اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

Lakefront Promenade Park

Recommended Posts

مش ممكن يا أخ / ايهاب سالم الجمال والروعه دي بجد أنا خلاص

اتعقدت أنا بتفرج من هنا والغي الخروجه الي هاخروجها من هنا :lol: :lol:

مش قادره أنزل الشارع أشتري حاجة العيد ( كل سنه وانتم طييبين )

عندك حق والله يا مدام/ نونا الواحد هنا مش عارف يستمتع بحاجه خالص :sad:

صديقتي الي في كندا بتقولي ( حتى الوقت هنا فيه بركه )

أنا بجد مش عارفه العيب من ايه بالضبط :blink:

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

• الردود 59
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

فى مصر علشان تشوفى السما لازم تكونى ساكنه سكن أستثنائى ...يعنى مفيش حد قدامك ...لازم تسوقى فى شارع بره البلد زى الصحراوى ولا الزراعى.... هنا ممكن تشوفى السما فى كل وقت ...و أنتى سايقه ..و انت باصه من البلكونه من أى دور.... يعنى أزرق و أخضر ....ممكن تزهقى من ده ....متهيألى صعب ...تحياتى لكم جميعا ....و يجعله عامر

هي أيه حكاية السما يا ياسر

تصدق بالله

أنا مراتي مصره إن السما في كندا قريبه من الأرض و أنا اقولها يا ستي مفيش كلام من ده .. السما دي مش حاجه ملموسه لها إرتفاع

تقول لي ... طب ليه في كندا السما شكلها حلو كده و متشافه بسهوله من كل مكان .. اكيد عشان قريبه

سما ربنا واحده ... بس بلاد ربنا مش واحده

معاها حق و الله ....صحيح أنا معاك ان السما واحده ...بس الأحساس مختلف ....لما تشوفها و أنت مطمن أن مفيش حد ممكن يتصل بيك بعد مواعيد العمل علشان يسألك على حاجه فى الشغل , لما بتشوفها و أنت عارف أن مفيش سارينه تقطع عليك تمتعك بالهدوء , لما بتشوفها و انت سايق فى حارتك و محدش بيزنق عليك , لما بتشوفها و انت سايق على مهلك من غير اللى وراك ميسب و يلعن ...ما الشارع فاضى يا ....., لما بتشوفها و أنت قاعد فى الجنينه بتقرا كتاب من غير ما تسمع غير صوت ضحك الأطفال و لعبهم ...أكيد ...أكيد ...أحساسك بيختلف ....

أيا وطني: جعلوك مسلسل رعبٍ

نتابع أحداثه في المساء.

فكيف نراك إذا قطعوا الكهرباء؟؟

رابط هذا التعليق

فى مصر علشان تشوفى السما لازم تكونى ساكنه سكن أستثنائى ...يعنى مفيش حد قدامك ...لازم تسوقى فى شارع بره البلد زى الصحراوى ولا الزراعى.... هنا ممكن تشوفى السما فى كل وقت ...و أنتى سايقه ..و انت باصه من البلكونه من أى دور.... يعنى أزرق و أخضر ....ممكن تزهقى من ده ....متهيألى صعب ...تحياتى لكم جميعا ....و يجعله عامر

هي أيه حكاية السما يا ياسر

تصدق بالله

أنا مراتي مصره إن السما في كندا قريبه من الأرض و أنا اقولها يا ستي مفيش كلام من ده .. السما دي مش حاجه ملموسه لها إرتفاع

تقول لي ... طب ليه في كندا السما شكلها حلو كده و متشافه بسهوله من كل مكان .. اكيد عشان قريبه

سما ربنا واحده ... بس بلاد ربنا مش واحده

كلها ارض الله و بلاد الله و لكن مع اختلاف عادات الناس..البشر هم المنتجون لللأختلافات..في نضري كندا مثل كل بلاد الله بها بعض المميزات التي تجعلها مميزة عن غيرها.و عندما يحب الانسان يري كل ما حوله جميلاا..وكما تقولون في مصر مرآة الحب عامية..تحياتي و عيد مبارك .

انا اعاتب دهرا لا يلين ناصحي

واخفي الجوا في القلب و الدمع فاضحي

وقد ابعدوني عن حبيب احبه

فاصبحت في كفر عن الأنس نازحي

رابط هذا التعليق

يا سلام عليك فعلا صور أكثر من رائعة

والله يمدنا بالعمر لحتى نشوف هذه الحدائق الرائعة

ومشكور يا أخ اهاب والله يعطيك العافية

اضغط على الصورة التالية لزيارة أقوى مدونة شبابية عربية

رابط هذا التعليق

أنا بأحن ساعات لبعض مظاهر الحياه في قطر و التي أفتقدها هنا

قوللي بقى ياسيدي اية مظاهر الحياة اللي بتحنيلها في قطر. وياريت توضحلي اية الفرق بين قطر وكندا او بالاصح كندا احسن من قطر في اية. الحقيقة الحياة هنا عاجباني لدرجة اني مش متخيل الفرق هيكون ازاي بين قطر وكندا غير طبعا انك ابن البلد مش اجنبي مغترب. والحقيقة اللي مفرحني اعجابك الشديد وسعادتك في كندا بعد خطوة قطر خصوصا انك كنت مرتاح لما كنت هنا.

بالنسبة لمظاهر الحياة انا شايف البلد اهلها 300 الف وباقي ال 1.5 مليون اجانب وكل واحد بيعيش بنظامة وبالتالي مفيش مظاهر حياة واضحة المعالم في قطر عشان ال multi culture. وطبعا كندا multi culture country بس طابعها اجنبي ودة اللي انا عمري ماشوفتة وماعشتيش في قبل كدة. (اخري الافلام الاجنبي)

بأحن لأيه في قطر؟

حاجات كتير يا سامح .. دول عشر سنين .. بدأت حياتي العمليه و الزوجيه هناك .. كل ذكرياتي الجميله هناك

بأحن للشوارع و اماكن التنزه و اماكن الشراء و التسوق

بأحن لمكان عملي و زملائي و أصدقائي ..

لكورنيش الدوحه ..

لصلاة جمعه في جامع عمر بن الخطاب و سماع خطبة الشيخ / القرضاوي

لصلاة تراويح في الجامع الكبير و سماع درس الشيخ / القرضاوي برضه

لأكلة فول بالحمص الناعم و زيت الزيتون مع البصل و الفلفل الحامي المبشور في مطعم بيروت بتاع شارع الكهربا

لسندوتشات فلافل من عند فلافل العكاوي

لمحلات الرغيف الساخن .. لأكلة فطاير بجبنة القشقوان ... لسندوتشات شاورما من شارع السد أو المرقاب

للذهاب للإستاد و تشجيع أي فريق مصري ييجي يلعب في قطر أو تشجيع فريق قطري لمجرد أن لاعب مصري (من الاهلي تحديدا ) بيلعب فيه

... حاجات كتير قوي لا يتسع المجال لذكرها

هتقولي طب و مفيش حاجات من دي هنا .. لأ فيه حاجات موجوده طبعا و يمكن احسن من قطر أحيانا .. لكن الذكريات مش سهل نسيانها و البشر و الصحبه الطيبه لا يمكن تعويضها بسهوله

اما عن كلامك عن مدى إنسجامك هنا في كندا

محدش يقدر يعرف الموضوع ده ... هي طبيعة أشخاص ... انا مثلا رغم إني كنت مرتاح في قطر و بأحبها و لو كنت قطري يمكن مكنتش سبتها خالص ... لكن أول ما نزلت هنا و مشيت في الشارع و إتعاملت مع الناس و شميت هوا الحريه و المساواه و العداله ... حسيت إني سمكه كانت بره الميه و رجعت تاني .... و إتمنيت إني كنت هاجرت بدري عن كده

لكن على الجانب الاخر أنا قابلت ناس جايين من الخليج بيلعنوا كندا و اليوم اللي هاجروا فيه و عاصرين على نفسهم لمونه لحد ما يكملوا التلات سنين و ياخدوا الباسبور و يمشوا

و مش مسألة شغل ... شغالين و كل حاجه و مبسوطين ماديا ... لكن طبيعتهم مش متوافقه مع ال life style هنا ....

تم تعديل بواسطة ايهاب سالم
رابط هذا التعليق

صديقتي الي في كندا بتقولي ( حتى الوقت هنا فيه بركه )

يا ستي إنتي هنا بتتحكمي في حياتك و جدول مشاويرك لكن في مصر الحياه هي اللي بتتحكم فيكي

هنا الباص بييجي على المحطه بميعاد و بالدقيقه و قبل ما تنزلي من بيتك بتكوني عارفه مشوارك هياخد منك وقت قد أيه سواء إستخدمتي عربيتك أو المواصلات العامه و اللي هيه محترمه جدا و ادميه جدا و منتظمه جدا

و معظم المصالح الرسميه بتخلص بالنت او التليفون او البريد .... مفيش تضييع و قت و مجهود في حاجات روتينيه معروفه و متكرره

طبعا هنا الوقت فيه بركه بكتير عن مصر و الحياه أهدأ و أروق بكتير ...

رابط هذا التعليق

بأحن لأيه في قطر؟

حاجات كتير يا سامح .. دول عشر سنين .. بدأت حياتي العمليه و الزوجيه هناك .. كل ذكرياتي الجميله هناك

لكورنيش الدوحه ..

لأكلة فول بالحمص الناعم و زيت الزيتون مع البصل و الفلفل الحامي المبشور في مطعم بيروت بتاع شارع الكهربا

لمحلات الرغيف الساخن .. لأكلة فطاير بجبنة القشقوان ... لسندوتشات شاورما من شارع السد أو المرقاب

للذهاب للإستاد و تشجيع أي فريق مصري ييجي يلعب في قطر أو تشجيع فريق قطري لمجرد أن لاعب مصري (من الاهلي تحديدا ) بيلعب فيه

هتقولي طب و مفيش حاجات من دي هنا .. لأ فيه حاجات موجوده طبعا و يمكن احسن من قطر أحيانا .. لكن الذكريات مش سهل نسيانها و البشر و الصحبه الطيبه لا يمكن تعويضها بسهوله

محدش يقدر يعرف الموضوع ده ... هي طبيعة أشخاص ... انا مثلا رغم إني كنت مرتاح في قطر و بأحبها و لو كنت قطري يمكن مكنتش سبتها خالص ... لكن أول ما نزلت هنا و مشيت في الشارع و إتعاملت مع الناس و شميت هوا الحريه و المساواه و العداله ... حسيت إني سمكه كانت بره الميه و رجعت تاني .... و إتمنيت إني كنت هاجرت بدري عن كده

لكن على الجانب الاخر أنا قابلت ناس جايين من الخليج بيلعنوا كندا و اليوم اللي هاجروا فيه و عاصرين على نفسهم لمونه لحد ما يكملوا التلات سنين و ياخدوا الباسبور و يمشوا

الله ينور عليك ياايهاب وتسلم ايدك على الرد الجميل بتاعك دة. ووالله نسف السبب دة اللي مخليني عاوز اهاجر حتى لوكانت الحياة جميلة ومحدش مضايق حد بس برضة مش بلدي والاهم الحرية والعدل والمساواة ودول بجد اللي مش موجودين هنا ولا في مصر. يارب ينولنا الحاجات الجميلة دية وتبقى هجرة خير لينا ولكل الناس المقبلين عليها. والف شكر على ردك. ربنا يكرمك.

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

يا سلام ياأستاذ ايهاب على الصور الرائعة دي

والطبيعة الخلابة ما يلفت انتباهي في الصور السماء الزرقاء الصافية والتي تشعرني

بالهواء النقى واشعر براحة نفسية عند رؤيتها :tease:

والوان الشجر الرائعة

وهو سبب من الاسباب التي تدفعني الى التفكير في الهجرة لكندا

نحن نعيش في الكويت بالقرب من مصافي البترول وما ادراك شكل السماء عندنا :rolleyes:

واخاف على صحة اولادي من هذا الجو المسبب للامراض

وجزاك الله خيراً[/]

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

تسلم إيديك يا أستاذ إيهاب

إن شاء الله ربنا يوعدنا عن قريب

بس إحنا رايحين بريتش كلومبيا وغالبا فانكوفر

بس دعواتكم ربنا يسهلها

رباه إن لم اكن أهلا لبلوغ رحمتك *** فإن رحمتك أهلا لتبلغني

لأنها وسعت كلّ شيء

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...
I HAVE TWO GREAT DREAMS,THE 1ST IS TO IMMIGRATE TO CANADA,WHILE THE 2ND IS MEET YOU MR IHAB.............. THANKS 4 UR GREAT EFFORTS IN THIS FORUM.

يا سيدي الشرف لينا

رابط هذا التعليق

صور جميلة جدا يا آستاذ ايهاب. ربنا يجزيك خير ويبارك لك في اولادك grdy: gt:

بس انت ما قلتش بقى لك كام سنة في كندا ولا ذكرتها قبل كدة في توبك تاني؟

اللهم ارني الحق حقاً وارزقني اتباعه وارني الباطل باطلاً وارزقني اجتنابه

رابط هذا التعليق

الله

هي دي الحياة

حياة تطول العمر وتنسي الواحد همومه

حياة تخلي الطفل يكبر في بيئة طبيعية

حياة تنمي قدرات الطفل وتشجعيه علي الابتكار

حياة تجبرني اعطي كل ما عندي دون مقابل

حياة تجعلني نشيط انام بدري واصحي بدري

حياة تشجعني علي تحقيق اهدافي وطموحاتي

يا ريتني كنت معاك

نعم عزيزي أنا بأيدك الي قلته خاصتن نقطة ..حياة تجبرني اعطي كل ما عندي دون مقابل

رابط هذا التعليق

شكرا الاخ ايهاب

ياريت تكتب لنا موضوع جديد او في نفس الصفحة عن كيفية تقديم يعني بداية مشوارك في كندا متى قدمت وكيف فكرت في الهجرة واسباابه ومتى حصلت على فيزا وكيف كان اول ايامك في كندا اريد اعرف كل شي

شكرا اخي

اخوكم

عمر

دبي

تم تعديل بواسطة Omar Habib
رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...
بأحن لأيه في قطر؟

لكورنيش الدوحه ..

الله ينور عليك ياايهاب وتسلم ايدك على الرد الجميل بتاعك دة. ووالله نسف السبب دة اللي مخليني عاوز اهاجر حتى لوكانت الحياة جميلة ومحدش مضايق حد بس برضة مش بلدي والاهم الحرية والعدل والمساواة ودول بجد اللي مش موجودين هنا ولا في مصر. يارب ينولنا الحاجات الجميلة دية وتبقى هجرة خير لينا ولكل الناس المقبلين عليها. والف شكر على ردك. ربنا يكرمك.

السلام عليكم

معلش يابشمهندس ايهاب يمكن تكون مدخلتى ليك متاخرة بس تسلم عيونك وايدك اللى شافو جمال خلق الله فى ارضه ونقلو لينا هذه الصورة الاكثر من روعه بجد ربنا يبارك فيك عين فنان يرى قدرة الله فى ابداعه

واحب ان اتقفك معك فى تذكرك للمكان الذى بدءت منه واذا كنت حضرتك متابع سماع الاغانى العربى وبالاخص للمطرب محمد منير اهديك اغنيه جديده له وهى طعم البيوت

رابط هذا التعليق

مع اني شوفت الاماكن دي علي الطبيعة ...بس حاسس اني بشوفها لأول مرة...

http://www.youtube.com/watch?v=sqKEPqjuJkw...feature=related

Dumnezeu sa salveaza ROMANIA

لا اله الا الله

محمد رسول الله

http://www.notcanada.com/

كندا حلوة وكويسة...علي اد الباسبور.وشهادة..وشكرا...

رابط هذا التعليق

واذا كنت حضرتك متابع سماع الاغانى العربى وبالاخص للمطرب محمد منير اهديك اغنيه جديده له وهى طعم البيوت

متابع محمد منير ؟ angl::

أنا تعصريني أنزل محمدات منير صغيرين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...