اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أتمنى سماع رأيكم فى مشكلة عمل بالسعودية

Recommended Posts

انا شاب مصرى حاصل على بكالريوس فى الحاسب الالى وعامل كمان معادلة فى أدارة الاعمال المهم انا عملت مقابلة فى مصر مع صاحب مؤسسة

اتفقت معه انى هاجى السعودية شغل صيانة وشبكات ووافق بس التأشيرة عامل عادى لان دى المتاحة حاليا وللأسف وافقت :big_boss: المهم مضيت عقد سنتين بس ممكن ارجع

أجازة بعد سنه وده ما فيش مشاكل فية ولما وصلت السعودية طبعا لقيت الكلام اتغير فالصيانة فيها كتير ومش محتاجين ونزلت مبيعات واشتغلت وبقيت مسئول فرع بس المشكلة

انى بشتغل كل حاجة محاسب الفرع ومديرة وببيع كمان مع العمال ويمكن بعمل كل الشغل اللى بيعملوه العمال فوق وظيفتى وطبعا ده مش بأرادتى ده ماشى على كل الفروع

والمشكلة ما فيش مقابل علما بأن مرتبى 2000 غير العمولات اللى طبعا لازم احقق اكتر من السنة اللى فاتت علشان اخدها. المهم انا دخلت السعودية أول رمضان 2007 يعنى

رمضان الجى هاكون مكمل سنة وممكن اخد اجازة انا فعلا تعبت حاسس انهم بيمصو دمائنا حتى من غير مقابل يستاهل الغربة . المهم لقيت شغل تانى فى اكثر من شركة ولكن

اعمل ايه اطلب اجازة واستنى لحد ما التأشيرة تنتهى ولا اطلب خروج نهائى ولا ايه علما بأنى لم اعمل البصمة لحد الان

أرجوكم اكتبولى رأيكم لأستفاد منه

وجزاكم الله خيرا

تم تعديل بواسطة remember
رابط هذا التعليق

• الردود 54
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الأيام الأكثر مشاركة

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كنت لسه هاقولك إستحمل واكتسب خبرة ...

لكن لما قرات الـ 2000 ريال ... بصراحة صعب قوي !!!

طيب بالنسبة لك ... العمولة مُجزية وبتاخدها في ميعادها .. ولا بعد ده كله الراتب والعمولة لا يساووا تعبك ومجهودك وعملك لأكثر من وظيفة ؟

لو مُجزية ... يبقى كمل عقدك وربنا يحلها ..

لو مش مجزيه وبيماطل في دفع العمولة كالكثير من الشركات ... يبقى إنهي عقدك وإرجع حالاً وياريت تاخد نهائي كمان هايبقى افضل وكويس إنك ما بصمتش وياريت الموضوع يكمل وما حدش يطالبك بالبصمة ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

فعلا تعبت حاسس انهم بيمصو دمائنا حتى من غير مقابل يستاهل الغربة

ياخوي وش يمصون دمك الله يهديك مصاصين دماء حنا وانا مادري؟؟!!

انت جيت بلدنا تترزق الله لاتغلط لو ماحصلت الكافي لك منها

وبدل ماتقول يمصو قول الله يجزاهم خير بس طلبي مش عندهم

مو كافي حنا محنا محصلين وضايف حتي ب2000 هذي الي ماهيب عاجبتك؟؟

عيال الديره دايخين على وظايف وانت تقول ماتستاهل الغربة 2000 وفديرتنا طلعتنا مصاصين دماء

خلك ببالدك ازين لك ولنا

من احترمنا شلناه فوق روسنا ومن غلط ماله بينا مكان الله يسلمك

موقعي الشخصي تهمني ارائكم

منتديات

http://mojerdensana.ahlamontada.net/forum.htm

مطلوب مشرفين

http://jonem-jnan.webs.com/welcome.htm

للاقتراحات البريد الالكتروني

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

منه لله اللي خلانا نسمع كلام زي ده ... نستاهل أكثر من كده

اعذرني أخي "بنت جنان" بس كلامك استفزني لدرجة إني كل ما اكتب حاجه امسحها تجنبا لأي إساءة أو إساءة فهمي

لكن اخوي إسمحلي كلامك فيه من التحامل على صاحب الموضوع أكثر من اللازم

إني أعذرك فمن واجبك أن تدافع عن أهل ديرتك وأن لا تتحمل أن يلفظ لافظ عنها ويعتريها بمصاصين دماء

لكنك لم تنظر إلى الجانب الآخر وهي كعادة معظم الخليجيين

الأخ ريميمبر من البداية إتفق إتفاق مع أهل ديرتك

اتفقت معه انى هاجى السعودية شغل صيانة وشبكات ووافق بس التأشيرة عامل عادى لان دى المتاحة حاليا وللأسف وافقت المهم مضيت عقد سنتين بس ممكن ارجع

وإنتم اللي كلامكم اتغير زي ماقال

ولما وصلت السعودية طبعا لقيت الكلام اتغير فالصيانة فيها كتير ومش محتاجين ونزلت مبيعات واشتغلت وبقيت مسئول فرع بس المشكلة

انى بشتغل كل حاجة محاسب الفرع ومديرة وببيع كمان مع العمال ويمكن بعمل كل الشغل اللى بيعملوه العمال فوق وظيفتى وطبعا ده مش بأرادتى ده ماشى على كل الفروع

يعني كفيله خان العهد اللي اتفقه عليه وخلف وعده اللي وعده بيه

والراجل ماشاء الله عليه معروض عليه وظيفة في مكان تاني بمرتب أحسن من اللي بياخده عند الكفيل بتاعه

ليه ما يسيبه يترزق الله زي ما بتقول .. *********

ملعون أبو الفلوس اللي تزل الإنسان

إنزل يا بني عيش بكرامتك أحسن لك بين ناسك وأهلك ولا تتمرمط في بلاد الناس

ده انت لو عملت اللي بتعمله (اقصد المرمطة اللي بتشوفها هناك دي) في بلدك هتعمل الألفين ريال دول

منه لله

رابط هذا التعليق

منه لله اللي خلانا نسمع كلام زي ده ... نستاهل أكثر من كده

اعذرني أخي "بنت جنان" بس كلامك استفزني لدرجة إني كل ما اكتب حاجه امسحها تجنبا لأي إساءة أو إساءة فهمي

إني أعذرك فمن واجبك أن تدافع عن أهل ديرتك وأن لا تتحمل أن يلفظ لافظ عنها ويعتريها بمصاصين دماء

اتفقت معه انى هاجى السعودية شغل صيانة وشبكات ووافق بس التأشيرة عامل عادى لان دى المتاحة حاليا وللأسف وافقت المهم مضيت عقد سنتين بس ممكن ارجع

ولما وصلت السعودية طبعا لقيت الكلام اتغير فالصيانة فيها كتير ومش محتاجين ونزلت مبيعات واشتغلت وبقيت مسئول فرع بس المشكلة

والراجل ماشاء الله عليه معروض عليه وظيفة في مكان تاني بمرتب أحسن من اللي بياخده عند الكفيل بتاعه

ليه ما يسيبه يترزق الله زي ما بتقول .. *************

ده انت لو عملت اللي بتعمله (اقصد المرمطة اللي بتشوفها هناك دي) في بلدك هتعمل الألفين ريال دول

منه لله

رابط هذا التعليق

اعذرني أخيبنت جنان بس كلامك استفزني لدرجة إني كل ما اكتب حاجه امسحها تجنبا لأي إساءة أو إساءة فهمي

ليه ما يسيبه يترزق الله زي ما بتقول .. ولا خلاص اعتبرتونا عبيد عندكم

منه لله

اولا يااخي الفاضل انا بنت واعتقد واضح من الاسم لاتجي تقول اخي الله يسلمك

ثانيا العقد الي تقول خانوة هذا مادري عن مدي صحت كلامة ولو انة يصير للمصري بذات تدري ليش؟؟!! خلينا نشوف ليش

انا شاب مصرى حاصل على بكالريوس فى الحاسب الالى وعامل كمان معادلة فى أدارة

شف هو وش شهادتة

بس التأشيرة عامل عادى

وش بأيش رضي يشتغل

منتديات

مطلوب مشرفين

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

منتديات

مطلوب مشرفين

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

يا جماعة أنا شايف إن كلام الأخت السعودية فيه شيئ من المنطق (إذا تجاهلنا أسلوب المداخلة الأولى)

إيه اللي يخلّي واحد معاه بكالوريوس وشهادات يروح السعودية بتأشيرة عامل

الناس بتروح بتأشيرات اختصاصيين وأساتذة جامعات وخبراء وبتبقى حاطه إيدها على قلبها خوفا من نظام الكفيل والأنظمة السعودية التي تقف في صف السعودي ضد الأجنبي ظالما أو مظلوما

أنا رأيي يا إبن الناس إنك ترجع بلدك وتحاول تشتغل في مجالك لحد ما تاخذ خبره كويسه وبعدين لو عاوز تطلع بره تطلع بشروط محترمه وفي شركة محترمة، وابعد عن نظام الكفيل الفردي ده

أنا أعرف عرب في السعودية شغالين في نفس مجالك وبياخذوا 15000-20000 ريال في الشهر، مش الـ 2000 ريال اللي مستكثراهم عليك الأخت السعودية

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

يا جماعة أنا شايف إن كلام الأخت السعودية فيه شيئ من المنطق (إذا تجاهلنا أسلوب المداخلة الأولى)

إيه اللي يخلّي واحد معاه بكالوريوس وشهادات يروح السعودية بتأشيرة عامل

الناس بتروح بتأشيرات اختصاصيين وأساتذة جامعات وخبراء وبتبقى حاطه إيدها على قلبها خوفا من نظام الكفيل والأنظمة السعودية التي تقف في صف السعودي ضد الأجنبي ظالما أو مظلوما

أنا رأيي يا إبن الناس إنك ترجع بلدك وتحاول تشتغل في مجالك لحد ما تاخذ خبره كويسه وبعدين لو عاوز تطلع بره تطلع بشروط محترمه وفي شركة محترمة، وابعد عن نظام الكفيل الفردي ده

أنا أعرف عرب في السعودية شغالين في نفس مجالك وبياخذوا 15000-20000 ريال في الشهر، مش الـ 2000 ريال اللي مستكثراهم عليك الأخت السعودية

اولا ليش تقول الاخت السعودية رجاءً لي نك نيم ناديني فية لو تكرمت

بالنسبة لكلامي والله من الي اشوفة وماني مستكثره ولا شي بس اذا هو رضي على نفسة بعد التعب والتعليم والجهد يشتغل عامل!!!

بتتصور احنا كيف بنعاملة على انة مثقف ولا عامل !!

تحياتي للجميع بس حاولو تنتبهو لاختياراتكم اكثر وفكرو مليون مرة

لو انت ماقدرت نفسك كويس بتتوقع الناس تقدرك؟؟!!</div>

منتديات

مطلوب مشرفين

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

ثانيا العقد الي تقول خانوة هذا مادري عن مدي صحت كلامة ولو انة يصير للمصري بذات تدري ليش؟؟!! خلينا نشوف ليش

إقتباس

انا شاب مصرى حاصل على بكالريوس فى الحاسب الالى وعامل كمان معادلة فى أدارة

أولاً : آسف إذا كنت حاورتك على إنك ذكر ولكن اللهجة التي تكلمتي بها هي التي إضطرتني إلى ذلك ففي العادة نسمع هذا الكلام من رجل وليس إمرأة

ثانياً: أختي .. إحنا هنا لا نكذب أحدا وكل واحد حسابه عند ربنا إذا كان بيكذب .. علشان كده بناخد الكلام بمصداقيته إلى أن يظهر الكذب

ولو أن المشاكل التي تحدث للمصريين في السعودية بالأخص بلغت مداها

ولا يختلف إثنان أن أسوأ معاملة للمصريين هي من داخل السعودية إلا ما ندر طبعا

ثم حضرتك تقولي إنه يصير مع المصري بالذات وبررتي ذلك بإنه يقول إنه خريج بكالوريوس حاسب آلي ..

طب وإيه المشكلة اللي فيها هو الراجل اللي قعد يدرس طلع عينيه في دراسة الحاسب الآلي أربع سنين ما يشتغلشي في الصيانة؟ .. إمال يطلع يشتغل في إيه صيانة بوابير جاز ..؟

الراجل ما قالشي إنه خريج كلية تربية واتعاقد على صيانة الحاسب .. ده هو خريج حاسب آلي وهيشتغل صيانة حاسب آلي ...

الموضوع كله إنه إتفق زيه زي كثير جدا من المصريين على كلام وهو في مصر وبعد ما يوصل بلدكم يلاقي إن كل اللي اتفق عليه إتغير ويتصدم بالواقع ويبقى قدامه حل من اثنين يا اما يرضى بالأمر الواقع علشان ما يخسرشي اللي دفعه علشان يجي السعوديه وعلى أمل بتغيير الوضع يا إما إنه يرجع بلده ويخسر كل حاجه وما حدش بيبقى عارف ظروفه عامله ازاي

ثالثاً : حكاية إن التأشيرة عامل عادي

دي أي واحد سعودي بيقنع بيها المصري ويقوله إن الكلام ده على الورق بس لإن وظيفتك مثلا مسعوده لكن الشغل زي ما اتفقنا وبصفو نية المصري بيقتنع بالكلام وبيصدق لإن دي الصفة الغالبة على معظمنا

هنا في نقطة .. حضرتك ما سألتيش نفسك سؤال ... ليه لما الوظايف دي كلها مسعوده والحكومة قالت السعوديين أولى بها من الأجانب .. ليه السعودي صاحب الشركة يروح يجيب مصري للوظيفة دي ويتلاعب بالأوراق .. ويفضل المصري على أهل الديرة زي ما حضرتك بتقولي ...؟ أنا مش هجاوب واسيب الإجابة لحضرتك

الحمد لله مصر عامرة بخيرها وبنبغاتها اللي يشرفونا في كل مكان .. وأنا أفخر في أي مكان أقول أنا مصري

أخيرا .. أعتذر بالنيابة عما قاله الأخ مشتاق ... فأنتي أخت عزيزة فأهلا وسهلا بيكي بين أخوانك ...

رابط هذا التعليق

ياخوي حياكم الله بمنتدياتنا وماعمرنا طردنا عربي وقلنا مثل قولتك

تؤ تؤ تؤ الكلام ده مش صح...المنتديات السعودية فيها عنصرية بغيضة .....الكلام ده بقوله عن تجربة

وحياكم الله ببلدنا 900 الف مصري شايلينهم فوق روسنا وواحده سعوديه قلت تروح مترجعش!!!

تؤ تؤ تؤ الكلام ده مش صح كمان مش شايفة الاخ كاتب ايه و هو ما حده على المر الا اللى امر منه...و هو مش اول و لا آخر واحد...مفيش عمالة اجنبية(غير سعودية) الا و بتشتكى عندكم من نظام الكفيل...طبعا العمالة اوربية و الامريكية استثناء

الله يبارك فيك المنتدي للجميع صحيح مكتوب محاورات المصريين بس مانكتب فقط او ممنوع السعوديين الله يسلمك

تؤ تؤ تؤ هو معندوش حق يقول كده المنتدى هنا فيه سعوديين كثير نقدرهم و نحترمهم لكن المشكلة ان الصدام بيحصل من فترة للتانيةبسبب المتعصبين من الجانبين

مش عارفة ليه بيعملوا كده احنا محتاجين نتعاون..بس كل طرف عليه يظهر حسن النية

و اخيرا بالنسبة للاخ remember

انصحك تسمع نصيحة سى السيد هو من اكثر الاعضاء خبرة بالاوضاع فى السعودية هنا

تم تعديل بواسطة مهيب
حذف أصل الاقتباس و المشاركة التى استوجبت ا&#1

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

أولاً : آسف إذا كنت حاورتك على إنك ذكر ولكن اللهجة التي تكلمتي بها هي التي إضطرتني إلى ذلك ففي العادة نسمع هذا الكلام من رجل وليس إمرأة

ثانياً: أختي .. إحنا هنا لا نكذب أحدا وكل واحد حسابه عند ربنا إذا كان بيكذب .. علشان كده بناخد الكلام بمصداقيته إلى أن يظهر الكذب

ولو أن المشاكل التي تحدث للمصريين في السعودية بالأخص بلغت مداها

ولا يختلف إثنان أن أسوأ معاملة للمصريين هي من داخل السعودية إلا ما ندر طبعا

ثم حضرتك تقولي إنه يصير مع المصري بالذات وبررتي ذلك بإنه يقول إنه خريج بكالوريوس حاسب آلي ..

طب وإيه المشكلة اللي فيها هو الراجل اللي قعد يدرس طلع عينيه في دراسة الحاسب الآلي أربع سنين ما يشتغلشي في الصيانة؟ .. إمال يطلع يشتغل في إيه صيانة بوابير جاز ..؟

الراجل ما قالشي إنه خريج كلية تربية واتعاقد على صيانة الحاسب .. ده هو خريج حاسب آلي وهيشتغل صيانة حاسب آلي ...

الموضوع كله إنه إتفق زيه زي كثير جدا من المصريين على كلام وهو في مصر وبعد ما يوصل بلدكم يلاقي إن كل اللي اتفق عليه إتغير ويتصدم بالواقع ويبقى قدامه حل من اثنين يا اما يرضى بالأمر الواقع علشان ما يخسرشي اللي دفعه علشان يجي السعوديه وعلى أمل بتغيير الوضع يا إما إنه يرجع بلده ويخسر كل حاجه وما حدش بيبقى عارف ظروفه عامله ازاي

ثالثاً : حكاية إن التأشيرة عامل عادي

دي أي واحد سعودي بيقنع بيها المصري ويقوله إن الكلام ده على الورق بس لإن وظيفتك مثلا مسعوده لكن الشغل زي ما اتفقنا وبصفو نية المصري بيقتنع بالكلام وبيصدق لإن دي الصفة الغالبة على معظمنا

هنا في نقطة .. حضرتك ما سألتيش نفسك سؤال ... ليه لما الوظايف دي كلها مسعوده والحكومة قالت السعوديين أولى بها من الأجانب .. ليه السعودي صاحب الشركة يروح يجيب مصري للوظيفة دي ويتلاعب بالأوراق .. ويفضل المصري على أهل الديرة زي ما حضرتك بتقولي ...؟ أنا مش هجاوب واسيب الإجابة لحضرتك

الحمد لله مصر عامرة بخيرها وبنبغاتها اللي يشرفونا في كل مكان .. وأنا أفخر في أي مكان أقول أنا مصري

أخيرا .. أعتذر بالنيابة عما قاله الأخ مشتاق ... فأنتي أخت عزيزة فأهلا وسهلا بيكي بين أخوانك ...

اخوي ليش تردد كثير ان الكلام يختلف وينصدم في الواقع انت رايح بلد ماتعرف عنها شي ليش تعلق امورك بكلام

يااخي المصري يجي بري ويتبهدل هو وعيالة وهو من حقة مايتلحلح من مصر الا بتذكرت طيران لانها من حقة

اذا من البداية فرط في حقة اجل لاتستغرب من الي ياكل حقة علية اذا هو نفسة فرط يستاهل مايصيبة

بعدين سالفة ان المصريين نعاملهم معاملة مش كويسة انا مش كذا ولا اهلي كذا نحترم الجميع ولا افضل بشر عن بشر والمصريين عرب ومننا وفينا

ولاكن نصيحة لوجة الله السعوديين وانا منهم وانتمي لهم اشهد فيهم شهادة حق فيهم جفاء وغلظة وانتم المصريين فيكم رقة في الكلام

السعودي يوم يشوف لسانك حلو وكلامك جميل بيحس انه انت تلاطفة عشان توصل لغرض مارح يفهم انك كذا في بلدك كذا مع الهندي مش السعودي

فبيعاملك على انك مصلحجي وانت بتستغرب من المعاملة لانك ماقلت ولا عملت الاكل خير

فنصيحتي لوجة الله

ابتسم لمن يستحق الابتسامة

عشان مش يفسرها على كيفه

انا بنت السعودية معترضة ومش عاجبني حالكم في بلدي لانكم اكثر من عمال وعقولكم اكبر من كذا

اتمني ماحد يهاجمني وخلونا نتحد ولو لمرة يدا بيد

مال +عقول =سلطة

اتمني توصل الرسالة صح لنجد نقطة اتفاق</div>

تم تعديل بواسطة مهيب
حذف أصل الاقتباس

منتديات

مطلوب مشرفين

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

ياخوي حياكم الله بمنتدياتنا وماعمرنا طردنا عربي وقلنا مثل قولتك

تؤ تؤ تؤ الكلام ده مش صح...المنتديات السعودية فيها عنصرية بغيضة .....الكلام ده بقوله عن تجربة

وحياكم الله ببلدنا 900 الف مصري شايلينهم فوق روسنا وواحده سعوديه قلت تروح مترجعش!!!

تؤ تؤ تؤ الكلام ده مش صح كمان مش شايفة الاخ كاتب ايه و هو ما حده على المر الا اللى امر منه...و هو مش اول و لا آخر واحد...مفيش عمالة اجنبية(غير سعودية) الا و بتشتكى عندكم من نظام الكفيل...طبعا العمالة اوربية و الامريكية استثناء

الله يبارك فيك المنتدي للجميع صحيح مكتوب محاورات المصريين بس مانكتب فقط او ممنوع السعوديين الله يسلمك

تؤ تؤ تؤ هو معندوش حق يقول كده المنتدى هنا فيه سعوديين كثير نقدرهم و نحترمهم لكن المشكلة ان الصدام بيحصل من فترة للتانيةبسبب المتعصبين من الجانبين

مش عارفة ليه بيعملوا كده احنا محتاجين نتعاون..بس كل طرف عليه يظهر حسن النية

لو تقارني معاملة المصري في الخارج (اقصد بلاد أجنبية مش مسلمين) شوفي بيعاملو المصريين إزاي وإنتم بتعامله العرب عموما ازاي

مش عايز ادخل في تفاصيل سياسية وتاريخية .. بس مش كل اللي معاه شوية بترول يدوس على الناس ويكلمهم من فوق .. من تواضع لله رفعه ...

فيه دول عربية-و غير عربية- تانية عندها بترول و مش بتتعامل بنفس المنطق

و اخيرا بالنسبة للاخ remember

انصحك تسمع نصيحة سى السيد هو من اكثر الاعضاء خبرة بالاوضاع فى السعودية هنا

الله يسلمك عنصرية موحوده حتي بينا ماقلنا شي بس مانطرد الا الي يقل ادبة علينا ولا لو محترم ماحد غلط علية

والله يعين الجميع والرزق من عند الله لابترول ولا كلام فاضي الله يرزق من عنده والمال نعمة نشكرها ونحمد الله عليها ولو تكبرنا بتزول مننا

لو مش شايلينهم فوق راسنا بيرجعو بالدهم لان النفس ماترضي بالاهانة عشان المال وصخ الدنيا!!!!!!

الله يعين الجميع

منتديات

مطلوب مشرفين

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

وصلت الرسالة

لكن

اخوي ليش تردد كثير ان الكلام يختلف وينصدم في الواقع انت رايح بلد ماتعرف عنها شي ليش تعلق امورك بكلام

يااخي المصري يجي بري ويتبهدل هو وعيالة وهو من حقة مايتلحلح من مصر الا بتذكرت طيران لانها من حقة

1- اللي إيده في الميه مش زي اللي إيده في النار

وبعدين أن رددت الكلام لإني حاسس إنك لسه مش مقتنعه به ..

وبعدين ياريت ننقي الألفاظ .. إيه تتلحلح دي .. الكلمة دي ما يقولهاش واحد قاعد عندنا على المسطبة .. ما تتقالشي في نقاش زي ده

اذا من البداية فرط في حقة اجل لاتستغرب من الي ياكل حقة علية اذا هو نفسة فرط يستاهل مايصيبة

2- إيه اللي رماك عالمر قال اللي أمر منه

اشهد فيهم شهادة حق فيهم جفاء وغلظة وانتم المصريين فيكم رقة في الكلام

3- مشكلتكم يا مصريين إنك بتتعاملوا بذوق وبأدب وبدون جفاء وغلظة زينا كده

فنصيحتي لوجة الله ابتسم لمن يستحق الابتسامة

عشان مش يفسرها على كيفه

انا بنت السعودية معترضة ومش عاجبني حالكم في بلدي لانكم اكثر من عمال وعقولكم اكبر من كذا

اتمني ماحد يهاجمني وخلونا نتحد ولو لمرة يدا بيد

مال +عقول + إحترام =سلطة

4- مشكورة أختي على الشعور النبيل ده .. وكثر الله من أمثالك

اتمني توصل الرسالة صح لنجد نقطة اتفاق

وصلت الرسالة .. أهلا وسهلا بيكي

رابط هذا التعليق

لو راجعتي كل مداخلاتك هاتلاقي إنك لم تنادي أحد في المنتدى بإسمه أو بالنك نيم بتاعه

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

منتديات

مطلوب مشرفين

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

لو راجعتي كل مداخلاتك هاتلاقي إنك لم تنادي أحد في المنتدى بإسمه أو بالنك نيم بتاعه

انا اسفة الانجليزي يقصرني

منتديات

مطلوب مشرفين

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      كشفت د.ريهام الشبراوى مقرر مساعد لجنة الأسرة والتماسك المجتمعى عن أبرز ملامح قانون الوصاية على المال والتىعرض الصفحة
    • 0
      بعد عدد من الأعمال التى جسد فيها شخصيات ذات أبعاد نفسية مركبة فى أعمال درامية تحمل أبعادا سياسية لجأ النجم طعرض الصفحة
    • 45
      السلام عليكم أنا / معتز عندى 30 سنة و متزوج و لدى طفل لم يتم عامه الأول بعد حاصل على ليسانس حقوق 2001 و أعمل حاليا بـ " كارفور " سوبرفايزر بمرتب 1690 جنيه مصري حصلت على عقد فى شركة إكستر الرائدة فى كجال الأجهزة الكهربائية و الإلكترونية فى المملكة و ذلك للعمل بوظيفة (MIT) مدير تحت التمرين أو ما يعادل سوبرفايزر العقد لمدة سنتين المرتي الأساسى : 3500 ر.س بدل سكن سنوى : 10500 ر.س بدل إنتقال شهرى : 350 ر.س أجازة سنوية مدفوعة الأجر : 30 يوم كل سنة تذاكر الطيران : 4 تذاكر سنوية لى و لزوجتى
    • 0
      فى رحلة الحياة أنت من تختار الطريق أن تكون أو لا تكون وأن تترك أثرا طيبا يكون بصمة لك بعد الرحيل أو تعزفعرض المقال كاملاً
    • 54
      ربما يُهم هذا الموضوع قطاعا عريضا .. وربما لا يُهم إلا من كان شابا زى حالاتى تحت السبعين الموضوع هو ما يحتاجه كبار السن من رعاية فى مرحلة "تقفيل المشروع" .... إذا نظرنا إلى حياة الإنسان كمشروع .. فالنظرة السليمة له هى النظرة إلى المشروع ككل وليس إلى مرحلة البداية التى تتسم بكثرة الأعباء أو مرحلة التشغيل أو مرحلة بدء تحصيل المردود Pay Out فقط بل يجب النظر إلى دورته الكاملة Life Cycle .. يعنى من المهد إلى اللحد ولكى لا نغرق فى العموميات .. سأتخذ من نفسى مثالا لشرح فكرة الموضوع .. فقط لشرح
  • أضف...