اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كيف تهاجر بدون محامي

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

اخواني و اخواتي في اجمل و اروع منتدى انتسبت اليه حتى الان... انا عضو جديد بينكم و ارجو ان تقبلوني في اسرتكم الكريمه

انا اخوكم المهندس محمد غازي, مهندس مدني, متخرج 2008, و نويت بإذن الله تعالى الهجره الى كندا

مش عارف اوصف قد ايه انا استفدت من كل الخبرات اللي في المنتدى عن الهجره الى كندا و كل قصص الكفاح المشرفه و التي ارفع لها القبعه

عمري ما شوفت و لا هشوف الجدعنه و الشهامه و الحب و الود و كم المساعدات الكبييييير جداا اللي بين كل الاعضاء الكرام بمختلف الجنسيات

جزاكم الله كل خير, و ارجو ان تتقبلوني فرداً جديدا في عائلتكم و لي الشرف بالتأكيد, و ان شاء الله اكون متواجد معاكم باستمرار

و مش هنسى طبعاً احلى قهاوي في الدنيا لكل الاعضاء اللي هاجروا و سبقونا, و ان شاء الله نحصلهم و نجتمع على خير

ارجو من الله ان يوفق كل شخص مقدم على الهجره, و ان ييسر اموره بإذن الله

اخوكم محمد غازي

اهلا و سهلا بيك فى المنتدي انا برضو ان شاء الله ناوي على الهجرة جديد و ماشي فى الورق دلوقتي بس انا فى السعوديه و الشباب هنا مبيقصرش فى اي حاجه

و ان شاء الله الكل يجيله مراده

و مرة تانيه اهلا بيك :rolleyes:

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

اول حاجة عايزة اشكر كل اللي بيساهم في المنتدي دة لأنكوا فعلا بتساعدونا كلنا و جزاكم الله خيرا

تاني حاجة عندي سؤالين لو حد يقدر يساعدني فيهم:

انا بعت ورقي سيدني و جالي الرد بعد 3 شهور اني ممكن ابعت ورقي مكتب القاهرة فكنت عايزة أعرف:

1.المطلوب ترجمة شهادات الميلاد و التخرج و قسيمة الزواج من الصحة و الجامعة و العدل بس هو التوثيق من الخارجية مطلوب وللا لأ؟

2.اتبعتلي مع الرد رقم الأستلام انهم سحبوا الشيك اللي بعتوا مع الطلب فمش عارفة كدة لما ابعت الأبليكيشن السفارة هدفع فلوس تاني ولا ابعتلهم بس الرقم اللي جالي فالميل باستلام المبلغ؟

شكرا و جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

اول حاجة عايزة اشكر كل اللي بيساهم في المنتدي دة لأنكوا فعلا بتساعدونا كلنا و جزاكم الله خيرا

انا بعت ورقي سيدني و جالي الرد بعد 3 شهور اني ممكن ابعت ورقي مكتب القاهرة فكنت عايزة أعرف:

1.المطلوب ترجمة شهادات الميلاد و التخرج و قسيمة الزواج من الصحة و الجامعة و العدل بس هو التوثيق من الخارجية مطلوب وللا لأ؟

2.اتبعتلي مع الرد رقم الأستلام انهم سحبوا الشيك اللي بعتوا مع الطلب فمش عارفة كدة لما ابعت الأبليكيشن السفارة هدفع فلوس تاني ولا ابعتلهم بس الرقم اللي جالي فالميل باستلام المبلغ؟

شكرا و جزاكم الله خيرا

وعليكم السلام يا اخت فاطمة

توثيق الخارجية غير مطلوب والمطلوب الترجمة فقط

وما تدفعيش حاجة للسفارة حاليا وابعتيلهم رقم الملف اللى فى الميل فقط

وياريت لو تقولى لنا على التواريخ اللى انتى قدمتى فيها ورقك الى نوفاسكوشيا وتاريخ وصول الايميل اليكى

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

هل فيه وقت محدد لتقديم الاوراق ولا الموضوع مفتوح

التقديم حاليا بنظام الاسبقية, يعنى اللى هيسبق فى التقديم هياخد مكانه فى الالف ملف اللى هيتوافق عليهم لكل وظيفة باجمالى 20000 ملف فقط

لذا يلزم التقديم فوريا اذا كان ذلك بالامكان

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله

شكرا و جزاكم الله خيرا

وعليكم السلام يا اخت فاطمة

توثيق الخارجية غير مطلوب والمطلوب الترجمة فقط

وما تدفعيش حاجة للسفارة حاليا وابعتيلهم رقم الملف اللى فى الميل فقط

وياريت لو تقولى لنا على التواريخ اللى انتى قدمتى فيها ورقك الى نوفاسكوشيا وتاريخ وصول الايميل اليكى

مع تحياتى

شكرا علي الرد السريع ده و انشاء الله ربنا يوفق الجميع.... انا بعت اوراقي يوم 17 ابريل بالدي اتش ال بس وصلت متأخرة شوية تقريبا يوم 29 ابريل و الرد جالي يوم 30 يوليوعلي الأيميل يعني تقريبا 3 شهور بالضبط و علي فكرة انا حولت الفلوس من بنك نوفا سكوشيا هما هناك عارفين كل الخطوات كويس و مصاريف التحويل عندهم 20 دولار امريكي(لو حد عايز معلومات عن البنك يعني) شكرا

رابط هذا التعليق

التقديم حاليا بنظام الاسبقية, يعنى اللى هيسبق فى التقديم هياخد مكانه فى الالف ملف اللى هيتوافق عليهم لكل وظيفة باجمالى 20000 ملف فقط

مع تحياتى

جزاك الله خيرا

من فضلك تقولى اذا كان زوجى لسة مخدش الايلتس ولا حضرنا الاوراق فده معناه اننا اتاخرنا جدا وبالتالى فرصتنا فى الموافقة على الطلب تبقى ضعيفة فهل اذا استنينا للسنة الجاية افضل ولا راى حضرتك اننا نمشى بسرعة فى الخطوات واففرض بعتنا وكان خلاص وصلوا للعدد المحدد فهل لينا فرصة تانية ولا خلاص كدة

انا اسفة على كتر اسألتى جعله الله فى ميزان حسانلتك ووفقك فى كل امور حياتك

رابط هذا التعليق

مع تحياتى

جزاك الله خيرا

من فضلك تقولى اذا كان زوجى لسة مخدش الايلتس ولا حضرنا الاوراق فده معناه اننا اتاخرنا جدا وبالتالى فرصتنا فى الموافقة على الطلب تبقى ضعيفة فهل اذا استنينا للسنة الجاية افضل ولا راى حضرتك اننا نمشى بسرعة فى الخطوات واففرض بعتنا وكان خلاص وصلوا للعدد المحدد فهل لينا فرصة تانية ولا خلاص كدة

للاسف انتم اتاخرتوا فعلا, ولكن انا لو مكانكم, ادخل امتحان الايلتس واجهز ورقى فى اقصى سرعه واقدم الورق بتاعى يمكن تيجى معايا, ولو ربنا ما اكرمش المرة دى فالورق تبعكم والفلوس هترجع والايلتس صلاحيته سنة للتقديم على الهجرة, يعنى ممكن اقدم السنة الجاية مرة اخرى

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

مع تحياتى

جزاك الله خيرا

للاسف انتم اتاخرتوا فعلا, ولكن انا لو مكانكم, ادخل امتحان الايلتس واجهز ورقى فى اقصى سرعه واقدم الورق بتاعى يمكن تيجى معايا, ولو ربنا ما اكرمش المرة دى فالورق تبعكم والفلوس هترجع والايلتس صلاحيته سنة للتقديم على الهجرة, يعنى ممكن اقدم السنة الجاية مرة اخرى

مع تحياتى

اشكرك شكرا جزيلا ربنا يكرمك ويقدملك اللى فيه الخير

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم... يا جماعة انا رحت النهاردة اقدم الأوراق بتاعتي للسفارة بعد ما جالي الرد من سيدني

بس موظف الأمن اللي برة هو اللي استلمه و دخل حطه في صندوق جنب الباب و خلاص علي كدة

ولا حد استلم حاجة ولا حد ادانا رقم ملف جديد ولا اي حاجة خالص... هوة دة كدة صح ولا ايه؟!!! شكرا

رابط هذا التعليق

بسم الله والصلاه والسلام على رسولة الكريم

اولا كل عام وانتم بخير وربنا يباركم فيكم جميعا وشكرا لجميع اعضاء المنتدى الاكثر من رائع وتحياتى القلبية الى الاستاذة نونة والاستاذ الفاضل قناوى

اللهم يباركم فيكم ويبارك لكم ويرزكقم الجنة اللهم امين ويوفقكم جميعا

انامقيم فى دولة الكويت -اناوزوجتى وابنائى وزوجتى تعمل فنية مختبر فى امراض الدم كميائية يعنى بس بعد معهد سنتين مش 4 سنوات وانا اعمل منذ عشر سنوات مدير شئون موظفين وكل شى عندنا جاهز حتى الاليتس درجاتة 7777 ارجوا المساعدة وهل لنا فرصة فى الليستة الجديدة ولا لاء الانجليزى كويس 4 متويات وماشيين بناخددورات كمان افيدونى قدر المستطاع وكيف نقدم من الكويت مفيش هنا فى السفارة نظام هجرة

جزاكم الله كل خير اسف على الاطالة :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
  • بعد 1 شهر...

بسم الله والصلاه والسلام على رسولة الكريم

اولا كل عام وانتم بخير وربنا يباركم فيكم جميعا وشكرا لجميع اعضاء المنتدى الاكثر من رائع وتحياتى القلبية الى الاستاذة نونة والاستاذ الفاضل قناوى

اللهم يباركم فيكم ويبارك لكم ويرزكقم الجنة اللهم امين ويوفقكم جميعا

انامقيم فى دولة الكويت -اناوزوجتى وابنائى وزوجتى تعمل فنية مختبر فى امراض الدم كميائية يعنى بس بعد معهد سنتين مش 4 سنوات وانا اعمل منذ عشر سنوات مدير شئون موظفين وكل شى عندنا جاهز حتى الاليتس درجاتة 7777 ارجوا المساعدة وهل لنا فرصة فى الليستة الجديدة ولا لاء الانجليزى كويس 4 متويات وماشيين بناخددورات كمان افيدونى قدر المستطاع وكيف نقدم من الكويت مفيش هنا فى السفارة نظام هجرة

جزاكم الله كل خير اسف على الاطالة :roseop:

صمـــتي ليس جهلا بما حولي,ولكــن ما حولي لا يستحق الكلام

رابط هذا التعليق

انا محتاج مساعدتكم عندي استفسارات كتيره بخصوص الهجرة لكيبيك

1_بالنسبة للابليكيشن هم عددهم خمسة ولا لا واساميهم

Application-selection-certificate-dyn.pdf.....

D21-A.pdf......imm0008_1e.pdf.......imm0008_5e.pdf......imm0008egen.pdf(غالبا ده بتاع (فيدرال

2_في سؤال في الابليكيشن بتاع كيبيك ورقم السؤال هو الرابع وهو يتحدث عن بيانات الاسرة

family members whether accompanying or not ....وحيث

اني عازب هل يقصد بيانات اسرتي والدي ووالدتي واخوتي ولا لا

3_حسب ما قرات فانهم لا يحتاجون الان الصحيفة الجنائيه او الفيش والتشبيه هل هذا صحيح

4_ما هو عنوان السفارة في دمشق الذي سوف اراسله

5_بالنسبه للحساب البنكي هل ممكن ان يكون حساب مودع حديثا مثلا قبل ما ابعت الفايل بكام يوم

وهل يمكن ان يكون حساب في البوسته ولا يشترط البنك

6_هل يمكن ان اكتب الابليكيشن علي الكومبيوتر

7_هل الصق الصور علي الابليكشن ولا لا

انا عارف اني طولت قوي عليكم

God Bless you all

رابط هذا التعليق

ببليز بجد حد يقولي ايه هي اسامي الابليكشن المطلوبه انا حسب ما قريت ان الللي انا كتبته فوق ده هو المطلوب ......بالنسبه للحساب البنكي هلي يشترط ان يكون قديم ام حديث

وفيه صفحه في الابليكشن بتاعة الزوج او الزوجه بما ان انا عازب هل اشيلها

من الابليكشن ولا احطها واكتب فيها نوت ابليكابل

somebody tell me if you please

تم تعديل بواسطة WEGAN

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

مساء الخير على احلى شباب

انا عندى سؤال صغير وياريت التوضيح .....

عاوز اعرف هل امتحان DELF معترف بيه فى فيدرال ولا لا

ولو معترف بيه انا محتاج درجة واحدة علشان اوصل الى 76

ارجو الافادة

شكرا ليكم كلكم

رابط هذا التعليق

مساء الخير على احلى شباب

انا عندى سؤال صغير وياريت التوضيح .....

عاوز اعرف هل امتحان DELF معترف بيه فى فيدرال ولا لا

ولو معترف بيه انا محتاج درجة واحدة علشان اوصل الى 76

ارجو الافادة

شكرا ليكم كلكم

امير باشا عم الشباب

عشان تكمل نقطك بفرنساوي يبقي لازم ال تي اي اف

لية بقي؟؟؟؟عشان هما قايلين كدة :happy: و شوف الصفحة دي علي اسي اي سي

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/skilled/language-testing.asp

و علي فكرة التي اي اف مش صعب لانة حضرتك عايز نقطة واحدة و المستوي الاول المبتدئ بيدي اتنين و المتوسط و المتقدم بيدوا اربعة علي ما اعتقد

يعني اللي يعدي دلف يبقي بأذن ربنا يعدي في ال تي اي اف

و دة توبيك لل تي اي اف هنا علي الباب..قزقز فية شوية علي الماشي

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=52997

شد حيلك يا امير :give_rose:

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

مساء الخير عليكم جميعا

سؤال لأهل الخبرة

لو حد مقدم فيدرال كيبيك فى السفارة & in process دلوقتى

وهيتجوز ومكنش ضايف طبعا خطيبته قبل كده

هل ممكن يتجوز و يضيفها قبل الميديكال؟

ولا ده هيأخر الميديكال ولا كأنه هيبتدى من الأول تانى

ولا الافضل انه يسافر لوحده ويعملها دعوة من هناك ولا ايه؟

ياريت لو حد يعرف او شاف حالة مشابهة قبل كده يفيدنا

وشكرا لردكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ان شاء الله جميعا موفقين

انا جديدة بالمنتدي ..وعندي سؤال بالنسبة للهجرة

هل بيتم تعبئة الابليكشن والتقديم للسفارة وبس ولا لازم يكون عندك رصيد بالبنك ؟ ولو كدة لازم يكون قد ايه كدة؟وياريت حد يقولي الشروط كلها لاني جديدة وكمان تايهة علي المنتدي ومش لاقية اسئلتي ,,ياريت حد يقولي كدة بالراحة من البداية وايه الشهادات المطلوبة للزوجين وهل اذا احدهم تعليم متوسط بيترفض والعياذ بالله ؟

جزاكم الله خيرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ياريت لو حد عنده معلومة عن كيفية الهجرة و الشهادات المطلوبة وجميع الاوراق المطلوبة..

جزاكم الله كل خير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...