اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

محاسب خريج 2007 1500 ريال سعودي

Recommended Posts

ايه رايكم في العقد ده لخريج 2007 كلية تجارة اسكندرية واخد دورات معتمده من الاكاديميه العربية في الادارة ويتقن الحاسب واللغه الانجليزية العقد سنتين بدون اجازات 1500 ريال والسكن عليهم لاتذاكر ولا بدلات اخري ولا تامين ايه رايكم ؟؟؟؟ظ

رابط هذا التعليق

لا مؤخذه ... ومش غلط فيك والله

ده ولا الزبال يقبل كده

لا تذاكر ..... أومال المتعاقد هايخدها مشي من مصر للسعودية ولا هاييجي بباراشوت ؟

لا تأمين صحي .... إنت عارف حضرتك إن خلع الضرس في المتوسط ممكن يكلفك 400 ريال ... ده مثال بسيط ومش هاتكلم عن عملية أو ادوية أو أو أو

أصبر شوية وخد خبرة ... وكلها سنتتين تلاتة وتطلع على أضعاف أضعاف هذا المبلغ ...

أعرف ناس بتطلع على 800 ريال حالياً .... وفاكر إنه هاياكل طوب هنا وإنه مش هايمرض او يتكلم في التليفون أو يشتري له حتى قميص وبنطلون .... ويفاجأ إنه بيشتغل لله وللوطن .. وإنه لا أكتسب خبرة ولا مكسب مادياً ... وعيب لما يتقال عليه محاسب .. لإن من مباديء المحاسبة إن الواحد بيدرس الأرباح والخساير ... وأتحدى حد يقولي هو كسب إيه بالمنظر ده ؟!!!!

يعني خسارة من كله ... واللي بيقبل بكده .. مالوش أي حق إنه يفتح بؤه ويشتكي .... ونسيبنا بقى من الأسطوانات المشروخة بتاعت إيه اللي رماك على المر وكلام الفاضي ده ..

لإن لو المحاسب اللي خريج 2007 ويُتقن اللغة الإنجليزية والكمبيوتر ومعاه دورات لو إتمرمط بمعنى إتمرمط في مكاتب المحاسبة أو الشركات القوية لمدة سنيتن وخلالهم كان عنده عزيمة وإدراة وقدر ياخد شهادة محاسبية معتمدة زي

CMA - CFA - CIA - CPA - CTP - CISA

وكل حاجه سهلة بالمذاكرة والإجتهاد ومش مطلوب منك تحضر محاضرات ولا شيء ولكن مطلوب تجتهد وتصرف شوية ... عارف لو خلصت أي شهادة من دول خلال سنيتن وكنت أشتغلت على برنامج قوي محاسبياً زي أوراكل أو ساب او بان .. وبعدها إتعرض عليك مرتب ألفين دولار شهرياً ... يبقى إنضحك عليك كمان ... ده لو ما اتعرضش عليك المرتب ده داخل بلدك نفسها وأنا اعني ما أقوله .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

شكرا لك علي سرعه الرد والاهتمام المشكله اني خاطب والشغل في مصر مش جايب همه انا دلوقتي بشتغل في مكتب محاسبة بمبلغ بسيط 500 جنية في الشهر وخاطب بقالي 8 شهور انا اذا كان علي ممكن استني بس اعمل ايه في خطيبتي اقول لها استني سنتين ؟؟؟

تم تعديل بواسطة mozaboza
رابط هذا التعليق

والله يا اخوان حتى ابناء البلد تضررو بسبب هذة العقود الضالمة والمشكلة ان هناك من يقبل بها

والتاجر يقول يما ان هناك من يقبل براتب 1500 لماذا ادفع اكثر

اخي mozaboza .. صعب ان تعيش في السعودية براتب 1500

500 جنية في مصر لا تفرق كثيرآ عن 1500 ريال في السعودية

تم تعديل بواسطة Rakan
رابط هذا التعليق

المشكله ان البديل مش موجود لو علي الانتظار ممكن الواحد ينتظر اذا الموضوع بايدة لكن في ظل وجود خطوبه صعب استني سنتين لحد ما اتعلم شهادات اخري .............

رابط هذا التعليق

ماه هي طولها زي عرضها

لو قعدت سنتين على الراتب الهزيل ده .... يبقى نهاية كل سنة هاتستلف عشان تعرف تعيش وتنزل بعد سنتين يا مولايا كما خلقتني ...

يبقى تضيع عمرك في الغربة من غير فلوس ولا تعليم

ولا تضيعها في بلدك وإنت وسط اهلك وتكتسب خبرة تريحك بقية عُمرك ؟

أما موضوع الخطوبة .. وبما إنك تريد الزواج والعلاقة الحلال ... يبقى إعمل اللي عليك وسيبها على الله وأنتظر وعد ربنا بفتح ابواب الرزق لك .. وانتظر كده وإبقى أدخل الموضوع ده قول لنا على النتيجة ...

مرة أخرى والخلاصة ... إوعى تقبل حاجه زي كده أحسن هاتيجي وهاتتبهدل بدون اي مقابل .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أرجوك لا تأتى على هذه الشروط وياريت حتى لا تقترح أن تنشر هذا العقد لأى أحد أخر

لا إله إلا الله وحد لا شريك له له الملك وله الحمد يحيى ويميت وهو على كل شىء قدير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخي الكريم

المشكله عندك انك لسه متخرج ومستعجل علي الفلوس من غير امكانيات أو خبره

بص يا باشا

انا اتخرجت سنه 2000 مهندس كهرباء

اول شغل ليا كان ب 650 جنيه وكنت مستعد ادفع فلوس كمان علشان اشتغل واتعلم

سنه وراء سنه خدت الخبره وكورسات في التحكم والحاسب والشبكات واللغه و ...... المجالات المرتبطه بشغلي

بعد 7سنين ونص مرتبي في حدود من 4000 ل 5000جنيه حسب حافز الانتاج

ولما جالي شغل في الخليج عرفت اقدم سيره ذاتيه محترمه فيها خبرتي ودوراتي التدريبيه

وحاليا منتظر التأشيره وحسافر علي اكتر من ضعف اللي باخده في مصر

باختصار ماتستعجلش

انت علشان يكونلك سعر بره لازم خبره علي الاقل سنتين وخلال السنتين دول تاخد كورسات في مجال شغلك وتقوي اللغه

علشان يكون لك سيره ذاتيه تعرف تفاوض بيها

ومفيش حاجه اسمها تروح الخليج من غير تأمين طبي وتذاكر سفر علي حساب العمل

وكمان تامين السكن والانتقال او صرف بدل سكن يساوي علي الاقل 3 شهور من راتبك

انا لو مكانك ماطلعش الا لو الراتب علي الاقل 2000 ريال والسكن عليهم والانتقالات كمان وتِأمين طبي

ويكون عقدك عائلي وتذاكر سفر ليك ولمراتك و 2 من اولادك

غير كده مصر احسن تتعلم فيها وتقوي من سيرتك الذاتيه

والله الموفق

تم تعديل بواسطة midozz
رابط هذا التعليق

إسمحولي أُدلي بدلوي ف الموضوع ده ، على حسب معلوماتي القليلة...

بص يا موزابوزا:

بدايةً ، إنتا محتاج إيه عشان تتحرك ع الخطوة الجاية؟ الجواز يعني. أعتقد ، مش أقل من 50 ألف جنيه ؛ بفرض إن عش العصفورة يكفينا ، وهنفطر حب ونتغدى حب ونتعشى سندوتشات جبنة بالطماطم!

لو حسبت إيه الموجود معاك من المبلغ ده ، وناقصك كام ، والسفر للسعودية ده فوريفر ، ولاّ لفترة بس عشان تجمّع لك قرشين (وفيه موضوع سابق عن اللي بيطلع الخليج على أساس كام سنة ، وبيدور ف الساقية ، ما بيطلعش منها). ولو رجعت ، هتبدأ تاني من الصفر؟ وعلى ما تلاقي شغل جديد في مصر ؛ هتصرف من المدخرات ، ولا مش هيكون فيه مدخرات؟

الموضوع كبير ، وما ينفعش يتحسب بس بالفلوس والراتب كام وكده!

أما بالنسبة لتذكرة الطيارة اللي كتير من الإخوة شاغلين نفسهم بيها ، فالتذكرة ذهاب وعودة على مصر للطيران حوالي 2000 جنيه (للمنطقة الشرقية - الأبعد من مصر ، واحسب انتا الفرق لو كانت ذهاب فقط ، أو لمسافة أقرب ؛ جدة أو الرياض مثلاً).

وبالنسبة للسكن ، فلو أخدت لك شقة كاملة محترمة ، إيجارها هيكلفك شهرياً حوالي 1500 ريال (في المدن الصغيرة - زي الجبيل والخافجي - ما عنديش فكرة عن الرياض وجدة مثلاً). ولو فيه إمكانية السكن المشترك ، وشقة مش محترمة أوي ، ومش شرط في وسط البلد ، أكيد التكلفة هتقل.

وبالنسبة للأكل ، والمواصلات ، فبكل أسف ، الدلو بتاعي ما فيهوش أي خلفية عن المواضيع دي.

وبالنسبة للعلاج والأدوية ، خرااااب بيوت يا ريس :closedeyes: مثلاً المضاد الحيوي سيبروباي 750 مجم اللي في مصر بـ 64 جنيه (وغالي وافترا ، وحرامية ، ومنهم لله) هناك بــ 165 ريال!

بس هتحتاج تسأل وتعرف القيمة بالظبط ، وبعدها تحسب إيه أقل مبلغ ما ينفعش تطلع على أقل منه!

أتمنى أكون قدرت أفيد.

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

المساله مش مساله اني لسه متخرج و مستعجل لكن الموضوع اني من ساعه ما دخلت الكلية وانا بشتغل ويمكن من ثانوي كمان وانا عندي شقه وبعد اخر سنه في الكلية وبعد ما خلصت الكليه واشتغلت خطبت خلاص ولكن المرتب علي اي شغل برة المكتب مش حينفع اني اعيش بيه وبالتالي انا محتاج فرصه بره علشان احسن دخلي انا زي ما قلت انا ممكن استني لو كنت لوحدي لكن ظروف الخطوبه مش مخلياني اقدر استني سنتين لانهم بجد كتير وادعو لي ربنا يسهل لي طريقي واللي عنده راي ياريت ينورنا

رابط هذا التعليق

يا باشا لو قدرت تصمد وانت شغال تشوف عقد احسن اشتغل واتوكل على الله

فى ناس طلعو على 1200 وبعد سنة بيزيدوا وكدة يعنى اتوكل على الله

رابط هذا التعليق

ان شاء الله احاول اكلمه انه العقد يبقي علي 2500 ريال والتذاكر عليه ولي سؤال هل ممكن اخلي العقد سنه واحده ولا ماينفعش انه يكون اقل من سنتين ؟؟؟

تم تعديل بواسطة mozaboza
رابط هذا التعليق

بلاش تقبل .. حاول تاخد كورسات اكتر .. زى ما قالك سي السيد

علشان لو سافرت على العقد دة اعتبر السنتين دول ضاعوا من عمرك هباء

شكرا

أستغفر الله الذى لا اله الا هو الحى القيوم وأتوب اليه

رابط هذا التعليق

ظروف الخطوبه مخلياني عاوز اسافر بس مش حسافر ان شاء الله الا علي عقد مش حقول ممتاز لكن متوسط ويكون قصير علشان اقدر ادور هناك واغيرة انا سؤالي ممكن اخلي العقد سنه واحده بس ولا مش ممكن ؟؟؟؟؟؟؟

تم تعديل بواسطة mozaboza
رابط هذا التعليق

شكرا لردك vip واحب اقولك اني شغال في مجال المحاسبة من حوالي 5 سنين وانا ما اقدرش اقعد اتعلم تاني سنتين للظروف الي انا موضحها فهل ممكن علي نفس ظروفي اخد عقد احسن من كده ولا لا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

الله يعينك بس خلى باللك مصاريفك الشهرية لو انت عازب لن تقل عن 700-1000 ريال فى الشهر اكل وشرب وتليفونات ومتحيل تعمل استقدام وحتى لو مرتبك بقى 2000 ريال لان اللى هيديك 1500 مش هيزوك اكترمن 2000 ريال وربنا يوفقكك

\

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      فى تظاهرة إعلامية هى الأكبر فى العالم العربى بعدد المشاركين وبعدد الجلسات وورش العمل وبعدد الحضور اختتم منعرض المقال كاملاً
    • 3
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته  الأخوة المصريين العاملون بالسعودية أطلب مشورتكم, مقدم لي عقد عمل بالمملكة براتب 10000 ريال شامل السكن والانتقالات وتذاكر الطيران هل هذا كافي لتغطية تكاليف المعيشة في السعودية إذا كنت أنوي اصطحاب زوجتي وابنائي (2) مع العلم انهم غير مؤمن عليهم أرجو ألا تبخلوا علي بالمشورة لاني في حيرة كبيرة من أمري 
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN) -- شهدت المملكة العربية السعودية، وبالتحديد منطقة عسير، الثلاثاء، هطول كميات كبيرة من البرد المصاحب لأمطار غزيرة، مما شكّل مشاهد ساحرة للجبال، والمزارع، والطرقات التي اكتست بغطاء أبيض اللون. ووثقت عدسة المصور السعودي، ماجد القحطاني، صور ومقاطع فيديو جوية تبرز مناطق تساقط البرد شمال غرب مدينة أبها بمنطقة عسير، والتي اكتست باللون الأبيض. ويوضح المصور السعودي لموقع CNN بالعربية، أنه مهتم بتوثيق الأحداث المناخية التي تمر بها المنطقة... View the full artic
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—لازال التفاعل على قصة انقاذ المبتعث السعودي، تركي الشمري، لرجل بريطاني من الغرق، مستمرا بين نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي. وصورت زوجة الرجل البريطاني مقطع فيديو على صفحتها بفيسبوك لزوجها وهو يعرض مكافأة مالية للمبتعث تركي الشمري كبادرة شكر على انقاذ حياته إلى جانب بالونات ورسالة شكر، إلا أن الشمري رفض المال وقبل البالونات والرسالة. وكتبت الزوجة في تعليقها على الفيديو: "هذا هو تركي، هو بطل وهو رجل رائع، أنقد حياة دين لوي (زوجها)... View the full ar
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)-- أثارت الفنانة التونسية سامية الطرابلسي جدلا واسعًا في السعودية، بعد تصريحات تليفزيونية كشفت خلالها عملها، لأكثر من 6 سنوات، استشارية تجميل مع جراح عمليات تجميلية شهير في مدينة جدة، دون أن تحمل شهادة في الطب. وقالت الطرابلسي، في مقابلة مع برنامج "فكرة سامي الفهري" المُذاع عبر فضائية "الحوار" التونسية، إنها قامت بعمل حقن للفيلر والبوتكس للعديد من الأشخاص، وأنها تلقت تدريبًا من هذا الجراح مدته 6 أشهر. وأضافت أنها لم تخش التعرض... View the full articl
  • أضف...