اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

ولو انها متأخره شويه ... إنما مبروك يا باشمهندس زناتي وربنا معاك في اللي جاي

أنا كنت حاسس إنها هتفرج لما تبعد عن السعودية وتعقيدها ... إنما كنت قلت لي إنك جاي تمتحن في البحرين علشان نعرف نعمل معاك واجب.

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الف الف مبروك لأخونا الزناتي

الحمدلله انك عديت والله قرأت الرد وحاسس اني انا اللي معدي :happy:

انا بحضر للاعادة ادعولي بس شوية ماخد فترة راحة لما اشوف النتيجة الاولى واعرف انا مخبص فين smk:

رابط هذا التعليق

الف مبروك يا باشا معلش متأخره شويتيين بس والله مكنتش واخد بالى

عضو جديد فى منظمة قاهرى الايلتس

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

الله يبارك فيكم كلكم يا رجالة وعقبال مانفرح بيكم كلكم باللاندنج واحد ورا التاني wst::

والله ماعرف يا سيف انك في البحرين

بس صغيرة اوي يا اخي ؟؟؟دة انا كنت باتكلم في الموبايل وانا سايق سرحت شوية كنت هاقع في الخليج smk: جبت اخرها في 10 دقايق

ان شاء الله هاباركلك يا سوبر وهنا :happy:

يا اخوانا اللي يلاقي حاجة مهمة في الايلتس يحطها هنا لسة كل الناس بتمتحن

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

مبروووووووووووووووووووووك يا زيزو يا جامد عقبالنا كلنا لاستاليا او لكندا المصرين قادمون

احكيلي يا زناتي ازاى 60 امتحان انا معايا ال 6 كتب وكل واحد اعتقد في 3 او 4 امتحانات يعني ماكسمم 24 امتحان مش اكتر تقدر تنورني يا باشا في الجزئيه ديه

والف الف مبروك مره تانيه بافو عليك ولله

رابط هذا التعليق

ياااااااااااااااه... ألفين مبروك يا زناتي :loll:

أنا بقاي زمان ما دخلتش مواضيع الآيلتس ، وكل ما أشوفها عمّاله بتتنفخ ، أقول لنفسي (همّه العيال دول ما بيهبطوش؟! آيلتس إيه ده اللي هاريين نفسهم عليه؟!) wst::

بس بجد أنا ما اتصدمتش من الاسكور بتاعك في الأول زي ما اتصدمت من استسلامك السريع ، وتفكيرك إنك تلغي كندامن حسبانك عشان فشل محاولاية آيلتس!

موسوعة الهجرة ، وصبي المحامي يبيع كده من أوّل مطب؟! :happy:

لكن الحمد لله ، مكتوبالك يا معلّم... ويمكن عشان يكون درس لكل اللي خايف أو مصدوم من الامتحان.

ويا ريت برضه تحاول تقعد مع نفسك ، وتركّز في الأخطاء والفضايح اللي كنت بتكتبها في امتحاناتك ، وفاكر نفسك جايب الديب من ديله في الإجابه ، والممتحِن هوّه اللي غلبان في التصحيح!

وعلى فكرة... مش شرط اللي تكون شايفه صح يكون فعلاً صح! أنا استغربت من المثال (الفاشل) اللي كنت بتتكلّم عليه (بتاع freind)! أنا لو مصحح ، والله كنت قطّعت لك الورقة! md2: لأ وبتبررها (حرفين متحرّكين يبقى مش قضيّة!)

هوّه طبيخ يا زناتي ، حطّيت معلقة سمنة بدل الزيت؟! :blink:

في الآيلتس بتتحاسب على الجرامر والبانكتيويشن والاسبيلينج. واللي بيضيّع منك درجات بالعبيط وانتا ولا هنا ، السبيكينج مثلاً تلاقيك بتتكلّم ، وبتقول كلام كبير ، وتلات ترباعه جراماتيكال مستيكس! واخصم يا ريّس!

النؤطة التانية اللي زعلت منّك فيها يا خبير الهجرة...

الممتحن اللي كان مبسوط منك ، ونفسيّته حلوة ، ولاّ الست اللي بترش درجات ع العيال... هوّه امتحان شفوي يا زناتي؟! :blink:

ما سألتش نفسك ليه بيسجّلوه؟! الممتحن ده بطّيخة... كيس جوافة... مشخصاتي جايبينهولك عشان يؤدّي الدور! ما خدتش بالك إنه بيقرالك الأسئلة من ورق في إيده؟! يعني مش بمزاج أهله! هوّه بيفتّح لك مجالات تتكلّم فيها ليس إلاّ! والشريط في النهاية بيتبعت على انجلترا ؛ المقر الرئيسي بتاع البريتيش كاونسل ، ينأنؤوا براحتهم في الغلطات بتاعتك ، ويقطّعوا في فروتك على مهلهم. smk:

المهم... كفّارة يا ريّس... وعتقت من الهم اللي بقالك زمن فيه ده ، وعقبالك يا د. قناوي :roseop:

تحيّاتي للجميع wst::

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

مبروووووووووووووووووووووك يا زيزو يا جامد عقبالنا كلنا لاستاليا او لكندا المصرين قادمون

احكيلي يا زناتي ازاى 60 امتحان انا معايا ال 6 كتب وكل واحد اعتقد في 3 او 4 امتحانات يعني ماكسمم 24 امتحان مش اكتر تقدر تنورني يا باشا في الجزئيه ديه

الله يبارك فيك يا حبي

ااقولك ازاي 60 امتحان يا باشا

انت قلت 24 في كامبريدج بس

وايلتس هيلب ناو فيه لوحدة 10 امتحانات

وانا شاري 4 كتب نسخة اصلية من استراليا فيهم 20 امتحان

وفيه في التوبيك جزئين ل بريبراشن فو ايلتس فيهم 8 امتحانات

ادي اكتر من 60 امتحان

وفيه كمان في التوبيك حوالي 3 او اربع كتب براكتيس كل واحد فيه بتاع 4 امتحانات

وغيره وغيره

يا رااجل دة انا اتحولت من الايلتس wst::

الله يبارك في حضرتك يا دكتورة صفاء :roseop:

والله والله بادعيله وانا ناسي اسمه :happy:

ربنا يستره يا رب :blink:

رابط هذا التعليق

ياااااااااااااااه... ألفين مبروك يا زناتي :blink:

أنا بقاي زمان ما دخلتش مواضيع الآيلتس ، وكل ما أشوفها عمّاله بتتنفخ ، أقول لنفسي (همّه العيال دول ما بيهبطوش؟! آيلتس إيه ده اللي هاريين نفسهم عليه؟!) smk:

بس بجد أنا ما اتصدمتش من الاسكور بتاعك في الأول زي ما اتصدمت من استسلامك السريع ، وتفكيرك إنك تلغي كندامن حسبانك عشان فشل محاولاية آيلتس!

موسوعة الهجرة ، وصبي المحامي يبيع كده من أوّل مطب؟! :happy:

لكن الحمد لله ، مكتوبالك يا معلّم... ويمكن عشان يكون درس لكل اللي خايف أو مصدوم من الامتحان.

ويا ريت برضه تحاول تقعد مع نفسك ، وتركّز في الأخطاء والفضايح اللي كنت بتكتبها في امتحاناتك ، وفاكر نفسك جايب الديب من ديله في الإجابه ، والممتحِن هوّه اللي غلبان في التصحيح!

وعلى فكرة... مش شرط اللي تكون شايفه صح يكون فعلاً صح! أنا استغربت من المثال (الفاشل) اللي كنت بتتكلّم عليه (بتاع freind)! أنا لو مصحح ، والله كنت قطّعت لك الورقة! md2: لأ وبتبررها (حرفين متحرّكين يبقى مش قضيّة!)

هوّه طبيخ يا زناتي ، حطّيت معلقة سمنة بدل الزيت؟!

في الآيلتس بتتحاسب على الجرامر والبانكتيويشن والاسبيلينج. واللي بيضيّع منك درجات بالعبيط وانتا ولا هنا ، السبيكينج مثلاً تلاقيك بتتكلّم ، وبتقول كلام كبير ، وتلات ترباعه جراماتيكال مستيكس! واخصم يا ريّس!

النؤطة التانية اللي زعلت منّك فيها يا خبير الهجرة...

الممتحن اللي كان مبسوط منك ، ونفسيّته حلوة ، ولاّ الست اللي بترش درجات ع العيال... هوّه امتحان شفوي يا زناتي؟!

ما سألتش نفسك ليه بيسجّلوه؟! الممتحن ده بطّيخة... كيس جوافة... مشخصاتي جايبينهولك عشان يؤدّي الدور! ما خدتش بالك إنه بيقرالك الأسئلة من ورق في إيده؟! يعني مش بمزاج أهله! هوّه بيفتّح لك مجالات تتكلّم فيها ليس إلاّ! والشريط في النهاية بيتبعت على انجلترا ؛ المقر الرئيسي بتاع البريتيش كاونسل ، ينأنؤوا براحتهم في الغلطات بتاعتك ، ويقطّعوا في فروتك على مهلهم.

المهم... كفّارة يا ريّس... وعتقت من الهم اللي بقالك زمن فيه ده ، وعقبالك يا د. قناوي

تحيّاتي للجميع :roseop:

الله الله يا زعامة ؟؟؟

دي تهنئة دي والا عريضة دعوي :loll:

هو الافوكاتو قناوي في اجازة جالي النائب العام ؟؟؟؟؟؟؟؟

يا صديقي انت بتبص على الايلتس بعد مانت عديت من زمان وبتتكلم انجليزي في شغلك وفي كندا بس غير بصتنا احنا خااااااالص

اما عايشين في الخليج وانت عارف الخليج بنتكلم مع الهنود (انت فيه معلوم سديق وفي يروح وفي ييجي ) بنتكلم هينجلش موش انجلش :blink:

او في مصر وانت فاهم التعليم على ايامنا في الانجليزي كان ازاي اخرنا اي دازز

وبعدين قلب اسود اوي يا اخي wst:: لسة فاكر المثال دة ؟؟دة انا نسيته

انا كان قصدي انه ممكن يدقق اوي في الجرامر والسبلينج في الرايتنج ماشي

لكن لو ماكتبتش الحرف الاول من الاسم كابيتال في سؤال ليسننج تبقي غلط ؟؟هو دة اسمه كلام ؟؟؟حرف كابيتا ايه وهباب ايه ؟؟؟انت بتمتحن مهارتي في الليسننج موش حرف الدي كابيتال والا سماال ؟؟

على فكرة معلوماتك عن السبيكنج غلط تماما

الممتحن هو اللي بيقدرك وبيديك الدرجة

الكاسيت لتقييم الممتحن موش الطالب

هما كاتبين الكلام دة في اي كتاب او بروشور ايلتس

وكل الامتحان بيتعلم في نفس المركز اللي انت امتحنت فيه

مافيش حاجة بتروح لندن والا ميت سملح العيرس

الا لو انت قدمت طلب اعادة تصحيح كل دة بالشريط بيروح لندن يتصحح تاني

وخد بالك ان فعلا ثباتك وسرعة فهمك واجابتك للسؤال وتماسك اجابتك اهم بكتير من غلطاتك في الجرامر بالنسبة للسبيكنج (طالما ان كلامك مفهوم يعني غلطة الجرامر ماعملتش كونفيوشن للممتحن )

عموما الله يبارك فيك يا زعيم ادعيلي في بقية المشوار

من ساعة ما ضاع جواب الفايل نامبر وانا عارف ان القصة هاتكون صعبة وفيها قطع نفس

احنا زارنا النبي يا تهامي باشا النهاردة والله

لو اعرف كنت فرشتلك الكيبورد رمل وورد والله :)

الله يبارك فيك يا باشا wst::

رابط هذا التعليق

Dear Eng . Zanaty

:roseop: !!!!! Congratulations wst::

Really you make all of us so happy here , as you are the IELTS leader here .

was very nice to come back and get the points you need .

May Allah make all your life full of happiness , as you are helping the others .

Best regards

رابط هذا التعليق

Dear Eng . Zanaty

:roseop: !!!!! Congratulations :coffeenews:

Really you make all of us so happy here , as you are the IELTS leader here .

was very nice to come back and get the points you need .

May Allah make all your life full of happiness , as you are helping the others .

Best regards

يا اخي جزاكم الله خيرا على ذوقك وكلماتك الجميلة

الله يبارك فيك يا رب واسمع عنك كل خير

رابط هذا التعليق

:roseop:

انا حجزت امتحان 26 سبتمبر الجى والاسبيكنج قبلها بيوم 25 سبتمبر يعنى

انا لسه معملتش حاجه

انا خااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااايف اوى

:coffeenews:

رابط هذا التعليق

الله يبارك فيك يا حبي

ادي اكتر من 60 امتحان

وغيره وغيره

يا رااجل دة انا اتحولت من الايلتس :unsure:

الله يبارك في حضرتك يا دكتورة صفاء :)

والله والله بادعيله وانا ناسي اسمه :)

ربنا يستره يا رب :)

----------------------------

حبيبي خرصتني يا ريس انتا دبور كبير يا عم

سؤال جانبي ايه هما يا ترى الكتب ال 4 الي من استراليا اصل ده بلدياتي اتشالله لو ربنا كتب قلي علهم وانا هدحلب علهم عالنت و هجبهم md2:

يا زناتي انتا كبرنا هنا و متكسفش ابن قريتك ده انتا نايب عن دايرتنا ولانسيت؟؟

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

والله أنا فرحت لك من كا قلبي يا زناتي يا خويا كما لو أني انا ال>ي نجحت.اع>رني ان كانت تهنأتي قد تأخرت كثيرا،لكن يشهد الله اني لم أقرأها الا قبل لحظات و>لك لأني لم أدخل للمحاورات لأكثر من أسبوع بسبب انشغالي الكبير مع الايلتس،على فكرة أنا امتحاني يوم 11/07 يعني السبت اللي جاي فيارب استرها معاي ومع كل اخواني اللي داخلين الامتحان يوم السبت.

أكرر تهنأتي و امل أن تقبلها ولو متأخلرة فكما يقول المثل أن تأتي متأخرا خير من ألا تأتي أبدا ومبروك يا حبيب الملايين.أخوك فب الله ابا هارون

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

والله أنا فرحت لك من كا قلبي يا زناتي يا خويا كما لو أني انا ال>ي نجحت.اع>رني ان كانت تهنأتي قد تأخرت كثيرا،لكن يشهد الله اني لم أقرأها الا قبل لحظات و>لك لأني لم أدخل للمحاورات لأكثر من أسبوع بسبب انشغالي الكبير مع الايلتس،على فكرة أنا امتحاني يوم 11/07 يعني السبت اللي جاي فيارب استرها معاي ومع كل اخواني اللي داخلين الامتحان يوم السبت.

أكرر تهنأتي و امل أن تقبلها ولو متأخلرة فكما يقول المثل أن تأتي متأخرا خير من ألا تأتي أبدا ومبروك يا حبيب الملايين.أخوك فب الله ابا هارون

الله يبارك فيك يا صديقي وعقبالك ان شاء الله تطمنا الاسبوع اللي جاي :happy:

رابط هذا التعليق

مبروك يا زناتي والله فرحتلك جدااااااااااااا

عقبال ما اباركلك على الاندينج انشاء الله

الله يبارك فيك يا عزيزي فايزر وعقبالك انت وجلاكسو و نوفرتس و روش وجميع الاخوة الصيادلة ان شالله اسكندرية للادوية :unsure: :happy:

رابط هذا التعليق

الله يبارك فيك يا حبي

ادي اكتر من 60 امتحان

وغيره وغيره

يا رااجل دة انا اتحولت من الايلتس :lol:

الله يبارك في حضرتك يا دكتورة صفاء :roseop:

والله والله بادعيله وانا ناسي اسمه :)

ربنا يستره يا رب :)

----------------------------

حبيبي خرصتني يا ريس انتا دبور كبير يا عم

سؤال جانبي ايه هما يا ترى الكتب ال 4 الي من استراليا اصل ده بلدياتي اتشالله لو ربنا كتب قلي علهم وانا هدحلب علهم عالنت و هجبهم :lol:

يا زناتي انتا كبرنا هنا و متكسفش ابن قريتك ده انتا نايب عن دايرتنا ولانسيت؟؟

موش قلتلك يا زعامة ؟:)

انا ان شاء الله هاقعد يوم كدة والا يومين امخمخ واجمعلكم كل الكتب اللي ذاكرت فيها من الاول بالترتيب

هتلالقي اكتر من 60 امتحان بكتيييير

رابط هذا التعليق

اعزائي الطلبة :rolleyes:

ححاول الخص الكتب اللي ذاكرت منها الايلتس

ممكن نقسم مراحل تجهيز الايلتس الى 3 مراحل :

1- اولا مرحلة التحضير العام للغة الانجليزية

ودي هدفها : رفع المستوي عموما من عادي الى مستوي التجهيز للامتحان

الكتب :

1- book grammar for ielts موجود في الصفحة 4 مشاركة 60

2- check your vocabulary for ielts موجود في الصفحة 3 مشاركة 45

3- كتاب كومون مستايك ان انجلش (كان عندي اصلي )

4- كتاب جرامر فور ايلتس بتاع كامبريدج موجود هنا في التوبيك

ثانيا مرحلة التمرين على رفع المهارات الاربعة للامتحان نفسه

هدفها : التمرين على كل مهارة على حدي وتعليم تكنيك السؤال والاجابة واكتساب المهرة الخاصة بكل جزء من الاسئلة المختلفة للمهارة الواحدة

الكتب :

1- insight into ielts نسخة 2002 موجود صفحة 1 مشاركة 2 والاوديو بتاعة مشاركة 7

2- insight into ielts نسخة 2008 موجود صفحة 8 مشاركة 114

3- instant ielts نسخة 2008 موجود صفحة 11 مشاركة 157

4- Oxford لللسيننج والسبيكنج موجود صفحة 13 مشاركة 183

5- فيديوهات الرايتنج موجود في كل صفحة 6

6- ielts to success موجود صفحة 8 مشاركة 106

7- للتدريب على الرايتنج :

http://ielts-blog.blogspot.com/search/labe...ning%20practice

8- رايتنج بردة

www.writefix.com

9- للسبيكنج:

http://elc.polyu.edu.hk/IELTS/main.htm#sp#01

طبعا كل واحد ووقته هو حر يحل منهم قد ايه حسب موعد امتحانه بس عموما هما كلهم تمرينات موش حاجة محتاجة حفظ فالمفروض يعني انهم مايخدوش كتير

ثالثا المرحلة الاخيرة : مرحلة حل الامتحانات

لازم تكون في جو الامتحان كانك في لجنة وتحل على ورق اجابة ايلتس وبالتايم وبدون راحة

الكتب :

1- ال 6 اجزاء بتوع كامبردج

ال 3 اجزاء الاولي موجودة مباشرة في صفحة 9 مشاركة رقم 133

وعموما ال 6 اجزاء كلهم موجودين موقع ليهم في صفحة 4 مشاركة رقم 58

2- preparing to ielts الجزء الاول ريدنج ورايتنج جنرال موجود صفحة 11 مشاركة 156

3 preparing to ielts الجزء الثاني 5 امتحانات جنرال كامله موجودة هنا :

/http://www.BLOCKED35/download/51610091a4af67df

4- كتاب ايلتس هيلب ناو في منتهي الاهمية 10 امتحانات جنرال ممتازة:

http://BLOCKED2/files/56160502/IELTSHELPNOW.rar

5- بالاضافة الى كتب اصلية اشترتها اهمها:

مجموعة Garry Adams اشتريتها من النت من استراليا مفيدة في مرحلة الاعداد وليس البراكتيس

وفيها جزئين للبراكتيس 8 امتحانات مفيدة

6- كتاب essential ielts الناشر طومسون

فيه 6 امتحانات خطييييييرة ومستواها اصعب من المستوي العادي للايلتس

7- كتاب بارون للايلتس

دة معقول في مرحلة الاعداد

بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...