتب القاهرة

شكرا جزيلا

توكل على الله وروح على السفارة الكندية ومعاك صورة جواب او ايميل طلب ارسال الاوراق اللي فيه الفايل نامير وروح اعمل لهم قتيل على الباب ..هايهولك في الاخر

احد اصدقائي بيقوللي انهم حلوا المشكلة وبيدوا الناس خلاص الجواب دلوقتي

بعد إذن د/ قناوى أنا ممكن أرد بما إنى مقيمة بالرياض

إذا حضرتك مقدم عن طريق محامى ممكن تبعت له شرح بظروف سفرك و هو ممكن يسرع فى طلب الجواب من الفيزا أوفيس اللى إنت مقدم عن طريقه إذا من غير محامى مالك إلا العمل بنصيحة م/ زناتى عليك و على السفارة إشرح لهم الموضوع وإسألهم مين ممكن تراسل مين عشان يبعت الجواب قبل مغادرة السعودية لإن الفيش و التشبية سهل جدا أو إذا ممكن تراسل مكتب القاهرة

بعد حصولك على الجواب تملى البيانات المطلوبة فية بالعربى و تروح وزارة الخارجية أول ما تدخل من البوابة على اليمين فى مكتب أطلب منه تصديق على الجواب و حتدفع 30 ريال مش حيسألك عن أى شيئ بعد التصديق تروح مكتب جنايات الرياض ودة جنب منتزة سلام ودة معروف أعتقد بالديرة بتعمل الفيش و التشبية وتستلمه بعد إسبوع أو 5 أيام

من غير الجواب مش حيوافقوا يعملوه و ما تحاولش معاهم و تضيع وقتك و يوم ما تعمل الفيش روح الصبح بدرى الساعة 8 لإن بيكون زحام وممكن يقول الأجانب تيجى بكرة الصباح لو الساعة وصلت 9 و نص أو 10 يارب أكون أفدتك والله يوفقك

((رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا)) [الكهف:10].

رابط هذا التعليق

الأخوة الأفاضل عندى سؤال من فضلكم:

بالنسبة لأسماء الأابناء فى جواز السفر مكتوبة من خمسة أسماء واء كانت باللغة العربية أو الأنجليزية و أنا على حد معلوماتى أن أسم العائلة بيكون الأسم الرابع

أفيدونى من فضلكم أكتب الأسماء أزاى؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

انا اسمى الرباعى 6 أسماء (اسامى مركبة) و كتبته زى الباسبور لأن هو ده ال id بتاعك بالنسبة لهم فلازم يبقى زى الباسبور.

لو المكان مش مكفى اكتب الاسامى فى ورقة خارجية مكتوب عليها رقم الفورم و اسمه و رقم و اسم السؤال

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

انا اسمى الرباعى 6 أسماء (اسامى مركبة) و كتبته زى الباسبور لأن هو ده ال id بتاعك بالنسبة لهم فلازم يبقى زى الباسبور.

لو المكان مش مكفى اكتب الاسامى فى ورقة خارجية مكتوب عليها رقم الفورم و اسمه و رقم و اسم السؤال

شكرا على الرد السريع ولكن احب أقول لسعادتك ان الموضوع مختلف معايا : انا عندى الأسماء غير مركبة فلو كتبت اسم العائلة اللى هو الأسم الرابع طيب ماذا عن الأسم الخامس ؟ وفين يتكتب؟ علما أعتقد مافيش مشكلة فى الفراغ لكتابة الأسم

شكرا

رابط هذا التعليق

بالنسبة لأسماء الأابناء فى جواز السفر مكتوبة من خمسة أسماء واء كانت باللغة العربية أو الأنجليزية و أنا على حد معلوماتى أن أسم العائلة بيكون الأسم الرابع

اكتب اسم العائلة الخامس بكل بساطة

والجيفن نيمز الاربع اسماء الاولي

بسيطه جدا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم....... هذا اول استفسار لي

انا مهندس مدني و اعمل Projects Planner and Controls Engineer و سؤالي هو هل ممكن التقديم تحت NOC 0711 او هل هناك اي حد بيعمل في نفس المجال و قدم تحت Construction Manager و تم قبوله ؟؟؟

ارجو الافادة

Ibrahim Rashed

Projects Planning and Controls Engineer

رابط هذا التعليق

بسيطه جدا

يا جماعة الفيرست نيم هو الاسم الاول للشحص

الفاميلى نيم هو اسم العائلة اللى كان بيتكتب فى شهادة الميلاد القديمة خانه الجد او لقب العائلة او يمكن اعتباره اخر اسم فى اسمك فى شهادة الميلاد او جواز السفر

الجيفن نيم بالنسبة للاجانب هو زى اسم الدلع عندنا او لو واحد اسمه مثلا احمد لكن هو معروف باسم اشرف مثلا واسمه الاصلى غير معروف غير بالاوراق الرسمية

فهنا اشرف ده هو الجفن نيم

والعادى اننا بنسبها فاضية فى الابليكيشن طالما انت شخص له اسم واحد تنادى به

وده اللى عملته بالابلكيشن بتاعتى والاولاد

لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل دي المعلومات اللي قدرت احصل عليها من الموقع عن الفيش والتشبية لدولة المملكة العربية السعودية واتمنى تفديك

How to obtain a police certificateSaudi Arabia

Do I need to provide a police certificate when applying for permanent residence?

Yes. However, certificates are available only to current legal residents.

If you need a police certificate, your immigration processing office will give you a request letter. If you have any questions about this, please contact your immigration processing office.

If your application is being processed at the Canadian High Commission in London, you are not required to obtain a police certificate until the London visa office sends you a police certificate request letter with instructions on how to apply.

If you are applying at the Canadian Embassy in Abu Dhabi, UAE, you should submit the police certificate with your application. You can contact the visa office at fax: (971 2) 694-0396 or e-mail: abu-dhabi-im-enquiry@international.gc.ca Please include your immigration file number if you have one.

For applications being processed at any other office, e-mail: riyadh.visa@international.gc.ca or fax: 966-1-488-9657. Please include the file number, the office where you applied and your mailing address.

The police certificate request letter will be sent to you by mail. You must present this letter, along with valid identification and proof of legal residency in Saudi Arabia to the Ministry of Foreign Affairs. If they approve you, you must then apply for the police certificate in person at the relevant police headquarters

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

بسيطه جدا

يا جماعة الفيرست نيم هو الاسم الاول للشحص

الفاميلى نيم هو اسم العائلة اللى كان بيتكتب فى شهادة الميلاد القديمة خانه الجد او لقب العائلة او يمكن اعتباره اخر اسم فى اسمك فى شهادة الميلاد او جواز السفر

الجيفن نيم بالنسبة للاجانب هو زى اسم الدلع عندنا او لو واحد اسمه مثلا احمد لكن هو معروف باسم اشرف مثلا واسمه الاصلى غير معروف غير بالاوراق الرسمية

فهنا اشرف ده هو الجفن نيم

والعادى اننا بنسبها فاضية فى الابليكيشن طالما انت شخص له اسم واحد تنادى به

وده اللى عملته بالابلكيشن بتاعتى والاولاد

لا يا فندم معلوماتي هي الاكثر دقة مع تفهمي للوضع الانجليزي تماما

مثلا جورج برنارد شو

الجيفن نيمز هي جورج برنارد

الفاميلي نيم

هو شو

رابط هذا التعليق

أصدقائنا المقيمين فى كندا وخصوصا تورونتو

عاوز اعرف مواعيد نهاية العام الترم الثانى بالنسبة للصف التاسع والسابع

وأخر ميعاد يمكن للولاد يتسجلوا فى المدارس فى كندا ( هل ممكن قبل الأمتحانات بأسبوعين او ثلاثة)

رابط هذا التعليق

مثال لاسم في الباسبور

احمد محمد ابراهيم ابو بكر عطا الله

تبقي الجيفن نيمز هي

احمد محمد ابراهيم ابو بكر

والفاميلي نيم هو عطا الله

هما طالبين الاسماء تكون زي الباسبور الضبط وشكرا واعتذر عن الفجاجة في الرد السابق

رابط هذا التعليق

اخواني انا كان عندي سؤال هام

هل كسر الاقامة في امريكا له تاثير علي التقديم للهجرة في كندا مع العلم انه لم يكن هناك امر ترحيل عند مغادرة امريكا

اصل انا كنت عايش في امريكا لمدة تقارب ال 3 سنين و قلقان لاحسن ده يكون سبب رفض لطلب الهجرة بتاعي :rolleyes:

ارجو الافادة و شكرا"

Ibrahim Rashed

Projects Planning and Controls Engineer

رابط هذا التعليق

اخي الفاضل دي المعلومات اللي قدرت احصل عليها من الموقع عن الفيش والتشبية لدولة المملكة العربية السعودية واتمنى تفديك

How to obtain a police certificateSaudi Arabia

Do I need to provide a police certificate when applying for permanent residence?

Yes. However, certificates are available only to current legal residents.

If you need a police certificate, your immigration processing office will give you a request letter. If you have any questions about this, please contact your immigration processing office.

If your application is being processed at the Canadian High Commission in London, you are not required to obtain a police certificate until the London visa office sends you a police certificate request letter with instructions on how to apply.

If you are applying at the Canadian Embassy in Abu Dhabi, UAE, you should submit the police certificate with your application. You can contact the visa office at fax: (971 2) 694-0396 or e-mail: abu-dhabi-im-enquiry@international.gc.ca Please include your immigration file number if you have one.

For applications being processed at any other office, e-mail: riyadh.visa@international.gc.ca or fax: 966-1-488-9657. Please include the file number, the office where you applied and your mailing address.

The police certificate request letter will be sent to you by mail. You must present this letter, along with valid identification and proof of legal residency in Saudi Arabia to the Ministry of Foreign Affairs. If they approve you, you must then apply for the police certificate in person at the relevant police headquarters

http://www.cic.gc.ca/english/information/s...audi-arabia.asp

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...