اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المراة الغربية

Dr Ayman Kamel

Recommended Posts

ماهو يامدام لو مراتي جنبي مش هاينفع الحوار العقلاني ياريتكم تقبلوه عقلاني وتمشوه بالشريعه

يا مدام نونا ما احنا كويسين كدة اوي, ليه بس عايزة الحكومة جنبنا, ما انتي عارفة اننا دلوقتي بنتكلم زي جرايد المعارضة, بس لو الحكومة جنبنا حنبقي جريدة الجمهورية bk:

لا يا دكتور انا عماله اهه اتحايل على جوزى يفتح لاب توبه و يشارك .. :wub:

بالعكس انت لو صح و عارف و متاكد انك صح هتتكلم امام اى شخص حتى الحكومة

نداء ل هى المشاركة و له ايه يا جماعة رجالة المنتدى كلهم عليه

ما احنا في مصر متأكدين من وضعنا و موقفنا و اننا صح بس محدش قادر يتكلم, حنييجي و نتكلم في البيت, يا مدام نونا ربنا يكرمك مشيها بقي خلينا نفطر النهاردة, انا المغرب كمان 5 دقائق cl:

رابط هذا التعليق

• الردود 55
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا يامدام للمره العاشره بتحلليالمواضيع غلط النهارده ويظهر الحماس واخدك

تقدرى تقولى لحكومتنا انتم حرامية ومزوين

كل الناس عارفه كده وعارفين الحق فين والباطل فين بس مانقدرش نقول عموما لو رديتي عليا وقلتى انك تقدرى عايز ك تعلي صوتك كمان وشية وربنا يسهل لو قدرنا نعرف طريقك بعد كده انا اول واحد يجيب ليكي عيش وحلاوه لان اصلا زوج حضرتك الى بتتحايلي عليه الوقتى هايكون هو كمان معاكى فى المكان المجهول الى مانعرفوش وكمان بقية الاهل والاصدقاء فمشى هايبقى الا احنا بتوع النمنتدى نجيب ليكي عيش وحلاوه

اه اسف الخلاوه غلت هابقى اجيب اى حاجه تانيه بس بردع اى حاجه تانيه غلت

عموما هابقى ادعي ليكي ساعتها وه الجاه الى ممكن ربنا يبقدرنى عليها فى الوقتى الحالي وفى الظروف الحاليه

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

ماهو يامدام لو مراتي جنبي مش هاينفع الحوار العقلاني ياريتكم تقبلوه عقلاني وتمشوه بالشريعه

يا مدام نونا ما احنا كويسين كدة اوي, ليه بس عايزة الحكومة جنبنا, ما انتي عارفة اننا دلوقتي بنتكلم زي جرايد المعارضة, بس لو الحكومة جنبنا حنبقي جريدة الجمهورية :roseop:

ما احنا في مصر متأكدين من وضعنا و موقفنا و اننا صح بس محدش قادر يتكلم, حنييجي و نتكلم في البيت, يا مدام نونا ربنا يكرمك مشيها بقي خلينا نفطر النهاردة, انا المغرب كمان 5 دقائق bk:

عايزنى امشيها .... cl: اذن احنا فعلا اللى صح.... احنا فعلا الغلابة.... احنا فعلا اللى بنستحمل ارف الاولاد و بعد كده ضيق خلق الرجالة

مش كده و بس و بنضلل على البيت و الاسرة و نفوت لكم نزواتكم

يا جماعة احنا امهاتكم و زوجاتكم و اخواتكم و بناتكم ... ترضى تتكلم عن ولدتك بطريقة وحشة يبقى مش هتورد على جنة

ترضى تتكلم على بتك كده ... مهى تربيتك

ترضى تتكلم عن اختك كده اههى تربية ابوك و امك و نفس تربيتك

الابن العضو الان بيكرر عليه طلبه بترك الساحة لكم لان الموضوع ده لا يقدم و لا يؤخر

و ده هو

و انتم بتقولوا ان هو الصح دائما

فسهرة سعيدة و نتقابل قريبا

كوبى من الياهو مع ازالة الاسماء

l: طيب انا عايزك تركزي

l: في موضوعك

n m: فى ايه

l: وسيبك

n m: ؟؟

l: من كل ده

l: في ورقك مزكرتك حياتك هناك كله كله

l: اصل

l: يا نونا الكلام في مواضيع ديه مش هتفدنا

l: انتى فاهمه

l: قصدي اخوكى بينصحك منتى ياما نصحتيني

n m: هعمل كده حالا

l: ولا زم تسمعى الكلام

n m: هنهى مشاركتى

Good luck for you all , bas hataba3koum men 7een lakher

رابط هذا التعليق

والله احنا حوارتنا بناءه ثم انت عايزاها بناءه ازاي مثلا

احنا بنتناقش نقاش موضوعى وبنفس طريقتك

على العموم انتي حره انت عايزه تهربي وانا اصلا مروح انام

بس قبل ماامشى اوعى تاخدى منى موقف لما احب اخد منك معلومه عن كندا ابقى ردي رد بما يرضي الله لان معلوماتك كويسه فى الموضوع ده بغض النظر عن تحيزك ونقاشك غيرالموضوعى وتصبخون على خير انا عندي شغل من بدري وكمان عندي اعداد للمقابله بتاعتى الى لسه مااتحددتش وماخدش يعرف عتها حاجه لانى سقطت سهوا انا وجادولى وشوية بط اسود

رابط هذا التعليق

يا مدام نونا ما احنا كويسين كدة اوي, ليه بس عايزة الحكومة جنبنا, ما انتي عارفة اننا دلوقتي بنتكلم زي جرايد المعارضة, بس لو الحكومة جنبنا حنبقي جريدة الجمهورية :roseop:

ما احنا في مصر متأكدين من وضعنا و موقفنا و اننا صح بس محدش قادر يتكلم, حنييجي و نتكلم في البيت, يا مدام نونا ربنا يكرمك مشيها بقي خلينا نفطر النهاردة, انا المغرب كمان 5 دقائق bk:

عايزنى امشيها .... cl: اذن احنا فعلا اللى صح.... احنا فعلا الغلابة.... احنا فعلا اللى بنستحمل ارف الاولاد و بعد كده ضيق خلق الرجالة

مش كده و بس و بنضلل على البيت و الاسرة و نفوت لكم نزواتكم

يا جماعة احنا امهاتكم و زوجاتكم و اخواتكم و بناتكم ... ترضى تتكلم عن ولدتك بطريقة وحشة يبقى مش هتورد على جنة

ترضى تتكلم على بتك كده ... مهى تربيتك

ترضى تتكلم عن اختك كده اههى تربية ابوك و امك و نفس تربيتك

الابن العضو الان بيكرر عليه طلبه بترك الساحة لكم لان الموضوع ده لا يقدم و لا يؤخر

و ده هو

و انتم بتقولوا ان هو الصح دائما

فسهرة سعيدة و نتقابل قريبا

كوبى من الياهو مع ازالة الاسماء

l: طيب انا عايزك تركزي

l: في موضوعك

n m: فى ايه

l: وسيبك

n m: ؟؟

l: من كل ده

l: في ورقك مزكرتك حياتك هناك كله كله

l: اصل

l: يا نونا الكلام في مواضيع ديه مش هتفدنا

l: انتى فاهمه

l: قصدي اخوكى بينصحك منتى ياما نصحتيني

n m: هعمل كده حالا

l: ولا زم تسمعى الكلام

n m: هنهى مشاركتى

Good luck for you all , bas hataba3koum men 7een lakher

انا كده عرفت من العضو الابن اللى حضرتك بتكلميه

اوله ب وهو صيدلى صح ولا لا ارجوا ان لايخوننى ذكائى

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

يا مدام نونا ما احنا كويسين كدة اوي, ليه بس عايزة الحكومة جنبنا, ما انتي عارفة اننا دلوقتي بنتكلم زي جرايد المعارضة, بس لو الحكومة جنبنا حنبقي جريدة الجمهورية bk:

ما احنا في مصر متأكدين من وضعنا و موقفنا و اننا صح بس محدش قادر يتكلم, حنييجي و نتكلم في البيت, يا مدام نونا ربنا يكرمك مشيها بقي خلينا نفطر النهاردة, انا المغرب كمان 5 دقائق cl:

صوما مقبولا

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

العلاقة الزوجية تتسم بالابتسام والضحك طول الوقت فعندما رايت ذلك فى الخارج وقارنته بمصر وجدت عجب العجاب وسألت نفسى لماذا
السؤال ماهو الخطا فى ذلك هم ام نحن وهل هذا الذى لاحظته موجود ايضا فى كندا ام هى ظاهرة موجودة فى الدول الاسيوية فقط

الخطأ عندنا أكيد

عشان في تعقيدات كدة الناس اضافتها علي حياتها هيا مش من الدين في شئ

المفروض أن القرارات اللي بتتصل بحياة الأنسان تبقي سهلة و ميسرة زي ما ربنا عز وجل قال القرآن الكريم زي قرار الطلاق أو الزواج أو الزواج الثاني

يعني لو واحد حب يشتري بيت أو يبيع عربية ممكن مايخدش الكلام ده معاه يوم واحد

لكن لو حب ياخد قرار في حياته الشخصية حيلاقي ألف عائق

يعني ببساطة أسرة بقت العلاقة بين الزوج و الزوجة باين من شكلهم أن هما زهقوا من بعض و بقت علاقة روتينية

خلاص لو هما متراضين علي الوضع ده خلاص يكملوا مع بعض ، طيب الزوج مش عاجبه الكلام ده خلاص ببساطة يخير الزوجة بين الطلاق و بين الزواج الثاني مثلا ، و هيا تختار اللي يناسبها

و بكدة أتحلت المشكلة بكل سهولة

نييجي بقي للي بيحصل دلوقتي

قوانين ما أنزل الله بها من سلطان ، القايمة عشان تربط الزوج و ميقدرش يطلق ، الشقة من حق الزوجة ، لو مدفعش الزوج النفقة تقدر الزوجة تحبسه ، قضية تاخد في المحكمة أكتر من 5 سنين

معقول في سنة 2008 قضية بتتعلق بحياة أنسان يتحكم فيها بعد 5 سنين ، فين العدل ده

طبعا ده زمان كان بيتحكم في موضوع الطلاق ده في قعدة واحدة و ده اللي اتكلمت عنه في موضوع القضاء العرفى

طيب هنا خلاص الزوج طلق و حيبتدي حياة جديدة و فيه قرار تاني اللي هوه الزواج

برده بكل بساطة حيبتدي يكون بيت جديد

المفروض بقي ميبقاش في أزمة شقق و لا السلع المعمرة دي تبقي غالية ، ده من ابسط حقوق الأنسان ان يبقي سعر السكن بسيط وفي متناول يد كل الناس

طبعا في كلكعة لأي قرار ممكن ياخده الأنسان عشان يعيش حياته زي ما هوه عايز

و يبقي الحل في الأخر

يبقي الحل كما هوه عليه

أن يعيش الزوجين في مؤسسة الزواج و يجمعهم هدف مشترك واحد هوه تربية و تعليم الأولاد

تم تعديل بواسطة جويرية

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

فقد ذاكرته ثم تذكر الجميع إلا زوجته

يعد المواطن الصيني وي جاجني يتذكر زوجته بعد تعرضه لحادث مروري.

وكان وي قد فقد ذاكرته تماماً عقب اصطدام رأسه بعمود إنارة.

إلا أنه استطاع استعادة ذاكرته بعد بقائه في المستشفى لمدة يومين

غير ان صحيفة ايسترين تودي أشارت إلى انه تذكر كل شيء ونسي زوجته.

وتقول يانغ جينغ وهي زوجة وي منذ تسعة أعوام "لقد تذكر اسماء جميع اصدقائه وتذكر أسرهم وما يتعلق بهم.

كما أنه استعاد جميع المعلومات الخاصة بعمله إلا انه أشار إليّ في غرفة المستشفى وسأل ابنتنا قائلاً:

من تكون هذه المرأة؟ وتضيف يانغ أريته صور زفافنا وسألته عمن تكون المرأة التي تقف بجانبه،

فقال: انها زميلتي في الصف وتتابع يانغ بدهشة "حينما عدنا إلى البيت كان يدفعني خارج الغرفة

عندما يرغب بتبديل ثيابه. كما أنه اكد لي غير مرة أن عليّ بأن لا أطهو لأنني ضيفة في منزله".

أما كبير الجراحين في المستشفى فوصف نسيان وي لزوجته بالتحديد..

بأنه أمر عصي على التفسير.

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

العلاقة الزوجية تتسم بالابتسام والضحك طول الوقت فعندما رايت ذلك فى الخارج وقارنته بمصر وجدت عجب العجاب وسألت نفسى لماذا
السؤال ماهو الخطا فى ذلك هم ام نحن وهل هذا الذى لاحظته موجود ايضا فى كندا ام هى ظاهرة موجودة فى الدول الاسيوية فقط

الخطأ عندنا أكيد

عشان في تعقيدات كدة الناس اضافتها علي حياتها هيا مش من الدين في شئ

المفروض أن القرارات اللي بتتصل بحياة الأنسان تبقي سهلة و ميسرة زي ما ربنا عز وجل قال القرآن الكريم زي قرار الطلاق أو الزواج أو الزواج الثاني

يعني لو واحد حب يشتري بيت أو يبيع عربية ممكن مايخدش الكلام ده معاه يوم واحد

لكن لو حب ياخد قرار في حياته الشخصية حيلاقي ألف عائق

يعني ببساطة أسرة بقت العلاقة بين الزوج و الزوجة باين من شكلهم أن هما زهقوا من بعض و بقت علاقة روتينية

لاص لو هما متراضين علي الوضع ده خلاص يكملوا مع بعض ، طيب الزوج مش عاجبه الكلام ده خلاص ببساطة يخير الزوجة بين الطلاق و بين الزواج الثاني مثلا ، و هيا تختار اللي يناسبها

و بكدة أتحلت المشكلة بكل سهولة

نييجي بقي للي بيحصل دلوقتي

قوانين ما أنزل الله بها من سلطان ، القايمة عشان تربط الزوج و ميقدرش يطلق ، الشقة من حق الزوجة ، لو مدفعش الزوج النفقة تقدر الزوجة تحبسه ، قضية تاخد في المحكمة أكتر من 5 سنين

معقول في سنة 2008 قضية بتتعلق بحياة أنسان يتحكم فيها بعد 5 سنين ، فين العدل ده

طبعا ده زمان كان بيتحكم في موضوع الطلاق ده في قعدة واحدة و ده اللي اتكلمت عنه في موضوع القضاء العرفى [/rl]

طيب هنا خلاص الزوج طلق و حيبتدي حياة جديدة و فيه قرار تاني اللي هوه الزواج

برده بكل بساطة حيبتدي يكون بيت جديد

المفروض بقي ميبقاش في أزمة شقق و لا السلع المعمرة دي تبقي غالية ، ده من ابسط حقوق الأنسان ان يبقي سعر السكن بسيط وفي متناول يد كل الناس

طبعا في كلكعة لأي قرار ممكن ياخده الأنسان عشان يعيش حياته زي ما هوه عاي

و يبقي الحل في الأخر

يبقي الحل كما هوه عليه

أن يعيش الزوجين في مؤسسة الزواج و يجمعهم هدف مشترك واحد هوه تربية و تعليم الأولاد

الاخ الفاضل جوبريه

اولا شكرا على مداخلتك القيمة والتى كانت فوق الرائعة

باختصار شديد العقيدات فى كل من الزواج والطلاق من اسباب انهيار الحياة الزوجيه

وفقك الله

رابط هذا التعليق

فقد ذاكرته ثم تذكر الجميع إلا زوجته

يعد المواطن الصيني وي جاجني يتذكر زوجته بعد تعرضه لحادث مروري.

وكان وي قد فقد ذاكرته تماماً عقب اصطدام رأسه بعمود إنارة.

إلا أنه استطاع استعادة ذاكرته بعد بقائه في المستشفى لمدة يومين

غير ان صحيفة ايسترين تودي أشارت إلى انه تذكر كل شيء ونسي زوجته.

وتقول يانغ جينغ وهي زوجة وي منذ تسعة أعوام "لقد تذكر اسماء جميع اصدقائه وتذكر أسرهم وما يتعلق بهم.

كما أنه استعاد جميع المعلومات الخاصة بعمله إلا انه أشار إليّ في غرفة المستشفى وسأل ابنتنا قائلاً:

من تكون هذه المرأة؟ وتضيف يانغ أريته صور زفافنا وسألته عمن تكون المرأة التي تقف بجانبه،

فقال: انها زميلتي في الصف وتتابع يانغ بدهشة "حينما عدنا إلى البيت كان يدفعني خارج الغرفة

عندما يرغب بتبديل ثيابه. كما أنه اكد لي غير مرة أن عليّ بأن لا أطهو لأنني ضيفة في منزله".

أما كبير الجراحين في المستشفى فوصف نسيان وي لزوجته بالتحديد..

بأنه أمر عصي على التفسير.

الاخ الفاضل شاب مصرى

ده وي جاجني ده صاحبلى الانتيم وانا عارف حكايته من طقطق لريكا من الاخر كان بيستهبل فيها علشان كده مايدفعشى نفقة ولا دياولو يكرشها ومحدش يلومه

حبيبى وي جاجني خبط راسه فى عامود والموضوع انتهى

الحل : لكل متزوج يكون قريب من العمود لاستخدامه وقت اللزوم

شكرا

رابط هذا التعليق

والله احنا حوارتنا بناءه ثم انت عايزاها بناءه ازاي مثلا

احنا بنتناقش نقاش موضوعى وبنفس طريقتك

على العموم انتي حره انت عايزه تهربي وانا اصلا مروح انام

بس قبل ماامشى اوعى تاخدى منى موقف لما احب اخد منك معلومه عن كندا ابقى ردي رد بما يرضي الله لان معلوماتك كويسه فى الموضوع ده بغض النظر عن تحيزك ونقاشك غيرالموضوعى وتصبخون على خير انا عندي شغل من بدري وكمان عندي اعداد للمقابله بتاعتى الى لسه مااتحددتش وماخدش يعرف عتها حاجه لانى سقطت سهوا انا وجادولى وشوية بط اسود

انا لا اهرب .. و عمرى معملتها ..

المناقشة غير بناءة او هادفة .. على الاقل من وجهة نظرى .. و عليك ان تحترم وجهة نظرى

اما بخصوص ان لو حضرتك طلبت منى معلومة ... اكيد لو اعرفها هقولهالك علطول و لو معرفهاش و عندى الوقت و المقدرة هبحث لك عنها

ياريت ناخذ بالنا من شىء ... احنا ريحين كندا هنتعامل مع كل الجنسيات و الملل ... و اكيد هنتعامل مع اعداءنا

ممكن مثلا طبيب مصرى يكشف على واحد يهودى اسرائيلى ....هل هيرفض يعلجوا ؟؟؟ و قد يكون عزيز عليه مات فى حرب اكتوبر على يد الاسرائليين .... و لكن هناك فى كندا هينسى كل ده و لازم يقوم بالواجب بتاعه

اخير يا اخى انك ليس عدوا لى حتى لو اختلفت كليا معى فى الراى ....ياريت انتم يا هو تتعملوا مع هى بنفس المنطق

اهلا بك

و السلام عليكم و بالتوفيق

رابط هذا التعليق

والله ياستي عمرنا ماكنا اعداء وحضرتك اعتقدت خطاء بتصورك ده عموما اهلا بيكي وشكرا وان شاء الله هابقى ابعت ليكي مليون استفسار لحد ماتقولي حقي برقابتي

رابط هذا التعليق

والله ياستي عمرنا ماكنا اعداء وحضرتك اعتقدت خطاء بتصورك ده عموما اهلا بيكي وشكرا وان شاء الله هابقى ابعت ليكي مليون استفسار لحد ماتقولي حقي برقابتي

يبدو على حضرتك انك لم تقرا كلامى صح .. او يبدو اننى لم استطيع توصيل لك المعلومة

انا اللى قلته لحضرتك"اخير يا اخى انك ليس عدوا لى حتى لو اختلفت كليا معى فى الراى ....ياريت انتم يا هو تتعملوا مع هى بنفس المنطق

اهلا بك"

بالنص

و اهلا وسهلا بك و باستفساراتك و مش هقول حقى برقبتى و لا حاجة :roseop:

رابط هذا التعليق

هو ياجماعه مش ممكن يتفتفتح تانى موضوع الزواح الثاني فى كندا والا الاداره هاتفضل تركب دماغها اصله موضوع شيق جدا وكمان اهو بنحارب جمعيات اعداء الرجال

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...