اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أستفسار من الأخوة المقيمين بالرياض وجدة فقط - الأخ سى السيد كمان

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على الجميع أخوكم أبو إياد من الأسكندرية مسافر للمملكة و أود معرفة إجابات على هذه الأسئلة

أرجو مساعدتى فى معرفة أسعار

السكن فى كلا من الرياض و جده بالنسبة لشقة أستوديو غرفة وصالة او غرفتين و صالة كإجر شهرى وبمكان متوسط مش غالى ؟؟

وكذلك تكلفة المعيشة بالنسبة لفردين + طفل 3 سنوات ؟؟

وبالنسبة لمدرسة kg 1 بجده أو الرياض لولدى تكون كويسة فى مستوى التعليم أنترناشيونال أو عالمية ؟؟

بالنسبة لسعر السيارات الخاصة المتوسطة ؟؟

بالنسبة لخطوط الموبايل أحسن خط يعطى مميزات و يغطى المملكة بشبكة ممتازة ؟؟

كذلك الوظائف المسعودة وشروط عمل غير السعوديين بها ؟؟

أرجو الرد للأهمية

اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت خلقتنى وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما إستطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك

على وأبوء بذنبى فأغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

رابط هذا التعليق

بص انا حرد عليك على حسب علمى يا ابو اياد ... لانى قبل ما اجى جده سألت نفس اسألتك وانا على فكره صيدلى من اسكندريه ..... افضل حاجه شقه ايجار بحوالى من 13 ل 18 الف فى السنه بالنسبه لسعر السيارات ممكن من 10 الاف لو عاوز حاجه بسيطه ... كلو موجود فى الحراج ... ع الزيرو على حسب النوع مازدا سوزوكى هيونداى جديد او مستعمل... خط الموبايل جوال او سوا .... اسهل حاجه ومن اى محل و ب 100 ريال بس.... لحد هنا دا اللى اعرفه و اسألك الدعاء بالخير والصلاح .... وياحظك بجد ... جده دره العروس بجد .... مكه نص ساعه من جده .... ودا اكبر كنز ولما تييجى حتعرف .... سلام وبالله عليك لا تنسانى بالدعاء

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته على الجميع أخوكم أبو إياد من الأسكندرية مسافر للمملكة و أود معرفة إجابات على هذه الأسئلة

أرجو مساعدتى فى معرفة أسعار

السكن فى كلا من الرياض و جده بالنسبة لشقة أستوديو غرفة وصالة او غرفتين و صالة كإجر شهرى وبمكان متوسط مش غالى ؟؟

وكذلك تكلفة المعيشة بالنسبة لفردين + طفل 3 سنوات ؟؟

وبالنسبة لمدرسة kg 1 بجده أو الرياض لولدى تكون كويسة فى مستوى التعليم أنترناشيونال أو عالمية ؟؟

بالنسبة لسعر السيارات الخاصة المتوسطة ؟؟

بالنسبة لخطوط الموبايل أحسن خط يعطى مميزات و يغطى المملكة بشبكة ممتازة ؟؟

كذلك الوظائف المسعودة وشروط عمل غير السعوديين بها ؟؟

أرجو الرد للأهمية

انا هرد على حضرتك لحد ما الخبير سى السيد يرد عليك

السكن بيختلف على حسب المكان وسط وشمال وشرق الرياض غالى

بينما الجنوب رخيص شويه زى الخزان وبعض مناطق الملز

شقة غرفة وصالة او غرفتين دى غالبا هتكون ملحق فوق السطوح ويتراوح السعر من 11 الى 14 الف وممكن تجد ارخص فى بعض المناطق الايجار سنوى او كل 6 شهور

فى جده الايجار شهرى او كل ثلاث او 6 شهور

المعيشه 2000 ريال كمتوسط ولا يشمل متطلبات الطفل من حضانه وخلافه دول اكل وعلاج وموصلات واتصلات

السيارات على حسب النوع والموديل

تويوتا مثلا كرسيدا ممكن 12 الف كورولا 98 و99 ممكن 16 الف كامرى 2000 ممكن 30 الف

الكورى هتجده اكل نوعا ما يبدأ معاك من 8 الاف وانت طالع

دايو يبدأ من 6 الاف

خطوط التلفون سوا جيدة ب 100 ريال ولو انى اسمع ان زين نزلت الان خطوط سعر الدقيقه فيها 30 هلله بس لا اعلم سعر الخط كام

دى معلوماتى المتواضعه وطبعا الارقام كلها بتدخل فى الافريج

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

لن أستطيع إضافة شيء بعد ردود الاخوة المحترمين وتحديدهم لأرقام صحيحة

بس بالنسبة لمدرية عالمية مستواها جيد .. فستبلغ مصاريف Kg1 حوالي 6 آلاف ريال سنوياً شاملة المصاريف والكُتب وبدون الإتوبيس لو هاتتعاقد معاه ودي حرية شخصية وده بيكلف حوالي 2000 ريال سنوياً

الوظايف المسعودة ... مالكش دعوى بها لإنها مُسميات فقط .. اما الحقيقة فغير ... يعني مثلاً مهنة مندوب مبيعات مسعودة والمحاسب مسعودة ... لكن 99.9 % من المهنتين دول بالذات اللي شغال فيهم غير سعوديين .. وهكذا ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...