اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاستعداد لامتحان (IELTS)

Recommended Posts

شكرا باشمهندس

حضرتك لو تلاحظ ان الاليتس جنرال هو هو في الليسننج والسبيكنج متشكرين علي تعبك

دعواتك

أعتقد يا د. قناوي تخلّيها باشمهندسة أشيك...

يعني بعد ما تكتبلكوا البوست اللي فات ده كله ، ومليان تاءات تأنيث ، وبرضه مش عاوزين تعترفوا بيها؟!

ركّز كده في كل الهنتس اللي مكتوبة دي ، وقوللي إزاي مش واخد بالك منهم...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ازيكم يا شباب

انا امتحنت الAcademic IELTS وقلت أشارك بتجربتي معاكم بس بجد عايزه أقولكم على سر وانا بذاكر عمر ما عيني وقعت على منتداكم ده وكنت بعرف اوصل للكتب اللي انتم حاطينها دي بطرق كتير

بس بجد الحمد لله اني مشفتوش إلا امبارح ولا كان جاني احباط ايه ده معظمكم general وبتعيطوا ومحسساني انكم قطعتوا الدنيا مذاكرة وفي الاخر جايبين 6 امال بتوع الاكادميك الغلابة يعملو ايه.

المهم انا مش بقطمكم بس شد حيلك يازناتي شوية ده انت المفروض الريس بتاع الموضوع ده يعني المفروض تجيب على الاقل 7.5.

أنا بقى يا أخونا دخلت الامتحان ده تلات مرات المرة الاولانية مكنتش محضرة كلمة وجبت 5.5 وبعدين اتجدعنت شوية قمت جبت 6 وبعدين الحمد لله مؤخرا من غير جدعنة ولا حاجة جبت 6.5 وده يكفي اللي عايزة اعمله.

لان ببساطة مجرد متتعود على اسلوب الامتحان انت مش هتجيب اكتر من مستواك يعني الموضوع اساسا مهواش تدريب على امتحان زي امتحانات الكلية لان اللغة دي حصيلة التعليم اللي انت اتعلمتو عمرك كله. فياجماعة والله الامتحان الاخراني دي ربنا العالم اني مقعدتلهوش غير تلات ايام بس كنت على طول بسمع BBC radio (http://www.bbc.co.uk/radio/)و اتفرج على MBC Maxإلى جانب اني كنت بقرأ قصص اجنبي هوا دفعلا اللي حسن المستوى شوية. خلي بالك الدرجة في الايلتس مش قليلة ده المعهد البريطاني بيقول ان الواحد ممكن يزيد مستواه بدرجة دي لو درسة لجعة لمدة 8 اشهر متواصلة.

وفي نصيحة كمان سمعتها من حد بمناسبة الامتحان نفسه ودي نفعتني جدا انا جبت listening 7 and reading 6.5

في listening

السؤال اللي متعرفوش فوته بسرعة وبص على اللي بعده عشان لو فضلت فيه هتخسر كذا واحد بعده

في reading

ادي لكل سؤال دقيقة واحدة بس لو لقيته طول عن كدا سيبه وروح لغيره حتى لو خمنت اجابته بعد كدا فهيا فيها نسبة من الصحة

في الwritting

في قطع مكتوبة كتير جدا رفعتهالكم اهو في المرفقات

أقروها هتلاقو الموضوع بسيط جدا بعد كدا

يلا بالتوفيق للجميع في كل اللي عايزي يعملوه ولو عزتم حاجة انا في الخدمة

وعاوزين تفلحوا في الآيلتس؟!!!!! :closedeyes:

يا دكتور تهامي ماهو دة الفرق بين الطالب اللي بيحفظ والطالب اللي بيفهم

احنا من الطلبة اللي بتحفظ :unsure:

انا كمان كنت هارد على انه مهندس موش مهندسة

لاني انا والدكتور قناوي بندرب على القراءة باسلوب السكيمنج علشان الايلتس :happy: مافيش وقت نفهم

شكرا على مشاركتك يا باشمهنسة والف مبروك وعقبالنا والتقطيم بتاعك مطلوب

هاتخليني اخش على اللجنة برجلي في الباب والمحادثة هاخد الممتحن كفين على صداغة ان شاء الله كدة هاخد تسعة بس ماينس و 6 شهور حبس

أعلم ولادي حنيني لبلادي ..واكتب في كراسي بحبك يا مصر

رابط هذا التعليق

• الردود 2.2k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا باشمهندس

دعواتك

يعني بعد ما تكتبلكوا البوست اللي فات ده كله ، ومليان تاءات تأنيث ، وبرضه مش عاوزين تعترفوا بيها؟!

ازيكم يا شباب

انا امتحنت الAcademic IELTS وقلت أشارك بتجربتي معاكم بس بجد عايزه أقولكم على سر وانا بذاكر عمر ما عيني وقعت على منتداكم ده وكنت بعرف اوصل للكتب اللي انتم حاطينها دي بطرق كتير

بس بجد الحمد لله اني مشفتوش إلا امبارح ولا كان جاني احباط ايه ده معظمكم general وبتعيطوا ومحسساني انكم قطعتوا الدنيا مذاكرة وفي الاخر جايبين 6 امال بتوع الاكادميك الغلابة يعملو ايه.

المهم انا مش بقطمكم بس شد حيلك يازناتي شوية ده انت المفروض الريس بتاع الموضوع ده يعني المفروض تجيب على الاقل 7.5.

أنا بقى يا أخونا دخلت الامتحان ده تلات مرات المرة الاولانية مكنتش محضرة كلمة وجبت 5.5 وبعدين اتجدعنت شوية قمت جبت 6 وبعدين الحمد لله مؤخرا من غير جدعنة ولا حاجة جبت 6.5 وده يكفي اللي عايزة اعمله.

لان ببساطة مجرد متتعود على اسلوب الامتحان انت مش هتجيب اكتر من مستواك يعني الموضوع اساسا مهواش تدريب على امتحان زي امتحانات الكلية لان اللغة دي حصيلة التعليم اللي انت اتعلمتو عمرك كله. فياجماعة والله الامتحان الاخراني دي ربنا العالم اني مقعدتلهوش غير تلات ايام بس كنت على طول بسمع BBC radio (http://www.bbc.co.uk/radio/)و اتفرج على MBC Maxإلى جانب اني كنت بقرأ قصص اجنبي هوا دفعلا اللي حسن المستوى شوية. خلي بالك الدرجة في الايلتس مش قليلة ده المعهد البريطاني بيقول ان الواحد ممكن يزيد مستواه بدرجة دي لو درسة لجعة لمدة 8 اشهر متواصلة.

وفي نصيحة كمان سمعتها من حد بمناسبة الامتحان نفسه ودي نفعتني جدا انا جبت listening 7 and reading 6.5

في listening

السؤال اللي متعرفوش فوته بسرعة وبص على اللي بعده عشان لو فضلت فيه هتخسر كذا واحد بعده

في reading

ادي لكل سؤال دقيقة واحدة بس لو لقيته طول عن كدا سيبه وروح لغيره حتى لو خمنت اجابته بعد كدا فهيا فيها نسبة من الصحة

في الwritting

وعاوزين تفلحوا في الآيلتس؟!!!!! :closedeyes:

ياشباب على فكرة مبتفرقش معايا الحاجات الصغيرة دي وانت جاي تهدي النفوس اوي يا محمد يا تهامي بتولعها حرب عنصرية

المهم شدو حيلكم

رابط هذا التعليق

ثاني مرة امتحنت في ال IDP السبت اللي فات ، لكن يتبقى ال speaknig زي ما قلت بكرة بإذن الله ، واستلم النتيجة الخميس اللي بعده

مش هاقدر اتكلم على الامتحان لغاية ما اعرف النتيجة واقارنها بأدائي في الامتحان

لكن هاتكلم على الامتحان بشكل عام ، وأحكي على خبرتي في التدريب عليه طوال الفترة اللي فاتت

بشكل عام كلمة السر في الامتحان ده...التدريب ثم التدريب ثم التدريب

التدريب المتواصل والمكثف ، وإنك دايماً تحط نفسك في نفس ظروف الامتحان من حيث الوقت وعدم التوقف، وإنك تقسو على نفسك في التصحيح لإن ده اللي بيحصل في الواقع

نبدأ بال listening:

أسهل جزء في الامتحان على الإطلاق - مش معناه أنه سهل لكنه أسهل من الثلاثة الباقيين -

كل أسئلته مباشرة ، لكنه محتاج تركيز عالي جدا جدا جدا ، وتدريب مستمر ، وإنك تسمع ال bbc english كتير ، أنا فعلاً عملت كده وبقيت أسمع ال bbc طول ما أنا موجود في العربية غير التدريب على عدد هائل من نماذج الامتحانات

أهم حاجة في الجزء ده التركيز التام وعدم التردد ، لو فيه جزئية ما سمعتهاش كويس سيبها فوراً أو اكتب أي حاجة في خانة الإجابة بتاعتها ، لإنك لو فكرت فيها تأكد إن في لحظة التفكير دي فاتك فيها إجابة سؤال أو سؤالين ثانيين على الأقل...خلي بالك الأسئلة ماشية بالترتيب اللي انت بتسمعه وبتجاوب فوراً في ورقة الأسئلة ، والصوت شغال ومستمر بدون توقف أو إعادة.

السلام عليكم

أنا بحيي كل الأخوة بهالمنتدى الجميل و أنا بجد متابعكم من فترة شهرين تقريبا. و شكر خاص للأخ الأهلاوي على النصايح المفيدة عن الايلتس

بس عندي سؤال بسيط عن امتحان الايلتس وخاصة للي قدموه أكثر من مرة بالبريتش كاونسل و با IDP

إيه رايكم بالتصحيح و مين أفضل بكل الموديولز ؟ أود أن تفيدوني لأني أنوي أن أقدم الامتحان با IDP الكويت

شكرا جزيلاً

أخوكم ياسر

رابط هذا التعليق

ثاني مرة امتحنت في ال IDP السبت اللي فات ، لكن يتبقى ال speaknig زي ما قلت بكرة بإذن الله ، واستلم النتيجة الخميس اللي بعده

مش هاقدر اتكلم على الامتحان لغاية ما اعرف النتيجة واقارنها بأدائي في الامتحان

لكن هاتكلم على الامتحان بشكل عام ، وأحكي على خبرتي في التدريب عليه طوال الفترة اللي فاتت

بشكل عام كلمة السر في الامتحان ده...التدريب ثم التدريب ثم التدريب

التدريب المتواصل والمكثف ، وإنك دايماً تحط نفسك في نفس ظروف الامتحان من حيث الوقت وعدم التوقف، وإنك تقسو على نفسك في التصحيح لإن ده اللي بيحصل في الواقع

نبدأ بال listening:

أسهل جزء في الامتحان على الإطلاق - مش معناه أنه سهل لكنه أسهل من الثلاثة الباقيين -

كل أسئلته مباشرة ، لكنه محتاج تركيز عالي جدا جدا جدا ، وتدريب مستمر ، وإنك تسمع ال bbc english كتير ، أنا فعلاً عملت كده وبقيت أسمع ال bbc طول ما أنا موجود في العربية غير التدريب على عدد هائل من نماذج الامتحانات

أهم حاجة في الجزء ده التركيز التام وعدم التردد ، لو فيه جزئية ما سمعتهاش كويس سيبها فوراً أو اكتب أي حاجة في خانة الإجابة بتاعتها ، لإنك لو فكرت فيها تأكد إن في لحظة التفكير دي فاتك فيها إجابة سؤال أو سؤالين ثانيين على الأقل...خلي بالك الأسئلة ماشية بالترتيب اللي انت بتسمعه وبتجاوب فوراً في ورقة الأسئلة ، والصوت شغال ومستمر بدون توقف أو إعادة.

السلام عليكم

أنا بحيي كل الأخوة بهالمنتدى الجميل و أنا بجد متابعكم من فترة شهرين تقريبا. و شكر خاص للأخ الأهلاوي على النصايح المفيدة عن الايلتس

بس عندي سؤال بسيط عن امتحان الايلتس وخاصة للي قدموه أكثر من مرة بالبريتش كاونسل و با IDP

إيه رايكم بالتصحيح و مين أفضل بكل الموديولز ؟ أود أن تفيدوني لأني أنوي أن أقدم الامتحان با IDP الكويت

شكرا جزيلاً

أخوكم ياسر

قريت مرة هنا ان في الكويت الاي دي بي احسن في التعليم وامتحان الليسننج هيدفون موش سماعات حجرة زي عندنا

والله اعلم انا ماجربتش

رابط هذا التعليق

هنا في الكويت الاتنين هيدفون - IDP وال biritish council والاتنين نفس ظروف الامتحان بالظبط وفي نفس المكان اللي هو الجامعة الأمريكية في الكويت

لكن ال IDP تصحيحهم أسهل في الحاجات التقديرية اللي هي ال writing و ال speaking

لكنهم ابتدوا يتشددوا في الفترة الأخيرة لإن ال british council اشتكى من الموضوع ده ، وإن الناس ابتدت تسيبه وتروح على ال IDP

في رأيي إن ال IDP هو الأفضل والأحسن إنك تمتحن معاه

رابط هذا التعليق

الشكر الجزيل للأخ زناتي و للأخ الأهلاوي الأصيل عالمعلومات القيمة.

أنا إن شاء الله حدخل امتحان الايلتس جنرال بتاع شهر مايو بال IDP

أي واحد عندو نصيحة فما يبخلش علي بيها لإن أخوكم مزنوق قوي wst::

تحياتي لكل الاعضاء فيهالمنتدى الرائع

تم تعديل بواسطة damanhooryyy
رابط هذا التعليق

روابط كتاب الجرامر شغالة بس بعد مانزلته للاسف لم يفتح من رابيد شير

هذا للعلم وشكرا

الروابط مش بتفتح معاية خالص.

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

شكرا باشمهندس

دعواتك

ازيكم يا شباب

في listening

في reading

في الwritting

وعاوزين تفلحوا في الآيلتس؟!!!!! :rolleyes:

والله فظيييييييع يا تهامي يا خويا و ماحصلتش :lol:

أنا بحب التركيز ده خليك واقفلنا كده على الواحده wst::

بس بصراحه معاك حق wst::

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

ألف شكر للاخوه الطنطاويه wst::

والله المشاركات بتاعتكوا فعلا مفيده جدا

و أخبارك ايه يا زناتي شاديد حيلك ولا لأ ربنا

معانا جميعا :rolleyes:

تم تعديل بواسطة bent misr

"اللهم اياك نعبد واياك نستعين"

رابط هذا التعليق

ألف شكر للاخوه الطنطاويه :lol:

والله المشاركات بتاعتكوا فعلا مفيده جدا

و أخبارك ايه يا زناتي شاديد حيلك ولا لأ ربنا

معانا جميعا :rolleyes:

حيلي wst:: ؟؟ هو انا عاد فيا حيل ؟؟ شديته لغاية ماتقطع قبل الامتحان ب 18 يوم

بس انما النصر صبر ساعة ويانا يا هما ان شاء الله

رابط هذا التعليق

الرفاعي واهلاوي ومدام وفاء وكل الاخوة

شكرا شكرا شكرا لكل مساعدتكم وربنا يكتبها في ميزان حسناتكم ان شاء الله دة غير توفيقه سبحانه وتعالى

اعتذر عن الغياب الفترة اللي فاتت بس مشاكل في الشغل وظروف خاصة لا توصف

احد اخوانا اللي امتحنوا في 7 مارس ( اللي قال حاسس انه عربية نقل داست عليه مرتين بعد الامتحان :wub: ) طلعت نتيجتة وجاب سمع 5.5 كتابة 5.5 قراءة 6.5 محادثة 6.5

يعني 2 2 4 4 المجموع 12 درجة للهجرة وهو المطلوب اثباته الحمد لله

اخر شيئ هدية جميلة جدا للي امتحانهم قرب

10 امتحانات كاملة جنرال و10 اكاديميك بحلولها كتاب روعة لا يفوت حط نفسك في جو الامتحان وتايمر وتوكل على الله

http://BLOCKED2/files/56160502/IELTSHELPNOW.rar

الباسوورد :

englishtips.org

بعد اذنك الملف بعد فك الضغط بيطلع ايرورز كتير و الملفات بتنزل فاضيه مع اني كاتب الباسورد صح,

ارجوك انا محتاج الامتحنات دي ضروري

و شكرا

رابط هذا التعليق

شكرا شكرا شكرا لكل مساعدتكم وربنا يكتبها في ميزان حسناتكم ان شاء الله دة غير توفيقه سبحانه وتعالى

احد اخوانا اللي امتحنوا في 7 مارس ( اللي قال حاسس انه عربية نقل داست عليه مرتين بعد الامتحان :wub: ) طلعت نتيجتة وجاب سمع 5.5 كتابة 5.5 قراءة 6.5 محادثة 6.5

10 امتحانات كاملة جنرال و10 اكاديميك بحلولها كتاب روعة لا يفوت حط نفسك في جو الامتحان وتايمر وتوكل على الله

الباسوورد :

englishtips.org

بعد اذنك الملف بعد فك الضغط بيطلع ايرورز كتير و الملفات بتنزل فاضيه مع اني كاتب الباسورد صح,

و شكرا

الكتاب تقيل جدا واكيد حصل عندك لوست كوننيكشن وانت بتحمل الكتاب

يعني لو بصيت حجم الكتاب الاصلي او مايعمل دوانلوود وحجم الفايل اللي نزل عندك اكيد ااقل بكتير

حاول تاني لان اللينك مافهوش حاجة لاني انا ومحموعة من الاخوة حملناه بنجاح

ماتياسش لان الكتاب فعلا مفبد جدا

رابط هذا التعليق

الباسوورد :

englishtips.org

و شكرا

يعني لو بصيت حجم الكتاب الاصلي او مايعمل دوانلوود وحجم الفايل اللي نزل عندك اكيد ااقل بكتير

أنا فعلا نزلت الكتاب و بنفس كلمة السر من دون مشاكل

تسلم الأيادي

مثل ما قال الاخ زناتي حاول تنزلو مرة تانية.

سلامي للجميع

تم تعديل بواسطة damanhooryyy
رابط هذا التعليق

احد اخوانا اللي امتحنوا في 7 مارس ( اللي قال حاسس انه عربية نقل داست عليه مرتين بعد الامتحان :roseop: ) طلعت نتيجتة وجاب سمع 5.5 كتابة 5.5 قراءة 6.5 محادثة 6.5

الباسوورد :

englishtips.org

و شكرا

أنا فعلا نزلت الكتاب و بنفس كلمة السر من دون مشاكل

تسلم الأيادي

مثل ما قال الاخ زناتي حاول تنزلو مرة تانية.

سلامي للجميع

الف شكر يا جماعه انا نزلتو فعلا, بس انا عندس سؤال

انا مطلوب مني في الايلتس 4 توتال,ده معناه اني لازم اجيب في كل بارت 4؟

طب لو هو كدا و انا امتحاني انشاء الله يوم 9|5 و مستوايا معقول في الانجلش,ايه المطلوب مني اعمله باظبط عشان اجيب السكور دا.و انا بصراحة عاوز اجيب 7 كمان.هل دا ممكن في الوقت الي فاضل؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجاح مشهود حققه عبداللطيف منيع نجم منتخب المصارعة الرومانية بحصوله على الميدالية البرونزية فى بطولة العالم للمعرض الصفحة
    • 0
      شهد الفريق أول محمـد زكى القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربى إجراءات تفتيش الحرب لأحد تشكيعرض الصفحة
    • 146
      الاخوة الاعزاء احببت ان اشارككم بما وصلت اليه خلال الفترة الماضية من تحضير و استعداد لتقديم الاوراق لامتحان المعادلة الكندية MCCEE نظام التقديم تم تحديثه خلال شهر يونيو الماضى و يتم التقديم بشكل كامل عن طريق الانترنت و الدفع عن طريق الفيزا فقط. . نبدأ الحكاية من الاول بسم الله الرحمن الرحيم اولا: شوف يا سيدى اول حاجة حضر شهادة البكالوريوس الكرتونةاللى سعادتك معلقها على الحيطة و تأكد من وجود توقيع و ختم امين الجامعة عليها ثم توجه بها الى مكتب التصديقات - وزارة الخارجية المصرية و ب 11 جن
    • 8
      الاخوة الاعضاء اليكم مجموعة جيدة للتدريب على اختبار ايلتس مجانا Barons http://BLOCKED3/dl/79417573/d1ce224/Barons_IELTS.part1.rar.html http://BLOCKED3/dl/79412617/c85fe97/Barons_IELTS.part2.rar.html IELTSHelpnow http://BLOCKED3/dl/79532208/2bc089d/IELTSHelpnow.rar.html English_Tenses http://BLOCKED3/dl/79607547/cb98382/English_Tenses.rar.html IELTS_Practice_Tests_Plus http://BLOCKED3/dl/79702955/bc3afdb/IELTS_Practice_Tests_Plus.rar.html Kaplan_Ielts http://BLOCKED3/dl/79714084/3f93
    • 119
      يا جماعة لو تسمحوا بالنسبة للTEF, هل لازم ادخل المستوى facultative علشان اخد 1 point ولا لاة انا محتاج درجة من الفرنش و مش عارف اعمل ايه فى الابليكيشن ارجو رد من حضراتكم
  • أضف...