اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هو المطلوب بالنسبة لمقيم في بلد اوروبي

Recommended Posts

السلام عليكم انا مصري مقيم في ايطاليا ولكني لم اجد في ايطاليا ما يجعلني

احبها وارتاح فيها

يا ترب ايه المطلوب عشان اهاجر لكندا باعتباري مقيم ايطالي

رابط هذا التعليق

انا لو مكانك وطبعا اكيد انك تدخل كندا بدون تاشيرة

روح كندا اقعد شهرين وقدم علي الهجرة من هناك يعني من داخل كندا

يا بختك

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

يا بختك

يا باشا بيقولك مصرى مقيم فى ايطاليا

ازاى يدخل كندا بدون فيزا :closedeyes:

الأخ مصرى مش إيطالى

أخ هانى ياريت الأول تعرف الأخوة فى المنتدى انت حضرتك مؤهلاتك ايه علشان الناس تعرف تفيدك يعنى لا يكفى فقط مقيم بإيطاليا

يعنى شهاداتك وخبراتك ايه ومستواك فى اللغة الإنجليزية أو الفرنسية ايه؟

ونوع الهجرة اللى حضرتك عاوز معلومات عنها

شكرا

رابط هذا التعليق

ومين قالك يا دكتور قناوى انة ممكن يدخل كندا من غير تاشيرة الراجل مصرى معة الاقامة فى ايطاليا وليس ايطالى الجنسية كما قال .

ثم انة لو راح كندا شهرين دول هيروح ازاى . طبعا سياحة . طيب وسياحة هيقدم من داخل كندا ازاى هو انت معاك تاشيرة

دراسة لاكثر من 6 شهور علشان تقدم من داخل كندا . يعنى اى واحد يقدر يروح كندا شهرين سياحة يقدر يقدم من داخل كندا والله من بكرة كنت رحت . انا مصرى مقيم فى الخليج ما قدرتش احول ملفى من القاهرة للندن الا لما اديتهم صورة من اقامتى فى الجواز

طبعا هيقدم من مكتب خارج كندا هيقدم من ايطاليا

واقامتة فى ايطاليا لن تعطية اى مزايا سوى انه سيقدم من خارج القاهرة يعنى هتبقى اسرع شوية

رابط هذا التعليق

استاذ هانى شكرى

لى سؤال فى الاول ما هى السلبيات الى شوفتها فى ايطاليا وبتفكر تسيبها علشانها ؟ اية الى خلاك كا تحبهاش وما ترتحش فيها ؟

انا لى صديق مغرم بايطاليا معى هنا فى الخليج وبيحلم باليوم الى يسافر فية هناك اريد ان انصحة اذا كان فية حاجة مش كويسة هناك.

زى ما قالك Nile Bird لازم نعرف اية مؤهلاتك وخبراتك ودراستك وما هى اللغات الى تعرفها علشان نقلك على النظام الصحيح للهجرة حيث يوجد نظامين

1- نظام كويبك

2-النظام الفدرالى

كويبك اسرع فى الوقت ولكن يتطلب منك لغة فرنسية كويسة ومع ذلك لا يتطلب الا 6 شهور خبرة فقط فى مجال عملك

النظام الفدرالى بياخد وفت اطول ودة الى معظمنا مقدمين فية وذلك لاننا لا نفقة شىء فى الفرنساوى

بالنسبة لك المطلوب منك زى الى مطلوب من اى شخص فى العالم وانك مقيم فى اوروبا لن تعطيك اى ميزة عن الى مقيم فى بنجلاديش سوى اختلاف الاماكن الى هتقدم فيها ملفك وبالتالى هتديك ميزة فى الوقت.

يعنى بالنسبة ليك هتقدم من روما هتاخد وقت بالنسبلة للفدرالى حوالى 3 سنوات ونص تقريبا

اما كويبك هتاخد حوالى سنة ونص تقريبا .

رابط هذا التعليق

بصراحه حابه اشكرك يا اخي bassam جزيل الشكر لاني فهمت منك الفرق ما بين النضام كويبك والفدرالى انا مقدمه كويبك ولم يصلني اي رد منهم ولي شهر لمابعثت لكويبك الله يستر

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

العفو يا اخت Om reham

بس ازاى انتى مقدمة كويبك ومش عارفة الفارق بينة وبين الفدرالى ؟

اعتقد فى الاول كان لازم تعرفى الفرق بين الاتنين يمكن فرصتك فى الفدرالى اكبر

رابط هذا التعليق

سلام عليكم بصراحه كل حاجه في يد زوجي ولكن نحن الفرنسي والانقليزي عندنا كويس وكمان عندنا مين في كوبيك واقصر فترة انتضار والله يوفقنا فيها

دعاء سجود التلاوة

سجد وجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته (فتبارك الله أحسن الخلقين)

اللهم اكتب لي بها عندك أجرا وضع عني بها وزرا واجعلها لي عندك ذخرا وتقبلها مني كما تقبلتها من عبدك داود ..

رابط هذا التعليق

يا بختك

يا بختك

ازاى يدخل كندا بدون فيزا mfb:

الأخ مصرى مش إيطالى

أخ هانى ياريت الأول تعرف الأخوة فى المنتدى انت حضرتك مؤهلاتك ايه علشان الناس تعرف تفيدك يعنى لا يكفى فقط مقيم بإيطاليا

شكرا

ومين قالك يا دكتور قناوى انة ممكن يدخل كندا من غير تاشيرة الراجل مصرى معة الاقامة فى ايطاليا وليس ايطالى الجنسية كما قال .

ثم انة لو راح كندا شهرين دول هيروح ازاى . طبعا سياحة . طيب وسياحة هيقدم من داخل كندا ازاى هو انت معاك تاشيرة

دراسة لاكثر من 6 شهور علشان تقدم من داخل كندا . يعنى اى واحد يقدر يروح كندا شهرين سياحة يقدر يقدم من داخل كندا والله من بكرة كنت رحت . انا مصرى مقيم فى الخليج ما قدرتش احول ملفى من القاهرة للندن الا لما اديتهم صورة من اقامتى فى الجواز

واقامتة فى ايطاليا لن تعطية اى مزايا سوى انه سيقدم من خارج القاهرة يعنى هتبقى اسرع شوية

استاذ هانى شكرى

لى سؤال فى الاول ما هى السلبيات الى شوفتها فى ايطاليا وبتفكر تسيبها علشانها ؟ اية الى خلاك كا تحبهاش وما ترتحش فيها ؟

انا لى صديق مغرم بايطاليا معى هنا فى الخليج وبيحلم باليوم الى يسافر فية هناك اريد ان انصحة اذا كان فية حاجة مش كويسة هناك.

زى ما قالك Nile Bird لازم نعرف اية مؤهلاتك وخبراتك ودراستك وما هى اللغات الى تعرفها علشان نقلك على النظام الصحيح للهجرة حيث يوجد نظامين

1- نظام كويبك

2-النظام الفدرالى

كويبك اسرع فى الوقت ولكن يتطلب منك لغة فرنسية كويسة ومع ذلك لا يتطلب الا 6 شهور خبرة فقط فى مجال عملك

النظام الفدرالى بياخد وفت اطول ودة الى معظمنا مقدمين فية وذلك لاننا لا نفقة شىء فى الفرنساوى

بالنسبة لك المطلوب منك زى الى مطلوب من اى شخص فى العالم وانك مقيم فى اوروبا لن تعطيك اى ميزة عن الى مقيم فى بنجلاديش سوى اختلاف الاماكن الى هتقدم فيها ملفك وبالتالى هتديك ميزة فى الوقت.

يعنى بالنسبة ليك هتقدم من روما هتاخد وقت بالنسبلة للفدرالى حوالى 3 سنوات ونص تقريبا

بصراحه حابه اشكرك يا اخي bassam جزيل الشكر لاني فهمت منك الفرق ما بين النضام كويبك والفدرالى انا مقدمه كويبك ولم يصلني اي رد منهم ولي شهر لمابعثت لكويبك الله يستر

اولا شكرا جزيلا لكل اللي اهتموا وردوا على طلبي

انا مؤهلاتي بكالوريوس تجارة قسم كمبيوتر

طبعا اللغات الايطالي لاني بصراخة نسيت الانجليزي خالص

واللي انا فهمتوا من ردودكم ان فرصتي في الهجرة ليست قوية

ولكني كنت فاكر ان اقامتي هنا هتديني ميزة او كده

ولكن ما علينا

اما بخصوص سلبيات ايطاليا فدي يتكتب فيها دواوين

لان انت بصراخة لو متعلم ومثقف وعندك اخلاق وعارف دينك هتتعب جدا هنا

ده غير البيروقراطية الغبية في التعامل مع كل ما هو اجتبي

ايطاليا دي كانت خلمي من وانا في ابتدائي وكنت باحلم باليوم اللي اجي فيه هنا

ولكن الحلم تحول الى سراب

فانا متواجد في ايطاليا بشكل شرعي ومع ذلك مش عارف اعمل حاجة كله يثول لازم الاقامة طيب يا سيدي ما انت اللي بتاخر الاثامة مش انا

وعن المصريين اللي هنا فحدث ولا حرج كله بيحاول ازاي يبتزك خصوصا لما يعرفوا انك متعلم لان نسبة المصريين المتعلمين هنا لا تتعدي ال 10%

فتبدا بقى الاحقاد تشتغل

كلام كتير عاوز اقوله بس مش عايز اعقد اللي بيقكر قيها لان زي ما انا شايفها مش حلوة فيه كتير شايفنها جنة

ونكمل بعدين سلام

رابط هذا التعليق

يا استاذ هانى

ما حدش قالك ان فرصتك قليلة فى الهجرة انت لو حسن نفسك فى الانجليزى ممكن فرصتك تبقى اكبر من فرصة اى واحد هنا

بس الى فهمتة من كلامك المشكلة الى هتقابلك اللغلة الانجليزية ودى لازم تحسن نفسك فيها علشان من ضمن الاوراق الى هتقدمها للهجرة امتحان IELTS من المركز الثقافى البريطانى ولازم تجيب درجة كويسة علشان تعمل score عالى فى نقاط اللغة

بس هى دى المشكلة الوحيدة مسالة اللغة . على العموم خش على اللينك دة واعمل self assesment

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...ssess/index.asp

دة للنظام الفدرالى

رابط هذا التعليق

أتوقع إن فرصتك ممكن تكون أفضل في الكيبك وتعلم الفرنسية سيكون أسهل عليك من تعلم الإنجليزية للتشابه بين الفرنسية والإيطالية

رابط هذا التعليق

يا بختك

يا بختك

ازاى يدخل كندا بدون فيزا :roseop:

الأخ مصرى مش إيطالى

شكرا

استاذ هانى شكرى

1- نظام كويبك

2-النظام الفدرالى

اولا شكرا جزيلا لكل اللي اهتموا وردوا على طلبي

انا مؤهلاتي بكالوريوس تجارة قسم كمبيوتر

طبعا اللغات الايطالي لاني بصراخة نسيت الانجليزي خالص

واللي انا فهمتوا من ردودكم ان فرصتي في الهجرة ليست قوية

ولكني كنت فاكر ان اقامتي هنا هتديني ميزة او كده

ولكن ما علينا

اما بخصوص سلبيات ايطاليا فدي يتكتب فيها دواوين

لان انت بصراخة لو متعلم ومثقف وعندك اخلاق وعارف دينك هتتعب جدا هنا

ده غير البيروقراطية الغبية في التعامل مع كل ما هو اجتبي

ايطاليا دي كانت خلمي من وانا في ابتدائي وكنت باحلم باليوم اللي اجي فيه هنا

ولكن الحلم تحول الى سراب

فانا متواجد في ايطاليا بشكل شرعي ومع ذلك مش عارف اعمل حاجة كله يثول لازم الاقامة طيب يا سيدي ما انت اللي بتاخر الاثامة مش انا

وعن المصريين اللي هنا فحدث ولا حرج كله بيحاول ازاي يبتزك خصوصا لما يعرفوا انك متعلم لان نسبة المصريين المتعلمين هنا لا تتعدي ال 10%

فتبدا بقى الاحقاد تشتغل

كلام كتير عاوز اقوله بس مش عايز اعقد اللي بيقكر قيها لان زي ما انا شايفها مش حلوة فيه كتير شايفنها جنة

ونكمل بعدين سلام

يا اخ هانى انا مش معاك فى كل الى انت قلتة اى نعم ايطاليا فية سلبيات بس مش يتكتب فيها دواوين زاى ما بتقول يا ريت تذكر بعض منها .

ثانيا,قلت لو متعلم ومثقف وعندك اخلاق وعارف دينك هتتعب جدا هنا

مش فاهم ازاى يعنى بمعنى انهم جهالة ومعندهمش اخلاق!!!!! :roseop:

وانا معاك انهم عنصرين مع الاجانب بس دى مش قاعدة عامة

وماتنساش واكيد بتشوف الاجانب مبهدلين ازاى ايطاليا من سرقة الى عدم احترام اهل البلد .

يا ريت تقولى جبت منين نسبة المصريين المتعلمين فى ايطاليا لا تتعدي ال 10%

واما هيا مش حلوا اعد فيها لية?

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

يا اخ هانى انا مش معاك فى كل الى انت قلتة اى نعم ايطاليا فية سلبيات بس مش يتكتب فيها دواوين زاى ما بتقول يا ريت تذكر بعض منها .

مش فاهم ازاى يعنى بمعنى انهم جهالة ومعندهمش اخلاق!!!!!

وماتنساش واكيد بتشوف الاجانب مبهدلين ازاى ايطاليا من سرقة الى عدم احترام اهل البلد .

--------------------------------------------------------------------------------

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

• بعد 4 شهور...

اولا انا عارف ان ردي متاخر جدا ولكن لاسباب اني كنت قد نسيت الموضوع اما بخصوص ردك انا عاوز اعرف هل انت هنا في ايطاليا وفين امابخصوص رايك فلو قرات ردي جيدا سترى اني كاتب ان فيه ناس شايف ايطاليا جنة ولكن انا شايفها زبالة وقاعد فيها لاني مينفعش امشي منها حاليا لاسباب خاصة ولكني اجهز حاليا للسفر

اما بخصوص ان نسبة المتلمين لا تتعدى 10% فدي سهل اوي انك تعرفها لو انت في ايطاليا ودي مش معناها اني باقلل منهم استغفر الله ولكن لو شوفت سلوكياتهم هتعرف

رابط هذا التعليق

لى قريب بايطاليا مصرى بس معاة الجنسية هو ومراتة واولادة طبعا لانهم مولودين هناك وكمان بيعمل شيف بقالة سنين يعنى خبرتة كبيرة ياترى بسهولة يقدر يرح كندا من غير دراسة للفرنساوى والانجلش على اعتبار انهم طالبين شيفات؟

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

اولا انا عارف ان ردي متاخر جدا ولكن لاسباب اني كنت قد نسيت الموضوع اما بخصوص ردك انا عاوز اعرف هل انت هنا في ايطاليا وفين امابخصوص رايك فلو قرات ردي جيدا سترى اني كاتب ان فيه ناس شايف ايطاليا جنة ولكن انا شايفها زبالة وقاعد فيها لاني مينفعش امشي منها حاليا لاسباب خاصة ولكني اجهز حاليا للسفر

اما بخصوص ان نسبة المتلمين لا تتعدى 10% فدي سهل اوي انك تعرفها لو انت في ايطاليا ودي مش معناها اني باقلل منهم استغفر الله ولكن لو شوفت سلوكياتهم هتعرف

يا hany انا عايش فى فرنسا ,اما الشعب الطليانى فا انا اعرفو كويس وعشت معهم ودرست la lingua italiana ,بس بصراحة مش شايفها جنة ولا زبالة ,هما فعلا غير منظمين مقرنة بى المانيا وفرنسا,

ومن حيث النظافة اقل طبعا napoli وممكن يبعولك الشمس فى ازايز :roseop:

ودة موجود فى كل مكان وفى مصر بردة, :lol:

بس مش عارف على اساس اية قلت ان هما زبالة يا ريت تذكر الاسباب

ونسبة المتعلمين 10%? عملت احصائية? انا لفيت ايطاليا من الجنوب لى الشمال رغم كدة مقدرش احكم نسبة غير متعلمين مع العلم انهم بشر زاينا بس ظروف الحيا هيا الى اجبرتهم على كدة

وبخصوص السلوكيات يا hany ايطاليا مليانا اجانب

وياريت اعرف انت فين فى ايطاليا?

شكرا

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

يا hany انا عايش فى فرنسا ,اما الشعب الطليانى فا انا اعرفو كويس وعشت معهم ودرست la lingua italiana ,بس بصراحة مش شايفها جنة ولا زبالة ,هما فعلا غير منظمين مقرنة بى المانيا وفرنسا,

ومن حيث النظافة اقل طبعا napoli وممكن يبعولك الشمس فى ازايز

ودة موجود فى كل مكان وفى مصر بردة,

ونسبة المتعلمين 10%? عملت احصائية? انا لفيت ايطاليا من الجنوب لى الشمال رغم كدة مقدرش احكم نسبة غير متعلمين مع العلم انهم بشر زاينا بس ظروف الحيا هيا الى اجبرتهم على كدة

شكرا

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

شكرا

اخي الفاضل انا اعمل في سنترال في ميلانو يعني قابلت اجانب كتير جدا والجهل الذي اعنيه هو جهل الفكر وليس جهل الشهادات فقل لي مثلا حينما يقف واحد للاسف مصري ويمسك باب بتاع مترو الانفاق عشان صاحبه يجي يركب معاه ده انت تسميه ايه وامثلة كثيرة اما بخصوص ايطاليا فالروتين والاجرءات التعسفية مع الاجانب تحديدا فهي فعلا زبالة فانا مقيم شرعي وادفع الضرائب ومتبهدل اما الغير شرعي فعايش باشا ناهيك عن انها الوعاء الذي يصب يه من جميع الدول فكل من يفكرفي السفر الى اوروبا بشكل غير شرعي لابد من الدخول عن طريق ايطاليا

فانت في فرنسا ممكن تيجي تعمل زيارة لميلانو مثلا وسترى العجب

وعموما فرصة سعيدة وطبعا الخلاف في الراي لا يفسد للودقضية ولكن لو خيروك بين ايطاليا وفرنسا تختار مين?

رابط هذا التعليق

شكرا

اخي الفاضل انا اعمل في سنترال في ميلانو يعني قابلت اجانب كتير جدا والجهل الذي اعنيه هو جهل الفكر وليس جهل الشهادات فقل لي مثلا حينما يقف واحد للاسف مصري ويمسك باب بتاع مترو الانفاق عشان صاحبه يجي يركب معاه ده انت تسميه ايه وامثلة كثيرة اما بخصوص ايطاليا فالروتين والاجرءات التعسفية مع الاجانب تحديدا فهي فعلا زبالة فانا مقيم شرعي وادفع الضرائب ومتبهدل اما الغير شرعي فعايش باشا ناهيك عن انها الوعاء الذي يصب يه من جميع الدول فكل من يفكرفي السفر الى اوروبا بشكل غير شرعي لابد من الدخول عن طريق ايطاليا

فانت في فرنسا ممكن تيجي تعمل زيارة لميلانو مثلا وسترى العجب

وعموما فرصة سعيدة وطبعا الخلاف في الراي لا يفسد للودقضية ولكن لو خيروك بين ايطاليا وفرنسا تختار مين?

انت قلت ميلانو يالطيف اللطف يارب :lol:

بالنسبة لى سلوكيات المصريين او العرب فى الخارج بالتاكيدعلى ما قلته الا انه للاسف الشديد واقع وملموس بشدة في الخارج وللاسف الشديد ايضا ان سمعة المصري في الخارج بشكل عام ليست على مايرام

ولاكن مع كل ذلك هناك نماذج شديدة الاحترام وتحافظ على سمعة مصر في الخارج بشكل كبير ومحترم جدا

ولكن هنا الشعب الفرنسى عندة فكرة كبيرة عن مصر وبيحبو مصر والشعب المصرى الحمد للة

اما بخصوص الروتين والاجرءات التعسفية مع الاجانب

دة شى طبيعى وانت بنفسك قلت مثلا حينما يقف واحد للاسف مصري ويمسك باب بتاع مترو الانفاق عشان صاحبه يجي يركب معاه

فاكيد لازم يكونو متعسفين قصدى ارفانين من الاجانب.

وهنا واجب عليك وعليااظهار الوجة المشرف لى مصر كا بلد وشعب وليس مصر كا حكومة.

اما الغير شرعي فعايش باشا? rs:

مينفعش الكلام دة يا ريس الغير شرعي مالهوش اى حقوق ومهدد وبيمشى يلف حوالين نفسة rs:

وانا اسعد يا هانى rs:

بالنسبة للختيار ايطالياحبيبتى وانا كنت فى san remo من اسبوع انا والمدام وصديق لى لبنانى مع زوجتة وامة واختة

نعمل spesa بحكم ان المسافة حوالى 50ك/م

بس فرنسا وطنى نمرة 2

FORZA ITALIA

تم تعديل بواسطة nizza la bella

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

اما موضوع الهجرة اعتقد انة اسهل فى اوربا,

وتكون اسهل اكتر لو معاك الجنسية.

للاسف معنديش معلومات كافية لان موضوع الهجرة مش فى دماغى ان عيش ومستقرالحمد للة وحامل الجنسيةالفرنسية.

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...