اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إضحك مع حرب المنتديات

Scorpion

Recommended Posts

إزاي تسيطر علي منتدي و تخللي الكل يصرخ وراك آمين ...أول حاجة .. ركب دقن و شنب .. و روح قوللهم انا شفيييييييق يا راجل

و بعدين لم الشلة الأنتيخ بتاعتك و و افقعهم خطبة عصماء بصوت جمهوري زلزالي مؤثر نظام انا جهااااااد يا سلامة و قوللهم :

يا حاملي الشعلة و عقلاء هذا الزمن اللي كله مجانين يجب أن نقوم بإنشاء منتدى أو ركن في منتدانا الحبيب باسم حوارات مع الجعانين

ومن يود المشاركة فيه يرد في هذا الموضوع ويقسموا إلى فريقين

الفريق الأول يقوم بوضع مواضيع جديدة على أن يكون ذلك في ميعاد متفق عليه لنرهقهم لأنه إذا اجتمعوا على واحد كانوا أشرس من االوحوش الجائعة حين تجتمع على فريستها والفريق الثاني يراجع الموضوعات الموجودة ويصوب مافيها من مغالطات وإساءة إلى أفكاري

والجميع يرد في كل المواضيع الخاصة بالفريقين لنكون أغلبية في المواضيع

ففي المواضيع التي نشرتها في هذا المنتدى بلغت الردود العشرات ( 76، 88)

الردود التي وافقتني الرأي أقل من عشرة وهذا قد يغتر به بعض الناس العاديين

ممن ليس له ثقافة تماثل ثقافتنا الخاصة

وسوف أقوم بنشر بعض الردود في المواضيع التي نشرتها هناك لتروا أنه من واجبينا ألا نترك أمثال هؤلاء يسيئون إلى ما نعتقد انه صح ويلصقون به وماهو منه براء

والمواضيع هي

1- حضرت سيركآ ..........ولي سندوتشات و مشروبات

2- أين البعير ( الويل لكم أيها الحمير)

3- سقط بربطوزه

بانتظار ردودكم

ولكن لابد من التريث والتفكير قبل الموافقة لأن الموافقة سيتبعها الإلتزام بذلك فالأمر جد لا هزل فيه

وسوف تنشر هذه المواضيع في ركن حوارات مع الجعانين

لنجمع سويا المادة العلمية للرد على هؤلاء مساعدة لمن لا يملك الوقت أو عنده نقص في المادة العلمية خاصة أن هؤلاءوذلك تنفيذ لتوجيهات رئيسنا المحبوب

ولن يرسل رابط هذا المنتدى إلا لمن سيرد هنا وذلك لأنه جاء في أحد الردود ( أنه قد مر بنا من أمثال هؤلاء ( أنا )فحاورناهم فإما تركوا المنتدى أو تكلموا مثلنا)

ولانريد أن يفتن أحد مع حسن الظن بكم

وفي حال الموافقة على هذا الاقتراح فسوف أعطيكم فكرة عن أسلوبهم في لي الكلام وتحريفة وسوف يرسل إخي للإخوة الملتزمون هناك ليشاركوا معنا هنا وينصحونا لخبرتهم بهم ( طابور خامس يعني )

الإخوة الكرام الأخوات قرأتم رد رئيسنا الملهم أن هذا من الجهاد باللسان

الله أكبر نجلس في منازلنا وفي جو لطيف مريح وبين أهلينا فقط نحرك أصابعنا على لوحة المفاتيح ونكون من المجاهدين فمن يبخل بعد ذلك

ولكن هو إلتزام ففكروا جيدا

والإنطلاق في ذلك بعد الموافقة سيكون بعد العيد وكل عام وأنتم بخير

إلى الجهاد ... ياكش بس ما يبعتوش هما كام واحد هنا يستولي علي اوضة الكرار بكل العدس اللي فيها ......

مين يعادينا وااااك واااك .... في أراضينا ... واااك واااك

tnk::tnk::tnk::tnk::tnk::

منقول بتصرف

المصدر

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

• الردود 69
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

- ما هو برضه الحق عليكي يا جهاااااااد .....

- ليه بقي يا سلامة ؟؟

- عارفة انه منتدي جعانين ... تقومي تنصبي سيرك مليان سندوتشات .. طبعآ حياكلوها كلها .. شوفي سيبيلي انا موضوع السندوتشات ده .... و اندهي لعز الدين ايبك يشوف البربطوز عمال يقع ليه كل شوية ... اما موضوع البعير و يا ويل الحمير نبقي نسيبه لرئيسنا الملهم

- بس انت اخدت بالك ان واحد منهم لابس وش جرانديزر وقع بلسانه و قال ان كبيرهم بيصيف ...

- قشطة .. خلاص .. يبقي نهجم كلنا هجمة رجل واحد ... و نزنقهم بسؤال واحد حيستسلموا وراه علي طول

- قول يا سلامة

- نقولهم ... لما نحب نكلم شعب المحاورات ... نكلم مين ؟؟؟ و خدي بالك لازم نغمض نص عين و نزوووم في حواجبنا لما نسأل السؤال ده ....

- فطبعآ مافيش حد حيرد غير أحمد مظهر .... نقوم نركب الناقة و نشرخ ....

- مساء الفل

🐫🐫🐪

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

الموضوع دا عايزله دماااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااغ.

بجد عسل الموضوع على شفيق على الجعانين على السندوتشات

على كل حاجه وبما انى جعانه دلوقت استعصى دماغى على فهم اى حاجه غير ان فى سندوتشات

فى الموضوع :blink:

وبناء عليه اشجع كل حاجه طالما الشعب حياكل..

هيييييييييييييييييه خلى الشعب يعيش :blink:

اروح اشوفلى اى ساندوتش وبكره ارجع اشوف حيثيات الموضوع :blink:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

الطائره ليست بين السماء ولا الأرض

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

انا كنت ضعيف في الجرامار يا عصام .. بس ممكن اشرحها ..

ساعات تم اغلاق الموضوع تعني انه من الغباء ان تعامل الآخرين علي انك أذكي منهم ..... ففي الحالة دي الموضوع بيتقفل علي صباعك و يوجعك زي ما وجع الكل معاك .... الكل ... اللي بيوافقك و اللي بيخالفك ...

أول مرة أعمل موضوع كوميدي ما اضحكش منه .....

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

موضوع غريب اوى صراحة....انما جاااااااااااامد :blink:

يا ترى ينفع نسقطه على المحاورات

الفريق الأول يقوم بوضع مواضيع جديدة على أن يكون ذلك في ميعاد متفق عليه لنرهقهم لأنه إذا اجتمعوا على واحد كانوا أشرس من االوحوش الجائعة حين تجتمع على فريستها والفريق الثاني يراجع الموضوعات الموجودة ويصوب مافيها من مغالطات وإساءة إلى أفكاري

انا جاية اهدى النفوس مش اكتر :blink:

تم تعديل بواسطة ~Heba~

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

لألألألألألألأ يا سكوربيون كده تعمل كده فى اختك لولا ؟؟

وانا الى على نياتى داخله هنا ومش فاهمه حاجه وفطست على نفسي من الضحك

اطلع اروح زياره عند ام احمد جارتنا الاقى الموضوع حاجه تانيه ..

بجد بجد حاجه تبكى ..

وانا راى حقوله هناك لما اروق .

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

يا عزيزي Scorpion إنت لازم تغير إسم الموضوع

ويكون لا حول ولا قوة إلا بالله

وتنقله لباب الموضوعات المؤرفة

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

انت بس دوس علي الرابط الموجود في آخر المداخلة الأولي وأنت حتفهم كل حاجة ...

بس خد معاك كوباية عصير لمون

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

منقول

فينبغى على من يدخل هذه المنتديات الآثمة المعادية للإسلام وأهله أن يكون محصنا بالحجة والبرهان من قال الله وقال الرسول مع الحجة العقلية التى تنم عن الذكاء ومن كان دون ذلك فليستعن بإخوانه ممن لهم القدرة على ذلك, وهذا نوع من المجاهدة باللسان

مشاء الله تبارك الله منتدى المحاورات اصبح منتدى معادى للإسلام وأهله :blink:

وأثم كمان :blink:

وتقولو عصير لمون وترامادول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الواحد مش دمه محروق ..الواحد خلاص الحته اللى فاضله

فى نفوخه طاااااااااااااااااااااااااااااااااارت.

ودمه خلاص اتحرق..

وانا خلاص قررت اوهب نفسي للجهاد ضد العقليات دى ..

الى شايفه كل الناس كفره وهما بس الى مسلمين.

لاحول ولا قوة الا بالله.

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

وشريط ترامادول

تصدق بالله يا عم عصام

الواحد مبيجبش الجدول اصلا

لكن بعد كدة

هجيب الكوتة كلها

وأقف ابيعها على ناصية المحاورات

يانهار ابياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااض

رابط هذا التعليق

أسمح لى ياسكوب اضيف حاجة للمسرحية الكوميدية الباكية بتاعتك دى

موسيقى اكتئاب ، واحباط واضواء خافتة ودخان هنا وهناك ، و اترككم مع بعض العبارات التى تأتى من داخل المغارة احيانا زاعقة عالية ، واحيانا اخرى خافتة هامسة

الغــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوث

واغوثــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاه

الحقنى ياشيخ سيد ، رحت اعمل مدرسة فى المنتدى العلمانى ده لقيتهم اساتذة ، مش عارفة أعمل أيه ، اليك ماحدث يامولانا

الشيخ الفاضل

كتبت في المنتدى العلماني الذي أستفتيك بشأنه

هذا الحديث

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم

أيما امرأة استعطرت ، فمرت على قوم ليجدوا ريحها فهي زانية ، وكل عين زانية

فكان هذا الرد فأرجو بأفادتي برد أكتبه حيث لم أسمع الحديث المذكور ( أصل ما أخذناهوش فى المدرسة " الحتة دى من عندى " )

وياريت برضه ياشيخ سيد تشوف لنا فتوى للحكاية دى علشان ماجتش فى نماذج الاسئلة بتاعة الوزارة ،

هل يوجد حديث يدل على حرمة الزغاريد ؟

وما هو ؟

بارك الله فيكم وأحسن إليكم

وياريت ياريت تشوف لنا اى حاجة على الموضوع ده علشان سألت الاستاذ بتاع الدرس ، والميس بتاعة الدين ماحدش عارف يجاوب عليه

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أرجو معرفة المآخذ الشرعية على قانون الخلع في قانون الأحوال الشخصية؟

جزاكم الله خيرا وبارك فيكم

شكرا ياشيح سيد ، ماتعوقشى ربنا يكرمك

الا بالمناسبة ياشيخ سيد ، أنا شايفة كام واحد من بتوع المنتدى العلمانى اللى كلمتك عليه ده بيقولوا على حاجة اسمها " شريط ترامادول " ، ده حاجة كده زى شريط الترامواى ؟ والا يكونشى شريط الترامادوكهوا؟

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

والله انا مش مصدق نفسي؟

ايه ده؟

وكمان جهاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وكأن المحاورات من اعداء الأسلام!!!!!!!!!!

لا حول ولا قوة الا بالله

والله انا كنت مستغرب جدا مع متابعتي للموضوعات لهذه السيده

كنت مجرد متابع كحالي في الكثير من الموضوعات

ولي رأي

اعتقد ان عدم الرد على هؤلاء وتركهم بلا اخذ او رد معهم سيجعلهم يتركون المحاورات

بعد كتابتي لهذا السطر فكرت انه يدخل العديد والعديد من الزوار والأعضاء اللذين ربما لم يقرأو هذا الموضوع ولذا يمكن ان يشعروا بأننا لم نرد عليهم لضعف او عدم وجود برهان !!!!!!!!!!!!!!!

بصراحه حاجه تحير؟؟

لا حول ولا قوة الا بالله

رابط هذا التعليق

لاحول ولاقوة الا بالله العلى العظيم ..

تعاملنا معهم بمنطق التسامح ..والسلام... فما هى النتيجة ؟؟؟

قال تعالي في عباد الرحمن : وإذا خاطبهم الجاهلون قالوا سلاما...( صدق الله العظيم )

النتيجة ؟؟

..تكفيرنا ..وسبنا ...وتقرير بخروجنا من دين الاسلام ..واننا لانستحقه ..!!!..وهم ؟؟؟؟ سوف يتعاونون على انقاذنا ..من ..(( بئس المصير ...!!!))..

والله ..والله ..(( وهذا قسم اتحمله ليوم الدين )) ..انكم من اكثر الاسباب لابتعاد الشباب عن هذا الدين ..

انكم حقيقة ...مثل سئ ...يلوى عنق حقائق القرآن الكريم ..وتبتدعون ..تكذبون وتصدقون كذبكم ..تسيرون ومعكم (( قطيع من عميان البصيرة )) ...لهوة سحيقة تعتقدون فيها ان لديكم كل مفاتيح المعرفة الحقة وما انتم الا بعض من فارغى العقول ...وفارغى القلوب ايضا ..

اقول قول الامام الشافعى ..

قالوا سكت وقد خوصمت قلت لهم .. إن الجواب لباب الشر مفتاح

والصمت عن جاهل أو أحمق شرف .. وفيه أيضا لصون العرض إصلاح

أما ترى الأسْد تُخشى وهي صامته؟.. والكلب يـُخسَا لعمري وهو نباح.

وقال ايضا ...

إذا نطق السفيه فلا تجبه ... فخير من إجابته السكوت

سكتُ عن السفيه فظن أني ... عييتُ عن الجواب وما عييتُ

فإن كلمته فـرّجت عنـه ... وإن خليته كـمدا يمـوت.

اتقوا الله ...ان كنتم تعرفون حقيقة الله .

اتقوا الله ..

اتقوا الله ...

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

انت بس دوس علي الرابط الموجود في آخر المداخلة الأولي وأنت حتفهم كل حاجة ...

بس خد معاك كوباية عصير لمون

انا كمان فى الاول مكنتش عارفة ايه العبارة بس حسيت ان الموضوع بشكل ما ينطبق على المحاورات و علىموضوعات الاخت ام احمد

انما خلت الرابط فهمت كل حاجة

و لما شفت كمان رد عصام شوقى فى موضوعها "حضرت حفلا"

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

أحب أنبه بس الأخوة اللى ناويين يروحوا يستولوا على اوضة الكرار بكل العدس اللى فيها إنهم يلتزموا بالقواعد بتاعتهم عشان ماينطردوش منها.

وجدت أن هذه القاعدة مهمة جداً عندهم فلزم التنويه:

سؤال الفتوى مختصر : هل يجوز كتابة هههههه أو وضع وجهه ضاحك ؟

سؤال الفتوى : يحدث كثيرا في المنتديات عند الردود أن يكتب العضو أو العضوة تعبيرا عن الضحك ( هههههه ) أو يضع وجهه ضاحك فما الحكم إذا كان ذلك بين النساء ولكن ممكن أن يقرأه الرجال ؟ وما الحكم إذا كان بين عضو وعضوة ؟

جواب الفتوى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين

وبعد :

أما بالنسبة لكتابة هذه الكلمة أو وضع وجه مبتسم فليس فيه شيء

أما حدوث ذلك بين رجل وامرأة فهذا باب شر ويدخل في فتنة النساء التي نهى النبي صلى الله عليه وسلم عنها بقوله إياكم والدخول على النساء

وعليه يمنع بين الرجال والنساء لما يترتب عليه من المفسدة

للى عاوز يتأكد من القاعدة

أموت واعرف بس ياسكوب إنت لقيت المسرحية دى فين و إزاى.

:sad: wst:: wst::

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

استاذ محمد عبد العزيز انت جبت الكلام دا منين :sad: wst:: wst::

معليش لو حطيت صوره الواد المذهوووووووووووول دا ..

عموما لو تكمل جميلك وتروح تشوفلى حكم تدوال صوره الولد المذهول بين

النساء والرجال :lol:

الحرص واجب برده :lol:

طائره ورقيه

رياح شديده

خيط قصير

..هذه انا!!

لولا

رابط هذا التعليق

(أحي إدارة المنتدى على شجاعتها في نشر رابط على منتدانا

وأقول نحن من أرسلنا إليكم الرابط

وذلك عن طريق موضوع لنور الدين محمود المدير العام للمنتدى

وقد قمتم بحذفه دون التنويه بذلك برسالة على الخاص

ووضعتم موضوعاته تحت المراقبة )

ده كان رد ام احمد على سؤالك يا محمد عبد العزيز

لكن اعتقد ان مش هيي ديه الطريقه الي سكوب جاب بيها الموضوع بتاعها في المنتدى ذو الكلام الغريب والأفكار الأغرب

يعني لما ارد على اخت فاضله في المنتدى واضع ضمن مداخلتي وجه مبتسم!!!!!!!!!!!!!!!!! ابقى من ........

لا حول ولا قوة الا بالله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      إن أنت يا رعاك الله أطلقت نادرةساخرةلا تروق له صفعك بكلماته: الضحك من دون سبب قلة أدب.وإن أخبرته واقعةعرض الصفحة
    • 4
      صوت صفير الريح يتصاعد دويه  في صحراء المحاورات أبحث عن الناس كما كان يبحث عنترة بن شداد عن النوق العصافير مهرا لعبلة أين الناس أين البشر هل شبكات التواصل الجديدة سحبت البساط بإمكاناتها الهائلة من المنتديات أم هو الصوت الواحد والرأي الواحد وتقلبات السياسة والإقصاء أم كل هذا وغيره هل من حلول لوضع المحاورات العزيزة
    • 0
      غلطة عُمري لما وحدة من قرايب أمي تكلمها على الموبايل بتاعها واقوم أنا أرد عليها وده اللّي يحصل :   الحمد لله كويسين كويسين الله يسلمك والله كويسين الحمدلله عايزة ماما ؟؟ كلهم كويسين الله يخليكي عايزة ماما ؟؟ بخير . الحمدلله كلنا بخير اقسم بالله كويسين خُدي ماما بقى . ربنا ياخدك ^_^
    • 23
      هل سأل أحدكم نفسه .... لماذا يكتب هنا ؟؟؟؟ أو في أي منتدى آخر ؟؟ وماهي أهدافه الحقيقية للكتابة ؟ هل هناك إطار فكري محدد لكل منا يضعه لنفسه ؟ أم أنه قابل للتغيير تبعا لما قد يقتنع به من كتابات الآخرين ؟ هل نسعد عندما نجد من يوافقوننا الرأي حتى لو كنا على خطأ من الناحية العملية الفعلية ؟ هل هناك شللية أو مجموعات متناسقة بشكل منفرد يحملون توجهات فكرية وسياسية معينة ويغضبون ممن يخالفهم الرأي  ؟ لماذا نحرص يوميا على زيارة المنتديات والمشاركة ؟ وما هي الفائدة المرجوة من ذلك ؟ هل هناك من عائد مع
    • 2
      ايه التشابه بين المنتديات و بين يوم الحساب ان كل شئ مكتوب و موثق و يوم الحساب حنستلم كتابنا اللى موثق فيه كل اعمالنا برضو فى المنتدي موثق كل الكلام اللى كتبناه منذ لحظة التسجيل في المنتدى بس الوضع فى يوم الحساب اهون من اللى في المنتديات ربنا عز وجل بيعفو و يصفح و يستر اما في المنتديات فالجميع يراك موضوعات ساذجة اود ان لم اكتبها ردود غاضبة اتمنى لو لم اتلفظ بيها الخطأ في حق الغير بس هى المنتديات بروفة للأخرة عشان تعلم الواحد ان مفيش حاجة بتتمسح ابدا و نحفظ لسانا و جوارحنا ---
  • أضف...