اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تهاجر بدون محامي

Recommended Posts

أنا أعتقد 6 شهور مش سنة يا مدام سمية

هو لو مجابس سيرة فترة السعودية خالص مش هيطلبوا الفيش والتشبيه

وإذا عندك 14 سنة خبرة ، ممكن تستغنى عن ال 11 شهر بتوع السعودية بسهولة...

ولا إيه؟

رابط هذا التعليق

ولا إيه؟

المشكلة ان الجواز لسه بدري عليه وتاشيرة السعودية واضحة ومجلجلة فيه ماشاء الله

وعلشان ابدل الجواز لازم انتظر ابريل 2010 علشان الجواز الجديد؟

يا ترى مفيش حل للمغرز ده؟

الحقونا يا جهابذة الهجرة

:wub:

رابط هذا التعليق

ولا إيه؟

الحقونا يا جهابذة الهجرة

wst::

احنا كانوا كتبين لنا في الاوراق المطلوبة......لو كنتم مكثتم في اي بلد اكتر من سنة......مطلوب فيش وتشبيه من هذا البلد

علي العموم محلولة يا سيدي

علي رأي الباشمهندس الاهلاوي الاصيل....بلاش تجيب سيرة السعودية خالص

انزل مصر.....غير البسبور....سهل جدا.....هم في مصر مش بيسألوا عايز تغير البسبور ليه؟

وبعدين ارجع بالسلامة علي الكويت وكمل اجراءاتك....وبالمرة اعمل الفيش المصري لك وللمدام

وربنا يوفقك :wub:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

ولا إيه؟

الحقونا يا جهابذة الهجرة

;)

احنا كانوا كتبين لنا في الاوراق المطلوبة......لو كنتم مكثتم في اي بلد اكتر من سنة......مطلوب فيش وتشبيه من هذا البلد

علي العموم محلولة يا سيدي

علي رأي الباشمهندس الاهلاوي الاصيل....بلاش تجيب سيرة السعودية خالص

انزل مصر.....غير البسبور....سهل جدا.....هم في مصر مش بيسألوا عايز تغير البسبور ليه؟

وبعدين ارجع بالسلامة علي الكويت وكمل اجراءاتك....وبالمرة اعمل الفيش المصري لك وللمدام

وربنا يوفقك wst::

فكرة جيدة بس انا لا استطيع النزول لمصر الا في نوفمبر وقلقان من القوانين اللي بتتجدد كل شوية

يالله احنا ونصيبنا والمكتوب على الجبين لازم تشوفه العين :sad:

رابط هذا التعليق

هاي يا جماعة ...انا حقيقي متشكر على كل المعلومات اللي قدمتوها هنا ...و بالذات د. قناوي

كل معلومة هنا بتختصر مشوار طويل لو الواحد هيمشيه لوحده.....و انا فعلا رحت لمحامي في مصر الجديدة بدون ذكر اسماء المهم لغبطني و مساعدنيش بالعكس كل سؤال اسأله يقولي عند التعاقد هتعرف......و الحمدلله لقيت اللي انا عايزه هنا.....شكرا ياجماعة ع المجهود و الوقت اللي بتدوه لغيركم من غير اي مقابل ..

انا بس عندي كام استفسار انا طبيب بشري اعمل من 6سنوات و زوجتي طبيبة وفكرت في الهجرة و اريد ان اعرف هل الابليكاشن اسلمه بنفسي للسفارة هنا بالقاهرة ام بالبريد الي كندا .؟

.و....

ماهو الحال لطبيب بيطري عمره51 سنة و لكنه معاش مبكر (قدم استقالته من 6 سنوات) هل يقدم فيدرال أم لا ينفع؟

و شكرا جزيلا..............

يا ريت يا جماعة دز قناوي أو الاهلاوي الاصيل أو اي حد من كبارات المجلس يردوا علي و على اسئلتي ........ نسيتوني ليييييييييييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

هاي يا جماعة ...انا حقيقي متشكر على كل المعلومات اللي قدمتوها هنا ...و بالذات د. قناوي

كل معلومة هنا بتختصر مشوار طويل لو الواحد هيمشيه لوحده.....و انا فعلا رحت لمحامي في مصر الجديدة بدون ذكر اسماء المهم لغبطني و مساعدنيش بالعكس كل سؤال اسأله يقولي عند التعاقد هتعرف......و الحمدلله لقيت اللي انا عايزه هنا.....شكرا ياجماعة ع المجهود و الوقت اللي بتدوه لغيركم من غير اي مقابل ..

انا بس عندي كام استفسار انا طبيب بشري اعمل من 6سنوات و زوجتي طبيبة وفكرت في الهجرة و اريد ان اعرف هل الابليكاشن اسلمه بنفسي للسفارة هنا بالقاهرة ام بالبريد الي كندا .؟

.و....

ماهو الحال لطبيب بيطري عمره51 سنة و لكنه معاش مبكر (قدم استقالته من 6 سنوات) هل يقدم فيدرال أم لا ينفع؟

و شكرا جزيلا..............

يا ريت يا جماعة دز قناوي أو الاهلاوي الاصيل أو اي حد من كبارات المجلس يردوا علي و على اسئلتي ........ نسيتوني ليييييييييييييييييييييييييييه؟؟؟؟؟؟؟

يا جماعة ردوا علييييييييييييييييييي؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

plzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

رابط هذا التعليق

انا طبيب ممارس عام ..خبرتي 4 سنوات و الانجليزي معقول بس طبعا هذاكر ايلتس ..زوجتي طبيبة ..ليس لنا اقارب بكندا ..و سؤالي هو ما هي درجة الايلتس المطلوبة اذا انا كتبت high في كل حاجة و ايضا نظام امتحان الdlf و درجته المطلوبة اذا انا كتبت basic و

moderate

سؤال كمان الله يخليكم هو احنا بنرفق مع الapplication كل المستندات يعني الدليل على اللغة (شهادة الايلتس) و كل الشهادات المطلوبة و لا الكلام ده بعد ما يقولوا احنا اتوافق ع application بتاعنا و لا ايه الحكاية بالظبط و انا آسف ع الاسئلة اللي اكيد بالنسبة لكم بدائية بس نورونا يا ناس الله يخليكم

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
انا طبيب ممارس عام ..خبرتي 4 سنوات و الانجليزي معقول بس طبعا هذاكر ايلتس ..زوجتي طبيبة ..ليس لنا اقارب بكندا ..و سؤالي هو ما هي درجة الايلتس المطلوبة اذا انا كتبت high في كل حاجة و ايضا نظام امتحان الdlf و درجته المطلوبة اذا انا كتبت basic و

moderate

سؤال كمان الله يخليكم هو احنا بنرفق مع الapplication كل المستندات يعني الدليل على اللغة (شهادة الايلتس) و كل الشهادات المطلوبة و لا الكلام ده بعد ما يقولوا احنا اتوافق ع application بتاعنا و لا ايه الحكاية بالظبط و انا آسف ع الاسئلة اللي اكيد بالنسبة لكم بدائية بس نورونا يا ناس الله يخليكم

اهلا دكتور انا لم ارد لاني ما خدتش بالي ايضا هناك باب للاستفسارات انا قاعد علي بابه كثيرا

المهم

انت طبيب ذو خبرة 4 سنوات يبقي عاوز من الاليتس او اللغة عموما 12 درجة تاتي بحصولك علي 2 هاي و 2 مودريت وبقدر من الاجتهاد تتحصل عليها ودعك من الفرنسي مالوش لازمة

الابليكاشن يرسل الي نوفا سكوتشيا بدون اي مستندان اكسبت صورة جواز السفر والحوالة البنكية او الفيزا كارد نومبر

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

مش محتاج تغير باسبور ولا حاجه لان حضرتك لو دخلت علي موقع الهجرة هتلاقي ان حضرتك لو مالكش اقامة سارية حاليا في السعودية مش مطلوب منك فيش للسعودية و ده حصل مع واحد صاحبي

رابط هذا التعليق

هو صلاحية امتحان الايلتس اد ايه

صلاحيته سنة واحدة للهجرة وسنتان لاي اغراض اخري

بمعني انك لو قدمت امتحان اليتس لسنة 2009 ان شاء الله في يناير يجوز ان تعتمد عليه في طلب الهجرة حتي لو مرت سنين بعد ذلك علي اكمال الهجرة

يا رب تكون وصلت

رابط هذا التعليق

جزاك الله خير عن اللي بتعمله ده يا دكتور و بجد محدش يعرف قيمة الموضوع ده غير لما ملفه يرجع عشان غلطة صغيرة او ورقة منسية

شكرا جدh حسيني بك علي الاطراء

الموضوع ده اول واحد اتساعد فيه هو انا

اقصد ان لولا المنتدي كان زمان مستشاري الهجرة لهفوا مني 30 الف جنيه اونطة

تم تعديل بواسطة qenawy

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
لو انت مكمل 4 سنوات خبرة من غير المدة بتاعت السعودية تقدر تستغنى عن شهادة الخبرة السعودية

الفيش بتاع السعودية لا بديل عنه....إزاي تطلعه وانت مش مقيم في السعودية حالياً...مش عارف ، بس السؤال ده اتسأل اكتر من مرة هنا وأتوقع إنه ليه إجابة

ممكن تستغنى عن الفيش بتاع السعودية لو قدرت ما تجيبش سيرة الفترة بتاعت السعودية خالص ولو مفيش أي حاجة في ورقك تدل على إنك كنت موجود هناك...بس اتوقع ده صعب قوي

اخي الاهلاوي الاصيل الف شكر انا برضه اهلاوي اصيل

فيش من السعودية؟؟ وشهادة خبرة من السعودية؟؟ طيب كده بقى نفكر نلغي موضوع الهجرة ده :roseop:

الاخ الفاضل الاهلاوي

انا فعلا عندي 14 سنة خبرة بس للاسف 11 شهر منهم في السعودية؟؟

انا كنت برضه حاسس من الاول ان السعودية هي اللي ح توقفلي الموضوع بس مكنتش مصدق :lol:

ياريت لو حد عنده حلل للمعضلة دي

الاخ الفاضل

هما بيطلبوا الفيش من البلد اللي قعدت فيها اكتر من سنة

من رآي حضرتك تقدم وتقول كل حاجة ووقت لما يطلبوا الابديت......هم ح يذكورا اذا كانوا عايزين الفيش بتاع السعودية او لا؟

بالنسبة لامتحان االاليتس....من الافضل انك تعمله من دلوقت...علشان تلحق....واوراقك كلها تكون جاهزة

وربنا يوفقك

/هو فيه حاجه فى السعوديه اسمها فيش وتشبيه

انا سمعت انهم ما بيعطوش حاجه زى دى

ممكن يدلنا الاخ محمد الشامى لو متابع

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

والله يا جماعة مش عارف اشكركم ازاى مجهود فوق الوصف

انا كنت حاسس انى من كتر الداتا اللى موجودة عن الهجرة مخى قفل ومش فاهم حاجة

دكتور الكبابوة محتاجينك اوى يبقى طل عليهم كدا :(

تم تعديل بواسطة OReX

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ

من فقد الله ماذا وجد

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

اخى الكريم قناوى..........

انا جوازى القديم خلص وعندى جواز جديد من سنة ونصف، فهل عند ارسال صور من جواز السفر...هل ارسل صور الجواز الجديد فقط ام القديم ايضا؟؟؟ وهل المطلوب هو كل صفحات الجواز ام صفحتى المعلومات وصفحة الاقامة (للمغتربين) وفقط؟؟؟

بالنسبة الى background declaration اللى هو فيش وتشبيه(بصمات يعنى) ولا شهاده عادية مختومة؟؟؟ وهل فى الحالة الصح منهم يتم ترجمته من العربية بعد ذلك عند مترجم معتمد؟؟؟

اخى الكريم بالاضافة الى اسئلتى بالاعلى واللى لسه منتظر ردك عليها....انا برده محتاج توجيهاتك فى الاتى:

بدأت املا فى الابليكشن وعندى بعض الاسئلة التى تحتاج منك لتوضيح لانه فى اختلاف بسيط بين الفورمات اللى انت وضحتها فى الاول وبين اللى موجوده دلوقتى...على العموم الاسئلة كالاتى:

”Application for Resident in Canada”

1-السؤال رقم (13) : “You current occupation”

انا حاليا لا اعمل فى وظيفة موجوده فى اللستة"”Senior Planning Engineer ولكنى كنت اعمل “construction “Manager منذ 3 سنوات ولمده 3 سنوات متواصله , واللى هى موجوده باللسته وعندى شهاده خبره بذلك، فهل اكتب وظيفتى الحالية الغير موجوده باللستة ولا السابقة ولا اعمل ايه؟

2- السؤال رقم (19) اللى هو “Identity card number”

هنا انا متزوج ولكن بطاقة الرقم القومى خاصتى ما زال مكتوب بها عازب فهل اكتب رقمى القومى واصور البطاقة وارفقها مع الورق وتبقى فيه مشكله ولا اكبر دماغى واكتب “N.A” ؟

”Schedule 3- Economic classes- Federal Skilled Workers”

السؤال رقم (6) “Language”

لو اخترت “yes” هل لازم اقدم دليل مع الورق؟؟؟؟ ولا اختار “No”

السؤال رقم (11) “Work experience”

خلال ال10 سنين الاخيره اشتغلت فى عده شركات بمسميات وظائف مخنلفة بعضها باللسته والاخر غير موجود باللسته فهل اضع تاريخى الوظيفى كله سواء اللى يتوافق او لا يتوافق مع اللسته ؟؟؟؟ ولا اضع بس الوظائف اللى تتوافق مع “NOC List” ؟؟؟

للعلم حتى فى بعض المسميات الوظيفية المختلفة ولكن وظائف العمل نفسه تتفق الى حد كبير مع المذكورة فى اللسته؟؟؟

فما الحل اللى تقدر تشير به؟؟؟

شيئ اخر.... انا عندى 11 سنة خبره ولكن للاسف لا استطيع عمل اثبات او شهادات خبره الا لحوالى 5 سنوات فقط وللاسف المسمى الوظيفى الحالى اللى هو “Senior Planning engineer” غير متواجد لفظيا باللسته وشهاده الخبرة اللى تثبت عملى السابق باحدى الوظائف باللستة من عام 2003 الى عام 2006 فهل فى هذه الحالة لا استطيع التقديم ولا اعمل ايه؟

“Schedule 1- Background/Declaration”

1-السؤال رقم (6) " “you status in that country”

فهل فى هذه الحالة بالنسبة للمقيم بالامارات يكتب “Resident” ولا يكتب شيئ اخر؟؟؟

اتمنى مكنتش اثقلت عليك بأسئلتى ويا رب كده يجعل فى وشك القبول

رابط هذا التعليق

معذرة اخوانى الكرام

فيه عده اسئلة بتراودنى عاوز استعلم عنها منكم

انا مهندس مدنى بالامارات

انا كنت باعمل فى دولة اسمها لاوس لمده 11 شهر من 2006/09 الى 2007/08 والاقامة كانت على الجواز بتاعى بس انا جوازى انتهى وعملت جواز جديد؟؟فهل سيطلب منى فيش وتشبيه من لاوس لو ذكرتها فى معلوماتى وبخاصة انى مش معايا منهم شهاده خبره؟

ولا لا اذكر هذه الفتره على اعتبار ان جوازى الجديد ليس به معلومات عن هذه الدولة؟؟؟ بس هيبقى فيه نقطة بالنسبة الى معولوماتى الشخصية والخاصة بالاماكن اللى كنت بها من سن 18...لازم اذكر المده دى ولا لو مذكرنهاش يبقى بكذب؟؟؟

ولا ايه العمل لان احظار فيش وتشبيه من لازس ده موضوع مش عارف هيتم ازاى

سؤال اخر:

انا عملت فى الفتره من 2003 الى 2006 فى مهنه مدير مشروع بشركة بالامارات وعندى بها شهاده خبره ولكنى حاليا المسمى الوظيفى لى عير موجود باللسته مع العلم انى مهام عملى تتشابه معها فهل فى هذه الحالة لا ينفع تقديمى ولا اقدم واذكر مسماى الوظيفى الحالى كما هو موجود باللسته مع العلم مش هقدر اعمل شهاده خبره بهذا المسمى لانه مختلف عما هو فى تعيينى بالشركة؟؟؟

فما الحل من وجه نظركم؟؟

يا رب كده يوفقنا جميعا ويجعل مساعدتنا لاخوانا فى ميزان حنساتنا

تحياتى

ايمن مصطفى

رابط هذا التعليق

يا بشمهندس لو صبر القاتل عالمقتول :blink:

اجابات حضرتك حتلاقيها هنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...889&st=3255

A crying baby is the best form of birth control.

-Carole Tabron

"?If evolution really works, how come mothers only have two hands"

- Milton Berle

".If your baby is "beautiful and perfect, never cries or fusses, sleeps on schedule and burps on demand, an angel all the time, you're the grandma"

- Theresa Bloomingdale

."The average dog is a nicer person than the average person".

- Andrew A. Rooney

".If you take a dog which is starving and feed him and make him prosperous, that dog will not bite you. This is the primary difference between a dog and a man"

- Mark Twain

Life resembles a novel more often than novels resemble life.

-George Sand

رابط هذا التعليق

يا بشمهندس لو صبر القاتل عالمقتول :blink:

اجابات حضرتك حتلاقيها هنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...889&st=3255

والله انا مكسوف اوى من نفسى لانى شكلى كده عملتكم ازعاج كبير....

على العموم انا اسف ووصلتنى اجاباتك انتى و اخونا التهامى....

تحياتى لك واعتذارى عن اى ازعاج ويا رب يجعاها فى ميزان حسناتكم جميعا وتكونوا عون للناس كلهم

تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...