اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رد على إستفساراتكم السريعة عن الهجرة لكندا

Recommended Posts

اخوانى الافاضل ,عندى استفسار بخصوص رخصة القيادة الكندية , هل اختبار القيادة هناك لابد يكون بسيارة مانيوال واللا ممكن تكون الرخصة قيادة سيارات اوتوماتيك فقط؟ فى دبي كان النظام كده وانا اخترت الاسهل علشان اطلع الرخصة بسرعة وطلعتها رخصة قيادة اوتوماتيك فقط ومن اكتر من خمس سنين مش بسوق غير اوتوماتيك, وحاسة ان ممكن يبقى عندى مشكله فى انى اسوق مانيوال تانى خصوصا فى الاختبار , اتمنى اجد اجابة لان ماحدش تطرق للموضوع ده فى اى كلام عن استخراج الرخصة. وشكرا

د. توتا...

مفيش حاجة اسمها الهجص بتاعنا ده في الميدل إيست... إنسي الهم ده خالص قبل ما تروحي ، ناقص يعملوا رخصة قيادة بفرامل ABS مش فرامل عادية sng::

أنا رحت امتحنت الـ G بعربية Lincoln MKZ أوعي :happy: (إيجار طبعاً wst:: )

وحتى الواد ديبو صاحبي بيقوللي هيه العربية دي اللي نجّحتك wst:: (الست الممتحنة اتكيّفت من العربية ونجّحتك)

وكنت ع الهاي واي باظبط الـ Cruise Control عشان عداد السرعة ما يفلتش مني... صباح المزاج يعني wst::

وإن شاء الله يا فندم أنا هاتطرق وكل حاجة... بس أخلص م العكّة اللي أنا فيها دي في موضوع الشوبنج...

صبركوا بس عليّا :lol:

د تهامى الف شكر لحضرتك , بجد ربنا يكرمك, والله الواحد مش قادر يصدق ان هييجى يوم من الايام ينسى الهم ده, محتاجه غسيل مخ غالبا,

واحنا فى انتظار موضوع الشوبنج وعلى راحتك عالأأأأأأأأأأاخر

رابط هذا التعليق

• الردود 5.3k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اخوانى الافاضل ,عندى استفسار بخصوص رخصة القيادة الكندية , هل اختبار القيادة هناك لابد يكون بسيارة مانيوال واللا ممكن تكون الرخصة قيادة سيارات اوتوماتيك فقط؟ فى دبي كان النظام كده وانا اخترت الاسهل علشان اطلع الرخصة بسرعة وطلعتها رخصة قيادة اوتوماتيك فقط ومن اكتر من خمس سنين مش بسوق غير اوتوماتيك, وحاسة ان ممكن يبقى عندى مشكله فى انى اسوق مانيوال تانى خصوصا فى الاختبار , اتمنى اجد اجابة لان ماحدش تطرق للموضوع ده فى اى كلام عن استخراج الرخصة. وشكرا

د. توتا...

مفيش حاجة اسمها الهجص بتاعنا ده في الميدل إيست... إنسي الهم ده خالص قبل ما تروحي ، ناقص يعملوا رخصة قيادة بفرامل ABS مش فرامل عادية sng::

أنا رحت امتحنت الـ G بعربية Lincoln MKZ أوعي :happy: (إيجار طبعاً wst:: )

وحتى الواد ديبو صاحبي بيقوللي هيه العربية دي اللي نجّحتك :bruce: (الست الممتحنة اتكيّفت من العربية ونجّحتك)

وكنت ع الهاي واي باظبط الـ Cruise Control عشان عداد السرعة ما يفلتش مني... صباح المزاج يعني wst::

وإن شاء الله يا فندم أنا هاتطرق وكل حاجة... بس أخلص م العكّة اللي أنا فيها دي في موضوع الشوبنج...

صبركوا بس عليّا :lol:

انا قعدت كتير فى كندا ومش فاكرة انى اصلا شفت عربيات مانيوال

فيه عربيات مانيوال يا باشمهندسة فى كندا..

والغريب بأه عندهم اللى بيسوق مانيوال دة الشاب الروش المعدى...

هتلاقيها منتشرة قوى فى الهوندا سيفيك الباب واحد..

وموديلات تانية كتير

الميزة إنها بتنزل فى سعر العربية كتير ...أيا كان الموديل..

لما كنت بادور على عربية ...أول ما ألاقى المايلج بتاعها قليل وموديلها جديد وسعرها معقول...

أعرف علطول إنها مانوال

مساء الخير عليكم wst::

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا مصري مدرس لغة انجليزية مقيم في الإمارات وعايز أقدم علي كيبك

عملت تقييم علي الموقع بتاع كيبك ومشي الحال

ممكن أي أخ يفيدني في موضوع الأراق المطلوبة و عنوان المرسل إليه و أي نصيحة

مشكورين وجزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا مصري مدرس لغة انجليزية مقيم في الإمارات وعايز أقدم علي كيبك

عملت تقييم علي الموقع بتاع كيبك ومشي الحال

ممكن أي أخ يفيدني في موضوع الأراق المطلوبة و عنوان المرسل إليه و أي نصيحة

مشكورين وجزاكم الله كل خير

كيف تهاجر الي كيبك بدون محامي (نسخة 2009)

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=70870

المعايير الجديده لإختيار المتقدمين لكيبيك حسب لائحة 14 اكتوبر 2009

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=88810

رابط هذا التعليق

سؤالى اخواني الاعزاء

انني محاسب ومقدم طلب هجرة الى كندا فيدرال لكنني استطيع ان اعمل ميكانيكي حيث انني اقوم بتصليح سيارتي لوحدي دون الرجوع الى اي مختص فهل يمكنني ان اعمل ميكانيكي في بداية الامر عند وصولي الى كندا او ان افتح كراج لي .

واقبلوا الاحترام

الشغل الخاص مافيش فيه مشاكل

انا كمان دكتور وبافكر نفس التفكير

لو بصيت فى مدينه سانت كاترين تلاقى فيها جامعه بتدرس دبلومه ميكانيكا والمهاجرين سعر السنه لهم 3000 وشويه وممكن يبقى فيها جزء عملى تشتغل فى ورشه وتاخد مرتب فى اخر 6 شهور من الدبلومه اما موضوع الجراج الخاص فممكن تفكر فيه بعد ماتشوف السوق والاسعار وطريقه التعامل وطريقه التصليح

الخ

وكويس انك فى لندن لانى بافكر اروح هناك برضه بس محدش عارف النصيب فين

والنبى خدونى معاكم ;)

يا ريت تشرحلنا الدبلومه كم سنه وايه نظامها وهل ممكن اشتغل وانا بدرس

وكمان انت قلت فيه كورسات لحاميين وكدة دة دراسه بردة وايه نظامها

واززاى اقدم عليهااااااااااااااااااااا يا دكتوووووووووووووور ويا ريت للنك وشكرا

رابط هذا التعليق

اه نسيت

ينفع اقدم عليها من غير هجرة يعنى زى الدراسه

أعتقد انه ينفع والله أعلم... بس انصحك انك تختار كورس فول تايم لمدة سنة عالاقل, عشان تقدر تقدم عالهجرة بعد الدراسة من داخل كندا... او تمد فترة الدراسة براحتك و انتا هناك, و طبعا و انتا بتدرس هتقدر انك تاخد تصريح عمل بعد اول 6 شهور ليك فى كندا.

فيه برنامج جديد عملته الحكومة فى كندا, ان اى طالب درس فى كندا... بيقدر يشتغل لمدة سنة كمان بعد ما يخلص دراسته... يعنى بيمدوا لك الاقامة سنة كمان بعد ما تخلص فيها الدراسة, عشان تاخد الخبرة الكندية.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا أقرأ لكم منذ مدة طويلة وأستفدت منكم كثيرا مع أن و ضعية مختلفة. فأنا ان شاء الله سأكمل دراستي بكندا أونتاريو. سؤالي هو أنني قمت بصرف العملة لكن وجدت ببعض الأوراق كتابة و في أخرى طابع و أخرى شبه ممزقة،زائد أن ورقة خمسين دولار قديمة (هل لازلت قيد صرف؟) كما في الصور و لما احتججت في البنك قال لي أنه أمر عادي و أن الأوراق جات من البنك المركزي. هل في الأمر مشكة لما أوصل ان شاء الله كندا و لا عادي؟

اللإخوة المقيمن بأونتاريو هل منكم أحد عند معلومات عن مدينة North Bay ؟

و شكرا

رابط هذا التعليق

اول مرة محدش يعبرني :roseop:

هاعمل رخم و اكتب السؤال تاني

انا عارف ان موضوع الفيش و التشبية بتاع السعودية قتل بحثا

بس في حاجة

لما روحت السفارة المصرية علشان اجيب جواب لمصلحة الامن العام زي الدكتورة صفاء قالو ميعرفوش عنة حاجة

و قالو مفيش حاجة اسمها فيش و تشبية في السعودية

ياريت تفيدوني بخبراتكم

ملحوظة : طلب الفيش لسة ماجاش من السفارة بس انا نازل مصر نزول نهائي في فبراير انشاللة و مقدم من مكتب القاهرة

شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

د. توتا...

مفيش حاجة اسمها الهجص بتاعنا ده في الميدل إيست... إنسي الهم ده خالص قبل ما تروحي ، ناقص يعملوا رخصة قيادة بفرامل ABS مش فرامل عادية :blush2:

أنا رحت امتحنت الـ G بعربية Lincoln MKZ أوعي :roseop: (إيجار طبعاً :blush2: )

وحتى الواد ديبو صاحبي بيقوللي هيه العربية دي اللي نجّحتك :D (الست الممتحنة اتكيّفت من العربية ونجّحتك)

وكنت ع الهاي واي باظبط الـ Cruise Control عشان عداد السرعة ما يفلتش مني... صباح المزاج يعني :happy:

صبركوا بس عليّا :amb:

انا قعدت كتير فى كندا ومش فاكرة انى اصلا شفت عربيات مانيوال

فيه عربيات مانيوال يا باشمهندسة فى كندا..

والغريب بأه عندهم اللى بيسوق مانيوال دة الشاب الروش المعدى...

هتلاقيها منتشرة قوى فى الهوندا سيفيك الباب واحد..

وموديلات تانية كتير

الميزة إنها بتنزل فى سعر العربية كتير ...أيا كان الموديل..

لما كنت بادور على عربية ...أول ما ألاقى المايلج بتاعها قليل وموديلها جديد وسعرها معقول...

أعرف علطول إنها مانوال

مساء الخير عليكم :roseop:

كلامك تمام

على فكرة اللى غاوى سواقة بيفضل المانيوال عن الاوتوماتيك لان فيه تحكم اكبر فى تسارع العربيه ( النقلات) وبالتالى بالسرعة وتقاس هو بيوصل لسرعة 100كم/ث فى كذا ثانية علشان كده عربيات السباق بتبقى مانيوال

وبالتالى هتلاقى المانيوال منتشر بالعربيات السبور والشباب الروش زى ما بتقولى مش بالعربيات الطبيعية او المينى فان اللى احنا بنفضلها واللى بنركز بالتدوير عليها

وحتى الكلام ده فى مصر فشباب علية القوم الروش مبيسوقوش غير عربيات مانيوال(بورش....)__

يمكن ده السبب اللى مخلنيش اشوف مانيوال

بس نصيحه للى متعلمش على مانيوال وابتدا تعلم السواقة على اوتوماتيك ميخاطرش ويجيب عربية مانيوال علشان رخيصة يروح يمتحن بيها لان سواقة الاوتوماتيك اسهل بكتيير من السواقة على عربية عادية

فانا بعد سواقة مانيوال 17 سنه جبت اوتوماتيك حسيت انى بسوق عربية ملاهى .... لا مقارنه

واحلى حاجة فيك يا سوسو المتابعة الحلوة وعدم البخل بالمعلومة

لحسن انا اخدت زنب بعمرى كله فى المرة الاولى وتبقى مع الواحد وبتاكلى معاه على نفس الترابيزة ويسألك وتجاوبى وتقولى وهو صما بكتم وبعدين تكتشفى بعد خراب مالطه انه عارف ومرتب كل شئ وكان ممكن يديك الحل والنصيحة -واللى حصل ده من مسلمين و مسيحين -

الكويس كويس بغض النظر عن الديانه .

ربنا بياركلك يا قمر

لا اله إلا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

رابط هذا التعليق

وينك يا د.جناوى سايب قهوتك من فترة وعمالين نقول يمكن جاى بكرة ولا بعده بس كده كتيييييير ...انا مضطر اسفا ابلغ شرطة المرافق ومباحث التموين بعد اذنك....طمنا عليك يا مريسة

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

اول مرة محدش يعبرني :roseop:

هاعمل رخم و اكتب السؤال تاني

انا عارف ان موضوع الفيش و التشبية بتاع السعودية قتل بحثا

بس في حاجة

لما روحت السفارة المصرية علشان اجيب جواب لمصلحة الامن العام زي الدكتورة صفاء قالو ميعرفوش عنة حاجة

و قالو مفيش حاجة اسمها فيش و تشبية في السعودية

ياريت تفيدوني بخبراتكم

ملحوظة : طلب الفيش لسة ماجاش من السفارة بس انا نازل مصر نزول نهائي في فبراير انشاللة و مقدم من مكتب القاهرة

شكرا جزيلا

توكل على الله وروح على السفارة الكندية ومعاك صورة جواب او ايميل طلب ارسال الاوراق اللي فيه الفايل نامير وروح اعمل لهم قتيل على الباب ..هايهولك في الاخر

احد اصدقائي بيقوللي انهم حلوا المشكلة وبيدوا الناس خلاص الجواب دلوقتي

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

أنا أقرأ لكم منذ مدة طويلة وأستفدت منكم كثيرا مع أن و ضعية مختلفة. فأنا ان شاء الله سأكمل دراستي بكندا أونتاريو. سؤالي هو أنني قمت بصرف العملة لكن وجدت ببعض الأوراق كتابة و في أخرى طابع و أخرى شبه ممزقة،زائد أن ورقة خمسين دولار قديمة (هل لازلت قيد صرف؟) كما في الصور و لما احتججت في البنك قال لي أنه أمر عادي و أن الأوراق جات من البنك المركزي. هل في الأمر مشكة لما أوصل ان شاء الله كندا و لا عادي؟

و شكرا

هو بصفة عامة العملة الكندية مابتتعاملش زي الامريكي من حيث الشخبطة والكلام دة

بس مقطوعه ؟؟؟ ماشفتش هناك فلوس مقطعه بصراحة

رابط هذا التعليق

لدي سؤال حول السيارات من حيث القيادة ، فهل هي نظام انجليزي ( المقود على اليمين )

لا تبعنا ..دركسيون شمال يا ريس

رابط هذا التعليق

فين يا رجالة د.جناوى ...هو راح يشوف كأس الامم فى انجولا ولا ايه

د قناوي بياخد حمام بخار في ساونا في شرم الشيخ

لانه بقالوا يومين بيعمل تان على البحر ..بياخودله لون يعني ولا مؤاخذة

بعدها هايطلع على عيون موسي يدفن في الرملة مع نضارة شمس وبرنيطة خوص وكباية عصير تروبيكال فروت بشمسية صغنونة في اخر الكوباية wst::

رابط هذا التعليق

فين يا رجالة د.جناوى ...هو راح يشوف كأس الامم فى انجولا ولا ايه

د قناوي بياخد حمام بخار في ساونا في شرم الشيخ

لانه بقالوا يومين بيعمل تان على البحر ..بياخودله لون يعني ولا مؤاخذة

بعدها هايطلع على عيون موسي يدفن في الرملة مع نضارة شمس وبرنيطة خوص وكباية عصير تروبيكال فروت بشمسية صغنونة في اخر الكوباية wst::

انا سمعت ان الدكترة فى جزيرة النباتات فى اسوان وبعدها هيطلع على القرية النوبية...واهى اسوان بردو جريبة من جنا

لا تحسبوا نأيكم عنا يغيرنا أن طالما غير النأى المحبينا

والله ما طلبت أهواؤنا بدلا منكم ولا انصرفت عنكم أمانينا

رابط هذا التعليق

انا هو يا اخويا طالع عين ...... في القوافل الطبية المجانية

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ربنا يكون فالعون يا دكترة.

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

و شكرا

هو بصفة عامة العملة الكندية مابتتعاملش زي الامريكي من حيث الشخبطة والكلام دة

بس مقطوعه ؟؟؟ ماشفتش هناك فلوس مقطعه بصراحة

بسيطه

اطبعهم تانى على ورق مش مقطوع wst::

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...