اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لومكنتش تشتغل شغلتك-كنت تتمنى تشتغل اية؟

حسام يوسف

Recommended Posts

الحمد لله رب العالمين

علي فكرة الموضوع ده جميل بس للاسف اصبح ملوث ببعض الكلام من الاخت جزائرية والاخ ايهاب

ربنا يهديكم ويصلح حالكم

انا لله وانا اليه راجعون

اعتذر عن عدم كتابه ما اتمناه

رابط هذا التعليق

• الردود 62
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

واللة يا دكتر حسام موضوعك حلو اوى

انا كنت اتمنى انى اشتغل عاضة ازياء

اصلى بحب اللبس اوى فكنت طبعا هستمتع بالشغلانة دى

دة وانا صغيرة انما لما كبرت بقى وعرفت انهم بياكلوا بالقطارة عشان جسمهم يبقى رشيق وموش عارفة اية

اتمنيت اشتغل مضيفة والف العالم اصلى بحب السفر اوى

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

أحب أن أعلّق على مداخلة otaka و أعتذر لو كان التعليق برّه الموضوع حبّتين :roseop:

بالنسبة لى كانت كليّة الإعلام هى الاختيار الأوّل تليها كليّة الهندسه رغم أنّه ليس بينهما رابط

والدتى عارضت -وإن كانت تركت لى الاختيار النهائى- فكرة الالتحاق بكليّة الإعلام و قالت لى : معنديش استعداد أروح أجيبك من أقسام الشرطه كل شويّه لو كتبتى حاجه مش على مزاج حد !! و كان رأيها كذلك أن النجاح فى هذه المهنه يستدعى بعض التنازلات اللىّ مش هاقدر أعملها ..

فى الوقت ده لم تكن الصحف المستقلّه ولا هوجة الفضائيات قد بدأت بعد .. و كان الصحفى عشان يبقى بيشتغل فى مكان محترم محتاج يعمل بجريده مثل "الأهرام" أو "الأخبار" مثلا و بالطبع هذه أماكن يحتاج العمل بها لواسطه مهوله ..

أن يكون هناك مفكّرين أمر أظنّه غير مرتبط بالدراسه

"جلال أمين" درس الحقوق .. فى وقت كانت هذه الكليّه -حسبما أظن- من كليّات القمّه .. يعنى زى اللىّ بيسيب كليّة الآداب -رغم نبوغه فى فروعها- ليلتحق بكليّة الهندسه !!

ثم فى دراساته العليا درس "جلال أمين" الاقتصاد !! و من قراءتى لسيرته الذاتيه أعتقد أن انتهاءه إلى أن يكون "مفكّر" له علاقه بهواياته بشكل أكبر من دراسته و كذلك بنشأته فى بيت مفكّر إسلامى معروف مثل "أحمد أمين" ..

ثمّ هل يمكن القول أن "جلال أمين" كان ممكن يجلس و يفكّر و يكتب كتبا و مقالات و هو يعمل بالمحاماه أو و هو يدرّس بالجامعه المصريه؟

غالب ظنّى أن الإجابه كانت لتكون : لا

"جلال أمين" يدرّس من فتره طويله بالجامعه الأمريكيه كما أنّه عمل من سنين فى صندوق للتمويل الكويتى -لا أذكر اسمه بالظبط للأسف- كما أنّه يمتلك فى "لندن" شقّه يؤجّرها حين لا يكون هو و أسرته بحاجة إليها ..

إيه اللىّ أنا عاوزه أوصل له من ذكر هذه المعلومات؟ :blink:

ما أريد أن أصل إليه أن "المفكّر" ليست مهنه فى "مصر" ولا يمكن أن تكون ..

"نجيب محفوظ" فى أيّام الرخص رفض ترك وظيفته لأن الكتابه مش بتأكّل عيش و أظن لو لم يكن ل"جلال أمين" مصادر دخل أخرى ما كنّا سمعنا عنه و عن فكره أى شئ ..

لذا من أجل أن يكون لدينا مفكّرين أظنّنا بحاجه لتغيير المناخ الذى ينشأ فيه أطفالنا منذ صغرهم كما أنّنا بحاجه لإعفاء المفكّرين من التفكير فى مشاكل و أعباء الحياه اليوميه :)

تحيّاتى

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

والله العظيم كنت بفكر فى الكلمتين دول أول امبارح

مش ممكن توارد الخواطر دة :roseop:

كل سنة وانتى طيبة أختنا العزيزة فيروز

رابط هذا التعليق

الأخت جويرية..

جزاكي الله خيراً .. وأثقل ميزان حسناتك بالطريق القويم الذي تسلكينه ونثق أن مظهرك مثل مخبرك .. فالتقوى والإيمان هما المحك الحقيقي .. إزددت إحتراماً لك ..

بالنسبة للعمل .. لو لم أكن أعمل مهنتي الحالية .. لوددت أن يكون مكاني البيت .. وقد يكون ذلك مظهر آخر في نظر البعض على التخلف وعدم الحضارة .. هدانا الله لما فيه الخير كل حسب منهجة وشريعته..

تحياتي

زيزيتا

ربي إرزق إبنتي صُحبة الأخيارِ

وخِصالَ الأطهارِ , وتوكّلَ الأطيارِ

رَبي وبلِغني فيها غاية أمَلي ومُنايَ .. بحَولِكَ وقوتِكَ

رَبي متعني ببرِهِا في حياتي .. وأسعِدني بِدُعَائِهِا بعد مَمَاتي

رابط هذا التعليق

بالنسبة للعمل .. لو لم أكن أعمل مهنتي الحالية .. لوددت أن يكون مكاني البيت

وانا كمان عاوز أقعد في البيت :roseop: ... بس بشرط آخذ المرتب

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

أحب أن أعلّق على مداخلة otaka و أعتذر لو كان التعليق برّه الموضوع حبّتين :roseop:

بالنسبة لى كانت كليّة الإعلام هى الاختيار الأوّل تليها كليّة الهندسه رغم أنّه ليس بينهما رابط

والدتى عارضت -وإن كانت تركت لى الاختيار النهائى- فكرة الالتحاق بكليّة الإعلام و قالت لى : معنديش استعداد أروح أجيبك من أقسام الشرطه كل شويّه لو كتبتى حاجه مش على مزاج حد !! و كان رأيها كذلك أن النجاح فى هذه المهنه يستدعى بعض التنازلات اللىّ مش هاقدر أعملها ..

فى الوقت ده لم تكن الصحف المستقلّه ولا هوجة الفضائيات قد بدأت بعد .. و كان الصحفى عشان يبقى بيشتغل فى مكان محترم محتاج يعمل بجريده مثل "الأهرام" أو "الأخبار" مثلا و بالطبع هذه أماكن يحتاج العمل بها لواسطه مهوله ..

أن يكون هناك مفكّرين أمر أظنّه غير مرتبط بالدراسه

"جلال أمين" درس الحقوق .. فى وقت كانت هذه الكليّه -حسبما أظن- من كليّات القمّه .. يعنى زى اللىّ بيسيب كليّة الآداب -رغم نبوغه فى فروعها- ليلتحق بكليّة الهندسه !!

ثم فى دراساته العليا درس "جلال أمين" الاقتصاد !! و من قراءتى لسيرته الذاتيه أعتقد أن انتهاءه إلى أن يكون "مفكّر" له علاقه بهواياته بشكل أكبر من دراسته و كذلك بنشأته فى بيت مفكّر إسلامى معروف مثل "أحمد أمين" ..

ثمّ هل يمكن القول أن "جلال أمين" كان ممكن يجلس و يفكّر و يكتب كتبا و مقالات و هو يعمل بالمحاماه أو و هو يدرّس بالجامعه المصريه؟

غالب ظنّى أن الإجابه كانت لتكون : لا

"جلال أمين" يدرّس من فتره طويله بالجامعه الأمريكيه كما أنّه عمل من سنين فى صندوق للتمويل الكويتى -لا أذكر اسمه بالظبط للأسف- كما أنّه يمتلك فى "لندن" شقّه يؤجّرها حين لا يكون هو و أسرته بحاجة إليها ..

إيه اللىّ أنا عاوزه أوصل له من ذكر هذه المعلومات؟ :blink:

ما أريد أن أصل إليه أن "المفكّر" ليست مهنه فى "مصر" ولا يمكن أن تكون ..

"نجيب محفوظ" فى أيّام الرخص رفض ترك وظيفته لأن الكتابه مش بتأكّل عيش و أظن لو لم يكن ل"جلال أمين" مصادر دخل أخرى ما كنّا سمعنا عنه و عن فكره أى شئ ..

لذا من أجل أن يكون لدينا مفكّرين أظنّنا بحاجه لتغيير المناخ الذى ينشأ فيه أطفالنا منذ صغرهم كما أنّنا بحاجه لإعفاء المفكّرين من التفكير فى مشاكل و أعباء الحياه اليوميه :)

تحيّاتى

ما قصدت من اثاره موضوع الاستخسار اننا نقف فى مجتمعنا على قدم واحده دائما

نصف المجتمع معطل لان المراه لم يكن لها حق المشاركه فى اى شئ و الحمد لله بدء ذلك فى التغير و يبقى تغيير عقليه المجتمع لتصبح المشاركه فعاله و ليس للتمثيل المشرف مثل بتوع الكوره

الان نحن ننمو علميا و تكنولوجيا من دون نمو اجتماعى و لا فكرى لازلنا فى نظريه المجتمع ذو القدم الواحده و حين اقول ذلك اعنى اننا لا نملك ذخيره متخصصه للقيام بدراسات تطوير للمجتمع

قد يكون كلامك صحيحا فى ان الدراسه ليست بالضروره عاملا فى تكوين المفكر و لكنها فى نظرى لازمه فى تكوين مفكر يتبع المنهج العلمى فى التفكير و هثال جلال امين و محمود العالم و جمال حمدان يدلل على ما اقول حيث انهم من خلفيه علوم انسانيه سواء محاماه جغرافيا او اقتصاد

ذكرت نقطه مهمه و هى انه بلا غطاء مادى صعب ان يولد منظر و هذا صحيح و لعل التاريح يذكر علاقه كارل ماركس بانجلز و فضل انجلز المادى على انجازات ماركس الفكريه و لكن ما اود الوصول اليه هو اننا فى مجتمع جامد لا حراك فيه بل على اسعد الاحوال اسميه مجتمع اجترارى قصصى لا يضيف الى الدنيا شيئا و لا عجب ان تنقرض الديناصورات و نحن معها لاننا مبرمجين على اتباع سكه السلامه

و هذا ما لفت نظرى فى موضوع استخسرت المجموع التى اشرت اليها سابقا

الى ان نصل الى مرحله حب التجربه لا اعتقد اننا من الممكن ان نكون شيئا فى هذا العالم و طالما سيطر على المجتمع مفاهيم جامده فسينمو لكن هيهات ان يتطور

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

نصف المجتمع معطل لان المراه لم يكن لها حق المشاركه فى اى شئ و الحمد لله بدء ذلك فى التغير و يبقى تغيير عقليه المجتمع لتصبح المشاركه فعاله و ليس للتمثيل المشرف مثل بتوع الكوره

الان نحن ننمو علميا و تكنولوجيا من دون نمو اجتماعى و لا فكرى لازلنا فى نظريه المجتمع ذو القدم الواحده و حين اقول ذلك اعنى اننا لا نملك ذخيره متخصصه للقيام بدراسات تطوير للمجتمع

قد يكون كلامك صحيحا فى ان الدراسه ليست بالضروره عاملا فى تكوين المفكر و لكنها فى نظرى لازمه فى تكوين مفكر يتبع المنهج العلمى فى التفكير و هثال جلال امين و محمود العالم و جمال حمدان يدلل على ما اقول حيث انهم من خلفيه علوم انسانيه سواء محاماه جغرافيا او اقتصاد

ذكرت نقطه مهمه و هى انه بلا غطاء مادى صعب ان يولد منظر و هذا صحيح و لعل التاريح يذكر علاقه كارل ماركس بانجلز و فضل انجلز المادى على انجازات ماركس الفكريه و لكن ما اود الوصول اليه هو اننا فى مجتمع جامد لا حراك فيه بل على اسعد الاحوال اسميه مجتمع اجترارى قصصى لا يضيف الى الدنيا شيئا و لا عجب ان تنقرض الديناصورات و نحن معها لاننا مبرمجين على اتباع سكه السلامه

الى ان نصل الى مرحله حب التجربه لا اعتقد اننا من الممكن ان نكون شيئا فى هذا العالم و طالما سيطر على المجتمع مفاهيم جامده فسينمو لكن هيهات ان يتطور

وجهة نظر ممتازة وأتفق معها، فعلا نحن لدينا فائض في الكفاءات في مجالات معينة (طب - صيدلة - هندسة) وفي المقابل لدينا عجز رهيب في الاقتصاديين والاجتماعيين والمفكرين والسياسيين والمحامين الأكفاء، لأن الجميع "بيستخسر" مجموعه في الثانوية العامة.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام علينا وعلي عباد الله الصالحين

وأنا صغيرةكنت بحب الرسم والاعمال الفنية وكمان كان نفس أشتغل في مجال الزراعة لاني بحبه جدا وكنت لما أسافر البلد أكون مش عايزة أرجع القاهرة

ولما جبت مجموع صغيرفي الاعدادية دخلت ثانوي تجاري وحزنت جدا

بعد كدا دخلت معهد فني تجاري وبعد التخرج بكام سنة كانت مصلحة الضرايب عاملة اعلان وعايزة موظفين بدبلوم تجارة بشرط ألا يقل المجموع عن 65% ولما كن جايبة في الدبلوم 70% اتعينت من غير كوسة وبعد كام سنة ضمو لي المعهد الفني وأخدت أقدمية سنتين

بعد كدة لما الجامعة المفتوحة بدأن التحقت بكلية التجارة وأخدت بكالوريوس تعليم مفتوح واستفدت بيه في مجال عملي

بعد كدة انتسبت بكلية الحقوق ودلوقتي أنا في سنة تانية حقوق ومنستش حلم الزراعة بفكر أمارسه في البلكونة أو السطوح

((الحمد لله الذي هدانا للاسلام وما كنا لنهتدي لولا أن هدانا الله))

رابط هذا التعليق

السلام علينا وعلي عباد الله الصالحين

وأنا صغيرةكنت بحب الرسم والاعمال الفنية وكمان كان نفس أشتغل في مجال الزراعة لاني بحبه جدا وكنت لما أسافر البلد أكون مش عايزة أرجع القاهرة

ولما جبت مجموع صغيرفي الاعدادية دخلت ثانوي تجاري وحزنت جدا

بعد كدا دخلت معهد فني تجاري وبعد التخرج بكام سنة كانت مصلحة الضرايب عاملة اعلان وعايزة موظفين بدبلوم تجارة بشرط ألا يقل المجموع عن 65% ولما كن جايبة في الدبلوم 70% اتعينت من غير كوسة وبعد كام سنة ضمو لي المعهد الفني وأخدت أقدمية سنتين

بعد كدة لما الجامعة المفتوحة بدأن التحقت بكلية التجارة وأخدت بكالوريوس تعليم مفتوح واستفدت بيه في مجال عملي

بعد كدة انتسبت بكلية الحقوق ودلوقتي أنا في سنة تانية حقوق ومنستش حلم الزراعة بفكر أمارسه في البلكونة أو السطوح

بسم الله ماشاء الله اسرار وعزيمة وقوة ارادة على تحقيق الهدف

كونك لا ترضى بالدونية وتسرى على تطوير نفسك دوما ده شىء مشرف لكل بنت مصرية

ربنا يزيدك ارادة وتحققى كل اهدافك

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

فى بعض الجامعات تغلق بعض التخصصات الدراسيه حين لا يكون هناك عدد كاف من الطلبه للالتحاق بها ..

ولو فكّرنا بنفس الطريقه فيما يتعلّق بالتحاق البعض بمجال دراسى معيّن سنجد تشابها لا بأس به

لماذا ينبغى على أحدهم أن يلتحق بدراسة الجغرافيا أو علم الاجتماع و من يدرسهم لن يجد وظيفه يلتحق بها .. كلام حضرتك صحيح من وجهة النظر التجريبيه لكن ماذا عن الواقع؟ مهم يكون فيه ناس درست علوم اجتماعيه لكن مهم كذلك يكون لهؤلاء مكان يحتاج لأعمالهم و دراساتهم و يكفل لهم حياه كريمه كى يشجّعهم على اللجوء لهذه المجالات

لكن ليس من العدل أن يكون معظمنا ممّن يعملون بوظائف تحقق لهم دخولا جيّده -أتحدّث عن نفسى بشكل أساسى- ثمّ نطلب من غيرنا الالتحاق بمجالات نحن أعلم الناس أنّه ليس لها وظائف لمجرّد معرفتنا أن هذه المجالات هامّه لبقائنا و نموّنا ..

ما أريد أن أقوله أن الربط بين الدراسه و الحياه العمليه ميزه غير متحققه فى مجتمعنا .. ناس ممكن تضيّع عمرها فى دراسة حاجات ليست مطلوبه فى مجال العمل فمن يعوّضهم عن عمرهم الضائع و لهذا ضربت المثل فى البدايه بموضوع الجامعات التى تغلق مجالات الدراسه التى لا تحقق جذبا كافيا للدارسين .. لهذا ليس هناك حب للتجربه أو المغامره و المخاطره .. لأن الخساره فى هذه الحاله كبيره .. ليس لدينا دراسه قصيرة المدى يمكن من خلالها أن يعرف الإنسان مدى النجاح الذى يمكن أن يحققه فيها على المدى البعيد و كذلك فرص العمل و الكسب المرتبطه بها و من ثمّ يحجم الكثيرون عن التجربه ..

توضيح واجب

أنا متّفقه مع رأى حضرتك لكن هناك أسباب جوهريه تقف عقبه فى سبيل تحقيق ما أشرت إليه

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انا شكلي هاقول زي العيال الصغير " انا نفسي اكبر وابقى تاكتور "

لإني اعتبر ان مهنة الطب هي من اعظم المهن اللي في الدني .. فيكفي ازالة الم مريض او معايشة فرحه اهله واحبابه حينما يكون الطبيب سبباً في ذلك

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

مش عارف ليه يا سي السيد لما قريت اسمك دخلت و انا متأكد انك كان نفسك تشتغل مهنة غير مهنة التاكاترة... بس انت دبلرتني و اختارت حاجة تانية... علي العموم مهنة التكاترة والمهنة اللي كانت في بالي بيتفقوا في استخدامهم لل...

مقص.

:roseop:

بالنسبة للعبد لله كان نفسي اشتغل اي مهنة ليها علاقة بالموسيقي..

و حاليآ جونيور لما سألته السؤال ده رد بأنه عايز يشتغل عالمعاش زي جده..

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

ماشي يا سكوب

على الاقل لما كان صاحبك حلاق .. فكنت هاتحلق وتتروش ببلاش ..

تخيل بقى ان الولا عمر لما اقول له نفسي تطلع دكتور يقعد يعيط ويدبدب لإنه بيكره المهنة دي عمى .. ونفسه ومُنى عينه يطلع رائد فضاء .. عشان كده تلاقيني دايماً متربس باب السطح بدل ما يقل عقله ويطلع يطير من فوق السور ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

المقص بيستعمل فى مهن كتير يا س س

تجار القماش

والترزية

الجناينى

متقلقش

سكوب بيهزر معاك

ضحكتنى والله بحكاية السطوح يا أبو عمر

كل سنة وانت طيب

رابط هذا التعليق

:roseop:

الله موضوع رائع لكن للاسف ليس كل ما يتمناة المرء يدركة

انا كان نفسي اكون دكتورة ولما الثانوية غدرت بي قلت مش مشكلة ادخل الكلية واطلع معيدة ودكتورة فيها ولا الوساطة سبقت كل شيء كان لازم اخرج لسوق العمل وايحث عنة ولاني بنت لازم اتجوز قبل القطار مايفوت وتبعات الجواز ان البية مسافر برة طيب روح وتعالي لا لازم تبق جنبي يييييييييييييييييا عم روح واشتغلت بموهلي لكن جوة العمل ما فيش حاجة اسمها مؤهل في حاجة اسمها طيب وحاضر ولاني انسانة سمع الكلام كان كل املي اعمل ماجيستير واعادل شهادتي لكن البيت والباولاد واللذي منة والله تعبت

قلبتوا علي المواجع بس كان نفسي كون دكتورة :roseop:

رابط هذا التعليق

wst::

الله موضوع رائع لكن للاسف ليس كل ما يتمناة المرء يدركة

انا كان نفسي اكون دكتورة ولما الثانوية غدرت بي قلت مش مشكلة ادخل الكلية واطلع معيدة ودكتورة فيها ولا الوساطة سبقت كل شيء كان لازم اخرج لسوق العمل وايحث عنة ولاني بنت لازم اتجوز قبل القطار مايفوت وتبعات الجواز ان البية مسافر برة طيب روح وتعالي لا لازم تبق جنبي يييييييييييييييييا عم روح واشتغلت بموهلي لكن جوة العمل ما فيش حاجة اسمها مؤهل في حاجة اسمها طيب وحاضر ولاني انسانة سمع الكلام كان كل املي اعمل ماجيستير واعادل شهادتي لكن البيت والباولاد واللذي منة والله تعبت

قلبتوا علي المواجع بس كان نفسي كون دكتورة :roseop:

أولا بشكر حضرتك على مشاركتك فى الموضوع

ثانيا شكرا لمدحك صاحب الموضوع

ثالثا انا حضرتك صيدلى واتخنقت م المهنة دى

وأعتقد انى على أول طريق تغيير الكارير

وسنى 34 سنة مش عشرينات يعنى

وهدى لحضرتك مثل صغير لكن مهم

الشاعر العظيم أحمد فؤاد نجم كتب اول أشعارة لما عمرة كان فوق التلاتين سنة

ادعيلى ربنا يوفقنى

عشان من دلوقتى كل اللى عرفوا الموضوع بيقولولى انت مجنون

يارب متشمتش حد فية

وتحياتى لحضرتك

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

أولا بشكر حضرتك على مشاركتك فى الموضوع

ثانيا شكرا لمدحك صاحب الموضوع

ثالثا انا حضرتك صيدلى واتخنقت م المهنة دى

وأعتقد انى على أول طريق تغيير الكارير

وسنى 34 سنة مش عشرينات يعنى

وهدى لحضرتك مثل صغير لكن مهم

الشاعر العظيم أحمد فؤاد نجم كتب اول أشعارة لما عمرة كان فوق التلاتين سنة

ادعيلى ربنا يوفقنى

عشان من دلوقتى كل اللى عرفوا الموضوع بيقولولى انت مجنون

يارب متشمتش حد فية

وتحياتى لحضرتك

ربنا يوفقك يا حسام ... في وقتنا ده تغيير المهنة 3-4 مرات خلال حياة الإنسان وضع طبيعي جدا وليس فيه أي نوع من الجنون

أنا مره واحد كبير اداني نصيحه ... قاللي لو انت شايف ان الطريق اللي انت ماشي فيه مش هايوصلك لحاجه غيّره على طول مهما تكون قطعت فيه، لإنك كل ما اتأخرت في تغيير مسارك كل ما خسرت أكثر، وكانت فعلا نصيحة ممتازة وفرقت كثير معايا في حياتي

فيه واحد صاحبي صيدلي برضه كان شغال مدير تسويق في شركة لي لي ومن ضغط الشغل لتحقيق التارجت صحته تعبت وخسر حياته الاجتماعية، فقرر انه يسيب مجال الصيدلة ودرس إدارة أعمال ودلوقتي بيعمل دكتوراه في إدارة الأعمال وشغّال مستشار لشركة تسويق، وحياته بقت أحسن كثير ماديا واجتماعيا.

ربنا يوفقك وتحقق كل طموحاتك لإنك فعلا إنسان محترم وتستاهل كل خير

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ألف شكر يا باشمهندس أحمد على دعواتك

وربنايعلم انا بعزك وبحترمك قد اية

تحياتى وتقديرى wst::

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...