اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المحاسبة على العمل

Recommended Posts

الفاضل gadolly

الفاضل محمد عمر

تم حجب مداخلاتيكما لمخالفاتهما لقواعد المشاركة

7- إدارة منتدى حوارات المصريين تشجع على الحوار الحر والهادف وتشجع على التفاعل بين روادها وتسعى بأن تجعل التعقيبات مفيدة ، ومشاركات الأعضاء المتكررة التي لا بقصد الإثراء بها والإفادة و الإستفادة و إنما لزيادة عدد مشاركاته سيكون مصيرها الحذف ، وبالذات إذا كانت ضمن مواضيع جادة وهادفة لما تشكله من إعاقة في سير الحوار الموضوعي.

للمرة الثانية فى هذا الموضوع .. يرجى الالتزام بقواعد المشاركة

الإدارة

بالعكس يا ابو محمد, انا شايف ان الماخلة دي بجد كانت مهمة جدا, عشان الناس اللي جاية هنا فاهمين ان الشغل زي مصر. بجد الدنيا هنا مش سهلة و الشغل شغل و بالساعة و مفيش كسل. بد دي الحقيقة ان الاحصائيات بتقول ان المصري بيشتغل 35 دقيقة في اليوم, و كمان شوف العمالة المقنعة و الباطلة, فلما يهاجر موظف منهم ممكن يكون معتقد ان الوضع في كندا زي مصر و نفس رتم الشغل. بس هنا في نقص عمالة يعني الموظف مشغول طول اليوم و ممكن ميقدرش حتي يقرا الجرنال.

انا بحترم المنتدي ده, و اعتقد اني انسان مسؤول و بعرف اتحكم في كلامي و انفعالاتي, انا لو كنت غلطت كنت حوافقك علي حذف المشاركة, بس انا شايف اني مغلطتش و بعدين في ناس هنا كتيرة عارفاني و ممكن يتوقعه ان المشاركة اتحذفت عشان قلت لفظ خارج او شتمت او حاجة تانية, و انا مقبلش ان حد يتوقع مني حاجة معملتهاش. لو انا غلطان حبقي اول واحد ححذف مشاركتي, و انت فاكر لما كلمة اتكررت في اية القران كنت اول واحد ابعتلك عشان تصلحها.

فياريت تراعي اني داخل المنتدي باسمي و مش متنكر و في ناس بيكلموني علي البيت في كندا و ممكن يفهموا الحذف ده بطريقة تانية, و بعدين انا عندي بنات في سن حرج , الكبيرة 4 سنين و مش عاوزين شوشرة :) :blink: ;) :sad: :roseop:

رابط هذا التعليق

انا لى رأى بدون ذكر اى اسم او رمز

انا رأيى ان الجماعة الذين يديرون مصر لهم خطة واحدة للسيطرة على مصر بالكامل عن طريق نظام التعيين اى

ان كل واحد فى منصب بيجى عن طريق التعين وليس عن طريق الترشيح والانتخاب حتى الداخلى يعنى

رئيس الوزاراء تعيين...... الوزير تعيين ...........رئيس الجامعة تعيين............. رئيس الاركان تعيين..............

يعنى مثلا من جانب رجال الدين وزير الاوقاف تعيين....مفتى الديار المصرية تعيين.... رئيس الازهر تعيين

وطبعا فى كل جانب وجهة اخرى نفس الشىء بيحوط على كل جنب وجهة بنظام التعيين .....

طب ايه المشكلة فى نظام التعينات ؟

طبعا الاختيار اولا بيكون اهل الثقة (المواليين والمطيعين ) وليس اهل اخبرة ....

ثانيا بيكون العائد المادى الرسمى (الراتب ) مع البدلات الرسمية بيكون كبييييييييييييييييير جدا بيحث انه صعب ان بيرفض وكذلك صعب التفريط فيه بعد التعيين يعنى لازم تقول حاضر تمام يافندم ....

ثالثا اذا طلع الاختيار غير المتوقع يعنى مش نظام حاضر يافندم يبقى لازم يقدم استقالته باى عذر يعنى مثلا للحالة الصحية

حد فاكر اخر واحد قدم استقالته؟

مع شديد الاحترام لكل رمز

رابط هذا التعليق

أدعو للتاكد ان كان قالها

وهو ليس فوق الحساب

كفانا تابوهات

والترميز اللى شغال عمال على بطال

يا اخى لو ان فاطمة بنت محمد سرقت لقطع محمد يدها

معندناش حد فوق مستوى السؤال فى الاسلام

انما من باب الادب لما نيجى نتكلم عن ذو مكانة نتكلم بالدليل

و الا يقام على المتكلم حد القذف .. مش كده برده يا حسام

و عموما الامة اللى من غير رموز نبعت نجيبلها رموز من كندا ولا من استراليا

يا ريت بس نفهم منك

ألف شكر على الرد

وطريقتة

رابط هذا التعليق

أدعو للتاكد ان كان قالها

وهو ليس فوق الحساب

كفانا تابوهات

يا ريت بس نفهم منك

ألف شكر على الرد

وطريقتة

يا حاج حسااااااام

احسن الطن احسن الله اليك

انا ما قصدتك بسوء انما نقلت لك سبب الحدة على ما سبق من الكلام

و عموما رمضان كريم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

أدعو للتاكد ان كان قالها

وهو ليس فوق الحساب

كفانا تابوهات

الحمد لله من قبل و من بعد..

يا ريت بس نفهم منك

ألف شكر على الرد

وطريقتة

يا حاج حسااااااام

احسن الطن احسن الله اليك

انا ما قصدتك بسوء انما نقلت لك سبب الحدة على ما سبق من الكلام

و عموما رمضان كريم

الحمد لله من قبل و من بعد..

رابط هذا التعليق

وبعدين مين قالك أنه رمز أساسا !!!

يا اخى الفاضل

كل سنة وانت طيب و متزعلش علينا كده

القصة وما فيها ان الواحد بيشوف شوية رموز فى البلد مينفعش نقول عنها اى حاجة وخلاص

يعنى رئيس جامعة الازهر اكيد يبقى رمز ... والا مين هيا الرموز مثلا

و عموما رمضان كريم

مفيش حاجة اسمها رموز.. شيخ الازهر مش شيخ الاسلام ولا رئيس جامعة الازهر شيخ الاسلام.. ولا في ايقونات فى الاسلام .. مفيش مجاملات فى الدين ودا وزير ودا غفير.. العلم بالشرع مش حكر عليهم .. مش كدا وبس .. دا مفيش حاجة فى الدين اسمها رجل دين.. لولا نشؤ الدول بالصورة دى مكنش الوظايف دى تبقا موجودة.. مش عايزين ننسى ياجماعة سلبية وا مبالاة شيخ الازهر و رئيس جامعة الازهر.. فى موضوع رفع قضية الاساءة الى خير المرسلين الى الامم المتحدة وفى المساعدة فى استصدار قرار يجرم سب الانبياء .. كانو فين م الحملة دى؟؟؟

وكلنا عارفين ان المناصب دى سياسية بحتة.. والا ليه مبيستنكروش الفساد والطماطم اللى برت ونفضت مصر؟؟ عمرنا مسمعناهم بيقولو كلمة الفساد على لسانهم .. وكأان فى شارع طويل بين ودنهم الاتنينز بيسمعو من ناحية ويخرجو م النحية التانية..

ياجماعة بعض الناس بتمارس الشرك فى مصر على مراى ومسمع القيادات دى.. خد عندك النذر للموتى (( وليس لله ))فى صناديق مساجد الحسين وزينب

.. ولشافعى وغيرها مساجد بالمئات

الذبح لهم امام هذه المساجد .. وقد قال سبحانه وتعالى (( فصلى لربك وانحر))

.. والطواف حوالين المقامات الموجودة فى المساجد دى على مراى ومسمع القيادات دى.. ودعائهم انهم يشفو مريض او عقيم .. او ينجحو طالب .. او يجيبو عريس لواحدة عانس .. وغيرها وغيرها بالعشرات من مظاهر الشرك الخ

ولا حول ولا قوة الا بالله

عارفين دا معناه ايه معناه ان لا شيخ الازهر ولا رئيس جامعة الازهر عارفيت حاجة عن اهم شئ فى الدين وهو التوحيد وتوجيه اى نوع من انواع العبادة لله وحدة(( النذر - الذبح- الطواف حول الكعبة_ الدعاء الخ من عشرات العبادات)) او عارفين وفى الحالة دى (( الساكت عن الحق شيطان خرس))

شوفو الامسيات والسهرات اللى بيحضروها+ د- عمر هاشم .. ايوه عمر هاشم..

حوالين المساجد دى وهما شايفين وسامعين كل دا .. ولا كلمة استنكار حتى .. وميقدرش يقول كلمة الشرك حتى على لسانة .. ولا حول ولا قوة الا بالله

.. يكفى انهم مبيحرموش فوائد البنوك.. ولا بيقولو عليها ربا

رابط هذا التعليق

مفيش حاجة اسمها رموز.. شيخ الازهر مش شيخ الاسلام ولا رئيس جامعة الازهر شيخ الاسلام.. ولا في ايقونات فى الاسلام .. مفيش مجاملات فى الدين ودا وزير ودا غفير.. العلم بالشرع مش حكر عليهم .. مش كدا وبس .. دا مفيش حاجة فى الدين اسمها رجل دين.. لولا نشؤ الدول بالصورة دى مكنش الوظايف دى تبقا موجودة.. مش عايزين ننسى ياجماعة سلبية وا مبالاة شيخ الازهر و رئيس جامعة الازهر.. فى موضوع رفع قضية الاساءة الى خير المرسلين الى الامم المتحدة وفى المساعدة فى استصدار قرار يجرم سب الانبياء .. كانو فين م الحملة دى؟؟؟

وكلنا عارفين ان المناصب دى سياسية بحتة.. والا ليه مبيستنكروش الفساد والطماطم اللى برت ونفضت مصر؟؟ عمرنا مسمعناهم بيقولو كلمة الفساد على لسانهم .. وكأان فى شارع طويل بين ودنهم الاتنينز بيسمعو من ناحية ويخرجو م النحية التانية..

ياجماعة بعض الناس بتمارس الشرك فى مصر على مراى ومسمع القيادات دى.. خد عندك النذر للموتى (( وليس لله ))فى صناديق مساجد الحسين وزينب

.. ولشافعى وغيرها مساجد بالمئات

الذبح لهم امام هذه المساجد .. وقد قال سبحانه وتعالى (( فصلى لربك وانحر))

.. والطواف حوالين المقامات الموجودة فى المساجد دى على مراى ومسمع القيادات دى.. ودعائهم انهم يشفو مريض او عقيم .. او ينجحو طالب .. او يجيبو عريس لواحدة عانس .. وغيرها وغيرها بالعشرات من مظاهر الشرك الخ

ولا حول ولا قوة الا بالله

عارفين دا معناه ايه معناه ان لا شيخ الازهر ولا رئيس جامعة الازهر عارفيت حاجة عن اهم شئ فى الدين وهو التوحيد وتوجيه اى نوع من انواع العبادة لله وحدة(( النذر - الذبح- الطواف حول الكعبة_ الدعاء الخ من عشرات العبادات)) او عارفين وفى الحالة دى (( الساكت عن الحق شيطان خرس))

شوفو الامسيات والسهرات اللى بيحضروها+ د- عمر هاشم .. ايوه عمر هاشم..

حوالين المساجد دى وهما شايفين وسامعين كل دا .. ولا كلمة استنكار حتى .. وميقدرش يقول كلمة الشرك حتى على لسانة .. ولا حول ولا قوة الا بالله

.. يكفى انهم مبيحرموش فوائد البنوك.. ولا بيقولو عليها ربا

السلام عليكم

يعنى يا استاذ تامر

ربنا كرمك و رزقك شىء من العلم عن التوحيد ونواقصه و نواقضه

و ربنا يتم عليك نوره... قول امين

انما معرفتش يا اخى ان لحوم العلماء مسمومة

يعنى يا اخى و اسمحلى فى التعبير

علماء الامة شرقا وغربا منتظرينك علشان تيجى توضح الحقيقة الخفية

لشيخ الازهر ورئيس جامعة الازهر وانهم بين جاهل بدينه او شيطان اخرس

استغفر الله العظيم

يا راجل هدى نفسك كده و بالراحة شوية

سهل جدا تغلط فى اى حد بس مش سهل ابدا تصلح الغلط ده

و بعدين اسمحلى اسالك انت اتعلمت الكلام بالطريقة دى عن العلماء فين

انا من المسلمين و طلبت العلم على ما كان عليه الامام محمد بن عبد الوهاب رحمه الله

و رغم ما يشاع عن ان اتباع الامام اشد الناس تشددا وما الى ذلك من الكلام الغير مؤصل علميا

الا اننى تعلمت كيف احترم اهل العلم من المسلمين و اقدرهم حتى وان اختلف شىء من قناعاتى عنهم

و تعلمت ايضا ان ابحث فيما وراء الحدث .. اى اننى لا انظر الى الامر بالصورة السطحية

و اخيرا تعلمت اننى ان لم افهم فعل كوكبة من العلماء و ليس فعلا انفرد به واحد فلابد لى من السؤال عن العلة حتى افهم

غفر الله لى ولك و جعلنى واياك من عتقاء هذا الشهر الكريم

قول امين وصلى على سيدنا النبى صلى الله عليه وسلم و ادعيلنا معاك

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الفاضل gadolly

الفاضل محمد عمر

تم حجب مداخلاتيكما لمخالفاتهما لقواعد المشاركة

7- إدارة منتدى حوارات المصريين تشجع على الحوار الحر والهادف وتشجع على التفاعل بين روادها وتسعى بأن تجعل التعقيبات مفيدة ، ومشاركات الأعضاء المتكررة التي لا بقصد الإثراء بها والإفادة و الإستفادة و إنما لزيادة عدد مشاركاته سيكون مصيرها الحذف ، وبالذات إذا كانت ضمن مواضيع جادة وهادفة لما تشكله من إعاقة في سير الحوار الموضوعي.

للمرة الثانية فى هذا الموضوع .. يرجى الالتزام بقواعد المشاركة

الإدارة

بالعكس يا ابو محمد, انا شايف ان الماخلة دي بجد كانت مهمة جدا, عشان الناس اللي جاية هنا فاهمين ان الشغل زي مصر. بجد الدنيا هنا مش سهلة و الشغل شغل و بالساعة و مفيش كسل. بد دي الحقيقة ان الاحصائيات بتقول ان المصري بيشتغل 35 دقيقة في اليوم, و كمان شوف العمالة المقنعة و الباطلة, فلما يهاجر موظف منهم ممكن يكون معتقد ان الوضع في كندا زي مصر و نفس رتم الشغل. بس هنا في نقص عمالة يعني الموظف مشغول طول اليوم و ممكن ميقدرش حتي يقرا الجرنال.

انا بحترم المنتدي ده, و اعتقد اني انسان مسؤول و بعرف اتحكم في كلامي و انفعالاتي, انا لو كنت غلطت كنت حوافقك علي حذف المشاركة, بس انا شايف اني مغلطتش و بعدين في ناس هنا كتيرة عارفاني و ممكن يتوقعه ان المشاركة اتحذفت عشان قلت لفظ خارج او شتمت او حاجة تانية, و انا مقبلش ان حد يتوقع مني حاجة معملتهاش. لو انا غلطان حبقي اول واحد ححذف مشاركتي, و انت فاكر لما كلمة اتكررت في اية القران كنت اول واحد ابعتلك عشان تصلحها.

فياريت تراعي اني داخل المنتدي باسمي و مش متنكر و في ناس بيكلموني علي البيت في كندا و ممكن يفهموا الحذف ده بطريقة تانية, و بعدين انا عندي بنات في سن حرج , الكبيرة 4 سنين و مش عاوزين شوشرة bv:- tv_: :blink: :blink: :lol:

مداخلتك هذه يا أخ gadolly قلت فيها رأيك فى موضوع إهمال قيمة العمل فى مصر ، وفى وضع تلك القيمة فى كندا ... قلت رأيك بشكل لا يستطيع معه أحد إلا أن يحترم ذلك الرأى .. أما المداخلة التى حُذفت فكانت تقول نفس الرأى بصورة نكتة فى سطر أو أقل ولذلك كان لابد من التذكير بالقاعدة رقم 7 ... وبعد أن حُذفت المداخلة ، دخلت حضرتك وقلت رأيك فى المداخلة المحذوفة وفى الحذف (وكان المفروض أن يكون ذلك بالطريقة التى نصت عليها القاعدة رقم 18) ... فكان لابد من حذف مداخلتك كما حُذفت المداخلة الأخرى

أظن هذا يوضح سبب الحذف ، ولا داعى للقلق على مستقبل البنات .. عرسانهم عندى :happy:

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

اولا يا جماعة الخير لحوم العلماء مهما اختلفنا معهم لحوم مسمومة لذا يرجي التكلم عنهم باحترام ودون سخرية

ثانيا موضوع الشغل حرام كل حاجة عقدة النقص بتاع ان كل حاجة فى مصر وحشة وكندا هى المدينة الفاضلة

فى ناس كتير جد ا فى مصر بتشتغل وبتنتج وفى الحكومة والخاص

انا عن نفسى اشتغلت فترة فى قطاع حكومى مصرى الناس كانت بتشتغل بالليل بعد مواعيد الدوام وبدون اوفر تايم

وبلاش حكاية الناس فى مصر كسلى ونايمين والناس اللى فى الغرب بس هم اللى شغالين فى كطل حتة سواء فى مصر او الخليج او الغرب ناس بتشتغل وناس كسلى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...