اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مستغرب

حسام يوسف

Recommended Posts

مستغربة عم "إدريس" الشرق آسيوي.....اللي ساب بلاده و جه بلاد غريبة عشان يلم الزبالة.....يا ريته عامل زبالة ....دي مهنة جديرة بالاحترام

لكن هو كل يوم بيلف علي صناديق القمامة و بياخد العلب المعدن و بيبعها.....مستغرباه...طب مكنشي فيه اي مهنة....في بلده و سط اهله...

و مستغربة نفسي....لاني حاسة اني مسئولة عنه بشكل او بآخر؟؟؟

رابط هذا التعليق

• الردود 766
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

مستغربة....من صاحبتي اللي مرت بتجربة انفصال بعد 13 سنة جواز....بعد 13 يوم من قرار الانفصال اللي اخدته هي بنفسها بتقولي...انا عايزة أكرهه....عشان انساه

مستغربة ان المشاعر اللي بتملي الكون أوي دي.....نختزلها في قطبين..... يا نحب اوي....يا نكره أوي

مافيش حالة في المنتصف كده اسمها نعيش راضيين أوي؟؟؟

مستغربة من امي...لما تصر انها تسالني السؤال القومي....بتاكلي كويس....و انا بختصر كل هم الغربة و مراراتها و تعبها ووجعها و اقولها....يااااااه انافي البلد دي زدت خالص مش هتعرفيني لما انزل

مستغرباني....لانها فعلا مش هتعرفني لما انزل....(انا بنكمش....مش بس في الحجم....اوقات كتير بحس جوايا حاجات بتعافر عشان تفضل...و حاجات بتعافر عشان ترجع زي زمان)

مستغربة لما اسرح مع نفسي و اقول....."زمان"....هو زمان بتاعي انا كان من امتي.....مستغربة ان الوقت بيفضل يمشي من غير ما ياخد راينا....و كل واحد فينا يا عرف يصالحه....يا هيعانده و يعاند نفسه مش اكتر

مستغربة ...من البلد البعيد الذي احب....اللي يفضل بعيد عشان افضل احبه....زي ما في ناس كل ما بتقرب مننا....كل ما الحبوب اللي في وشها بتبان اكتر....و بنعرفشي نشوف الوش صافي زي الاول

مستغربة....من السؤال اللي دايما ينط في بالي....."طب و بعدين".....و اليوم التاني... اغير الشقة و اغير البلد و اغير الدراسة.....و بنسي وسط كل ده....ان دماغي هي اللي لازم تتغير

مستغربة.....جدا

رابط هذا التعليق

مستغربة....في الغربة....نفضل نلم فلوس.....و يضيع العمر.....و نرجع مصر.....نصرف الفلوس.....و برضه يضيع العمر؟؟؟؟

أهي دي أكتر جملة بستغربها

لو الواحد هدفه الفلوس...يبقى مش بيضيع عمره ولا حاجة لانو بيحقق هدفه!!

لو هدفه المنصب...لو هدفه التعليم...لو هدفه يتجوز ويقعد في البيت يهتم بعياله

لو بتعمل حاجة ملهاش علاقة بهدفك بتعملها ليه ؟؟؟!:blink:

ماهي حياتنا عبارة عن أهداف !!!

واللي شايف ان اللي يجري ورا اهدافه بيضيع عمره...اومال اللي مبيضيعش عمره بيعمل إيه ؟؟؟؟؟

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

مستغربة....في الغربة....نفضل نلم فلوس.....و يضيع العمر.....و نرجع مصر.....نصرف الفلوس.....و برضه يضيع العمر؟؟؟؟

واللي شايف ان اللي يجري ورا اهدافه بيضيع عمره...اومال اللي مبيضيعش عمره بيعمل إيه ؟؟؟؟؟

مش فاهمة يا دامو

الفلوس والمنصب والتعليم أهداف مرحلية

وسائل للوصول للأهداف الحقيقية

المأساة .. عندما تتحول الوسائل إلى غايات

كل عام و انت بكل خير يا قمر

:give_rose:

رابط هذا التعليق

مستغربة...أن شهادة موظفة التعليم العالي اللي هي معاها ثانوية عامة مسكت شهادة الماجستير...و قالتلي فين التصديق عليها؟؟

مستغربة انا اوي من كلمة تصديق

مش كفاية اني طول العمر ده مصدقة اني التعليم ده حاجة كويسة....حتي لما متعينتش في الجامعة...فضلت مصدقة ان العلم فر راسي احسن من مليون قاعدة علي الكراسي

مستغربة يعني ايه كلمة تصديق الشهادات....نجيب منين ناس يصدقونا ان احنا اتمرمطنا فعلا في الشهايد دي؟؟؟

مستغربة...ان الاستاذ الفاضل اديله 3 سنين بيقول نفس الكلام بالملي...من غير ما يغير حرف و لا يزود حرف....اللي مستغرباه ان اسم المحاضرة كان "التغيير"

مستغربة....من الولد اللي وصي مامته قبل ما ينزل مصر في اجازة العيد....ماما متنسيش صينية رقاق....و المحشي...و كتري من اللحمة.....ماما متنسيش كمان تشوفيلي عروسة...!!!!

مستغربة من اللي بيسوق عربية فيراري...و اللي بيسوق حنطور

الي بيسوق الاولانية....عايز يموت....و هو بياخد لقطة سريعة جدا

و اللي بيسوق التاني.....عايز يموت برضه....بس ماشي علي مهله...واحدة واحدة

مستغربة.....الناس في الغربة.....ليه دايما بيحكوا....نص الحكاية...بنص التفاصيل...بنص الحقيقة.....يا ميحكوش خالص.....يا يتكلموا بالعقل

مستغربة.....من الدنيا الصغيرة اوي دي....اللي بتخليك تقابل بني آدم في يوم قال في ضهري كلام الله يسامحه........اهي لفت...و ضاقت و بقينا في وش بعض.....كان ليه بقي؟؟؟

مستغربة....الناس لما بتقول...الضحك عدوي....و كأنه مرض.....لكن عمرها ما قالت التفاؤل نقاهة لابد منها

مستغربة انك تحلم حلم عجيب....و تسمع حوار كامل....و تصحي من النوم...و تلاقيه بالملي....مستغربة...دي حالة نوم....و لا حالة يقظة....و لا هلوسة؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

كلامك صح جدا يا دامو

بس لو الواحد كان عنده هدف...و اتكعبل في السكة....و لما جه يعاند...راح عاند غلط....و لقي انه بيقاوح في سكة تاني خالص...مش بتاعته

مش من حقه يقف شوية....و يستغرب شويات....عشان يرجع يسال نفسه....هو انا كنت عايز ايه من الاول؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

مستغربة....هي الناس بتستخبي ليه من المطر....بتمشي تحت شمسية....و بتعمل حاجز ما بينها و بين بيبان السما المفتوحة في الساعة القدرية دي

بتجري تروح و تحبس نفسها في البيوت....بتخاف لا هدومها تتبل....

مع ان المطر....بيغسل جوانا حاجات كتير....المطر اسرع مسحوق بيغسل القلوب

المطر..خير...

ريحة الارض...

السما اللي بتفتح بيبانها......

يمكن الجسم يتعب شوية....

بس الروح هتسترد عافيتها

رابط هذا التعليق

ايه داااا

اخيرا حد فكرنا بالتوبيك دوت

والله انتى جدعة يا لموضة كان توبيك حلو جداا

" مستغربة "" اننا نسيناه ;)

انا هاقولك على حاجة يمكن تستغربي على حاجات شوية

لانى بدات احس انى ماشية ومبرقة عينييك الحلوين دول لكل حاجة وخايفة يا اوختى عليكي

شوفي ياستى اللى افهمه انه رسميا بيخافوا تكون الشهادة مضروبة وعشان كده بيطلبوا التصديق عليها

على اساس ان جهة التصديقات هى اللى بتدقق فى الاختام وبكده تكون اخلت مسئوليتها

المطر بقا هاقولك يمكن تستغربي برضه

امبارح رحت اجيب انا العيال من المدرسة وبما ان كان مش معايا العربية فوقفنا نستنى تاكسي

ومطرت مطرة خفيفة كانوا اول مرة هم يشوفوا مطر زي ده وهم فى الشارع

الاول استغربوا جداا وماما مية مية

ولما فتحت ايدي ورفعت راسي اقولهم جربوا شوفوها جميلة ازاى انبسطوا جداااا وكانوا مش عاوزين يروحوا

وبدأ الضحك الهيستيري

ماكنش باقي غير نقف نقول يامطرة رخي رخي والناس تتلم ونقطع تذاكر

مساكي مطر خفيفة جميييلةفى جو دافي تغسل الروح والقلب وترجعه اصفا من السحاااااااب

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

هييييييييييييييه هييييييييييه داامووو جت

وحشتينا يادودوووووو :wub:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

لانى بدات احس انى ماشية ومبرقة عينييك الحلوين دول لكل حاجة وخايفة يا اوختى عليكي

هو الحقيقة انا مجتشي التوبيك دوت باختياري....التوبيك هنا مساحة اني احط كل التساؤلات اللي عارفة ان اجابتها مش هتغيظ حد سوايا....لان محدش اصلا هيجاوبني عليها...(وش حد جايب اخره اوي... :Head: )

انا مستغربة دلوقتي......ان بعد الوقت ده كله....تلاقي نفسك بترجعي لنفس النقطة.....ايه ده احنا بنلف في دواير....نفسي اكون شعاع....نقطة انطلاق....و معافرة في الفضا....بكره الدواير

مستغربة ان القريبين....ليه لازم نغضب...و نصرخ عشان نقول يا جماعة هنا ممكن نتوجع....يا ريت بلاش الاقتراب لو سمحت....

مستغربة ان الصمت احيانا...بيغري اللي قدامك انه يوجع اكتر....مع ان مش كل الصمت رضا

فيه صمت....يسبق العاصفة bsh:) bsh:) bsh:)

بس خلاص

رابط هذا التعليق

مستغربه ازاى ممكن احب حد جدا و اتفاهم جدا معاهو مع ذلك ما الاقيش فى نفسى شوية تسامح عشان اغفر خطأ ...

مستغربة ازاى لاقيت نفسى بين يوم و ليله فى بلد تانيه من غير ما اسعى...باحمد ربنا اكيد هو ده الخير

رابط هذا التعليق

مستغربه من تدخل الناس ف حياتي عمال علي بطال كاءني هفء وعبيطه الكل بيخاف عليا كاءني هاقع ف البحر لو علي اقرب الناس امي الغاليه وبابا فده عادي وخدت عليه انسه بيخافوا متجوزه بردوا شايلين همي وبيخافوا انما الغريب انك ساعات تلاقي ناس بتحشر نفسها ف حياتك بمناسبه ومن غير وايه ف ادق تفاصيل بجد حاجه بايخه ومضايقاني اوي ال مستغرباله اكتر اني مش بتدخل ف حياة حد ابدا ده حتي انا تقريبا ماليش غير صديقه واحده وعادي لو مش حكيت لي مشاكلها مش بسألها هو انا مالي هاحط عيشه علي ام الخير علي رأي جارتنا الست ام شوشو الحيشريه :closedeyes: :closedeyes: :closedeyes:

dodo

رابط هذا التعليق

فيه حاجه كمان مستغربه منها هو ليه العمر بيجري بسرعه من يوم ما اتعلمت افضفض لامي القيها تنهي كلامها معايا ان الايام يا بنتي ما فيهاش بركه يعني الفلوس سبرتو ومافيهاش ريحة البركه ده لان الحاجه غليت طيب والعمر يا جماعه من كام سنه كده وانا علي مشارف العشرينات كنت هاموت واتم عشريييييييييييييييييين سنه ودخلت العشرينات واثقة الخطي فراشه طايره شويه ولقتني بطل علي الخمسه وعشرين والسنه دي حطيت رجلي ف السبعه وعشرين حسه بقي اني كمان يومين تلاته هادخل ع الاربعين ياتري مين يعيش

dodo

رابط هذا التعليق

استغربت تالت مره شكلها ليلة الاستغراب وللا ايه كنت بسمع غنوة( كل يوم نتلاقي والاشواق مشتاقه) بتاعت الاستاذ تامر عاشور افتكرت ايامالخطوبه واستغربت من روحي جدا هو ليه بعد الجواز الحب بيكون له طعم تاني طعم ساعات حلو من اي حلو وطعم تاني بيتبلع بالعافيه عشان المركب تمشي انما يا عيني علي ايام الخطوبه بيبقي الحب فيها بمبي بمبي بمبي :give_rose::give_rose::give_rose:

تم تعديل بواسطة دودو هانم

dodo

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

مستغربة من ازاي بنتعامل مع "العيانين"

احنا في كل لحظة بنفكرهم انهم عيانين

اتفضلوا كلوا شوربة....اصلك عيان و محتاج تتغذي

اوعي تخرج....اصلك عيان و مش هتقدر

اوعي تقف في البلكونة.....احسن انت عيان و هتعيي اكتر

صباح الخير....اخدت الدوا.....اصلك عيان و لازم تخف

مستغربة....مستغربة...مستغربة

مش يمكن العيان....اخر حاجة عايز يسمعها انه عيان....عايزن يضحك علي نفسه و علي "العيا"...و عايز يقول....صباح الخير.....يا دنيا انا هعافر و هعاند....و مافيش حاجة راح تهزمني

مستغربة....ان احنا لما بنتعامل مع "العيانين".....بكل الحب.....بنفكرهم بالحقيقة الوحيدة اللي عايزين ينسوها

صباح الخير بقي يا دنيا....افتحي شبابيك الحياة....مافيش حاجة راح تهزمنا...احنا اقوي

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

مستغربة.....ان الواحد لما يحتاج يقول "وحشتني"...لاقرب الناس....يلاقي صوته اتخنق....و ميقدرشي يكمل....و هوووووب يقلب الموضوع....و انتو عاملين ايه بقي؟؟؟؟

مستغربة....ان البنوتة بنت اخويا اللي يفصل بيني و بينها عمر بحاله....بتعمل نفس السيناريو.....تتخنق و تعيط.....و تغير الموضوع

مستغربة.....مين فينا يشبه التاني

مين فينا بيربي التاني

بس اللي متاكدة منه

ان الغربة....بتربينا احنا الاتنين

رابط هذا التعليق

مستغربة عم "إدريس" الشرق آسيوي.....اللي ساب بلاده و جه بلاد غريبة عشان يلم الزبالة.....يا ريته عامل زبالة ....دي مهنة جديرة بالاحترام

لكن هو كل يوم بيلف علي صناديق القمامة و بياخد العلب المعدن و بيبعها.....مستغرباه...طب مكنشي فيه اي مهنة....في بلده و سط اهله...

اولا هو بيلف عشان يلم الكانز الفاضي و ده بيتباع تاني و بيعمل فلوس حلوة

تقريبا ينتج حوالي 20 او 30 درهم من الساعتين تلاتة بتوع بالليل

ثانيا هو ساب بلدهم لانها مفيهاش ربع اللي بيجمعه ف الخليج ولا العشر حتي

ثالثا : متعتبريش نفسك مسؤولة عنه ولا حاجة .. لان الجماعه دول اساتذه ف فن الاستعطاف

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

مستغربة من الرجل الخمسيني.....ليه دايما بيحاول يعاند الزمن...بقصة حب لا تناسب خصلاته البيضاء

مستغربة من ان احنا بنحاول نعيش حياتنا باثر رجعي

ليه منعشي الوقت بوقته

عايزين نحب.....نفتح شبابيك الكون بحاله علي الحب....بس كما يليق بنا....و كما يليق بعقول من نمر بهم

ده مش استغراب

دي

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

اولا هو بيلف عشان يلم الكانز الفاضي و ده بيتباع تاني و بيعمل فلوس حلوة

تقريبا ينتج حوالي 20 او 30 درهم من الساعتين تلاتة بتوع بالليل

ثانيا هو ساب بلدهم لانها مفيهاش ربع اللي بيجمعه ف الخليج ولا العشر حتي

ثالثا : متعتبريش نفسك مسؤولة عنه ولا حاجة .. لان الجماعه دول اساتذه ف فن الاستعطاف

متفقة مع حضرتك استاذي في اولا و ثانيا...بس مختلفة في ثالثا

بحس ان الواحد مش بيدي من "فيض الله" اصلا لاي بني ادم عشان البني ادم ده استعطفه

العطاء...هو شكر لله...يعني انت بتؤدي حق النعمة اللي ربنا ادهالك

و لما بتدي في الاول و الاخر انت بتدي لربنا

اللي استغربته في عم ادريس...انه راجل عجوز

الحقيقة...خفت....لاني سالت نفسي....يعني هو طول عمره طيب كان بيشتغل ايه؟؟؟

رابط هذا التعليق

مستغربة من الرجل الخمسيني.....ليه دايما بيحاول يعاند الزمن...بقصة حب لا تناسب خصلاته البيضاء

مستغربة من ان احنا بنحاول نعيش حياتنا باثر رجعي

ليه منعشي الوقت بوقته

عايزين نحب.....نفتح شبابيك الكون بحاله علي الحب....بس كما يليق بنا....و كما يليق بعقول من نمر بهم

ده مش استغراب

دي

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مش غريبة ولا حاجة

كل واحد من حقه يعيش الحب فى الزمن اللى هو موجود فيه مش اللى احنا نختاره

ورسولنا صلى الله عليه وسلم تزوج السيدة عائشة بعدما تعدى سن الخمسين وكانت احب الناس بالنسبة له

---------------------

حاجة كمان الحب مش بالسن وانما بالاحساس بدليل بتلاقى ناس عندهم 30 سنة ومش بيحب حتى نفسه وتلاقيه متجهم ومكشر وعابس عالطول

وفيه ناس عندهم خمسين سنة تلاقيها كلها شباب ونشاط وحيوية وصحة وابتسامة وتفاؤل وتحبى تتكلمى معاه والامثلة كتيرة على ده وده

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...