اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الأعســــــــــر

جويرية

Recommended Posts

انضم اليكم في رابطه مستخدمي اليد اليسري 00 :closedeyes: و الحقيقه انا استخدمها في الكتابه و الاكل و كل شئ و اليد اليمني للمساعده فقط0

و حاولت كثيرا و انا صغيره الاكل باليمني 00 لاني سمعت الحديث الشريف للرسول صلي الله عليه و سلم حين قال للغلام يا غلام سم الله و كل بيمينك و كل مما يليك 00 و سمعت محاضره عمرو خالد حين كبرت بنفس المعني اننا يجب ان نحاول 00 وبصراحه تعيت من المحاوله و اسقاط الطعام و كانت مهزله 00 و توقفت عن المحاوله 00 و بالفعل قرات عن الموضوع ووجدت انه شئ لا ارادي ابدا00 نولد به 00

و اول مره اعرف ان سيدنا عمر ابن الخطاب رضي الله عنه كان اعسر 00 بصراحه معنوياتي ارتفعت

احيانا كنت اعتبرها ميزه تميزني عن غيري 00 و احيانا كنت اخجل منها :rolleyes: لما يقولي حد (انتي شكوري)مع العلم ان خطي جميل و الحمد لله 00 فأهلا بكم زملائي مستخدمي اليد اليسري

رابط هذا التعليق

انضم اليكم في رابطه مستخدمي اليد اليسري 00 :closedeyes: و الحقيقه انا استخدمها في الكتابه و الاكل و كل شئ و اليد اليمني للمساعده فقط0

و حاولت كثيرا و انا صغيره الاكل باليمني 00 لاني سمعت الحديث الشريف للرسول صلي الله عليه و سلم حين قال للغلام يا غلام سم الله و كل بيمينك و كل مما يليك 00 و سمعت محاضره عمرو خالد حين كبرت بنفس المعني اننا يجب ان نحاول 00 وبصراحه تعيت من المحاوله و اسقاط الطعام و كانت مهزله 00 و توقفت عن المحاوله 00 و بالفعل قرات عن الموضوع ووجدت انه شئ لا ارادي ابدا00 نولد به 00

و اول مره اعرف ان سيدنا عمر ابن الخطاب رضي الله عنه كان اعسر 00 بصراحه معنوياتي ارتفعت

احيانا كنت اعتبرها ميزه تميزني عن غيري 00 و احيانا كنت اخجل منها :rolleyes: لما يقولي حد (انتي شكوري)مع العلم ان خطي جميل و الحمد لله 00 فأهلا بكم زملائي مستخدمي اليد اليسري

أهلا بكي يا اختي العزيزة أنتي كدة العضوة الرابعة معانا في الرابطة

بس عايزين نوزع المهام بقي و نعمل خطة لعمل الرابطة

و يسعدني كعضوة شرفية أني أقدم المعلومات دي عن المهارات اللي بيتمتع بها مستخدمي اليد اليسري

قديما قالت العرب : ليس شي‏ء أشدّ رمْياً من الأعْسَر

أثبت العلم أن تركيبته البيولوجية جعلت من الشخص العسراوي بارعاً

في الرياضيات وكافة أنواع الرياضة البدنية التي تتطلب مجهوداً عالياً .....

التقارير تقول أن 60 % من الأطفال العسر يبرعون في المواد التي تتطلب جهداً ذهنياً وجسمانياً

ويقول العلماء ربما يكون الأعسر متميزاً في مهن معينة مثل الموسيقى وعلوم الرياضيات و يكون متفوقا رياضياً في ألعاب مثل المبارزة بالسيف والتنس والكريكيت والبيسبول

يعتقد علماء فرنسيون بأن الشخص الأعسر هو أكثر قدرة على المواجهة وله ميزة قتالية تفوق الشخص الذي يتعامل بيده اليمنى...

وفي دراسة أجراها فريق من العلماء الفرنسيين نشرت في مطبوعة علمية قالوا :

إن الأعسر بطبيعته لديه قدرة أكبر على البقاء في المجتمع الذي يطغى عليه العنف.

وأوضحوا أنه نظراً لأن الأعسر يعتبر نفسه من الأقلية تكون دائماً لديه ميزة إستراتيجية عند القتال

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

تعقيبا على موضوع الاعسر فأنا عندى رأى مختلف شوية

يعنى لو حد فيكم يسمع عن اصابات الذراعين يعنى ربنا يعقينا زى البتر او الشلل

انا شخصيا اعرف ناس عندهم اصابات فى ايدهم اليمين سواء من شلل فى الطفولة Erb's Plasy او اللى منهم عنده بتر فى ايده اليمين

الموضوع بيختلف تماما يعنى بيتحول من انه بيكتب باليمين الى شخص اعسر و لا يمكن تقول انه كان بيستعمل ايده اليمين خالص

انا بالنسبالى مريت بتجربه مشابهه و انا صغير و رجلى اليمين اتكسرت و اتجبست 6 شهور و كان تحكمى فى الكورة برجلى الشمال عالى جدا بس الموضوع محتاج تدريب شوية مش اكتر

و كان ليا واحد صاحبى بيكتب بايديه الاتنين بنفس السرعة و الكفاءة

الموضوع بس هو شوية صبر فى انك تجبر جسمك على حاجة معينة هو مش متعود عليها

تم تعديل بواسطة ArtDrawer
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
الموضوع بس هو شوية صبر فى انك تجبر جسمك على حاجة معينة هو مش متعود عليها

ما أنا في المرحلة دي دلوقتي ،

هيا حاجة صعبة شوية

بس الحمد لله أن فيه بدائل ،

أسمع عن ناس كانوا بيستخدموا القدم مكان اليد

و ربنا يعافي كل مريض

رابط هذا التعليق

انا معكم (اعسر) عتيد

و فعلا كنت اشعر بالاضطهاد في الصغر فقد حاولت الكتابة باليمن و فشلت (ولا زلت اشعر بتأنيب الضمير)

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

انا معكم (اعسر) عتيد

و فعلا كنت اشعر بالاضطهاد في الصغر فقد حاولت الكتابة باليمن و فشلت (ولا زلت اشعر بتأنيب الضمير)

كده زاد عدد اعضاء الرابطة

عايزين نوصل لعشرين عضو ، عشان كدة ممكن نطالب ادراة المنتدي تعمل قسم للعسر

فعلا قريت عن الأطفال العسر بيعانوا ان اللي حواليهم بيحاولوا يجبروهم علي استخدام اليد اليمني

طيب و ليه تأنيب الضمير لا يكلف الله نفس إلا وسعها

رابط هذا التعليق

سبحان الله كانكم بتتكلمو عليه

اخوكم من كبار مستخدمى اليد اليسار لدرجة انى افكر اتيرع بيدي اليمن ما اعرف اعمل بيها اي حاجه غير السلام والاكل بعد معارك مع الاهل ومنذ الصغلر والان عمري 34 ولو مو حرام اسلم واكل با الشمال

عموما مستخدمى اليد اليسري موهوبين فى الخط والرسم با النسبه للاكل والسلام يجب تعويد الطفل من بدري على استخدام اليد اليمنى فيها وراح يتعود عليها بسرعه

اما تغيير عادت استخدام اليد اليسري فى العمل ورفع الاشياء والاشاره اعتقد انه من المستحيل تغييرها

اظطررت لفتره طويله لاصابه فى يدى لتعلم الكتابه با اليد اليمنى ومشي الحال ومن اول ما زالة الاصابه رجعت اشول من جديد وركنت اليمين على الرف من جديد

يعنى انسي الموضوع

رابط هذا التعليق

انا ممكن اكتب (باليمين) لكن بشكل قبيح جدا و بخط كبير غير مستوى

اما الاكل مفيش مشاكل.................

حبتدي تمارين الكتابة باليمين قريبا

:Zamalek: راية في البلكونه...

شاره عالعربية....

زملكاوي عيلتي كلها زملكاويه :dance:  

رابط هذا التعليق

سبحان الله كانكم بتتكلمو عليه

اخوكم من كبار مستخدمى اليد اليسار لدرجة انى افكر اتيرع بيدي اليمن ما اعرف اعمل بيها اي حاجه غير السلام والاكل بعد معارك مع الاهل ومنذ الصغلر والان عمري 34 ولو مو حرام اسلم واكل با الشمال

عموما مستخدمى اليد اليسري موهوبين فى الخط والرسم با النسبه للاكل والسلام يجب تعويد الطفل من بدري على استخدام اليد اليمنى فيها وراح يتعود عليها بسرعه

اما تغيير عادت استخدام اليد اليسري فى العمل ورفع الاشياء والاشاره اعتقد انه من المستحيل تغييرها

اظطررت لفتره طويله لاصابه فى يدى لتعلم الكتابه با اليد اليمنى ومشي الحال ومن اول ما زالة الاصابه رجعت اشول من جديد وركنت اليمين على الرف من جديد

يعنى انسي الموضوع

لأ ان شاء متتبرعش بالأيد اليمني ، طيب في حاجات لازم نشيلها بالأيدين الأتنين

و يا تري تعلم الكتابة باليد الأخري في سن كبير ، يا تري الخط حيبقي أزاي

فعلا الواحد لما بيكون مصاب لازم بيكيف نفسه علي أحوال ماكنش متعود عليها

رابط هذا التعليق

انا ممكن اكتب (باليمين) لكن بشكل قبيح جدا و بخط كبير غير مستوى

اما الاكل مفيش مشاكل.................

حبتدي تمارين الكتابة باليمين قريبا

دي معلومة مهمة

لو الواحد حب يقلد خط طفل يكتب بالأيد اللي مش بيكتب بيها

( المدرسين لما بيحبوا يغششوا الأطفال بيعملوا كدة )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...