اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نووووووسي ...

moheltohamy

Recommended Posts

...

شهد...

أنا حاسس بكلامك والله... بتحسي بجد إن القط ده واحد من أفراد العيلة ، وممكن تلاقيه معاكو على ترابيزة السفرة!

نوسي كان دايماً معانا على ترابيزة الغدا ، وبياكل من نفس أكلنا ، وقاعد بكل أدب وأخلاق...

طب الحمدلله اني لقيت حد حاسس بكلامي.. اصلي نادر جدا ما بلاقي حد بيمووووووووت في القطط زيي

ماتفكرنيش قططي وحشوني جداااااااااااااااااااا :lol: ;) وخصوصا لولو .. في يوم كده خرجت هيا وقطط الجيران صحابها.. ومنهاااااااا

بححححححححححح كلهم اختفوا في ظروف غامضة .. يا عيني عليكي يالولو cr((: cr((: cr((:

ولا الاثنين اللي بعديها واحده منهم كمييييييييييلة.. لما سافرت وانا في الباب شايلاها وبقول لبابا ..

( بابا خد بالك من القطط) بصلي وقالي .. امشي يا بت انتِmd2:

وبعد ما رجعت عرفت انه كان بيهتم بيهم ...

هييييييييييييييييييييييه احكي على مين ولا مين ولا ميييييييييييييييين.. ده حتى في الشغل اول ما الاقي قطه اروح الاعبها واديها مم .. بس خلاص مافيش قطط دلوقتي .. ما تفكروونيشششششششششششششششششششششش cr((: cr((: cr((:

رابط هذا التعليق

انا كمان بأحب القطط قوي لدرجة لما بأشوف اي قطة بأجري وراها عشان اعضها

انا بأكره اي حيوان اليف من اول الكلاب الكنيش مروراً بالقطط السيامي وصولاً الى السمك بتاع الحوض

وعندي احساس ان لو في اي حيوان اليف في البيت يبقى لازم يجيلي مرض

وطبياً قرأت ان القطط غلط جداً في البيت اللي فيه بنات حتى لو كانوا صغيرين

لإن القطط بيبقوا سبب رئيسي في مشاكل الحمل اللي بتحصل لهم لما يكبروا ويتجوزوا

وارجو ان يصحح كلامي احد الاطباء .. ما عدا تهامي لان شهادته هاتبقى متخرشة .. قصدي مجروحة

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انا كمان بأحب القطط قوي لدرجة لما بأشوف اي قطة بأجري وراها عشان اعضها

انا بأكره اي حيوان اليف من اول الكلاب الكنيش مروراً بالقطط السيامي وصولاً الى السمك بتاع الحوض

وعندي احساس ان لو في اي حيوان اليف في البيت يبقى لازم يجيلي مرض

وطبياً قرأت ان القطط غلط جداً في البيت اللي فيه بنات حتى لو كانوا صغيرين

لإن القطط بيبقوا سبب رئيسي في مشاكل الحمل اللي بتحصل لهم لما يكبروا ويتجوزوا

وارجو ان يصحح كلامي احد الاطباء .. ما عدا تهامي لان شهادته هاتبقى متخرشة .. قصدي مجروحة

صح يا باشا

القطط يتجيب مرض اسمه Toxoplasmosis بيكون سبب من أسباب الاجهاض المبكر...

كن كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم :

ان لله عبادا أختصهم بقضاء حوائج الناس حببهم في الخير وحبب الخير اليهم انهم الامنون من عذاب الله يوم القيامة )

رابط هذا التعليق

صح يا باشا

مانا عارف بس كنت بأختبر ملعوماتكم

عجبك كده يا عم تهامي ؟

اهي القطط طلعت بتجيب والعياذ بالله مرض توكسافين سمنكوس

لم قططك وسيبنوسي بتاعك ده وروح بعيد

رابط هذا التعليق

.............................

السلام عليكم

الاب المكلوم اخويا دكتور تهامى

طبعا انا اول ما قرأت المداخله للمره الاولى تحركت مشاعرى و تذكرت فتره الاجازه (شهرين )

و الدمعه كانت هاتفر من عينى (من الفرحه طبعا ) و اللى كانت فيها العيال و امهم فى اجازه فى مصر فى الصيف الماضى.

و لما قرأت باقى المداخلات و عرفت مين هو بسلامته .... شربت كبايه ميه ساقعه علشان مشاعرى تهدى .

و قلت صحيح الضنا غالى و اللى جابلك يخليلك و يتربى فى عزك ..قصدى فى حجرك إن شاء الله و يكبركده و تدخله المدرسه

و ما تتحرمش من دخلته عليك كل اليوم الصبح يأخد مصروفه و يلحس ايدك قبل ما يروح المدرسه .

و انت واقف تتفرج عليه من البلكونه بكل حنان الابوه و هو بيركب عربيه الكلاب ..عفوا عربيه المدرسه ..

و ان شاء الله تفرح بيه و هو عريس و بيتجوز ( الكلبة اللي خطفت ابني مني... اللي اسمها (سيلفر)!)

و يخلفولك كلاب مقطقطه ...) ( او قطط ولاد ..........قطط)........ الحقونى بالكركدييييييييييييه :roseop:

:roseop::roseop: :wub: :wub: :wub:

اضحك الله سنك يا دوك دا انت طلعت مصيييبة

صح يا باشا

انا خايفة يكون عندى المرض ده

اصلى من صغرى بحب القطط و بلعب معاها و كان عندى قطط كتير

اجيبهم من قرايبنا تاخدلها كام شهر عندنا يروح اخويا يتخلص منها و يقول بتجيب مرض

بس كنت بحبهم اوى

تقريبا ماشية ورايا على طول مبتفارقنيش اكل و نوم حتى المذاكرة الاقيها تقعد لى على الكتاب :roseop:

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

بأه كيييييييييييييييدا ؟!! :roseop:

بصّوا بأه... أناا أدعي على ابني ، واكره اللي يئول آمين :wub:

واللي يغلط في نوسي ، أجيب خبره ، ومبتدؤه كمان!

ثانياً ، مكانش العشم يا د. الشامي تئول كده على ابني ، وانتا بالذات كلامك الناس هتاخده على علاّته! :wub:

بصوا يا ساده...

القطط حامل لطفيل التوكسوبلازما (Toxoplasma gondii) ، وده عايش طبيعي في أمعاء القطط الملوثين (ولاد الشوارع). الطبيعي إن أمعاء القطط سليمة ما فيهاش البروتوزوا ده ، لكن لو القط ده مشي في الشارع وأكل أو لحس فضلات قط تاني عنده التوكسوبلازما في أمعاؤه ، فهتتنقل له!

وبعد ما تنتقل له الطفيليات دي ، وتستقر في أمعائه ، هتخرج مع فضلاته (الكاكا لمؤاخذة) ، وطبعاً دي بتكون في الليتر بوكس (Litterbox) بتاعه ، وممكن ينتقل للإنسان بنفس الطريق ، لو مثلاً البنت وهيه بتنضف الليتر بتاعه ، ما غسلتش إيديها كويّس بعد ما بتخلّص! وراحت وإيديها ملوثة تحضّر الأكل أو لحست صوابعها مثلاً! كده بس هتنتقل العدوى!

وبكل أسف... مالهاش تطعيم للقطط للوقاية منها!

لكن طول ما القط مولود ف البيت ، وما بيخرجش بره البيت ولا بيشوف الشارع (غير من إزاز العربية ، أو ساعات م البلكونة) ، و ما بياكلش أي حاجة (دا بيطلّع عينينا عشان نجيبله الأكل اللي على مزاجه!)... باقول لكو ما بيرضاش ياكل غير لانشون حلواني ؛ فرجللو لأ! تقولولي هيجيب توكسوبلازموزيس؟!!!

وكلمة القطط بتنقل مرض التوكسوبلازموزيس دي كلمة بتتفسر تفسير غريب شوية... طب ما البني آدمين بينقلوا كل الأمراض اللي خلقها ربنا! الإيدز والزهري والالتهاب الكبدي والحصبة وشلل الأطفال والجذام والدرن والجرب إلى آخر القايمة!

والأمهات بينقلوا التوكسوبلازما برضه والإيدز والزهري والذئبة الحمراء والالتهاب الكبدي سي والملاريا للأجنة التي يحملونها... ما نموّتهومش ونخلص؟! :roseop:

وعلى أي حال... فيه شويّت بريكوشنز (إحتياطات) عشان الواحدة تحافظ على نفسها... أولاً تنضّف إيديها كويّس جداً (بالميّه والصابون) بعد كل مرة تيجي ناحية الليتر بوكس (ويستحسن تلبس جوانتي أثناء تنضيفه برضه) ، وطبعاً تغسل إيديها قبل ما تحضّر الأكل عموماً ، وبرضه تغيّر الليتر يومياً (بكده الطفيليّات مش هتلحق تتطور).

واللي مش مسدّأني ... هيسدّأ كلام الـ CDC؟ ولاّ دول برضه شهادتهم متخربشة يا سي السيد؟! :roseop:

طيب اقول لكو حاجة دمها خفيف؟ وهيعجبك الكلام ده يا سي السيد...

المشكلة إن الست الحامل تلقط العدوى لأول مرة في حياتها أثناء الحمل. لكن لو الست اتعرّضت له قبل كده ، مفيش خطورة على حملها خالص... والأنأح بأه إنها بتورّث المناعة من التوكسوبلازموزيس لابنها أو بنتها! أي خدمة :wub:

يبقى المفروض ننصح البنات كلهم ياكلو كاكاهات الأوطط عشان ياخدوا مناعة :roseop:

ولو حصل والبنت مثلاً قبل الجواز اتعرّضت للتوكسوبلازموزيس ؛ بنطلب منها تؤجل الحمل 6 شهور ؛ عشان نكون مطّمنين ع البيبي! وده بيبان بالتحليل (اللي بيبيّن حاجتين ؛ التاريخ القديم للإصابة بالمرض ، ولو كان فيه إصابة حالية بالمرض)

حاجة كمان... القط لما بيلقط المرض لأول مرة ، الطفيل ده بيُفرَز مع فضلاته لعدة أسابيع فقط (بتاع شهر - شهر وشوية) ، بعد كده خلاص! مش حنفية ومفتوحة حضراتكو!

وبالمرة بقى عشان تتطمنوا حضراتكو... أختي قبل ما تتجوز حبّت تطّمّن ، وعملت تحليل الـ TORCH (اللي بيشمل: Toxoplasmosis, Syphilis, Rubella, Cytomegalovirus, Herpes Simplex Virus) ، وطلع نيجاتيف ، مع وجود نوسي معاها يمكن سنة كاملة قبل الجواز :wub:

تفتكرو لسّه محتاجين نخاف من القطط؟! :wub:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

تفتكرو لسّه محتاجين نخاف من القطط؟!

يا عم أنا كطبيب عام متخصص في أمراض القطط .. نصحتك .. وإنت حر بقى ..

وبرضوا أي قطه هابلقها في الشارع هاجري وراها وأعضها .......

وأظن إن الدستور بيكفل لي حرية عض القطط ؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاب المكلوم اخويا دكتور تهامى

طبعا انا اول ما قرأت المداخله للمره الاولى تحركت مشاعرى و تذكرت فتره الاجازه (شهرين )

و الدمعه كانت هاتفر من عينى (من الفرحه طبعا ) و اللى كانت فيها العيال و امهم فى اجازه فى مصر فى الصيف الماضى.

و لما قرأت باقى المداخلات و عرفت مين هو بسلامته .... شربت كبايه ميه ساقعه علشان مشاعرى تهدى .

و قلت صحيح الضنا غالى و اللى جابلك يخليلك و يتربى فى عزك ..قصدى فى حجرك إن شاء الله و يكبركده و تدخله المدرسه

و ما تتحرمش من دخلته عليك كل اليوم الصبح يأخد مصروفه و يلحس ايدك قبل ما يروح المدرسه .

و انت واقف تتفرج عليه من البلكونه بكل حنان الابوه و هو بيركب عربيه الكلاب ..عفوا عربيه المدرسه ..

و ان شاء الله تفرح بيه و هو عريس و بيتجوز ( الكلبة اللي خطفت ابني مني... اللي اسمها (سيلفر)!)

و يخلفولك كلاب مقطقطه ...) ( او قطط ولاد ..........قطط)........ الحقونى بالكركدييييييييييييه

عزيزي أبا عمر (هيه مش دي برضه من الأسماء الخمسة؟ يعني ممكن نقول أبو عمر ، ولا ده ممنوع من الصرف؟ :happy: )

نوّرتني ونوّرت نوسي بوجودك معانا... ولو انك بتتّريق ع الواد الحيلة اللي حيلتي!

طب بذمّتك انتا ، مين أحلى؟... هوه ولاّ عمر؟! :lol:

الأطفال أحباب الله يا ريّس... وكل الأطفال حركاتهم واحدة! آه وربّنا!

ع الأئل ؛ ده لا بيعيّط ولا بيزن!

وعارف الصح من الغلط ؛ يعني واد متربّي حضرتك... هوه ساعات كنا بنشوف قلة الأدب ، ويلعب في طبق الميّه بتاعه ؛ ويحاول يقلبه ، جبناله طبق فخّار ؛ بقى ساعات يلعب بإيده في الميّه ويغرّق الدنيا حواليه ، ولما كنت ألمحه ؛ وازعّقله (نوسي md2: ) ، يعمللي فيها دور عبده العبيط ، وآل يعني بسلامته كان بيدوق الميّه ويلحس في إيديه! بيستعبط حضرته!

لكن كان يسمع كلمة "بس" دي ، ويعرف إن فيه عقاب بعد كده!

هيييييييه... يللا بقى... أيام!

خلاص ، بقى أب وعنده 4 دلوقتي! :wub:

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

أستاذ س س ...

تحيا الحرية .. ويسقط الاسبداد

تم تعديل بواسطة ماو

يعيش الانسان فى ظل العداله والحرية نشيطا منتجا ... أما أسير الاستبداد وقوانين الطوارئ فيعيش خاملا خامدا ضائع القصد

رابط هذا التعليق

هات القطط عندي يا تهامي طالما في ناس بتعض القطط :unsure:.. في حد يعض القطط الحلوييييييييييييييييين الأماميييييييييييييير

يا سين سين؟؟ دول حتى دمهم زي العسل يا عالم.. :blush2:

تعرف يا سي السيد انا الأيام دي عندي انكئاب نفسناوي وده عشان مافيش قطط لا في الشغل ولا في البيت زي زمان :blink: :lol:

العب مع مين انا يعنيييييييييييي؟؟؟؟؟؟؟؟ wst::

اه ما حدش يزبهل كده ايوه بلعب معاهم واجري وراهم وادلعهم.. في الشغل وفي البيت ولو لقيت قطه في الشارع ممكن امسكها ادخلها معايا بس في الشغل عشان لو خدت قطه من الشارع وجبتها البيت حتهزأ بصراحه :wub:

رابط هذا التعليق

• بعد 8 شهور...

موضوع تحفة وقعدت ادور عليه لاني افتكر زمان ان فيه اعضاء بعتولي لينك لانهم عارفين عشقي للقطط...فكرني بموضوعي يوميات قطة....الي عملته في عدة منتديات وبيحكي عن يوميات قططي بلسانهم وبطريقتهم wst::

اكثر حاجة عجبتني طبعا هي صور الواد نوسي العسل ...ماشاء الله...نوعه شيرازي ابل فيس...والنوع ده كان عندي اخوه بالظبط واسمه بوكي باشا وهو الي اصطاد الفار في قصتي في الموضوع التاني.....من احلى القطط الي ربيتها وعاش عندي ييجي تلات سنين قبل ما يمشي بسبب ظروف قاهرة مش عايزه افتكرها...... :P

اما موضوع التوكسوبلازما ده....الحقيقة ما قصرت يا دكتور تهامي...معلومات شافية وافية لان الناس بتسمع بس متعرفش فعلا آلية المرض ده وازاي بينتشر او بيعالج....

موضوع لذيذ جدا والاحلى الصور المعبرة..... :ninja:

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...