اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ناوية اخد شقة في الساحل الشمالي

جواهر نجد

Recommended Posts

انا سعودية عندي بنتين شابات فوق العشرين ....والدهم متوفي من زمان وأنا المسئولة عنهم في كل حاجة .......في الصيف تواجهنا مشكلة المصيف نظرا للحر الشديد عندنا ففي الغالب بنسافر عشان نهرب من الحر ونتفسح المهم حكاية المصيف والمسئولية والحجوزات والتنقل بالاضافة للخسائر المادية ابتدت تعمل لي قلق.فصار الصيف بالنسبة لي فصل التعب والارهاق بدل الراحة والاسترخاء ....المهم ماطولشي عليكم فكرت اخد شقة تمليك على الساحل الشمالي لعدة اسباب اولها الطقس لاني رحت هناك من15 سنة في الكيلو 21 وجلسنا في شقة عالبحر مباشرة وانبسطنا جدا بس كانت الخدمات مش قد كدا....طبعا كان معايا والدي عليه رحمة الله ....نرجع للموضوع انا عاوزة اخد شقة تمليك تكون آمنة جدا ومريحة وجميع الخدمات ووسائل الترفيةالمعقولة متوفرة<طرق عيادات,سينما مقاهي .سوبر ماركت,.......الخ وحكاية الامان اهم حاجة اصل انا معايا بنات يعني عاوزة منطقة فيها عوائل محترمة.....ومعروض علي شقة في سيدي كريرتحت الانشاء بيعملوا لها تسويق عندنا في الرياض سعر المتر 3000جنية..واختكم ثور الله في برسيمه وما عنديش امكانية اليومين دي انزل واعاين بنفسي......يعني حاشتري سمك في مية...عاوزاكو تنصحوني هل المنطقة تستاهل؟ وهل السعر مناسب؟واذا ماكنش كدا اروح فين واخد بكام ؟ على فكرة الشقة بينها وبين البحر 3 فيلات ....محتارررررة تعبت من التفكير ومن البحث في الانترنت؟محدش يقول لي مارينا اصل الاسعار نار ومش معقولة ....ساعدوني بالنصيحة ربنا يوفقكم ويسعدكم.

رابط هذا التعليق

لعل اى من الاعضاء الافاضل يأتيك باجابة

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

ما بلاااااش يا أم بدوى

طبعا 3000 جنيه للمتر سعر متوسط و قد تكون الخدمات المتوفرة مع الشقة تناسب هذا السعر و قد لا تكون.

لكن أعتقد بقرب حدوث إنهيار فى أسعار سوق العقار قريبا، مثل الذى حدث فى أواخر التسعينات و لكن بشكل أعنف. هذا برغم الإرتفاع الشديد فى خامات البناء، لكن الأسعار فوق المعقول و العالى بشكل رهيب بسبب المضاربة و التسقيع.

و على فكرة بوادر الإنهيار ظاهرة جدا فى إنخفاض البورصة المتوالى، لأن الأموال الساخنة تحارب الآن للمكسب فى سوق العقار. أعتقد بأن الحال سينعكس قريبا و تبدأ الأموال فى الهرب من سوق العقار بمكاسب أو خسائر زادت أو نقصت لتحقيق الربح العالى من البورصة خاصة إن أسعار الأسهم حاليا فى قاع مشجع جدا على الدخول للبورصة.

قريبا جدا تنهار سوق العقار و تولع البورصة نااااار.

سيناريو إنهيار العقار و إرتفاع البورصة الذى حدث أواخر التسعينات يتكرر بنفس الشكل السابق، و يتكرر فى كل البورصات بنفس الشكل. فأصبرى قليلا وغالبا ما رصدتيه من مال يشترى لكى فى مكان قائم فعلا تعرفين ما فيه بسعر اقل كثير مما هو الآن.

رابط هذا التعليق

شكرا شكرا شكرا.......للاخ ال مصريم ؟؟؟على اهتمامه بالرد وعاوزه اقول ان الشقة في سيدي كرير....الكيلو33....متهيألي ان الموقع مش بعيد عن اسكندرية ...طيب انا حاستنى بس ممكن حد ينصحني اخد فين بمنطقة جميلة واسعار معقولة

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة

انا اقترح عليكي مدينة 6 اكتوبر في الكيلو 21

واقترح حضرتك تاخدي شقة في منتجع هناك فيه كل الخدمات والامن والترفيه

المدينه جميله جدا والبحر هناك رائع و اماكن الترفيه متوفرة وكذلك المواصلات

وممكن تروحي اي وقت في السنة ....غير الساحل الشمالي اللي بيكون ميت طوال شهور السنة ماعدي الصيف طبعا

الاسعار مش غاليه قوي..... ممكن شقة في منتجع راقي 3 غرف مساحة 120 متر من 200 الي 260 الف جنيه فقط وجاهزة علي السكن

ولو عايزة علي البحر .....حتكون اغلي كتير،،،،،، كمان مفيش حراسه مثل اللي في المنتجعات

انا اعرف المكان كويس واعرف الاسعار .... ولو عندك اي استفسار انا حاضرة

بس بلاش تاخدي اي شيئ تحت الانشاء....... لازم تستلمي الشقة او الشاليه علي المفتاح

وافضل وقت للشراء في الشتاء......بلاش الصيف خالص الاسعار بتكون غاليه

وربنا يوفقك لما فيه الخير ان شاء الله :roseop:

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الاخ كوكومن والاخت سمية صالح الف الف شكر على اهتمامكم ........والاخ كوكو من انا معرفش ازاي اتواصل معاك عالخاص....والاخت سمية متشكرة على الوصف الدقيق.....وتحديد المنطقة وحضرتك ذكرتي ان الشقة على البحر بتكون غاليةيعني المتريطلع بكام تقريبا على البحر مباشرة ؟وبكام تقريبا اللي بتشوف البحر؟اصل انا رحت الكيلو 21صيف 92 وكان لسه في البداية والبحر ممتاز والهواء رائع بس الخدمات كانت بعيده عشان المنطقة جديدة.....ارجو افادتي ولك مني جزيل الشكر.

رابط هذا التعليق

الاخ كوكومن والاخت سمية صالح الف الف شكر على اهتمامكم ........والاخ كوكو من انا معرفش ازاي اتواصل معاك عالخاص....والاخت سمية متشكرة على الوصف الدقيق.....وتحديد المنطقة وحضرتك ذكرتي ان الشقة على البحر بتكون غاليةيعني المتريطلع بكام تقريبا على البحر مباشرة ؟وبكام تقريبا اللي بتشوف البحر؟اصل انا رحت الكيلو 21صيف 92 وكان لسه في البداية والبحر ممتاز والهواء رائع بس الخدمات كانت بعيده عشان المنطقة جديدة.....ارجو افادتي ولك مني جزيل الشكر.

رابط هذا التعليق

الأخت الفاضلة \ جواهر نجد

لا شكر على واجب أهلا وسهلا بك في محاورات المصريين

طريقة فتح الرسائل هي .... في أعلى صفحة محاورات المصريين على اليسار تحت الشريط الإخباري المتحرك

توجد خمس عبارات .. أخر عبارة علي اليسار هي ... رسائل جديدة ... لو ضغطي عليها بالفأرة ( الماوس ) ستفتح لك صفحة رسائلك

تجدي بها رسائل واردة .. أضغطي عليها ستفتح لك الرسائل التي يمكنك قرأتها ... كما يوجد كلمة رسائل مرسلة لو ضغطي عليها يمكنك

إرسال رسائل للأعضاء .... بالتوفيق

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

فيلا في الساحل الشمالي بعد مارينا وسيدي عبدالرحمن

اسم القرية هايتس

الفيلا دورين كل دور 80 م بسلم داخلي + روف 70 م

3 غرف + ريسبشن + 2 حمام + مطبخ

التشطيب سوبر لوكس

الحديقة حول الفيلا مساحتها 150 م

موقع متميز ترى البحر من جميع الجهات

خصوصية عالية جدا لوجود مساحات تفصل بين الفيلات

تتميز بالهدوء ومياه البحر الفيروزية

تتميز القرية بوجود نخبة من الملاك من الأطباء

حمام سباحة مغطى للسيدات

وحمامات سباحة أخري عديدة

جاهزة للتسليم الفوري

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل ابو احمد الاسكندراني انا عاجزة عن الشكر ......واهتمامكم ومساعدتكم مش غريبة عليكم اصل المصريين مشهورين بطيبتهم وكرمهم....انا بعت ايميل للعنوان الموجودوشرحت فيه كل حاجة...بالتفصيل الممل كمان..

رابط هذا التعليق

فيلا في الساحل الشمالي بعد مارينا وسيدي عبدالرحمن

اسم القرية هايتس

الفيلا دورين كل دور 80 م بسلم داخلي + روف 70 م

3 غرف + ريسبشن + 2 حمام + مطبخ

التشطيب سوبر لوكس

الحديقة حول الفيلا مساحتها 150 م

موقع متميز ترى البحر من جميع الجهات

خصوصية عالية جدا لوجود مساحات تفصل بين الفيلات

تتميز بالهدوء ومياه البحر الفيروزية

تتميز القرية بوجود نخبة من الملاك من الأطباء

حمام سباحة مغطى للسيدات

وحمامات سباحة أخري عديدة

جاهزة للتسليم الفوري

رابط هذا التعليق

الاخت الفاضلة

الشقة علي البحر صف اول في حدود 2000 جنيه للمتر

طبعا سوبر لوكس التشطيب.....بس للامانة كل سنة حتكلفك مبلغ كبير علشان الرطوبة

حتكون عاليه جدا وتخرب الدهانات والعفش....... الخ

وبالتوفيق ان شاء الله

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

الاخت الكريمة سميه صالح ...انا عاجزة عن شكرك على اهتمامك ونصائحك المخلصة وهذا يدل على روح نقية..ونفس كريمة لا املك الا الدعاء لك بان يجعل الله طيبتك وامانتك في ميزان حسناتك ..كما اتمنى التواصل معك على ايميلي الخاص jm223855@gmail.com

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل ابو احمد الاسكندراني انا عاجزة عن الشكر ......واهتمامكم ومساعدتكم مش غريبة عليكم اصل المصريين مشهورين بطيبتهم وكرمهم....انا بعت ايميل للعنوان الموجودوشرحت فيه كل حاجة...بالتفصيل الممل كمان..

الأخت الفاضلة \ جواهر نجد

لاشكر على واجب ... كلنا أخوة نخدم بعض فنحن أمة واحدة والحمد لله

وكلامك الجميل عن المصريين يدل على طيب وسمو أخلاقك وهذا ليس بغريب على أهل السعودية الكرام

وإذا وجدت شقة تناسبك سوف أبلغك بها

تقبلي خالص تحياتي

أبو أحمد الأسكندراني

رابط هذا التعليق

عزيزتي جواهــر نجــد

اولا

بالنسبه للمصايف ما اقدر افيدك فيها وما عندي فكره عن اسعارها . والمواصفات المثلي ممنتجع .واعتقد الاستاذ kokomen هو الي يقدر يفيــدك اكثــر عشان هو من اسكندريـه .وقريب من هناك وعارف اسرار البحــر

ثانيا لما انتي سالتــي عــن

شكرا شكرا شكرا.......للاخ ال مصريم ؟؟؟على اهتمامه بالرد وعاوزه اقول ان الشقة في سيدي كرير....الكيلو33....متهيألي ان الموقع مش بعيد عن اسكندرية ...طيب انا حاستنى بس ممكن حد ينصحني اخد فين بمنطقة جميلة واسعار معقولة

انا لي راي اخــر في الموضوع من اصله لانك لست مقيمه في مصــر بصفه دائمه . وتنزلي مصر اجازات فقط يعني الصيف كله في مصـر مثلا .

انا راي الخاص تشتــري شقه في المدن الكبيــره القاهره او اسكندريـه حسب رغبتــك . ولو عايزا تروحي مصيف تقدري تاجري مصيف اسبوع . والشقه في المدن تختلف عنها في المصايف. من عده امور . ((امكانيه ارتفاع الاسعار . امكانيه الاستثمار . وايضا التصرف فيها بالبيع او الايجار او غيــره . )) بعدين عن نفسي كسائح في الصيف نفضل المدينه اكثر من المصيف نشوف المعارف هناك وقربك من الناس ومعارفك واصدقائكم الي نازلين وتلاقي اعداد كثيره منهم . فيها اناسه وسعت صدر لكن المصيف يكون العدد محدود جدا . وبعيد عن الناس عموما حلاه مصر بالناس اللي فيها

عموما لما تقرري عشان نقدر نساعدك عليك اولا

1_ عايزا مصيف ولا مديــنه

2_ لو مديــنه عايزا القاهره ولا اسكندريـه

3_ لو القاهره . المدن الجديده ( زي القاهره الجديده وسته اكتوبر ) ولا القاهره القديمه (مصر الجديده ومدينه نصر ) . (ولا المهنسين والزمالك )

الخيارات السابقه ما اقدر افيدك فيها الا في حاله اختيار القاهره فقـط وعندي معلومات من طق طق لسلاموو عليكم

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

الاخ المحترم قديم الفكرة ابتدت بالتفكير في شقة في القاهرة الجديدةمثل التجمع الخامس اوالرحاب.......الخ بس انصدمت بالاسعار المرتفعة....وبعدين فكرت ان القاهرة حر واحنا هربانين من الحر وندور على نسمة هوا فحولت تفكيري للساحل الشمالي...ومن ناحية الاقارب والاصدقاء...احنا حياتنا هادية ومافيها زيادة حركة ومعارف لافي المصيف ولا في الشتاء.....و لا انا من هواة السهر وكثرة الخروج وكمان عندي اطفال راح يكونون مبسوطين على البحر ...مع شكري الجزيل على اهتمامكم.

رابط هذا التعليق

الفكرة ابتدت بالتفكير في شقة في القاهرة الجديدةمثل التجمع الخامس اوالرحاب.......الخ بس انصدمت بالاسعار المرتفعة....وبعدين فكرت ان القاهرة حر واحنا هربانين من الحر وندور على نسمة هوا فحولت تفكيري للساحل الشمالي

الاسعار ارتفعت في مصر بشكل عام مصايف او مدن جديده او قديمــه كل شي صار غالي .

الشاليهات لا تعتقدي انها رخيصــه .

دائما الوحـده السكنـيه تكون لعده احتمالات واعتبارات الان عندك اولاد وبنات وبكره بعد كم سنه يكون اولاد اولادك وبناتك .. المصيف منفــرد صعب جدا جدا .

قدد تتغير الضروف وتنزلي مصر في مواسم مختلفـه . فيكون منظر الشاليه في الشتاء مقفر !!

اللي يتعود علي مصــر وليه هناك شقه يروح ويروح لها اكثر من مره في السنــه . وفي اوقات مختلفـه

لو جربتي تسكني في المدن الجديده مثل الرحاب ستتغير نظرتك تماما عن القاهــره هتشوفي عالم ثاني

ولو اشتريتي في مدينــتي سترين الممرات المائيه المنتشره بين الفلل والشقق جميله جدا

عموما . انا راي التريث بالفكـره الشاليه. واستشيري من رواد مصــر من معارفك واقاربك وايضا الاخــوه هنا

قبل ان تتخذي القرار .. اسالي بين الشاليه وبين الشقه في المدن ( انا ارشح الرحاب )

بالنسبه للارتفاع الاسعار هناك بدايل وهناك تقسيط وهناك شقق صغيـره

في الرحاب حسب معلوماتي هتلاقي شقـه كاش واستلام فوري من 350 الف جنيه

اليك موقع عن مدينه الرحاب يمكن يعطيك فكره اكثــر

http://www.alrehabcity.net/montada/

والموقع الاخــر

http://www.rehaby.net/index.php

وتقدري تشوفي الرحاب من قوقل بتتغير نظرتك 360 %

تستغرق مناقشة المسائل التافهة وقتاً طويلاً لأن بعضنا يعرف عنها أكثر مما يعرف عن المسائل الهامة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا ا\جواهر نجد عشان متتعبيش نفسك

1-حددي لنفسك المبلغ اللي حضرتك عايزه تشتري بيه العقار

لو من 100 ل 250 الف ممكن:

6 اكتوبر في الكيلو 21 مع العلم ان 6 اكتوبر اصبحت من الاخر (بيئه )

الهانوفبل و البيطاش و العجمي عاماً (دلوقتي العجمي اصبح افضل من زمان)

2- لو حضرتك عايزه حاجه راقيه و مستوي اعلي

القري اللي في الساحل مثال:(قريه سيدي كرير القوات المسلحه الكيلو 33 ممكن شقه 100 م تعملها من 400 الف

3- وده طبعا صعب علي سيدتك و هو شراء ارض امام اي قريه المتر من 150 جنيه و بناء العليها شالبه فيلا ذي محضرتك عايزه

4- شاليه في البحر الاحمر وده معرفش معلومات عنه

رابط هذا التعليق

الاخ احمد شكرا على اهنمامك بالموضوع ومشاركتي التفكير وثانيا مارأيك في الكيلو 21؟اماقرية سيدي كرير فالمتر المواجه للبحر ب3 الاف جنيه يعني100 متر حتعمل 300الف....وشراء ارض والبناء عليها مش صعب وبس بالنسبة لي دا مستحيل......والبحر الاحمر حر ورطوبة .....ماتلزمنيش ههههههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...