اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الميول..أم"السوء"!

Recommended Posts

و اعذروني لو كتبت كلمة "سوق" بهذه الطريقة...ولي عذري تماما...فما لدينا ليس سوقا للعمل بأي معنى علمي...لا منافسة...لا تفاضل على أساس القدرات...لا شفافية...و لا حاجة!

أي العوامل تحدد اختيارك...أو اختيار أخيك أو أختك للكلية أو للعمل...هل ميوله(ا) و امكانياته(ا)...أم لمجرد أن المهنة الفلانية "برستيج" بينما العلانية "بيئة"؟

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

و الله الموضوع قبل ما يكون "سوء" أو ميول .... أعتقد إن مكتب التنسيق - مشكورا :twisted: :twisted: - بيحدد بالنيابة عن الواحد ... و يا له من تحديد ..... مش عايز أقول لأن لو بدأت كلام في الموضوع ده مش هأخلص ....

لكن لو إنت مقتدر و ربنا موسع عليك في رزقك .. قصدي مجموعك ... و تقدر تخش أي كلية ... فالإختيار يكون له عدة طرق .....

- لو ميولك ناحية كلية علي قد حالها .. تلاقي واحد يقولك "و المجموع الكبير ده تضيعه .. إنت لازم تخش طب و لا هندسة" ....

- ممكن الأهل يبدأوا الزن الأزلي .... طب .. هندسة ....

- ممكن تلاقي صحابك كلهم داخلين كلية معينة تقول و أنا كمان ....

طبعا أنا بأتكلم عن واحد مش عارف هو عايز إيه .... و دول للأسف كتير ... و فيه ناس تانية مش فارقة معاهم .. أي كلية و السلام ...

لكن برضه فيه ناس بتكون عينها علي كلية معينة لكن دول أغلبهم مكتب التنسيق بيتولي القضاء عليهم مبكرا ....

لكن ده مش الموضوع برضه .... أنا بس حبيت ألقي نظرة علي الواقع الأليم ....

عودة إلي الموضوع .... أنا أختار "الميول" ... الواحد لما بيعمل حاجة بيحبها بيتقنها .. بيبدع فيها ... و هو ده المطلوب .. كل واحد يتميز في عمله ... طبعا فيه ناس قادرة علي أن تتكيف في أعمال جديدة غير التي تحب ... دول يا بختهم ... و طبعا أحسن لهم يختاروا اللي السوق يقول عليه .....

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

عزيزي شريف و عزيزي لانسلوت الميول بتتغير و السوق بيتغير و المجموع قد يتم تحسينه

الدراسة الجامعية المتخصصة بالتأكيد بتفتح ابواب كثيرة في بعض الوظائف و لكنها ليست المعيار الوحيد للتوظيف

الدراسة الجامعية مهمة في حد ذاتها لأنها بتعني ان الفرد قد وصل لدرجة من العلم و الثقافة تسمح له بتطوير مهاراته و تحويرها لكي تتلائم مع متطلبات الوظيفة

و خريج علوم و بيتقن عدة لغات و عنده فكرة جيدة بالكمبيوتر قد يجد فرص اكثر بكثير في مجال الادارة من خريج كلية متخصصة و العكس صحيح خريج تجارة متمرس علي الكمبيوتر و له دراية و اسعة بالبرمجة من خلال الخبرة فرصته اكثر بكثير من خريج حاسب الي لا يعرف الا ما درسة في الكلية

و خريج طب درس و تعلم و ذاكر في كليته قد ينتهي مصيره بوظيفه في احدي القري يمارس فيها اي شئ عدا الطب الصحيح و يتقاضي عدة مئات من الملاطيش كل شهر كافيين للعيش الحاف و تغير الشراب كل ستة اشهر

اعزائي اؤمن تماما بأن من يريد الفرصة يمكن ان يحصل عليها و لكن من الضروري جدا الابتعاد عن المكان الذي يوجد عليه طوابير

الابواب ليست مغلقة و لكنها ايضا ليست مفتوحة الابواب معظمها موارب و كل باب له كلمة سر

افتح يا سمسم يعرفها مئات الملايين فلا تتصور ان الباب سيختارها ككلمة سر

الخيال الواسع و المثابرة و الابداع ممكن ان يفتحوا الكثير من الابواب المغلقة

الرئيس مسئول عن كل ما تعاني منه مصر الأن

لا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...