اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

17السلام عليكم اخى الكريم انا مش فاهم حضرتك تقصد أيه ياريت تفهمنى وجزاك الله خيرا

أقصد إن كل نوع من الفيزا ليه شروطه، عشان تقدر تدرس لازم تقدم على تصريح للدراسة study permit، وعشان تعمل لازم تقدم على work permit، و لو عاوز إقامة دائمة لازم تقدم على هجرة immigration.

كل تصريح من دول ليه شروط لازم تحققها عشان الطلب بتاعك يقبل، الشروط دى مالهاش علاقة بكونك معاك فيزا زيارة أو لأ.

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أعزائى الاخوة الافاضل بالمنتدى

فى الحقيقة انا محتاج رأيكم وخبراتكم فى عدة اسئلة لا اعرف اجاباتها ولكن البركة فيكم

اولا انا ناوى على كيبك ومعلش استحملونى فى كثرة الاسئلة.

1- انا عمرى 40 سنة مدير لادارة الكمبيوتر بأحدى الشركات منذ سنتين وثلاثة اشهر وكنت قبل ذلك سوبر فايزر لقسم البرمجة لمدة سنتين وقبلها كنت مبرمج لمدة 8 سنوات و انا معى بكالوريوس ادارة اعمال سنة 1990 فكيف تحسب درجات الخبرة بالنسبة لى وهل تعتبر الاعمال التى قمت بها لها علاقة بشهادتى؟

2-مستوايا فى الفرنسى مستوى ثانوية عامة وناويت ادخل كورسات مكثفة فى المركز الثقافى الفرنسى هل ابعت واكتب المستوى الى انا سوف اصل لية ولا استنى لما اخل الكورسات وبعدين ابعت الابليكيشن وفى حالة ارسالى للابليكيشن مع بداية الكورسات التى سنفرض انها من البداية فما هو المستوى الى اكتبة ؟

3- لى ابنة واحدة عمرها 9 سنوات فى رابعة ابتدائى مدرسة فرنسى هل دة لية تأثير فى الدرجات؟

4- اللغة الانجليزية بالنسبة لى انترميديت هل لازملها امتحان ولا المقابلة كفاية؟

5- زوجتى عندها 36 سنة وهى خريجة كلية البنات قسم تعليم اساسى رياضيات ولكنها قدمت استقالة منذ 3 سنوات فما تأثير ذلك على الدرجات؟

6- هل المقابلة ممكن ان تكون فى سوريا وعلى اى اساس تحدد؟

7- سمعت ان هناك مكاتب ترجمة بها اشخاص يقومو بعمل محامى الهجرة ويكون متابعا معك فى الاجراءات فهل هناك اشخاص يمكن ان تدلونى عليهم على ان يكونو مضمونين ؟

اشكركم مقدا واتمنى انى مكنش زهقتكم من كتر الاسئلة لكن انا محتاج لخبراتكم

وربنا يوفقكم جميعا

رابط هذا التعليق

الفاضل freeluck ... مبدئيا خذ الملف ده فيه جميع الإجراءات التي تتم مع المتقدمين للهجرة فيدرال ... مهم جدا تقرأه وترجع له لو عندك شك في نقطه متعلقة بالهجرة

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

إجابة أسئلة حضرتك

انا حاصل على دبوم كلية (سنتين) بعد الثانوية العامة وبعدين حصلت على بكالوريس (4 سنوات)

يعني سنوات الدراسة (18) سنة عشان كدة اخترت سنوات الدراسة اكتر من 15 سنة

هل حسابي صح ولا خطأ ؟

تحصل وفق هذا الوصف على 20 نقطه بسبب حصولك على درجة البكالوريوس... لأن الدبلوما التي تمنحك 22 نقطة هي دبلومة الثلاث سنوات ... أو أن تكون حاصلا على شهادتين بكالوريوس ... عدد سنوات الدراسة ليس هو المعيار الأساسي - وإن كان ضروري - لتقييم نقاطك وإنما الشهادة

الحاجة التانية

ليه الحصول في اللغة الفرنسية على 5 نقاط صعبة ؟

يعني لو درست 6 اشهر هتكون الكتابة عندي جيدة (نقطتين)

والكتابة جيدة (نقطتين)

والتحدث بسيطة (نص درجة)

والاستماع بسيطة (نص درجة)

يعني 5 نقاط

الموضوع بيختلف من شخص لآخر وما اقدرش أفيدك في الموضوع لإني مابعرفش ولا كلمه فرنساوي... لكن عموما الحصول على نقاط من اللغة الأولى أسهل من اللغة الثانية ... يعني لو رفعت مستواك في إحدى مهارات الانجليزي (اللغة الأولى) من متوسط لمرتفع تحصل على نقطتين إضافيتين ... لكن لكي تحصل على النقطتين من الفرنساوي لابد أن ترفع مستواك من الصفر الى متوسط وده مش شئ سهل حسب كلام اللي جربه ... لو عاوز نصيحتي ركز في لغة واحده وارفع مستواك فيها وهتستغنى عن الثانية

المشكلة في الفيدرال انهم عايزين مبلغ كبير بينما في كيبك المبلغ مقبول

معاك في النقطة دي ... بس خلي بالك في كيبيك هتحتاج لغة فرنسية قوية وليس متوسطة

ايه الفرق بين كيبك والفيدرال بالنسبة للجنسية الكندية

هل هناك فرق ؟

ليس هناك اي فرق ... الفرق الوحيد إذا كنت مهاجر عن طريق كيبك هو أنه يسمح لك بالإقامة في مقاطعة كيبك ولكن يمكنك ايضا أن تعيش في أي مكان آخر من كندا ... والعكس ليس صحيح

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ايه الفرق بين كيبك والفيدرال بالنسبة للجنسية الكندية

هل هناك فرق ؟

ليس هناك اي فرق ... الفرق الوحيد إذا كنت مهاجر عن طريق كيبك هو أنه يسمح لك بالإقامة في مقاطعة كيبك ولكن يمكنك ايضا أن تعيش في أي مكان آخر من كندا ... والعكس ليس صحيح

معلش يابو حميد... إحنا مديرين زي بعض ، والمفروض مش هنعُض في بعض...

بس تسمحلي أسألك : جبت الفتوى دي منين؟! :blink:

بقى إحنا - الدكاترة التهامي - نروح نعيش في كيبيك ، وحد يقوللي لأ؟! نرضى بالهم والهم مش راضي بينا؟! :blink:

دانا كنت أولّع في البي آر ، ع السِن نمبر ، ع الدرايفنج لايسنس ، ع الهيلث إنشورانس ، ع الباسبور المصري!

يا ابني قالها الشاعر من زمان:

بــــلاد الكِـند أوطــاني *** وكـل الغـرب إخـواني

أنا في أرضي الأم كندا *** إن كـيبيكٌ وفــيدرالي

تيجي إينتا تقول عليّا أاانا... ما ينفعش أعيش في كيبيك؟! آهو ده اللي كان ناقص! wst::

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

متشكرين على التصحيح يا كبير ... معليش بقى ده اللي فهمته من موقع الهجره الكندي ... والعتب على النظر... شوف سعادتك كاتبين ايه

Please note: the Federal Skilled Worker Program is for people coming to any part of Canada except Quebec. The province of Quebec is responsible for selecting its own skilled workers.If you plan on living in Quebec, see Quebec-selected skilled workers for more information.

يمكن قصدهم لو عايز تدخل كندا تبع كيبيك وتشتغل هناك وتاخذ الامتيازات الفشنك بتاعتهم ولو انفصلوا تبقى مواطن كيبيكاوي مش كندي

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

خبر حلو يا ولاد... الزناتي إبن المنتدى زمانه عمل لاندنج من ساعة في تورونتو الحبيبة :wub:

عملوها الولاد... يا ريتني كنت معاهم wst::

ربنا يستر عليك يا زناتي ، وما تفضحناش هناك ، بعد كل اللي كتبناه في المنتدى (وما قريتهوش سعادتك!) :blink:

على الله نسمع أخبارك وانطباعاتك الأولى عن قريب في توبيك جديد (إبن المعلّم الزناتي في كندا يا مينز) :D

حمد الله ع السلامة يا جميل :blink:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

ألف حمد لله على السلامة للقائد الكبير الزناتى و منور ترونتو يا زناتى و كندا كلها

أرجوك يا استاذ تهامى لو عرفت حاجة تبلغنا و لو تقدر توصى على الزناتى do it

رابط هذا التعليق

يا جماعة انا جبت الاسكورات التالية

ريدنج 6

ليسننج 7

ريتنج 6

سبييكنج 7.5

كدة اعتقد ان انا ماجبتش 12 نقطة (10 نقطة فقط)

تفتكروا اقدم تاني ولا اقدم احتجاج على النتيجة, و لو عايز اعمل احتجاج ايه المطلوب اعمله بالضبط.

افيدوني لو سمحت لاني بجد انا اتظلمت في الرييدنج و الريتنج

وشكرا

احمد

رابط هذا التعليق

سؤال لو سمحتم

ممكن لو اجمع المبلغ المطلوب الي هوه 23 الف دولار طبعا باعجوبه هعمل كده

وبعدين اطلع شهاده من البنك بيهم وبعدها بكام يوم اسحبهم عشان اسدد ديوني

هل بيتتبعوا حسابي وبيعروفوا اني معييش المبلغ ده في الوقت الحالي ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟

بصوا بقى...

السؤال ده لو حد جاوب عليه ، هادّيله إنذار ... وأنا باقول آهوه! :lol:

أنا لسّه مجاوب عليه من 3 صفحات فاتوا...

للدرجة دي الناس مكسّلين يقروا؟!!! :closedeyes:

انا مش فاهم يعنى ايه حكم قراقوش ده

وبعدين انت سايب القهوه بتاعتك تنش ليه و جاى فى قهوه الجيران

وانا ماينوبنى الا ان كل يوم اركب تاكسى ب 50 دولار كندى علشان اروح اشوف القهوه بتاعتك فتحت والا لسه واتاريك قاعد فى القهوه دى ومش كده وبس بتمارس سلطات كنداويه قويه ومفتريه

وعلى فكره انا برضه موافق اللى يجاوب عليه يبقى يستاهل ياخد انذار :blush2:

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

ريدنج 6

ليسننج 7

ريتنج 6

سبييكنج 7.5

تفتكروا اقدم تاني ولا اقدم احتجاج على النتيجة, و لو عايز اعمل احتجاج ايه المطلوب اعمله بالضبط.

وشكرا

احمد

يا جماعة حد يرد عليا لو سمحتوا

انا فعلا مكتئب جدا, وحاسس فعلا اننا اتظلمت, مش ممكن 3 سكليز ناقصين نص درجة على الهاي

شكرا

احمد

رابط هذا التعليق

دكتور قناوي بعد اذن حضرتك عندي استفسار

بالنسبة لسنوات الخبرة

دلوقتي الامتياز سنة

وبعدين اشتغلت سنة في الصحة تكليف

وبعدين استقلت و قضيتها برايفت ومعايا شهادة باكتر من سنتين

يعني كدة اكتر من 4 سنين

بس الفكرة انها مش من مستشفى هي من شركة بترول لاني شغال فيها جي بي

هل رايك تمشي ولا نخليها مستشفى افضل

شكرا جزيلا وبالتوفيق للجميع

وان شاء الله نكسب انهاردة ونهني بعض

:closedeyes:

الصدق منجي

هما عارفين وفاهمين كل حاجة في مصر يا زعيم

اياك والكذب او الفهلوة

موفق ان شاء الله

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ريدنج 6

ليسننج 7

ريتنج 6

سبييكنج 7.5

وشكرا

احمد

انا فعلا مكتئب جدا, وحاسس فعلا اننا اتظلمت, مش ممكن 3 سكليز ناقصين نص درجة على الهاي

شكرا

احمد

بص ياابو حميد

الاول انت مؤهلك ايه سامحني نسيت بكالوريوس ولا ما جستير ده اولا

ثانيا مقدم قبل 28 فبراير 2008 ولا بعده لانها هتفرق في حساب نقط الاليتس

لو مقدم قبل 28 فبراير يبقي انت كده 12

لو مقدم بعد 28 فبراير يبقي انت 10

موفق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

موضوع التظلم والكلام ده اولا لا بيودي ولا بيجيب الا ما ندر

ثانيا بياخد لغاية 6 شهور انتظار لغاية ما يبان لك صاحب

لذلك الافضل التبسط واعادة الامتحان والتركيز اكثر

درجاتك حلوة وسهل تجيب 16 مش 12

رابط هذا التعليق

أولاً أحب اشكر كل الناس اللي في المنتدى الجميل دة وبالأخص دكتور تهامي لأنه بصراحة مجرد ما بعتله علخاص الرجل مكدبش خبر وكلمني علطول...

المهم ومن غير ما أطول عليكم...أنا مهندس خدمات بترول وبشتغل في شركة كبيرة أوي في المجال دة...

قررت اني عادم في الهجرة لكندا لأني بدور على بيئة نضيفة ومحترمة ابني يتربى فيها ويكبر ويتعلم تعليم كويس...

المهم اني أدمت في يونيو 2008 وجاتلي الفيزا في أغسطس 2009 مع العلم اني أنا اللي إتسببت في تأخير 3 شهور بسبب الايلتس وسفري المتكرر مع الشغل ... يعني المفروض كنت خلصت في أقل من سنة...

وأنا إن شاء الله مسافر لاندينغ وإحتمال كبير أوي وأن واي تريب في مارس اللي جي..

أول حاجة بدور عليها هي تذاكر الطيران...النهاردة الصبح كلمت توماس كوك تبعاً بعد ما بصيت على اكسبيديا وكمان السيت المفضل عند وهو kayak..

توماس كوك ادوني سعر تحفة 3850 على التذكرة روند تريب شهر...على الطيران التركي ترنسيت إسطنبول...

حد يا جماعة عنده خبرة في elturkish airlines؟؟؟

يا رت اللي عنده أي معلومات ميبخلش بيها عليها وبالذات موضوع الطيران دة خصوصاً إن السعر اللي بعده كان فؤ ال-5000 جنيه

ومرة تانية أنا بجد بشكر كل الناس اللي هنا كلكو ناس محترمين وأنا استفدت إستفادة رهيبة من المنتدى...

ولو حد شغال في مجال البترول..يا رت نتعرف...

سلام

الف الف مبروك اولا

ثانيا انا معنديش خبرة في التركي لكن مدام سعرهم كويس يبقي اتوكل علي الله اهو كله طيران ونفس الطيارة وان شاء الله تكون زي ما تكون

الفين جنيه فرق ممكن اقف بيهم في الطيارة من غير كرسي

عموما مدام elmedaysam سافرت عليالتركية ممكن تسالها مباشرة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

اولا انا عاوز اشكر كل الناس اللى هنا وكل واحد اعطى معلومة صادقة

انا قريت 205 صفحة كلهم واستفدت جدا جدا وربنا يكرم الجميع

انا حبيت ابدا اول مشاركة ليا بالشكر للاعضاء لما بذلوة من جهد واتنمى ان تقبلونى معكم

متشكر جدا واهلا بك مع اخوانك

رابط هذا التعليق

أعزائى الاخوة الافاضل بالمنتدى

فى الحقيقة انا محتاج رأيكم وخبراتكم فى عدة اسئلة لا اعرف اجاباتها ولكن البركة فيكم

اولا انا ناوى على كيبك ومعلش استحملونى فى كثرة الاسئلة.

1- انا عمرى 40 سنة مدير لادارة الكمبيوتر بأحدى الشركات منذ سنتين وثلاثة اشهر وكنت قبل ذلك سوبر فايزر لقسم البرمجة لمدة سنتين وقبلها كنت مبرمج لمدة 8 سنوات و انا معى بكالوريوس ادارة اعمال سنة 1990 فكيف تحسب درجات الخبرة بالنسبة لى وهل تعتبر الاعمال التى قمت بها لها علاقة بشهادتى؟

2-مستوايا فى الفرنسى مستوى ثانوية عامة وناويت ادخل كورسات مكثفة فى المركز الثقافى الفرنسى هل ابعت واكتب المستوى الى انا سوف اصل لية ولا استنى لما اخل الكورسات وبعدين ابعت الابليكيشن وفى حالة ارسالى للابليكيشن مع بداية الكورسات التى سنفرض انها من البداية فما هو المستوى الى اكتبة ؟

3- لى ابنة واحدة عمرها 9 سنوات فى رابعة ابتدائى مدرسة فرنسى هل دة لية تأثير فى الدرجات؟

4- اللغة الانجليزية بالنسبة لى انترميديت هل لازملها امتحان ولا المقابلة كفاية؟

5- زوجتى عندها 36 سنة وهى خريجة كلية البنات قسم تعليم اساسى رياضيات ولكنها قدمت استقالة منذ 3 سنوات فما تأثير ذلك على الدرجات؟

6- هل المقابلة ممكن ان تكون فى سوريا وعلى اى اساس تحدد؟

7- سمعت ان هناك مكاتب ترجمة بها اشخاص يقومو بعمل محامى الهجرة ويكون متابعا معك فى الاجراءات فهل هناك اشخاص يمكن ان تدلونى عليهم على ان يكونو مضمونين ؟

اشكركم مقدا واتمنى انى مكنش زهقتكم من كتر الاسئلة لكن انا محتاج لخبراتكم

وربنا يوفقكم جميعا

اخي الفاضل سابداك بسؤال وهو لماذا اخترت كيبك رغم ان حضرتك ممكن تقدم فيدرالي

اعتقد افضل لك وخصوصا ان سن حضرتك تجاوز 35 سنة

عموما اسئلة حضرتك يفيدك بها نصار افضل مني

موضوع المقابلة ليس له قواعد انت وحظك

رابط هذا التعليق

ريدنج 6

ليسننج 7

ريتنج 6

سبييكنج 7.5

وشكرا

احمد

شكرا

احمد

بص ياابو حميد

الاول انت مؤهلك ايه سامحني نسيت بكالوريوس ولا ما جستير ده اولا

ثانيا مقدم قبل 28 فبراير 2008 ولا بعده لانها هتفرق في حساب نقط الاليتس

لو مقدم قبل 28 فبراير يبقي انت كده 12

لو مقدم بعد 28 فبراير يبقي انت 10

موفق ان شاء الله

قناوي بيه

انا بكالوريوس ومقدم بعد 28 فبراير يعني محتاج 12 نقطة

انا كان سؤالي بخصوص الالتماس ومدى جدواه وخلال قد ايه اعرف النتيجة, وايه رايك عموما

وشكرا

احمد

رابط هذا التعليق

خبر حلو يا ولاد... الزناتي إبن المنتدى زمانه عمل لاندنج من ساعة في تورونتو الحبيبة :lol:

عملوها الولاد... يا ريتني كنت معاهم :lol:

ربنا يستر عليك يا زناتي ، وما تفضحناش هناك ، بعد كل اللي كتبناه في المنتدى (وما قريتهوش سعادتك!) :blush2:

على الله نسمع أخبارك وانطباعاتك الأولى عن قريب في توبيك جديد (إبن المعلّم الزناتي في كندا يا مينز) :roseop:

حمد الله ع السلامة يا جميل :closedeyes:

القائد العظيم محمد التهامي

بشرة خير

وزناتي رب اخ لم تلده امي

توقيع بهجت الااباصيري

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...