اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

رسالة خاصة الى س س

مهاجرة

Recommended Posts

رسالة خاصة إلى س س

اسمح لي أرد عليك بموضوع منفرد لأنه الأخ Scorpion قام بغلق موضوع ( لماذا لاتظهر موضوعات كندا في شريط المواضيع ) قبل أن أرد عليك

إقتباس

وكان الاخ س س قد بدأ بموضوع جيد جدا وهو

ملف كامل وشامل عن كندا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=46014

وهو الموضوع عامل مثل الفهرس لجميع المواضيع بخصوص كندا واي واحد يحب يدور على موضوع معين يفتح الموضوع هذا ويدور فياريت الاخ س س يكمله ويكون على استمرار بتحديثه والاضافة اليه علشان بتسهل عملية البحث وكمان علشان لاتتكرر المواضيع

هو ده بقى لُب الموضوع ( اللب والسوداني والمقلة كلها )

يا أختنا الفاضلة س س مجرد عضو مثله مثل أي واحد ولكنه يتحمل أعباء تنظيمية ليس إلا ... وبالتالي ممكن أي زميل فاضل عايز يخدم الناس يكمل الفهرس بكل سهولة أو يساعدنا في ذلك ..

لكن - والكلام ليس موجهاً لحضرتك - .. ولكن إبتسم فأنت في العالم الثالث بتاع أغاني من عينة " هاتوا لي حبيبي " مع اقتباسي لعنوان هذه الأغنية من ا عادل ابو زيد ..

تخيلي حضرتك واحد طول بعرض قاعد حاطط إيه على خده وعايز الناس تروح تجيب له حبيبه وهو مش عايز يهز طوله وستعب أحسن يخس ...

بُصي حضرتك كده للمجتمع من حواليكي وشوفي كام واحد عايز حبيبه يجيله ..

وشوفي السلبية والإتكالية وأنتظار المبادرة من الأخرين ...

أنا أشكرك على ردك اللطيف وكلك ذوق باختيار كلماتك

أنا مش عارفة أنت رديت علية بالأسلوب هذا وبالجفاء هذا ليه رغم أني كنت بشكرك على تعبك بالموضوع وبثني على موضوعك , يا أخي المنتدى وضع لكي كل عضو يفيد ويستفيد الم تكن هذه أول رسالة يبعثها المنتدى لكل عضو جديد فمثلما أنت تعبت بتنظيم موضوعك واستفاد منه عضوا أخر فأكيد انه في عضو تعب بموضوع معين وأنت شخصيا استفدت منه , تفكيرك هذا (أنه اللي بيقرأ ويستفيد هو من المتكلين وسلبي وينتظر المبادرة من الاخرين ) بمعنى أنه كل واحد يجب أن يجرب كل شي بنفسه فاللي يريد يعرف مصرفه بالشهر في كندا كم مثلا فعليه ان يذهب هو وعائلته ويعيش شهر في كندا ويرى مصرفه , واللي يريد يعرف أفضل مدينة في كندا فعليه ان يسافر الى كندا ويلفها كلها ويشوف أي مدينة أفضل . اللي حطوا مثل هذه المواضيع وغيرها همة كمان تعبوا لأن وفروا المعلومة دي لأعضاء المنتدى ولم يقولوا للي سئلهم انكم اتكالين . كلنا نتعب من اجل نفيد ونستفيد .

وأفهم من كلام حضرتك هذا ....

.. ولكن إبتسم فأنت في العالم الثالث بتاع أغاني من عينة " هاتوا لي حبيبي " مع اقتباسي لعنوان هذه الأغنية من ا عادل ابو زيد ..

تخيلي حضرتك واحد طول بعرض قاعد حاطط إيه على خده وعايز الناس تروح تجيب له حبيبه وهو مش عايز يهز طوله وستعب أحسن يخس ...

أنه أنا اتكالية وقاعدة وأيدي على خدي

فأحب أن أقول لك انه أنا والحمد لله لست اتكالية فبتوفيق من الله وصلت إلى ما وصلت عليه الآن بالتوكل على الله والاعتماد على النفس فقط وأنا حاليا اشغل منصب رئاسة قسمين بالمعهد اللي أنا اعمل فيه احدهما قسم طبي والأخر قسم هندسي . عندما ذكرت على موضوعك انه مثل الفهرس كان قصدي انه القارئ الجديد بدلا من إن يكتب موضوع عليه أن ينظر إلى موضوعك لكي لا يكتب موضوع مكرر لأنه بعض المواضيع لاحظتها مكررة.

ردك يا أخي للأسف كان سلبيا, وهذه ثاني مرة ترد علية بالجفاء هذا, أول مرة كانت في موضوع التبركيات بمناسبة المولود الجديد رغم أني كنت بباركلك على مولودك الجديد ألا انه لقيت منك نفس الجفاء بالرد لمجرد إني حكيت انه الصورة اللي وضعتها تشبه صورة أبني , من كثر الشبه بينهم تصورت انه ابني وخصوصا أنه يحمل نفس الاسم .

أخي س س أحب أن أعطيك نصيحة لوجه الله ومن باب ( المسلم مرآة أخيه) أنا ملاحظة على ردودك للأعضاء إذا كان العضو لديه رأي مثل رأيك أو انك تعرفه معرفة شخصية تكون ردودك لطيفة أما الباقي فتكون ردودك عليهم ردود جافة . القران الكريم يقول ( ولو كنت فظا غليظ القلب لأنفظوا من حولك ) . وأحب أن أقول لك أنت مشرف عام ولست مثل أي عضو فالأعضاء إذا تعرضوا لأي نوع من الرد عليك أنت من تدافع عنهم .

وبمناسبة ذكر دول العالم الثالث بعض الأحيان يكون الشخص عايش في دولة من دول العالم الأول ألا أن العالم الثالث موجود جواه هو .

ربما سوف تلغي موضوعي هذا ألا انه تذكر مشاركتك وردك لية في موضوع (لماذا لا تظهر مواضيع كندا في شريط المواضيع ) مازال موجودا وكل من يقرأه سوف ينتقد كلامك على اقل تقدير .

طول فترة عضويتي في هذا المنتدى لم ادع شخصا حصلت له مناسبة إلا وباركت له من مولود جديد أو زواج أو حصول على فيزا أو عيد ميلاد و.... وكنت دايما أتحاشى المشاكل لكي لا افقد عضويتي في المنتدى , إلا انه للأسف سوف اضطر اسحب عضويتي , لأنني أتلقى ردودا جافة لسبب أنا اجهله .

وأعتقد أنه لست العضوة الأولى التي تسحب عضويتها من المنتدى بسببك .

على فكرة أنت عايش فين ؟ في أي دولة من دول العالم الأول؟

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة مهاجرة ...

واضح بالفعل ان هناك سؤ تفاهم كبير وصل الي حضرتك فيما كتبه الفاضل سي السيد .... فأنا لا أعتقد آطلاقآ انه قصدك بأي حرف كتبه ... و في نفس الوقت لا أعتقد ان هناك أيضآ من الزملاء من وصل اليه هذا الإنطباع ...

قد يكون الجو العام الذي صاحب تلك الفترة بالأضافة الي رقة مشاعرك و حساسيتك هي التي أوحت لحضرتك بهذا ... و هو ما تأكد لدي عندما كتبتي " وكنت دايما أتحاشى المشاكل لكي لا افقد عضويتي في المنتدى"

ليه .... للدرجة دي ده الفكر عنا ... اننا مع اي مشكلة بنوقف العضوية ... أعتقد انك بالغتي قليلآ في شعورك هذا يا سيدتي الفاضلة ... و كلي ثقة انك لو قرأتي نفس ما كتبه الفاضل سي السيد مرة أخري و بعين حيادية ستكتشفي انه موجه علي العام المطلق و ليس به ما يحدد اي زميل بعينه ....

أعتذر لسي السيد بأني بادرت بالرد .. ( و هو عنده لسان ما يتوصاش ) لكنها كلمة حق شعرت بها و وددت ان اشاركك فيها ....

تحياتي ....

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

و كل سنة وانتو طيبين

رغم انى مش من حقى ادخل

بس انا طمعت فى كرم اخلاقكم كلكم سواء الاخت مهاجرة او الاخ س س

انا واحد من الناس اللى قرأت الموضوع و يشهد الله انى لم افهم ان الكلام موجه للاخت الفاضلة اطلاقا

انما فهمت ان الراجل بيشرح وجهة نظره عن ظاهرة تفشت فينا معشر العرب ككل و ضرب المثال بالعالم الثالث

و عموما الراجل قال و الكلام ليس موجها لحضرتك

و اخيرا ارجو ان تعتبروا مداخلتى

نوع من اصلاح ذات البين

و كل سنة وكلنا طيبين

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الف شكر يا باشمهندس ...

اهه ... الراجل لا ليه دعوة بكندا و لا باستراليا و قال الإنطباع اللي وصلله من كلام سي السيد و اللي ان اشالله اعدم حماتي متأكد أن كل اللي قروه جالهم نفس الأنطباع ...

و تأكيدآ لما سبق ..... لما ييجي بني آدم تاني و يكتب الكلام ده :

الحل الفعلي يتوقف علينا جميعآ .. علي جدية الطرح و ابداء قليل من الأهتمام بالبحث بين المواضيع قبل طرح اسئلة جديدة و التي لو ضغطنا بالماوس بعض ضغطات سنجدها قديمة و تم الإجابة عليها بالفعل ..

فلتجعل هذا تدريب لنفسك قبل الهجرة ... لن تستطيع ان تعيش في بلد غريب و انت تنتظر ان يأتي لك الآخرين بالحلول و الأجوبة بملعقة و يقولك "هممممممم يا جمل" .... لن تجد هذا "التدليع" هناك .... و بما أني كل ثقة ان جميعنا في استطاعته بالفعل القيام بهذا الجهد ... فلما اذن الإستسهال ...

مش هو تقريبآ نفس المعني ... برضه ده تفتكري انه متوجه لحضرتك أو لأي زميل تاني هنا ؟؟؟؟

الموضوع مافيهوش تأنيب و لا ردود جافة يا سيدتي الفاضلة ... الموضوع مش اكتر من نصيحة الواحد ساعات بيحس انه لازم يقدمها ... نصيحة لوجه الله ومن باب ( المسلم مرآة أخيه)زي ما حضرتك كتبتي من شوية لسي السيد و أتبعتيها بنصحه ان يكون لين في الكلام .. و اللي انا متأكد انه عمره ما حيزعل منها ....

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

لكن - والكلام ليس موجهاً لحضرتك - .. ولكن إبتسم فأنت في العالم الثالث بتاع أغاني من عينة " هاتوا لي حبيبي " مع اقتباسي لعنوان هذه الأغنية من ا عادل ابو زيد ..

سقط سهوا من اقتباس حضرك - وأعتقد من دون قصد - الكلام الملون بالأحمر !!

وعليه فأنا أعتقد ان الموضوع انتفى الغرض منه اللهم إلا إذا أردتِ أن تعتذرى له عن سوء التفاهم ..

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

كل ده ضرب ؟!!!

طب بُصي ادي موضوع تهنئتي بالمولود الجديد اللي قلتي اني رديت عليكي فيه رد جاف وبالتالي حطاني في دماغك من ساعتها ... والناس بقى هي اللي تحكم اذا كان الرد جاف ولا طري :closedeyes:

جفاف x جفاف

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الاخ عصام شوقي هذا الكلام اللي اشرت عليه باللون الاحمر لم يسقط سهوا وانا منتبهة عليه الا انه الكلام اللي بعده وهو يقول انتي عايشة بالعالم الثالث الاتكالي واللي ينتظر المبادرة من الاخرين وكانه الكلام متقصدني بيه أنا لاني انا من طلبت ان يكمل موضوعه .

رابط هذا التعليق

بس انا عندي سؤال , ليه كلما اريد اضيف رد يطلب مني المنتدى الاستفتاء بالموضوع يعني عايزين ينقسموا الاعضاء فريقين معايا وضدي ؟ فيها داعي للعملية هذي ؟ طيب .... ماشي

رابط هذا التعليق

يا أختى العزيزة ..

مستحيل يكون كل اللى كتب هنا فهم غلط وانتى (((بس))) اللى فهمتى صح

مستحيل

وبما إن حضرتك مش شايفة انك غلطتى فى حقه .. يبقى فكرتك وصلت وتوضيحه وصل والموضوع مغلق

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...