اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

هي عدوى؟

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

أخشى إننا بدأنا نعاني من "عدم استقلال الذوق"..

المفروض إنه ما حك جلدك مثل ظفرك.. انت اللي تشوف وانت اللي تجرب وانت اللي تحكم..

لكن المصيبة هي حالة الانقياد اللي احنا فيها دي..

يكتب الصحفي في قضية ما ، أو عن شخص ما ، أو عن فيلم أو مسلسل ما في سكة المديح يبقى فل الفل أتوماتيك ..والعكس بالعكس..

ومع الوقت .. بفضل الإعلام الموجه سواء الحزبوطني أو المال-سياسي بقت الحالة دي مستفحلة.. بكل أسف.. بقوا همة اللي بيحركوا ذوقنا وتوجهاتنا ، ومع الوقت بقى أي حد يحرك ذوقنا وتوجهاتنا.. وخير دليل على دة مسلسل "نور"..

الدراما التركية - لمن يعرف ولمن لا يعرف- لا مكان لها على الخريطة ، وسينمات الدرجة الثالثة في الأقاليم في فترات "الهدوء التجاري" تعرض أفلاماً تركية.. وكانت القنوات التركية موضة في الدش في أيامه الأولى ثم "بِطْلِت"..

لحد ما اتعرض "نور" في الام بي سي ..

وعينك ما تشوف إلا اللايت.. وسلطاتك وعيش..والصراحة شفت تأثر سريع وغير عادي بالمرة بالدعاية المبطنة اللي اتعملت للمسلسل .. كام حالة طلاق بسبب الكابتن مهند .. الشوارع خالية بسبب المسلسل .. إلى آخر طوفان الخزعبلات اللي متبقاش عارف مين اللي مسلطها على روسنا.. هل القناة ولا منتجي المسلسل اللي مش حاسس إنه نجح في أي حتة في العالم العربي غير في الخليج ثم عندنا!

مش يمكن ينجح هناك وما ينجحش هنا؟ أو العكس بالعكس.. في الظروف الطبيعية ..

امتى نقرر.. نوافق ونعارض .. نحتج ونصفق .. عن إرادة منا دون انتظار لصفارة؟.. لو وصلنا للحالة دي حاجات كتيرة جداً في مصر ممكن تتغير..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- توصلت دراسة جديدة إلى أن حالات الإصابة بمتغير فيروس كورونا الأكثر عدوى تتزايد بسرعة في الولايات المتحدة، وقد يكون هناك انتقال مجتمعي كبير يحدث بالفعل. ورغم كون عدد حالات متغير "B.1.1.7" الذي تم تحديده لأول مرة في المملكة المتحدة منخفضاً نسبياً في الوقت الحالي بالولايات المتحدة، إلا أن الدراسة تقول إنه يتضاعف كل أسبوع ونصف، كما لوحظ في البلدان الأخرى. ويقدّر التقرير أن هذا المتغير قابل للانتقال بشكل أكبر من السلالات التي ظهرت في... View the full ar
    • 13
      طبعا انا مش قصدى بالانتماء هو انى بحبك يا مصر و فداكى يا مصر و مش هسيبك ابدا يا مصر لأ خالص انا مش طايق العيشه فى البلد دى نهائى نهائى بس كل ما افكر فى الهجره او انى اسافر و اسيبها ارجع و اقول طيب و امى و اخواتى اخدهم معايا ماشى طيب و قرايبى و اصحابى برضه هخدهم معايا و الناس الى بقابلهم كل يوم الله ده انا على كده هاخد مصر كلها معايا ده اكيد هو بعينه المرض الملعون الى اسمه الانتماء تعرفوا قابلت مره راجل كبير فى الجيم مصرى طبعا مسبش بلد الى و سافرها بيقولى انا قعدت فى تركيا سن
  • أضف...