اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إتغديت ايه إمبارح؟؟

Masrawy Abroad

Recommended Posts

بجد ... مين أحسن واحد بيعمل حوواوشي فى القاهرة؟

أسمع كلام أخوك س س وروح محل " شلبي " اللي فى وسط البلد ده متخصص فى الحواووشي بس .

شوف وأنت فى شارع 26 يوليو ( مش عارف سنة كام ) بدل ماتدخل يمين لمحل الأمريكيين لأ أدخل شمال .. هاتلاقي منطقة على اليمين كلها مطاعم وكافتريات .

كُل وأشكر . قصدي كُل وأدعيلي.

أخى العترة سي السيد:

أحلق "شلبي" أن ما جربتوش المرة الجايه و أنا فى مصر أن شاء الله.

و أنا اللى كنت متوقع أنك ترشح واحد فى بين القصرين أو قصر الشوق أو السكرية ... مش عارف ليه؟

لينكس شحتوت لينكس

الوحيد اللى علاء مش مشاركه!

رابط هذا التعليق

• الردود 75
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بمناسبة الحواوشي ..

اخوكم الصغنن س س هايقعد 3 شهور عازب .. فطبعاً لو قضتهم سلمون وتونة هايطلعلي زعانف فى الآخر ... فلو سمحتم حد عارف سبب أن الحواوشي اللى بعملوا فى البيت ليه بيطلع ناشف مش بينز وطري كده زي اللي الواحد بياكلوا فى المحلات بتاعت مصر ؟ ( أنت فين يا مدام سلوى .. خليكي معانا الله يخليكي هاحتاج نصايحك المطبخية الأيام اللي جايه .. وكمان الطباخ العفريت اللى فى المنتدى الشيف " فارو " بي اون لاين يا مان هاحتاجك برضوا .

( وش واحد هافتان .. وجعان .. وقرفان )

لينوكس كتب

و

أنا اللى كنت متوقع أنك ترشح واحد فى بين القصرين أو قصر الشوق أو السكرية ... مش عارف ليه؟

لأ يا مان س س كان ساكن فى المناطق دي فى الجزء الأول من القصة بس لما ربنا فتحها عليه وبقى تاجر خرده قد الدنيا راح سكن فى شقة عالنيل فى منطقة الباشمهندسين

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أسكت يا لينو .. يوم الخميس طقت فى دماغي أعمل حواوشي بنفس روحت شاري لحمة مفرومة ومظبطها وخابط ييجي 10 كم بالعربية لحد فرن بيعمل عيش مصري وخليته يحط الحواوشي فى عجينة العيش ويعملها فى الفرن .... أوعى بقى من قدامي . ضرب نار يابني

تعرف لما تاكل أكله جامده وبعدها تفقد الأحساس بالزمان والمكان .. أهو هو ده اللى حصلي روحت فى " ديب كوما " وماصحتش إلا على المغرب .

وسيكون شعاري فى المرحلة القادمة حتى إشعار آخر " كُل حواوشي سمين .... وأقرأ الفاتحة لـ س س )

رابط هذا التعليق

يبقى عايزين الوصفه يا س . س .

من عيني يا أمير باشا ،

طبق اليوم " حواوشي ملهلب بالشطه "

المقادير :

- نص كيلو لحمه مفرومه

- بصلتين كبار

- ملح وبهارات

- أربع قول خمس حبات فلفل أخضر حراق

- ملعقتين تلاته زيت طعام

( المقادير دي تعملها بالميت 5 أرغفة )

طريقة التحضير

- يقطع البصل قطع صغيرة وكذلك الفلفل ويخلط مع اللحم المفروم والبهارات والملح والزيت والدنيا ، ويتم إحضار خبز بلدي ويوضع في كل رغيف مقدار مناسب من الخليط ثم نلف الرغيف بورق ألمنيوم و يوضع فى فرن متوسط الحرارة لمدة 10 - 15 دقيقة ( ده إذا ماكنش فيه جنبكم أفران خبز بلدي )

وبالهنا والشفا.

رابط هذا التعليق

من عيني يا أمير باشا ، 

طبق اليوم " حواوشي ملهب بالشطه "

المقادير :

وبالهنا والشفا.

تسلملى عيونك

ستغادرنا حرمنا المصون الأسبوع القادم ، و ساعتها أقدر أعمل مابدالى ـ وش واحد جعان و بيدعى أن الأسبوع القادم يبتدى بكره ـ

بس بينى و بينك ... ايه تأثير الوجبه دى على ما يلى :

1 ـ الضغط

2 ـ الكلوسترول

3 ـ تصلب الشرايين

4 ـ الأنيميا الحاده

5 ـ أعراض التخلف العقلى و فقدان الذاكره

هـو صحيح أنا معنديش غير 3 أو 4 حاجات مما سبق لكن برضه نحب نطمئن

ياللا الحمدلله ... ربنا أخذ منى كل حاجه و ادانى الصحه !!

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

أمير كتب

ستغادرنا حرمنا المصون الأسبوع القادم ، و ساعتها أقدر أعمل مابدالى  ـ وش واحد جعان و بيدعى أن الأسبوع القادم يبتدى بكره ـ

كنت بأقول زيك كده .. وبألي أسبوع قاعد لوحد وعمال أعيط وأقول عايز ماما ... راجع نفسك يا أمير

أما بالنسبة لسؤالك الطبي

... ايه تأثير الوجبه دى على ما يلى :

1 ـ الضغط

2 ـ الكلوسترول

3 ـ تصلب الشرايين

4 ـ الأنيميا الحاده

5 ـ أعراض التخلف العقلى و فقدان الذاكره

فأستطيع أن أؤكد لك بالدليل العلمي والعملي والمعملي أن هذه الأكلة ليست لها أى أثار جانبية لأنك ببساطة بعد ما تأكلها وتحبس بواحد شاي تقيل ( انظر الكتاب صفحة لك يا سيدتي .. باب الأسرة والطفل ) ستذهب فى ثبات عميــــــــــــــــق ولو صحيت ( أنا بأقول لو ) هاتكون كل الأعراض دي جتلك وأنت نايم فطبعاً مش هاتكون حسيت بها .

د / س س ... رئيس قسم الحواوشي بجامعة السلخانه

رابط هذا التعليق

ستذهب فى ثبات عميــــــــــــــــق ولو صحيت ( أنا بأقول لو ) .......

:o :o :o

يا وطنى : كل العصافير لها منازل

الا العصافير التى تحترف الحريه

فهى تموت خارج الأوطان

ـ نزار قبانى ـ

رابط هذا التعليق

أسكت يا لينو .. يوم الخميس طقت فى دماغي أعمل حواوشي بنفس روحت شاري لحمة مفرومة ومظبطها وخابط ييجي 10 كم بالعربية لحد فرن بيعمل عيش مصري وخليته يحط الحواوشي فى عجينة العيش ويعملها فى الفرن .... أوعى بقى من قدامي . ضرب نار يابني

تعرف لما تاكل أكله جامده وبعدها تفقد الأحساس بالزمان والمكان .. أهو هو ده اللى حصلي روحت فى " ديب كوما " وماصحتش إلا على المغرب .

وسيكون شعاري فى المرحلة القادمة حتى إشعار آخر " كُل حواوشي سمين .... وأقرأ الفاتحة لـ س س )

باسلام ... ده فعلا جون فى المقص ... أنا شايف الكورة بتزغرط وهى داخله الشبكة ...

كونك تروح لفرن عيش بلدى و تعمل الحوواوشي عمولة هناك دى حاجة كبرتك فى نظرى حتى أكتر من الأول ... أنت تستحق نوط الواجب و الشجاعة على المجهود الرائع ...

شوف يا أخويا س س ... أحنا ظبطنا مع بعض فى موضوع السمك قبل كدة و دلوقت الحوواوشي ... كل اللى أقدر أقوله:

"روح يا راجل ... أنت من الأحرار يا على"

لينكس الشابوكشى لينكس و ولده قطايف

صبى جزار فى العيد و عاطل بالنيابة عن جيلى

رابط هذا التعليق

يبقى عايزين الوصفه يا س . س .

من عيني يا أمير باشا ،

المقادير :

- نص كيلو لحمه مفرومه

- بصلتين كبار

- ملح وبهارات

- أربع قول خمس حبات فلفل أخضر حراق

- ملعقتين تلاته زيت طعام

( المقادير دي تعملها بالميت 5 أرغفة )

طريقة التحضير

- يقطع البصل قطع صغيرة وكذلك الفلفل ويخلط مع اللحم المفروم والبهارات والملح والزيت والدنيا ، ويتم إحضار خبز بلدي ويوضع في كل رغيف مقدار مناسب من الخليط ثم نلف الرغيف بورق ألمنيوم و يوضع فى فرن متوسط الحرارة لمدة 10 - 15 دقيقة ( ده إذا ماكنش فيه جنبكم أفران خبز بلدي )

وبالهنا والشفا.[/quote

نسيت يابوعرب انك تحط حتة لية مدملكة علشان اللحمة ماتكونش ناشفة وتنز سمنة كده وانت ماسك الرغيف.

طبعا انا عارفة ان هنا فيه دكاترة كتير في السايت هايزعلوا علشان بنظرتهم الطبية هايعتبروا ده انتحار بطئ بس انا في رأيي اما الاكلة تكون على اوصولها واللي يحصل يحصل اما بلاش، ولا رأيك ايه يا س س؟؟

إن خوفت ماتقولشي وإن قولت ما تخافشي
رابط هذا التعليق

..............................

................

والله يا اخوانا حرمنا المصون بتعمله كده. هو بيطلع ممتاز بس بصراحة مش زى الحواوشى الأصلى اللى كانوا بيدخلوه الفرن و هو ملفوف فى ورق الجرايد مش ورق الومنيوم ...... الله يرحم ايام زمان.

{إِنَّ اللهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ}.

{وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ * فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ}.

رابط هذا التعليق

شكراً لك إخواتي اللى لهم نفس الاهتمامات

أمونة كتبت

اما الاكلة تكون على اوصولها واللي يحصل يحصل اما بلاش، ولا رأيك ايه يا س س؟؟

صح يا أمونة ... ويعني هو الواحد بياكل الحاجات دي كل كام سنة ، فيتبقى صح يابلاش منها ( ليكي عندي عزوه حوواشي من اللي هو فى الأجازة اللى جايه ... وإن شالله ماحد حوش ) ( وش واحد جابه لنفسه )

إبن النيل كتب

كانوا بيدخلوه الفرن و هو ملفوف فى ورق الجرايد مش ورق الومنيوم ...... الله يرحم ايام زمان.

فاكره حتى بالأمارة كانت صفحة الوفيات اللى فى الجرنان مش أي صفحة .

لينو كتب

شوف يا أخويا س س ... أحنا ظبطنا مع بعض فى موضوع السمك قبل كدة و دلوقت الحوواوشي ... كل اللى أقدر أقوله: 

"روح يا راجل ... أنت من الأحرار يا على"

إنت عارف يا لينو أحنا زملاء كفاح وواكلين مع بعض عيش وسمك .

وعلى فكره خد دي عندك ... حيث إني عايش لواحدي لمدة لا بأس بها فقد أتخذت قرار مصيري سوف يغير مجرى حياتي كلها وهو

هادعبس على أي مسمط مصري هنا فى السعودية وبالتأكيد هالاقي وهاروح أكل فتة كوارع ولحمة راس وحركات .. وإنا لله وإنا إليه راجعون

وهابقى أحكيلك على التجربة يا مان بعد ما أنفذها يوم الجمعة اللى جاية ... هذا والله معنا .

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

امبارح اتغديت سندوتش جمبري من محل مغمور في شرق عند قصر السيف في الكويت اسمه فتوش بس كان حلو اوي وكان معاها طبق فتوش انما اية

اما النهرده بأه اتغديت الساع 8:30 مساء (وكده بدري علشان تبقوا عرفين ) و أكلت رز صيادية وسمك مقلي ومشوي و بالصلصة انما اية اكله ترم العظم ومحتاجة انك تنام بعدها قتيل اسبكم بقى علشان اشرب خلاص كل يوم أكل بحري وهنا الجو ما يعلم بيه الا ربنا

رابط هذا التعليق

لسه ماتغدتش icon_cry.gif

وتقريبا مافطرتش icon_redface.gif

وباحلم بالاكل icon_eek.gif

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

عادي يا ماما انا بعملها كتير انا اول امبارح ماكلتش حاجة وسعات بعد 3 أيام مكلش عادي تيك ات ايزي ويريته نافع مبخسش خالص

رابط هذا التعليق

ساعات .. اقوم الصبح قلبى حزين 

اطل بره الباب ياخدنى الحنين

اللى أشتريتة أنباع ...

و اللى لقيتة راح ...

راح اللى راح و ماعدش فاضل كتير!

اوكيه ... جاتلى حالة من حالات الطقاقان من كذه يوم و دماغى و الف بلغه أنى أكل بتنجان مخلل بالتوم و الخل!

أظن مش محتاج أشرح أكتر من كده! دخلت نمت بعد الأكل، من أربع تيام، و لسة صاحى من تلت ساعة!

لينكس البلاموطى لينكس و ولده سبع الليل

مادد رجلية على قد لحاف ناس تانية خالص!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      تقرر دفع ١٦٠الف جنيه لجامعة القاهرة لعمل مسح كربوني لمباني القرية التي عمرها أقل من ٣٠ سنة لحصر المخالفات البنائية  ...  السادة الملاك الكرم أرجو  أن يثمن السادة الملاك جهود مجلس إدارة الجمعية في عدم تضمين المخالفات الإنشائية  بالقرية ضمن القرار الوزاري المرفق  حيث أننا بصدد إجراءات تقنينها بعد دفع الرسوم المقررة حيث أن مضمون القرار ينص على إزالة كافة المخالفات الإنشائية بدءا من قرية هايدي وما قبلها  ولطمئنة سيادتكم ففي خلال هذا الأسبوع سيقوم المجلس بسداد مبلغ 160000جم بعد مواف
    • 14
      مش لاقي أوصاف أوصفك بها أقول منافق ... عادي ما تلاقيها إتقالت لك ييجي 100 مره أوصفك بلفظ خارج عشان أتوقف ؟ خسارة في واحد زيك لكن لما أعرف إن إنت نفسك بإيدك اللي عاوزه قطعها ولسانك اللي عاوز يترمي للكلاب .. إنت نفسك اللي كاتب المقالة دي في مارس 2010 في وصف وححب وهيام المخلوع .. يبقى أصدق إنك ممكن تعمل أي حاجة وإن عندك قدرة على لحس الجزم
    • 16
      كان حديث ممتع وشيق ومثير جداً .. وإن لم يأتي بجديد ولكنه أوضح بعض الأمور التي تحدث خلف الأبواب المغلقة ... وقعدت أكثر من ساعتين يا مؤمنين لحد الساعة إتنين ونصف صباحاً إلى أن غلبني النوم وما كملتش الفينال بتاع البرنامج وماما شاليتني وديتني على سريري من غير ما أغسل رجلي حتى .. حد هنا ارستقراطي عنده أوربت عشان نناقش بعضينا في هذا الحديث ؟ ولا هاتقضوها سمع وخلاص ؟
    • 25
      إمبارح كان فطارنا تونسي بحت تحت نحت فحت و لإننا كنا عازمين نص الشعب التونسي في السعوديه فكان المينو كالآتي: مشلوش و حسو و سدر و بريك (شوربات و مقبلات) بلانكيت و أمك حوريه ( سلطات) تستيره و شرمولة الباذنجان ( اطباق شبه رئيسيه) جناويه باللحمه و مسلي العلوش و طاجين مرجاز و كبامه و كسكسي (اطباق رئيسيه) زرير بالجوز و مسفوف بالحليب و محكوكه و مدموجه ( الحلو) على فكره الأكلات دي حقيقيه والله العظيم تلاته و اللي مش فاهم حاجه يقولي وانا اشرحهاله و تجدون أدناه تفسير لبعض الكلمات الوارده اعلاه و ال
    • 0
      بغض النظر بقى عن إن التغيير الوزاري كان لا يُسمن ولا يُغني من جوع .. إلا إن حركة المحافظين اللي هايُعلنها بكرة أحمد نظيف ستكون قاسية جداً .. والشلاليت فيها هاتبقى للصبح .. خصوصاً في المحافظات اللي إنسحق فيها الحزب الوطني في الإنتخابات البرلمانية الأخيرة أمام الأخوان المسلمين .. واللي قيادات الحزب الوطني وجهت إتهامات مباشرة لهؤلاء المحافظين بالتقاعس والنوم في العسل وخروج تلك المحافظات عن نطاق سيطرتهم الحزبية .. وتوقعاتي إن أول هذه المحافظات ستكون : 1- الإسكندرية 2- المنوفية 3- بورسعيد ( ده
  • أضف...