اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مهزلة تسمى الحكومة الالكترونية فى مصر.


مهيب

Recommended Posts

بحكم عملى احتككت و من قرب بموقع بوابة الحكومة الالكترونية السعودية www.saudi.gov.sa و الذى يعتبر بمثابة بوابة على الانترنت لكل الخدمات الحكومية السعودية . الموقع لازال فى طور البداية و ان كان من الممكن استخدامه .. و بم أننى واحد من الواقفين فى الجهة الأخرى من المدفع فقد أللمت بالتكنولوجيات المستخدمة لانشائه . و هى لمن يهمه الأمر تكنولوجيا IBM :

- Websphere portal server

- webshpere content manament

- LDAP

- AIX Machines

- IBM DB2

و غيرها .. و بالرغم أن مستوى الموقع مخز .. و أن من قام ببنائه IBM Egypt التى فيم يبدو أنها أرسلت بعض صغار مهندسيها .. مما جعلنا نرى فضائحا حقيقية فى الكود و الديزاين .. الا أن الموقع يعمل بكفاءة لا بأس بها .

المهم .. أثارنى الفضول لأنى أجرب الحكومة الالكترونية المصرية .. www.egypt.gov.eg .. فوجدت العجب العجاب .. صدمت صدمة حقيقية لم أكن أتخيل أن تصل الى هذا المستوى .. الموقع عبارة عن مزحة من النوع الثقيل .. يبدو أن من صممه و كتبه و نشره طالبا لم يتخط المرحلة الابتدائية و لا يعرف سوى الـ Front Page .. و اليكم ما رأيت :

- الموقع مصمم بتكنولوجيا قديمة جدا عفا عليها الدهر .. كما أنها فى غاية الضعف و الهزلية .. و هى أقرب لأن تستخدم لتصميم صفحة شخصية لك مع بعض الامكانيات البسيطة كاستخدام اسم دخول و كلمة سر .. هذه التكنولوجيا - التى بالمناسبة لم تعد مستخدمة أصلا - اسمها Active Server pages أو ASP و هى أضعف من التكنولوجيا المستخدمة فى هذا المنتدى .. و بمراحل .

- الموقع ليس له تصميم من الأساس .. أعتقد أنكم تستطيعون زيارته و الحكم .. الروابط مبعثرة دون تنسيق أو قوائم .. و كلما أضافوا خدمة جديدة لطعوا - و اسمحوا لى - لها رابطا على الصفحة الرئيسية .

- و بعد كل هذا هناك روابط كثيرة لا تعمل .. فقط هلى تبعثك الى عناوين صفحات غير موجودة فيظهر الخطأ الفضيحة (error 404) و الذى يعنى أن هذا الرابط مجرد (اشتغالة) و أنه لا توجد صفحات بهذا الاسم .

- الموقع سهل اختراقه جدا .. لدرجة أوهمتنى أنه مصمم كى يخترق بشكل أو بآخر ..

و كانت تجربتى مع الموقع هو خدمة السكة الحديد .. حيث أن حياتى فى فترة أجازتى تكون منقمسة بشكل حاد ما بين القاهرة و الصعيد .. لذا مسألة الحجز للقطارات من المسائل التى تشغلنى جدا .. و تؤرقنى طيلة فترة الاجازة .. خاصة و أنا الى الآن لا أعلم ما الحكمة لحكر حجز التذاكر فى محطة السكة الحديد فقط .. أنا أقطن فى مدينة نصر .. فما الذى تستفيده الدولة من ذهابى فى مشوار محترم الى رمسيس .. ثم الوقوف فى الطابور الرهيب .. فقط ليخبرنى المحصل أنه لا توجد تذاكر لسبب ما .. فأعود أدراجى و أنا أكره كونى صعيديا .. المهم .. أننى فكرت أن أجرب الخدمة .. دخلت .. فوجدت الآتى :

- الخدمة لخمس محافظات فقط ليس منهم محافظة واحدة من الصعيد .. القاهرة - الاسكندرية - بنها - دمنهور - طنطا ... و فقط .. لا توجد محافظة سياحية مثل الاقصر أو أسوان ..

عندما جربت أن أقدم شكوى من رابطة الشكاوى .. قمت بملء البيانات و شكوتى ثم الضغط على ارسال فأجد رسالة ثابتى تقول بأن (النص يحتوى على رموز ممنوع استخدامها) أو شيء من هذا القبيل .. أزلت كافة الرموز من نقاط أو فاصلات .. فوجدت ذات الرسالة .. قمت بعرض كود الصفحة من المتصفح .. فوجدت كوارث حقيقية .. الأستاذ العبقرى الذى كتب الكود مكرر الشرط أو (If statement) أكثر من 24 مرة هكذا (if (true)) أى فى جميع الحالات نفذ ما يلى .. ثم بالطبع الرسالة اياها .

الأدهى أننى غيرت الكود بنفسى .. ثم حفظت الصفحة عندى .. و جربت الارسال فتقبلها السيرفر بنجاح ..و أرسلت شكوتى رغما عن أنف الموقع .. أى أن عناوين الصفحات غير مكتوبة بالانتماء الى root الموقع .. بل مكتوبة with its own root .. المهم أنها فضيحة حقيقية .

فى النهاية .. ماذا يعنى هذا .. أن تصرف ملايين الأموال فى (الحكومة الالكترونية) ثم نرى أشياءا بهذه الصورة .. أين السيد أحمد نظيف العبقرى .. و رجالاته .. أين الدعاية الغير مسبوقة عن الحكومة الالكترونية .. ان أقل مشروع أشرفت عليه أنا فى منحة وزارة الاتصالات كان مستواه أعلى من هذا بكثير .. وهو مشروع تخرج طلبة .. من الذى صنع هذا الموقع .. و تحت اشراف من ؟؟ و من يقوم بصيانته و الاشراف عليه .. و كم يتقاضون ..

الحقيقة أننى أجد هذا الموقع مخز .. و عار على أى حكومة فى العالم ., و كان من الأفضل لهم ألا ينشروه من الأساس .. فهو شيء قبيح مؤكد على منظومة الفساد التى نحياها .

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق
شارك

يا مهيب انت نكأت جرحا عميقا

الناس كلها خبيتهم السبت و الحد و احنا - الحكومه الكريمه المصريه - خبيتها ما جاتش على حد

انا بقى احتكيت بمثل هذه المواقع الرسميه

و لا ادعي لنفسي الخبره و طول الباع في التصميم و البرمجه في صفحات النت

يعني انا مستخدم عادي

رحت مواقع اجنبيه لعمل بعض الخدمات ( دفع فواتير - تقديم جامعي - استفسار عن نشاط معين - شكوى ...............الخ) فما وجدت فيها الا كل احترام لعقليه و وقت للمستخدم

ناهيك عن الراحه في كل شئ ...لدرجة اني مللت من الراحة التي توفرها هذه المواقع من خدمات

لا تذهب و تتعارك مع الموظف

و لا الموظف ما جاش النهارده و فوت علينا بكره

روح يا عم على المواقع المصريه

صوره للسيد الريس حسني مبارك

صوره للسيد الوزير

صوره للسيد السفير

تهنئه من السيد رئيس الوزراء بمناسبه الضربه الجويه الرهيبه الى المقمين بالدول الاجنبيه

و كل الروابط اما مش شغاله او تعطيك معلومه نص كوم

يعني مثلا عنوان

او رقم تليفون و ممكن يكون غلط

ام انك تشوف بحث معين او خبر مهم او حاجة من اللي انت عاوزها

مافيش الا لو حظك حلو و مصمم الموقع افتكر الحاجه ديه

و الادهي و الله

اني مره دخلت على موقع رسمي من دول

لقيت تهنئه من السيد الريس و اعضاء السفاره للمقمين بتاريخ سابق بعده اشهر

يعني حتى ما كلفوش نفسهم و شالوا التهنئه اللي كانت زي الفاكهه المعطنه

و سلمي عالحكومه الالكترونيه

backqp2.jpg

الحفاظ على قفاك مسئوليتك الشخصية

رابط هذا التعليق
شارك

ليه بس كده يامهيب؟

من الصعيد وبتتكلم على الحكومة الالكترونية ؟ طيب غير الاول وغير الجنسية للوجه البحرى وبعدين اتكلم. :aslam: :bro: أنا باهزر اوعى تاخذ كلامى جد.

او مشكلة فى الموضوع ده تقدر تعرفها لو اجبت عن السؤال التالى ،

من صمم تلك المواقع ؟ وقرايب مين ؟ لو عرفت هم قرايب مين ، فسيزول تعجبك.

الامر الثانى وهو أمر حيوى للغاية ، وهو عدم الاستعانة بالشركات المتخصصة فنجد مواقع حكومية تشبه مواقع المبتدئين فى الفرونت بيج او الفلاش.

الامر الثالث هو ربط كل شيئ بادارة واحدة ، بمعنى لماذا ترتبط السكة الحديد مثلا بمجلس الوزراء؟ لماذا لايكون لكل شركة او حتى محل عصير موقعه الخاص والذى يرتبط به مباشرة ، ويكون كل موقع مسئول عما يقدمه من خدمات؟ بدلا من تركيز كل شيئ على سرفر واحد مما يسبب البطأ الشديد .

يحضرنى فى موضوع مين قريب مين وكيفية تعيين وسفر المحاسيب ، اننى ارسلت جواز سفرى للتجديد فى احدى قنصلياتنا ، طبعا الجواز من النوع القديم ، المكتوب بخط عيل فى ابتدائى ، وقد كتب تاريخ الميلاد بالانجليزى مخالف لتاريخ الميلاد بالعربى !!! التاريخ الانجليزى خطأ

لكن عموما فلنعتبرها خطوة فى طريق الالف ميل.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

new-egypt.gif

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
***************
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
***************
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

***************

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
***************
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق
شارك

الأستاذ محمد .. أولا معلش يعنى .. الصعيد اللى هوه Upper Egyt واخدلى بالك انت من Upper دى ؟؟ طبعا هزارك مقبول يا محمد ..

أنا أرى أنه من الأفضل لهم ألا ينشر مثل هذا الموقع من الأساس فلأن يقال أن مصر ليس لها بوابة الكترونية خير من أن يقال أن بوابتها الالكترونية مزحة بهذا الشكل ... الأمر يشبه بشكل كبير صفر المونديال الشهير .. لأنه أشرف لنا أن يقال أن مصر لم تترشح أو ترشح نفسها لتنظيم البطولة عن أن يقال أن مصر ترشحت و أخذت عدد صفر من الأصوات .

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم

انا جربت مره وقلت اجرب واطلب بطاقه رقم قومى بدل فاقد

مليت كل البيانت المطلوبه وعملت الدفع عند الاستلام

رغم ان البطاقه بتكلف 15 جنيه بس هما عامليناه ب 50

قلت مش مشكله طالما هتوصل لحد البيت زى مبيقولوا

الكلام ده كان يوم 4-6

وحتى اليوم مفيش اى حاجه وصلت

ولا الهوا

واخر مزهقت رحت عملتها فى السجل المدنى

رابط هذا التعليق
شارك

بصرف النظر طبعا عن الأمور التقنية إلا أننى تعاملت معه ثلاث مرات

مرتان فى استخراج شهادة مخالفات إحداهما قمت بالتسديد بالفيزا والأخرى كانت عند الاستلام

والمرة الثالثة كان تجديد رخصة السيارة

ولم يستغرق ايا منها أكثر من ثلاثة ايام

لدرجة إنى لما ما صدقتش انى فى مصر .. بعت لهم إيميل شكر وتقدير على المجهود والخدمة

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق
شارك

حقيقى .. بجد يا عصام .. والله ياريت .. أنا فعلا لما دخلت الموقع دخلته بنية حسنة جدا و انا متعطش كى أراها و أختبره ... و كنت فعلا متوقع انى هلاقى شيء أفضل شوية من الموقع السعودى .. لكن الصدمة ألجمت لسانى .. طيب كويس ان فى خدماتن شغالة خاصة تجديد الرخصة .. ياريت بس يفعلوا خدمة الحجز فى القطارات فهى ستخفف الضغط من على الشباك و ستمنع الرشوة التى تكون مجبرا عليها حتى يخبرك الموظف فى الشباك أنه توجد تذاكر فى القطار الذى تريده .

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق
شارك

أزيدك من الشعر بيت ..

اللى بيعملوا فى توصيل الوثائق هم من المعوقين جزئيا ..

وكمان لما عرضت عليه مبلغ صغير زى إكرامية توصيل .. رفض !! (دا كان أول واحد بس :ninja: )

والأكتر من كدا لما أظهرت له اندهاشى من إن الخدمة شغالة قاللى انهم بقالهم على كدا 3 سنين

[وسط]!Question everything

[/وسط]

رابط هذا التعليق
شارك

حبيب قلبى مهيب احيك من كل قلبى على معلوماتك التى استطعت الحصول عليها من portal السعودية

ومعلومات سليمة جدا الى ان يوجد بعض التعديلات ,وخد الكلام دة عن ثقة لانى شغال فى الدخلية فى السعودية ومصر

- الشركة المنفذة ليست شركة IBM

المبالغ المصروفة على المشروع السعودى ضخمة جدا

فى مصر ممكن نعمل احسن منه الف مرة وبعشر التكلفة والمبلغ

ولكن لا يوجد رغبة لانه هيظهر بلاوى

رابط هذا التعليق
شارك

الأستاذ العبقرى الذى كتب الكود مكرر الشرط أو (If statement) أكثر من 24 مرة هكذا (if (true)) أى فى جميع الحالات نفذ ما يلى .. ثم بالطبع الرسالة اياها .

الأدهى أننى غيرت الكود بنفسى .. ثم حفظت الصفحة عندى .. و جربت الارسال فتقبلها السيرفر بنجاح ..و أرسلت شكوتى رغما عن أنف الموقع .. أى أن عناوين الصفحات غير مكتوبة بالانتماء الى root الموقع .. بل مكتوبة with its own root .. المهم أنها فضيحة حقيقية .

الحقيقة أننى أجد هذا الموقع مخز .. و عار على أى حكومة فى العالم ., و كان من الأفضل لهم ألا ينشروه من الأساس .. فهو شيء قبيح مؤكد على منظومة الفساد التى نحياها .

مهيب

بصرف النظر عن النظرة التشاؤمية للموضوع وللجهد الحاصل فى الموقع فاني ارى انها خطوة جيدة وبداية طيبة للارتقاء بمستوى الخدمات المقدمة للمواطنين

ما استوقفني بصدق ما هو مكتوب من الناحية الفنية وكيف ان الفاضل كاتب الموضوع استطاع تعديل الكود الخاص بالبوابة وهو جالس على الجهاز الخاص به واشار بانها فضيحة حقيقية

بالفعل سوف تكون فضيحة حقيقية لو ان كاتب الموضوع لم يكن يمزح بكلامة وانها دعابة اراد بها التخفيف من صدمتة فى الموقع

انا شخصياً لم ولن اندهش من الكلام المكتوب لاننا ابتلينا بداء الفهلوة والتحدث بغير علم في شتى المجالات

تحياتي

اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَن

رواه الترمذي

رابط هذا التعليق
شارك

لا أعلم تحديدا أين المزاح أو الدعابة .. كلامك غير واضح فأبنه.

الكود الذى قمت بتغييره من عندى هو كود الـclient side java script المسئول عن الـvalidation كى أستطيع ارسال الشكوى .. تستطيع تجربة ذلك بنفسك .

لا أعلم من تقصد بهذه العبارة :

انا شخصياً لم ولن اندهش من الكلام المكتوب لاننا ابتلينا بداء الفهلوة والتحدث بغير علم في شتى المجالات

و ما علاقة الفهلوة بالأمر.

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق
شارك

لا أعلم تحديدا أين المزاح أو الدعابة .. كلامك غير واضح فأبنه.

الكود الذى قمت بتغييره من عندى هو كود الـclient side java script المسئول عن الـvalidation كى أستطيع ارسال الشكوى .. تستطيع تجربة ذلك بنفسك .

لا أعلم من تقصد بهذه العبارة :

انا شخصياً لم ولن اندهش من الكلام المكتوب لاننا ابتلينا بداء الفهلوة والتحدث بغير علم في شتى المجالات

و ما علاقة الفهلوة بالأمر.

مهيب

كمان غيرت الـvalidation !!! :roseop:

هو الـvalidation بيكون على ال الـclient !!!؟؟؟ :lol:

وبعد لما غيرت الـvalidation :lol: !!! عملت Compile على الclient ؟؟

يعني افهم من كلامك ان كل واحد قاعد فى البيت الان يستطيع كتابة الـvalidation اللي هوا عايزة

اسمحلي اسالك استخدمت اى Compiler

واستخدمت اى Listener

ومن اين حصلت على jsp file

وبالمرة كمان تعرفني اى Client server استخدمتة

اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَن

رواه الترمذي

رابط هذا التعليق
شارك

دي صفحة asp ممكن التغيير فيها بسهولة، والطبيعي ان يكون ال validation على ال client لزيادة السرعة

وللعلم، asp لاتحتاج ل compiler

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق
شارك

اللهم هبنى الصبر .. هى فزلكة و ادعاء علم و السلام .. فيه ايه .. لو قرأت كلامى هتعرف ان السايت ASP مش JSP زى ما تفضلت و ادعيت . بص كده .. اقرا معايا :

- الموقع مصمم بتكنولوجيا قديمة جدا عفا عليها الدهر .. كما أنها فى غاية الضعف و الهزلية .. و هى أقرب لأن تستخدم لتصميم صفحة شخصية لك مع بعض الامكانيات البسيطة كاستخدام اسم دخول و كلمة سر .. هذه التكنولوجيا - التى بالمناسبة لم تعد مستخدمة أصلا - اسمها Active Server pages أو ASP و هى أضعف من التكنولوجيا المستخدمة فى هذا المنتدى .. و بمراحل .

الله .. شوف الكلام واضح ازاى .. ايه بقى اللى دخل الـ Comilation .. و JSP و Listner .. ركز و انت بتتكلم و راجع معلوماتك ... انت بتتكلم فى حاجة تانى خالص .

و بعدين يا أستاذنا أيوة .. فيه validation على client side لما بيكون مكتوب بالclient side scripting language لما حضرتك بتيجى تشترك فى موقع و يطلب منك تدخل الايميل .. لو دخلته أى كلام فارغ مش بالفورمات التقليدى بتاع الايميل فى رسالة بتظهر تنبهك ان الميل فرومات مش سليم .. تفتكر الـvalidation ده بيكون مكتوب فين ؟ فى السيرفر سايد ؟؟ ورسايل البرومبت اللى بتظهر فى الاكسبلورر دى من السيرفر؟؟ هو ده العلم اللى تعرفه و بتتريق بيه على المتخصصين؟؟ لا حول و لا قوة الا بالله ؟

و على العموم علشان ترتاح .. ادخل بنفسك على السايت .. و ادخل على صفحة الشكاوى .. و تفضل سيادتك و املأ الفورم .. ثم اعمل submit هتلاقى رسالة ظهرتلك بتوضح خطأ فى البيانات و بالتالى مش عارف ترسل الشكوى للسيرفر ... تمام؟ طيب تعمل ايه ؟ اتفضل سيادتك اعمل save للصفحة من الbrowser عندك locally على جهازك .. حلو؟ ثم right click و بعدها view source هتلاقى الكود بتاع الـclient side الخاص بالصفحة ظهرلك .. تقدر تدخل على validation function و تلغيها تماما .. و تعمل save للصفحة على انها HTML .. افتح الصفحة اللى خزنتها عندك بعد التعديل بالـbrowser اللى بتستخدمه .. و جرب تانى ترسل .. هتلاقى الصفحة أرسلت البيانات للسيرفر و رسالة من السيرفر تفيد ان البيانات ارسلت بنجاح .. داحنا كنا بنعمل الكلام ده من واحنا فى اعدادى هندسة .. يعنى ييجى من 12 سنة كده .. ايام مكانوا بيعلمونا مبادىء الHTTP Security ... يعنى باختصار اللى أنا عملته ده مش عبقرية .. دى أساسيات و مبادىء اختبار أى موقع . و المفروض انها بديهيات يعرفها أى محتك - و لا أقول متخصص - فى web development

فهمت ؟

أسلوب التشكيك الساذج هذا و الادعاء لا طائل منه .. أنت لا تعلم شيئا عن موقعى الوظيفى .. و لا عن شهاداتى و لا عن علمى ولا حتى جهة عملى .. و أنا لن أنجر معك فى مهاترات من هذا النوع . افصل بين كونى عضو .. و بين كونى مشرف .

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق
شارك

يبدو أن هناك سوء تفاهم

يا جماعة المواقع بتاعة بوابة الحكومة الإلكترونية معمولة ب .NET أنا بنيت رأيى دى على التالى:

حاولت أسجل فى خدمة حجز تذاكر القطارات, ظهرلى الخطأ 404 كالعادة يعنى, وده كان وصف الخطأ:

Server Error in '/' Application.

The resource cannot be found.

Description: HTTP 404. The resource you are looking for (or one of its dependencies) could have been removed, had its name changed, or is temporarily unavailable. Please review the following URL and make sure that it is spelled correctly.

Requested Url: /arabic/services/enr/register_user.aspx

لو تلاحظوا آخر سطر مكتوب فيه إن الصفحة المطلوبة هى register_user.aspx, أعتقد واضح من الامتداد إن الشغل ده ASP.NET

أما بقى بخصوص اعتراض الأخ muslim4ever اسمح لى أختلف معاك وأقول لك

أيوه ال validation ممكن يتعمل على ال client ويفضل ذلك كمان مادام مش بيأثر على تأمين الموقع, لأن ال validation على ال client بتوفر فى الوقت وال bandwidth كمان.

منين جبت حضرتك إن الموقع معمول ب jsp عشان تقول جبت الملف منين, الجافاسكريبت بتتكتب فى صفحات ال html العادية مش محتاجة jsp أبداً.

الموضوع مش محتاج compiler ولا Listener ولا أى كلام من ده, أى متصفح بيفهم جافاسكريبت ويقدر ينفذها.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق
شارك

هنعمل ايه بقى يا أستاذ deemuck أهى هى دى الفهلوة بعينها .. يارب صبرنا على الأساليب .. كان أجدر بدل التريقة و السخرية و اتهام الآخرين بقلة العلم و الفهلوة ان يسأل أولا .

أستاذ محمد عبد العزيز .. لا يوجد خلط فى التكنولوجيا المستخدمة .. فهى ASP و ليست .NET .. و الصفحة الموجود عنوانها فى رسالة الخطأ غير موجودة من الأساس و الا لما ظهرت رسالة الخطأ .. لاحظ امتدادات صفحات الموقع ستجدها asp و ليس aspx.

الصفحة التى أقصدها هذا رابطها https://www.misr.gov.eg/arabic/info-secured/crmfeedback.asp و كما هو واضح الامتداد asp.

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق
شارك

كمان غيرت الـvalidation !!! :roseop:

هو الـvalidation بيكون على ال الـclient !!!؟؟؟ :lol:

وبعد لما غيرت الـvalidation :lol: !!! عملت Compile على الclient ؟؟

يعني افهم من كلامك ان كل واحد قاعد فى البيت الان يستطيع كتابة الـvalidation اللي هوا عايزة

اسمحلي اسالك استخدمت اى Compiler

واستخدمت اى Listener

ومن اين حصلت على jsp file

وبالمرة كمان تعرفني اى Client server استخدمتة

اعتقد يا مسلم للأبد اختلف عليك الامر ظناً ان الموقع تم تصميمه بــ J2EE للجافا بصفحات jsp.

وان كان الظن صحيح، فبالطبع عملية التعديل تستوجب أخذ نفس مسار النقاش كما انت عليه.

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق
شارك

اعتقد يا مسلم للأبد اختلف عليك الامر ظناً ان الموقع تم تصميمه بــ J2EE للجافا بصفحات jsp.

وان كان الظن صحيح، فبالطبع عملية التعديل تستوجب أخذ نفس مسار النقاش كما انت عليه.

ليس صحيحا أيضا .. يا جماعة مسألة Server Side و الـ Client Side ليس لها علاقة بنوع التكنولوجيا المستخدم ASP أو JSP الموضوع معتمد على طريقة الكتابة و التنفيذ .. فمن الممكن أن تكون أكواد Java Script in the client side موجودة بنفس الشكل فى استخدام الJSP أيضا بمعنى أن الـJSP هو الصفحة التى يقوم ال Application Server بعمل compilation و من ثم process لها .. فينتج من هذا الprocessing كناتج http request يذهب الى المتصفح الذى يقوم بترجمته أو عمل interpret له كى يظهر أمامك .. بما فيه الكود المكتوب كـclient side script للمتصفح حتى ينفذه .. و الأمر ليس له علاقة بكونه ASP أو JSP.

لأن الصفحة التى تصلك هى ناتج الـprocessing الذى يقوم به السيرفر لصفحة الASP أو الـJSP فقط .. و بالتالى فالموضوع يعتمد على المصمم أين يضع الكود الخاص به .. فى السيرفر سايد أو client side . دائما التفكير فى الـcleint side script يحكمه الـweb broswer أو الـend interface و ليس السيرفر المستخدم أو نوع تكنولوجيا هذا السيرفر .

الأمر يختلف فى الـ AJAX أو فى تكنولوجيا الـPortlets كما فى موقع GMAIL مثلا.. و هذا موضوع آخر.

لا أريد أن أتوسع فى الأمر فقد خرجنا عن اطار الموضوع و هدفه تماما .. لكن وجب الرد لتصحيح المعلومات .

مهيب

<span style='font-size:14pt;line-height:100%'>حين يصبح التنفس ترفـاً .. و الحزن رفاهية .. والسعادة قصة خيالية كقصص الأطفال</span>

رابط هذا التعليق
شارك

اعتقد يا مسلم للأبد اختلف عليك الامر ظناً ان الموقع تم تصميمه بــ J2EE للجافا بصفحات jsp.

وان كان الظن صحيح، فبالطبع عملية التعديل تستوجب أخذ نفس مسار النقاش كما انت عليه.

ليس صحيحا أيضا .. يا جماعة مسألة Server Side و الـ Client Side ليس لها علاقة بنوع التكنولوجيا المستخدم ASP أو JSP الموضوع معتمد على طريقة الكتابة و التنفيذ .. فمن الممكن أن تكون أكواد Java Script in the client side موجودة بنفس الشكل فى استخدام الJSP أيضا .. لأن الصفحة التى تصلك هى ناتج الـprocessing الذى يقوم به السيرفر لصفحة الASP أو الـJSP فقط .. و بالتالى فالموضوع يعتمد على المصمم أين يضع الكود الخاص به .. فى السيرفر سايد أو client side . دائما التفكير فى الـcleint side script يحكمه الـweb broswer أو الـend interface و ليس السيرفر المستخدم أو نوع تكنولوجيا هذا السيرفر .

لا أريد أن أتوسع فى الأمر فقد خرجنا عن اطار الموضوع و هدفه تماما .. لكن وجب الرد لتصحيح المعلومات .

مهيب

بالطبع كلام سليم جدا، بس من الواضح انه في غير محله بالنسبة لأستفسارات مسلم للأبد

من استفساراته يبدو مستغرباً من أن ال validation على ال client وليست على server. وهذا لا يعني انه لازماً ان يكون على ال client فغيره يعملون نفس العمل - بصرف النظر عن كونه صح أم خطأ، بأستخدام J2EE ك compiled lang.

وأن كان ينهج نفس النهج (validation على الـ server) فهذا يستوجب السؤال كيف تم تغيير ال validation ومن ثم يأخذ المسار مساره كما هو.

وهذا ما أرد قوله بأختصار

تم إضافة بأستخدام J2EE ك compiled lang.

تم تعديل بواسطة deemuck

قلبك عربية تاكسي ....................... ماشي فالحب عكسي

عمال يدهس حبايب ....................... ولا بيسمع كلاكسي

عواطف سيد التاكسجي

رابط هذا التعليق
شارك

اولاً الافاضل ديمق و محمد عبد العزيز

جزاكم الله خيراً على هدوء وادب الحوار

ثانياً : هدي نفسك ياعزيزي اشعر بانك فى خناقة وليس فى حوار ولا داعي للاسلوب المنفر فى الحوار وكن على ثقة اني قد تحصنت من طريقتك فى الحديث ولن تجدي

نفعا خلينا فى المهم كما لاحظت الفاضل محمد عبد العزيز اتي بامر ثالث الا وهو .NET وانا كما رايتها Java Script

ولكن ليس محور سؤالي عن ما تفضلت به واتهمتنى بالسذاجة في سؤالي لاني لم اتطرق للتكنولوجيا المستخدمة فى الموقع

السؤال منصب على كيفية التعديل بدون authentication والقبول من قبل ال Server ولكنك بخبرتك الواضحة وفهمك البين اتجهت بنا اتجاهات اخري ولم تجب علي في اي

سؤال طرحتة عليك ... هدي نفسك وركز وجاوب

عزيزي ديمق بالضبط تلك ما كنت استفسر عنه بدون فلسفات زائدة ومتشنجة

عزيزي محمد عبد العزيز ال validation الموجود كما تفضلت واوضحت لسرعة استدعاء ال alerts بدلاً من وضعها على الServer وده خاص بال fields هل ده معناة كما اوضح كاتب الموضوع انه يمكن تعديل اي validation وتمريرة ل Server كدة بسهولة لان اكيد البيانات المكتوبة بتروح على Database واكيد عليها DB Validation سؤالي كيف تم الامر رغم انف الموقع كما حدث مع كاتب الموضوع ؟؟

الامر الثاني انك جاوبت عن ما سالت بخصوص ال Compiler اوضحت ان اى متصفح بيفهم js جميل جداً ... بيفهمة ازاي ؟؟ لوحدة !! ام عن طريق وسيط ؟؟ اكيد في وسيط وليكن فى jinit او اي Compiler اخر قد لا تشعر بها لانه ببساطة default ده على مستوي المتصفح اما فى ال development environment فيوجد على ال Server

Compiler engine بيقوم بالعمل على تحويل الملف من صفتة من developement to executable

اسمح لي ان اكمل الاجاية عليك ولكن بعد قليل

وبرجاء من الادارة تنبية كاتب الموضوع بالتزام الاحترام وعدم التطاول والتحلي بالخلق الحسن فى الحوار

جزاكم الله خيراً

تم تعديل بواسطة muslim4ever

اتَّقِ اللَّهِ حَيْثُمَا كُنْتَ وَأَتْبِعْ السَّيِّئَةَ الْحَسَنَةَ تَمْحُهَا وَخَالِقِ النَّاسَ بِخُلُقٍ حَسَن

رواه الترمذي

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...