اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

انا جبت 8766

و كان التدريب كالاتى

الاول اخدت كورسات فى اماكن متفرقة

ثم ما افادنى اننى كنت هادىء جدا يوم الامتحان لانى ماكنتش معرفة حد بالميعاد فمكانش عليا ضغط

التددريب مثلما قال الاعضاء حل الامتحان فى غرفة مغلقة وحدد الزمن بالساعة

و حل امتحانات كتيييييييييييييييييييييييييييييييييييير

و ستجد هنا كتب و امتحانات كتير بس دور

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كتب الأيلتس من جامعة كامبردج كاملة و فري بالـ(CDs) على www.englishtips.org

هو موقع في الأصل روسي , هتلاقية يفتحلك صفحة كلها روسي كدة بس هتلاقي علم بريطانيا فوق على اليمين كدة دوس علية و أعمل Registeration و بعد كدة هتلاقي كلمة search لو أنت عايز تعمل سيرش على حاجة معينة في دماغك بس لو لسة بتدور على كتب كويسة على الشمال تحت شوية كدة هتلاقي مكتوب Examinations وهتلاقي تحتها TOEFL , IELTS , GMAT , GRE , ISAT ...............

وبس :lol:

دعواتك :lol:

رابط هذا التعليق

أشكركم على هذه المعلومات المفيدة و فعلا أنا كنت يوم الامتحان مرتبك جدا و مانمتش كويس و يمكن زى ما الأخوة قالوا لا بد من الراحة و عدم التوتر سوف أحاول مرة ثانية ان شاء الله و بأشكر كل الأخوة على كلامهم الطيب وتشجيعهم الجميل و هى دى فعلا روح المنتدى اللى الواحد متعود عليها

رابط هذا التعليق

مرحبا

انا نويت ابلش دراسة الالتس

بس حبيت اسأل شو اسماء الكتب اللي بتنصحوني اشتريها؟ او حتى انزلها من النت

هل في اسماء معينة للكتب ولا اي شيء بخص الالتس يعتبر مهم؟

انا مرة سألت هل في انواع للالتس يعني نوع مختص للهجرة والعمل ونوع للدراسة ولا كله واحد؟

هل كفاية ادرس على الكتب عشان احصل 7 7 7 7 ام لازم ادرس على الكتب واخد التدريب على الاختبار في المركز البريطاني؟

انا استلمت الفايل نمبر في اكتوبر 2007

هل اتقدم للامتحان مع بداية 2009 ولا لسة بدري؟

انا حابب اقدم قبل ما يطلبوه مني عشان يكون معاية وقت كفاية اذا ما جبت النتيجة المطلوبة اعيد

وخايف اقدمه واجيب المطلوب وتنتهي صلاحيته وانا بستنى

وبالنهاية انا راح ابعتلهم اعلى نتيجة بحصل عليها حتى لو كانت تحت المطلوب واشوف ردهم :sad:

تم تعديل بواسطة supersuper
رابط هذا التعليق

يا جماعة في توبيك كامل عن الايلتس هنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=62845

7 في المحادثة سهلة جدا 7 في الكتابة سهلة جدا لكن 7 في الباقي محتاجة تدريب كتير وكورسات

دراسة الكتب (من غير ما تقعد مع حدا دخل الامتحان او مدرس انجليزي عارف مداخل ومخارج الامتحان) لن يفيد

في اسلوب في الكتابة لازم تتبعه , نظام 3 فقرات , مقدمة نص نهاية , ولازم تستخدم بعض كلمات الربط بين الجمل ,

كل ده حتلاقيه في IELTS-EXAM.ORG

.

رابط هذا التعليق

الحمدلله يا حسيني , عديت

انا مطلوب مني 5555 علشان انا عندي ماجستير

جبت

6.5 محادثة

6.5 كتابة

6 استماع

5 قراءة مصيبة القراءة مافيش وقت فضربت اخر 8 اسئلة حادي بادي

.

رابط هذا التعليق

حسيني انت مش متجوز ومخلف؟؟

اللي معاة ماجستير بيزيد في نقط التعليم وبياخد 2 نقطة زيادة وبالتالي مابيحتاجش الا 8 من 16 في اللغة.

ال7 بتديك 4 نقط

وال 5 بتديك نقطتين

يبقى لو جبت 5و5و5و5 يبقى الاجمالي 8 ودة المطلوب للي معاة ماجستير ومراتة مؤهل عالي. انا حصل معايا كدة زي الاخ البسطامي

"قُل لَّن يُصِيبَنَا إِلاَّ مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ "

رابط هذا التعليق

اه والله......

وانا اللي عامل فيها فتك و شاطر و باحسب للناس....وغلطت وانا باحسب لبنفسي.....

كتر خيركو يا شباب.....وانا اللي عمال اعصر نفسي عشان اجيب 7777 قلت اهو من باب الاحتياط لاحسن يتلككو لا حاجة

كل سنة وانتوا طيبين....وشكرا علي ال Stimulation

رابط هذا التعليق

إخوانى الاعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذا موقع تعليمي مجاني يقدم العديد من الاساليب والطرق لتعليم الاستماع للغة الانجليزية....

ومن ضمن ذلك تعويدك على استماع اللغة بعدة لهجات عالمية كالبريطانية والكندية والامريكية والنيوزيلندية.

ارجو ان تجدوا فيه المتعة والفائدة..

جربوا ولن تندموا...

واليكم الموقع بعد تقديمي لشديد الاعتذار لكم

http://www.elllo.org/study/english_2004.htm

السلام عليكم

محمد الشيخ

رابط هذا التعليق

إخوانى الاعزاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

هذا موقع تعليمي مجاني يقدم العديد من الاساليب والطرق لتعليم الاستماع للغة الانجليزية....

ومن ضمن ذلك تعويدك على استماع اللغة بعدة لهجات عالمية كالبريطانية والكندية والامريكية والنيوزيلندية.

ارجو ان تجدوا فيه المتعة والفائدة..

جربوا ولن تندموا...

واليكم الموقع بعد تقديمي لشديد الاعتذار لكم

http://www.elllo.org/study/english_2004.htm

السلام عليكم

محمد الشيخ

الله يكرمك ياشيخ..و اللهي انت راجل تمام مشكور علي المجهود الكبير...و نقابلك في كندا سون.

رابط هذا التعليق

سلام يا جماعة

معلش انا اسئلتي كتيرة

بخصوص كتاب الايلتس انا سألت عنه احدى المكتبات وقالولي انه موجود بس اي نسخة؟

عددلي عدة نسخ ومن ضمنها كامبريدج فأنا قلتله هي اللي بدي اياها

ويعدها سألني عن الـ level واللي فهمته انه اكتر level هو 6 فهل كلامه صحيح؟

وقلي انه عندهم بس لحد level 4 والباقي مخلص

و level 3 وطالع بيجي مع سيديات اما الاقل بيجي مع كاسيت

المفروض اي واحد اشتري

يعني اشتري level 6 تبع كامبريدج ولا شو بالزبط؟ معلش بس انا بخاف اشتري من الهنود لإنهم مرات بكونوا بس بدهم يبيعوا بأي طريقة وبقلك انه كويس ومن هالكلام بس عشان يبيعك فحبيت اتأكد من اللي اشترى الكتاب

رابط هذا التعليق

سلام يا جماعة

معلش انا اسئلتي كتيرة

المفروض اي واحد اشتري

يعني اشتري level 6 تبع كامبريدج ولا شو بالزبط؟ معلش بس انا بخاف اشتري من الهنود لإنهم مرات بكونوا بس بدهم يبيعوا بأي طريقة وبقلك انه كويس ومن هالكلام بس عشان يبيعك فحبيت اتأكد من اللي اشترى الكتاب

اشتريهم كلهم

ده مش ليفل مستواك يعنى .. لا ده امتحانات اللى هتلاقيها فى 1 مختلفة عن اللى 2 و هكذا

الامتحانات اللى 1 اقدم من اللى 2 و اللى فى 2 اقدم من اللى فى 3 و هكذا

عايز نصيحتى بدل ما تشترى متنزلهم من على النت مجانى

رابط هذا التعليق

سلام يا جماعة

معلش انا اسئلتي كتيرة

المفروض اي واحد اشتري

اشتريهم كلهم

ده مش ليفل مستواك يعنى .. لا ده امتحانات اللى هتلاقيها فى 1 مختلفة عن اللى 2 و هكذا

الامتحانات اللى 1 اقدم من اللى 2 و اللى فى 2 اقدم من اللى فى 3 و هكذا

عايز نصيحتى بدل ما تشترى متنزلهم من على النت مجانى

لو اشتريتهم كلهم بيطلعوا مكلفين شوي ووقتها اروح آخد الدورة في المركز البريطاني يمكن احسن

انا بحثت على النت ولقيت روابط بس ما رضت تنزل معي

لقيت كتاب اسمه Target Band 7

استفدت منه بس ما فيه اختبارات وحلول فيه بس تعليمات عن الاختبار وكيف الواحد يتصرف عشان يكسب وقت

راح ارجع ابحث على النت ولو ما لقيتهم خلص بشتري ليفل 4 لإني تأخرت في الموضوع

وشكرا يا نونا :roseop:

رابط هذا التعليق

سيبك من الكتب ذاكر من الويبسايت واعمل اختبارات منه

ielts-exam.org

بالنسبه للاستماع افتح الراديوا طول الوقت على BBC فليس هناك حدود للاسئلة

بالنسبة للتحدث في اسئلة في السايت احفظها يعني محدود

بالنسبة للكتابة في 50 رسالة و141 موضوع في السايت لن يخرج الاختبار عنهم يعني محدود

بالنسبة للقراءة لا يوجد حل سحري مجرد انك تدرب نفسك على الوقت لانه في القراءة لا يوجد حدود

.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...