اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استشارة اسرية..

بنت شعنونة

Recommended Posts

لي قريب يسكن خارج مصر هوا وزوجته واولاده الصغار

وزوجته ها تنزل مصر قريب هيا و الولاد

لكن قريبنا دا بقى ها يعمل عملية ومش عاوز يقول لمراته

عاوز يقولها بعد ما ترجع مصر :D :cry: :cry:

على اساس انها وهيا وسط اهلها ارحم من وهيا في الغربة

بيني وبينكم انا لو مكان مراته وعرفت انه جوزي ها يعمل عمليه وهوا في بلد تانية ممكن اطب ساكته :shock: :shock:

وانا قلتله كدا

ف قالي انه خايف عليها من بهدلة الغربة

شوروا عليا؟؟

يقولها وهيا معاه

والا لما تنزل مصر؟؟

مين فينا اللي صح؟؟؟؟ :twisted: :twisted: :twisted:

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

هناك عديد من المتغيرات لا يجدى معها كتابة روشتة علاج بدون مناظرة كل هذه المتغيرات وأخذها فى الحسبان

يأتى على رأس هذه المتغيرات .. شخصية الزوجة ومدى قدرتها على مواجهة الأعباء والمتاعب والمسئوليات .. ويندرج تحت ذلك متغيرات فرعية أخرى مثل حالتها الصحية ، وتجاربها الحياتية , وثقافتها .. الخ

وكذلك شخصية الزوج .. ومدى خطورة مرضه ..

وأعتقد أن صاحب الشأن متى كان معروف عنه العقل والرشد يكون هو الأقدر على إتخاذ مثل هذا الموقف على ضوء تقييمه لكامل المتغيرات والعناصر التى تحيط به .. إلا إذا كان غير ذلك وهذا ما لا أتصور حدوثه فى الغالب ..

عزيمة فرد واحد يمكن أن تحدث فرقاً .. وتصنع التغيير

رابط هذا التعليق

الأخ مصرى رأيه سليم. والراجل أعلم بزوجته و ما يمكن و لا يمكن أن تتحمل.

يعنى بالنسبة لى لو أنا فى الوضع ده فلازم أقول لزوجتى إنى حاعمل عملية و إمتى حاعملها لإننا مش بنخبى حاجة عن بعض و لو ما قلتلهاش حاتزعل منى لإنها حتعتبر إنى مش واثق فيها. و بصراحة لو الوضع معكوس و هى ما قالتليش أنا حازعل منها جدا.

م

"و من يتق الله يجعل له مخرجا" صدق الله العظيم

اللهم إنى أستغفرك من كل ذنب تبت اليك منه ثم عدت فيه

اللهم إنى أستغفرك من كل عقد عقدته لك ثم لم أوف لك به

اللهم إنى أستغفرك من كل نعمة أنعمت بها على فقويت بها على معصيتك

اللهم إنى أستغفرك من كل عمل عملته لوجهك خالطه ما ليس لك

رابط هذا التعليق

أزيكم

ازيك ياشانا .. هو فعلاً الصراحة راحه .. بالعكس هو من يحتاج الخوف والاشفاق والحنان وهى ده اللحظة المهمه للوقوف بجواره لانه هو الاضعف الان ..

وبعدين كل حاجه بامر الله .. يعنى عندما اندلعت الحرب وبنتى فى مصر انا قولت ممكن نموت هنا بشوية اندركس وهى لوحدها مخفتش لكن وصتها تكون قوية وتتوكل على الله وعرفتها لما نموت وتبقى لوحدها تواجه الحياة ازاى وقبلها لما روحت الحج كنت حاسة احساس انى مش رجعه لية معرفش وكتبت وصيتى لعيالى وسلمتهم كل حاجه واهى الحياه رجعت واستمرت .. يعنى انا شايفه الصراحه والواقعية اريح الطرق واقصرها

ويمكن الناس طبعا بتختلف فى تقديرتها كلاً حسب طباعه ..

اللهم أكفنى بحلالك عن حرامك واغننى بفضلك عن سواك]
رابط هذا التعليق

مش عارف ليه احنا بطبيعتنا نحب نلف وندور في معظم امور حياتنا ...ونعتقد اننا لو اتكلمنا بصراحة حنعمل مشكلة ..خصوصا في موضوع المرض ..........تلاقي المريض في المستشفي بيطلع في الروح وقدامه يومين تلاتة والدكتور بيبقي عارف ويقوله ده انت زي الحصان وبكرة حاكتبلك خروج بلاش دلع !!!!!!!!!!!!ولو سأل حد من اهله علشان يتأكد يكرروا نفس الاسطوانة بالكذب (هو كذب اكيد)...وكأن المريض حيطب ساكت لو واجهناه بحقيقة مرضه !!!!ا أو ان الزوجة حيجلها شلل عندما تعرف بمرض زوجها أو ابنها مثلأ ...........

في حين انه في الخارج مثلأ مهما كانت حالة المريض سيئة فأن الطبيب اول من يبلغه هو المريض نفسه وفي منتهي الجرأة والصلابة يتحمل المريض الخبر بدون صويت أو عويل فارغ بالرغم من حبهم الزائد للحياة .............احيانأ اتعجب كمسلمين ومؤمنين المفروض اننا نزهد الحياة اكثر منهم طمعأ في الاخرة ولكننا ضعاف جدا امام الموت والمرض.....والعجيب والله انك تجد المريض هنا يعرف كل صغيرة وكبيرة عن مرضه ويبلغ به شخصيأ كل من يزوره ويحرص الاطباء علي اعطاؤه كل المعلومات عن مرضه ومراحل خطورته وليس اخر من يعلم......

اسف ياشعنونة خرجت عن الموضوع شوية ..بس النقطة دي تعباني شوية ....علشان كده لازم قريبك يبلغك اسرته كلها واولاده كمان ...هو فيه اهم من اللحظات دي الانسان يحتاج فيها لمن يحبوه !!!!!!!!!!!!!?????????

أننـا ندفع ثمـن غالـي لسلبـيـتـنا وسكوتنـا والثمن قـابـل للارتفــاع الى أن تتعـدى تكلفـة السـكوت والخنـوع تكلفـة التغـيير وقتهـا فقـط قـد يحـدث التغـيـيـر

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

يا شانا أجمل وأنبل المواقف فى الدنيا موقف تضحية حتى لو بشئ صغير الإنسان بيعيش وقتها لحظة جميلة ممكن ما ترجعش تانى ... انا رأيي الشخصى بالاش نفسد عليه موقف تضحية ... لحظة جميلة

كم هو جميل الإنسان عندما يجود بما يملك على من يستحق

كم هو أجمل عندما يضحى بكل ما يملك فى سبيل من يحب

كم هو رائع عندما يهب التضحية ... دون أن يراه من حب

كم هو نبيل عندما يهب نفسه من يحب ... فى صمت

احمد

لك الله يا مصر

مدونتى : حكايات عابر سبيل

radws.blogspot.com

رابط هذا التعليق

استاذ رادوس

انا عارفا كلام حضرتك عن التضحية

بس كدا دي تضحية على حسابهم هما الأتنين

من حقها انها تفضل جنب جوزها لآنها اكيد ها تموووت عليه لما تعرف انه في المستشفى

ومن حقه انه يلاقي ايد بتحبه حضناه لما يفوق من البنج؟؟

بعيد عنكم انا جربت يعني ايه تطلع من اوضة العمليات تقعد في اوضة اربع حيطان لوحدك

صدقني

كنت بموت من الحزن الف مرة

ربنا ما يوريكوا :(

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

الأخت شعنونه ...

هو حسب رأيي أن الراجل ( الراجل الراجل يعني ) دايما بيكون في وش المدفع بحيث يبعد أسرته كبيرا وصغيرها عن أي مشاكل بحيث يكونوا هما في أمان تام ومش مهم هو .... وطبيعي أن الزوجه والأولاد في الغربه خصوصا أنهم صغار السن مش حيقدروا يعملوا أي حاجه

وبعدين طبيعي انه حيخرج من أودة العمليات يلاقي نفسه برضه لوحده في العناية ( مش أنتي دكتورة برضه وعارفه كده )

يهني وجودهم معاه زي قلته أن لم يزيدوه قلقا

وش متغاظ ومفروس وحيطق

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 3
      السلام عليكم اعمل في السعودية منذ 17 سنه وكانت الحياه جميله حيث ان اولادي كانوا معي ولكن نزلوا نهائي منذ 3 سنوات واصبحت الحياه صعبة بدونهم وهم يلحون علي في العودية بشكل نهائي لان الاولاد بدأت مشاكلهم العادية وزوجتي غير قادرة علي ادارة الامور معهم مع العلم اني  املك بيت ومحل مؤجر ومبلغ قليل من المال في مصر و ليس لدي وظيفة في مصر وافكر في العوده وعمل اي مشروع ولكني متخوف من القرار لان مجال خبرتي بعيد عن مصر ارجوا النصيحه
    • 2
      الحمد لله اشتريت شقة تمليك ومكتوب فى العقد بنود وهى : شامل نصيبه من الارض المقام عليها العقار فى وسط الكلام ... وتبلغ مساحة الشقة موضوع البيع كذا .. تقريبا تحت العجز والزيادة وبناء تمثل كذا قيراط من 24 قيراط مشاعة فى كامل ارض وبناء العقار ..هى مكونه من .... الخ .. وده بند اخر مذكور ايضا فى وسط الكلام ... وهناك بند ثانى يقول يتحمل الطرف الثانى( المشترى ) بنصيبه فى تكاليف حفظ الأجزاء المشتركة وصيانتها وادارتها وتجديدها ويكون نصيبه فى هذه التكاليف بنسبة قيمة حصة الشقة موضوع البيع فى الأجزاء المش
    • 5
      السلام عليكم  ما خاب من استشار  محتاجه رأي أهل الخبرة  انا خريجة 2017 كليه تمريض أخصائي تمريض بعد عناء خمس سنوات الحمد لله  انا حاليا تم تعييني في مستشفيات الجامعه  ومحتاره جدا في قرار السفر نفسي اسافر واعمل إنجاز قبل ما السنين تجري بيا واحس اني معملتش حاجه  وف نفس الوقت قلقانه اسافر مرتحش من المعامله والأسلوب وابقي اتدبست في عقد عمل  محتاجه اعرف رايكم ايه الاحسن هل في أماكن كويسه بره مصر والخوف اللي جوايا مش اكتر من وهم جوايا الخوف من التغيير والسفر   ولا
    • 7
      بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أجمعين السلام عليكم ورحمة الله وبركاته فيه خطأ في بطاقتي الشخصية في الاسم الخامس لما رحت أطلع بطاقة رقم قومي من 12 سنة كتبت اسمي واسم العائلة زي مانا عارفه وحافظه الموظفة لم تأخذ بما كتبته في الاستمارة بل أخذت بما استنتجته بعبقريتها الفذة من شهادة الميلاد القديمة الي كانت مكتوبة بخط زي خط الروشتات الطبية :lol: ولما استلمت البطاقة واكتشفت الخطأ ده سألتها عن السبب قالتلي انها قرأت الا
    • 9
      ان شاء الله طالع مع اهلي رحلة عمرة اخر الاسبوع بالسيارة واول مرة نعملها حبيت اعرف كام حاجة مثل ايه انسب مكان لركن السيارة واحسن وقت للانطلاق وناخد ايه من الرياض واحنا طالعين وومسافة الطريق لو همشي على 150 مثلا تكون وقت قد ايه احنا صد رد يعني مش هننزل بفندق يدوب نعمل عمرتنا ونرجع هل فيه زي ما سمعت مواقف جديدة مجانية عملاها امانة مكة للقادمين وايه المشاكل اللي ممكن تواجهنا بالطريق مع الشكر للجميع
  • أضف...