اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار عن استقدام العائلة

Recommended Posts

حاول مع موظف اخر في يوم تاني واحفظ شكل الموظف الاولاني عشان ماتروحلوش تاني انا نفس مشكلتك لكن محدش كلمني ولا شاف اصول اساسا ولو معاك شهاده الخبره اياها اللي خلصت بيها التاشيره من مصر خدها معاك

1-حاول تضرب بدله وكرافته وانت رايح لانهم هنا بيحترمو البدل قوي

2-جرب تروح الساعه حداشر ونص اتناشر تكون الزحمه خفت والموظف مزاجه رايق

شكررا ليك جدا علي ردك انا هعمل كدة ان شاء لله فعلا وهبعتلكوا الرد علشان الناس كلها تستفاد بس المشكلة اني معدنيش اصلا شهادة خبر في المجال دة لاني انا اداري مشروع decuments control وفنى ابنيه دي مجرد اسم التاسيرة بس علشان اعرف اعمل استقدام لاني المهنة اللي انا طالع لعيها متسعودة ولو جت علي البدلة يا سيدي مفيش مشكلة عندي الحمدلله كتير ربنا يسهل وشكرا جدا

(المال والبنون زينة الحياة الدنيا والباقيات الصالحات خير عند ربك ثوابا )

رابط هذا التعليق

حاول مع موظف اخر في يوم تاني واحفظ شكل الموظف الاولاني عشان ماتروحلوش تاني انا نفس مشكلتك لكن محدش كلمني ولا شاف اصول اساسا ولو معاك شهاده الخبره اياها اللي خلصت بيها التاشيره من مصر خدها معاك

شكررا ليك جدا علي ردك انا هعمل كدة ان شاء لله فعلا وهبعتلكوا الرد علشان الناس كلها تستفاد بس المشكلة اني معدنيش اصلا شهادة خبر في المجال دة لاني انا اداري مشروع decuments control وفنى ابنيه دي مجرد اسم التاسيرة بس علشان اعرف اعمل استقدام لاني المهنة اللي انا طالع لعيها متسعودة ولو جت علي البدلة يا سيدي مفيش مشكلة عندي الحمدلله كتير ربنا يسهل وشكرا جدا

مش لازم شهاده الخبره غير حل نهاءي لو الامور لاقدر الله اتعقدت بس انشاء الله كله هايبقي تمام وربنا يوفقك

رابط هذا التعليق

مش لازم شهاده الخبره غير حل نهاءي لو الامور لاقدر الله اتعقدت بس انشاء الله كله هايبقي تمام وربنا يوفقك

ادعلي الله يكرمك انا رايح النهاردة اهو وربنا يسهل وعموما ربنا يخليلك ابنك

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

جماعة الخير انا ان شاء الله الاسبوع الجاى هقدم على استقدام زوجتى وابنى

ووضبت كل الورق اللازم على حسب علمى وقراءاتى فى الموقع.

بس انا خايف من موضوع المهنة :

أنا مهنتى فى الباسبور (فنى إتصالات) وبالسؤال علمت انها تستقدم

لكن المشكلة انى شهادتى الجامعية هى (بكالريوس حاسبات ومعلومات) وبعمل هنا فى السعودية مبرمج كمبيوتر ونظم معلومات

وخايف انهم يرفضو ا عشان المهنة غير مطابقة للشهاده الجامعية

ياريت لو حد عندة خبرة يقولى ويطمنى خصوصا ان معاية شهادة قياس مهارة فنى اتصالات من مصر بدرجة ماهر

طلعتها قبل ماجى من مكتب العمل عشان اغير مهنتى فى بطاقة الرقم القومى وانا فى مصر

شهادة قياس المهارة دى مختومة من الخارجية المصرية ومن القنصلية السعودية كمان

-كمان معاية تصريح مزاوله مهنة فنى اتصالات من مصر ومختوم بختم النسر

هل هما فعلا ممكن يرفضو عشان موضوع اختلاف المهنة مع الشهادة ؟طب لو قدمت لهم شهادة قياس المهارة وترخيص مزاولة المهنة ممكن يوافقو ؟

انا عرضت عليكم مشكلتى ارجو الرد السريع من الاخوة ومستنى كمان اخونا الخبير سى السيد

يرد علية ومستنى باقى الاخوة الأفاضل

وشكرااا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

جماعة الخير انا ان شاء الله الاسبوع الجاى هقدم على استقدام زوجتى وابنى

ووضبت كل الورق اللازم على حسب علمى وقراءاتى فى الموقع.

بس انا خايف من موضوع المهنة :

أنا مهنتى فى الباسبور (فنى إتصالات) وبالسؤال علمت انها تستقدم

لكن المشكلة انى شهادتى الجامعية هى (بكالريوس حاسبات ومعلومات) وبعمل هنا فى السعودية مبرمج كمبيوتر ونظم معلومات

وخايف انهم يرفضو ا عشان المهنة غير مطابقة للشهاده الجامعية

ياريت لو حد عندة خبرة يقولى ويطمنى خصوصا ان معاية شهادة قياس مهارة فنى اتصالات من مصر بدرجة ماهر

طلعتها قبل ماجى من مكتب العمل عشان اغير مهنتى فى بطاقة الرقم القومى وانا فى مصر

شهادة قياس المهارة دى مختومة من الخارجية المصرية ومن القنصلية السعودية كمان

-كمان معاية تصريح مزاوله مهنة فنى اتصالات من مصر ومختوم بختم النسر

هل هما فعلا ممكن يرفضو عشان موضوع اختلاف المهنة مع الشهادة ؟طب لو قدمت لهم شهادة قياس المهارة وترخيص مزاولة المهنة ممكن يوافقو ؟

انا عرضت عليكم مشكلتى ارجو الرد السريع من الاخوة ومستنى كمان اخونا الخبير سى السيد

يرد علية ومستنى باقى الاخوة الأفاضل

وشكرااا

اخي الفاضل

ان شاء الله مش هيرفضو لان الفني من حقه يستقدم ومؤهلك عالي كمان اتوكبل علي الله لو الامور تعقدت اعملها من جده

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا اخ / خالد على ردك وطمأنتك لية بس انا كان نفسى الناس اللى ليها تجارب مشابهة تتفاعل ويردو او حتى اللى يعرف حد مر بنفس الظروف ....ومنتظر ردود الخير الل بتسعدنى لمجرد حتى التواصل بغض النظر عن هية ممكن تفيد او لا

وشكرااا

رابط هذا التعليق

ادعلي الله يكرمك انا رايح النهاردة اهو وربنا يسهل وعموما ربنا يخليلك ابنك

أخ ميشو انت قولتلنا انك هتعرض تجربتك ودة من حوالى شهرين كدة ياريت تدخل وتكملنا عملت ايو وانت بتقدم استقدام انت وعدت انك ترد هنا عشان كلنا نستفيد

رابط هذا التعليق

جزاك الله خيرا اخ / خالد على ردك وطمأنتك لية بس انا كان نفسى الناس اللى ليها تجارب مشابهة تتفاعل ويردو او حتى اللى يعرف حد مر بنفس الظروف ....ومنتظر ردود الخير الل بتسعدنى لمجرد حتى التواصل بغض النظر عن هية ممكن تفيد او لا

وشكرااا

بعد السلام عليكم يا اخ عمرو اتكلم علي الله ومش تخاف انت مؤهلك يعتبر نوعا ما مطابق للمهنة وخد معاك شهادة الخبرة دي والمهمة تقدم في مكتب جدة انا كان عندي المشكلة دي والحمدلله مشيت واخدت الورقة الصفرا وربنا معاك اهم خاجة ابقي ادخل علي الراحل اللي قاعد علي الشمال احسن بكتير من الراجل اللي قاعد علي اليمين وابقي قولنا عملت اية والسلام عليكم

رابط هذا التعليق

وشكرااا

بعد السلام عليكم يا اخ عمرو اتكلم علي الله ومش تخاف انت مؤهلك يعتبر نوعا ما مطابق للمهنة وخد معاك شهادة الخبرة دي والمهمة تقدم في مكتب جدة انا كان عندي المشكلة دي والحمدلله مشيت واخدت الورقة الصفرا وربنا معاك اهم خاجة ابقي ادخل علي الراحل اللي قاعد علي الشمال احسن بكتير من الراجل اللي قاعد علي اليمين وابقي قولنا عملت اية والسلام عليكم

جزاك الله خير أخ ميشو ...والله اثلجت صدرى بس انا عايز اقولك انى فى الرياض ...مش فى جدة وهل ينفع اروح جدة بنفس الورق اللى انا خاتمة من الغرفة التجارية اللى بالرياض؟مكتب استقدام جدة هيقبلة ولا لازم اروح غرفة التجارية بجدة واغير الورق تانى ؟

حاجة تانية :انا الراتب مش مذكور فى خطاب التعريف الخاص بمكتي الاستقدام ينفع اعمل ملحف خطاب تانى فية الراتب مختوم من الشركة بس ؟وشكرا

رابط هذا التعليق

• بعد 10 شهور...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

يا جماعة الخير

انا جاي على تأشير بمهنة رسام عام وكنت بشتغل في وكالة دعاية وإعلان

وبعدين نقلت كفالة على شركة أجهزة طبية ولكن غيرت المهنة لمهنة مندوب مبيعات ومؤهلي " بكالريوس سياحة وفنادق - قسم دراسات فندقية "

والأن أتزوجت وعايز أعمل إستقدام

وذهبت لمكتب الإستقدام بالرياض علشان أسأل على الأوراق المطلوبة

وبعدين سألت العسكري أللى بيوزع الأرقام هل مهنة مندوب مبيعات لها حق الإستقدام؟

فقالي هل عدلت مهنة

فقلتله أيوة

فقالي لا تستقدم

فقلتله أزاي أنا مهنتي قبل ما أغير مهنة كان يحق لي الإستقدام ومعاية مؤهل عالي

فسألني أية مؤهلي قولتله معاية بكالريوس سياحة وفنادق قسم دراسات فندقية

فقالي المهنة غير مطابقة للمؤهل

وبعدين سألني سؤال غبي جداً

قالي طيب ليه ما إستقدمتش قبل ما تغير المهنة

فقلتله ما كنتش لسة اتزوجت

المهم سيبته وبعدين سألت ناس واقفة قالولي مهنة مندوب المبيعات دي زي العامل لا يحق ليها الإستقدام

وناس تاني قالتلي مين اللي قالك الكلام دة يحق ليك الإستقدام

وفي واحد قالي يا ابني سيبك من كلام الناس أنت اتوكل على الله وجهز ورقك والفيصل في الموضوع دة هو الموظف

المهم أن العسكري ده سيب ركبي وخلاني مش عارف أفكر

لأني أنا كاتب كتابي وكنت مخطط أنزل إجازة أتزوج وأجيب الزوجة معي

فا مش عارف أعمل اية أفيدونا أفادكم الله

رابط هذا التعليق

والله ليا واحد صاحبي كان مدرب حاسب الى وغيرالى مندوب واستقدام من سنتين عادي

انت جهز ورقك وقدم بدري عشان تعرف تقرر خطوتك القادمة

الانتظار مش نافع

رابط هذا التعليق

يا عم الغالى متتعبش نفسك مع العساكر والناس دى

شوف يا جميل مهنة مندوب مبيعات بتجيب استقدام مية فى المية دة اولا

ثانيا انت جهز ورقك وروح لموظف الاستقدام قدمة واوعى ترغى معاه بكلمك جد والله

حكاية المهنة غير مطابقة مع الشهادة كلام فاضى

الموظف اساسا متحفظ

عاوز مؤهل عالى وخلاص

يعنى يشوف اسم جامعه على الشهادة ويكون اسمك فيها ومصدقه تصديقات كاملة على طول يا غالى هيديك الورقة الصفرا

ربنا معاك ويوفقك

رابط هذا التعليق

للأسف ذهبت لمكتب الإستقدام بالرياض وقدمت أوراقي والموظف قالي نفس الكلام برضوا

أن مؤهلى غير مطابق لمهنة مندوب مبيعات

طبعاً الدنيا أسودت في وشي ومش عارف أعمل اية

الله المستعان

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...