اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

الاخوان الى بيذاكرو الايلتس هذه شوية مواضيع جيدة في الرايتنج كنت قد جمعتها ونظمتها من هذا المنتدى الرائع

نسيت ان اقول ان شاء الله بالتوفيق للجميع...

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم ورحمه لله وبركاته

ازيكم يا رجاله يارب تكونو بصحه و بعافيه

الان انا في مرحله السيرش عن اي حد جدع ويكون يبيفهم الرايتنج الاكاديمي روحت كتير لمدرسين الايام ده بس مقتنعتش باي حد فيهم

المهم الان لو حد يعرف مدرس كويس في حكايه اليراتنج ده ابقا متشكر له جدااا

انا فاكر كان في رد هنا في الموضوع بتاع الايلتس عن مركز تقريبا في دمياط وفاكر كمان انه مركز كان بيشكررو فيه جددددا بس بصراحه مش لاقى الرد ده او مش لاقى تلفونهم لان عدد الصفحات مشالله وصل لل 131

في النهايه اتمنى لكم جميعا كل خير و توفيق في مشواركم :rolleyes:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن حد عنده اي راديو علي الانترنت اسمع منه لهجه قريبه للهجه اللي فى امتحان اليسينينج

انا بسمع البي بي سي و اللب بي سي

بس مش نفس الهجه

شكرا مقدما

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه لله وبركاته

ازيكم يا رجاله يارب تكونو بصحه و بعافيه

الان انا في مرحله السيرش عن اي حد جدع ويكون يبيفهم الرايتنج الاكاديمي روحت كتير لمدرسين الايام ده بس مقتنعتش باي حد فيهم

المهم الان لو حد يعرف مدرس كويس في حكايه اليراتنج ده ابقا متشكر له جدااا

انا فاكر كان في رد هنا في الموضوع بتاع الايلتس عن مركز تقريبا في دمياط وفاكر كمان انه مركز كان بيشكررو فيه جددددا بس بصراحه مش لاقى الرد ده او مش لاقى تلفونهم لان عدد الصفحات مشالله وصل لل 131

في النهايه اتمنى لكم جميعا كل خير و توفيق في مشواركم :roseop:

اهلا اخي العزيز طبعا انا امتحنت ايلتس وجبت 12 بس مكنتش مذاكره كويس وانشاء الله ناويه اجيب 14 بس اشد حيلي وكله بايد الله ...

المهم هذا من احسن المواقع الي تستفيد منهه تقدر تشوف مواضيع الناس الي يكتبو للايلتس والتوفل وشهادات كتيره

وتقدر تكتب ويصلحولك وانت تقدر تصلح الهم...

http://www.essayforum.com/

ومتنساش لما تمتحن في البرتش كاونسل الشريرين امتحن اكاديمي لانه مفيش فرق عن الجنرال ولانهم يدمروك وينسفوك لو عرفو انك مقدم على الهجره..

طيب انت جبت 7 ونص في الليسننك ياريت تنصحنه كيف نقوي روحنه بيه؟؟ لاني كويسه جدا بالريتنج بس عندي شويه مشكله باللسنينك ؟

سؤال من عنده اختبارت listening غير الكتب البنفسجيه من 1 لل 6

اكون شاكره لو فدتونه..

تم تعديل بواسطة محتاجه مساعده

رابط هذا التعليق

سؤال يا اخواني النظام الجديد للايلتس عشان اجيب 14 هو

6.5 speaking

6.5 writing

5 reading

7.5 listening

هذا الي شفته في الورق بتاع الهجره صح ولا في تجديد ؟؟؟؟؟؟

طبعا انا مبحبش الريدنك ويائسه منه عشان كدا خليته 5 بس الباقي زينه والحمد لله بيهم ادعولي ..ويارب الموفقيه الكم كلكم ..

تم تعديل بواسطة محتاجه مساعده

رابط هذا التعليق

ياجماعة أنا كنت عايز أعمل موضوع جديد بالكلام ده عشان افادت الجميع لكني مش عارف أعمل موضوع جديد ياريت حد من ال مشرفين يحط المعلومات ديه ا موضوع جديد

ردا على الاخ هيما

أنا ياجماعه دوخت على السنتر ده عشان الاقيه

على فكرة هما غيره مكنهم

و أنا كلمتهم وبدأوه الplacement testing

نمرتهم آه no.

012 536 8552

يا جماعة في بردو م/ امل الملط ..... هي IELTS Certified Examiner و Instructor at British Council in Alexandria

انا حضرت معاها Preparation Course لمدة شهر في August-2009 و امتحنت و درجاتي كانت:

Listening: 8.5

Reading:9

Writing:7.5

Speaking:6.5

Overall:8

بس للاسف التليفون تبعها مش بيرد لكن العنوان شارع الكنيسة الانجليزية بجوار الحضانة الدور الاول , و اسم المعهد ELI

علي فكرة الدورة كانت ب 450 جنيه فقط

تم تعديل بواسطة mahmoudawy
رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

اللي امتحنتوا كمل سنة وانتهت صلاحيته :( مرة تانية دراسة وامتحان!!

هل من نصيحة في الدراسة ووقت الامتحان

ما في المقام لذي عـقـل وذي أدب من راحة فدع الأوطان واغتـرب

سافر تجد عوضـا عمن تفارقــه وانْصَبْ فإن لذيذ العيش في النَّصب

إني رأيت ركـود الـماء يفســده إن ساح طاب وإن لم يجر لم يطب

والأسد لولا فراق الغاب ما افترست والسهم لولا فراق القوس لم يصب

والشمس لو وقفت في الفلك دائمة لملَّها الناس من عجم ومن عـرب

والتِّبرُ كالتُّـرب مُلقى في أماكنـه والعود في أرضه نوع من الحطب

فإن تغرّب هـذا عـَزّ مطلبـــه وإن تغرب ذاك عـزّ كالذهــب

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

اللي امتحنتوا كمل سنة وانتهت صلاحيته :( مرة تانية دراسة وامتحان!!

هل من نصيحة في الدراسة ووقت الامتحان

بص يا ريس

الحق احجز ... النهاردة انا رحت احجز ما لقيتش غير 25/9/2010 :sad: mfb: mfb:

و فى الاسكندرية اول 10/2010

و مافيش لى مواعيد قبل كدة

دى تانى مرة ادخل الامتحان

لو احتجت اى حاجة انا فى الخدمة B)

تم تعديل بواسطة mina r
رابط هذا التعليق

انا في الكويت وليس مصر ومعرفش ليه استعجلت جدا والامتحان حيبقى يوم السبت 31 سبعة وانا اساسا مجهزتش بس خفت لان الموعد التاني في 21 تمانية !!

ادعووولللليييي

وشكرا يامينا لعرضك لخدماتك :)

دعوتك يا مان

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

يا شباب أنا حجزت يوم 21/8 هنا في السعوديه و ان شات الله ربنا يسهل في حاجه تانيه الواحد يعملها غير انه يدرب علي الامتحانات في الوقت الصغير اللي فاضل ده ولا إيه رآيكم

عايزين نتابع كده مع بعض و ربنا يسهل

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

انا في الكويت وليس مصر ومعرفش ليه استعجلت جدا والامتحان حيبقى يوم السبت 31 سبعة وانا اساسا مجهزتش بس خفت لان الموعد التاني في 21 تمانية !!

ادعووولللليييي

وشكرا يامينا لعرضك لخدماتك :)

دعوتك يا مان

يا كازا انت المفروض يدوك شهادة الأيلتس بالأقدمية ويخلوك تحط فيها السكور اللي انت عايزه

استعجلت ايه بس !!!! أنا من ساعة ما وعيت على المنتدى وانت بتستعد لامتحان الأيلتس ... يا راجل دا انتا دفعتك بقى لواءات happy.gif

يالله ربنا يوفقك وتكون دي آخر مرة تدخل الامتحان ده وتنتقل للخطوة اللي بعده في مشوار الهجرة بقى roseopen.gif

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

اه دخلت السنة اللي فاتت مرتين ولما نويت اقدم خلااااااااااااص اتصدمت بالتاريخ انا كنت فاكر في 8 ولما ركزت طلعت في 5 و 6 وطبعا اخدت السنة دي كلها استراحة من الضغوطات

:)

بس حبيت موضوع موضوع اللواءات

انت بس ادعيلي لان المرة دي ناوي ادرس بس يوم الجمعة

فدائي بأة مش لوا

الإمام الشافعى

رابط هذا التعليق

أنا أخيرا حجزت يوم 21\8 في الرياض :rolleyes: , دعواتكم وأي نصائح غالية عشان أنا مرعوبة ونفسي أجيب درجات عاليه من أول مره. :unsure: :

أنا محتاجة أجيب "هاي" في كل المجالات bv:-wst::

كمان أنا لاحظت إن الأسئلة بتاعة ال"ريدينج" اللي بتكون صح أم خطأ أم غير مذكور.. غالبا بأخطئ فيها.. فإذا حد عنده نصيحة بخصوص الحكاية دي بالذات .. ربنا يكرمه يا رب ويقولها لي..

أنا قرأت كتاب ال"ايلتس سيكرتس" وكتاب "أيس ذا ايلتس" .. وفيه حاجات كتير فيهم ساعدتني.. هل فيه كتب تانية بالشكل ده حد يعرفها وتكون كويسه ؟

أي نصائح تانية بالله عليكم ..؟ B)

رابط هذا التعليق

أنا أخيرا حجزت يوم 21\8 في الرياض :rolleyes: , دعواتكم وأي نصائح غالية عشان أنا مرعوبة ونفسي أجيب درجات عاليه من أول مره. :unsure: :

كمان أنا لاحظت إن الأسئلة بتاعة ال"ريدينج" اللي بتكون صح أم خطأ أم غير مذكور.. غالبا بأخطئ فيها.. فإذا حد عنده نصيحة بخصوص الحكاية دي بالذات .. ربنا يكرمه يا رب ويقولها لي..

أنا قرأت كتاب ال"ايلتس سيكرتس" وكتاب "أيس ذا ايلتس" .. وفيه حاجات كتير فيهم ساعدتني.. هل فيه كتب تانية بالشكل ده حد يعرفها وتكون كويسه ؟

ربنا يوفقك ... هاي في كل المجالات صعب لكن مش مستحيل ... أنا شخصيا جبتها السنة اللي فاتت

بالنسبة لأسئلة الريدنج (صح - خطأ - غير مذكور) لازم تقري الجزء من القطعة اللي فيه المعلومة مرة ثانيه وبتأني ... لو المعلومة مذكورة صراحة تبقى صح أو غلط (حسب المذكور) ... لو مش مذكورة صراحة تبقى (غير مذكور) ... ما تحاوليش تستنتجي

أحسن كتب هي الستة كتب للامتحان من كامبردج ... كل كتاب فيه 4 امتحانات كاملة ... وهناك أيضا كتاب للـ Vocabulary وكتاب للـ grammar من كامبريدج برضه ... الكتب دي كفاية جدا للاستعداد للامتحان

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله وب ركاته

بالتوفيق ان شاء الله....و تيجي و تطمنينا عليكي

بصي يا استاذتي

بالنسبة للريدنج

1- اقري الاسئلة الاول...عشان تحددي هدفك من القراية

2- متقفشي عند كل كلمة.

3- اقراي ال topic sentence of each paragraph و دي الجملة اللي بيبقي فيها فكرة الفقرة كلها....عادة بتكون في اول سطر...او أخر سطر

3- عودي عينك ع القارية السريعة زي بتاعت الجرايد..

فيه موقع لقيته تبع الbritish council

http://www.englishonline.org.cn/en/learners/ielts-preparation/reading

خشي بقي و اعملي براكتيس

ربنا يوفقك

بس اهم حاجة خليكي كووول

و متتوتريش عشان الامتحانات اللي زي دي بتبقي عايزة روقان دماغ مش اكتر

ربنا يوفقك يا رب

رابط هذا التعليق

بصي يا استاذتي

بالنسبة للريدنج

2- متقفشي عند كل كلمة.

3- اقراي ال topic sentence of each paragraph و دي الجملة اللي بيبقي فيها فكرة الفقرة كلها....عادة بتكون في اول سطر...او أخر سطر

خشي بقي و اعملي براكتيس

ربنا يوفقك

بس اهم حاجة خليكي كووول

ربنا يوفقك يا رب

اتفضلي قومي ذاكري بقي... :rolleyes:

رابط هذا التعليق

بصي يا استاذتي

بالنسبة للريدنج

2- متقفشي عند كل كلمة.

خشي بقي و اعملي براكتيس

ربنا يوفقك

بس اهم حاجة خليكي كووول

ربنا يوفقك يا رب

اتفضلي قومي ذاكري بقي... :rolleyes:

شكرا يا أختي "لماضة مصرية جدا" :) فعلا الموقع حلو بيخلي الواحد يتدرب على القراءة السريعة :) وأنا دخلت وبأتدرب أهو..

يا رب..

وأنت عندك حق, أهم حاجة الواحد يكون كووووول :) بس الواحد يجيب الهدوء منين؟

دعواتك معايا

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك ... هاي في كل المجالات صعب لكن مش مستحيل ... أنا شخصيا جبتها السنة اللي فاتت

بالنسبة لأسئلة الريدنج (صح - خطأ - غير مذكور) لازم تقري الجزء من القطعة اللي فيه المعلومة مرة ثانيه وبتأني ... لو المعلومة مذكورة صراحة تبقى صح أو غلط (حسب المذكور) ... لو مش مذكورة صراحة تبقى (غير مذكور) ... ما تحاوليش تستنتجي

أحسن كتب هي الستة كتب للامتحان من كامبردج ... كل كتاب فيه 4 امتحانات كاملة ... وهناك أيضا كتاب للـ Vocabulary وكتاب للـ grammar من كامبريدج برضه ... الكتب دي كفاية جدا للاستعداد للامتحان

ماشاء الله يا د\ أحمد.. clp:: عقبالي أنا كمان .. يارب..

أنا بحاول أحل كل يوم من كتب كامبريدج دي على قد ما أقدر.. عشان غالبا الأولاد بيقاطعوني..بترسي في الغالب على نصف امتحان كده.. لكن لسه مبصتش في كتاب الفوكابلاري أو الجرامار (هل هما فعلا مهمين؟).. أساسا, مش لاقية بتاع الجرامار اون لاين.. ممكن إذا تعرف ألاقيه فين أون لاين تساعدني؟

طيب, وهو حضرتك كنت بتذاكر من الكتب دي بس ولوحدك وإلا أخذت كورس.. ومستواك أساسا في الانجليزي إيه؟

أنا في ثانوية عامة نقصت درجة واحدة بس في الانجليزي.. لكن ده كان زمااااااان بقالي كتير أوي مستخدمتوش

يا مسهل يا رب :)

رابط هذا التعليق

ماشاء الله يا د\ أحمد.. clp:: عقبالي أنا كمان .. يارب..

أنا بحاول أحل كل يوم من كتب كامبريدج دي على قد ما أقدر.. عشان غالبا الأولاد بيقاطعوني..بترسي في الغالب على نصف امتحان كده.. لكن لسه مبصتش في كتاب الفوكابلاري أو الجرامار (هل هما فعلا مهمين؟).. أساسا, مش لاقية بتاع الجرامار اون لاين.. ممكن إذا تعرف ألاقيه فين أون لاين تساعدني؟

طيب, وهو حضرتك كنت بتذاكر من الكتب دي بس ولوحدك وإلا أخذت كورس.. ومستواك أساسا في الانجليزي إيه؟

أنا في ثانوية عامة نقصت درجة واحدة بس في الانجليزي.. لكن ده كان زمااااااان بقالي كتير أوي مستخدمتوش

يا مسهل يا رب :)

اختي العزيزة انا انشاء الله داخل الامتحان بتاع 21\8 برضه اهم شئ فى الايليتس هوا البراكتس (practice) و الكتب بتاعت الامتحانات خير مثال على كده بالنسبه للجرامر و الكلمات لازم يكون عندك حصيله محترمه بالذات عشان الكتابه (writing test)

ممكن تستخدمي الموقع اللي موجود ده و كمان انصحك بموقع bbc للاخبار انا لما كنت فى مصر من 3 او 4 سنين و كنت باخد كورس فى المعهد البريطاني كنا دايما بنعمل كده عشان ندرب .

غير كده انا ليا زمايلي دخلوا الامتحان مؤخرا من شهرين تقريبا و قالولي الامتحان تمام قوي و اهم شئ تركز لانك لو فقدت تركيزك بتكون مشكله و لازم قراءه الاسئله قبل الاجابه و تحديد المطلوب من كطل سؤال عشان تسهلك البحث عن الاجابه لو عايزة كورس و انا شايف ان لو مستواك تمام مش محتاجاه عندنا فى السعوديه المعهد البريطاني 18 ساعه فى شهر 1200 ريال

او ممكن ادلك على موقع على النت بيديك الكورس اون لاين برده كويس و فى امتحانات الشهر تقريبا ب 50 دولار او اقل شويه ممكن اتأكدلك لو عايزةز

غير كده انا شايف ان ثقتك فى الله اولا و بعدين فى نفسك هيا اساس النجاح فى الامتحان و ربنا يوفقنا جميعا

عمرو

Have you ever wondered which hurts the most: saying something and wishing you had not, or saying nothing, and wishing you had?

رابط هذا التعليق

يا سلام عليك يا بوحميد يا جااااااااااامد .... لعيييييييب يا ابني والله

للمرة الثانية تؤكد الرقم القياسي وتحافظ على لقبك (قاهر الأيلتس) ... بس المرة دي غيييييير ... المره دي انتصار بالضربة القاضية على الأيلتس أكاديميك ابن عم المدعو جينرال sport_box.gif

والسكور كالتالي

Listening 8.5

Reading 9

Writing 7.5

Speaking 7

Overall Band 8

وجون وجون وجون gora.gif

باركولي يا رجاله 110.gif

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...