اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لماذا التقديم عن طريق محامي؟؟؟؟ عن تجربة

Recommended Posts

jundi مشاركة بتاريخ اليوم, 03:13 PM

كان ممكن أأول اسم المحامي اللامع اللي قدمت الطلب معاه و اللي خلاني أوصل للكشف الطبي في سنتين و نص و بدون مقابلة و بدون امتحان و من غير وجع راس بس مش عايز الاستاز كابوتشينو يقول اني بعمل دعاية لحد و أنا فعلا كنت عايز الكل يستفيد

اهو جيبت انا حاجة من عندى

وشهد شاهد من اهلها ...

انا من انصار ما حك جلدك مثل ظفرك

تصدق المثل دة روعة ... لا بجد تحية وتقدير منى على المثل دة والله ..

على العموم انا نفسى اقدم الاوراق بنفسى بس بقول محامى وهو يخلص كل حاجة وخلاص .. وكمان الفلوس بتدفع على اقساط او على دفعات ... وزى ما الاخ JUNDI قال انه ولا عمل مقابلة ولا يحزنون ولا شاف السفارة اصلا فين

يمكن تيجى معانا احنا كمان يارب ..

تحية وتقدير للساتاذ الكبيييير قناوى ويارب نستفاد منك اكتر واكتر .. وكل واحد بردو حر فى رأية

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

• الردود 41
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كان ممكن أأول اسم المحامي اللامع اللي قدمت الطلب معاه و اللي خلاني أوصل للكشف الطبي في سنتين و نص و بدون مقابلة و بدون امتحان و من غير وجع راس بس مش عايز الاستاز كابوتشينو يقول اني بعمل دعاية لحد و أنا فعلا كنت عايز الكل يستفيد

الكلام ده كلام محامين, وشغل توقيع الزباين والكلام العسل اللى احنا سمعناه قبل ما ندفع المطلوب , وبعد ما دفعنا شوفنا وش تانى , لمده سنتين يا اخوانا وانا باكلم المحامى كل شهر , فى اخبار يقولوا لا , لحد ما عرفت من مكتب السفاره لما كلمتهم فى سوريا ان الملف اتقفل من 8 شهور والمحامى كل ما اتكلم يقول هات فلوس اضيفلك مراتك وابنك, قلوس و بس.

انا مش مقتنع بالكلام الل انت بتقوله ده.

كل الاخوه على المنتدى اللى قدموا فيدرال او كيبيك عارفين الاتى:-

- كيبيك تتميز بالسرعه فى معالجه الملف , حوالى 3 سنين من التقديم الى الفيزا , يعنى سنتين من التقديم الى المقابله وسنه بعد المقابله . انا بقى زاد عليا سنه عشان الملف اتقفل وانا بنفسى كتبته من الصفر من جديد ليا ولمراتى وابنى كمان بدون ما ادفع مليم . الله يسامحك يا وهيب ال..........

-معروف ان الفيدرال حتى لو من غير مقابله بياخد اكتر اربع سنين .الناس اللى مقدمه فيدرال من مصر او لندن يتكلموا بقى فى الحته دى , ياللا عشان نرد على الكلام المغلوط ده و نساعد اخوانا ما يتحكش عليهم زى ما حصل معانا .

لو انت كان الملف بتاعك سريع واخد (سنتين فعلا) اكيد عشان حالتك انت مش بسبب المحامى.

السفاره بتاكد ان المحامى لن يوثر فى معالجه الملف .

الرابط ده بياكد الكلام :-

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/e...ce-workers.html

اقراء الحته دى :-

(All applications for selection certificates submitted to the Ministère de l’Immigration et des Communautés culturelles (MICC) are processed according to the same criteria. No priority or special consideration is given to the file of an applicant who uses the services of an immigration intermediary.

)

يعنى ما فيش اى اولويه للتقديم مع المحامى , اللى يقول غير كده من فضلكم يجيب دليل موثق زى ده.

شكراً .

رابط هذا التعليق

ahmedib مشاركة بتاريخ اليوم, 04:24 PM

إقتباس(jundi @ Aug 19 2008, 03:13 PM)

الكلام ده كلام محامين, وشغل توقيع الزباين والكلام العسل اللى احنا سمعناه قبل ما ندفع المطلوب , وبعد ما دفعنا شوفنا وش تانى , لمده سنتين يا اخوانا وانا باكلم المحامى كل شهر , فى اخبار يقولوا لا , لحد ما عرفت من مكتب السفاره لما كلمتهم فى سوريا ان الملف اتقفل من 8 شهور والمحامى كل ما اتكلم يقول هات فلوس اضيفلك مراتك وابنك, قلوس و بس.

انا مش مقتنع بالكلام الل انت بتقوله ده.

كل الاخوه على المنتدى اللى قدموا فيدرال او كيبيك عارفين الاتى:-

- كيبيك تتميز بالسرعه فى معالجه الملف , حوالى 3 سنين من التقديم الى الفيزا , يعنى سنتين من التقديم الى المقابله وسنه بعد المقابله . انا بقى زاد عليا سنه عشان الملف اتقفل وانا بنفسى كتبته من الصفر من جديد ليا ولمراتى وابنى كمان بدون ما ادفع مليم . الله يسامحك يا وهيب ال..........

-معروف ان الفيدرال حتى لو من غير مقابله بياخد اكتر اربع سنين .الناس اللى مقدمه فيدرال من مصر او لندن يتكلموا بقى فى الحته دى , ياللا عشان نرد على الكلام المغلوط ده و نساعد اخوانا ما يتحكش عليهم زى ما حصل معانا .

لو انت كان الملف بتاعك سريع واخد (سنتين فعلا) اكيد عشان حالتك انت مش بسبب المحامى.

السفاره بتاكد ان المحامى لن يوثر فى معالجه الملف .

الرابط ده بياكد الكلام :-

http://www.immigration-quebec.gouv.qc.ca/e...ce-workers.html

اقراء الحته دى :-

(All applications for selection certificates submitted to the Ministère de l’Immigration et des Communautés culturelles (MICC) are processed according to the same criteria. No priority or special consideration is given to the file of an applicant who uses the services of an immigration intermediary.

)

يعنى ما فيش اى اولويه للتقديم مع المحامى , اللى يقول غير كده من فضلكم يجيب دليل موثق زى ده.

شكراً .

احب انا الكلام الجامد دة وكمان الاثبات موجود ... والمتهم برئ حتى تثبت ادانتة .. والراجل دة جاب المفيد والله

علشان اقولك يا قناوى ان المحامى ملهوش لزمة .. تقولى لا لية لزمة " وكل واحد حر فى رأية "

طيب اتفضل بقى رد علىالراجل المحترم دة وقولة بقى كل واحد حر فى راية .. :roseop:

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

على الطلاق يا جدعان المحامى لا بيقدم ولا بياخر حاجة.. انا هاطلع من هدومى خلاص ... انت بورقك و بخبرتك وبتوفيك الله قبل كل شئ

الاخ جندى يمكنك كتابة اسم المحامى .. مافيش مشكلة .. انا مش سئ الظن اخى العزيز

رابط هذا التعليق

على الطلاق يا جدعان المحامى لا بيقدم ولا بياخر حاجة.. انا هاطلع من هدومى خلاص ... انت بورقك و بخبرتك وبتوفيك الله قبل كل شئ

اسف... بتوفيق الله قبل كل شئ

رابط هذا التعليق

ya 3am hia ya3ni di kant elghalta

elmosiba fi elqasm el awalani, 7ad ye7lef beltalaq !!!

رابط هذا التعليق

الاستاذ الفاضل جودى ... لو حضرتك مقدم لكيبك يبقى ايه الجديد اللى قدمه لك المحامى المعجزة ... كيبك اصلا اجرئتها كلها بتخلص خلال 3 سنين و المفروض حضرتك تكون هناك يبقى المحامى معملش حاجة خالص و لا له اى فائدة و له لزمة.. اما بخصوص الانترفيو فبعض الاشخاص مش بيطلبوا منهم انترفيو ليه العلم لله مش مسالة محامى خالص .. و اقول لسيادتك على شىء اعرف واحد قدم من نفسه بلا محامى و سافر خلال الثلاث سنين الى تورنتو .... حظه جه كده عقبالنا ... و انا هقول لحضرتك سر دفاعك عن المحامى اللى معاك (1) حضرتك شبه معمول لك شىء ذى التنويم المغناطيسى او غسيل المخ بتاع المحامين ...... (2) انت بالفعل قدمت و الحمد لله الاجرئات مشية بلا عرقيل يبقى ايه اللى يخليك تقول المحامى وحش .... بس على فكرة ايش ادرى سعادتك انك بدون المحامى ان الاجراءات مكنتش هتمشى ؟؟ يمكن كانت مشيت اسلك بتيسير الرحمن ...... بس لى عند حضرتك سؤال انت بجد مش محامى او تبع محامى :roseop:

رابط هذا التعليق

يا جماعة

اولا خلينا نفرض ان المحامي اللي حتتعامل معاه ابن حلال وفاهم ومركز معاك ومش نصاب

موضوع زي كندا محتاج خبرة , احنا شايفين المنتدى في 100 معلومة ومعلومة وبرضوا الواحد لسا محتاج معلومات

الخبرة اللي عند المحامي حتفيدك بان الورق يكون كامل من اول مرة فلا يحصل اي تأخير بسبب نقص الاوراق

الشيئ الثاني انه مكتب الهجرة بيرتب السي في بتاعك حسب وجهة النظر الكندية وحسب احتياجاتها يعني ممكن يشرح اعمال المهنة بتعتك بشكل ظريف مما قد وانا بقول قد يشيل عنك المقابلة ده بالنسبة للمقدمين من الخليج ,

الشيئ الثالث ان المكتب بيديك نصائح مثلا عن اختبار الانجليزي , تذاكر ازاي واتقدم فين او حتى يديك كتب زي ما حصل معاي ,,, ونصائح اخرى مفيدة جدا عن اسئلة الانترفيو واجابتها

ممكن كمان كل ما تحتاج استشارة تسأله , زي مثلا , الخبرة لازم تكون في مجال التخصص ولا لأ , وهكذا ,, عموما بيطمنك

وفي حاجة كمان ان بتوع الهجرة حيشوفو ملفك كامل ومرتب والسي في بتعتك جميلة وبروفيشينال

اذن المكتب لا يسرع في موضوع الهجرة ولكن يوفر اي تأخير ممكن يحصل بسبب عدم خبرتنا في هذا الموضوع المهم

واهم نقطة انه المبلغ اللي بياخده المكتب كبير جدا 3000 دولار فلو كان 500 او 1000 دولار ويعمل بشكل صادق ومحترم ستتغير نظرتنا للتقديم عن طريق مكتب

.

رابط هذا التعليق

انا يارجل ضد المحاميين لدا لزم التنويه

اقصد الاخ الفاضل علاء شبانة وشكرا

ونشكر النوايا الحسنة لصاحب الموضوع

واطلب منه ان يمدنا بما فعله له المحامي حتي نستفيد بلوشي وشكرا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

ya 3am hia ya3ni di kant elghalta

elmosiba fi elqasm el awalani, 7ad ye7lef beltalaq !!!

الاخ العزيز كاباتشينو

كده يااخى العزيز انت حلفت بغير الله اولا ثانيا بالطلاق ثانيا

بفرض ان هناك محامى عمل حاجة لموكله (1 فى المليون) كدة باباشا طلاقك وقع وعليه كفارة

استغفر الله لاننى اعرف ان فيه محامى كان قريبة واحد كان بيذاكر له فى البيت وكان بيحفظة الاسئلة ونجح فضل الله اولا وثانيا بالمحامى

احنا هنا بنعطى الرأى والرأى المعارص وانا زعلت قوى لما الموضوع دخل فى حلفان بالطلاق

انا عارف ان نيتك سليمة والقصد هو توعية الناس لكن مايكونشى ده على حساب الله

اخى فى الله لاتفعلها ثانية اكرمك الله فى زوجتك

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

قديكون كاباتشينو غير متزوج واقسم لغوا والله غفور رحيم

خلاص عدوها ربنا بيسامح نيجي احنا نتصدر ؟

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

لان اى مكتب محامى بيدرس طلبك الاول وبعد كدة هو بيشوف اوراقك ولو كل حاجة تمام ومتأكد من ان طلبك مش هيترفض بيبعتة

ولو حس ان ورقك ناقص او مش متأكد من ان وظيفتك ومؤهلك ممكن يتقبل بيرفض الطلب ودة حصل لواحد صاحبى

وكمان حكاية الفلوس بيكون فية عقد مكتوب بينك وبين المحامى بتتفق انك تدفع جزء من المبلغ بيبقى 500 دولا تقريبا فولى حالة عدم تسلمك رقم الملف فى مدة اقصاها 6 شهور ممكن تاخد فلوسك تانى

وفى حالة انك اخدت رقم الملف وكل الاجراءات تمام بتبدأ تقسط لة الفلوس على فترات او حسب مثلا لما بيطلبوا منك كشف طبى او مقابلة وهكذا

يعنى كل ما يحصل تقدم فى ملفك يطلب منك جزء من الفلوس

اما فى حالة بقى ان كل حاجة تمام ودفعت االفلوس كلها او جزء كبير منها وحصل لاقدر الله انك مسافرتش ومعرفتش تاخد الفيزا لاى سبب سواء كان فشلك فى المقابلة او مرض لاقدر الله يمنعك من السفر ايآ كان السبب فحضرتك ممكن تاخد فلوسك كلها تانى من المحامى ماعدا 25% مش هتاخدهم

على العموم انا نفسى اقدم الاوراق بنفسى بس بقول محامى وهو يخلص كل حاجة وخلاص .. وكمان الفلوس بتدفع على اقساط او على دفعات ... وزى ما الاخ JUNDI قال انه ولا عمل مقابلة ولا يحزنون ولا شاف السفارة اصلا فين

علشان اقولك يا قناوى ان المحامى ملهوش لزمة .. تقولى لا لية لزمة " وكل واحد حر فى رأية "

طيب اتفضل بقى رد علىالراجل المحترم دة وقولة بقى كل واحد حر فى راية .. -_-

ركّز يا علاء وجمّع شوية! :D

إنتا مع المحامي ، ولا هتقدم مع نفسك؟

ولو مع المحامي ؛ بتسألني أسئلة فيها تفاصيل التفاصيل - ما بتجيش حتى على بال حسيني - ليه بأه؟!

و م الواضح إنو مفيش فايدة! هوه نظام الدروس الخصوصية يا د. قناوي!

اللي اتربوا ع اللي يديهم المعلومات بالمعلقة وهمّه ف السرير ؛ مش هيعملوا حاجة أبداً لوحدهم! إنسى!

أنا ما عملتش إنترفيو أصلاً (بس أعرف السفارة فين!)

وكذلك د. الشامي ما عملش إنترفيو على ما أذكر. مش كده يا دكتورنا؟

والمحامي لا بيزوّد ولا بيقلل ، و وزارة الهجرة الكندية بتقول لك المحامي اللي يقول لك إنه بيديلك فرصة أحسن من غيرك اللي مقدم مع نفسه ؛ بلغ عنه ، وسيتم سحب الترخيص منه!

الأمور كلها واضحة ، ومفيهاش لعب!

والملف بتاعك لو كان فيه حاجة مش واضحة ، بيتصلوا بيك أصلاً.

يبقى ليه عاوز محامي؟!

وإذا كان كل الكلام ده مانتاش مقتنع بيه أصلاً ، وبرضه ناوي على محامي...

إيه اللي جابك هنا أصلاً؟!!!

ما تقدّم تبع محامي ، وتحط في بطنك بطّيخة صيفي ، ولا تسأل ولا تحتار ، وتقعد زي الباشا حاطط رجل على رجل ، والمحامي هيكلمك ويقول لك:

"تحب إمتى أبعتلك السفير الكندي لبيت معاليك عشان تحلف القسم ، وتبقى كندي!"

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

لان اى مكتب محامى بيدرس طلبك الاول وبعد كدة هو بيشوف اوراقك ولو كل حاجة تمام ومتأكد من ان طلبك مش هيترفض بيبعتة

ولو حس ان ورقك ناقص او مش متأكد من ان وظيفتك ومؤهلك ممكن يتقبل بيرفض الطلب ودة حصل لواحد صاحبى

وكمان حكاية الفلوس بيكون فية عقد مكتوب بينك وبين المحامى بتتفق انك تدفع جزء من المبلغ بيبقى 500 دولا تقريبا فولى حالة عدم تسلمك رقم الملف فى مدة اقصاها 6 شهور ممكن تاخد فلوسك تانى

وفى حالة انك اخدت رقم الملف وكل الاجراءات تمام بتبدأ تقسط لة الفلوس على فترات او حسب مثلا لما بيطلبوا منك كشف طبى او مقابلة وهكذا

يعنى كل ما يحصل تقدم فى ملفك يطلب منك جزء من الفلوس

اما فى حالة بقى ان كل حاجة تمام ودفعت االفلوس كلها او جزء كبير منها وحصل لاقدر الله انك مسافرتش ومعرفتش تاخد الفيزا لاى سبب سواء كان فشلك فى المقابلة او مرض لاقدر الله يمنعك من السفر ايآ كان السبب فحضرتك ممكن تاخد فلوسك كلها تانى من المحامى ماعدا 25% مش هتاخدهم

طيب اتفضل بقى رد علىالراجل المحترم دة وقولة بقى كل واحد حر فى راية .. -_-

ركّز يا علاء وجمّع شوية! :D

ولو مع المحامي ؛ بتسألني أسئلة فيها تفاصيل التفاصيل - ما بتجيش حتى على بال حسيني - ليه بأه؟!

اللي اتربوا ع اللي يديهم المعلومات بالمعلقة وهمّه ف السرير ؛ مش هيعملوا حاجة أبداً لوحدهم! إنسى!

والمحامي لا بيزوّد ولا بيقلل ، و وزارة الهجرة الكندية بتقول لك المحامي اللي يقول لك إنه بيديلك فرصة أحسن من غيرك اللي مقدم مع نفسه ؛ بلغ عنه ، وسيتم سحب الترخيص منه!

يبقى ليه عاوز محامي؟!

ما تقدّم تبع محامي ، وتحط في بطنك بطّيخة صيفي ، ولا تسأل ولا تحتار ، وتقعد زي الباشا حاطط رجل على رجل ، والمحامي هيكلمك ويقول لك:

اشطة عليك يا تهامي, ادهمله جامد

انا قلت من الاول هو محتاج التهامي عشان يديله الكلمتين دول و يظبطه زي دكتور السنان

صح, هو بدال ما قدم مع محامي و مرتاح معاه يبقي لزمته ايه ييجي هنا و يسأل او يقرأ الكلام بتاعنا

رابط هذا التعليق

ركّز يا علاء وجمّع شوية!

يبقى ليه عاوز محامي؟!

انا قلت من الاول هو محتاج التهامي عشان يديله الكلمتين دول و يظبطه زي دكتور السنان

صح, هو بدال ما قدم مع محامي و مرتاح معاه يبقي لزمته ايه ييجي هنا و يسأل او يقرأ الكلام بتاعنا

انتم كلكم علية ولا اية ... -_-

ركز معايا يا تهامى ..

انا لما قولت التقديم عن طريق محامى يعتبر كويس مش معنى كدة انى مقدم عن طريق محامى .. انا اصلا لسة مقدمتش لانى مش كملت 4 سنين خبرة .

لكن كان كل قصدى ان المحامى بيريح من وجع الدماغ والقلق طبعا لو كان محامى موثوق فية ..

ومتهيألى انا كنت اتكلمت قبل كدة عن البنت اللى اتصلت بية وشغالة فى مكتب هجرة وبدل ما انا اللى اسأل وهى تجاوب حصل العكس وهى اللى بدأت تسأل وكانت عاوزة تعرف كل المعلومات ...

صدقنى انا لم اقولت المحامى بيريح بعنى قصدى والخف كلة من تغير عنوان الاقامة ولا انزل مصر لاى ظرف ولااى حاجة .. الواحد مش ضامن الزمن ودول اريع سنين مش اربع شهور ..

لكن لو جيت تقول علية انا عن نفسى ان شاء الله لما اقدم هقدم بنفسى " هو انا اكتع "

بتتريأ علية يا تهامى وانا اللى بجرى وراك فى كل توبيك شوية .. وبسأل عليك اللى رايح واللى جاى .." مكنش العشم "

شوفت بقى ما بيصدقوا يلاقوا حريقة ويولعو فيها .." خناقة تلمهم وعصاية تفرقهم " هو دة الشعب المصرى :roseop:

انا يا جماعة كل قصدى والله ودى من وجهة نظرى" معلش نظرى ضعيف شوية " :D ان المحامى مش بيسهل ولا بيعمل حاجة لكن بيريح من القلق .. يبقى عارفين ان لو حاجة ناقصة هيقولنا عليها على طول .. وبيبقى مرت علية حالات كتير واتعلم منها ..

هو احنا يعنى بنقدم على الهجرة كل يوم ..

وبعدين مش دى المشكلة ... التقديم امر مقدور علية .. لكن المشكلة هناك فى كندا ان شاء الله . بتبقى محتاج حد يقولك تروح فين ولا تيجى منين .. حتى لو كنت تعرف كل حاجة ..ب س بردو محتاج تحس ان فية حد جنبك او هيساعدك لو احتاجتة فى حاجة ..وشوفوا توبيك الشامى رجع من كندا يا رجالة .. والمحامى الى حد ما كان بيساعده هناك ازاى ..

صدقونى الموضوع مش موضوع دروس خصوصية ولا حاجة .. طيب دا انا كنت بشرح للعيال فى ايام الكلية .. وناس كتير عرضوا علية ادى كورسات فى المحاسبة ..

لكن كل الموضوع اطمئنان مش اكتر ..

وشكرا جدا يا تهامى بية ويا جادولى ... " وكل زاحد حر فى وجهة نظرة "

رابط هذا التعليق

انتم كلكم علية ولا اية ... :roseop:

بتتريأ علية يا تهامى وانا اللى بجرى وراك فى كل توبيك شوية .. وبسأل عليك اللى رايح واللى جاى .." مكنش العشم "

وشكرا جدا يا تهامى بية ويا جادولى ... " وكل زاحد حر فى وجهة نظرة "

حاج/ alaashabana

بتحوطوا نفسكم فى مواقف بايخاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا :hysterical: شكلك بايخ جدا جدا جدا .....

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

هه

إذا ضــــاق صـــــــدرك من بلاد .... ترحــــل طــــالبا أرضــــا ســـواها

عجــــبت لمن يقـــــــــيم بدار ذل .... وأرض الله واســـــــــعة فضــــــاها

رابط هذا التعليق

" وكل زاحد حر فى وجهة نظرة "

زاحد فى حى السيدة .... وحبيبى ساكن فى الحسين ........

و علشان ننول كل الرضا ..... يوماتى أروح له مرتين ........ :hysterical:

مرة زاحد دخل على موقع المحاورات و الشباب أتريقوا عليه ..... ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

(أقسم بالله أنى هبقى كندى و عيالى كندييين )

شكلك بايخ جدا جدا جدا جدا جدا .............................................. :roseop:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ... في اعتقادي المسألة مش مسألة انك تقدم عن طريق محامي او تقدم لوحدك ... المسألة انك تسأل نفسك انا محتاج محامي ولا لأ ... الابليكاشن سهل و الورق المطلوب عادي ولو الورق بتاعك سليم قدم بنفسك ووفر الــ 3500 دولار ينفعوك فحاجة تانية و اعتقد ان الاسئلة المعتادة اللي بتخطر فبالك ممكن اعضاء المنتدى يجاوبوها بكل محبة لكن خللوني احكي تجربتي الشخصية انا مثلا كان الورق بتاعي فيه كركبة يعني مثلا عندي حكم محكمة بإضافة اسم العيلة و الشهادة الجامعية بتاعتي من غير اسم العيلة وكذلك الاقامة السعودية من غير اسم العيلة و الباسبور القديم كذلك و الباسبور الجديد متغير حتصرف ازاي ؟ دي طبعا ورقة من مجموعة اوراق فيها لخبطة كتير فكان من الضروري اني الجأ لمحامي و الحمد لله ربنا وفقني في محامي اتعامل معاه تلاته صحابي و طلعوا كندا عن طريقه و الراجل كان محترم جدا اداني ساعة ونص من وقته مجانا وريته كل الورق اللي عندي و قاللي مقبول مبدئيا وحددنا موعد عشان توقيع العقد و الدفعة الاولى (1000) دولار و بعد ما وقعت العقد شاف الورق قاللي الورقة دي عايزة ترجمة ودي مش محتاجينها و الورقة الفلانية ناقصة جيبهالي واحنا مش محتاجين الايلتس دلوقتي وراح مديني رزمة ورق وكاسيتات بتاعة الايلتس وقاللي اقراهم عشان تعرف الامتحان ازاي.

وعشان الامانة وعشان الراجل مش ملاك هو قاللي الايلتس سهل خالص و عمل لي البحر طحينة ولما رحت عملت الايلتس بعديها بفترة جبت 6و6و6و7 وكنت فرحان خالص ولما بعتله الشهادة باليميل قاللي لا مينفعش انت لازم تجيب 5و5و7و7 ... طيب ليه مقولتليش الكلام ده من الاول؟ يعني اسلوب جر رجل عشان الزبون يقع في المصيده ولما انطلب مني الايلتس بشكل رسمي من لندن بعديها بسنة ربنا وفقني و جبت 8 و 7.5 و 6 و 7 لكن بعد معاناة طويلة و تقديم الامتحان اكتر من مرة لحد ما نفسيتي تعبت كل مرة اعمل امتحان مش قادر اجيب سبعتين.

انت بالنسبة للمحامي عبارة عن ملف وهو عنده مئات الملفات يعني مش فاضيلك ولا حيتابع ورقك 100% لازم تفضل وراه وانا علطول كنت معاه و قارفه كل اسبوعين ايميل او اتصال تليفوني و كان احيانا يتصل و يسألني عن حاجات معينة يعني مثلا مراتي قدمت الثانوية العامة (حره) يعني زي نظام الانتساب او منازلهم في مصر و بعدين دخلت الجامعة فسألني ازاي الكلام ده رحت كاتبله خطاب (طبعا بالانكليزي) شرحت له النظام في بلدنا و هو طبعا اعاد صياغته بطريقته و بعته للسفارة فلندن .... طبعا انا معرفش الصياغة القانونية للخطاب و افتكر لو كنت انا بعثت الابليكشن بنفسي كنت اتسوحت و زماني متلطم لن كل خطاب او ورقة بتبعتها للندن بتقعد حوال 3 شهور عشان يردوا عليها و انا قدمت ورقي في 6 2005 و اخدت الفايل نمبر 8 2005 وطلبوا الايلتس و ورقة غير محكوم من السعودية شهر 3 2007 و ادوني مهلة 90 يوم عشان الورق و عملت الميديكال شهر 11 1007 و اخدت الفيزا شهر 2 2008 و عملت لاندنج آخر 3 2008 .... و الجدول الزمني ده كان كتير منطقي وخصوصا انو اياميها كان الضغط كبير على لندن و الورق كان بيتأخر جدا وفي حالات كتير قدموا الورق معايا ولحد دلوقتي محتاسين

و المحامي نفعني كمان فموضوع العنوان يعني انا مغترب في السعودية وكلكم عارفين النهاردة بنشتغل بكرا ممكن يسفرونا و بالتالي مفيش عنوان ثابت او مضمون و العنوان البريدي ده مهم جدا

وانا ممكن اضيف شوية نقاط

اولا ما فيش حاجة اسمها المحامي حيسرعلك القبول واذا قاللك كده اعرف انه نصاب كبير

ثانيا مش معنى انك حتدي ورقك للمحامي انك حتحط فبطنك بطيخة صيفي و تقول ماهو لهف مني 2000 دولار لازم يشتغل بيهم لا طبعا لان المحامي ده بشر ممكن يغلط او المساعدين بتوعه يكونوا مهملين فانتا لازم تفضل متابع معاه وتقرفه لان الورق لو اتعطل انتا الخسران انا مره لما كنت مستني الميديكال و المحامي قاللي المدة 3 شهور و المده عدت قلقت رحت باعت ايميل للـCIC و استفسرت و للحظ الجميل جاني الرد بعد يومين انه الورق في التدقيق الامني و بعدها بإسبوع جاني الميديكال

ثالثا: التأكد من ان المحامي او مستشار الهجرة مسجل لدى الحكومة و ان اشتراكه في نقابه المستشارين ساري المفعول عشان لو عمل كده ولا كده ممكن تقاضيه في كندا و انا اعرف واحد محامي قارفنا بإعلاناته فالشرق الاوسط و حاطط مواعيد في الشيراتون و الهيلتون و زيارات في الرياض و الدمام وجده و بعد البحث و التدقيق تبين ان عضويته ملغيه كمستشار هجرة يعني الراجل مشطوب من السجل

رابعا المبلغ المطلوب كبير يعني 3500 دولار ممكن يعملوا حاجات كتير و كتير كنت بسأل نفسي هل الموضوع بحاجة للتضحية بهكذا مبلغ ولما لقيت ان الوقت مش في صالحي و كل يوم بيضيع من عمري في السعودية مش بيتعوض جازفت و عينت محامي لكن لو انتا معندكش كشكلة الوقت و مش حاسس ان الوقت ضدك و مستقر قدم الورق لوحدك و برنا يوفق الجميع

تحياتي

تم تعديل بواسطة Phoenician
رابط هذا التعليق

melhamy مشاركة بتاريخ اليوم, 10:14 AM

إقتباس(alaashabana @ Aug 20 2008, 07:25 AM)

و علشان ننول كل الرضا ..... يوماتى أروح له مرتين ........

مرة زاحد دخل على موقع المحاورات و الشباب أتريقوا عليه ..... ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

شكلك بايخ جدا جدا جدا جدا جدا ..............................................

اية يا عم .. انت لازم تيجى عند .... وتشم

اكيد غلطة مطبيعية من السرعة فى الكتابة ..عادى يعنى مش حاجة تموتك من الضحك كدة ..

يا جدع قدم المشيئة الاول وقول بأذن الله .. هو انت مش مسلم .. والله زعلتنى بجد بالكلمة دى

قبل اى حاجة فى المستقبل قول بأذن الله وان شاء الله .. وادعلى وقول " اللهم لا سهل الا ما جعلتة سهلا .. وانت تجعل الحزن اذا شئت سهلا ...

واسكت بقى شوية

رابط هذا التعليق

melhamy مشاركة بتاريخ اليوم, 10:14 AM

إقتباس(alaashabana @ Aug 20 2008, 07:25 AM)

و علشان ننول كل الرضا ..... يوماتى أروح له مرتين ........

اية يا عم .. انت لازم تيجى عند .... وتشم

اكيد غلطة مطبيعية من السرعة فى الكتابة ..عادى يعنى مش حاجة تموتك من الضحك كدة ..

يا جدع قدم المشيئة الاول وقول بأذن الله .. هو انت مش مسلم .. والله زعلتنى بجد بالكلمة دى

قبل اى حاجة فى المستقبل قول بأذن الله وان شاء الله .. وادعلى وقول " اللهم لا سهل الا ما جعلتة سهلا .. وانت تجعل الحزن اذا شئت سهلا ...

واسكت بقى شوية

أولاً :

القسم اللى بقوله ... انا بقوله عليك انتى و أنا متخيلك واقف قدام السفير الكندى فى البيت عندكم و لابس البدلة و بتقول القسم

ثانياً :

الدعاء اللى انت كاتبه غلط ....

ثالثاً :

انا شكلى فعلاً جيت عند...... و شميت ...... لو سمحت ما تهزش معايا تانى .... أسلوبك مش عاجبنى و أخدت عليا بدون سابق معرفة :closedeyes:

رابط هذا التعليق

ثانياً :

الدعاء اللى انت كاتبه غلط ....

لو الدعء غلط كنت تقول الصح علشان نستفيد...

انا سمعت الدعاء دة من الشيخ مشارى ..

انا شكلى فعلاً جيت عند...... و شميت ...... لو سمحت ما تهزش معايا تانى .... أسلوبك مش عاجبنى و أخدت عليا بدون سابق معرفة

اسلوب اية حضرتك اللى مش عاجبك .. وقولى كدة كلمة مش كويسة انا قولتها ..

متهيالى انت اللى كنت بتقول

متهيألى جملة مش ظريفة .. مش عيال صغيرة علشان حد يتريأ على التانى يا استاذنا العظيم ..

لو سمحت ما تهزش معايا تانى .... أسلوبك مش عاجبنى و أخدت عليا بدون سابق معرفة

هو انا كنت هزرت معاك اولانى علشان اهزر معاكى تانى ...

واخدت عليك ازاى بدون سابق معرفة .. يا اخى كلنا اخوة هنا وكلنا بنتكلم ونساعد بعض ونهزر مع كامل الاحترام للالقاب

شوف انت بقى مين فينا اللى اسلوبة مش كويس

جزاك الله خير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...