اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

Lakefront Promenade Park

Recommended Posts

هيه الحديقة مالها هس هس ليه كده

مفيهاش حد ليه ؟!!!!!

هو ده الطبيعي هنا يا حازم

مش الحدائق بس .... كل مكان

لأن التوسع أفقي و ليس رأسي و بالتالي كثافة السكان ليست كبيره

و الحدائق بالذات عددها و مساحتها كبير بالنسبه لعدد السكان

و عمار يا كندا

دى اول مشاركة لية و حقيقي الصور جميلة الحديقة دي ماكنش فيها الكوبري ده من 11 سنة.احلي شئ بتعمله في المنتدى صورك الجميلة و المناظر الخلابة ..ميسيساجا جميلة.

رابط هذا التعليق

• الردود 59
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

احم شفت انت بقى حديقة الازهر

هه هه عمرك شفتها ؟؟!!

صور جميله فعلا و الجو و البيئه تسمح بنمو الخضره احنا هنا يا دوب نبني بيوت بالرمل

أنا كنت في مصر من ثلاث شهور فقط و زرت حديقة الأزهر

حديقه جميله فعلا

الفرق إن دي حديقه واحده بالمستوى ده في القاهره كلها و دخولها بالفلوس

لكن الحدائق هنا كل خطوتين و كلها بالجمال ده و دخولها مجانا

رابط هذا التعليق

دى اول مشاركة لية و حقيقي الصور جميلة الحديقة دي ماكنش فيها الكوبري ده من 11 سنة.

مممممم

الحقيقه مشاركتك مثيره للتساؤلات

الحديقه دي كبيره جدا

حضرتك عايز تفهمني إنك فاكر مكان الكوبري من 11 سنه وقت مكانش فيه كوبري

عرفت المكان إزاي ?

من شكل الشجر اللي متغيرش من 11 سنه حوالين الكوبري اللي مكانش موجود :unsure:

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

الناس عاملة كتب من تاليفك يا استاذ ايهاب عن الهجرة لكندا

انا لو منك اطلب فلوس منهم وانك تعمل حقوق طبع اليك الرابط

الهجرة الي كندا -ايهاب سالم

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

الناس عاملة كتب من تاليفك يا استاذ ايهاب عن الهجرة لكندا

انا لو منك اطلب فلوس منهم وانك تعمل حقوق طبع اليك الرابط

الهجرة الي كندا -ايهاب سالم

--------------------------------------------------------------------------------

كرتونة البيض فيها سم قاتل

عموماً.. تعددت كراتين البيض والنتيجة واحدة

لا حركة..

لا كلمة..

لا نفس..

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
احم شفت انت بقى حديقة الازهر

هه هه عمرك شفتها ؟؟!!

صور جميله فعلا و الجو و البيئه تسمح بنمو الخضره احنا هنا يا دوب نبني بيوت بالرمل

أنا كنت في مصر من ثلاث شهور فقط و زرت حديقة الأزهر

حديقه جميله فعلا

الفرق إن دي حديقه واحده بالمستوى ده في القاهره كلها و دخولها بالفلوس

لكن الحدائق هنا كل خطوتين و كلها بالجمال ده و دخولها مجانا

يا ايهاب باشا

احب اقولك ان لسه جاي من مصر و ساكن بمكان من احسن الاماكن الموجودة فيكي يا مصر و البيت في وسط الحدائق و الزرع و الشجر و الازهار بكل مكان و مع ذلك لم احس بالراحة النفسية زي ما شفت الحديقة اللي بالصور ، تفتكر ليه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

اية ياعم ايهاب مختفي لية ومش عاوز تورينا باقي الصور لية. لعل المانع خير.

منتظرين صورك الجميلة.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

في يوم مشمس جميل .. كنت ماشي في الحديقه .. مر بجانبي رجل و كلبه

بعدها بلحظات .... توقف الرجل ... لأن الكلب عايز يعمل زي ما الكلاب بتعمل

بعد ما الكلب قضى حاجته

أخرج الكلب من جيبه كيس بلاستيك

لفه حول يده

ثم إنحنى بكل إباء و شمم

و إلتقط فضلات الكلب

ثم ذهب ليلقيها في أقرب صندوق قمامه

رابط هذا التعليق

اولا : حمد لله على السلامة رجوعك القوى الى المنتدى

ثانيا : عندى سؤال .. المناظر حلوة اوى و مريحة للاعصاب .. فهل يا ترى مش بتزهقوا منها بعد فترة من التعود عليها .. هل مش بتحنه لشوية دوشة و زحمة و تراب ؟؟

ثالثا : كل سنة و حضرتك و الجميع بخير بمناسبة عيد الفطر

رابط هذا التعليق

حلوه اخرج الكلب من جيبه دي po::

قل اخرج الرجل من جيبه و لا تقل اخرج الكلب من جيبه :blink:

رابط هذا التعليق

حلوه اخرج الكلب من جيبه دي po::

قل اخرج الرجل من جيبه و لا تقل اخرج الكلب من جيبه :blink:

نشكرك علي هدي الصور الاكثر من جميلة..انا ماكنت في تورونتو ..هدا الكيس للألتقاط روث الكلب لان ممنوع هوني تركه في البارك..او في الطريق..اتمني نتعارف و نكون اخوة في الله ..ستكون هناك رحلة قريبا عند بلوغ سن التقاعد..بارك الله فيك.

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

عندى سؤال .. المناظر حلوة اوى و مريحة للاعصاب .. فهل يا ترى مش بتزهقوا منها بعد فترة من التعود عليها

أنا عن نفسي لم أتعود عليها و ما زلت أستمتع ليس فقط بمناظر الحدائق ولكن حتى بمجرد المشي في الشارع

حيث يوجد هدوء و نظافه و مناظر تشرح العين و القلب

حيث هناك رصيف واسع و خالي و نظيف يمكنك المشي عليه أنت و أفراد أسرتك بأمان و هدوء و سلاسه

حيث يوجد إشارات ضوئيه لعبور المشاه و سائقين يحترمون قواعد المرور

حيث لا تسمعي كلاكس عربيات مطلقا إلا إذا كانت هناك مصيبه ستحدث أو تصادم وشيك

تصدقي بالله أنا لم أستخدم كلاكس عربيتي و لا مره منذ إشتريتها

.. هل مش بتحنه لشوية دوشة و زحمة و تراب ؟؟

مطلقا بتاتا البته

أنا بأحن ساعات لبعض مظاهر الحياه في قطر و التي أفتقدها هنا

لكن الفلكلور المصري الذي ذكرتيه هنا لا أحن له و لا أتخيل أن أعيش فيه مره أخرى

رابط هذا التعليق

قوللي بقى ياسيدي اية مظاهر الحياة اللي بتحنيلها في قطر. وياريت توضحلي اية الفرق بين قطر وكندا او بالاصح كندا احسن من قطر في اية. الحقيقة الحياة هنا عاجباني لدرجة اني مش متخيل الفرق هيكون ازاي بين قطر وكندا غير طبعا انك ابن البلد مش اجنبي مغترب. والحقيقة اللي مفرحني اعجابك الشديد وسعادتك في كندا بعد خطوة قطر خصوصا انك كنت مرتاح لما كنت هنا.

بالنسبة لمظاهر الحياة انا شايف البلد اهلها 300 الف وباقي ال 1.5 مليون اجانب وكل واحد بيعيش بنظامة وبالتالي مفيش مظاهر حياة واضحة المعالم في قطر عشان ال multi culture. وطبعا كندا multi culture country بس طابعها اجنبي ودة اللي انا عمري ماشوفتة وماعشتيش في قبل كدة. (اخري الافلام الاجنبي)

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

عندى سؤال .. المناظر حلوة اوى و مريحة للاعصاب .. فهل يا ترى مش بتزهقوا منها بعد فترة من التعود عليها

أنا عن نفسي لم أتعود عليها و ما زلت أستمتع ليس فقط بمناظر الحدائق ولكن حتى بمجرد المشي في الشارع

حيث يوجد هدوء و نظافه و مناظر تشرح العين و القلب

حيث هناك رصيف واسع و خالي و نظيف يمكنك المشي عليه أنت و أفراد أسرتك بأمان و هدوء و سلاسه

حيث يوجد إشارات ضوئيه لعبور المشاه و سائقين يحترمون قواعد المرور

حيث لا تسمعي كلاكس عربيات مطلقا إلا إذا كانت هناك مصيبه ستحدث أو تصادم وشيك

تصدقي بالله أنا لم أستخدم كلاكس عربيتي و لا مره منذ إشتريتها

.. هل مش بتحنه لشوية دوشة و زحمة و تراب ؟؟

مطلقا بتاتا البته

لكن الفلكلور المصري الذي ذكرتيه هنا لا أحن له و لا أتخيل أن أعيش فيه مره أخرى

الرك علي العيون الجميله الي دايما تبحث عن شيء جميل (حلال) عنيها تقع عليها والي عيونه متعوده علي مستوي معين من الجمال متعرفش تتنازل عنه- الي راح فيكم لندن uk وشاف جمال الحدائق والاشحار والرصيف والاسفلت حتي الفني الي بيقطع في الاسفلت والله بيقطع فيه وشغله فيه جمال غير عادي وسبحان الله له في ذلك حكم

رابط هذا التعليق

ايه الحلاوة والجمال ده ياعم ايهاب

وادينا جرينا رجليك تانى فى المنتدى ياباشا.

انا بصراحة لما بتفرج على الصور الجميلة دى لا اتخيل انى ممكن اشوفها فى الحقيقة، مجرد صور فى الانترنت او على الكروت او فى الافلام.

لعل الله يقسم لنا ان نراها ونسبح الله على هذا الجمال.

جزاك الله خيرا وكل عام وانت بخير

محمد الشيخ

رابط هذا التعليق

ثانيا : عندى سؤال .. المناظر حلوة اوى و مريحة للاعصاب .. فهل يا ترى مش بتزهقوا منها بعد فترة من التعود عليها .. هل مش بتحنه لشوية دوشة و زحمة و تراب ؟؟

أختنا العزيزه نونا , معلهش تطفل منى أرد على السؤال , أنا ساكن فى شارع زحمه , مش شارع جانبى يعنى و أمام بلازا كمان لأنى من عشاق المدن و كل يوم و انا راجع من الشغل برجع فى نفس شارعنا و كل يوم أشوف نفس الشجر و نفس جنينه الأطفال و الأمهات قاعدين يمرجحوا العيال و الراجل الى خارج من المكتبه بشريطين فيديو على كام كتاب , و الست اللى ماسكه كتاب على باب ال collage و قاعده تتشمس و السما .....عارفه ياأختى العزيزه أحلى حاجه ممكن تشوفيها هنا هى السما ...فى مصر علشان تشوفى السما لازم تكونى ساكنه سكن أستثنائى ...يعنى مفيش حد قدامك ...لازم تسوقى فى شارع بره البلد زى الصحراوى ولا الزراعى.... هنا ممكن تشوفى السما فى كل وقت ...و أنتى سايقه ..و انت باصه من البلكونه من أى دور.... يعنى أزرق و أخضر ....ممكن تزهقى من ده ....متهيألى صعب ...تحياتى لكم جميعا ....و يجعله عامر

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ..و الله هدا طبيعي هونى في بلاد التلوث قليل فيها و كثيرا من المصانع خارج المدن..نسأل الله ان ينعم علي بلادنا بهذا الجمال و النظافة.انه سميع مجيب الدعاء.

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

أختنا العزيزه نونا , معلهش تطفل منى أرد على السؤال , أنا ساكن فى شارع زحمه , مش شارع جانبى يعنى و أمام بلازا كمان لأنى من عشاق المدن و كل يوم و انا راجع من الشغل برجع فى نفس شارعنا و كل يوم أشوف نفس الشجر و نفس جنينه الأطفال و الأمهات قاعدين يمرجحوا العيال و الراجل الى خارج من المكتبه بشريطين فيديو على كام كتاب , و الست اللى ماسكه كتاب على باب ال collage و قاعده تتشمس و السما .....عارفه ياأختى العزيزه أحلى حاجه ممكن تشوفيها هنا هى السما ...فى مصر علشان تشوفى السما لازم تكونى ساكنه سكن أستثنائى ...يعنى مفيش حد قدامك ...لازم تسوقى فى شارع بره البلد زى الصحراوى ولا الزراعى.... هنا ممكن تشوفى السما فى كل وقت ...و أنتى سايقه ..و انت باصه من البلكونه من أى دور.... يعنى أزرق و أخضر ....ممكن تزهقى من ده ....متهيألى صعب ...تحياتى لكم جميعا ....و يجعله عامر

انت تنور بردك على سؤالى

انا شايفة السماء من عندى هنا و مش كده بس ده انا شايفة القاهرة كلها البرج ، الهرم ،المقطم ،القلعة ،الكتادرائية ،مسجد النور، مبنى الاذاعة و التليفزيون ... لكن للاسف لما ميكنش الجو مترب و مفهوش عوادم و لما يكون الجو صافى.. الجو عندنا اليوم مترب بالمناسبة

و لكن عندنا دوشة و بليوشن عالى طبعا

انا سألت السؤال ده ..... المقصود به بعد كل الجمال اللى فى الصور اللى انا شفتها (الغريبة ان الزرع عندهم لونه اخضر ذاهى )مفيش حنين للدوشة و الصخب و الزحام

هل مبتزهقش من الجمال اللى حولك .... عن نفسى اول ما سكنت فى شقتى هذه كنت سعيدة جدا بالمنظر اللى انا شيفاه امامى بانوراما كاملة للقاهرة ... و لكن يمكن بعد اقل من شهور صدقنى مش بفتح حتى البالكونة و لا الشباك ابص ايه اللى بره ...

يمكن ايقاع الحياة .... معرفش بس هنا الناس معندهاش وقت للاستمتاع باى شىء

تحياتى لك و كل سنة و حضرتك طيب و استاذ ايهاب طيب و الجميع طيبين

رابط هذا التعليق

فى مصر علشان تشوفى السما لازم تكونى ساكنه سكن أستثنائى ...يعنى مفيش حد قدامك ...لازم تسوقى فى شارع بره البلد زى الصحراوى ولا الزراعى.... هنا ممكن تشوفى السما فى كل وقت ...و أنتى سايقه ..و انت باصه من البلكونه من أى دور.... يعنى أزرق و أخضر ....ممكن تزهقى من ده ....متهيألى صعب ...تحياتى لكم جميعا ....و يجعله عامر

هي أيه حكاية السما يا ياسر

تصدق بالله

أنا مراتي مصره إن السما في كندا قريبه من الأرض و أنا اقولها يا ستي مفيش كلام من ده .. السما دي مش حاجه ملموسه لها إرتفاع

تقول لي ... طب ليه في كندا السما شكلها حلو كده و متشافه بسهوله من كل مكان .. اكيد عشان قريبه

سما ربنا واحده ... بس بلاد ربنا مش واحده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...