اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

دكتور/ قناوى ...........ارسل لكم التيحة من مصر المحروسة ........ انا تانى مرة اشارك بس اول مرة كانت تائه على رأى الباشمهندسة somaya فى توبك د/ هشام و ارشدتنى على هذا التوبيك ,بس على فكرة هى منتظرة العمولة( الحمدلله )من سيادتكم ..مش منى.... اى بيع فى اول محطة.... :D عموما الف شكر لها على اهتمامهاو الرد السريع

و اليوم انا عندى كام سؤال يمكن يكونوا قريبين بعض الشىء من اسألت ا/elmadysm

1- انا سلمت السفارة الباسبورات من حوالى 12 يوم سؤالى كم من الوقت باقى على ردهم لية مع الفيزا؟

2- بأذن الله جاءت الفيزا خلال هذا الشهر............ اسافر فورا الى كيبك ولا انتظر لبعد انتهاء فصل الشتاء مع العلم ان ابنى فى سنة رابعة 9 سنوات و الاخر 3 سنوات ؟

3- اناليس لى اقارب فى كندا و لا اصدقاء ابحث عن مكان اسكن فيه ؟ هل احجز اسبوعين فى فندق او شقق فندقية من على النت ثم خلال الاسبوعين ابحث عن سكن دائما بأذن الله ؟

سولى :lol:

Solly

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

سؤال علي السريع

هل عند السفر للهجرة في أول مرة ( لاندنج ) لابد أن يكو الباسبور صالح لمدة 6 شهور أو أكثر ؟

أنا أن شاء اللة مسافر كمان عشرة أيام و لاحظت ان الباسبور سوف ينتهي بعد أربعة شهور و سمعت من صديقي أن لآبد أن يكون صالح أكثر من 6 شهور .

ألرجاء الأفادة ولكم جزيل الشكر

الغير مستطاع عند الناس مستطاع عند الله

رابط هذا التعليق

=5]السلام عليكم يا جماعة الخير

فيه نظام اتصالات خطير و رائع يا رب تكونوا مش عارفينه عشان ارد و لو تفتوفة أو سنتوفة من جميل هذا المنتدى الرائع .

تعرفوا نظام poivy ??? بتدخلوا ع موقع www.poivy.comوبعدين بتحملوا نظام poivy شكرا جزيلا يافرح وواضح انك انسانة خدومة وحبوبة ويارب كل امانيكي واحلامك تصبح حقيقة انت واعضاء وزوار هذا المنتدي والذي يتسم كل اعضاءه بالتعاون والشهامة وتسود المحبة بينهم علي الرغم من عدم معرفتهم بعضهم بعض شخصيا

ألف شكر يا منال ع الكلام الحلو ده و ربنا معاكى ان شاء الله و يكملك مشوار الهجرة على خير يا رب

رابط هذا التعليق

عاوز اشكركم على المجهود الرائع فى باب كندا و انا متابع من زمان لاغلب المواضيع

انا عندى استفسار و متأكد انى هلاقى الرد عندكم

انا كنت عاوز اعمل لاندينج و ارجع مصر و بعدين ارجع كندا تانى فى الصيف القادم للاستقرار

فهل ممكن اسافر لمدة عشر ايام لعمل اللندينج و كارت البى ار و اخلى حد من اصحابى اللى عايشيين فى كندا يستلم كارت البى ار بتاعى بعد ما ارجع مصر ولا لازم افضل موجود فى كندا لاستلام البى ار بنفسى؟

اه ممكن طبعا وان كنت لا افضل

لان لو لا قدر الله الكارت كان فيه مشكلة زي الصورة او الاسم هاتبقي مشكلة ولازم تحلها بنفسك

ساعتها الرجوع لكندا هايحتاج تاشيرة رجوع تانية وفيلم

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

سؤال علي السريع

هل عند السفر للهجرة في أول مرة ( لاندنج ) لابد أن يكو الباسبور صالح لمدة 6 شهور أو أكثر ؟

أنا أن شاء اللة مسافر كمان عشرة أيام و لاحظت ان الباسبور سوف ينتهي بعد أربعة شهور و سمعت من صديقي أن لآبد أن يكون صالح أكثر من 6 شهور .

ألرجاء الأفادة ولكم جزيل الشكر

ما اظنش بس ابعت اسال السفارة احسن

ولو اني اعتقد ان النظام دة ماشي في امريكا قبل التاشيرة

اما الباسبور ممكن تجدده هناك في السفارة

بس اتاكد احسن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته :sad:

ألف شكر يا عمدة جناوى على دعمك المتواصل :roseop:

وربنا ييسرلك الأمور :lol:

صنائــــع المعروف تــقى مصارع السوء

فاحذر من الدنيا فإنها تغر و تضر و تمر

يارب أنجح وكل إللى زيى فى الأيلتس يارب! أمين

رابط هذا التعليق

مرحبا

انا حابة آخد رأيكم ونصايحكم بموضوع كتيرررررررر شاغلني

وهو انو نحنا مقدمين هجرة لكندا ..كل الاوراق تمام وعقد العمل الكندى متوفر يعني احتمال الفيزا تظهر بعد سنة ..ويمكن اكتر .. الله اعلم

لحد الان مافي مشكلة

فين المشكلة؟

المشكلة بقى انو عندي ولدين الكبير بعد 3 سنين حيدخل الجامعة .. يعني الآن هو في اول ثانوي

والتاني اصغر من الكبير بسنة يعني الان بثالث اعدادي

ودراستهم بمدارس عادية يعني الانجليزي ضعيف عندهم

وانا حابة انهم يدرسو الجامعة بكندا

ياترى هل ممكن يدخلو الجامعة عادي بكندا ولا مش حيقبلوهم عشان اللغة ولا حيأخروهم على بين مايتمكنو من اللغة وبعدين يقبلوهم

ولا شو ياترى

وهل حيقدروا يدخلو الجامعات العادية ولا حأضطر أدخلهم جامعات خاصة

وكم حتكلف الجامعات هناك

بشو بتنصحوني ياترى

رابط هذا التعليق

مرحبا

انا حابة آخد رأيكم ونصايحكم بموضوع كتيرررررررر شاغلني

وهو انو نحنا مقدمين هجرة لكندا ..كل الاوراق تمام وعقد العمل الكندى متوفر يعني احتمال الفيزا تظهر بعد سنة ..ويمكن اكتر .. الله اعلم

لحد الان مافي مشكلة

فين المشكلة؟

المشكلة بقى انو عندي ولدين الكبير بعد 3 سنين حيدخل الجامعة .. يعني الآن هو في اول ثانوي

والتاني اصغر من الكبير بسنة يعني الان بثالث اعدادي

ودراستهم بمدارس عادية يعني الانجليزي ضعيف عندهم

وانا حابة انهم يدرسو الجامعة بكندا

ياترى هل ممكن يدخلو الجامعة عادي بكندا ولا مش حيقبلوهم عشان اللغة ولا حيأخروهم على بين مايتمكنو من اللغة وبعدين يقبلوهم

ولا شو ياترى

وهل حيقدروا يدخلو الجامعات العادية ولا حأضطر أدخلهم جامعات خاصة

وكم حتكلف الجامعات هناك

بشو بتنصحوني ياترى

اللي اعرفة انهم بيعملوا ليهم تقييم على كل حاجة موش الانجليزي بس

وعلى اساسها بيحددوا دة يخش سنة كام هناك

ممكن يكون 3 ثانوي ينزلوها اولي او تانية

وممكن يحسوا انه مستواه كويس فيفضل في نفس السنة

واللغة هنام هاتتحل بسرعة

في كورسات انجليزي مجانيه للمهاجرين الجدد لجميع الاعمار هاتساعدهم كتير

وانتي بردة قبل ماتسافري اديلهم كورسات خلال السنة علشان مستواهم يتحسن وماتضيعيش وقت

لمزيد من المعلومات اسالي في التوبيكس بتاعة اخوانا اللي سافروا وعايشين هناك حاليا

اما الرسوم الجامعه موش ثابته طبعا

حسب الكورس والبرنامج والجامعه نفسها

رابط هذا التعليق

اللي اعرفة انهم بيعملوا ليهم تقييم على كل حاجة موش الانجليزي بس

وعلى اساسها بيحددوا دة يخش سنة كام هناك

ممكن يكون 3 ثانوي ينزلوها اولي او تانية

وممكن يحسوا انه مستواه كويس فيفضل في نفس السنة

واللغة هنام هاتتحل بسرعة

في كورسات انجليزي مجانيه للمهاجرين الجدد لجميع الاعمار هاتساعدهم كتير

وانتي بردة قبل ماتسافري اديلهم كورسات خلال السنة علشان مستواهم يتحسن وماتضيعيش وقت

لمزيد من المعلومات اسالي في التوبيكس بتاعة اخوانا اللي سافروا وعايشين هناك حاليا

اما الرسوم الجامعه موش ثابته طبعا

حسب الكورس والبرنامج والجامعه نفسها

اشكرك اخي زناتي على هالافادة

دايما بلاقي عندك تعاون مع كل تساؤل بينطرح

انا اول مرة اعرف موضوع التقييم الشامل .. ربنا يستر

واكيد انا رح ابدا معاهم من الآن بالكورسات عشان اكسب وقت

شكرا جزيلا لتعاونك وربنا يجزيك كل خير

رابط هذا التعليق

الف شكر يا دكتور قناوى

شوية اسئله على السريع لو تسمح

1-لو جاءت الفيزا خلال اكتوبر اسافر دلوقتى ولا انتظر لبعد انتهاء فصل الشتاء مع العلم ان بنتى فى سنة اولى 7 سنين ؟

2-هل اشترى دولار امريكى ولا دولار كندى من هنا و منين افضل سعر؟

3-عرفت اننى لا يمكنى العمل الا بعد الsin كارت .هل دا بينطبق على العمل الرسمى فقط دون الكاجوال ولا كله؟

4-هل المناسب ابحث عن حجرتين لاسرة من 4 افراد(زوجين وطفلين 7 و 3 سنوات)و لا ممكن حجرة علشان ارخص شوية على الاقل فى الاول ؟

خايفة جدا من التجربة لان معنديش اقارب فى كندا و لا اصدقاء لذلك ابحث عن مكان يكون هادى ورخيص ويعدى بينا ال3 سنين على خير يادوب الولاد يتعلمو و احنا نعيش مفيش تفكير اطلاقا فى تحويش فلوس كل طموحنا نسيب لاولادنا البنت و الولد مستقبل تعليمى كويس و هما يكملو نفسهم زى ما اتربينا

5-تفتكر ماهى المقاطعة او المدينة التى تحقق هذه المعادله؟

و الف شكر مقدما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا ممكن لو تسمحوا لو حد بيذاكر فرنساوي علشان المقابلة او حد خلصها علي خير يقولي المفروض الواحد يذاكر ايه واذاي وهيتسأل في اية بالظبط انا عارفة ان ده كلام يطول شرحه بس اعذروني لاني بذاكر لوحدي بدون مدرس والفرنساوي دة بحوره عميقة يعني مش منهج كتاب واللا اتنين الواحد يلخصهم ويصمهم وخلاص لاء دي لغة وعايزة معايشة وممارسة وهو دة اللي انا عايزة اعرفه المفروض اعايش اية بالظبط اسفة علي الاطالة وارجو ان تعذروني لاني غرقانة ومخي خلاص ساح من الفرنساوي :wub:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا ممكن لو تسمحوا لو حد بيذاكر فرنساوي علشان المقابلة او حد خلصها علي خير يقولي المفروض الواحد يذاكر ايه واذاي وهيتسأل في اية بالظبط انا عارفة ان ده كلام يطول شرحه بس اعذروني لاني بذاكر لوحدي بدون مدرس والفرنساوي دة بحوره عميقة يعني مش منهج كتاب واللا اتنين الواحد يلخصهم ويصمهم وخلاص لاء دي لغة وعايزة معايشة وممارسة وهو دة اللي انا عايزة اعرفه المفروض اعايش اية بالظبط اسفة علي الاطالة وارجو ان تعذروني لاني غرقانة ومخي خلاص ساح من الفرنساوي :wub:

بعد اذن الدكتور قناوي

ناخذ الزبونة ده للاستاذ نصار في توبيك اخوانا الخونة الكيبكويين.....وش اخونا وحبيبنا الرجل الاخضر ابو قلب ابيض......

استاذ نصار ....حضرتك فين.....يلا زبونة جديدة .....

اخت منال....الاخوة الكيبكيون هم ادري الناس بالفرنساوي....وعندهم خبرة اكتر من اللي مقدم فيدرالي

ممكن حضرتك تضعي نفس السؤال ده عندهم والف مين يدلك تبدأي منين...السيد منير....الاستاذ نصار...الدكتور حسام....وغيرهم كتير

وربنا يوفقك للخير ان شاء الله

تم تعديل بواسطة somayasaleh

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

كيف الحال مدام سمية

هو ممكن نستضيف نصار بك وسيد بك وحسام بك وحمودي بك هنا والمشاريب مجانا بدل تطفيش الزباين ده

بالنسبة للردود

سامحوني جايلي حالة توهان ومش قادر اركز وموكل زناتي بك ( هجرة و خلع ومخدرات واداب )

اقصد تخصصه

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

والله انتم ناس ذي العسل ولو لاقدر الله الواحد ماهجرش كفاية انه اتعرف عليكم يا اجدع منتدي في الشرق الاوسط وجبال الالب حتي حدود ناميبيا الافريقية اللي بيروحوا كندا من غير تأشيرة علشان عندهم مناجم دهب :roseop:

رابط هذا التعليق

بعد اذن الدكتور قناوي

ناخذ الزبونة ده للاستاذ نصار في توبيك اخوانا الخونة الكيبكويين.....وش اخونا وحبيبنا الرجل الاخضر ابو قلب ابيض......

اخت منال....الاخوة الكيبكيون هم ادري الناس بالفرنساوي....وعندهم خبرة اكتر من اللي مقدم فيدرالي

ممكن حضرتك تضعي نفس السؤال ده عندهم والف مين يدلك تبدأي منين...السيد منير....الاستاذ نصار...الدكتور حسام....وغيرهم كتير

تعبينك معانا كده يا مدام سميهsomayasaleh

نردهالك ان شاء الله في الافراح

نصار

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

كيف الحال مدام سمية

هو ممكن نستضيف نصار بك وسيد بك وحسام بك وحمودي بك هنا والمشاريب مجانا بدل تطفيش الزباين ده

بالنسبة للردود

سامحوني جايلي حالة توهان ومش قادر اركز وموكل زناتي بك ( هجرة و خلع ومخدرات واداب )

اقصد تخصصه

انا معاك من غير عزومه يا د قناوي

وكمان المشاريب علي حسابي انا

بس سميه قصدها ان هنا اسئله الشرفاء

وعندنا اسئلة الشرفاء التانيين بردو

سييبك انت انا كان نفسي تكون معانا في اللقاء بتاع المنصوره بس انا عارف ان المشوار بعيد جدا عليك

اخوك نصار

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

بعد اذن الدكتور قناوي

تعبينك معانا كده يا مدام سميهsomayasaleh

نردهالك ان شاء الله في الافراح

نصار

استاذ نصار شخصيا عندنا......يادي الفرح يادي الهنا........ :lol:

يحيا اتحاد الفيدرالي مع الكيباكوي :roseop:

ماتنساش عمولتي علي الزبونة ده يا استاذ نصار wst::

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الف شكر يا دكتور قناوى

شوية اسئله على السريع لو تسمح

1-لو جاءت الفيزا خلال اكتوبر اسافر دلوقتى ولا انتظر لبعد انتهاء فصل الشتاء مع العلم ان بنتى فى سنة اولى 7 سنين ؟

2-هل اشترى دولار امريكى ولا دولار كندى من هنا و منين افضل سعر؟

3-عرفت اننى لا يمكنى العمل الا بعد الsin كارت .هل دا بينطبق على العمل الرسمى فقط دون الكاجوال ولا كله؟

4-هل المناسب ابحث عن حجرتين لاسرة من 4 افراد(زوجين وطفلين 7 و 3 سنوات)و لا ممكن حجرة علشان ارخص شوية على الاقل فى الاول ؟

خايفة جدا من التجربة لان معنديش اقارب فى كندا و لا اصدقاء لذلك ابحث عن مكان يكون هادى ورخيص ويعدى بينا ال3 سنين على خير يادوب الولاد يتعلمو و احنا نعيش مفيش تفكير اطلاقا فى تحويش فلوس كل طموحنا نسيب لاولادنا البنت و الولد مستقبل تعليمى كويس و هما يكملو نفسهم زى ما اتربينا

5-تفتكر ماهى المقاطعة او المدينة التى تحقق هذه المعادله؟

و الف شكر مقدما

نيابة عن اخي الدكتور قناوي

1- افضل الانتظار بعد الشتا على الاقل علشان ماتخوضوش الشتا القاصي من اولها خليكي تتدرجي مع الجو احسن وعلشان تفهموا الدنيا ماشية ازاي وتعرفي تشتري هدوم ثيرمال بتاعة السوالب الفظيعة :huh:

- لو التاشيرة فيها للصيف احسن على الاقل الولد ال 7 سنين يكون خلص المدرسة ويقدم على السنة الجديدة ان شاء الله

2- الدولار الامريكي في مصر 5و5 والكندي 5وحاجة بسيطة يعني الدولار الامريكي للكندي تقريبا بالنسبة للجنيه يعمل 1ز1

والدولار الامريكي للكندي بالنسبة للدولار يعمل 1,05 يعني فرق بسيط جدا والمبلغ اللي هايحدد

3- كل مليم هاتوفريه في الفترة الاولي هايفرق معاك كتير اوي

ماتعرفيش هتلاقوا شغل امتي

عيالك صغيرين اوي وافضل غرفة واحدة وصالة زي الفل

موش عاوز اقولك خدي استوديو لغاية ماتلاقوا شغل وتعرفوا دخلكم كام الاول بس مشيها غرفة وصالة ماشي

اسف نسيت سؤال الاس اي ان

الاس اي ان بياخد حوالي اسبوع او 10 ايام فماتشليش همة

البي ار بس هو اللي بياخد من شهر الى شهر ونص بس استمارة اللاندنج بتغني عنه في المرحلة دي

نرجع للسكن

ارشحلك ميساساجا وشقة زي دي هاتكلفكم حوالي 1000 دولار في الشهر لو ممتازة

يا ريت يا ريت يكون معاكم من 25 الى 30 الف دولار علشان تبدئوا ان شاء الله المرحلة دي باطمئنان نسبي

بالتوفيق

رابط هذا التعليق

ماتنساش عمولتي علي الزبونة ده يا استاذ نصار :huh:

حقك في الحفظ والصون

واحد شوب المشروب الكيبيكي الوطني

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...